Paavali kuoli, kymmenen käskyn laki on yhä pyhä, vanhurskas ja hyvä!

Anonyymi

Paavali kertoo Room.7.luvussa kuinka hän yritti noudattaa kymmenen käskyn vaatimuksia, mutta epäonnistui jatkuvasti. Vasta kun hän hyväksyi kohdalleen sen kuolemantuomion, joka kuului lain rikkojalle, hän vapautui.
Laki ei suinkaan kuollut, vaan se oli yhä voimassa, mutta se ei enää voinut rangaista Paavalia, koska hän oli kuollut laille.
Niin kauan kuin Paavali luopui yrittämästä, häneen ei laki pystynyt.
Hän antoi Jumalan Hengen ohjata. Hän ei koskaan enää voinut kerskua omilla teoillaan eikä lainkuuliaisuudellaan.
Paavali saattoi luottaa siihen, että lain vanhurskaus täytettäisiin hänessä, jos hän vaelsi Hengen johdossa.
Joten puhe siitä että kymmenen käskyä olisi naulittu ristille, on väärinkäsitys: Paavali itse naulittiin ristille Jeesuksen kanssa (Room.6:6)

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri näin.
      Erittäin hyvä aloitus.
      Toraistihyökkäystä ei tarvinne kauan odotella.

      s-seutulainen

    • Anonyymi

      Paavali ei tarkoita Room 7, että laki olisi kuollut, vaan tarkoittaa, että hän irtosi vanhasta liitosta solmiakseen uuden liiton, kuten tekee leski uuden avioliiton miehensä kuoleman jälkeen.

      Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

      Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

      • 4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6. mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13 .Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        ( Room. 7 )

        P.S. Paavali oli lain ( pyhän, vanhurskaan ja hyvän! ) kautta KUOLLUT POIS LAILLE. [ jakeet 11-13]


      • Anonyymi

        Mooseksen laki, johon kymmenen käskyä kuuluvat, ei ole koskaan koskenut pakanakansoja, niinpä pakanoitten ei tarvitse kuolla laille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksen laki, johon kymmenen käskyä kuuluvat, ei ole koskaan koskenut pakanakansoja, niinpä pakanoitten ei tarvitse kuolla laille.

        >>>Mooseksen laki, johon kymmenen käskyä kuuluvat, ei ole koskaan koskenut pakanakansoja, <<<

        Mikä valhe sinulta. Paavali kirjoitti, että laki koskee pakanakansoja ja pakanat saavat tuomiot lain ja tekojen mukaan.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
        ---
        27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.


    • Anonyymi

      Aivan, näinhän se raamattu opettaakin, ennen ja nyt.
      Eli lain tehtävä on osoittaa synti, kuten ennen ja nytkin.
      Lain tehtävä käskyjen suhteen ei ole ennen, eikä nytkään tarkoitettu lihassamme täytettäväksi, vaan niin, että Herra on Voimana toteuttamaan meissä Jumalan tahdon.
      Tätä osoittaa jo Edenissä, kun Adam oli Eevansa kanssa alastomia, niin Herra otti sijaisen, eli uhrilampaan ja teurasti ja peitti sillä verisellä nahalla sen alastomuuden.
      Eli viittasi ristiin, sijaisuhriin siinä.

      Laki on Valkeus tiellemme. Ja jos joku on yrittänyt lihassaan sitä täyttää, niin hän ei ole ymmärtänyt sijaisen merkitystä.
      Sijainen ei poista Jumalantahtoa, vaan Herra laittaa uudessaliitossa sen sydämeen, ettei se kultainen vasikka, muotojumalisuus oma päättelylainperinneoppi vaivaisi sydäntämme, erilaisten kirkkokäsikirjoijen katekismusoppina.

    • Anonyymi

      Paavali yritti opettaa samaa jo aikaisemmin Roomalaiskirjeessä.

      Lain tehtävänä oli tehdä ihmisistä syntisiä, ja ajaa etsimään armoa ilman ansioita.

      Room3:9 Me tiedämme, että lain sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki. Näin ei kukaan voi väittää vastaan, vaan koko maailma joutuu Jumalan tuomion alaiseksi.
      20 Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.
      21 Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat.
      22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa...
      27 Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki. 28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.

    • Anonyymi

      Hannu opettaa, että Jeesus on täyttänyt lain puolestamme, ja että Jeesus kuitenkin oli synnitön ja täytti eläessään täydellisesti kaikki lain vaatimukset, ja oli siten vapaa lain tuomiosta. Ja jotta hän voisi sovittaa ihmiskunnan synnit, oli hänen itsekin kuuluttava ihmissukuun - siksi Jumala tuli ihmiseksi. Näin hän pystyi ottamaan päälleen meille kuuluvan lain kirouksen ja tuomion, ja täytti lain vaatimuksen meidän edestämme...'

      P. Ditzel opetti [suomennettu]:
      'Jakeissa 1-3, Paavali sanoo', 7:1 Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
      7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
      7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

      'Apostoli yrittää opettaa jotakin suhteestamme lakiin. Huomaa jae 4'

      [Room.7:4] niin että veljeni, myös teidät kuoletettiin sille laille Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista nostettu, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

      P. Ditzel opetti [suomennettu]: 'Niin tyrmistyttävältä kuin se saattaa kuulostaa, Paavali sanoo, että Kristuksen ruumiin kuoleman kautta , meidät kuoletettiin [sille] laille, ja me olemme nyt elävän, ylösnousseen Kristuksen. Miten näin voi olla? Monet Kirjoitukset kertovat meille, että me jotka olemme Kristuksessa, kuolimme hänen kanssaan hänen kuolemassaan.
      Yksi sellainen jae löytyy Roomalaiskirjeen 6. luvusta. Huomaa jakeet 5 ja kuusi.'
      [ Room. 6:5-6 ] For, if we have become planted together to the likeness of his death, so also we shall be of the rising again; this knowing, that our old man was crucified with [him], so that the body of the sin should be nullified, that we would no longer be slaving to the sin.

      [Room 6:8-9 ] mutta jos kuolimme Kristuksen kanssa, niin uskomme myös hänen kanssaan elävämme.
      Tietäen, että Kristus nostettiin kuolleista, ei enää kuole, kuolema ei enää häntä vallitse

      [Gal 2:19] sillä lain kautta laille kuolin, että Jumalalle eläisin

      [Room 7:6] mutta nyt mitätöitiin-meidät irti siitä-laista kuolleina [sille] jossa meitä pidätettiin, että palvellaksemme hengen uutuudessa, ja ei kirjaimen vanhuudessa

      [Room 7:6] but now we were nullified from the law having died in which we were held, so that we would be serving in newness of the spirit, and not oldness of the letter

      Uskon, että uskovat on mitätöity irti Mooseksen laista kuolleina , kuoletettu Mooseksen laille, ja uskon, että uskovat eivät ole Mooseksen lain alla, ja että Mooseksen lakia ei aseteta vanhurskaalle. Eräs Ben opettaa [viitaten mm. jakeeseen Room 7:6, suomennettu ], että 'lakia ei ole mitätöity, mutta meidät mitätöitiin irti laista siten että me kuolimme'. Mutta uskon myös kuten E. N. opettaa: 'Paavali osoitti, että se, että ei ole lain alla oli ehdollista perustuen hengessä vaeltamiselle, ei lihassa'.

      Jos uskova alkaa vaeltaa lihassa tehden lihan tekoja, niin onko hänen vanha ihmisensä enää kuollut, vai onko se taas alkanut elää? Jos uskova vaikka lankeaisi valehdellen sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestään, niin onko hän siinä langenneessa tilassa lain alla, ja asetetaanko laki hänelle? Itse uskon, että jos uskova lankeaa vaikka valehdellen sanomaan väärän todistuksen lähimmäisestään, niin laki asetetaan hänelle, sillä jakeessa 1.Tim. 1:10 mainitaan valehtelijat. Mutta uskon, että jos vanhurskas uskova tekee töitä sapattina, niin hän on silti yhä vanhurskas siitä huolimatta, että teki töitä sapattina, uskon, että näin uuden liiton aikakautena ei ole synti tehdä töitä sapattina, noissa jakeissa 1.Tim. 1:8-10 ei mainita sapattina työtätekeviä, ja uskon, että työtekoa sapattina ei lueta jakeessa 1.Tim. 1:10 mainittuun ilmaisuun 'ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia'.

      [1. Tim. 1:8-10] Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmisten varastajille, valehtelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

      • Anonyymi

        Len L:n opetusta suomennettuna: 'Laki on hyvä jos sitä käytetään lainmukaisesti. Paavali opetti että laki asetetaan tietyille ihmisille, nimittäin väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhaajille, haureellisille, miehimyksille, ihmisten varastajille, valhettelijoille, valapattoisille. Sellaisten ihmisten täytyy nähdä laissa, että se tie, jossa he elävät, on inhottava Jumalalle. Heidän täytyy nähdä, että Jumala vihaa sitä mitä he tekevät. 'Len L opettaa: 'Tässä lauseessa Paavali opetti myös, että ne jotka ovat väärintekijöitä ja niskoittelevia, vääriä ja syntisiä, epähurskaita ja epäpyhiä, isänsä tappajia ja äitinsä tappajia, murhaajia, haureellisia, miehimyksiä, ihmisten varastajia, valehtelijoita, valapattoisia, ne kaikki tekivät vastaan tervettä opetusta. 'Len L. opettaa: 'Laki ei aseteta ainoastaan sellaisille ihmisille kuin hän spesifioi tässä, vaan myös [sellaisessa tapauksessa] jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia. Termi 'jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia' käsittää minkä tahansa toisen tuossa kategoriassa ilman tarvetta Paavalin spesifioida se. Kun lakia käytetään lainmukaisesti, se ei ole vastaan tervettä oppia.

        Len L. opettaa: 'Paavali opetti kirjessään Timoteukselle, että laki asetetaan myös [sellaisessa tapauksessa] jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia.' Len L. opettaa: 'Ja kertoessaan että laki asetetaan sellaisille ihmisille [väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhaajille, haureellisille, miehimyksille, ihmisten varastajille, valhettelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia], hän ei rajannut sitä epäuskoisiin; laki asetetaan näissä tiloissa siitä huolimatta, että henkilö nimittää itseään veljeksi.'

        [1. Tim. 1:8-10] Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmisten varastajille, valehtelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia


      • Anonyymi

        >>>Uskon, että uskovat on mitätöity irti Mooseksen laista kuolleina , kuoletettu Mooseksen laille, ja uskon, että uskovat eivät ole Mooseksen lain alla, ja että Mooseksen lakia ei aseteta vanhurskaalle. <<<

        Aivan järkyttävää eksytystä taas sinulta. Olet hurahtanut ekyttäjäsaarnaajiin, joiden eksytystä levittelet kuin lantaa kaduille ja toreille.

        Mooseksen laki on nimenomaan vanhurskaita varten, koska ilman lain noudattamista kukaan ei ole vanhurskas.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Kun sinä opetet, ettei lakia tarvitse noudattaa, niin vedät päällesi tumion helvettiin. Jeesuksen valtakunnassa ovat suuria ne opettajat, jotka noudattavat Mooseksen lakia ja niin opettavat. Mutta laikia purkavat opettajat tuomitaan helvettiin.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Uskon, että uskovat on mitätöity irti Mooseksen laista kuolleina , kuoletettu Mooseksen laille, ja uskon, että uskovat eivät ole Mooseksen lain alla, ja että Mooseksen lakia ei aseteta vanhurskaalle. <<<

        Aivan järkyttävää eksytystä taas sinulta. Olet hurahtanut ekyttäjäsaarnaajiin, joiden eksytystä levittelet kuin lantaa kaduille ja toreille.

        Mooseksen laki on nimenomaan vanhurskaita varten, koska ilman lain noudattamista kukaan ei ole vanhurskas.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Kun sinä opetet, ettei lakia tarvitse noudattaa, niin vedät päällesi tumion helvettiin. Jeesuksen valtakunnassa ovat suuria ne opettajat, jotka noudattavat Mooseksen lakia ja niin opettavat. Mutta laikia purkavat opettajat tuomitaan helvettiin.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Älkää siis tyytykö farisealaiseen vanhurskauteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Uskon, että uskovat on mitätöity irti Mooseksen laista kuolleina , kuoletettu Mooseksen laille, ja uskon, että uskovat eivät ole Mooseksen lain alla, ja että Mooseksen lakia ei aseteta vanhurskaalle. <<<

        Aivan järkyttävää eksytystä taas sinulta. Olet hurahtanut ekyttäjäsaarnaajiin, joiden eksytystä levittelet kuin lantaa kaduille ja toreille.

        Mooseksen laki on nimenomaan vanhurskaita varten, koska ilman lain noudattamista kukaan ei ole vanhurskas.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Kun sinä opetet, ettei lakia tarvitse noudattaa, niin vedät päällesi tumion helvettiin. Jeesuksen valtakunnassa ovat suuria ne opettajat, jotka noudattavat Mooseksen lakia ja niin opettavat. Mutta laikia purkavat opettajat tuomitaan helvettiin.

        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Sinä kirjoitit: >>> Mooseksen laki on nimenomaan vanhurskaita varten, koska ilman lain noudattamista kukaan ei ole vanhurskas.<<<

        Mielestäni opetit vastaan jaetta 1.Tim. 1:9, siinähän sanotaan, että 'lakia ei aseteta vanhurskaalle'.

        [1. Tim. 1:8-10] Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmisten varastajille, valehtelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Siteerasit jaetta Room. 2:13.

        [Room. 2:13] Eivät näet lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain tekijät vanhurskautetaan.

        Katkelma Cambridge Bible for Schools and Colleges teoksesta koskien Room. 2:13: 'It merely states the conditions of legal justification, whether fulfilled in fact or not'. Suomennettuna: 'Se [jae] vain ilmoittaa lakivanhurskuttamisen ehdot joko täytettynä tosiasiassa tai ei'.

        Katkelma Expositor's Greek Testament teoksesta koskien jaetta Room 2:13 'Whether there are persons who perfectly keep the law, is a question not raised here'. Suomennettuna: 'Onko henkilöitä jotka täydellisesti pitävät lain, on asia jota ei mainittu tässä'.

        Room 2:27 Luonnostaan ympärileikkaamaton laintäyttäjä tuomitsee sinut joka lain kirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Siteerasi myös jaetta Room. 2:27. Uskon, että ei ole eikä ole ollut ainoatakaan ympärileikkaamatonta, joka olisi täyttänyt Mooseksen lain. Uskon, että ainoastaan Jeesus Kristus on täyttänyt Mooseksen lain.

        Siteerasit jaetta Jaak. 2:24. Muistutan taas siitä, että jakeessa Jaak. 2:24 ei ole sanaa laki sanan teko yhteydessä. E. N. opettaa 'Kun Paavali puhuu töistä jakeissa Room. 3:28, Gal. 2:16, ja 3:10, hän puhuu lain teoista tai lain töistä.
        E. N. opettaa: 'Mutta kun Jaakob puhuu teoista, hän puhuu eri lajisista teoista, kuten nälkäisten uskovien ruokkimisesta ja alastomien uskovien vaatettamisesta. [Jaak 2:14-17].'

        Jaak. 2:24: Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä ainoastaan uskosta

        Siteerasit jaetta Heb. 10:28. Enhän minä ole Mooseksen lakia hylännyt, uskon että Mooseksen lakia ei ole kumottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä kirjoitit: >>> Mooseksen laki on nimenomaan vanhurskaita varten, koska ilman lain noudattamista kukaan ei ole vanhurskas.<<<

        Mielestäni opetit vastaan jaetta 1.Tim. 1:9, siinähän sanotaan, että 'lakia ei aseteta vanhurskaalle'.

        [1. Tim. 1:8-10] Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä lainmukaisesti käytetään, tietäen tämän että lakia ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärintekijöille ja niskoitteleville, väärille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmisten varastajille, valehtelijoille, valapattoisille ja jos [on] jotakin toista joka on vastaan tervettä oppia

        Siteerasit jaetta Room. 2:13.

        [Room. 2:13] Eivät näet lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain tekijät vanhurskautetaan.

        Katkelma Cambridge Bible for Schools and Colleges teoksesta koskien Room. 2:13: 'It merely states the conditions of legal justification, whether fulfilled in fact or not'. Suomennettuna: 'Se [jae] vain ilmoittaa lakivanhurskuttamisen ehdot joko täytettynä tosiasiassa tai ei'.

        Katkelma Expositor's Greek Testament teoksesta koskien jaetta Room 2:13 'Whether there are persons who perfectly keep the law, is a question not raised here'. Suomennettuna: 'Onko henkilöitä jotka täydellisesti pitävät lain, on asia jota ei mainittu tässä'.

        Room 2:27 Luonnostaan ympärileikkaamaton laintäyttäjä tuomitsee sinut joka lain kirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Siteerasi myös jaetta Room. 2:27. Uskon, että ei ole eikä ole ollut ainoatakaan ympärileikkaamatonta, joka olisi täyttänyt Mooseksen lain. Uskon, että ainoastaan Jeesus Kristus on täyttänyt Mooseksen lain.

        Siteerasit jaetta Jaak. 2:24. Muistutan taas siitä, että jakeessa Jaak. 2:24 ei ole sanaa laki sanan teko yhteydessä. E. N. opettaa 'Kun Paavali puhuu töistä jakeissa Room. 3:28, Gal. 2:16, ja 3:10, hän puhuu lain teoista tai lain töistä.
        E. N. opettaa: 'Mutta kun Jaakob puhuu teoista, hän puhuu eri lajisista teoista, kuten nälkäisten uskovien ruokkimisesta ja alastomien uskovien vaatettamisesta. [Jaak 2:14-17].'

        Jaak. 2:24: Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä ainoastaan uskosta

        Siteerasit jaetta Heb. 10:28. Enhän minä ole Mooseksen lakia hylännyt, uskon että Mooseksen lakia ei ole kumottu.

        >>>Mielestäni opetit vastaan jaetta 1.Tim. 1:9, siinähän sanotaan, että 'lakia ei aseteta vanhurskaalle'.<<<

        Mikä tekosyy!!! Aivan uskomaton valhe sinulta. Sinä olet Antikristus.

        Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeessä, että vain lain noudattajat ovat vanhurskaita.
        1 Tim 1:9 tarkoittaa sitä, että jos rikot lakia, niin et ole vanhurskas, vaan saat laissa mainitut tuomiot. Lain tuomiot eivät tule nille, jotka lakia noudattavat, koska he ovat lain noudattamiseen takia vanhurskaita.

        1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
        9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, [2. Moos. 21:12,15,16; 3. Moos. 18:22, 3. Moos. 19:11,12]
        10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia.
        11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Mielestäni opetit vastaan jaetta 1.Tim. 1:9, siinähän sanotaan, että 'lakia ei aseteta vanhurskaalle'.<<<

        Mikä tekosyy!!! Aivan uskomaton valhe sinulta. Sinä olet Antikristus.

        Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeessä, että vain lain noudattajat ovat vanhurskaita.
        1 Tim 1:9 tarkoittaa sitä, että jos rikot lakia, niin et ole vanhurskas, vaan saat laissa mainitut tuomiot. Lain tuomiot eivät tule nille, jotka lakia noudattavat, koska he ovat lain noudattamiseen takia vanhurskaita.

        1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
        9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, [2. Moos. 21:12,15,16; 3. Moos. 18:22, 3. Moos. 19:11,12]
        10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia.
        11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Oletko sinä raivoava judaisti vanhurskas?
        Kirjoitit: "Roomalaiskirjeessä, että vain lain noudattajat ovat vanhurskaita". Mutta oletko koskaan lukenut? mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        Judaisti, onko tullut synnin tunto, vai miksi kiivailet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä raivoava judaisti vanhurskas?
        Kirjoitit: "Roomalaiskirjeessä, että vain lain noudattajat ovat vanhurskaita". Mutta oletko koskaan lukenut? mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        Judaisti, onko tullut synnin tunto, vai miksi kiivailet?

        Usko Toivonen opetti mielestäni hyvin toisessa ketjussa seuraavasti:

        'Paavalihan ilmoittaa tietoisena ja asiasta selvillä olevana, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, eikä myöskään lain kautta.

        Oletteko sisäistäneet tämän asian?

        Tieto ( me tiedämme ):'

        16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. ( Gal 2)

        Selvyys ( selvää on ):

        11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". ( Gal 3)


      • Anonyymi

        E. N. opettaa: 'Paavali osoitti, että se että ei ole lain alla oli ehdollista perustuen hengessä vaeltamiselle ei lihassa. Paavali sanoo': [Gal 5:16-25] Minä sanon: vaeltakaa hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee henkeä vastaan, ja henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        Mutta jos hengellä johdetaan-teitä, niin ette ole lain alla.
        Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
        epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripuraisuudet, harhaopit, kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        Ja hedelmä hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyvänsuopuus, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä
        Sellaista vastaan ei ole laki. Ja ne, jotka [ovat] Kristuksen, ristiinnaulitsivat lihan himoineen ja haluineen. Jos elämme hengellä, hengellä myös vaeltakaamme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>Mielestäni opetit vastaan jaetta 1.Tim. 1:9, siinähän sanotaan, että 'lakia ei aseteta vanhurskaalle'.<<<

        Mikä tekosyy!!! Aivan uskomaton valhe sinulta. Sinä olet Antikristus.

        Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeessä, että vain lain noudattajat ovat vanhurskaita.
        1 Tim 1:9 tarkoittaa sitä, että jos rikot lakia, niin et ole vanhurskas, vaan saat laissa mainitut tuomiot. Lain tuomiot eivät tule nille, jotka lakia noudattavat, koska he ovat lain noudattamiseen takia vanhurskaita.

        1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
        9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, [2. Moos. 21:12,15,16; 3. Moos. 18:22, 3. Moos. 19:11,12]
        10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia.
        11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        EVANKELIUMIN MUKAINEN JULISTUS:

        Tunnustaa Jumalan armon suuruuden ja samalla Jumalan pyhän vanhurskauden. Evankeliumin mukainen julistus puhuu Jumalan pyhyydestä mutta se ei johda ihmisiä lain orjuuteen.

        Sen sisältönä on sanoma pelastuksesta, joka annetaan täysin ilmaiseksi, mutta se ei tee synnistä vähäpätöistä tai kevyttä asiaa. Evankeliumin mukainen julistus ei anna kunniaa ihmiselle vaan se antaa kunnian Jeesukselle Kristukselle.

        Evankeliumin mukainen julistus ei tee ihmisestä mitään, mutta Kristuksesta se tekee kaiken. Evankeliumin mukainen julistus opettaa, että ilman Kristusta ihmisellä ei ole elämää.

        Hän on joka päivä täysin riippuvainen Kristuksesta ja sanoo Kristuksesta: ”Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, armoa armon lisäksi” (Joh. 1:16). Evankeliumin mukainen julistus ei johda ihmistä lain alle vaan Jeesuksen luokse.

        Evankeliumin mukainen julistus iskee jatkuvasti maahan ihmisen omavan-hurskauden yritykset. Evankeliumin mukainen julistus ei peitä Jumalan lain vaatimuksia, vaikka Jeesuksen veri peittääkin ihmisten synnit. Se pitää uskovien silmien edessä Jumalan tahdon niin että ihminen jatkuvasti kysyy: ”Kuka on tähän kelvollinen?” (2. Kor. 2:16).

        Ja samalla evankeliumin mukainen julistus kirkastaa Kristusta jatkuvasti niin, että uskova sanoo: ”Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.” (Room. 3:22.)

        ( Otteita A. W. Pinkiltä, 1886–1952
        Suom. Per-Olof Malk )


    • Laki annettiin erämaavaelluksen alussa kun itse Jumala vielä kulki Israelin kanssa. Hän tahtoi huomaavaisesti opettaa kansalle, jonka kanssa ja keskellä vaelsi miten sen on käyttäydyttävä silloin kun Jumala on läsnä. Esim. Kolmas Mooseksen kirja kertoo mikä kaikki on saastaista ja mikä puhdasta pyhäkössä, jossa Jumala on läsnä. Olkaa pyhät sillä minä olen pyhä.

      Hienoa, että on toraisteja noussut. Voiko se merkitä jopa että Jumala tai Jumalan edustaja on jälleen tulossa maan päälle kulkemaan ja vaeltamaan valitsemiensa maan asukkaiden ja kansojen keskuudessa.

      Itse en enää tahdo taantua lain tasalle, joka on opettaja siihen asti kunnes saapuu vahvempi opetus. Olen kiinnostuneempi teismistä ja olemaan itse Jumala tai puolijumala maan päällä. Tahdon itse kirjoittaa pyhiä kirjoja ja tehdä lakeja ja säädöksiä noudatettavaksi totuudessa. Tahdon itse hallita maailmaa ja päättää siitä miten kansojen taloutta ja politiikkaa tulee hoitaa.

    • Anonyymi

      Jumalan kymmenen käskyä ovat voimassa halki ikuisuuden, sapattisin kokoonnutaan silloinkin juhlatilaisuuksiin. Vai luuletteko että Jumala välittää siitä mitä keisari Konstantinus ja joku paavi on päättänyt?
      Taivaassa hallitsee rakkaus joka on lain täyttymys. Se ei ole Mooseksen 613 säännön täyttymys, koska siellä ei enää uhrata eikä oteta orjia. Sen sijaan siellä kunnioitetaan Jumalaa ja ajatellaan toisten parasta niinkuin kymmenen käskyä vaatii.

      Kuitenkaan siellä ei kukaan kiivaile käskyjen puolesta, sillä kaikkien sydämissä vallitsee Jumalan Henki, jolloin käskyjen täyttäminen on aivan luonnollinen asia,

      Samoin tässä ajassa me voimme antautua Hengen johdettaviksi, jolloin käskyjen täyttäminen on jotain mitä ei tarvitse edes ajatella. Saamme levätä, uskoen siihen että Jumala pitää meistä huolen ja vie perille. Emme me yritä olla jotain.
      "Te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksessa!"

      • Anonyymi

        J. MacArthur'in opetusta suomennettuna: 'Kun apostolit kokoontuivat Jerusalemissa kokouksessa [Apostolien teot 15], he eivät määränneet sapatin pitämistä pakana uskoville.

        Kolme katkelmaa entisen adventistin, pastori J. Mark Martin'in opetuksesta suomennettuna:'Jerusalemin kokouksen lopullinen ratkaisu ei sisällä viitettä sapatin pitämiseen.'
        ' Ei kertaakaan Uudessa Testamentissa meitä käsketä pitämään sapatti.'
        'Jos sapatin pitäminen olisi välttämätön osa Uuden liiton suhdetta Jumalan kanssa, se olisi mainittu keskustelussa koska se olisi ollut vieras käytäntö pakanille.'

        J. L. Culberson opettaa: 'Kristuksen käskyt on kirjoitettuna Uudessa testamentissa,'

        [Joh. 7:16] Jeesus vastasi heille ja sanoi: 'Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.

        [jakeesta Joh 8:51 ] Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää sanani....

        [Joh 12:47] Ja jos joku kuulee minun sanani eikä usko, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan että vapahtaisin maailman.
        48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä puhuin, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
        49 Sillä en minä itsestäni puhunut, vaan Isä, joka minut lähetti, itse antoi minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
        50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä iäinen elämä on. Sentähden, minkä puhun, sen puhun niin, kuin Isä on sanonut minulle .

        [Joh. 14:10] Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, hän tekee teot,

        [Joh. 14:15] Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.

        [Joh. 14:21] Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.

        [Joh. 14:23] Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan

        [Joh. 15:10] Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan

        [Joh. 15:12 ] Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

        [Joh. 17:8] Sillä ne sanat, jotka sinä annoit minulle, minä olen antanut heille; ja he ottivat ne vastaan ja tiesivät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskoivat, että sinä lähetit minut.

        [Joh. 17:14] Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihasi heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

        [Ilm. 14:12] Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon

        [1.Kor. 7:19] Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

        [1.Kor. 14:37] if any one doth think to be a prophet, or spiritual, let him acknowledge the things that I write to you -- that of the Lord they are commands

        Mielestäni tuo jae 1.Kor. 14:37 on eräs hyvä todiste sille, että sana käsky ei aina viittaa lain käskyihin, tuossa jakeessa 1.Kor. 14:37 sana käsky mielestäni viittaa niihin käskyihin jotka siinä Paavalin kirjeessä on kirjoitettu. [ Sivuhuomautus: tuossa jakeessa 1.Kor. 14:37 kreikan sana entole, käsky, on byzanttilaisessa tekstissä monikkomuodossa, vaikka v. 1938 käännöksessä onkin yksikkömuoto tuossa jakeessa.]

        [1.Joh. 3:22-24] ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
        Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesus Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
        Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä hengestä, jonka hän on meille antanut.

        [1.Joh 4:21] Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.


    • Anonyymi

      Voisiko tämän paremmin sanoa:

      Gal.3:15Me olemme syntyperältämme juutalaisia, emme syntisiä pakanoita.
      16 Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii.
      17Mutta jos meidätkin, jotka tahdomme tulla vanhurskaiksi Kristuksessa, havaitaan syntisiksi, onko Kristus siis synnin palveluksessa? Ei toki! 18 Vasta jos alan uudelleen rakentaa sitä minkä olen hajottanut, osoitan olevani lainrikkoja. 19 Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. 20 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani. 21 Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloinhan Kristus on turhaan kuollut!

      • Anonyymi

        Eivätkö juuri toraistit ole niitä, jotka alkavat uudelleen rakentamaan omaa vanhurskauttansa , näin tunnustaen olevansa lain rikkojia!
        Se joka on kuollut, ei enää ole lainrikkoja, ellei taas rupea elämään ja rakentamaan samaa omien tekojen rakennelmaa.


    • Anonyymi

      Oli se vaan tuo Paavali aika velikulta, perusti oman lahkonsakin

    • Anonyymi

      Paavali taisteli lahkolaisuutta vastaan:

      1.Kor.3:4Jos yksi sanoo: »Minä olen Paavalin puolella», toinen taas: »Minä Apolloksen», ettekö silloin ole kuin ihmiset ainakin? 5 Mikä sitten Apollos on? Tai Paavali? He ovat palvelijoita, jotka ovat johtaneet teidät uskoon, kumpikin siinä tehtävässä, jonka Herra on hänelle antanut. 6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. 7Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä, hän suo kasvun. 8

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe