Kotikapasitori 48V - Voimaa seinästä

Tässä on kiinteistön 48V akuille kotikapasitorin KK01 käyttövalmis prototyyppi: https://tinyurl.com/y5qv4rmu

Akkujen tukena on tällä hetkellä 11 kpl 83 Faradin kapasitoreja, jotka on jaettu akkujen kesken siten että vahvin akku sai yhden kapasitorin ja heikoin 5 kapasitoria. Akku on tehty käynnistysakuista, joka ei ole tähän käyttötarkoitukseen paras ratkaisu. Akut joista lähtee sähkö invertterille kypsyivät parissa kuukaudessa. Kaksi keskelläolevaa akkua on pysynyt hyvinä.

Akkujen keskinäistä balanssia säätelee eBayn HA01 battery balancer - equalizer, joka tasoittaa keskinäisiä jännite-eroja. Ei tosin ole kovin tehokas laite, joten laitoin parikin kappaletta muutamaan väliin.

Jos mahdollista, kapasitorit kannattaa laittaa heti uuden akun kaveriksi ja kytkeä siten, että kapasitori ottaa suuremman kuorman kannettavaksi - akku kapasitorin taakse eikä toisinpäin.

Ideana on se, että kapasitoria kasvattamalla akkujen osuus pienenee, jolloin akkujen kestävyydestä ei lopulta tarvitse kantaa huolta. Kapasitoreille arvioidaan miljoona purkaus-lataussykliä eli tässä kiinteistössä akut vaihdetaan kerran vuosikymmenessä - jos vain kapasitorit kestävät kymmenen vuotta.

Lopulta koko seinä on täynnä kapasitoria, ja kiinteistön 48V kapasitoriakulla muutaman kilovattitunnin nettokapasiteetti. Nyt alkuvaiheessa on noin puoli kilovattituntia netto kun pari akkua pääsi kypsymään ennenkuin kapasitorit ja balansoijat saatiin peliin mukaan.

48

1568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Merkityksettömiä varauskyvyltään akkuihin verrattuna. Jossain pitkien johtojen päässä akustosta voisivat paikallisesti antaa käynnistysvirtaa jollekin laitteelle.

    • Anonyymi

      Vihdoinkin, kauanpa piti odotella tätä eroaverkosta.be ilmestymistä tekemään jälleen teknisesti turhia palstan aktivointeja

      • Anonyymi

        Päässy taas lomille...


    • > Merkityksettömiä varauskyvyltään akkuihin verrattuna.

      Akut eivät kestä jatkuvassa syklisessä käytössä ilman kapasitorin tukea. Uudelle akulle kannattaa heti kytkeä rinnalle kapasitori taikka kaksi.

      Keväällä hankitut kaksi uutta akkua simahtivat muutamaan kymmeneen syväpurkaukseen - tietysti syväpurkausakut kestäisivät paremmin mutta tarkoitus onkin siirtyä kokonaan kapasitorien puolelle sähkövarastossa. Nyt viidellä kapasitorilla tuettua akkua ei saa menemään alle kymmenen voltin syväpurkaustilanteessa. 40 volttia on invertterin sulkeutumisraja - ilman kapasitoria jokin akku valahtaa syväpurkaustilanteessa viiteen volttiin, ja sitä ei mikään akku kestä.

      Akkujen kunnon tarkkailu ja seuranta jää tehtäväluettelosta pois.

    • Sinänsä 48V akkujen käyttö ja asennus on oma taiteenlajinsa - ei ole luonnollista tasoittavaa rinnankytkentää kuten pienemmillä volteilla operoitaessa. Jokainen akku elää omaa elämäänsä ja varautuu ja purkautuu hieman eri tahtiin, mikä etenkin purkausvaiheen loppuvaiheessa voi olla akun kunnon kannalta kohtalokasta - valot on vielä päällä vaikka joku akku onkin pudonnut alle kymmenen voltin.

      Sitä tahtia voi säädellä kapasitoreilla ja akkujen väliin asennettavilla balansoreilla - nyt alkaa 48V kiinteistön akku pelittää ja muutaman kilovatin saa tehoa ulos 50 amppeerin virralla, mikä on siedettävällä tasolla laitteiden kestävyyden ja siirtojohtimien paksuuden kannalta.

      On tutkittu ja testattu asia käytännössä.

      • Anonyymi

        Täyttä paskaa. Aloittaja ei osaa kirjoittaa suureita oikein, kielioppi ja välimerkkilyönnit viturallaan. Ekvasaattorit ja kapasitanssit- ja teetit satua. Joku leikkii, vai lomalla pölhölästä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä paskaa. Aloittaja ei osaa kirjoittaa suureita oikein, kielioppi ja välimerkkilyönnit viturallaan. Ekvasaattorit ja kapasitanssit- ja teetit satua. Joku leikkii, vai lomalla pölhölästä!

        No ite oot pölhölästä kun jostain pilkuista ruinaat..meehoitioooooooon!!!


    • Anonyymi

      Sellaista elektroniikan komponenttia ei ole olemassa kuin kapasitori. Kyseinen komponentti "capacitor" on suomeksi kondensaattori. Se on aivan virallinen termi, eikä kukaan muu elektroniikasta puhuttaessa erehdy sen liittyvän mihinkään kylmälaitteiden kondensointiin, kuin Bebe itse.

      Sellaistakaan laitetta ei ole kuin "pistorasian lämmittäjä", vaan se on pistotulpallinen lämmitin. Kaikelle ei aina tarvitse yrittää väkisin keksiä omasta mielestään "tarkkaan harkittua ja parempaa" huuhaa-termiä, jota kukaan muu ei ymmärrä.

      "Battery"kään ei ole suomeksi patteri, vaan paristo tai akku. Patteri taas tarkoittaa jotain aivan muuta, kuten lämmityspatteria tai tykistöpatteria.

      • Anonyymi

        Kapasitori tarkoitta sähkövarainta. Kapasitoreja ovat mm. : akku, kondensaattori, lammellit, metallisilikonivaristorit. Tuo pakkoenglanninkielinen sana - capasitor - tarkoittaa juuri tuota samaa kuin suomenkielinen sana: kapasitori.

        Paristo on taasen kaksinapainen tasasähköjännitelähde ja akku taasen on useamman pariston sarjaankytketyn kokonaisuuden omaava saman kotelon sisälle yhdistetty sähkölähde.


    • Perehdyin hieman super- ja ultra-kapasitorin tarvitsemaan elektroniikkaan ja tekaisin tällaisen balansoivan kytkennän kuudelle super-cäpille: https://tinyurl.com/y24p9xej

      Tuo on klassinen balansoiva kytkentä, joka tasaa cäppien jännitteet oikein hienosti - minkäänlaista ylilataussuojaa tämä zener ja ledi eivät kapasitorille anna.

      Zeneriä ja lediä voi käyttää vallan mainiosti, mikäli jännitelähde on reguloitu eli sieltä ei tule sarjaankytkettyjen cäppien ylittävää jännitettä - muuten on käytettävä transistoreilla toteutettua ylilataussuojauskytkentää.

      Olen päätymässä ratkaisuun, jossa cäppien stringillä on vain zener ja ledi ja sitten stringien rykelmälle tulisi yksi vahvempi ylijännitesuojauspiiri.

      Tämä on siis yhteisömme uusi tunnus eli tässä pyritään jo ammattimaisempaan olemukseen kokemuksen kertyessä.

      Myös vebbiosoite on nyt tuon näköinen (ent. eroaverkosta.be).

      • Anonyymi

        Ai nyt yhteisölläsi ei olekaan enää tavoitteena pystyä eroamaan verkosta, vaan olet(te) herännyt todellisuuteen, että korkeintaan jonkin sortin köyhän miehen varaverkon näillä räpellyksilläsi voi saada aikaan. Saa kotikapasitoreilla ja muilla cäppien stringeillä vaikka puhelinta ladattua ja radiota kuunneltua muutaman tunnin sähkökatkon aikana. Sanoisinko, että ihan terve ja realistinen uudistus yhteisösi toiminnan tarkoitukselle.


      • Anonyymi

        Nimenvaihdos muutti koko toiminnan tarkoituksen päälaelleen. :)


    • Anonyymi

      Eiköhän nämä kapasitori-leikit kuuluisi paremmin Harrastukset -> elektroniikka palstalle ?

      • Anonyymi

        Eikö ihan jotain huuhaa palstaa noille olis.


    • Anonyymi

      Jestas mitä paskaa...

    • Anonyymi

      Mitä kummaa. Miksi joku yrittää saavuttaa jotain hyötyä hankkimalla suuren määrän teohävikkiä. On se tieysti tieteellisen näköistä. Kun on rahaa määrättömästi niin voi sen noinkin kuluttaa.

    • Lieneekö tässä tekeillä jo Suomen häijyin kotikapasitori: https://tinyurl.com/w5y4vhs

      KK02 on kolme kertaa suurempi kuin keväällä ja kesällä käytössäollut KK01. Koko ei kuitenkaan ole merkittävin tekijä vaan parannuksia on useita.

      Kysehän on siis kiinteistön 48V hybridiakustosta, jossa kapasitori toimii eräänlaisen "bufferina", joka ottaa sekä kulutuksen että latauksen tehopiiskauksen vastaan ennen akkuja. Akut on kytketty kapasitorin taakse eli kapasitori on kytketty akun tavoin 4 * 12V sarjakytkentä. Jokaiselle kapasitoriasteelle kytketään perinteinen akku kapasitorin taakse eli sama kytkentä kuin apuakku auton käynnistyksessä.

      Periaate todellakin toimii ja suurin jännitteenvaihtelu tapahtuu kapasitorissa, joka sen parhaiten sietää. Akkua ei pureta yhtä syvään kuin aikaisemmin.

      Tässä on myös asiallinen tehon tasaus eli on passiivinen tasaus jokaiselle kapasitorille ja akulle zener-diodilla ja ledeillä. Ja sitten on aktiivinen shunt-tasaus akkujen kesken (siirtää akulta toiselle, jos jännitteissä on eroa).

      Johdotukset akuille ja invertterille menevät paneelin takaa (sulakkeiden kautta), ja etupaneeli jää siistin näköiseksi. Tälle on suunniteltu ja myös teetetty etupaneelin osat piirilevyinä, jotka vain ruuvataan paikalleen ja juotetaan tasauspiirien komponentit paikoilleen (ei vielä kuvassa).

      Viime kesän ensimmäinen koekappale toimi muuten hyvin mutta 1.6 kW laturi kypsytti akut. Nyt laturiin tulee rajakatkaisin, joka katkaisee heti kun latausjännite saavuttaa tietyn arvon - siitä eteenpäin tehon tasaajat tasaavat akkujen keskinäiset suhteet.

      Tällaisia saattaa jatkossa olla mahdollista toimittaa rakennussarjoina mutta palataan aiheeseen ensivuoden puolella.

    • > Miksi joku yrittää saavuttaa jotain hyötyä hankkimalla suuren määrän teohävikkiä.

      Lataustehoa tarvitaankin vähemmän, koska kapasitorien sisäinen vastus on akkuja pienempi. Tarkoitus on suojella akkuja piiskaukselta, koska kapasitoreja saa ladata ja purkaa syväänkin niin paljon kuin huvittaa.

      Akut eivät jatkuvaa latausta ja purkausta kestä yhtä hyvin, joten niiltä otetaan tässä kuormaa hieman pois. Toivottavaa olisi, että akkujen jatkuvasta tarkkailusta ja huolehtimisesta ajanmittaan päästäisiin kapasitorien kautta eroon.

      Aikaamyöten akkujen kapasiteetti korvautuu kapasitoreilla.

    • No nyt on koekäytössä kiinteistön hybridiakku ja kotikapasitorin KK02 prototyyppi: https://tinyurl.com/wlxw78a

      Kapasitorissa oli vattitunteja 20 - 30. Koska kapasitori on koottu 16V pötköistä, tehokkain puolitoista volttia jää käyttämättä lyijyakkujen kanssa.

      8 kpl Yuasa 22 Ah deep cycle on akkumalli.

      Ongelma on edelleen yhden akun romahdus kuormituksen loppuvaiheessa. Yksi akku alkaa painua alle 10V kun muissa olisi vielä voltteja. Kokeiluun on tulossa vahvempi shuntti HA-02, jonka pitäisi pystyä siirtämään jopa 10A heikoimmalle akulle muista akuista.

      Käytännön kapasiteetti on tällä hetkellä 400 vattituntia netto.

      Kapasiteetin kasvattaminen tapahtuu jatkossa kapasitoria lisäämällä - sitämukaa kuin kapasitoria saan lisää, alkaa volttiväli 14.5 - 12.5 kestää kauemmin ja näin hybridiakun kapasiteetti kasvaa myös yläpäästä tehokkaammilla volteilla.

      Lopulta kun kapasitoria on tarpeeksi, koko väli 14.5 - 10V on tehokasta peliaikaa.

    • Ihan vain välihuomautuksena kerron, että kiinteistön uusi hybridiakku pelittää todella makeasti.

      Lyijyakkujen pikalataus on mahdollista - kapasitorissa riittää potkua jatkamaan lyijyakun latausta volttivälillä 14.5 - 13V kun laturin lataus naksahtaa sulki. Puolellatoista kilovatilla voi ladata akkua viisi minuuttia, jolloin puolen kilovatin kuorma pysyy päällä toistakymmentä minuuttia.

      Nyt hybridiakun etu alkaa näkymään - pikalatauksessa. Ei tarvita litiumeja kotona vaan lyijyä ja super-kapasitoria hybridiksi yhdistettynä.

      • Tätä asiaa ei varmaan ole oikein oivallettu vielä - kyse on siis siitä, että lyijyakut saa sekä kestämään käyttöä että ladattua nopeasti.

        Kaikki lataus mikä menee yli 12.8V on lyijyakussa hukkakapasiteettia. On kuitenkin ladattava 14.5V saakka, jotta koko 12.8V kapasiteetin saa käyttöön. Jos lataa pikana suurella teholla niin silloin 14.5 tulee mittariin jopa muutamassa minuutissa - mutta akku ei ole ennättänyt absorboida kaikkea energiaa eli ei ole vielä täynnä.

        Kapasitori on täynnä heti kun tulee 14.5V tauluun - vaikka lataisi minuutissa. Ja kun kapasitoria on riittävästi, se jatkaa lyijyakun lataamista aina 12.8V saakka eli siis lyijyakun latauksen hyötysuhde kasvaa tässä. Ladataan kapasitori täyteen pikana ja annetaan sen jatkaa lyijyakun lataamista.


    • Anonyymi

      Juu..pa juu.
      Jospa kertoisit selvällä suomen kielellä euromääräiset säästösi kuukaudessa tällä yllä olevalla systeemillä.
      Esim. Sähkön hinta verot = ?
      siirtohinta verot = ?
      Asunnon neliöt ja rakentamisvuosi.

      ps.muista lisätä nykyiseen summaan myös akkujen ja kapasaattoreiden, kontaktorien, johtojen, kytkimien hankinta- ja asennuskustannukset henkilötyövuosineen vaivoineen päivineen.

      • Anonyymi

        Tappiolle menee, sillä tuo systeemi ei tuota mitään sähköteknistä etua, vaan lisää tehohäviöitä.
        Kiinasta saa pikkurahalla moduleita joilla voi mitata sähköpiirissä siirtyneen energian (Wh) määrää. Bebe voisi hankkia muutaman tällaisen modulin ja sijoittaa ne sopiviin paikkohin kytkentöjään. Näin saisi heti palautteen systeemin toiminnasta. Numeerista faktaa mutuilun sijaan!


    • Anonyymi

      Ihan vaan mielenkiinnosta pyöriikö tämä beben kotikapasitoriprojekti vain täällä Suomi24 sähköpalstojen aktivoijana, luulisi että näin upeasta ja toimivasta systeemistä riittäisi juttua muillekin areenoille?!

    • Tätä asiaa ei vielä ole oivallettu. Kapasitorit ovat kalliita mutta niiden pitäisi kestää käyttöä paremmin kuin mikään toinen energian tallennusväline.

      Akun kehittely jatkuu vinhaa vauhtia eli tarvitaan jokin yksinkertainen ratkaisu luoda kapasitoripinkkoja. Kuvassa neljän pinkkaa tehdään kierretangoilla: https://tinyurl.com/u8nhyp6

      Tuossa on käytössä vielä 16V moduuli. Toisin sanoen lyijyakun kanssa käytettynä yhdessä tehokkain puolitoista volttia jää käyttämättä. Senpä tähden olenkin ryhtynyt suunnittelemaan piirilevyä, johon menee 11 kpl 2.7V pötköjä - nyt jännite vastaa paremmin 24V systeemin akuston maksimia (29V).

      Metrin kierretankoihin menee 10 - 12 moduulia. Yhdessä 29V moduulissa on pyöreästi 5 vattituntia. Eli 50 - 60 vattitunnin kapasitoripinkka on metrin korkuinen. Tarvitaan myös tehontasaajia väleihin.

      Tämä on niin huikea juttu, että katsotaan jos saataisiin kapasitoripinkkoja kevään kuluessa rakennussarjoina liikkeelle - mikäli vain materiaaleja on saatavana. On aikamoinen latausbuusteri myös aurinkojärjestelmiin. Eli tekee akuista vihdoin ja viimein käyttökelpoisia - ei sen kummemmasta asiasta ollutkaan kyse tässä kohdassa.

    • > Tappiolle menee, sillä tuo systeemi ei tuota mitään sähköteknistä etua, vaan lisää
      > tehohäviöitä.

      Et ehkä ymmärrä hybridiakun kapsitoriosan toimintaa lyijyakun latausbuusterina - lyijyakkua on pidettävä 14.5V jännitteessä hyvä tovi, jotta sen voi luotettavasti olettaa olevan täynnä. Kuitenkin kapasiteetti alkaa vasta 12.8V kohdasta.

      Kun rinnalla on kapasitori, voi ladata niin nopeasti kuin pystyy 14.5 volttiin ja heti katkaista lataus - riippuen siitä kuinka paljon on kapasitoria, se jatkaa lyijyakun lataamista. Tämä tarkoittaa vihdoinkin sitä, että generaattori pyörii vartin ja akkua käytetään kolme varttia - ja uudestaan ja uudestaan.

      Ei onnistu pelkstään lyijyakuilla vaan joka kierroksella latausta on akuissa vähemmän.

    • > Jospa kertoisit selvällä suomen kielellä euromääräiset säästösi kuukaudessa tällä
      > yllä olevalla systeemillä.

      Kyse on lopulta kokonaisuudesta, jossa kiinteistön sähkömittaria ohjataan akun jännitteellä - sähkömittari suljetaan aina silloin kun hybridiakun jännite sen sallii. Akkuhan voi saada sähköä lisää vaikka aurinkopaneeleista.

      Tavoite on se, että energiamittarin sähkö on lopulta se varavoima. Ja varavoimasta onkin tullut pääasiallinen voima. Kesäkaudella näin varmasti jo tapahtuukin.

      Ainakin minulla tapahtuu jo ensi kesänä. Ei meillä tule ensi kesänä 200 neliön kiinteistölle muuta energialaskua kuin peruskuukausimaksu.

    • Anonyymi

      Palstanaktivoinnissa tämä on jonkin aikaa toiminut hyvällä hyötysuhteella!

      • Kiinteistön hybridiakun prototyyppi KK02 on päivittäisessä käytössä. Latauksia ja purkauksia kertyy vuorokauden kuluessa melko monta. Kapasitoria ei vielä ole riittävä määrä - kyse on akusta, jonka täytyy kaikenaikaa antaa talvikaudella vähintään puolikilovattia ja enimmillään reilu puolitoista.

        Ongelma on nimenomaan se, että rajakatkaisin katkaisee latauksen heti 14.5V kohdalla (58V yhteensä). Jos kapasitoria olisi riittävä määrä, se toimisikin juuri niin. Nyt tarvittaisiin rajakatkaisimeen taimeri, joka jatkaisi latausta vielä jonkin aikaa senkin jälkeen, kun tavoitejännite on saavutettu. Näin akku olisi täynnä jokaisen lataussyklin päätteeksi.

        Tilanne paranee sitämukaa kuin kapasitoria saadaan peliin mukaan lisää.


      • Anonyymi
        varaverkko.be kirjoitti:

        Kiinteistön hybridiakun prototyyppi KK02 on päivittäisessä käytössä. Latauksia ja purkauksia kertyy vuorokauden kuluessa melko monta. Kapasitoria ei vielä ole riittävä määrä - kyse on akusta, jonka täytyy kaikenaikaa antaa talvikaudella vähintään puolikilovattia ja enimmillään reilu puolitoista.

        Ongelma on nimenomaan se, että rajakatkaisin katkaisee latauksen heti 14.5V kohdalla (58V yhteensä). Jos kapasitoria olisi riittävä määrä, se toimisikin juuri niin. Nyt tarvittaisiin rajakatkaisimeen taimeri, joka jatkaisi latausta vielä jonkin aikaa senkin jälkeen, kun tavoitejännite on saavutettu. Näin akku olisi täynnä jokaisen lataussyklin päätteeksi.

        Tilanne paranee sitämukaa kuin kapasitoria saadaan peliin mukaan lisää.

        Aika mukavat häviöt saat ainakin aikaiseksi.
        Mikäli ideana on vähentää lyijyakustolta otettavaa piikkitehoa ja sen myötä kasvattaa akuston kestoikää moninkertaiseksi ne konkat kannattaa laittaa rinnalle. Jännitteenkestoltaan ylimitoitetut jolloin balansereita ei tarvitse hukkaamaan virtaa konkkien sisäiset häviöt laskevat muutenkin jännitettä laskiessa.

        Et tarvitse mitään muuta kuin akut muutama superkonkka. Keep it simple.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika mukavat häviöt saat ainakin aikaiseksi.
        Mikäli ideana on vähentää lyijyakustolta otettavaa piikkitehoa ja sen myötä kasvattaa akuston kestoikää moninkertaiseksi ne konkat kannattaa laittaa rinnalle. Jännitteenkestoltaan ylimitoitetut jolloin balansereita ei tarvitse hukkaamaan virtaa konkkien sisäiset häviöt laskevat muutenkin jännitettä laskiessa.

        Et tarvitse mitään muuta kuin akut muutama superkonkka. Keep it simple.

        Ilman balansereita ei pärjätä koska superkonkkien tyypillinen jännitekestoisuus on se 2,7 V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman balansereita ei pärjätä koska superkonkkien tyypillinen jännitekestoisuus on se 2,7 V.

        Hyvin pärjää. Esimerkiksi 12v järjestelmässä 7x2.7v kennoa 6 sijasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin pärjää. Esimerkiksi 12v järjestelmässä 7x2.7v kennoa 6 sijasta.

        Jos pärjäät yhdellä 2,7V konkalla, miksi sitten laitat niitä 7 sarjaan. 🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pärjäät yhdellä 2,7V konkalla, miksi sitten laitat niitä 7 sarjaan. 🤣🤣🤣🤣

        Hetkinen kukas on väittänyt, että yhdellä 2.7v konkalla pärjäisi? Laitetaan useampi 2.7v kenno sarjaan reilusti yli lyijyakun latausjännitteen?
        Tällöin yksittäisen kennon jännite ei pääse nousemaan missään vaiheessa yli 2.7v vaikka vähän epäbalanssissa olisikin.

        12v akun rinnalle 18.9v jännitekestolla oleva 7x2.7v konkkapaketti. Onko tuo kenties helpompi ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hetkinen kukas on väittänyt, että yhdellä 2.7v konkalla pärjäisi? Laitetaan useampi 2.7v kenno sarjaan reilusti yli lyijyakun latausjännitteen?
        Tällöin yksittäisen kennon jännite ei pääse nousemaan missään vaiheessa yli 2.7v vaikka vähän epäbalanssissa olisikin.

        12v akun rinnalle 18.9v jännitekestolla oleva 7x2.7v konkkapaketti. Onko tuo kenties helpompi ymmärtää.

        Et taida nyt oikein ymmärtää tätä sarjakytkennän problematiikkaa. Jännite nousee aina muista poikkeavan kennon yli, olipa niitä kennoja sarjassa kuinka monta hyvänsä. Kuolleen konkan yli vaikuttaa aina täysi käyttöjännite. Ohmin laki kannattaa opetella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida nyt oikein ymmärtää tätä sarjakytkennän problematiikkaa. Jännite nousee aina muista poikkeavan kennon yli, olipa niitä kennoja sarjassa kuinka monta hyvänsä. Kuolleen konkan yli vaikuttaa aina täysi käyttöjännite. Ohmin laki kannattaa opetella!

        Tottakai kuolleen konkan yli menee jännite, mutta tässä ei oleteta että sinne laitetaan mitä tahansa rupukennoja ja kennojen määrä ylimitoitetaan varmuuden vuoksi. Se pysyy hyvinkin balanssissa, kun valitaan toisiaan vastaavat kennot. Käyttäähän monet tarkkaan valittuja lifepo4 kennoja sarjassa ilman balansoijia ja hyvin pysyy tasapainossa.

        Tähän alkuperäiseen viritykseen viitaten. Tuollainen pikkupaneeli ei paljoa tuota ja sitten se vähäinenkin energia käytetään balansointiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai kuolleen konkan yli menee jännite, mutta tässä ei oleteta että sinne laitetaan mitä tahansa rupukennoja ja kennojen määrä ylimitoitetaan varmuuden vuoksi. Se pysyy hyvinkin balanssissa, kun valitaan toisiaan vastaavat kennot. Käyttäähän monet tarkkaan valittuja lifepo4 kennoja sarjassa ilman balansoijia ja hyvin pysyy tasapainossa.

        Tähän alkuperäiseen viritykseen viitaten. Tuollainen pikkupaneeli ei paljoa tuota ja sitten se vähäinenkin energia käytetään balansointiin.

        On vaikeuksien kerjäämistä ja tietämättömyyttä kytkeä superkondensaattoreita sarjaan ilmaan balanssointia. Vähän sama kuin jotkut amikset yrittävät käyttää ledejä ilman virtakontrollia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vaikeuksien kerjäämistä ja tietämättömyyttä kytkeä superkondensaattoreita sarjaan ilmaan balanssointia. Vähän sama kuin jotkut amikset yrittävät käyttää ledejä ilman virtakontrollia.

        No kun amiksista tuli puhetta niin.. Itselläni on ollut auton akun rinnalla 8 2.7v kapasitoria jo vuoden päivät. Hyvin jännitteet pysyvät balanssissa. Kyllä se vain toimii. Alunperin balanssoinnilla oleva 6 kennon paketti söi akun tyhjäksi muutamassa päivässä, nyt ei ole sitä ongelmaa.

        Tässä pitää ottaa huomioon sekin, että mikäli jokin kenno saa enemmän jännitettä niin ajan mittaan kennossa tapahtuu kemiallinen muutos. Kennot balansoituu laadullisesti huonoimpaan vaikka ollaan käyttöalueella (muutos on vain hitaampi). Tosin ylimitoituksella tällaista tilannetta ei edes tule vastaan.

        Ei kannata kokeilla ilman riittäviä turvarajoja balansoimatta. Ei ole pikkupaukkuja nimittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun amiksista tuli puhetta niin.. Itselläni on ollut auton akun rinnalla 8 2.7v kapasitoria jo vuoden päivät. Hyvin jännitteet pysyvät balanssissa. Kyllä se vain toimii. Alunperin balanssoinnilla oleva 6 kennon paketti söi akun tyhjäksi muutamassa päivässä, nyt ei ole sitä ongelmaa.

        Tässä pitää ottaa huomioon sekin, että mikäli jokin kenno saa enemmän jännitettä niin ajan mittaan kennossa tapahtuu kemiallinen muutos. Kennot balansoituu laadullisesti huonoimpaan vaikka ollaan käyttöalueella (muutos on vain hitaampi). Tosin ylimitoituksella tällaista tilannetta ei edes tule vastaan.

        Ei kannata kokeilla ilman riittäviä turvarajoja balansoimatta. Ei ole pikkupaukkuja nimittäin.

        Tunnustatko julkisesti olevasi kaikkien väheksymä amis ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnustatko julkisesti olevasi kaikkien väheksymä amis ;)

        Kyllä. Sähköpätevyyden 2 amis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Sähköpätevyyden 2 amis.

        Eihän ne kaikki sähköhommatkaan niin vaativia ole...


    • Anonyymi

      Milloin julkaistaan Kotikapasitori 3.0? Olen erittäin kiinnostunut! Onko siinä vaiheessa jo katto ja lattiakin yhtä kapasitoria?

      • Anonyymi

        Heppu kadonnut täysin. Liekö autuaammilla vesillä viritysten seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heppu kadonnut täysin. Liekö autuaammilla vesillä viritysten seurauksena.

        Eiköhän samaan paikkaan taas viety mihin ennenkin kun ollu hiljaista, eivät vaan nyt ole lomille päästäneet.


    • Anonyymi

      Kotikapasitori on käytössä. On sekä generaattorilla että laturilla ladattava seinäkapasitori että talon ikkunaan asennetuissa aurinkopaneeleissa kapasitorit. Muuta lataussäädintä ei aurinkopaneeleissa tarvitakaan - jännite nousee kapasitorissa aurinkopaneelin tehoalueelle, jonka jälkeen virtaa saa.

      Aurinkopaneelin jännite nousee 19 volttiin. 7 kapasitoria balansoituna sain lisäämällä yhden 2,7V pötkön ja balansorin 16,2V kapasitoriin https://tinyurl.com/yn3t3z34

      Paneelin latausvirran voi todeta sekuntikellolla. Jännite nousee vaikkapa minuutin ajan kapasitorissa, jonka jälkeen kuormitus kytketään. Jos latauksen kera saadaan minuutin ajan käyttöä, kuormituksen virta on paneelin latausvirtaan verrattuna kaksinkertainen https://tinyurl.com/3v9f78bs

      Aurinkopaneeli on turvallinen lataaja tyhjälle kapasitorille. Pikalaturilla voi ladata nopeasti, jos tehoa laturissa riittää. Kapasitori ei aseta rajoituksia latausvirran suuruudelle.

      48V kotikapasitoria ei voi tyhjänä lähteä suoraan lataamaan pikalaturilla https://tinyurl.com/smje8bbp

      Isoa tyhjää kapasitoria voi ladata aurinkopaneelilla tai pienellä akulla kunnes pikalaturin alarajan verran jännitettä on. Pikalaturilla kodin energiavaraston saa täyteen muutamassa minuutissa. Sähkön varastointi on järkevää, jos voi ladata nopeammin kuin purkaa.

      Päivitykset on nykyään fb-sivulla https://tinyurl.com/42ukxnfa

    • Anonyymi

      Mitähän näin jännää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Sinunlaisille kaikki on jännää...


    • Anonyymi

      > Alunperin balanssoinnilla oleva 6 kennon paketti söi akun tyhjäksi muutamassa
      > päivässä, nyt ei ole sitä ongelmaa.

      Äkillinen akkujen tai kapasitorien tyhjentyminen voi johtua energia- ja televerkon valvojien kamppailusta itsenäistä energiaa vastaan. Taustavalvojilla on käytössään tehokas valvontaverkko, jonka avulla etätyönä akut ja kapasitorit puretaan milloin tahansa. Aurinkopaneeleiden akkujen jännitettä madalletaan, jolloin paneeleista ja akuista ei saa tehoa. Valvojat tarkkailevat ihmisten akkuja ja aurinkopaneeleita yötäpäivää ja kamppailevat akkuja vastaan. Alijännitteeseen vedetyt akut hajoavat.

      Hakusana on wireless power transfer tai wireless energy transfer.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe