Somalia. Afrikan Historia, 1989

Anonyymi

(s. 62-63)




Ensimmäiset luotettavat tiedot Somalian kaupungeista ovat peräisin islamilaiskaudelta, jolloin uskonnolliset pakolaiset ja kauppiaat asuttivat ja perustivat kaupunkeja.

Uusista kaupungeista olivat suurimpia Adeninlahden Zaila sekä Intian valtameren rannikon Mogadishu, Marka ja Brava. Kaupungeissa asui luultavasti myös somaleja, mutta niiden väestö koostui kuitenkin pääosin arabeista, persialaisista ja intialaisista, Ibn Battuta kertoo, että vuonna 1331 Mogadishua hallitsi vanhempainneuvosto yhdessä sulttaanin johtaman uskonnollisen hierarkian kanssa. Varmoja kirjallisia tietoja kaupunkien asukasluvuista on saatavissa vasta 1800-luvulta. Missään niissä ei tuolloin ollut pysyvää asutusta muutamaa tuhatta enempää.

Kaupunkilaiset näyttävät pysytelleen visusti muuriensa sisäpuolella, mikä maaseudun väestöstä saattoi tuntua varsin rajoittuneelta elämänmuodolta. Käsitystä kuvaa hyvin sanonta: ”Mikäli kaupunkilainen elää kyllin kauan, hän saattaa nähdä kaiken – jopa kamelin syntymän.”

Kaupungit olivat luonnollisesti kaupan keskuksina tärkeitä maaseudun asukkaille. He saivat niiden kautta metallitavaransa, aseensa, vaatteita, riisiä ja taateleita. Mutta toisellakin tavalla kaupungeista saattoi olla hyötyä. Vaikka maalaiset normaalisti vierastivatkin kaupunkeja asuinpaikkoina, niin kriisitilanteissa, tavallisesti kuivuuden vuoksi, niissä voitiin saada turvapaikka. Useimmilla paimentolaisklaaneilla oli kaupungeissa isäntänsä ja suojelijansa kaupankäynnin tai muun yhteydenpidon vuoksi. Mutta päinvastoin kuin paimentolaiset yleensä, somalit kauppasivat hyvin vähän karjaansa tai sen tuotteita. Myynnin pääartikkeleita olivat maustekasvit, suitsukkeet ja norsunluu. Niitä tuotiin sisämaasta pitkienkin matkojen päästä karavaanireittejä pitkin. Edellisiä saatiin pohjoisesta, jälkimmäisiä, samoin kuin sarvikuonon sarvia, kuljetettiin etelästä.

Mitä normaalimpaa elämä oli, sitä pienemmästä sosiaalisesta ja poliittisesta yksiköstä ihminen oli riippuvainen. Kuuluminen yhden poliittisen auktoriteetin alaisuuteen on ollut vasta tämän vuosisadan ilmiö. Silti Somalian historiasta tunnetaan sulttanikuntia, joiden johtajat hallitsivat useita klaaneja ja näiden asuinalueita. Kyse lienee tällöin ollut lähinnä alueellisten resurssien – kauppareittien, kaivojen ja laidunmaiden – valvonnasta, eikä niinkään jonkin alueen sotilaallisesta valtauksesta ja miehityksestä. Elintärkeiden resurssien haltija saattoi alistaa naapureitaan tälläkin tavalla ja vaatia valta-asemansa tunnustamiseksi veroja sekä poliittisia palveluja. Aineellisten etujen lisäksi poliittiseen valta-asemaan pyrkimiseen ja saavuttamiseen saattoi olla muitakin syitä. Sellaisia olivat esimerkiksi uskonnolliset tekijät ja klaanien väliset, usein avioliittojen kautta syntyneet liittoutumat.

Näistä kaikista oli kyse Adjuranin sulttaanikunnassa, joka piti vallassaan suurta osaa eteläisen Somalian rannikosta ja jokialueesta 1400-luvun lopulta 1600-luvulle. Adjuran oli Hawijja-klaanien liittoutuma, jonka johdossa oli Gareenin suku. Suvulla katsottiin olevan uskonollista voimaa, ja sillä oli moitteeton sukupuu. Tämä poliittis-uskonnollinen auktoriteetti nojasi paimentolaisten Hawijja-klaanien sotilaalliseen voimaan, ja perusti hallintopisteitä kaivoille ja jokivarsien viljelykeskuksiin. Avioliittojen kautta vahvistettiin seudun sukujen keskinäistä lojaalisuutta. Luultavasti arabioppineita ja kauppiaita käytettiin apuna hallintokoneistossa, verojen kannossa ja keinokastelujärjestelmien rakentamisessa. Liitot Mogadishun ja Markan johtavien perheiden kanssa tuottivat Adjuranimaamille osingot ylijäämäviljasta ja –karjasta sekä luksustavaroita, jotka kaikki symboloivat hänen korkeaa asemaansa.

Koko Adjuran-sulttaanikunnan historia perustuu lähinnä somalien traditioihin; Somalian ulkopuolella valtamuodostelmaa ei tunnettu. Samoin Adjuranin hajoaminen on rekonstruoitu erityyppisten suullisten perimätietojen avulla. Yleisiksi syiksi valta-aseman vähittäiseen murtumiseen 1620-luvulla 1690-luvulle on päätelty paimentolaisheimojen jatkuva paine viljaville seuduille, Adjuran-liittoutuman sisäiset ristiriidat sekä Gareen-suvun uskonnollisen aseman vähittäinen murtuminen liittolaisavioliittojen ja islaminuskon leviämisen myötä.

Adjuranien kaudella on nähty olleen merkittäväkin historiallinen vaikutus eteläisen Somalian taloudellisiin, poliittisiin ja uskonnollisiin oloihin. Ennen Hawijja-dynastian perustamista Sebelejoen laaksoa viljeli hyvin todennäköisesti bantuväestö, joka vain hyvin vähän oli tekemisissä paimentolaisnaapureidensa kanssa. Uudet vallanpitäjät alkoivat periä veroja viljelijöiltä suojelusta luoden 1900-luvulle säilyneen alistussuhteen paimentolaisten ja maanviljelijöiden välille. Lisäksi mobilisoidessaan maanviljelijöitä Adjuranit luultavasti saivat aikaan maataloustuotannon kasvun. Islaminuskon leviämiseen etelässä Adjuran-vallalla oli myös vaikutuksensa. Vaikka väestö edelleenkin tunsi lojaalisuutta lähinnä klaaniaan kohtaan, niin kuitenkin islami

1

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka väestö edelleenkin tunsi lojaalisuutta lähinnä klaaniaan kohtaan, niin kuitenkin islamin lainoppineet ja opettajat levittivät uutta oppia heidän keskuuteensa. Lisäksi adjuranien valtapiiri toimi uskonnollisena ja poliittisena esteenä gallojen invaasiota vastaan, joka oli meneillään 1500-luvun puolivälistä lähtien. Ehkäpä vastustus esti gallojen invaasion Benaadirin rannikolle ja suuntasi sen Etiopiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe