siban pääsykokeet

vittuuntunut

Taas käy tänä vuonna samoin kuin viime vuonna, opiskelijat ensi vuodelle on valittu jo ennen pääsykokeita. En ole sibaan aiemmin hakenut, mutta nyt suoraan sanottuna vituttaa hakea, koska olen kuullut jo etukäteen korkeammalta taholta ketkä otetaan tänä vuonna sisään. Viime vuonna ystäväni pyrkiessä oli sama juttu, täällä tiedettiin jo nimiä myöten ketkä pääsevät sisälle. Oman instrumenttini edustajia valitaan vuosittain 2-3, ja nyt on jo ne 3 valittu. Kohta on hakupapereiden lähettämisaika ohi enkä oikein ole varma aionko ryhtyä tukemaan tällaista ahdasmielistä laitosta. Miksi edes järjestää pääsykokeita? Jotta tällaisia kirjoituksia ei alkaisi sadella?

57

11152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pianisti1

      Miten voit perustella sen että opiskelijat muka valittaisiin etukäteen? Eiköhän se vaikuta eniten miten siinä pääsykokeessa soittaa..

      • vittuuntunut

        Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu. Instrumenttini professorit ovat opettajien keskuudessa etukäteen "suositelleet" eräitä, jotka tullaan pääsykokeissa valitsemaan, ja kutsuneet itse oppilaat muista maista pääsykokeisiin. Näin kävi muunmuassa viime vuonna. Onhan siinä se pieni mahdollisuus silti olemassa että ne ottaisivat jostain syystä enemmän sisään kuin mitä kiintiö on, mutta enpä tiedä jaksaako siihen uskoa. Pianisteilla toiminta on varmaan vähän demokraattisempaa, sillä päätösvalta on jaettu useammille opettajille ja hakijoita otetaan myös sisään enemmän kuin se 2 tai 3.


      • Gustav

        samat paskat lautakunnassa vuodesta toiseen...kuinka ne vois osata olla puolueettomia ja kun näkemys on 60-luvulta sitä saa mitä tilaa...muuten on paljon parempiakin opinahjoja kuin korruptio-Akatemia


      • pianisti1
        vittuuntunut kirjoitti:

        Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu. Instrumenttini professorit ovat opettajien keskuudessa etukäteen "suositelleet" eräitä, jotka tullaan pääsykokeissa valitsemaan, ja kutsuneet itse oppilaat muista maista pääsykokeisiin. Näin kävi muunmuassa viime vuonna. Onhan siinä se pieni mahdollisuus silti olemassa että ne ottaisivat jostain syystä enemmän sisään kuin mitä kiintiö on, mutta enpä tiedä jaksaako siihen uskoa. Pianisteilla toiminta on varmaan vähän demokraattisempaa, sillä päätösvalta on jaettu useammille opettajille ja hakijoita otetaan myös sisään enemmän kuin se 2 tai 3.

        pianoon hakee myös kaikkein eniten porukkaa. Sisään otetaan 1-10 opiskelemaan, joten mahkut on TODELLA huonot.. Äh..masennuttaa.


      • Vivi Wagner
        Gustav kirjoitti:

        samat paskat lautakunnassa vuodesta toiseen...kuinka ne vois osata olla puolueettomia ja kun näkemys on 60-luvulta sitä saa mitä tilaa...muuten on paljon parempiakin opinahjoja kuin korruptio-Akatemia

        Mitä on 60-lukulaisuus? Musiikissa? Akatemian pääsykokeissa?


      • Tristan
        Gustav kirjoitti:

        samat paskat lautakunnassa vuodesta toiseen...kuinka ne vois osata olla puolueettomia ja kun näkemys on 60-luvulta sitä saa mitä tilaa...muuten on paljon parempiakin opinahjoja kuin korruptio-Akatemia

        Mutta herra rehtori!


      • Gustav
        Tristan kirjoitti:

        Mutta herra rehtori!

        en ole Mr Djup Sjöbacka, vaan Gustav Holst


      • sibalainen
        Gustav kirjoitti:

        samat paskat lautakunnassa vuodesta toiseen...kuinka ne vois osata olla puolueettomia ja kun näkemys on 60-luvulta sitä saa mitä tilaa...muuten on paljon parempiakin opinahjoja kuin korruptio-Akatemia

        Tyypillinen konsalaisten asenne ainakin, "akatemialle pääsee vaan suhteilla", "en mä sinne muutenkaa haluis ku meiän konsa on 10000x parempi" jne. LOL. Tuskinpa pääsette jos luovutatte jo ennen pääsykokeita, lopettakaa valittaminen ja menkää treenaamaan, pääsykokeet on pian! Jos selloon otettiin viime vuonna 2 ulkomaalaista ja 1 suomalainen, ei se tarkota että tänä vuonna ois samat suhteet. Jos ette uskalla pyrkiä ku pääsykokeissa kaikki on EPISTÄ, niin jääkää sitten konsallenne, katotaan ketkä saa ne ammattiorkestereiden paikat tulevaisuudessa.

        :)


    • Lintilla

      Siis opettajani sanoo saman vähän nätimmin.On todella vaikeaa päässä näissä 2-3 opiskelijan joukkoon kun todella stadilaiset luulevat olevansa niin kovia.Itse aion ainakin yrittää mutta täytyy myöntää ettei sisällepääsy todellakaan ole elämän ja kuolemankysymys meikäläiselle.Menen sitten muualle,nehän siitä kärsii.

      • c'mon

        ei kaikki sibalaiset oo todellakaan "kovia stadilaisia" vaan suuri osa tulee jostain muualta kun helsingistä, onhan nekin sinne sisään päässy? että ihan turha ruveta vittuuntumaan siitä että ei ittellä oo mahiksia.. ei tietenkään oo jos ei vaan osaa. parhaat valitaan. yrittäähän kannattaa aina, ja jos oikeesti sitte osaa ja on parempi ku ne "etukäteen valitut" niin kyllä sinne sisään pääsee.

        ja voi varmaan omalla järjellä ajatella ton ulkomaalais/suosittelu jutun.. että todennäkösesti niitä on sen takia suositeltu että ne tyypit jotka valitsee ihmiset sinne vois tietä vähän etukäteen ja ehkä mahdollisesti kertoa kyseiselle ulkomaalaiselle pyrkijälle tyyliin että "kannattaako edes pyrkiä".. voi olla paskempi duuni tulla jostain ulanbatorista pyrkimään jos ei ees ois mahiksia, kun että tulee vaikka suonenjoelta.


      • vittuuntunut
        c'mon kirjoitti:

        ei kaikki sibalaiset oo todellakaan "kovia stadilaisia" vaan suuri osa tulee jostain muualta kun helsingistä, onhan nekin sinne sisään päässy? että ihan turha ruveta vittuuntumaan siitä että ei ittellä oo mahiksia.. ei tietenkään oo jos ei vaan osaa. parhaat valitaan. yrittäähän kannattaa aina, ja jos oikeesti sitte osaa ja on parempi ku ne "etukäteen valitut" niin kyllä sinne sisään pääsee.

        ja voi varmaan omalla järjellä ajatella ton ulkomaalais/suosittelu jutun.. että todennäkösesti niitä on sen takia suositeltu että ne tyypit jotka valitsee ihmiset sinne vois tietä vähän etukäteen ja ehkä mahdollisesti kertoa kyseiselle ulkomaalaiselle pyrkijälle tyyliin että "kannattaako edes pyrkiä".. voi olla paskempi duuni tulla jostain ulanbatorista pyrkimään jos ei ees ois mahiksia, kun että tulee vaikka suonenjoelta.

        Olet oikeassa, mutta kyllä se on aika epäreilua että suomalaiseen yliopistoon otetaan 2/3 ulkomaalaisia ja 1/3 suomalaisia. Tietenkin ulkomaalaiset ovat kovasti tervetulleita mutta suhdetta voisi kenties vähän muuttaa.


      • Lintilla
        vittuuntunut kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta kyllä se on aika epäreilua että suomalaiseen yliopistoon otetaan 2/3 ulkomaalaisia ja 1/3 suomalaisia. Tietenkin ulkomaalaiset ovat kovasti tervetulleita mutta suhdetta voisi kenties vähän muuttaa.

        Tiiäkkö mikä oli viime vuonna pakollisena tehtävänä? Kuulin täällä palstalla että se olis ollut Hindemithiä.En ole kyllä varma tuosta,jos viime vuonna oli modernia niin toivottavasti tänä vuonna on vähän vanhempaa musiikkia soitettavana.


      • säv. opiskelija
        vittuuntunut kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta kyllä se on aika epäreilua että suomalaiseen yliopistoon otetaan 2/3 ulkomaalaisia ja 1/3 suomalaisia. Tietenkin ulkomaalaiset ovat kovasti tervetulleita mutta suhdetta voisi kenties vähän muuttaa.

        ...tiedä mistä oot tietosi repinyt. Jos katsot vuonna 2004 sisään päässeiden listaa, saatko tuollaisen jakauman: 2/3 ulkomaalaista ja 1/3 suomalaista? Minä en ainakaan saa. Ja jos olisit hieman paremmin tutustunut Akatemian ympyröihin, tietäisit että siellä on ehdottomasti valtosa suomalaisia. Ja jos puhutaan epäreiluudesta, se kyllä kohdistuu ennemminkin ulkomaalaisiin opiskelijoihin. Nimittäin Akatemialla ei saa enää englanninkielistä opetusta ollenkaan. Kaikki opetetaan suomeksi (ja ruotsiksi tarvittaessa). Että mitä jos tarkistaisit tietosi ja lopettaisit ruikuttamisen. Parhaat pääsee sisään ja sillä siisti.


      • etukääteen vittuuntunut
        vittuuntunut kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta kyllä se on aika epäreilua että suomalaiseen yliopistoon otetaan 2/3 ulkomaalaisia ja 1/3 suomalaisia. Tietenkin ulkomaalaiset ovat kovasti tervetulleita mutta suhdetta voisi kenties vähän muuttaa.

        Mikä sun soittimes on? Olis kiva tietää, niin mä voisin jo vittuuntuu ehkä etukäteen. Selvisin sitten pyrkimis vuotenani vähemmällä viittuuntumisella, if you know what I mean?


      • vittuuntunut
        säv. opiskelija kirjoitti:

        ...tiedä mistä oot tietosi repinyt. Jos katsot vuonna 2004 sisään päässeiden listaa, saatko tuollaisen jakauman: 2/3 ulkomaalaista ja 1/3 suomalaista? Minä en ainakaan saa. Ja jos olisit hieman paremmin tutustunut Akatemian ympyröihin, tietäisit että siellä on ehdottomasti valtosa suomalaisia. Ja jos puhutaan epäreiluudesta, se kyllä kohdistuu ennemminkin ulkomaalaisiin opiskelijoihin. Nimittäin Akatemialla ei saa enää englanninkielistä opetusta ollenkaan. Kaikki opetetaan suomeksi (ja ruotsiksi tarvittaessa). Että mitä jos tarkistaisit tietosi ja lopettaisit ruikuttamisen. Parhaat pääsee sisään ja sillä siisti.

        tarkoitin, että viime vuonna oman instrumenttini pyrkijöitä otettiin sisään 2/3 ulkomaalaisia ja 1/3 suomalaisia. Tiedän erittäin hyvin mikä siellä on muuten tilanne ja sitäpaitsi kaikki sympatiani ovat noin muuten ulkomaalaisten puolella. Hassua sinänsä, että valintakriteerinä on koulutettavuus englannin kielellä (tietenkin myös suomen ja ruotsin), vaikka sitä ei yliopistossa järjestetä. Mitä ihmettä.


      • suvi
        Lintilla kirjoitti:

        Tiiäkkö mikä oli viime vuonna pakollisena tehtävänä? Kuulin täällä palstalla että se olis ollut Hindemithiä.En ole kyllä varma tuosta,jos viime vuonna oli modernia niin toivottavasti tänä vuonna on vähän vanhempaa musiikkia soitettavana.

        Et sanonut instrumenttiasi, mutta viime vuonna Hindemithiä (konsertto, 1 osa) soittivat ainakin sellistit.


      • Lintilla
        vittuuntunut kirjoitti:

        tarkoitin, että viime vuonna oman instrumenttini pyrkijöitä otettiin sisään 2/3 ulkomaalaisia ja 1/3 suomalaisia. Tiedän erittäin hyvin mikä siellä on muuten tilanne ja sitäpaitsi kaikki sympatiani ovat noin muuten ulkomaalaisten puolella. Hassua sinänsä, että valintakriteerinä on koulutettavuus englannin kielellä (tietenkin myös suomen ja ruotsin), vaikka sitä ei yliopistossa järjestetä. Mitä ihmettä.

        sello? Siinä kai viime vuonna oli tuollanen jakauma.


    • sij

      Johan se ny on kumma et pitää uikuttaa.. onhan se selvä että vaatimukset on kovat ja suhteilla pääsee kuka vaan!!! että siitä vaan nuolemaan isoja herroja ni johan alkaa paikkoja löytyä..!

      • Omaopettajasi

        Mitäpä sinulle Lampeniuksen Linda tätä nykyä kuuluu? Vieläkö heität keikkaa nimellä Linda Brava - ja minkähän alan keikkaa? Nuoleskellen tosiaan aloittaa uransa jokainen kunnon kyykkyviulisti!


    • ria

      onko musiikkikasvatuksenkin pääsykokeissa sama meininki? oon ajatellu pyrkiä sinne, mutta epäilyttää vähän kun en oo tehnyt pianosta tutkintoja, vaan oon itekseen opetellu. Omassa instrumentissani oon ison ykkösen tehnyt.

      • säv. opiskelija

        ...pelästyä! Tällaista sekundaaria polemiikkaa käydään aina. Se on niin sanottua kuppilakeskustelua. Harvat täällä on oikeassa. Minä tunnen monia mukalla pyrkineitä ja päässeitä. Se on vapaamielinen linja, johon otetaan kaikennäköistä väkeä. Bottom line on että täytyy olla lahjakas. Ei tarvitse olla mikään ihmelapsi.

        Olet tehnyt tolpan omassa instrumentissa. Pianossa sinulla ei ole tutkintoja. No siellähän ei tutkintoja katella. Jos löytyy kompetenssia, tutkintopapereilla voi pyyhkiä perseensä! Sinne vaan kokeilemaan! Äläkä luovuta vaikket ensimmäisellä kerralla pääsisikään. Luulen että siellä katsotaan monipuolista osaamista, luovuutta ja lahjakkuutta. Muista, että pelottelijoita löytyy aina. Usein heidän käsityksensä on marginaalinen ja kovin subjektiivinen. Onnea!


    • minä

      lähetään kaikki Urkkiin bisselle ja lopetetaan paskan jauhaminen.. (Urkissahan puhutaan vain asiaa!)

    • musiikko

      Tietääkö joku tutkimuksesta, joka muutama vuosi sitten tehtiin Lahdessa, jonka mukaan musikaalisuutta ei voi testata. Eikö musiikkiopistojen tästä syystä olisi luovuttava sisäänpääsykokeista ja varattava kaikille halukkaille pääsy musiikin opiskeluun. (Siba poislukien, koska on korkeakoulu).

      • säv. opiskelija

        ...totta että musiikki kuuluu kaikille. Vaikkei musikaalisuutta voi todistaa testeillä, ei se tarkoita sitä etteikö sitä olisi, ja etteikö se olisi vieläpä jakautunut epätasaisesti ihmisten keskuudessa (rakkauttakin on mielestäni, vaikkei sitä voida todistaa). Epämusikaalisillakin kuuluisi olla oikeus musiikista nauttimiseen soiton muodossa. Tällaisia henkilöitä ei yleensä kannusteta siihen eikä heille tarjoudu mahdollisuutta soitonopetukseen, sillä kukaan ei halua epämusikaalisia oppilaita. Aina joka puolella tähdätään johonkin ammatilliseen maaliin musiikinkin alalla, joka suoraan sanottuna ällöttää. Kaikkea tehdään muita ihmisiä ja yhteisöjä varten, ei itseä. Musiikkia tehdessä pitäisi muka kunnioittaa historiaa. Perinteitä ei saa rikkoa! Soo soo, Mozartia ei soitetaan niinkuin Beethovenia! Mozartin forte on hiljempaa. Vittu mitä paskaa!!!! Mähän soitan Mozartia niinkuin mua huvittaa! Vittuako mua kiinnostaa miten se on joskus soitettu. Mä nautin siitä enemmän kun saa paukuttaa oikeen kovaa ja rumasti! Musiikissa saa tehdä mitä haluaa!! Mikään ei ole pyhää!!!


      • kenties
        säv. opiskelija kirjoitti:

        ...totta että musiikki kuuluu kaikille. Vaikkei musikaalisuutta voi todistaa testeillä, ei se tarkoita sitä etteikö sitä olisi, ja etteikö se olisi vieläpä jakautunut epätasaisesti ihmisten keskuudessa (rakkauttakin on mielestäni, vaikkei sitä voida todistaa). Epämusikaalisillakin kuuluisi olla oikeus musiikista nauttimiseen soiton muodossa. Tällaisia henkilöitä ei yleensä kannusteta siihen eikä heille tarjoudu mahdollisuutta soitonopetukseen, sillä kukaan ei halua epämusikaalisia oppilaita. Aina joka puolella tähdätään johonkin ammatilliseen maaliin musiikinkin alalla, joka suoraan sanottuna ällöttää. Kaikkea tehdään muita ihmisiä ja yhteisöjä varten, ei itseä. Musiikkia tehdessä pitäisi muka kunnioittaa historiaa. Perinteitä ei saa rikkoa! Soo soo, Mozartia ei soitetaan niinkuin Beethovenia! Mozartin forte on hiljempaa. Vittu mitä paskaa!!!! Mähän soitan Mozartia niinkuin mua huvittaa! Vittuako mua kiinnostaa miten se on joskus soitettu. Mä nautin siitä enemmän kun saa paukuttaa oikeen kovaa ja rumasti! Musiikissa saa tehdä mitä haluaa!! Mikään ei ole pyhää!!!

        Niin...Olitko kännissä, kun tekstistäs puuttuu ne normaalit megazombraalit käsikuvioin kaiverretut puolesosavidesosatauot?


      • Kröh
        säv. opiskelija kirjoitti:

        ...totta että musiikki kuuluu kaikille. Vaikkei musikaalisuutta voi todistaa testeillä, ei se tarkoita sitä etteikö sitä olisi, ja etteikö se olisi vieläpä jakautunut epätasaisesti ihmisten keskuudessa (rakkauttakin on mielestäni, vaikkei sitä voida todistaa). Epämusikaalisillakin kuuluisi olla oikeus musiikista nauttimiseen soiton muodossa. Tällaisia henkilöitä ei yleensä kannusteta siihen eikä heille tarjoudu mahdollisuutta soitonopetukseen, sillä kukaan ei halua epämusikaalisia oppilaita. Aina joka puolella tähdätään johonkin ammatilliseen maaliin musiikinkin alalla, joka suoraan sanottuna ällöttää. Kaikkea tehdään muita ihmisiä ja yhteisöjä varten, ei itseä. Musiikkia tehdessä pitäisi muka kunnioittaa historiaa. Perinteitä ei saa rikkoa! Soo soo, Mozartia ei soitetaan niinkuin Beethovenia! Mozartin forte on hiljempaa. Vittu mitä paskaa!!!! Mähän soitan Mozartia niinkuin mua huvittaa! Vittuako mua kiinnostaa miten se on joskus soitettu. Mä nautin siitä enemmän kun saa paukuttaa oikeen kovaa ja rumasti! Musiikissa saa tehdä mitä haluaa!! Mikään ei ole pyhää!!!

        ..et kyllä pitkälle pääse. Tietysti vanhoja säveltäjiä täytyy kunnioittaa. Taidat olla väärällä alalla.


      • säv. opiskelija
        Kröh kirjoitti:

        ..et kyllä pitkälle pääse. Tietysti vanhoja säveltäjiä täytyy kunnioittaa. Taidat olla väärällä alalla.

        vai en pitkälle pääse. No oon tähän mennessä jo päässy niin pitkälle kun on ollut tarvis. Ja mitä se pitkälle pääseminen tarkoittaa? Onko pitkälle pääseminen suuren uran luomista? Minua ei kiinnosta kuka musikkiani kuuntelee, tai kuunteleeko kukaan. Olen tyytyväinen kun saan tehdä sitä mistä nautin. Jokainen uutta luova säveltäjä joutuu jossain määrin hylkäämään vanhat perinteet, eikä siinä ole mitään väärää. Enkä sanonut ettenkö kunnioita vanhoja säveltäjiä, en kunnioita vanhoja perinteitä, ainakaan huonoja sellaisia. Sinun lyhyessä tekstissäsi kiteytyy yhdessä lauseessa kaikki se mitä vihaan: "tietysti vanhoja säveltäjiä täytyy kunnioittaa". Aina ensimmäiseksi puhutaan säveltäjistä, ei niiden musiikista. Unohtakaa säveltäjät, muistakaa musiikki. Minä voin elättää itseni vaikka kaupan kassalla kunhan saan tehdä muuten sitä mitä haluan. Opiskelen sävellystä saadakseni mahdollisimman kattavan ammattitaidon, jotta voin toteuttaa ajatuksiani mahdollisimman hyvin ja tarkasti. En opiskele sävellystä siksi, että minusta tulisi suuri säveltäjä tai edes ammattisäveltäjä välttämättä. Ja en ole kännissä, olen absolutisti. Ja välillä hieman vihainen. Sitä paitsi edellisessä kirjoituksessani se tärkein sanoma oli se, että kaikkien kuuluisi saada nauttia musiikista, mutta te vääräuskoiset sivuutitte sen kokonaan. Hyi teitä!


      • säv. opiskelija
        kenties kirjoitti:

        Niin...Olitko kännissä, kun tekstistäs puuttuu ne normaalit megazombraalit käsikuvioin kaiverretut puolesosavidesosatauot?

        ...oli itse asiassa aika hauska! Huumorintajua...


      • Tristan
        säv. opiskelija kirjoitti:

        ...totta että musiikki kuuluu kaikille. Vaikkei musikaalisuutta voi todistaa testeillä, ei se tarkoita sitä etteikö sitä olisi, ja etteikö se olisi vieläpä jakautunut epätasaisesti ihmisten keskuudessa (rakkauttakin on mielestäni, vaikkei sitä voida todistaa). Epämusikaalisillakin kuuluisi olla oikeus musiikista nauttimiseen soiton muodossa. Tällaisia henkilöitä ei yleensä kannusteta siihen eikä heille tarjoudu mahdollisuutta soitonopetukseen, sillä kukaan ei halua epämusikaalisia oppilaita. Aina joka puolella tähdätään johonkin ammatilliseen maaliin musiikinkin alalla, joka suoraan sanottuna ällöttää. Kaikkea tehdään muita ihmisiä ja yhteisöjä varten, ei itseä. Musiikkia tehdessä pitäisi muka kunnioittaa historiaa. Perinteitä ei saa rikkoa! Soo soo, Mozartia ei soitetaan niinkuin Beethovenia! Mozartin forte on hiljempaa. Vittu mitä paskaa!!!! Mähän soitan Mozartia niinkuin mua huvittaa! Vittuako mua kiinnostaa miten se on joskus soitettu. Mä nautin siitä enemmän kun saa paukuttaa oikeen kovaa ja rumasti! Musiikissa saa tehdä mitä haluaa!! Mikään ei ole pyhää!!!

        Ammattitaitoinen instrumentalisti ei kyllä
        " paukuta miten huvittaa ".

        Mozartia ei soiteta kuin Beethovenia siksi, että Mozart on Mozart ja Beethoven on Beethoven.

        Suutari siistikön suunsa ja pysyköön lestissään.


      • säv. opiskelija
        Tristan kirjoitti:

        Ammattitaitoinen instrumentalisti ei kyllä
        " paukuta miten huvittaa ".

        Mozartia ei soiteta kuin Beethovenia siksi, että Mozart on Mozart ja Beethoven on Beethoven.

        Suutari siistikön suunsa ja pysyköön lestissään.

        ihan sama. En tiedä muista, mutta minä ainakin soitan Mossea ja Betukkaa niinkuin minua huvittaa. Sillä lailla miten nautin niistä eniten. En sillä lailla, miten perinteet käskee. Ja kyllä sitä saa välillä hieman kirota, jos ottaa pataan. En sentään ole täällä ketään henkilökohtaisesti haukkunut, enkä hauku. Ei olemassa mitään kiveen kirjoitettua sääntöä, miten musiikkia pitää soittaa tai säveltää. Te viisaat, kertokaa minulle miksi perinteitä pitää kunnioittaa. Miksei saa soittaa niinkuin hyvältä tuntuu, jos se on vastoin "sääntöjä"?


      • Tristan
        säv. opiskelija kirjoitti:

        ihan sama. En tiedä muista, mutta minä ainakin soitan Mossea ja Betukkaa niinkuin minua huvittaa. Sillä lailla miten nautin niistä eniten. En sillä lailla, miten perinteet käskee. Ja kyllä sitä saa välillä hieman kirota, jos ottaa pataan. En sentään ole täällä ketään henkilökohtaisesti haukkunut, enkä hauku. Ei olemassa mitään kiveen kirjoitettua sääntöä, miten musiikkia pitää soittaa tai säveltää. Te viisaat, kertokaa minulle miksi perinteitä pitää kunnioittaa. Miksei saa soittaa niinkuin hyvältä tuntuu, jos se on vastoin "sääntöjä"?

        No, toki " saat " soittaa ihan kui lystäät, pimputteluhan on aina nastaa.

        Hyvä pianismi ja musisointi on kuitenkin aina hyvin tietoista , tollanen " miltä tuntuu asenne " ei oikeen vie pintaa syvemmälle ja nautinto myös aika kalpeaksi jää ( kuulijoiden nautinto on sinulle ilmeisesti yhdentekevää muutenkin ).

        Perinne. Mitä tarkoitat? Esitystraditiota vai tyylin tuntemusta. Edellisestä enimmäkseen pöllytettävää, jälkimmäinen on edellytys ammattimaiseen musisointiin.


      • säv. opiskelija
        Tristan kirjoitti:

        No, toki " saat " soittaa ihan kui lystäät, pimputteluhan on aina nastaa.

        Hyvä pianismi ja musisointi on kuitenkin aina hyvin tietoista , tollanen " miltä tuntuu asenne " ei oikeen vie pintaa syvemmälle ja nautinto myös aika kalpeaksi jää ( kuulijoiden nautinto on sinulle ilmeisesti yhdentekevää muutenkin ).

        Perinne. Mitä tarkoitat? Esitystraditiota vai tyylin tuntemusta. Edellisestä enimmäkseen pöllytettävää, jälkimmäinen on edellytys ammattimaiseen musisointiin.

        Taas meille tuli nokkapokkaa. Emmehän me voi näköjään keskustella mistään asiasta. Eiköhän taas sovita riita ja panna voita väliin. Kyllähän sinä olet monessa mielessä oikeassakin, en minä sitä väitä. On kivaa, jos kuulijoilla on kivaa, mutta siitä täytyy lähteä, että itse nauttii, ja se ei aina käy yksiin kuulijoiden mielipiteiden kanssa.

        Tosta "miltä tuntuu -asenteesta" sen verran, että mitenkäs muuten näitä asioita päätetään? Tuntemukset meitä loppujen lopuksi ohjaa. Minä menen kyllä pintaa syvemmälle, mutta en ehkä sillä tavoin kuin opettajani haluaisi. Aina valitetaan sitä, ettei nykyään tulee Rahmaninovin ja Rubinsteinin kaltaisia muusikoita, että vanhoina hyvinä aikoina tuli ikimuistoisia esityksiä. Nykyään on mielestäni liikaa fakkiinnuttu nuotteihin, ennen uskallettiin tulkita enemmän. Sen vuoksi tuli myös persoonallisempia esityksiä. Erilaisten opistot yhdenmukaistavat jostain syystä ihan liikaa mielestäni. Nuoret ja arat muusikonalut eivät uskalla taistella vastaan. Olenkohan ihan väärässä? Se on se mikä kyrsii. Kaikkien hyväähän minä vain haluan, Tristaniseni.


      • erilainen1111
        säv. opiskelija kirjoitti:

        Taas meille tuli nokkapokkaa. Emmehän me voi näköjään keskustella mistään asiasta. Eiköhän taas sovita riita ja panna voita väliin. Kyllähän sinä olet monessa mielessä oikeassakin, en minä sitä väitä. On kivaa, jos kuulijoilla on kivaa, mutta siitä täytyy lähteä, että itse nauttii, ja se ei aina käy yksiin kuulijoiden mielipiteiden kanssa.

        Tosta "miltä tuntuu -asenteesta" sen verran, että mitenkäs muuten näitä asioita päätetään? Tuntemukset meitä loppujen lopuksi ohjaa. Minä menen kyllä pintaa syvemmälle, mutta en ehkä sillä tavoin kuin opettajani haluaisi. Aina valitetaan sitä, ettei nykyään tulee Rahmaninovin ja Rubinsteinin kaltaisia muusikoita, että vanhoina hyvinä aikoina tuli ikimuistoisia esityksiä. Nykyään on mielestäni liikaa fakkiinnuttu nuotteihin, ennen uskallettiin tulkita enemmän. Sen vuoksi tuli myös persoonallisempia esityksiä. Erilaisten opistot yhdenmukaistavat jostain syystä ihan liikaa mielestäni. Nuoret ja arat muusikonalut eivät uskalla taistella vastaan. Olenkohan ihan väärässä? Se on se mikä kyrsii. Kaikkien hyväähän minä vain haluan, Tristaniseni.

        olen vuoden opiskellut ammattimuusikoksi ja täytyy sanoa etten toista vuotta jatka.
        Syyt tulivatkin jo sinun suusta


    • MM.

      Mieti vielä haluatko todella muusikoksi. Otappa ensin selvää oman instrumenttisi työllisyysnäkymistä ja harkitse pärjäätkö todella kovatasoisessa kilpailussa työpaikoista. Musiikki tulee viemään suurimman osan ajastasi, se on elämäntapa, oletko valmis siihen. Palkat eivät todellakaan ole edes kohtuulliset. Jos haluat päästä helpommalla mene vaikka lääkikseen...

      • vittuuntunut

        Olen tämän ratkaisun tehnyt muutama vuosi sitten enkä ole sitä katunut. Eivät vaihtoehdot lopu Sibelius-Akatemiaan, harmittaa vaan tuo oman isntrumenttini pääsykoekäytäntö. Musiikki on vienyt suurimman osan ajastani jo viimeiset 10 vuotta, tiedän hyvin työllisyysnäkymät (=huonot, mutta paranevat hiukan seuraavan 10 vuoden aikana ainakin suomen orkestereissa kun osa porukasta jää eläkkeelle). Työtä olen kova tekemään ja aion olla jatkossakin, ja olisihan se mukavaa jos työ palkittaisiin esim. jatko-opiskelupaikalla.. Katsotaan miten käy.


      • Slartibartfast
        vittuuntunut kirjoitti:

        Olen tämän ratkaisun tehnyt muutama vuosi sitten enkä ole sitä katunut. Eivät vaihtoehdot lopu Sibelius-Akatemiaan, harmittaa vaan tuo oman isntrumenttini pääsykoekäytäntö. Musiikki on vienyt suurimman osan ajastani jo viimeiset 10 vuotta, tiedän hyvin työllisyysnäkymät (=huonot, mutta paranevat hiukan seuraavan 10 vuoden aikana ainakin suomen orkestereissa kun osa porukasta jää eläkkeelle). Työtä olen kova tekemään ja aion olla jatkossakin, ja olisihan se mukavaa jos työ palkittaisiin esim. jatko-opiskelupaikalla.. Katsotaan miten käy.

        Mulla nusiikki on ollut pääosassa jo n.14 vuotta.Kuitenkin olen myös elänyt muutakin elämää,tietty.Ei ne vaihtoehdot mullakaan "Sibaan" lopu.Anteeksi tuo hieman slangahtava ilmaisu. Luulen että olet oikeassa työllisyyskysymyksessä.


      • Amisnaru
        Slartibartfast kirjoitti:

        Mulla nusiikki on ollut pääosassa jo n.14 vuotta.Kuitenkin olen myös elänyt muutakin elämää,tietty.Ei ne vaihtoehdot mullakaan "Sibaan" lopu.Anteeksi tuo hieman slangahtava ilmaisu. Luulen että olet oikeassa työllisyyskysymyksessä.

        Koulutetaanko muusikkoja liikaa, kun työtilanne on näin "huono"? (lainausmerkeissä, koska en tiedä asiasta sen enempää) Itselläni ei ole kokemusta työelämästä vielä (17 olen vielä..). Lähinnä vain keikkaillut viimeset pari kuukautta viulukilpailuiden jälkeen..

        Seitsemänä vuotena nuorisokoulutuksessa on tullut kyllä tutustuttua Sibelius-Akatemian menoon sisällä. Paljon puhutaan pahaa ja tehdään selän takana asioita, mutta harvemmin opiskelijoiden kesken. Hyvääkin saadaan aikaan, esim Mi-kying Lee:n määräaikaisen professuurin lopettaminen. Kyllä hän soittaa osaa, siitä ei ole epäilystäkään, mutta hoitaako hän hommansa hyvin akatemialla? Monenmoista huhua olen kuullut hänen oppilailtaan, joista ei ole tietoa julkisuuteen annettu.

        Esimerkiksi sellonopetuksen taso on erittäin hyvä Turussa, joka tuo ajatuksen mieleen, että miksi juuri Akatemia? Työhön haettaessa (ainakin orkesteriin..) se soittotaito ratkaisee, ei se, missä olet opiskellut (huom! Pyry Mikkola).

        Ps. Itselläni pyrkimiset edessä, sinne varsinaiselle puolelle, jossa joutuu tehdä jo muutakin kuin vain soittaa ja löysäillä.. Eikä minulla ole "inside" suhteita kehenkään, se ei sovi minun elämänfilosofiaan. Sittenpähän nähdään, miten pyrkimisissä käy.

        Petteri I.


      • mie
        Amisnaru kirjoitti:

        Koulutetaanko muusikkoja liikaa, kun työtilanne on näin "huono"? (lainausmerkeissä, koska en tiedä asiasta sen enempää) Itselläni ei ole kokemusta työelämästä vielä (17 olen vielä..). Lähinnä vain keikkaillut viimeset pari kuukautta viulukilpailuiden jälkeen..

        Seitsemänä vuotena nuorisokoulutuksessa on tullut kyllä tutustuttua Sibelius-Akatemian menoon sisällä. Paljon puhutaan pahaa ja tehdään selän takana asioita, mutta harvemmin opiskelijoiden kesken. Hyvääkin saadaan aikaan, esim Mi-kying Lee:n määräaikaisen professuurin lopettaminen. Kyllä hän soittaa osaa, siitä ei ole epäilystäkään, mutta hoitaako hän hommansa hyvin akatemialla? Monenmoista huhua olen kuullut hänen oppilailtaan, joista ei ole tietoa julkisuuteen annettu.

        Esimerkiksi sellonopetuksen taso on erittäin hyvä Turussa, joka tuo ajatuksen mieleen, että miksi juuri Akatemia? Työhön haettaessa (ainakin orkesteriin..) se soittotaito ratkaisee, ei se, missä olet opiskellut (huom! Pyry Mikkola).

        Ps. Itselläni pyrkimiset edessä, sinne varsinaiselle puolelle, jossa joutuu tehdä jo muutakin kuin vain soittaa ja löysäillä.. Eikä minulla ole "inside" suhteita kehenkään, se ei sovi minun elämänfilosofiaan. Sittenpähän nähdään, miten pyrkimisissä käy.

        Petteri I.

        ..sinne pääset! Soittoasi paljon kuulleena ihmettelisin kyllä hyvin paljon jos et pääsisi!
        Muusikkoja koulutetaan todellakin aivan liikaa, ja monien koulukavereiden kohdalla mietityttää että miksi he ovat tämän alan edes valinneet...
        Mitään muuta hinkua minulla ei ole akatemialle kuin ainoastaan se, että jonnekin haluaisin jatkamaan ja se taitaa olla ainoa paikka oman instrumenttini kohdalla joka on omaa kouluani parempi, siis Suomessa. Mutta jos ei tärppää niin sitten ei, en minäkään aio ruveta ketään mielistelemään.


    • pääsykokeissa ollut

      Minusta on hyvä, että Akatemiaan on vaikea päästä.
      Hain sinne ja en päässyt, hyvästä syystä. Eivät ne opettajat edes tunne minua. Luultavasti on myös niin, että en soittanut yhtä hyvin kuin ne, jotka haluttiin ottaa. En usko että edes Akatemiassa ollaan niin idiootteja, ettei otettaisi huippulahjakkaita sisään.Kyseessä on koulun maine, ja räpeltäjiä riittää muissa oppilaitoksissa.
      Jos jotain on musiikkikoulutuksesta jäänyt hihaan, niin epärealismi siitä, mihin pystyy sekä mieletön perfektionismi. Hyviä asioita kai sitten se kohtuullinen soittotaito.
      Joka tapauksessa, moni meistä "suuntautuneista" on joutunut valitsemaan lopulta jonkun toisen ammatin. Ja siinä vaiheessa ei ole enää huvittanut syytellä akatemian opettajia uralla epäonnistumisesta.
      Soita hyvin, niin pärjäät!

    • Muusikkonero

      Näinhän se on ja sama homma Siban jazzillakin jossa mennään aivan samojen viidakonlakien mukaan.

      Paras esimerkki on se Suomen tämän hetken kuumin nimi klassisen kitaran puolella "Juuso Nieminen". Hän pyrki muutamia vuosia sitten ensimmäistä kertaa Sibelius-Akatemialle ja ei päässyt sisään. Puolivuotta tästä niin hän sijoittui toiseksi Euroopassa pidetyssä erittäin maineikkaassa kitarakilpailussa no ihme ja kumma heti ovet aukenivat Siballe sen jälkeen.

      Sibiksen mafian ero II-asteen meininkiin on siinä että Sibikselle merkitsee suhteet todella paljon kun II:lla asteella kaikki pelataan prima-vistan varassa. Eli jos hakija ei saa soitettua prima-vista tehtävää sujuvasti läpi niin punakynä heiluu ja next. Tämä toimii kevyenmusiikin pop/jazz puolella murhaavasti edelleen ja samalla jätetään sormien lävitse kiinnittämättä huomiota hakijoiden soittotaitoon bändin kanssa kun hakijat on jollain tavalla karsittava kun aloituspaikkoja on vain n. 40/vuosi Tämä tarkoittaa siis sitä että vain 5 opiskelijaa pääsee sisään n. 50-muusta hakijasta instrumenttikohtaisesti ja se jos mikä on rankka rima.

      Siballa tämä rima ollaan nostettu niin korkealle että riman yli päästään vain ilmiömäisellä lahjakkuudella tai henkilösuhteilla opettajiin/raatiin entuudestaan.

      Sibiksellä on kuulemma opiskelijoiden keskuudessa todella huono henki kun kilpailuilmapiiri vallitsee jokapuolella. Omasta mielestäni esim. Helsingin Pop Jazz Konservatoriolla tai Stadia AMK:n musapuolella vallitsee vähän suotuisampi kuppikuntapolitiikka kuin Siballa. Mutta on se selvä että mitä akateemisempi paikka niin sen ahtaampi yhteishenki ja kilpailu sen kun lisääntyy vaan.

      Musiikkipiirit vain ovat sellaisia missä kateellisuus vallitsee aina tabuna kuten millä muullakin taidealoilla. On vain erittäin ikävää että tämä kateus aikaansaa vuosittain muutamia väärinkäytöksiä opettajien/valintaraadin taholta tiettyjä hakijoita kohtaan missä ns. todella lahjakas hakija pudotetaan valittujen listalta johtuen jonkun raatiin kuuluvan henkilön kateudesta. Tämä radikaali väärinkäytös on usein vain mahdollista silloin kun lopullisen valinnan tekee 1 henkilö.

      Itse olin tämän uhri viime-keväänä ja tein tästä opettajasta kanteen eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kyseinen henkilö otti kaverini välikappaleeksi ja soitti hänelle että hänen piti kertoa minulle että minulla ei olisi kyseiseen oppilaitokseen enää tästä lähtien mitään asiaa. Kaverini opiskelee toista vuotta siellä paikassa mihin hain viime-keväänä opiskelemaan. Olin itse musiikillisesti hakijoista selvästi lahjakas ja erotuin joukosta musikaalisuuden puolesta mutta tämä kävi tälle raatiin kuuluvalle henkilölle kadehdittavasti mieleen ja sain kuulla että varasijat supistettiin 10:stä 5:n Syytä ei ole vaikea arvata... ? No sen takia etten ulottunut varasijalle ja näin kävi.


      Minusta jokainen joka tuntee tulleensa väärinkohdelluksi pääsykokeiden aikana tai jälkeen on oikeus pyytä kirjallinen selvitys asiasta. Jos valintaraatiin kuuluva opettaja ei pysty sitä kertomaan rehellisesti kirjallisena niin asia täytyy viedä kanteeksi asti. Kyllä varmaan vitutta a sitä opettajaa kun sai huomata että minä en ole niin tyhmä mitä se luuli, että kuvitteli sitä että meikäläinen olisi niellyt kielteisen valintapäätöksen mukisematta. Mutta jokaisella on oikeus pitää puoliaan ja kannattaakin pitää aina puolensa ja olla aina tarkkana näissä asioissa.

      • 15

        Kiitos paljon tästä viestistäsi. Ymmärrän huonoa pääsykoemenestystäni nyt vähän paremmin, vaikka soitin paremmin kuin koskaan aikasemmin ja useat minua pääsykokeissa tukeneet ammattilaiset olivat aivan 100% varmoja, että pääsen sisään. Raatipa oli toista mieltä. Mutta siis en hakenut akatemialle, mutta tänä vuonna haen, toivottavasti ei tule tympeää vastaanottoa tälläkin kertaa...


    • onko oikein ???we

      Olen itse katsonut joskus näimä listat joissa on kaikki sibikseen hyväksyttyjen nimet kotimaitaan myöten, ja todella oli yllätys! ISO osa ulkomailta, jopa kiinasta asti tai maista joissa luulisi olevan huippumusiikkiopetusta. Että ei tarvitsisi tulla tänne pohjolaan hakemaan jotain erikoisosaamista, joten ne vie suomalaisten ainoat paikat vaikkapa viuluun! Eihän ne osaa edes suomea. Sitten oli joku säätiö antanut ison lahjoituksen sibikselle muka "suomalaisten nuorten lahjakkaiden muusikkojen opetuksen tukemiseen" ja nämä ulkomaalaiset saavat sen hyödyn. Missä yhteiskuntavastuu??? Ja usean nimen perässä luki etä kotipaikkakunta helsinki esim. mutta kuitenkin nimi on selvästi venäläinen tai muunmaalainen. Eikö opetusministeri ole tippaakaan kiinnostunut? Ei ole suomalaisella muuta mahdollisuutta kun lähteä johonkin toiseen maahan ja maksaa kalliit kurssimaksut kun ulkomaalaiset saavat meidän verohyödyt! Ja vievät ainoat paikat! Ainoa ala jonne ei ollut ulkomaalaiset tunkemassa oli joku suomalainen kansanmusiikki-ala...niinpä tietenkin!

    • "Nasse"

      Sitä sattuu, kun ei käytä hattuu! :)

    • perhe ranualta

      Sydämelliset onnittelut kanttorillemme!! Lämmin kiitos myös konserteista Ranualla - ne ovat olleet unohtumaton elämys! Toivomme, ettet lähde KOSKAAN pois täältä!

    • gdssdggsd

      kuka nyt tyytyisi suomalaisia keskinkertaisuuksia opettamaan kun saa puhua kieliäkin, varmaan pääsee matkoille ja veronmaksajien piikki on auki.

    • fyysinen elukka

      No niin tai näin, ainoa millä tässa tapauksessa on merkitystä on että ko hyvin nuoren ihmisen voidaan/ on syytäkin katsoa voittaneen ao kilpailun.. Lukaisin ketjun ja ainakin niiltä osin missä nuorta morkataan voi kai/ pitäisikin todeta että oikeusvaltiossa "syyllisyyttä" ei voida arvioida muuta kun lainvoimaisen oikeuden tuomion perusteella! Sellaista mitä ilmeisimmin kuitenkaan nuoren kohdalla ei ole annettu (?)siis että nuori olisi jotenkin tarkoituksella harhauttanut, saanut syytteen ja tuomittu

      • Todellisuudentaju

        Nelikymppinen äijä? Nuori?


    • Laululintunen:

      Minä pääsin itse vuosi sitten sisään SiBan laulumusiikin koulutukseen. Täysin tuntemattomana. En tuntenut YHTÄKÄÄN siBan opettajaa. Mulla ei ollut koko lafkaan minkäänlaisia suhteita. Miksi täällä länkytetään tämmöstä paskaa valittujen ennakkovalinnoista ym?

    • hakija

      On todella harmi, että suhteet vaikuttavat siihen, kuka pääsee opiskelemaan tähän kouluun. Jos tulee Helsingin ulkopuolelta eikä tunne talosta ketään, sisään otetaankin esimerkiksi vaihto-opiskelija, joka on ollut talossa edellisen vuoden ja nyt hakee sisään uudestaan, hänhän on jo puoliksi jalka oven välissä ja voinut antaa "soittonäytteitä" pitkin vuotta.

      Myös opettajien lapset tai entisten opettajien lapset ovat tässä etulyöntiasemassa, kunhan soittavat vaan kelvollisesti. Tätä ei millään voida todistaa.

      Mitä tehdä, jos harjoittelu ja taitojen kartuttaminen ei riitä? Hakekaa soittotunteja raatilaisilta, verkostoitukaa. Pitäkö lähteä samaan peliin mukaan, jos haluaa kouluttautua?

      Saisipa oman pääsykoesuorituksensa nauhoittaa ja jälkeenpäin tarkasteltuna voitaisiin kartoittaa, kuka milläkin verukkeella koulupaikkansa on saanut.
      Olen ollut tähän mennessä hyvin naivi, kun olen kuvitellut, että pelkkä soittotaito ja hyvä asenne riittää.

    • parhaatvalitaan

      Miksi porukka valittaa? Jos olet riittävän hyvä, kyllä sinut Akatemialle otetaan.

    • hämmentäväkeskustelu

      itse pääsin nuorisokoulutukseen ala-asteiässä, sitten maisterit ja nyt tohtorikoulutuksessa. ja voin omalta osaltani sanoa että en ole mitenkään erityisen hyvä.

      eli juuri toisin kuin yllä oleva kommentoija, sanoisin että nimen omaan akatemian ulkopuolelle jää paljon hyviä taiteilijoita -- ehkä suurin osa niistä. aikoinaan kaikki suomen huippunimet oli akatemialla, mutta silloin maailma oli toinen. pieni, keskittynyt, ei niin kansainvälinen.

    • Renesanssi rykäsy

      Joku haisee naftaliinilta.

      • Soittelija

        Olen päässyt sisään opiskelemaan klassista instrumenttia ilman minkäänlaisia suhteita. En tuntenut ketään Sibalta koska asuin kaukana korvessa ja pääsin ensimmäisellä yrittämällä sisään. Joten rauhoittukaa, sinne kyllä pääsee jos osaa soittaa.. Treenatkaa mieluummin se aika minkä tuhlaatte keskustelupalstoille valittamiseen :)


    • Anonyymi

      lol

    • Anonyymi

      Tottahan se on. Itsekin pääsin sisään suhteilla. Raha auttaa myös.

    Ketjusta on poistettu 80 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe