Näkymättömyyden tunne

Anonyymi

Hyvin usein tunnen olevani näkymätön, se joka ohitetaan aina ja ketä ei kuunnella. Tämä on ollut lapsuudestani asti, ja ehkä siksi mun on tosi vaikea saada sanotuksi asioitani ja arkailen uusia tilanteita ja ihmisiä. Tämä tunne tuli taas vahvasti esiin. Moni Facebook-kavereistani on synttäreinään kerännyt rahaa johonkin itselle tärkeään kohteeseen, ja siksi minäkin päätin tehdä niin. Valitsin kohteen joka on myös monelle kavereistani tärkeä, ja useampi toimii vapaaehtoistyössäkin sillä alalla. Postasin ilmoitukseni pariin kertaan, lisäkseni kukaan ei lahjoittanut senttiäkään.

Jotenkin tämä aiheutti taas tuon vanhan tunteen, olen näkymätön eikä minulla ole merkitystä. Toivoton tunne kun ei tule kuulluksi, ainoastaan ohitetuksi tai pilkatuksi. Tuskin koskaan löydän ketään joka näkisi minut. Pakko oli vain saada tämä kirjoitetuksi jonnekin.

11

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tykkää yhtään tuollaisesta kerjäämisestä..
      Eiköhän ihmisillä ole ihan tarpeeksi rahoilleen käyttöä ihan itselläänkin.
      Eikä tarvitse matkia muita ihmisiä aina kaikessa....Ehkäpä sulta puuttuu se jokin oma juttu. Harmaavarpuset jäävät aina huomaamattomiksi.
      -En usko, et tuota vastaan kannattaa taistella...Parempi vaan hyväksyä, että niitä ystäviä ei ole.. Ystävyys on jotain sellaista mitä ei voi pakottaa tai kerjätä.

      • Anonyymi

        En ole harmaavarpunen, mulla on montakin omaa juttua ja kuljen omaa tietäni. Ehkä juuri siksi mut ohitetaan, mutta lapsuudessa oli eri juttu. Kuten sanoin, kavereissani moni on vastaavan keräyksen pistänyt ja ihmiset lahjoittaneet, ja moni kavereistani kokee tämän asian tärkeäksi ja käyttää sekä aikaa että rahaa siihen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole harmaavarpunen, mulla on montakin omaa juttua ja kuljen omaa tietäni. Ehkä juuri siksi mut ohitetaan, mutta lapsuudessa oli eri juttu. Kuten sanoin, kavereissani moni on vastaavan keräyksen pistänyt ja ihmiset lahjoittaneet, ja moni kavereistani kokee tämän asian tärkeäksi ja käyttää sekä aikaa että rahaa siihen.

        Mihinkä kohteeseen te yleensä sitä rahaa keräätte?

        -Toivottavasti ette ainakaan afrikkalaisten väestönräjähdystä tukemaan...
        Suomalaiset laittaa sinne rahaa, lääkkeitä ja vaatteita, jotta paikallisilla olisi resursseja puskea lisää lapsia maailmaan...Siinäpä vasta ekoteko.


      • Anonyymi

        Onnittelut täysin aiheen vierestä öyhöttämisestä. Ei taida sellaista asiaa olla mihin tuota ei saisi ujutettua. Keräyskohde ei ole olennainen asia, sen kertominen aiheuttaisi lisää epäolennaisia vastauksia. Edelleen, kohde on tärkeä erittäin monelle kaverilleni myös.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onnittelut täysin aiheen vierestä öyhöttämisestä. Ei taida sellaista asiaa olla mihin tuota ei saisi ujutettua. Keräyskohde ei ole olennainen asia, sen kertominen aiheuttaisi lisää epäolennaisia vastauksia. Edelleen, kohde on tärkeä erittäin monelle kaverilleni myös.

        No olisi kertakaikkisen hyödytöntä paapoa sinua...Voi voi kun kukaan ei näe sinua jne.
        Sen sijaan voimme keskustella keräyskohteistasi...Koetahan vastata.


      • Anonyymi

        Blade83 tarvitsee terapiaa.

        Aika surkeaa näyttää olevan sinunkin elämäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Blade83 tarvitsee terapiaa.

        Aika surkeaa näyttää olevan sinunkin elämäsi.

        Annatko tarkennuksia, että miten se minun elämäni on surkeaa?
        Entäs mitä varten tuo terapia olisi?
        - Terapiahan on tarkoitettu sellaisille ihmisille, ketkä ovat hukassa itsensä kanssa..Heillä on henkisiä ongelmia, mihin he itse eivät kykene keksimään ratkaisua...tai sitten löytämään syitä käytökselleen..Mistä jokin ongelma juontaa jne.


    • Anonyymi

      Älä välitä trolleista.

      Ehkä et vain ole tarpeeksi "narsistinen" ollaksesi Facebook-tähti! Se on minusta vain hyvä. En ole itse fb:ssä ollenkaan, en tykkää siitä oman itsen parhaiden puolien esittelystä muka ystävyyden tms. sosiaalisten suhteiden nimissä. Tosiystävät löytyvät muualta.

      Olet ehkä erityisherkkä kuten minäkin, ja heille on muutenkin vaikeampaa tuollainen pinnallinen yhteydenpito, kuten small talk esimerkiksi. Erityisherkkiin on vaikeampi tutustua kuin muihin sen vuoksi. Erityisherkkä voi olla joko ekstrovertti tai introvertti, mutta ekstrovertilla erityisherkällä on sikäli hieman vielä vaikeampaa kuin muilla, että hän kaipaisi enemmän sosiaalisia kontakteja ja säpinää, ei viihdy yksin, mutta arastelee kuitenkin kontakteja. Erityisherkkä ottaa nimittäin enemmän ärsykkeitä vastaan kerralla kuin ei-herkkä, ja joutuu käyttämään enemmän energiaa niiden käsittelyyn. Siksi hän varoo.

      En usko muutenkaan että olet ainakaan tässä tilanteessa ollut "näkymätön" ystävillesi, ehkä siinä oli vain joku juttu joka ei sillä kertaa napannut.

    • Anonyymi

      Olen vain introvertti, en oikein usko edes tuohon erityisherkkyyteen. Enkä haluakaan mikään Facebook-tähti olla, usein postailen aika harvakseltaan, kun on jotain oikeaa jaettavaa. Ei voi mitään, lahjoitin ainakin itse tärkeään kohteeseen. Otti vain päähän että tätäkö tämä taas on...

    • Anonyymi

      Minulla oli jo lapsena usein se tunne, että kuljen yksin muiden keskellä ja olen kuin jossain lasilaatikossa, jonka oven saan silloin tällöin auki mutta jonka joku taas paiskaa kiinni. En osaa sitä tunnetta paremmin selittää, mutta näkymättömäksi ja ohitetuksi ja unohdetuksi ja arvottomaksi olen saanut usein tuntea itseni. On hirvittävää olla yksin toisten keskellä. Mieluummin kuljenkin luonnossa, etenkin metsissä, koska siellä olen todella yksin ja tietoisuus kontaktien puuttumisesta unohtuu edes hetkeksi.

    • Anonyymi

      Äläs muuta virka. Mä olen sun hengenheimolainen, samat fiilikset
      ja kokemukset. Ulkopuolisuuden tunne ja hylätyksi/mitätöidyksi
      tuleminen ei ole mukavaa eikä hauskaa, ei ainakaan omasta
      mielestäni. Kenen mielestä on, täytyy olla perverssi ihminen.

      Etenkin tämä tarpeettomuuden tunne korostuu siinä. että
      en ole hyödyllinen kotipaikkakunnalleni Helsingille. koska
      onlen sairaseläkkeen saaja, palkkatöitä vailla, mutten työt-
      tömyyskortistossa enkä saa työttömyyspäivärahaa, ja vielä
      järki ja taju kuitenkin toimivat mulla ja elän tietoisessa
      maailmassa, vaikka mulla on fyysinen vaiva, sydänvika, ja
      psyykkinen vaiva, asperger, joidenka takia olen sairaseläk-
      keen saaja. Sydänvian kanssa olen tullut toimeen v:sta 1988
      lähtien, kun se tuolloin korjausleikattiin Lastenklinikalla
      Helsingissä. Asperger-diagnoosin sain 2003, kun olin 19-
      vuotias (Juice Leskinen sai vasta 2000 kun hän oli 50-vuo-
      tias). Syädnvika diagnosoitiin mulla jo varhaisessa vaiheessa
      1986, kun olin 2-vuotias.

      Mun etu on se, että mä elän tietoisessa maailmassa, mä
      havainnoin ympäröivää maailmaa hyvin kuin monikaan
      älyllisesti kehitysvammainen edes havainnoi, Mä käyn
      päivisin päivätoimintapaikassa klo 09-14, josta saan
      aina kuun lopussa työosuusrahan. Tämä ei ole sama kuin
      kuukausipalkka, ja siksi haluaisin olla palkkatyössä ja
      ansaita kuukausipalkan, ja siksi olen töitä vailla kun
      olen sairaseläkkeen saaja, en kelpaa kaikille aloille
      tietenkään ilman loppututkintoa opiskelupaikasta.

      Ja se miksi tuo päivätoimintapaikka tökkii mulla nytten
      ajatuksen ja toiminnan tasolla, on se, että tuossa päivä-
      toimintapaikassa on enemmistö asiakkaista kehitysvam-
      maisia kukin omalla tavallaan ja tasollaan. Minä edus-
      tan siellä ''normaalia'' asiakaskuntaa, miten kukin
      mieltää normaaliuden omalla kohdallaan yhteiskunnan
      ja ihmisyyden tasolla. Ärsyttävintä on kuunnella niiden
      kehitysvammaisten asiakkaiden höpöhöpö-juttuja taikka
      epämääräistä mölinää, kun puhekyky on kehittymätön
      osalla asiakkaista. Itse kylläkin pystyn täysin osallistumaan
      täysipainoiseen ja laaja-alaiseen keskusteluun, se riippuu
      sitten hyväksyykö vastapuoli minut keskustelukumppanik-
      seen vaiko ei.

      Toisekseen, sain asuinpaikan 1.11.2017 mennessä paikasta,
      jossa on henkilökuntaa 24h. Tämä asuinpaikka on vain
      väliaikaisasunto josta edetään omilleen asumaan jonkin ajan
      kuluttua. Mulla vaan on kokemusta asuntola-asumisesta
      jo vuodesta 2006 lähtien joka meni pipariksi 2014. Vuodet
      2014-2017 asuin uudestaan vanhempieni hoteissa. Joten
      olen saanut kystä kyllikseni ohjatusta asumisesta ryhmä-
      asuntolassa.

      Mun elämä yhteiskunnallisesti ei ole ihan sitä mitä monella
      normikansalaisella taasen on, on oma kämppä, työpaikka
      ja oma puoliso. Ja tämä saa mut huonolle ja alakuloisella
      fiilikselle totta tosiaan 24/7.

      Kun näin sun kirjoituksen, Anonyymi, jonka olit lähettänyt
      23.6.2019 klo 18:04, niin kirjoitin itsekin tänne oman tosi-
      tarinani, ja samaistuin kirjoitukseesi 100%.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe