Näistä pyhistä sanoista näkyy, että sekä synnit että hyvät työt ovat upotetut, kuoletetut ja hävitetyt Kristuksen verenpunaiseen mereen. Suurimmat synnit ovat siellä kadottaneet voimansa meitä tuomitsemaan.
Suurin hurskaus ja kauneimmat hyvät työt ovat kadottaneet voimansa meitä vanhurskauttamaan. Sillä koska Jumalan Pojan täytyi, pelastaakseen minut, kärsiä kuolema, niin tahdon minä vaieta ansioistani.
Tästä käy selväksi, ettei mikään synti voi estää, eikä mikään hyvä työ edistää armoittamistani ja vanhurskauttamistani Jumalan edessä. Ei Jumalan puolelta mikään estä suurinta syntistä milloin tahansa tulemasta vastaanottamaan armon ja vanhurskauden Kristuksessa, joka hänelle tuona suurena sovintopäivänä ansaittiin ja joka on hänelle siitä päivästä alkaen varattu.
Hänen ei siis hädässään ja ahdistuksessaan, synnissään ja kelvottomuudessaan tarvitse muuksi muuttua saadakseen tulla Jeesuksen luo. Kaikki on valmista, kaikki on täytetty.
Ihminen on joka hetki tervetullut, hän saa tulla semmoisenaan, niin syntisenä, kelvottomana, niin taitavana tai taitamattomana, kylmänä tai palavana, kovana tai heltyneenä, niin puhtaana tai saastaisena, ahkerana tai huolimattomana, saadakseen Jeesukselta lahjaksi juuri sitä mitä häneltä puuttuu.
Sillä jos ei niin olisi, vaan hänellä itsellään täytyisi olla joitakin hyviä ominaisuuksia ja avuja, jotka taivuttaisivat Jumalan suosiolliseksi, niin silloinhan ei armo ja vanhurskaus olisikaan täydellinen Kristuksessa ilman töitä ja ilman lakia.
Mitä meidän katumukseemme, parannukseemme ja uskoomme tulee, ei Jumala niitä tarvitse voidaksensa paremmin antaa meille armon, vaan meidän oma sydämemme niitä tarvitsee, jotta tahtoisimme omistaa Jumalan armon.
Ja kun syntinen halajaa tulla Kristuksen luo, kun hänen ainoa lohdutuksensa on saada olla Kristuksen luona, niin siinä on katumusta, parannusta ja uskoa tarpeeksi hänelle omistaakseen armon Kristuksessa.
Mutta huomaa, hänellä on silloin suuri hätä päästä ja suuri tarve tulla Kristuksen luo ja Kristus on hänen ainoa lohdutuksensa - älköön siis pettäkö itseänsä!
Tästä selviää meille, että niin kauan kuin me Kristuksessa olemme so. niin kauan kuin Kristus ja hänen sovituksensa, hänen ansionsa, armonsa ja ystävyytensä ovat sydämemme ainoa halu ja lohdutus, olemme joka hetki saman muuttumattoman armon ja vanhurskauden omistajat Jumalan edessä.
Joka hetki, niin voiman kuin heikkouden hetkenä, silloin kun saamme armon tehdä jotain hyvää, sekä myös silloin kun lankeamme johonkin heikkouteen ja syntiin.
Sillä jollei asian laita niin olisi, vaan me saisimme suuremman vanhurskauden ja armon Jumalan edessä, silloin kun itse olemme hurskaammat ja siveämmät, mutta jäisimme vähemmälle armolle ja vanhurskaudelle, silloin kun itse olemme vähemmän hurskaat, niin silloinhan tulisi vanhurskaus töistä, tahi ainakin osaksi töistä ja vain osaksi Kristuksesta.
Mutta olisihan tämä hänen pilkkaamistaan, hänen, joka on lunastanut meidät Jumalalle omalla verellään, ja olisihan se hänen sanansa pilkkaamista.
jatkuu ... ( C.O.Rosenius )
MINUN VERENI VUODATETAAN SYNTIEN ANTEEKSI ANTAMISEKSI ( Matt. 26:28 )
16
<50
Vastaukset
... jatkoa
Teroittaahan Raamattu lakkaamatta sanoja: armosta, Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen verensä kautta, uskon kautta, ei teistä itsestänne, ei töistä, ilman lakia jne.
Jos siis tulemme vanhurskautetuiksi ainoastaan Kristuksen kautta, ilman lakia, ilman töiden ansiota, niin seuraa siitä luonnollisesti, että olemme samalla vanhurskautetut joka hetki, niin kauan kuin olemme uskon kautta Kristuksessa.
Sillä me itse ja meidän sekä sisäiset että ulkonaiset työmme muuttuvat, milloin paremmiksi, milloin huonommiksi. Kristuksen vanhurskaus ei muutu. Jos Kristuksen vanhurskaus on meidän vanhurskautemme Jumalan edessä, niin eihän silloin meidän vanhurskautemme Jumalan edessä voi muuttua.
Mutta meidän töihimme ei luonnollisestikaan kuulu ainoastaan käden ja kielen teot, vaan koko ihminen sieluineen, ruumiineen. Ja etupäässä kaikki se teko, joka johtuu suhtautumisestamme Jumalan lain ensimmäiseen käskyyn, nim. sielun, sydämen, ajatusten, taipumusten teot, joka ilmenee rakkautena, penseytenä, katumuksena, kovuutena, rukouksena, hyvinä ajatuksina, pahoina ajatuksina jne. - kaikki tämä on meidän töitämme.
Mutta jos meidän vanhurskautemme saisi alkunsa näistä, niin silloin vanhurskautemme ei olisikaan Kristuksen vanhurskaudessa. Ja jos se on Kristuksen vanhurskaudessa, niin silloinhan ei se ole näissä.
Apostoli Paavali huomauttaakin: »Mutta jos valinta on tapahtunut armosta, niin se ei ole tapahtunut tekojen nojalla, sillä silloin armo ei enää olisikaan armoa. Mutta jos se on tapahtunut tekojen nojalla, niin ei se enää ole tapahtunut armosta, koska teko silloin ei enää olisi tekoa.»
Mutta tämän keskeyttää hän jyrkästi näin: »En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on suotta kuollut.»
( C.O.Rosenius )- Anonyymi
Paitsi me naiset. Mehän olemme se mädänneisyys seurakunnissa? Flirttailemme ja pukeudumme säädyttömästi. Olemme se turmio ja eksytys.
Olisiko naisten paras tehdä joukko itsemurha?
Pääsee seurakyntakin elävöitymään ja paranemaan. - Anonyymi
Mistä sinä kopsaat noita Roseniuksen tekstejä?
Carl Olof Roseniuksen Elämän leipää teoksen löysin rovasti Olavi Peltolan kotisivustolta, jota suosittelen lämpimästi.
Löytyy osoitteesta: rovasti.fi
- Anonyymi
Hei "Saviseutulainen" !
Roseniuksenko lanseeraama on tuo käsite "armon mereen hukuttaminen" ?
Ja sieltä sitten ei saa enää "kalastella", sanoo moni uskova, joka ei tunnusta tekemiään syntejä, eikä kadu niitä, eikä pyydä niitä anteeksi.
Siis uudestisyntymisen jälkeen tehtyjä syntejä !
Mihin Raamatunkohtaan tuo "armon verimeri" käsite perustuu, oletko selvittänyt sen ?
En itse koe sitä Raamatulliseksi, enkä ainakaan nopeasti löydä sitä käsitettä !
Psalmi 103 puhuu jotain, mutta ei mitään "armonmerestä, johon hukutetaan" ! - Anonyymi
Siis "Saviseutulainen" !
Itse olen törmännyt tuohon käsitteeseen vain silloin kun syntejään tunnustamaton ja anteeksipyytämätön uskova puolustelee sen kautta vääriä toimiaan, ikäänkuin ei uudestisyntyneen enää tarvitsisi syntejään tunnustaa ja anteeksipyytää, vaan uskovalla on lupa elää synneissään vapaasti, eli vapausja armo siis on vain pahuuden verhona :
1. Piet. 2:16 niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niinkuin Jumalan palvelijat.
Nämä siis sanovat, että: "Ei saa kalastella armon merestä ! " - Anonyymi
Ilmestyskirja 4 : 5-6 kertoo lasisesta metestä.
Vertauskuvallisesti on käytetty armosta termiä " armon lasinenmeri:
-ST-- Anonyymi
6 Ja valtaistuimen edessä oli ikäänkuin lasinen meri, kristallin näköinen; ja valtaistuimen keskellä ja valtaistuimen ympärillä oli neljä olentoa, edestä ja takaa silmiä täynnä.
Ei ole mikään armonmeri, eikä verimeri, vaan kristallinen !
- Anonyymi
Miksi hoette koko ajan meidän synneistä . Ihminen on syntinen kokonaan . Mutta kun syytetään jopa lapsia muiden synneistä mitä muut on tehnyt ja tekee ! Mitä se on . Raiskaajien raiskaamia syytetään tai syytetään vanhingoista . Saatana on syyttäjä eikä Jeesus . Rakasta lähimmäistä . Ilkeys pahuus väärät syytökset ahneus väärät tuomiot . Älkää tuomitko ettei teitä . Synnitön voi heittää kivillä muita eikä sellaisia ole olemassa . Galatalaiskirje5 . ULKOKULTAISUUS on omavanhurskautta . Rahan ahneus mammonan palvontaa. Kohtuullisuus on itsehillintä. ( Joga on kundaliinikäärme). Noituus pois niin elämä on helppoa . Jeesus teki sen yhdellä uhrilla joten se on tehty . Kun menet ristin eteen et voi mitään . Mitä kuvittelet tuovasi siihen . Se on tehty . Syntisi on siinä ristillä .
- Anonyymi
Sekaannun tähän. Minusta syntikäsitys on hämärtynyt seurakunnissa.
Usko perustuu synnintuntoon.
Kun saa uskoa synnit armosta anteeksi, tuo se vapauden, ilon ja kiitosmielen.
Aloitus oli hyvä ja ajankohtainen.
-ST- Anonyymi kirjoitti:
Sekaannun tähän. Minusta syntikäsitys on hämärtynyt seurakunnissa.
Usko perustuu synnintuntoon.
Kun saa uskoa synnit armosta anteeksi, tuo se vapauden, ilon ja kiitosmielen.
Aloitus oli hyvä ja ajankohtainen.
-ST-En tiedä onko ihan sallittua kopsata jostain kirjasta tänne pätkiä.sevoi olla laitonta.
Alussa jo tökkäsi.hyvät työt ei merkise roseniuksen mukaan mitään.
Onneksi jotkut toiset ovat sitä mieltä että jumalalle on merkitystä sillä mitä teemme.- Anonyymi
auroraboreallis kirjoitti:
En tiedä onko ihan sallittua kopsata jostain kirjasta tänne pätkiä.sevoi olla laitonta.
Alussa jo tökkäsi.hyvät työt ei merkise roseniuksen mukaan mitään.
Onneksi jotkut toiset ovat sitä mieltä että jumalalle on merkitystä sillä mitä teemme.Riippuu millä mielin hyviä töitä tekee ?
Niillä töillä ei olla ansaitsemassa taivaspaikkaa. Raamatussa lukee, että sellaiset työt ovat kuin likainen vaate Herran edessä.
Omin töin ei voi ansaita taivaaseen pääsyä tai voiko ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu millä mielin hyviä töitä tekee ?
Niillä töillä ei olla ansaitsemassa taivaspaikkaa. Raamatussa lukee, että sellaiset työt ovat kuin likainen vaate Herran edessä.
Omin töin ei voi ansaita taivaaseen pääsyä tai voiko ?Olet osin jyvällä, mutta silti meni nyt vinoon kuitenkin.
Raamattu puhuu:
1) Ihmisen omista teoista/töistä, jotka eivät siis Raamatun mukaan ole Jumalalle kelpaavia !
2) Jumalan omista teoista, jotka Jumala itse vaikuttaa ja saa aikaan uskovassa lapsessaan !
Tämä on se todellinen ero !
Näitä Jumalalle kelpaavista teoista eli Jumalan teoista Raamattu siis opettaa:
Ef. 2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
Siis EDELTÄPÄIN JO VAMISTANUT !
Miten tämä käytännössä tapahtuu ?
Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
Siis Jumalan pitää ensin synnyttää uskovassa halu tehdä jotain Jumalan tahdon mukaan, ja sitten kun Hän on se halun antanut, niin Hän antaa mahdollisuuden toteuttaa se halumme.
Näin se teko ei ole lähtöisin ihmisestä eikä ole siten ihmisen oma teko, vaan siis se on se Jumalan ENNALTA VALMISTANUT teko, eli Jumalan teko.
Mutta uskosta osaton, jolla ei Pyhä Henki voi vaikuttaa tuota tekemistä, ei voi käsittää edes koko tuota asiaa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet osin jyvällä, mutta silti meni nyt vinoon kuitenkin.
Raamattu puhuu:
1) Ihmisen omista teoista/töistä, jotka eivät siis Raamatun mukaan ole Jumalalle kelpaavia !
2) Jumalan omista teoista, jotka Jumala itse vaikuttaa ja saa aikaan uskovassa lapsessaan !
Tämä on se todellinen ero !
Näitä Jumalalle kelpaavista teoista eli Jumalan teoista Raamattu siis opettaa:
Ef. 2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
Siis EDELTÄPÄIN JO VAMISTANUT !
Miten tämä käytännössä tapahtuu ?
Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
Siis Jumalan pitää ensin synnyttää uskovassa halu tehdä jotain Jumalan tahdon mukaan, ja sitten kun Hän on se halun antanut, niin Hän antaa mahdollisuuden toteuttaa se halumme.
Näin se teko ei ole lähtöisin ihmisestä eikä ole siten ihmisen oma teko, vaan siis se on se Jumalan ENNALTA VALMISTANUT teko, eli Jumalan teko.
Mutta uskosta osaton, jolla ei Pyhä Henki voi vaikuttaa tuota tekemistä, ei voi käsittää edes koko tuota asiaa !Ei se vinoon mennyt. En vain tuonut julki tuota toista puolta, jonka sinä toit.
Noinhan se menee kuin kirjoitit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vinoon mennyt. En vain tuonut julki tuota toista puolta, jonka sinä toit.
Noinhan se menee kuin kirjoitit.Sori vaan, mutta tämä oli sinulla asian ydin:
" Riippuu millä mielin hyviä töitä tekee ? "
Mutta siitähän se siis ei riipu.
- Anonyymi
Ilm.4:2 "ja valtaistuimella oli istuja." Siis ei istujat. Ilm.4:2 Biblia (1776) Ja kohta minä olin hengessä, ja katso, istui oli pantu taivaaseen, ja istuimella oli (yksi) istuva. Sitten vai, kirjanoppineen ääneen, missä on toinen istuja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v58905Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh4182291Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2761809Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku351776Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa3021464- 791216
- 731103
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen69890- 47846
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p26844