Kannattaako ilmastointikompressorin vaihto

7v vanha auto viime syksynä hajosi ilmastointikompr2ssorin. En talvea vasten alkanut sitä kirjoittamaan mutta nyt helteitä varten kai pakko, vai?

28

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohessa linkki https://autojerry.fi/hinnat/ilmastoinnin-kompressorin-korjaus-hinta/, eli keskihinta hommalle on n. 800 ekeä.
      Jos meinaat ajaa vielä 7 vuotta vanhalla autolla niin kannattaa korjata. Itse ajoin viimeksi 9 vuotta. Kerran tuli ilmastointiin vikaa ja korjautin, en muista hintaa. Tällä autolla olen ajanut nyt 6 vuotta ja korjuuttaisin ilmastoinnin jos rikki menisi. On se karmeaa ajaa enää nykyisin ilman ilmastointia, on ennustettu tulevaksi pitkä lämmin syksy,

      • Mitenhän sitä ennen pärjättiin ilman ilmastointia? Kyllä tuo pitää korjauttaa ja mulle on luvattu se 580 eurolla. Kirpaisee kyllä mutta sitte saa nauttia ilmastoidusta autosta. Ja tuolla ajan kunnes alkaa isompia vikoja tulla.


    • Anonyymi

      Autostani hajosi ilmastointi 4v sitten, ja en alkanut korjauttamaan silloin, kun oli ajatus vaihtaa silloin 13 vuotias auto.
      Mitä vielä, ajelen edelleen samalla autolla nyt 17v.
      Myönnettävä, että viime kesä oli todella haasteellinen, kun päiväaikaan ei viitsinyt juuri minnekään lähteä.
      Tämä kesä voi muodostua samanlaiseksi.
      Vanha autoni pelaa ihan kivasti, ja ajoa tulee vuodessa vähän niin nuukana en raaskisi vaihtaa, kun käytetty uusi on pieni arvoitus plus pelimerkkejä joutuu latomaan tiskiin monen kuun eläkkeen verran. Ei ole helppo nakki, ei.

      • Minun autossan on nyt uusi ilmstointikompressori ja ilmastointi on muutoinkin huollettu. Olen tyytyväinen sillä meinaan myös ajella tuolla niin kauan kuin se kulkee. Kyllähän myyjä yritti tyrkyttää minulle että eikös aleta vahtamaan uusi auto mutta koska tuollakin tulee niin vähän kilometreja vuodessa ja se on pelannut niin mitteettomasti niin en näe syytä vaihtoon ainakaan toistaiseksi. Ja voi olla että tuo jää viimeiseksi autokseni.


    • Minun Relluni on vm.2005
      Ostin sen 2014.
      Autoni maksoi 4900€
      Olen nyt tehnyt siihen remonttia, ilmastointia myöten, yhteensä 4200€
      -
      Autoni on 1600cc. farmari Megane.
      113hv.
      Tuon-tyyppinen bilika maksaa uutena jotain 30000€
      Hintaa saa korjata.
      -
      Joten vielä saan korjata autoani paljon, ennenkuin se menettää silmissäni arvonsa.

      H.

      • Anonyymi

        Pistämpä paremmaksi, koska ajelen Nissan Sunilla vuodelta 1987, tosin ilman ilmastointia, joka olisi jo museoauton ikäinen.

        Eihän minun eläkeläisen ole pakko lähteä helteillä liikenteeseen, vaikka sitten pakkasetkin tekevät tenänsä, koska auto on aina kuorittuntu, kuin pakastearkku, mutta onneksi on hyvä lämmitys, joten vain 10-minsaa korkeintaan, niin auto on sula ikkunoista ja lämmin sisältä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pistämpä paremmaksi, koska ajelen Nissan Sunilla vuodelta 1987, tosin ilman ilmastointia, joka olisi jo museoauton ikäinen.

        Eihän minun eläkeläisen ole pakko lähteä helteillä liikenteeseen, vaikka sitten pakkasetkin tekevät tenänsä, koska auto on aina kuorittuntu, kuin pakastearkku, mutta onneksi on hyvä lämmitys, joten vain 10-minsaa korkeintaan, niin auto on sula ikkunoista ja lämmin sisältä.

        "Anonyymi"

        Noh.
        Minä en helteistä kirjoittanutkaan.
        Kirjoitin korjaus-kustannuksista.

        H.


      • Minkä värinen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pistämpä paremmaksi, koska ajelen Nissan Sunilla vuodelta 1987, tosin ilman ilmastointia, joka olisi jo museoauton ikäinen.

        Eihän minun eläkeläisen ole pakko lähteä helteillä liikenteeseen, vaikka sitten pakkasetkin tekevät tenänsä, koska auto on aina kuorittuntu, kuin pakastearkku, mutta onneksi on hyvä lämmitys, joten vain 10-minsaa korkeintaan, niin auto on sula ikkunoista ja lämmin sisältä.

        Harrastatko muutoinkin vanhoja autoja?


    • Miun autoi maksoi uutena noin 10 000 egee, oli vielä juhlavuoden malli. Halusin pienen ihan perusauton ei mitään nykyaikaisia kotkotuksia mutta ilmatointihan ei olekaan kotkotus. Tuolla on nyt ajettu 67 000 km, noin kymppitonni vuodessa. Edelinen autonikin oli minulla toistakymmentä vuotta.

      • Nii ja ite en osaa sitä huoltaa tai korjata, ammatti-ihmiset tkevät sen. Samoin joku muu vaihtaa talvirenkaani.


    • Anonyymi

      Kannattaa.

      Auto ei hirveen vanhakaan. Mieti, millasen koslan toimivalla ilmastoinnilla saisit vaihdetuksi remontin hinnalla?

      Niinpä.

      =DW=

      • Joo tuo on kyllä totta. Mutta toisaalta olen miettinyt että tuo jää viimeiseksi autokseni. Eli täytyy miettiä että millaisin mukavuuksin haluan ajaa loppuajan.


    • Sehän riippuu..., että kannattaako. Omasta luultavasti vain aineet hävinneet, kun jo viime kesänä jäähdytysteho hiipui. Nyt ei mitään vaikutusta, kun en ole saanut aikaiseksi ilmastointihuollossa käymistä.
      Aamun "viileydessä" ajoin tunnin ja vartin, eikä suurempaa kärsimystä. Illan suussa takaisin ja mittarissa 31, mutta hengissä selvittiin. No, ei hätää, kun kotia päin tulossa mutta jos vaikka jokin kylä- tai juhlareissu kyseessä, niin ei kovin mieltä ylentävää olisi matkata toista tuntia tuossa helteessä ilman ilmastointia. Maksoi sitten sen 58 tai 580 euroa.

      • Joo ja onhan se tukalaa matkata kuumassa autossa vaikka mihin ois menossa.


    • Anonyymi

      Ei vanhat autot tarvitse ilmastointeja.
      Rälläkkä käteen ja katto pois. A vot mikä ilmastointi kesän ajan.
      Talveksi päiväpeitto katoksi.
      No ei ehkä käytännöllinen lumikuormituksen vuoksi. Mutta siinähän ne nostaa lumet kaikki kerralla.

      • Pakkanen tulee sisään päiväpeitosta. Aika kylmä kyyti.


    • Anonyymi

      Minulla on 22 v vanha auto, joka pelaa ihan moitteettomasti. Vuosia sitten ajattelin vaihtaa sen, mutta kun ei mitään kunnollista syytä vaihtaa sitä ole, niin ajan sillä edelleen. Ei siinä ole ilmastointia, mutta en nyt kauheasti kaipaa sellaista. Ajan sitten aamulla ja illemalla. Ei ole halua istua jääkaapissa. Siis ok pitää ikkunoita auki. Jos nyt yksi kk vuodessa on hellettä niin kestän sen nurisematta. Kukaan ei valittanut kuumuudesta 30-40 v sitten.

    • Anonyymi

      Tosin aiemmin ei ollut ihan näin kuumia kesäpäiviä.
      Jos ei ole pakko liikkua kuumimpaan aikaan, niin ihan kiva ajella aamu/ilta aikana.
      Uusissa autoissa on lisäksi kaikenlaista härpäkettä, mistä ei ollut edes kuvitellut 40v sitten.

      • Erään maan tyyppisesti autotkin on varustettu kyylääjillä.
        Kyylääjiä on kyllä kaunistettu, mainostetaan helppoutta, musiikkia, leffaa...
        Mutta osaavat ovat jo alkaneet ymmärtää valtioitten välisiä, vähemmän julkisia sopimuksia.
        Tyyliin:
        Saatte pikkuisen alennusta veroissa, jos asennatte tällaisen pikku sovelluksen...
        sillee piiloon.
        Ja niin alkavat autoilijan nopeudet, liikkeet, puheet, keskustelut...jne.
        Siirtyä Poliisille.
        Meidänkin Poliisimme sanan-vapaus alkaa ylittää reippaasti oman kansamme vapaudet.

        H.


      • Anonyymi

        Sellainen huomio, että jos kantaa puhelinta mukanaan niin ihmisen voi paikantaa ja tunnistaa. Uskoisin että sekä armeija että poliisi saavat käyttää jo näitä tunnistetietoja. Sama koskee autojen härpäkkeitä. Ihminen on valvottavissa ja tarvittaessa jokainen liike jäljitettävissä, mikäli mukana on älylaite tavalla tai toisella. Asun lähellä armeija-aluetta ja asia on tullut testattua.


      • hunksz kirjoitti:

        Erään maan tyyppisesti autotkin on varustettu kyylääjillä.
        Kyylääjiä on kyllä kaunistettu, mainostetaan helppoutta, musiikkia, leffaa...
        Mutta osaavat ovat jo alkaneet ymmärtää valtioitten välisiä, vähemmän julkisia sopimuksia.
        Tyyliin:
        Saatte pikkuisen alennusta veroissa, jos asennatte tällaisen pikku sovelluksen...
        sillee piiloon.
        Ja niin alkavat autoilijan nopeudet, liikkeet, puheet, keskustelut...jne.
        Siirtyä Poliisille.
        Meidänkin Poliisimme sanan-vapaus alkaa ylittää reippaasti oman kansamme vapaudet.

        H.

        No jos meitsin puhelut kiinnostaa poliisia niin jopa on joutilasta aikaa🤣😂


      • Minä haluan liikkua milloin on tarvis, en silloin kun on viileää.


    • Autokohtainen juttu,
      mutta ei kait kannata uusia kompressoria jos siinä on vain se aine kompressorista loppunut,
      koko remontti yli viisisataa
      mutta aineen laitto alle satasen vain.
      meitä naisimmeisiä on helppo höynäyttää näissä auto asioissa.
      mutta eihän tietenkään sinua topakkaa

      Kompressoreissahan on sama periaate kuin jääkaapissa , ainetta siellä tarvitaan, vähän aikaa sitten kiellettiin se myrkyllinen litku, mutta nyt sinne laitetaan jotain ei niin myrkyllistä.

      Näillä helteillä on totta tosiaan hyvä, että ilmastointilaite toimii.

      • Nii. Voihan olla että tulin kusetetuksi mutta milläs todistat. Nyt on kuitennii uusi kompressogi joka on myös huollettu. Tai siis ilmastointilaite.


    • Anonyymi

      Naiseläjiä jymäytetään helposti auto-ja tekniikkaan liittyvissä asioissa.
      Eipä silti samaa on havaittavissa miestenkin kohdalla. Ajatellaan, että ei tuo homenokka ymmärrä nykytekniikasta kuitenkaan.
      Kieltämättä, jotain perää asiassa lienee.

      • Naispuoleinen tuttava oli myös uusituttanut ilmastointilaitteen. Vuoden päästä meni vaihtamaan autonsa niin taas sanottiin että rikki. Kun tuttava sanoi että vuosi sitten uusittu, ihmettelivät ja kysyivät et onkohohan oikeasti vaihdettu, ei pitäisi vuodessa mennä.


      • siilivain kirjoitti:

        Naispuoleinen tuttava oli myös uusituttanut ilmastointilaitteen. Vuoden päästä meni vaihtamaan autonsa niin taas sanottiin että rikki. Kun tuttava sanoi että vuosi sitten uusittu, ihmettelivät ja kysyivät et onkohohan oikeasti vaihdettu, ei pitäisi vuodessa mennä.

        Siis auttaiskohan jos pyytäis aina sen vanhan poistetun itelle :D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe