Onko kaikki miehet samanlaisia, että eivät huomaa tehdä kotitöitä kuin pyytämällä. Meillä se olen minä joka laittaa ruoat töitten jälkeen, siivoaa sotkut, tiskaa, pesee pyykit, hoitaa lapsen jne. Mies ei ymmärrä auttaa kotitöissä jollei joka kerta erikseen pyydä, että voisitko auttaa ja tehdä jne. No sitten kun pyytää, että voisitko auttaa, niin se onkin jäkätystä, vaikka ihan asiallisesti sanon, että voitko... ilman sen kummempaa, pyydän vain. Joo ja sitten välillä, kun olen tehnyt kaikki kotityöt, kun on alkanut ottaa toi asenne päähän, niin sitten tullaan sanomaan, että mikset pyydä. Aika vaikeaksi menee, jos pyydät ei ole hyvä ja jos et pyydä, niin sekään ei ole hyvä. mies sanoo, ettei itse muka tajua mitä pitäsi tehdä ja sitten ei tee, jollei pyydä. Miten mies tajuaisi sanomattakin, että voisi vaikka tiskata ihan pyytämättäkin? Mä alan olemaan ihan lopussa pikkuhiljaa, kun töistä kotiin tullessa ei muuta ehdi kuin kotitöitä vääntää ja lapsen hoitamaan ja mies senkun menee joka ilta lenkille tai muihin harrastuksiin. Sitten tulee kotiin valmiiseen ruokapöytään ja syö ja sitten alkaa telkkarin katselu... Että näin ne meiän illat kuluu. Sitten ihmettelee kun vaimo on väsynyt ja kireä. Sitten ei voi sanoa että voisit tehdä jotain, kun on kuulemma heti jäkätystä, vaikka kuinka nätisti sanoisi. Miten saada mies toimimaan... Miten teillä tehdään???
Miehen oma-aloitteisuus
27
2990
Vastaukset
- muulla kuin eroamalla
Nyt eron jälkeen miehen koti on kuulemma puhtaampi kuin koskaan, tekee yhteisille kavereille ruokaa, ostelee huonekaluja :). Laitoin katkun hajuisen viestin, että miksi et suhteemme aikana tehnyt sitä ja tätä, ei olisi pitänyt, mutta ihmetyttää. Kotitalouskone olin, mutta enpä ole enää. Vinkki: Yhden asian olen päättänyt, jos ikinä tapaan ketään ja tilanne alkaa mennä tuohon kuin Sinulla, niin tee hyvä ihminen järkevä päätös ja tilaa siivooja (saa kotitalousvähennyksiin). Menkää vaikka sillä aikaa yhdessä syömään jonnekin!
- laiskuri
Meillä on vähän sama juttu, vaikkakaan ei ihan noin paha. Otapa se miehesi joskus rauhalliseen keskusteluun asiasta, kun molemmat olette hyvällä tuulella. Tiedän, että tuntuu käsittämättömältä, ettei toinen tiedä milloin pitää tiskata, siivota tai jotain. Sain silti itsekin ihan saman selityksen, ja kai se voi niin olla. Toinen on ilmeisesti oppinut, että hänelle kerrotaan, kun jotain pitää tehdä.
Ensimmäiseksi: Tällä hetkellä sinä vastaat ja mies auttaa. Sopikaa vaikka, että toinen vastaa esim. tiskeistä ja toinen pyykeistä. Kannattaa neuvotella mitä kumpikin tekee. Silloin toinen tietää, mitä hänen pitäisi tehdä ja se on hänen vastuullaan, hän ei auta vaan tekee.
Sitten seuraava ongelma: Mistä tietää milloin pitää tiskata/pyykätä/siivota? Tiedän, että tuntuu todella hölmöltä antaa ohjeita omasta mielestä itsestään selvään asiaan, joten yritä tehdä tämä vinoilematta. Jos toinen sanoo ei tiedä, niin ilmeisesti se ei sitten ole itsestään selvää. Piirrä tai kirjoita vaikka paperille ohjeet. Esim. tiskata pitää, kun pöydällä on vähintään kymmenen astiaa. Tämä pitää tarkistaa kerran päivässä. Pyykit pitää pestä, kun pyykkikori on täynnä. (Nämä kannattaa miettiä kuin selittäisi asiaa jollekulle joka ei ole koskaan pyykinpesusta kuullutkaan. Eli juurta jaksain, selkeästi ja asiallisesti. Ethän lastakaan pidä idioottina, jos hän ei tajua jotain mielestäsi itsestään selvää.)
Vaihtoehtoisesti voi ohjeistaa, että lattia imuroidaan kahdesti viikossa, muttei peräkkäisinä päivinä. Tai kaikki pyykit pestään lauantaisin.
Lopuksi: Kärsivällisyyttä. Homma tuskin lähtee toimimaan heti täydellisesti. Anna toiselle vähän väljyyttä miten asian hoitaa ja muistuta vasta kun on pakko. - nipsu
Tää on hei klassikko. "Siis miksei mies tee mitään kotitöitä" - ongelma, joka on laaja kautta maiden ja mantujen ja kestänyt halki vuosisatojen.
Kannattaa olla hyvillään, että jatkaa perinteitä, eli tervetuloa meidän nipottavien, jäkättävien, kiljuvien, kotkottavien, mäkättävien ämmänketaleiden joukkoon. - Miina
Vastaus: ei, kaikki miehet eivät ole samanlaisia.
Motivaatio: oma mieheni on erilainen, joten luultavasti niitä on maailmassa useampia.
Olemme molemmat opiskelijoita, joten vietämme paljon aikaa kotona ja aikataulumme ovat epäsäännölliset (joskus minulla on iltaluentoja, joskus päiväluentoja, ja tietysti sama hänellä).
Meillä ruoanlaittokerrat menee melko tasan, mieheni tykkää kokkailla ja on hyvin kokeiluhaluinen keittiössä (tänäänkin aikoo kokeilla jotain uutta Thaimaalaista kanakeittoa).
Minun ei tarvitse pyytää häntä tekemään kotitöitä, hän täyttää ja käynnistää tiskikoneen jos on likaisia astioita ja tyhjentää sen kun se on pessyt. Jos laitan pyykinkoneen pyörimään hän saattaa ripustaa pyykit ihan oma-aloitteisesti. Hän vie roskat kun pussi on täynnä, imuroi jos on likaista. Monesti hän on imuroinut sillä aikaa, kun minä olen istunut luennolla tai ollut harrastamassa. On ihanaa tulla siivottuun kotiin kun on koko päivänä miettinyt siivousta ja miten sitä jaksaa kiireiden ja pitkän päivän jälkeen :)
Monesti siivoamme yhdessä, se on nopeampaa ja tehokkaampaa. Olisiko siitä ratkaisu teille? Eli otatte jonku viikkopäivän joka sopii molemmille (esim. lauantai) ja silloin ette tee mitään muuta ennen kuin talo on siivottu. Meillä mies vie matot pihalle, minä pyyhin pölyt, hän imuroi ja minä moppaan lattiat. Nuo ovat perusrutiinit. Niihin kun tottuu niin siivoaminen on nopeaa ja siitä vaivasta pääsee eroon :)
Meillä ei vielä ole lapsia, mutta uskon, että mies on oma-aloitteinen ja auttaa niidenkin hoidossa sitten kun sen aika on.
Mielestäni sinun tulisi vaikka pitää viikon ajan päiväkirjaa tekemisistäsi, eli mitä teet aamulla: (herätät lapset, laitat aamupalan, tiskaat), käyt töissä, mitä töitten jälkeen (laitat ruokaa, siivoat, jne.) ja sitten näyttää tuo lappunen miehelle. Siitä saat asiallisen ja ei-nalkuttavan keskustelunavauksen: kerrot miehellesi, ettet jaksa enää yksin kantaa vastuun kotitöistä ja lapsista, vaan että toivot että hän auttaisi sinua. Näytä paljonko "ylimääräistä" töitä sinä teet, ja kysy voisiko hän ottaa osan niistä.
Mikäli hän rakastaa ja kunnioittaa sinua, hän luultavasti pahastuu kun huomaa, miten paljon sinä urastat töiden jälkeen. Muista kuitenkin ottaa asia esille kun talo on jo siivottu, jotta hän ei koe sitä nalkutukseksi. Ehdota myös, että voisitte tehdä jonkin laisen kotityölukkarin, johon merkkaatte, kuka tekee mitä minä päivänä (ota myös lapset mukaan!) näin ollen sinun ei tarvitse jatkuvasti olla muistuttamassa häntä tai nalkuttamassa. Vaan hän voi tarkistaa työt listalta.
Kiitän kyllä onneni siitä, että sain hyvän miehen joka on jo kotoa saanut sellaisen kasvatuksen, että on oppinut auttamaan kotitöissä. Se, että hän ehti vajaa pari vuotta asua yksin ennen kuin tavattiin myös auttaa asiaa.
Tsemppiä ja onnea sulle! - Mies
Tosiasia on se, että mies ja nainen näkee kotityöt aivan eri tavalla. Mies kokee että nainen tekee kotitöitä luonnostaan, mutta mies ei. Ja meitä miehiä pitää kehua kun teemme kotitöitä. Naisen on myös mielestäni turha motkottaa jos mies tekee kotitöitä eri tavalla kun nainen haluaa. Toki saa opastaa, mutta jatkuva nalkuttaminen ei toimi. Niinhän se menee, että jos tiedät miten asia tehdään parhaiten tee se itse.
Lisäksi mies ja nainen näkevät asioita eri tavalla. Pölyt sohvan alla eivät miestä haittaa, nehän ovat poissa silmistä. Naisia ne taas yleensä haittaavat. Vähän sama asia kun että persikka on meille miehille hedelmä, ei väri.- Miina
On ihan totta, että yleisesti ottaen sukupuolilla on eri näkemys siitä, kuinka usein ja ennen kaikkea miten tulisi siivota. Minun kokemukseni mukaan miehiä ei haittaa, vaikka on sotkuista kun kaveri tulee kylään (ja nehän eivät edes aina ilmoita tulostaan) kun taas nainen siivoaa vieraita varten. Näin yleistyksenä.
Haluaisin kuitenkin kysyä, minkä ikäisistä miehistä puhut. Sillä olen huomannut, että minun ikäiset (n. 25-vuotiaat) miehet tajuavat, ettei nainen ole kotityökone. Kiitos siitä kuulu useimmiten heidän vanhemmille, joka taisi olla suunnilleen eka sukupolvi, jossa mies kantoi vastuuta kotitöistä ja siivouksesta. Omasta kokemuksestani nuoret miehet tajuavat ettei yhteistaloudessa kotitytö kuulu vain toiselle osapuolelle.
Itse elin pari vuotta suhteessa, jossa mies oli kamala pedantti. Minä en taas osanut tehdä mitään kunnolla, eli "oikein" hänen mielestä. Pidin imurin varresta väärällä tavalla, pyyhin pölyt väärässä järjestyksessä enkä osanut mopata lattioita oikein. Annoin siis hänen tehdä noita asioita, koska en jaksanut kuulla motkotusta tai valittamista.
Joten löytyy noita friikkejä teidänkin sukupuolesta ;) - Mies
Miina kirjoitti:
On ihan totta, että yleisesti ottaen sukupuolilla on eri näkemys siitä, kuinka usein ja ennen kaikkea miten tulisi siivota. Minun kokemukseni mukaan miehiä ei haittaa, vaikka on sotkuista kun kaveri tulee kylään (ja nehän eivät edes aina ilmoita tulostaan) kun taas nainen siivoaa vieraita varten. Näin yleistyksenä.
Haluaisin kuitenkin kysyä, minkä ikäisistä miehistä puhut. Sillä olen huomannut, että minun ikäiset (n. 25-vuotiaat) miehet tajuavat, ettei nainen ole kotityökone. Kiitos siitä kuulu useimmiten heidän vanhemmille, joka taisi olla suunnilleen eka sukupolvi, jossa mies kantoi vastuuta kotitöistä ja siivouksesta. Omasta kokemuksestani nuoret miehet tajuavat ettei yhteistaloudessa kotitytö kuulu vain toiselle osapuolelle.
Itse elin pari vuotta suhteessa, jossa mies oli kamala pedantti. Minä en taas osanut tehdä mitään kunnolla, eli "oikein" hänen mielestä. Pidin imurin varresta väärällä tavalla, pyyhin pölyt väärässä järjestyksessä enkä osanut mopata lattioita oikein. Annoin siis hänen tehdä noita asioita, koska en jaksanut kuulla motkotusta tai valittamista.
Joten löytyy noita friikkejä teidänkin sukupuolesta ;)noin pari-kolmekymppisiä miehiä. Itse kuulun myös tuohon ikähaarukkaan ja tiedän etteivät kotityöt kuulu pelkästään naisille. Mutta ainakin omien kokemusteni perusteella tein kotityöt omasta mielestäni hyvin, mutta naiselle ne eivät läheskään aina kelvanneet.
Muistan useamman kuin kerran kuulleeni sellaisista kotitöistä, jotka olisi ollut hyvä tehdä, mutta joista en edes voinut kuvitella tietäväni. Myös kavereideni kanssa keskustellessa olemme tulleet siihen tulokseen, että se mikä riittää meille esim. siivouksessa, harvoin riittää naiselle. Toki en ole mikään siivoushullu ollut ikinä, eikä tietämäni mukaan kukaan miespuolisista kavereistani. Naispuolisista näitä toki löytyy. - Miina
Mies kirjoitti:
noin pari-kolmekymppisiä miehiä. Itse kuulun myös tuohon ikähaarukkaan ja tiedän etteivät kotityöt kuulu pelkästään naisille. Mutta ainakin omien kokemusteni perusteella tein kotityöt omasta mielestäni hyvin, mutta naiselle ne eivät läheskään aina kelvanneet.
Muistan useamman kuin kerran kuulleeni sellaisista kotitöistä, jotka olisi ollut hyvä tehdä, mutta joista en edes voinut kuvitella tietäväni. Myös kavereideni kanssa keskustellessa olemme tulleet siihen tulokseen, että se mikä riittää meille esim. siivouksessa, harvoin riittää naiselle. Toki en ole mikään siivoushullu ollut ikinä, eikä tietämäni mukaan kukaan miespuolisista kavereistani. Naispuolisista näitä toki löytyy.Ehkä osasyy siihen, että olen tyytyväinen miehen kotityötaitoihin löytyy siitä, etten itsekään ole kovin tarkka näissä asioissa. Eli imurointi kerran viikossa riittää vallan hyvin. Välissä jopa tuntuu, että mieheni on innokkaampi aloittamaan siivouksen kuin minä, häntä selvästä häiritsee sotkuisuus ja pölyisyys enemmän kuin minua. Riitaa emme kuitenkaan ole saaneet tästä aiheesta tehtyä :)
Mielestäni monelta naiselta unohtuu kohtuus kun muutetaan yhteen. Unohdetaan myös, että parisuhteeseen ja yhteiselämään kuuluu kompromissaamisen taito. Eli kaikki ei voi mennä naisen mukaan. Ja jos nainen vaatimalla vaatii, että pitää imuroida joka toinen päivä tai että asiat pitää tehdä tietyllä tavalla hänen on mielestäni sitten tehtävä hommat itse.
Mutta on yksi asia, josta en tingi: tiskipöydän on oltava puhdas kun alan laittamaan ruokaa, muuten tuntuu ikävältä ja likaiselta. Miestä taas pieni keittiön sotkuisuus ei tunnu sitäkään puuhaa häiritsevän :) - Anonyymi
Olet aikuinen lapsi. Miksi helvetissä miehiä pitää kehua kotitöiden tekemisistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet aikuinen lapsi. Miksi helvetissä miehiä pitää kehua kotitöiden tekemisistä.
Nyt jännittää, että tuleeko tuo 17 vuotta sitten viestinsä kirjoittanut vastaamaan kiukutteluusi jotain.
- hemmo
Ei todellakaan ole... En tosin itsekään ole siivous friikki, mutta kylläse imuri on osattava ottaa esille kun rupeaa pölyä kertymään nurkkiin.. ja ruuanlaittohan on hauskaa.. Toi on kyllä paha paikka nuo astianpesut, mut saan ne yleensä koneeseen asti.. yleensä sit on joku enkeli siirtänyt ne pois.. Vaatteet saan omatoimisesti koneeseen.. eli onhan meitä joka lähtöön... Mutta eihän näitä sais kokonaan toisen harteille jättää... Jos asiat ei asiallisesti sanomalla korjaannu, niin älä paasaa miestäs.. anna sen laittaa oma ruoka ja pestä omat vaatteet... mutta ensiksi kuiteskin sano, että tästä lähtien asiat toimii näin... ei muuta kun tsemppiä..
- IsoN
sovittiin jo ennen yhteenmuuttoa että mitä kotitöitä kumpikin tekee. Eikä kertaakaan ole tarvinnut tapella siitä että olisi jotakin jäänyt tekemättä tai että toinen tekisi enemmän kuin toinen. Kumpikin joustaa tarvittaessa ja homma on näin toiminut yli 7 vuotta.
- nipsu
IsoN kirjoitti:
sovittiin jo ennen yhteenmuuttoa että mitä kotitöitä kumpikin tekee. Eikä kertaakaan ole tarvinnut tapella siitä että olisi jotakin jäänyt tekemättä tai että toinen tekisi enemmän kuin toinen. Kumpikin joustaa tarvittaessa ja homma on näin toiminut yli 7 vuotta.
Onnea teille! Olette onnistuneet hyvin, siinä missä me olemme epäonnistuneet täydellisesti. Mekin sovimme ennen yhteenmuuttoa, että molemmat osallistuvat kotitöihin. Toisin kuitenkin kävi. Liian sinisilmäinenhän minä alunperin olinkin kun uskoin mieheni (silloin 25v) lupauksiin. Hän muutti suoraan äitinsä helmoista, jossa ei ollut ikinä joutunut osallistumaan kotitöihin, mitä nyt oman huoneensa oli imuroinut jouluna ja juhannuksena.
Nyt olemme asuneet yhdessä kolme vuotta. Sinä aikana mies on tiskannut muutaman kerran ja joskus vie roskat ulos. Siinä se. Asiasta keskustellaan vähintään kerran kuussa ja mieheni lupaa jatkossa osallistua enemmän kotitöihin. Joka kerta vastaus on sama´: "enhän mä tiennyt, että olis pitänyt tiskata/siivota/pyykätä". "kyllähän mä huomasin, että kaikki puhtaat asitat oli loppu, mutta en mä tiennyt, että mun olis pitänyt tiskata". Kerran tässä innostuin oikein tekemään miehelleni "siivousohjelman", johon kirjasin kaikki kodin työt ja kuinka usein ne tehdään, merkkasin vielä "suosituspäivän" jolloin homma olisi hyvä tehdä. Mieheni lupasi yrittää elää kalenterin mukaan, mutta eihän siitä mitään tullut. "Ai niin, en mää muistanut" Oli vastaus kun kysyin miksi ei ollut imuroinut. Yritin minä sitä kaatopaikalla asumistakin, mutta ei sekään toiminut. Pariin viikkoon en minäkään siivonnut, mutta sitten sekin boikotti oli pakko lopettaa, kun olohuoneessa rahisi hiekka varpaissa, puhtaat astiat oli loppu ja suihku oli aivan karvainen.
Eli oma kokemukseni perusteella olen tullut siihen tulokseen, että osa miehistä ei kertakaikkiaan opi sisäsiisteiksi pitkällisestäkään koulutusksesta huolimatta. Erityisesti tämä pätee näihin äidin paapomiin. Mieheni on kyllä pahoillaan siitä, että minä joudun tekemään kaikki kotityöt, mutta ei ole valmis tinkimään omasta mukavuudestaan ja harrastuksistaan helpottaakseen minun taakkaani. Osaltaan uskon myös edellä mainittuun seikkaan, että miehillä siivouskynnys on huomattavasti korkeampi kuin naisilla, mutta ainakin oman mieheni kohdalla kyse on myös puhtaasta laiskuudesta. Lisäksi mieheni ei muutenkaan mielellään tee mitään fyysistä tai likaista työtä kun on muutenkin tottunut konttorihommiin.
En tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toisaalta tuntuu hullulta erota kotitöiden takia, mutta toisaalta ne ovat niin olennainen osa yhteiselämää, että jos kotitöiden jako ei suju, on arki jatkuvaa nalkutusta. Tällä hetkellä tuntuu myös, että lapsia en tällaiseen suhteeseen voi hankkia. Yksinäni en jaksaisi koko rumbaa pyörittää. Haluaisin myös antaa lapsilleni toisenlaisen miehen mallin kuin mitä mieheni edustaa. - IsoN
nipsu kirjoitti:
Onnea teille! Olette onnistuneet hyvin, siinä missä me olemme epäonnistuneet täydellisesti. Mekin sovimme ennen yhteenmuuttoa, että molemmat osallistuvat kotitöihin. Toisin kuitenkin kävi. Liian sinisilmäinenhän minä alunperin olinkin kun uskoin mieheni (silloin 25v) lupauksiin. Hän muutti suoraan äitinsä helmoista, jossa ei ollut ikinä joutunut osallistumaan kotitöihin, mitä nyt oman huoneensa oli imuroinut jouluna ja juhannuksena.
Nyt olemme asuneet yhdessä kolme vuotta. Sinä aikana mies on tiskannut muutaman kerran ja joskus vie roskat ulos. Siinä se. Asiasta keskustellaan vähintään kerran kuussa ja mieheni lupaa jatkossa osallistua enemmän kotitöihin. Joka kerta vastaus on sama´: "enhän mä tiennyt, että olis pitänyt tiskata/siivota/pyykätä". "kyllähän mä huomasin, että kaikki puhtaat asitat oli loppu, mutta en mä tiennyt, että mun olis pitänyt tiskata". Kerran tässä innostuin oikein tekemään miehelleni "siivousohjelman", johon kirjasin kaikki kodin työt ja kuinka usein ne tehdään, merkkasin vielä "suosituspäivän" jolloin homma olisi hyvä tehdä. Mieheni lupasi yrittää elää kalenterin mukaan, mutta eihän siitä mitään tullut. "Ai niin, en mää muistanut" Oli vastaus kun kysyin miksi ei ollut imuroinut. Yritin minä sitä kaatopaikalla asumistakin, mutta ei sekään toiminut. Pariin viikkoon en minäkään siivonnut, mutta sitten sekin boikotti oli pakko lopettaa, kun olohuoneessa rahisi hiekka varpaissa, puhtaat astiat oli loppu ja suihku oli aivan karvainen.
Eli oma kokemukseni perusteella olen tullut siihen tulokseen, että osa miehistä ei kertakaikkiaan opi sisäsiisteiksi pitkällisestäkään koulutusksesta huolimatta. Erityisesti tämä pätee näihin äidin paapomiin. Mieheni on kyllä pahoillaan siitä, että minä joudun tekemään kaikki kotityöt, mutta ei ole valmis tinkimään omasta mukavuudestaan ja harrastuksistaan helpottaakseen minun taakkaani. Osaltaan uskon myös edellä mainittuun seikkaan, että miehillä siivouskynnys on huomattavasti korkeampi kuin naisilla, mutta ainakin oman mieheni kohdalla kyse on myös puhtaasta laiskuudesta. Lisäksi mieheni ei muutenkaan mielellään tee mitään fyysistä tai likaista työtä kun on muutenkin tottunut konttorihommiin.
En tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Toisaalta tuntuu hullulta erota kotitöiden takia, mutta toisaalta ne ovat niin olennainen osa yhteiselämää, että jos kotitöiden jako ei suju, on arki jatkuvaa nalkutusta. Tällä hetkellä tuntuu myös, että lapsia en tällaiseen suhteeseen voi hankkia. Yksinäni en jaksaisi koko rumbaa pyörittää. Haluaisin myös antaa lapsilleni toisenlaisen miehen mallin kuin mitä mieheni edustaa.sopisitte että mies tekee tietyt asiat aina? Esim. jos ruoan laitto olisi vain miehen vastuulla, ei sinun? Silloin hän ei voisi sanoa ettei tiennyt että hänen olisi pitänyt tehdä se tms. Ei meilläkään siivous ole miehen juttu joten siksi se kuuluukin minulle (tosin mies kyllä tajuaa siivota omat sotkunsa ja tuoda likaiset vaatteet pyykkikoriin). Ja kun minä taas en ruoanlaitosta pidä yhtään niin meillä tämä järjestys toimii hyvin.
Se on kyllä totta että olisi hyvä jos mies olisi asunut edes jonkin aikaa yksin eikä muuttaisi suoraan äidin helmoista tyttöystävän helmoihin niin ehkä silloin paremmin ymmärtäisi että kotityöt kuuluu siihen arkeen.
- ansku21
Olemme asuneet vajaat 2 vuotta yhdessä ja koko ajan minua on rassannut kun mieheni ei viitsi tehdä kotitöitä enkä jaksaisi hänelle aina siitä sanoa! Nyt olemme koko ajan enemmän alkaneet riitelemään kotitöistä ja siitä ettei hän tee juurikaan mitään. Olemme kyllä yrittäneet keskustella asiasta mutta hän vain sanoo että älä taas jaksa tuota.Hän ei edes yritä tosissaan kuunnella minua eikä ota minua tosissanikun sanon että olen aivan oikeasti väsynyt tekemään kotitöitä yksin ja laittamaan ruokaa. Sen verran olen onneksi saanut järjestettyä että isommat siivouset teemme yhdessä! Hän on iältään 23-vuotias ja muutti suoraan kotoaan yhteen asumaan kanssani.Ehkä hänen tarvii vielä hiemän aikuistua että ymmärtää että kun yhdessä asutaan niin kotityöt kuuluvat tasapuolisesti molemmille.
- Anonyymi
Hänet on kotona jätetty kasvattamatta. Lemppaisin pihalle. Mitä sitä aikuista lasta passaa.
- Anonyymi
Parashan on se, mikä tuntuu luonnolliselta ja mikä itseään eniten kiinnostaa. Jo tapailun alkuvaiheessa on hyvä katsoa, miten asiat sen miehen kotona hoituvat: mitä asioita hän tekee (mielellään) ja mitkä jäävät helposti tekemättä, mitä välttelee. Itse huomasin jo alkuvaiheessa, että mies tykkää tehdä sellaisia asioita, joista en itse pidä, ja sitten ei tykkää sellaisista asioista, joista minä taas pidän. Eli työnjako tapahtui täysin luonnollisesti. Tällöin se myös lähtee miehestä itsestään, joten ei tarvitse aina pyytää ja muistutella. Toimillamme täydennämme toisiamme ja touhuamme usein molemmat samaan aikaan jotakin. Näin ei synny tunnetta, että toinen ei osallistuisi.
Myös kodin olot saattavat tietenkin vaikuttaa, onko lapsuudenkodissa ollut siistiä ja ovatko vanhemmat opettaneet lapsetkin tekemään kotitöitä. Sieltä saadaan opit myöhempään elämään, joten kannattaa kaksi kertaa miettiä, haluaako alkaa uudeksi äidiksi miehelle, joka on tottunut siihen, että äiti tekee kaiken hänen puolestaan - Anonyymi
Kyllä nämä asiat pitää hoitaa keskustelemalla ennen pysyvämpää suhdetta. Miksi ryhdytää suhteisiin tällaisten "lasten" kanssa. Äidit passaavat pojat piloille ja tämä kasvatustapa ei tunnu vain muuttuvan vieläkään.
- Anonyymi
Sitä minä ihmettelen, että mistä tämä passaus johtuu?
- Anonyymi
Ei, kaikki miehet eivät ole tuollaisia. omalle kohdalleni on osunut yksi tuollainen kotitöiden suhteen täysin aloitekyvytön yksilö ja kaksi sellaista, jotka tekivät oman osuutena täysin huomauttelematta. Toinen noista oli kotitöiden ja mm. siivouksen suhteen ahkerampi kuin minä ja aika niuhokin niistä.
- Anonyymi
Sama ja avioliittoa takana yli 20v.Wi yhtään mitään tehnyt jos en pyytänyt ja kun pyysin, oli tympeänä ja jos kysyin miksei tee niin vastasi että pyydä tai että tekee (vaikkei tehnyt) ilmeisesti katsoi ja katsoo että tekee tarpeeksi kun käy töissä. Ei hoitanut lapsia, ei siivonnut mittää auton korjautti huoltamolla, ei haravoinut eikä tehnyt lumitöitä ei ruokaa tehnyt, ei remonttia tehnyt mittää. Harrasti ja harrastaa, makaa sohvalla netissä eikä kuule eikä näe mittää. Ei viitsi nalkuttaa, vaan annan olla
Mutta sen sanon että täytyy ihmisellä itsellään sitten paha olla jos ei voi muuta kuin maata kotona eikä koti eikä perhe kiinnosta ja jos jotain joku jostain kysyy, on täysin naama mutrullla ja kaiken aikaa tympääntyneen oloinen. Minä lakkasin yrittämästä. Aluksi huolestuin ja yritin hoitaa, miellyttää, palvella, olla kiltti ja hellä, en enää jaks koska palkaksi sa vain jenkistä poissaoloa tai äksyilyä. Eipä ole yhteyttä omiin aikuisiin lspsiinsakkaan hänellä, ei kiinnosta eikä lapswn lapsiinsa. Sanoin kesällä että eikö häntä htmita kun on jäänyt etäiseksi lapsilleen niin ei kuulemma koska saa oll rauhassa ja kun kysyin että eikö voisi vähän huomioida lspsenlapsia, kpska se olisi lapaille tärkeää niin vastasi ettei hänen ole pakko jos ei halua ja oikeass oli, kenenkään ei ole pakko. Joten annan olla. Olen yrittänyt enkä ole nalkuttaja tyyppiä. Jos ikuinen mies ei ymmärrä tai ei halua ei katso trpeelliseksk osallistua niin saa olla. Minä teen minkä parhaaksi ja oikaksi koen ja hän tehköön samoin. Jokainen vastaa itse tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. - Anonyymi
Kotityöt tilanteen, mahdollisuuksien ja osaamisen mukaan.
Vaimoni ollessa kokopäiväisesti kotona minä en tehnyt muuta kuin ok:n pihatyöt ha talon tekniikkaan liittyvät puuhat.
Kotitöiden ja lasten tarpeiden lisäksi vaimoni hoiti kaiken maksuliikenteen. Ei vielä ollut nettiä.
Lastemme vartuttua he ottivat kasvavan osan talo- ja kotitöistä.
Olin arkiviikot pois kotoa 12 vuotta enkä silloin tehnyt kotona yhtään mitään eikä vaimoni ehdottanutkaan.
Jäätyäni kokoaikaiseksi kotimieheksi 50 vaiheessa aloin hoitamaan kaiken muun paitsi rättihuollon.
Missään vaiheessa vaimoni ei ehdotellut minulle kotipuuhastelua mutta koska hän ei ollut niihin ihastunut ja minä olin ruokahuollossa parempi niin tienkin hoidin, ja hoidan sen edelleenkin suunnittelusta kattaukseen saakka.
Poikkeus ruokahuollossa. Vaimoni ostaa omat banaaninsa ja leipänsä ja kantaa ne kotiin.
Vaimoni hoitaa tiskarin. Minä tyhjennän jos satun oikeaan aikaan kohdalle.
Siivouksessa olen vahvempi joten se kuormittaa minua vähemmän.
Koskaan vaimoni ei ole vaatinut minulta mitään. Ei missään muussakaan kuin nuo kotityöt.
Rättihuollossa olen joskus oikonut. Vaimoni ollessa tyttöjen matkoilla olen kahdesti ajatellut yllättää hänet ja vienyt lakanat yms. pesulaan ja kerran matot.
Jostakin syystä ei uskonut minun hellin käsin tekemäksi.- Anonyymi
Mitenkäs lapset, jäitkö heille etäiseksi koska et ollut heidän kanssaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkäs lapset, jäitkö heille etäiseksi koska et ollut heidän kanssaan?
Vaimoni mentyä lltatöihin olin tietenkin lasten kanssa illat klo 16.30 jälkeen.
Vaimoni oli töissä lauantaipäivät joten me olimme lasten kanssa tehden milloin mitäkin.
Kesäisin sienessä, marjassa jne. talvisin ulkoharrastuksissa.
Kun ryhdyin poimimaan pennosia muualta olivat lapsemme jo yläasteikäisiä enkä huomannut vähäisintäkään vieraantumista.
Molemmat ovat nyt - 50v. ja asuvat Suomessa mutta kauempana. Tyttö pitää pitää yhtettä tekstiviestein useamman kerran viikossa. Onneksi harvemmin puhelimella koska tytön ja vaimoni puhelut ovat todella pitkiä. Poika käy pesueineen muutaman kerran vuodessa. Nyt tulevat ensi viikon perjantaina.
- Anonyymi
Teetetään tai pikemmin teetetytetään. Tuleeko syyte koska?
- Anonyymi
Oskarin oppivuodet. Häivyin kodiksi kutsumastani riitaisesta pesästä heti intin jälkeen.
Painuin Ruotsiin. Omaisuuteni ei täyttänyt edes jenkkikassia. Rahaa todella niukasti.
Urakkatöihin syyläritehtaalle. Viikkotili ja tilin laskemisaika 3 viikkoa. Muut suomalaiset olivat förskotanneet palkkansa ja olivat jatkuvassa velassa työnantajalle.
Eli olivat pallo jalassa siinä työpaikassa.
En ottanut palkkaennakkoa mutta se vaati vähien kruunujen harkittua käyttöä.
Ruuan sepittämiseni halvimmista aineksista oli onnetonta tussurointia.
En pystynyt syömään edes työpaikan ruokalassa ensimmäiseen tiliini saakka.
Siitä aloitin.
Seuraavat 6 vuotta ajelehdin milloin mihinkin mutta oma-aloitteisuus ja osaaminen kasvoivat huimasti. Opin myös arvostamaan kotitöitä ja kaipaamaan niille jakajaa toisesta sukupuolesta.
Menneiden 53:n yhteiselovuoden aikana emme ole koskaan "neuvotelleet" kotitöistä eikä kummankaan ole tarvinnut pyytää, ehdottaa tai käskeä toista tekemään. Hommat on aina hoidettu tilanteiden, ja viime vuodet myös mieltymysten mukaan. - Anonyymi
Olen 40 mies. Meillä on mun ompelemat verhot, mun isäni kanssa rakentaman talon ikkunoissa. Katoksessa kaksi autoa, joista vain minä ymmärrän jotain. Teen vähintään parikertaa viikossa ruokaa, osaan täyttää tiskikoneen. Ikkunoita pesen sujuvasti kiitos Kärcherin. Minä imuroin lähes aina, ja lattiat pesen ihan aina. Vaimolle kiitosta siitä että pyykit hän pesee koska sitä en kuulemma osaa, varsinkaan viikkausta vaatekaappiin....:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170