Saisimmeko keskustelua keulapotkureista. Olen ollut aikeissa hankkia omaan veneeseeni satamamanöveereja helpottamaan ja ennen kuin alan tosi toimiin aattelin kysässä palstalaisilta kokemuksia
Eli millaisia kokemuksia palstalaisilla on ko.laitteista?
Millaisessa veneessä on ollu ja onko kokoluokka ollut sopiva?
Kuinka suuret akut tarvitaan jne jne?
Tosi anomuumi
Keulaohjauspotkureista
40
793
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa yleensä noudattaa valmistajan ohjeita koon ja akkujen osalta.
Keulapotkuri on kiva olla olemassa, mutta kaikkein suurin hyöty on kovalla kelillä. Silloin niukasti mitoitettu ei riitä. Valitse siis suositusten yläpäästä.
Käytän keulapotkuria silloin, kun venettä ei voi liikuttaa sellaista vauhtia, että köli pitää suunnan eli mitä lähempänä kiinnityskohtaa, sitä todennäköisemmin. Sanomattakin on kai selvää, että sillä kompensoidaan tuulen vaikutusta.
Tosin taskuparkkeeraamiseen se soveltuu myös hyvin ja veneen pitämiseen laiturissa ennen kuin saa köyden kiinni. Harvoin on sellainen tilanne että ilman ei pärjäisi, mutta onhan se kiva.
Aikaisin aamulla pyöräytän sitä satamassa molempiin suuntiin varmistaakseni ettei se ole jumissa.- Anonyymi
”Aikaisin aamulla pyöräytän sitä satamassa molempiin suuntiin varmistaakseni ettei se ole jumissa”
Onko tämä provo ? Siis herätät naapuriveneiden miehistöt testaamalla keulapotkuria aikaisin aamulla ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Aikaisin aamulla pyöräytän sitä satamassa molempiin suuntiin varmistaakseni ettei se ole jumissa”
Onko tämä provo ? Siis herätät naapuriveneiden miehistöt testaamalla keulapotkuria aikaisin aamulla ?Osa on hereillä jo ennen sitä.
Provo? No mitäs lottoat? - Anonyymi
Tärkeää on, että potkuri on riittävän syvällä ja tietysti mahdollisimman keulassa. Yleensä on tehtävä asennuksen suhteen jonkinlainen kompromissi.
- Anonyymi
selvä provo mutta vit uttaa nämä tyynessä satamassa keluapotkuria huudattavat pellet
- Anonyymi
Pitäisikö sinun hakeutua mielenterveyspalveluiden piiriin?
Olet selvästi ahdistuneen oloinen, vihanhallintaongelmia voidaan hoitaa.
Helpoiten se usein hoituisi kuitenkin laittamalla oma nimi ja naama tänne palstalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö sinun hakeutua mielenterveyspalveluiden piiriin?
Olet selvästi ahdistuneen oloinen, vihanhallintaongelmia voidaan hoitaa.
Helpoiten se usein hoituisi kuitenkin laittamalla oma nimi ja naama tänne palstalle.En tiedä tuosta ensimmäisestä kirjoittajasta jota vituttaa keulapotkuria turhaann huudattajat että pitäisikö hänen mennä mielenterveyspalveluiden pariin. Mutta jos itse olet sellainen juudattaja, niin pitäisikö sinun hakeutua veneilykouluun. Minulla on keulapotkuri, mutta valtaosassa rantautumoista sitä en käytä koskaan. Minuakin vituttaa ne turhaan keulapotkuria tyyynessä satmassa huudattavat osaamattomat veneilijät. Useat aloittavat huudattamisen jo sataman suulla - ainakin siltä tuntuu.
- Anonyymi
Kertokaas vielä minkä tehoinen laite kullakin on ja tietysti veneen koko ja mahdollisia muita seikkoja.
Äkkiä laskin, että omaan vajaan kasitonniseen (10m) purkkariin tulisi maksaan reilu pari tonnia kaikkine vermeineen.
Jossain taulukossa oli että kymppimetriseen saisi olla työntövoimaa 80kg.- Anonyymi
11 metrinen yläohjaamollinen 2-kerroksinen moottorivene (siis tuulipintaa reilusti) ja 75 kgf:lla pärjäää hyvin (Vetus BOW7524V). Toimii hyvin suuressakin sivutuulessa, varmaan kovin on ollut joku 15 m/s. Sähkön otan konehuoneessa olevista starttiakuista. Ns. hitsasukaapelia noin 12 metriä.
Keulapotkurin osalta. Tärkeintä on osata hallita venettä ilman keulapotkuria. Kun sen osaa, saa keulapotkurista parhaan hyödyn. Useat huudattaa keulapotkuria ihan turhaan ja aivan liikaa. En tarvitse läheskään aina keulapotkuria satamassa (akselivetoinen), mutta aina se on käyttövalmiina.
Veneen paino hiukan alle 10 000 kg, keulapotkuri 5000W.
Keulapotkurilla saa vietyä keulan tuulensilmän yli nollavauhdilla ilman ajelehtimista. Prop walk ei aina siihen riitä ja mönööveraustilan tarve puolittuu potkurilla.
Potkurin varaan ei kuitenkaan tule laskea menoja pahoihin, ahtaisiin paikkoihin. Homman pelastaa potkurilla kyllä. Toinen pelastus on se että täysin perseelleen menneen laituroinnin saa paikattua kun viereiseen veneeseen saa osuttua kyljellä febdarien kanssa, ei paljaalla keularyntäällä.
Poislähdössä laiturista pakilla keulapotkurilla saa irroitetun keulan lähtemään ulos ilman veneen sivukiertoa.
Akuston virrantuoton on oltava riittävä. 2× 180 Ah starttiakkupohjainen hupiakusto ei oikein riitä 5000W potkurille vaan kolmas akku on syytä laittaa rinnalle. Koneen starttiakku käy hyvin siihen, kunhan kaikki akut ovat samanlaisia.
Keulapotkuri on hyvä koje painavaan veneeseen. Alle 6000 kg veneissä se on tyystin tarpeeton ja alkaen 8000 kg sitä kannattaa harkita.- Anonyymi
Massa rauhoittaa venettä. Keulapotkurin tarve korostuu kevyessä veneessä, jossa on tuulipintaa suhteessa paljon. Painavaa venettä ei tuuli saa helposti liikuteltua. Jos on usein yksin liikkeellä, niin keulapotkurista on vielä enemmän iloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massa rauhoittaa venettä. Keulapotkurin tarve korostuu kevyessä veneessä, jossa on tuulipintaa suhteessa paljon. Painavaa venettä ei tuuli saa helposti liikuteltua. Jos on usein yksin liikkeellä, niin keulapotkurista on vielä enemmän iloa.
Massa helpottaa juu, mutta suuresta tuulipinta-alasta taas tulee se ongelma että tarvitaan todella paljon tilaa kääntää akselivetoisen keula tuuleen. Oma hankintapäätös (aiemmin kerrottu Vetus BOW7524V) tuli juuri tästä syystä. Keulan sai kääntymään tuuleen vain kunnolla kaasua antamalla ja se vaati paljooooon tilaa.
Ja starttiakut (2x180 Ah) riittää minulla hyvin, koska on 24V järjestelmä. - Anonyymi
Suurempi massa on vähän kaksitahoinen juttu, mutta itsellä tulis mieleen, että pitkäköliset kutteritakilalla (rullat) varustetut veneet voi olla haasteellisia varsinkinki kun tuulee reippaammin. Rullapurjeista saattaa tulla pari neliötä pinta-alaa ja toinen purjeista usein vielä puukspröötin nokassa, niin vipuvarttakin syntyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massa rauhoittaa venettä. Keulapotkurin tarve korostuu kevyessä veneessä, jossa on tuulipintaa suhteessa paljon. Painavaa venettä ei tuuli saa helposti liikuteltua. Jos on usein yksin liikkeellä, niin keulapotkurista on vielä enemmän iloa.
Massa rauhoittaa venettä, joo-o. Mulla on pitkäkölinen purjevene, joka painaa karvan alle 7 tonnia. Satamamanöövereistä ei tulisi mitään ilman keulapotkuria, koska pitkäkölisellä veneellä on oma tahto pakitettaessa. Olisko merkki Side Power SL -sarjaa, työntövoimaa riittävästi, akku 75Ah.
Mä olen kyllä eri mieltä Ariel37:n kanssa tarpeellisuudesta. Omassa veneessä perä ei pakitettaessa kaasulla käänny eikä juuri prop walkillakaan. Ihan sama kumpaan laitaan ruori on heitetty, se menee suoraan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massa rauhoittaa venettä, joo-o. Mulla on pitkäkölinen purjevene, joka painaa karvan alle 7 tonnia. Satamamanöövereistä ei tulisi mitään ilman keulapotkuria, koska pitkäkölisellä veneellä on oma tahto pakitettaessa. Olisko merkki Side Power SL -sarjaa, työntövoimaa riittävästi, akku 75Ah.
Mä olen kyllä eri mieltä Ariel37:n kanssa tarpeellisuudesta. Omassa veneessä perä ei pakitettaessa kaasulla käänny eikä juuri prop walkillakaan. Ihan sama kumpaan laitaan ruori on heitetty, se menee suoraan.Lisään vielä, siis keulapotkurilla on oma akku, veneessä muuten startti 75Ah, hupiakut 3x110Ah ja keulapotkuri 75Ah.
- Anonyymi
Ymmärrän hyvin keulapotkurit kolmikerroksisissa nakkikioskeissa. En purjeveneissä. Purjevenehän ei liiku sivutuulessa mihinkään. Siinähän on se köli. Itselläni 1,8 metrinen. Lisäksi se kääntyy lähes paikallaan. Jos osaa tulla purjeilla omaan parkkipaikkaan osaa varmaan tulla siihen ilman keulapotkuriakin. Moottoripurjehtijat ovat oma lukunsa tietysti. Tuulipinta-alaa paljon ja matalat kölit.
- Anonyymi
Keulapotkuri auttaa aina, olipa vene miten tahansa hyvä kääntymään. Oma veneeni nykyaikainen cruiser/raicer on helppo myös peruutettaessa syvän kölin ja peräsimen ansiosta. Keulapotkuri vähentää nopeutta rantautuessa niin, että kaikki tulot ja lähdöt sujuvat kiireettömän tyylikkikkäästi. Seitsemän tonnin 12 metrinen vene on täysin yksin hallittavissa Maarianhaminan itäsataman tolppien välissä. Veneilystä minulla on kokemusta yli 50 vuotta ja se tarkoittaa, että omat refleksit eivät ole enää parhaimmat mahdolliset.
C/R Jos tilattava uusi vene maksaa 300 000 ja keulapotkuri siihen 15 000, kannattaa se potkuri tilata. Veneeseen totuttelussa potkurista on iso apu ja venekohtaisen sekä yleisen ajokokemuksen kasvun myötä potkurin käyttötarve vähenee. Potkuri on venettä edelleen myytäessä taas avuksi. Sen kakkosostajallekin on helpompi oppia ajamaan potkuriin turvaten. Kalliiden veneiden ostajat eivät yleisesti ole erityisen osaavia kahvojia. Enemmän mennään virkamiespurjehduksina ne vähät reissut.
Itse en enää ainakaan ryhtyisi vanhaan veneeseen laittamaan keulapotkuria jos vene ei ole liki tai yli 40 -jalkainen. Niissä toki potkuri yleensä jo onkin. Potkuri on suhteellisesti kallis investointi jos pohjaveneen käypä arvo on vaikka 30-50 000 euroa. Lisäksi potkuriasennus on ainutkertainen työ eikä asennuksessa kertyvästä opista ole myöhemmin etua.
Asennusajan jos käyttääkin veneen käytännön käsittelyn opiskeluun niin hyöty on paljon suurempi ja hyödyllinen lopun ikää.
Keulapotkuri on tee-se-itse- tai turaajaputiikkiaseneisena myös tulipaloriski. Ampeereita menee satoja ja sulakekin on niin iso että se ei välttämättä auta. Keulapotkurin virtakahva on syytä pitää auki aina kun potkurin käyttötarvetta ei ole.- Anonyymi
Niin, ihmisen ymmärrys on aina rajallinen.
Koska niitä keulapotkureita kuitenkin on myös niissä veneissä, joissa sinä et ymmärrä, niin joku ymmärtää paremmin. Ariel37 kirjoitti:
Jos tilattava uusi vene maksaa 300 000 ja keulapotkuri siihen 15 000, kannattaa se potkuri tilata. Veneeseen totuttelussa potkurista on iso apu ja venekohtaisen sekä yleisen ajokokemuksen kasvun myötä potkurin käyttötarve vähenee. Potkuri on venettä edelleen myytäessä taas avuksi. Sen kakkosostajallekin on helpompi oppia ajamaan potkuriin turvaten. Kalliiden veneiden ostajat eivät yleisesti ole erityisen osaavia kahvojia. Enemmän mennään virkamiespurjehduksina ne vähät reissut.
Itse en enää ainakaan ryhtyisi vanhaan veneeseen laittamaan keulapotkuria jos vene ei ole liki tai yli 40 -jalkainen. Niissä toki potkuri yleensä jo onkin. Potkuri on suhteellisesti kallis investointi jos pohjaveneen käypä arvo on vaikka 30-50 000 euroa. Lisäksi potkuriasennus on ainutkertainen työ eikä asennuksessa kertyvästä opista ole myöhemmin etua.
Asennusajan jos käyttääkin veneen käytännön käsittelyn opiskeluun niin hyöty on paljon suurempi ja hyödyllinen lopun ikää.
Keulapotkuri on tee-se-itse- tai turaajaputiikkiaseneisena myös tulipaloriski. Ampeereita menee satoja ja sulakekin on niin iso että se ei välttämättä auta. Keulapotkurin virtakahva on syytä pitää auki aina kun potkurin käyttötarvetta ei ole.Ariel37 oletko vielä purjehtimassa veneen Välimerelle?
- Anonyymi
Pitää muistaa pyöräyttää keulapotkuria silloin tällöin ettei merirokko tartu siihen tai tunneliin.
- Anonyymi
vaihdoin volvonkin keulapotkuriin.
nyt pääsen ohjailupotkureille joka suuntaan.
Ääni on tietty kamala mutta maailma pelastuu!
sähkönä käytän vain hiilivoimalla tuotettua, tai neuvostoliittolaista atomivoimaa
- Anonyymi
Akut 2 x 110 Ah (24V) 27jalkaisessa pitkäkölisessä veneessä
keulapotkuri on myös kauko-ohjattu ja se vasta kätevä lisävaruste onkin, varsinkin yksin operoidessa. - Anonyymi
Sanoisin, että potkurin asennus, akut ja koko riippuu millaisesta veneestä on kysymys. 35 ft pitkäkölinen vene enkä sitä käytä jos ei oikeasti tarvitse, teho 4 kw. Pakillahan tällaista ei juurikaan käännellä kuin ottamalla eteen ja sivutuulessa kp:stä on suuri apu. Tulee vähemmän kinaa vaimonkin kanssa kun voi hoitaa. Noitahan saa jo ihan kohtuuhintaankin mutta asennuksessa voi olla aikamoinen homma. Pistin sille oman akun keulaan tuuletettuun umpikoteloon. Ei nimittäin pidä luulla, että esim. geeliakuista ei tulisi ladatessa mitään kaasua. Jos samassa tuulettamattomassa tilassa on moottori tai yksikään rele niin pum eikä ole vitsi vaan ihan todistettavasti tapahtunut ei veneessä mutta laitekaapissa.
- Anonyymi
Keulapotkuri on kuin matala köli Itämerelle. "Tosipurjehtijat" välttelevät niitä, koska tosipurjehduksen filosofiaan kuuluu osaaminen ja suorittaminen, mutta tosiasiassa suurin osa purjehtisi paljon tyytyväisempänä, vaikka köli olisi matalampi ja keulapotkurista saisi tarpeen tullen apua.
- Anonyymi
Näkyy täällä vielä olevan näitä edellisen vuosikymmenen kommentteja. Että ei tarvitse, kun en minäkään käytä. Tai että pitää osata hommat ilmankin... koska tosipurjehtija. Moottorivenepuolella tämä keulapotkuriasia aiheutti ihan samanlaista parranpärinää kymmenen vuotta sitten. Tosikippari jne. Kunnes sitten keulapotkuri yleistyi ja nyt sitä ei enää kukaan ihmettele.
- Anonyymi
Vielä tuosta keulapotkurin pyörittämisestä aamulla molempiin suuntiin varmistaakseen kaiken olevan kunnossa. Ihan hyvä juttu kunhan muistaa, että tekee sen ihan pienellä virralla. Riittää kun saa potkurin pyörimään jolloin se ääni kuuluu vain viereisissä paateissa jos oikein höristää korviaan. Tuskin tuo testaaja on sitä keulista huudattanut vaikka alla olevissa kommenteissa niin väitetään.
- Anonyymi
”, että tekee sen ihan pienellä virralla”. Miten sitä keulapotkurin virtaa säädetään? Itse en ole nähnyt kuin sellaisia, joissa kontaktori kytkee moottorin akkuun. Pyörii siis aina täysillä. Hydrauliset ovat asia erikseen, joiden nopeutta voidaan säätää propoventtiilillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”, että tekee sen ihan pienellä virralla”. Miten sitä keulapotkurin virtaa säädetään? Itse en ole nähnyt kuin sellaisia, joissa kontaktori kytkee moottorin akkuun. Pyörii siis aina täysillä. Hydrauliset ovat asia erikseen, joiden nopeutta voidaan säätää propoventtiilillä.
on niitä säädettäviäkin ja ihan sähköllä.
http://www.totalvene.fi/lue/moottoriveneet/ensiesittely/vetus-pro-keulapotkuri-2018
Ja koekeilun voi tehdä myös joyistikillä niin, että vain käyttää nopsasti kontaktia päällä. - Anonyymi
Kommentin kirjoittajana osaan vastata parhaiten.
Olen laittanut keulapotkuriin räpättimet samaan tapaan kuin lapsena laitettiin pahvi polkupyörään niin, että pinnat osuivat siihen.
Testaan sen puhtaasti korvakuulolla eli kun päitä alkaa nousemaan mkuiden veneiden luukuista, tiedän, että se toimii.
Tosikoille terveisiä. 😘
- Anonyymi
Yleinen keulapotkuri sähköllä on on/off tyyppinen vai päälläolo ajalla säädellään tehoa. Keulapotkurin ääni kulkeutuu myös veden välityksellä ja saattaa tulla hyvinkin kaukaa.
Yleisesti mielestäni tämä ääni keskustelu on ihan vitsi, jos pipoa niin kiristää ettei sitä kestä kuunnella niin pitäiskö jäädä kotosalle. - Anonyymi
Keulapotkuriin saa kauko-ohjauksen hyvinkin 50 eurolla, joten rahasta se ei kenelläkään purjehtijalla jää kiinni. Hieman näppäryyttä ja harrastamista se kylläkin vaatii.
- Anonyymi
Kauko-ohjaus on hyvä.
Silloin sitä voi kokeilla rantakahvilasta eikä tarvitse kuunnella ääntä. Jos potkuri toimii, niin vene nytkähtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauko-ohjaus on hyvä.
Silloin sitä voi kokeilla rantakahvilasta eikä tarvitse kuunnella ääntä. Jos potkuri toimii, niin vene nytkähtää.Ei tarvitse nähdä omaa venettä. Riittää, kun näkee päiden nousevan muissa veneissä.
- Anonyymi
Olen seurannut Tampereen Mustalahden satamassa sisävesilaivaliikennettä. Satama-allas on hyvin ahdas, mutta yli 20 m alukset tulevat ja lähtevät varsin mallikkaasti, ilman keulapotkurien apua.
Vieressä on aisapaikallisia pienvenelaitureita, joihin tullessa kipparit huudattavat keulapotkureita. - Minun mielestä tuo näyttää ja kuulostaa nololta, mutta jokainen tehkööt, mitä tykkää.
Varmasti kiva lisävaruste, mutta ilmankin näyttää pärjäävän jos osaa laivansa hallinnan.- Anonyymi
Minä olen seurannut näitä keulapotkuria käsitteleviä keskusteluja usein vuosien saatossa ja huomannut kuinka ”pihlajanmarja efekti” paistaa usein sieltä rivien välistä.
Ne aikaisin aamulla keulapotkuria nauvuttavat ovat niitä, jotka eivät muutenkaan ajattele nenäänsä pidemmälle.
Heille pitäisi järjestää kattava peruskoulutus ihmisyhteisössä elämiseen.
Mitä taas tulee keulapotkurin hankintaan ja sen asialliseen käyttämiseen, niin se on jokaisen oma asia - kuten muidenkin venevarusteiden ostaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen seurannut näitä keulapotkuria käsitteleviä keskusteluja usein vuosien saatossa ja huomannut kuinka ”pihlajanmarja efekti” paistaa usein sieltä rivien välistä.
Ne aikaisin aamulla keulapotkuria nauvuttavat ovat niitä, jotka eivät muutenkaan ajattele nenäänsä pidemmälle.
Heille pitäisi järjestää kattava peruskoulutus ihmisyhteisössä elämiseen.
Mitä taas tulee keulapotkurin hankintaan ja sen asialliseen käyttämiseen, niin se on jokaisen oma asia - kuten muidenkin venevarusteiden ostaminen.Miksi sitä kepoa pitää aamuisin testailla, tai ylipäätään? Itsellä havainto että sen toimimattomuus liittyy huonoihin akkuihin ja/tai pitkiin (ohuisiin) virtakaapeleihin ja näiden vuoksi kepo ei saa riittävästi virtaa = ei käynnisty. Kepolle oma akku paksuilla kaapeleilla lähelle ja olevan sähkön rinnalle niin toimintavarmuus paranee huomattavasti.
- Anonyymi
Mulla on uusi 30 jalkainen, 4,6t painava vene. Koska veneen keula on suhteellisen pieni ja matala, vain Sleipnerin SE25, 1,5kW potkuri 110mm tunnelissa on mahtunut siihen tehdasasennettuna varusteena, riittävään syvyyteen. Veneessä on akseliveto, ja tuplaperäsimet. Prop washia ei ole mahdollista käyttää ja prop walk on aika iso pienillä nopeuksilla. Keulapotkuri on hyödyllinen varuste. Vene on paikallaan ollessaan muutoin ohjailukyvytön, mutta keulapotkurilla sitä voi silloinkin hallita. Tuulta vastaan näin pieni potkuri ei keulaa käännä, mutta miksi pitäisikään? Manööverit voi suunnitella tehtäväksi toisellakin tavalla.
- Anonyymi
On kätevä myös kääntyessä isossa terävässä aallokossa, keula ja perä potkurit pörräämään ja tietysti peräsimellä, niin ei kerkiä aalto sivuttain keikauttamaan.
- Anonyymi
Mulla ei ole kuin 7-metrinen katettu paatti,mutta siinä on keulapotkuri. En sitä asentanut, vaan sattui olemaan valmiina. Turhana pidin itsekin, mutta ei se nyt niin turha aina ole, tuulipintaa löytyy paatista aika paljon ja se on kevyehkö. Ja tunnustan: Vaikka olen veneillyt toistakymmentä vuotta ahkerammin ja sitä aiemmin vähemmän ahkerasti, olen edelleen aika epävarma vieraaseen satamaan tai muuhun paikkaan rantautuessa. En niinkään pelkää sitä,että porukka nauraa törpön näköiselle rantautumiselle kuin sitä, että osun jonkun muun veneeseen. Että tämmöinen tunnustus, moniko yhtä kauan tai kauemmin veneillyt kehtaa myöntää saman ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä923181Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991777Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461637- 901470
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4051457Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4071350Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21229Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381117Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun344959Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden272946