Lennot?Majoitus?Sää?

MukavaMatka

Noniin hei kaikki Tansania-tietäjät !
Elikkäs omatoimimatkaa kohdistellaan täällä 2 hlöltä loka-marraskuulle. Olisimme todella otettuja jos asiantuntijat vastaisivat seuraaviin kysymyksiin :
- mistä edullisimmat lennot ?
- halvan majoituksen mahdollisuus varaamatta ?
- mikä on kyseisen ajankohdan yleinen säätilanne ?
Ja kaikki lisätieto ja nippelidatahan on aina pelkkää plussaa ja kumarrammekin niille iloisesti :]
Kiitos jo etukäteen !

21

3525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamu

      Olin Tansaniassa viime loka-marraskuussa.
      Lähinnä Dar Es Salaamissa. Edullisimmat lennot saatiin British Airwaysilta Kilroyn kautta. Mitä aiemmin liput ostaa sen halvemmalla ne saa. Me ostettiin ne muistaakseni huhtikuussa 2004.
      Säätilanne riippuu paikasta.
      Tuolloin on sadekausi ja ilma on koko ajan käymässä kuumemmaksi ja kuumemmaksi. Kuuminta on kai tammikuun tienoilla...?
      Lisäksi ilma ainakin Darissa oli tuolloin todella kostea!

      Minulle ilma oli tuolloin hieman liian kuuma. Sadekautta ei kannata pelätä! Siinä ei ole mitään muuta huonoa kuin että tiet menee huonoon kuntoon ja pääsy pikkukyliin voi estyä.

      Seuraavalla kerralla matkustaisin jonnekin ylänköalueille mahdollisimman pieneen kylään... :)
      Ilmasto olisi raikkampi ja ihmiset monin verroin mukavempia kuin esim. Darissa.

      Halpaa majoitusta varaamatta en tiedä. Itse yövyimme eräällä käsityökoululla.

      Kysele ihmeessä lisää! Kerron mielelläni mitä tiedän.

      • MukavaMatka

        Kyllä siis matka kohdistuisi Dariin sekä Sansille, eli ilmasto siis kuumaa ja kosteaa(?)Sadekausi ei tarkoittane auringon puutetta kuitenkaan : sateet lienee lyhyitä, jonka jälkeen aurinko jälleen porottaa ?
        Pärjääkö englannilla arkielämässä noissa kohteissa ?
        (Tietysti kivoja pikkusanontoja/sanoja opetellaan swahiliksi)
        Hostellitilanne kiinnostaisi hintoineen.
        Niin ja vielä atriointi, eli ilmeisesti paikasta riippuen, jopa parilla,kolmella eurolla mahdollisuus ?


      • Mamu
        MukavaMatka kirjoitti:

        Kyllä siis matka kohdistuisi Dariin sekä Sansille, eli ilmasto siis kuumaa ja kosteaa(?)Sadekausi ei tarkoittane auringon puutetta kuitenkaan : sateet lienee lyhyitä, jonka jälkeen aurinko jälleen porottaa ?
        Pärjääkö englannilla arkielämässä noissa kohteissa ?
        (Tietysti kivoja pikkusanontoja/sanoja opetellaan swahiliksi)
        Hostellitilanne kiinnostaisi hintoineen.
        Niin ja vielä atriointi, eli ilmeisesti paikasta riippuen, jopa parilla,kolmella eurolla mahdollisuus ?

        Niin. Kuumaa ja kosteaa marraskuussa ja juuri Darissa. Mutta ylemmillä seuduilla ihan eri varmasti.
        Ei tarkota sadekausi auringonpuutetta! Voi mennä useitakin päiviä ettei sada ollenkaan. Ja aurinko tosiaan porotta mun makuun liiankin kuumasti.

        Iringa on kuulemma ihana paikka! Ja hyvä ilmasto.

        Engalannilla pärjää etenkin Sansibarilla.
        Valmistautukaa tervehtimään ihmisiä jatkuvalla syötöllä jos siis haluatte olla kohteliaita!
        Esimerkiksi "Mamboon" vastataan "Poa".
        Mamboa ei kannata mennä itse sanomaan kelle tahansa. Tuo Mambo-Poa on semmonen nuorten vitsi. Mutta kyllä sitä jotkut vanhemmatkin käytti.

        "Karibu Tanzania"-kirja on kiva ohut kirjanen joka kannattaa lukea ennen matkaa. Siinä on sopivasti ohjeita ja swahilin kieltäkin opiskeltavaksi.

        Vaikea vähän neuvoa hostelleja ym. kun en tiedä minkä tyylisiä olette.

        Me itse ollaan ehkä enemmän reppureissajia ja yritetään selvitä mahdollisimman halvalla ja paikalliset ihmiset ja kulttuuri on matkojen tärkein juttu.

        Tansaniassa meitä yllätti hintataso! Mun mielestä siellä oli kallista. Rahaa paloi yllättävän paljon. Ainoastaan jos pystyy elämään kuin paikallinen niin voi selvitä pikkusummilla. Mutta heti jos menet syömään vähänkään länsimaisemmin niin kyllä saa vähintään sen 5 euroa ateriasta pulittaa.

        Itse en tykännyt Darista ollenkaan! Ei siellä ollut mitään erikoista ja turistien ja paikallisten suhde oli ikäänkuin "pilaantunut."
        Pikkukylät on aivan erilaisia. ihmiset on ihania ja ystävällisiä eivätkä yritä mitenkään hyötyä turisteista.

        Darissa kulkee halvimmin Dala daloilla. Oikeestaan voi sanoa että dala-kyyti ei maksa mitään! 150 shillinkiä yksi väli, joka voi olla monta kilometriä.

        En kyllä näe Darissa oikeestaan mitään miksi sinne kannattaisi mennä pitemmäksi aikaa. Korkeintaan pari kolme päivää ohikulkiessaan! Tietty eria asia jos teillä on paikallisia ystäviä jolloin pääsette elämään kiinni ihan eri tavalla.

        Mitä odotatte Sansibarin reissulta?? Me käytiin siellä tosi pikainen reissu. Yksi kokonainen päivä perillä ja aivan meni haaskuuseen rahat! Sehän on todellinen turistirysä.Turisteilta kiskotaan isot summat jo lauttamatkoista verrattuna paikallisiin. En tiedä mitä turistit sieltä sitten hakee. Vissiin aurinkoa ja uimista rannoilla ja käveleskelyä Stone Townissa...??
        Ei ollut yhtään mun makuun. Aikaa ois saanut ainakin olla enemmän niin ois kerenny enempi kierrellä ja kenties löytää jotain kivoja paikkoja /ihmisiä.

        Jos käytätte taksia niin muistakaa katsoa että autossa on valkoiset rekkarit. Silloin taksi on laillinen.
        Eikä tietenkään kannata nousta taksiin jossa on kuskin lisäksi ylimääräisiä ihmisiä!

        Olkaa mahdollisimman vaatimattoman näköisiä ja kamera piilossa aina kun ette sitä käytä, samoin kännykkä. Mitään merkkikenkiä ei suositella käytettäväksi. Voi lähteä varkaan mukaan raa'allakin tavalla.


      • MukavaMatka
        Mamu kirjoitti:

        Niin. Kuumaa ja kosteaa marraskuussa ja juuri Darissa. Mutta ylemmillä seuduilla ihan eri varmasti.
        Ei tarkota sadekausi auringonpuutetta! Voi mennä useitakin päiviä ettei sada ollenkaan. Ja aurinko tosiaan porotta mun makuun liiankin kuumasti.

        Iringa on kuulemma ihana paikka! Ja hyvä ilmasto.

        Engalannilla pärjää etenkin Sansibarilla.
        Valmistautukaa tervehtimään ihmisiä jatkuvalla syötöllä jos siis haluatte olla kohteliaita!
        Esimerkiksi "Mamboon" vastataan "Poa".
        Mamboa ei kannata mennä itse sanomaan kelle tahansa. Tuo Mambo-Poa on semmonen nuorten vitsi. Mutta kyllä sitä jotkut vanhemmatkin käytti.

        "Karibu Tanzania"-kirja on kiva ohut kirjanen joka kannattaa lukea ennen matkaa. Siinä on sopivasti ohjeita ja swahilin kieltäkin opiskeltavaksi.

        Vaikea vähän neuvoa hostelleja ym. kun en tiedä minkä tyylisiä olette.

        Me itse ollaan ehkä enemmän reppureissajia ja yritetään selvitä mahdollisimman halvalla ja paikalliset ihmiset ja kulttuuri on matkojen tärkein juttu.

        Tansaniassa meitä yllätti hintataso! Mun mielestä siellä oli kallista. Rahaa paloi yllättävän paljon. Ainoastaan jos pystyy elämään kuin paikallinen niin voi selvitä pikkusummilla. Mutta heti jos menet syömään vähänkään länsimaisemmin niin kyllä saa vähintään sen 5 euroa ateriasta pulittaa.

        Itse en tykännyt Darista ollenkaan! Ei siellä ollut mitään erikoista ja turistien ja paikallisten suhde oli ikäänkuin "pilaantunut."
        Pikkukylät on aivan erilaisia. ihmiset on ihania ja ystävällisiä eivätkä yritä mitenkään hyötyä turisteista.

        Darissa kulkee halvimmin Dala daloilla. Oikeestaan voi sanoa että dala-kyyti ei maksa mitään! 150 shillinkiä yksi väli, joka voi olla monta kilometriä.

        En kyllä näe Darissa oikeestaan mitään miksi sinne kannattaisi mennä pitemmäksi aikaa. Korkeintaan pari kolme päivää ohikulkiessaan! Tietty eria asia jos teillä on paikallisia ystäviä jolloin pääsette elämään kiinni ihan eri tavalla.

        Mitä odotatte Sansibarin reissulta?? Me käytiin siellä tosi pikainen reissu. Yksi kokonainen päivä perillä ja aivan meni haaskuuseen rahat! Sehän on todellinen turistirysä.Turisteilta kiskotaan isot summat jo lauttamatkoista verrattuna paikallisiin. En tiedä mitä turistit sieltä sitten hakee. Vissiin aurinkoa ja uimista rannoilla ja käveleskelyä Stone Townissa...??
        Ei ollut yhtään mun makuun. Aikaa ois saanut ainakin olla enemmän niin ois kerenny enempi kierrellä ja kenties löytää jotain kivoja paikkoja /ihmisiä.

        Jos käytätte taksia niin muistakaa katsoa että autossa on valkoiset rekkarit. Silloin taksi on laillinen.
        Eikä tietenkään kannata nousta taksiin jossa on kuskin lisäksi ylimääräisiä ihmisiä!

        Olkaa mahdollisimman vaatimattoman näköisiä ja kamera piilossa aina kun ette sitä käytä, samoin kännykkä. Mitään merkkikenkiä ei suositella käytettäväksi. Voi lähteä varkaan mukaan raa'allakin tavalla.

        Jeeps!
        Kiitos taas valaisuista! Joo siis olemme nimenomaan "mahdollisimman halvalla"-matkaajia, eli hostelleista halvimmat olisivat nannaa. Auringosta nautimme, joten osana matkaa häärisi muun ohella myös rantaelämä. Vieras kulttuuri ja uudet kokemukset ovat kuitenkin päätavoitteemme, ei pelkkä aurinko. Darissa on määrä yöpyä tullessa muutama yö, samoin lähtiessä pari yötä. Muu aika kuluukin Sansibarin kiertelemiseen - Stone Townissa aikansa, sitten pohjoiseen aina Nungwiin asti, sekä itään Pajeen. Vapaata matkustelua Sansilla siis, toivon kohteena löytää rauhallisia, kauniita paikkoja!
        Omat makuupussit taitavat olla tarpeellisia...
        Rahasta vielä sen verran, että mikä on eurojen kelpaavuus noilla seuduilla, vai pitääkö dollareita kantaa taskussa mukana - vai kenties vaihtaa aina shillingeiksi asti ?
        Kiitos vielä ja kaikki mitä jaksatte kertoa lisää on avuksi !


      • Mamu
        MukavaMatka kirjoitti:

        Jeeps!
        Kiitos taas valaisuista! Joo siis olemme nimenomaan "mahdollisimman halvalla"-matkaajia, eli hostelleista halvimmat olisivat nannaa. Auringosta nautimme, joten osana matkaa häärisi muun ohella myös rantaelämä. Vieras kulttuuri ja uudet kokemukset ovat kuitenkin päätavoitteemme, ei pelkkä aurinko. Darissa on määrä yöpyä tullessa muutama yö, samoin lähtiessä pari yötä. Muu aika kuluukin Sansibarin kiertelemiseen - Stone Townissa aikansa, sitten pohjoiseen aina Nungwiin asti, sekä itään Pajeen. Vapaata matkustelua Sansilla siis, toivon kohteena löytää rauhallisia, kauniita paikkoja!
        Omat makuupussit taitavat olla tarpeellisia...
        Rahasta vielä sen verran, että mikä on eurojen kelpaavuus noilla seuduilla, vai pitääkö dollareita kantaa taskussa mukana - vai kenties vaihtaa aina shillingeiksi asti ?
        Kiitos vielä ja kaikki mitä jaksatte kertoa lisää on avuksi !

        Moi!

        Ok. Sansibarilla on myös näitä Daloja joilla pääsee halvalla paikasta toiseen. Sansibar on muslimialuetta joten se kannattaa huomioida käyttäytymisessään. Itse satuimme sinne Ramadhanin aikaan. Ihmiset ovat silloin kiihkeimmillään. Luonnollisesti monet ruokapaikat on päivät kiinni. Tosin ihan puhtaasti turistipaikoista kyllä saa ruokaa, mutta syrjemmällä voi olla hankalampi. Päiväaikaan siis ennen auringon laskua ei saisi paikallisten nähden syödäkään.
        Pukeutumisen on hyvä olla peittävää. Stone Townissa näin kyllä todella minimaalista pukeutumista länsimaisilla naisilla, mutta siellä on kai ihmiset siihen niin tottuneita ettei se heitä niin haittaa.
        Itse lähdin syrjäseudulle polven alapuolelle ulottuvassa hameessa ja löysässä hiallisessa t-paidassa ja kaksi naista suuttui minulle siitä. Olo oli nolo. Vaatetuksen olisi pitänyt ohjeiden mukaan riittää. Eli suosittelen kyllä naisten käyttämään nilkkoihin asti hametta ja vaikka olisi hihatonkin paita päällä niin joku huvi/kanga mukaan jonka voi tarvittaessa heittää harteille.

        Me yövyttiin siis Stone Townissa, muistaakseni 10 dollaria yö henkilöltä. Ja sen ainoan kokonaisen päivän aikana joka siellä oltiin mentiin dalalla Uroaan. matkaohjeet saatiin Stone Townista jostain turisti-infosta. Uroa sijaitsee itärannikolla. Käytiin Tamarind Beach hotellilla syömässä, uimassa ja vieläpä lämpimässä suihkussakin! Palvelu oli ystävällistä. Ja eivät perineet uinnista ja suihkusta yhtään mitään. Ihmiset vaikuttivat erittäin mukavilta, mutta aikaa ei ollut sen kummemmin tutustua kun piti ennen pimeän tuloa päästä takaisin Stone Towniin.

        Sansibarille voi matkustaa monen eri yhtiön lautalla jotka on eri hintaisia ja jotkut nopeita ja jotkut hitaita. lisäksi sinne pääsee lentäen.

        Menomatka Sansille meille kahdelle maksoi saaren pääsymaksuineen 70 dollaria. yhtiö taisi olla Azam Marine Company.

        Satamaan tulo on oma shownsa kun jokainen hengailija yrittää ottaa kontaktia ja tarjoaa jotakin palvelua. Kylmäpäisesti vain eteenpäin, kasseista hyvin kiinni pitäen! Ja ekaks pitää löytää johonkin toimistoon ilmottautumaan tai jotain. Joku "maihintulolappu" piti täyttää, samantapainen kuin lentokentällä/-koneessa.
        Toimistoon ei ollut mitään opasteita mikä oli hassua. Ei oltais tiedetty siitä mitään jos ei oltais visusti liimauduttu kahden norjalaisnuoren seuraan ja seurattu niitä. Samassa yhteydessä oli myös turisti-infon tapainen josta sai hyvää oman maun ja hintatason mukaista opastusta eri hotelleista. Ja sitten vain taksilla kiertoajelulle zekkaan hotellit.

        Itse me yövyttiin Darissa ollessa Goigin käsityökoululla. Oikeestaan meillä oli siellä huone koko ajan siellä varattuna.
        Siellä maksaa huone 150 dollaria kuukausi.
        Eli me maksettiin kahdesta viikosta 75 000 shillinkiä. Koululla voi syödä uhden aterian päivässä kello 13.00 ja se maksaa 500 shillinkiä.
        Koulun hostellissa on siis 4 huonetta ja keittiö. keittiössä on suomalainen liesi/uuni ja jääkaappi. Joten voi itse kokkailla. Koulu sijaitsee Mbezissä. (yksi Darin alue/kaupunginosa).

        Goigilla tehdään ja myydään muuten ihania sisal-mattoja jotka maksaa Suomessa paljon ,mutta sieltä suoraan ostettuna saa halvalla. Ja siellä on erilaisia kudontatöitä ja muita käsitöitä.
        Suosittelen käymään ostoksilla Goig Storessa.

        Makuupusseja ei kannata ottaa missään nimessä. ne vain homehtuvat ja lisäksi tarvitsette korkeintaan lakanan peitoksi. Luulisin että ihan halvimmissakin paikossa on aina petivaatteet huoneissa. Jos nyt lähtisin uudestaan niin raahaisin oman tyynyn mukaan ja pari tyynyliinaa. En voi nukkua liian korkealla ja kovalla tyynyllä ja ei varmaan missään sattunut hyvää tyynyä mulle niin yöunet meni monesti sen takia.

        Sansibarin matkan olisi voinut maksaa shillingeilläkin. Mutta ilmeisesti lentokentällä pitää se viisumi maksaa dollareilla, en ole varma.

        Me otettiin dollareitakin mukaan ja ihan liikaa!! Loppujen lopuksi vaihdettiin niitäkin shillingeiksi, mikä on vaan rahan hukkaa.

        Euroja vaihdetaan ihan yleisesti, mutta muistaaksi kaikkein halvimmalla selviää kun nostaa automaateista shillinkejä.

        Neuvosin siis että otatte hieman varulta (selvitätte etukäteen missä varmasti ja todella tarvitsee...) dollareita. Sitten euroja haluamanne määrä jotka vaihdatte shillingeiksi ja pankkikortit millä nostatte automaatista shillinkejä.
        kyselkää vielä muidenkin kokemuksia mikä järkevää. :)

        huh huh. en jaksa enää kirjottaa. mukava verestää muistoja. kysele vain jos jotain mielessä.


      • MukavaMatka
        Mamu kirjoitti:

        Moi!

        Ok. Sansibarilla on myös näitä Daloja joilla pääsee halvalla paikasta toiseen. Sansibar on muslimialuetta joten se kannattaa huomioida käyttäytymisessään. Itse satuimme sinne Ramadhanin aikaan. Ihmiset ovat silloin kiihkeimmillään. Luonnollisesti monet ruokapaikat on päivät kiinni. Tosin ihan puhtaasti turistipaikoista kyllä saa ruokaa, mutta syrjemmällä voi olla hankalampi. Päiväaikaan siis ennen auringon laskua ei saisi paikallisten nähden syödäkään.
        Pukeutumisen on hyvä olla peittävää. Stone Townissa näin kyllä todella minimaalista pukeutumista länsimaisilla naisilla, mutta siellä on kai ihmiset siihen niin tottuneita ettei se heitä niin haittaa.
        Itse lähdin syrjäseudulle polven alapuolelle ulottuvassa hameessa ja löysässä hiallisessa t-paidassa ja kaksi naista suuttui minulle siitä. Olo oli nolo. Vaatetuksen olisi pitänyt ohjeiden mukaan riittää. Eli suosittelen kyllä naisten käyttämään nilkkoihin asti hametta ja vaikka olisi hihatonkin paita päällä niin joku huvi/kanga mukaan jonka voi tarvittaessa heittää harteille.

        Me yövyttiin siis Stone Townissa, muistaakseni 10 dollaria yö henkilöltä. Ja sen ainoan kokonaisen päivän aikana joka siellä oltiin mentiin dalalla Uroaan. matkaohjeet saatiin Stone Townista jostain turisti-infosta. Uroa sijaitsee itärannikolla. Käytiin Tamarind Beach hotellilla syömässä, uimassa ja vieläpä lämpimässä suihkussakin! Palvelu oli ystävällistä. Ja eivät perineet uinnista ja suihkusta yhtään mitään. Ihmiset vaikuttivat erittäin mukavilta, mutta aikaa ei ollut sen kummemmin tutustua kun piti ennen pimeän tuloa päästä takaisin Stone Towniin.

        Sansibarille voi matkustaa monen eri yhtiön lautalla jotka on eri hintaisia ja jotkut nopeita ja jotkut hitaita. lisäksi sinne pääsee lentäen.

        Menomatka Sansille meille kahdelle maksoi saaren pääsymaksuineen 70 dollaria. yhtiö taisi olla Azam Marine Company.

        Satamaan tulo on oma shownsa kun jokainen hengailija yrittää ottaa kontaktia ja tarjoaa jotakin palvelua. Kylmäpäisesti vain eteenpäin, kasseista hyvin kiinni pitäen! Ja ekaks pitää löytää johonkin toimistoon ilmottautumaan tai jotain. Joku "maihintulolappu" piti täyttää, samantapainen kuin lentokentällä/-koneessa.
        Toimistoon ei ollut mitään opasteita mikä oli hassua. Ei oltais tiedetty siitä mitään jos ei oltais visusti liimauduttu kahden norjalaisnuoren seuraan ja seurattu niitä. Samassa yhteydessä oli myös turisti-infon tapainen josta sai hyvää oman maun ja hintatason mukaista opastusta eri hotelleista. Ja sitten vain taksilla kiertoajelulle zekkaan hotellit.

        Itse me yövyttiin Darissa ollessa Goigin käsityökoululla. Oikeestaan meillä oli siellä huone koko ajan siellä varattuna.
        Siellä maksaa huone 150 dollaria kuukausi.
        Eli me maksettiin kahdesta viikosta 75 000 shillinkiä. Koululla voi syödä uhden aterian päivässä kello 13.00 ja se maksaa 500 shillinkiä.
        Koulun hostellissa on siis 4 huonetta ja keittiö. keittiössä on suomalainen liesi/uuni ja jääkaappi. Joten voi itse kokkailla. Koulu sijaitsee Mbezissä. (yksi Darin alue/kaupunginosa).

        Goigilla tehdään ja myydään muuten ihania sisal-mattoja jotka maksaa Suomessa paljon ,mutta sieltä suoraan ostettuna saa halvalla. Ja siellä on erilaisia kudontatöitä ja muita käsitöitä.
        Suosittelen käymään ostoksilla Goig Storessa.

        Makuupusseja ei kannata ottaa missään nimessä. ne vain homehtuvat ja lisäksi tarvitsette korkeintaan lakanan peitoksi. Luulisin että ihan halvimmissakin paikossa on aina petivaatteet huoneissa. Jos nyt lähtisin uudestaan niin raahaisin oman tyynyn mukaan ja pari tyynyliinaa. En voi nukkua liian korkealla ja kovalla tyynyllä ja ei varmaan missään sattunut hyvää tyynyä mulle niin yöunet meni monesti sen takia.

        Sansibarin matkan olisi voinut maksaa shillingeilläkin. Mutta ilmeisesti lentokentällä pitää se viisumi maksaa dollareilla, en ole varma.

        Me otettiin dollareitakin mukaan ja ihan liikaa!! Loppujen lopuksi vaihdettiin niitäkin shillingeiksi, mikä on vaan rahan hukkaa.

        Euroja vaihdetaan ihan yleisesti, mutta muistaaksi kaikkein halvimmalla selviää kun nostaa automaateista shillinkejä.

        Neuvosin siis että otatte hieman varulta (selvitätte etukäteen missä varmasti ja todella tarvitsee...) dollareita. Sitten euroja haluamanne määrä jotka vaihdatte shillingeiksi ja pankkikortit millä nostatte automaatista shillinkejä.
        kyselkää vielä muidenkin kokemuksia mikä järkevää. :)

        huh huh. en jaksa enää kirjottaa. mukava verestää muistoja. kysele vain jos jotain mielessä.

        Nonniin ja taas hattu nousee tiedoistanne !
        Tässä nyt selvisi sitten että "sopivasti" tämän vuoden Ramadan sijoittuu 4.10 - 2.11 ! = toisin sanoen napakkaasti aika lailla TASAN meiän suunnitelmien päälle.
        Jos olette olleet Ramadanin aikaan liikkeellä siellä niin olisiko mahdollista saada mahdollisimman kattavaa tietoa päivittäisistä toimista ja tarpeista sekä niiden mahdollisuuksista Ramadanin aikana ?
        - Ruokailun mahdollisuus
        - Majoituksen mahdollisuus (hostellit)
        - Liikenne (dalat ynnä dar-sansi-lautat)
        - Muu tarvittava palvelu
        Toisin sanoen kysymys kuuluu, kuinka paljon Ramadan rajoittaa matkan onnistumisen mahdollisuuksia ?


      • Mamu
        MukavaMatka kirjoitti:

        Nonniin ja taas hattu nousee tiedoistanne !
        Tässä nyt selvisi sitten että "sopivasti" tämän vuoden Ramadan sijoittuu 4.10 - 2.11 ! = toisin sanoen napakkaasti aika lailla TASAN meiän suunnitelmien päälle.
        Jos olette olleet Ramadanin aikaan liikkeellä siellä niin olisiko mahdollista saada mahdollisimman kattavaa tietoa päivittäisistä toimista ja tarpeista sekä niiden mahdollisuuksista Ramadanin aikana ?
        - Ruokailun mahdollisuus
        - Majoituksen mahdollisuus (hostellit)
        - Liikenne (dalat ynnä dar-sansi-lautat)
        - Muu tarvittava palvelu
        Toisin sanoen kysymys kuuluu, kuinka paljon Ramadan rajoittaa matkan onnistumisen mahdollisuuksia ?

        Eikai siinä ramadanissa mitään sen kummempaa. En jaksa uskoa että se mitenkään matkaanne "pilaisi".
        Sansibarin kulttuuriin ja elämään kuuluu olennaisena osana islam ja te olette sinne matkustamassa joten otatte kaikki siihen liittyvät asiat vaan kokemuksena! :)

        Meille kerrottiin että kun ramadan päättyy ja alkaa suuret juhlinnat niin pankkiautomaateista loppuu rahat ja kaduilla voi hulinan seassa olla kaikenlaisia huijarirahanvaihtajia. Mutta tehän ette järkevinä varmastikaan kaduilla rahaa vaihtele!

        Stone Townissa ruokailu ei ole ongelma, mutta syrjäseuduista en tiedä. Luulisi että siellä missä on turisteja varten hotelleja niin saa myös ruokaa edes jostain! Ja niitä biitsejä ja hotellejahan kartan mukaan on rannat täynnä. (hieman ehkä liioittelua...)
        Siellä Uroassa oli pari hotellia, kumpikin sinä päivänä aivan aution näköisiä. Toisesta ei saanut ruokaa ja toisesta sai.

        Ennen lähtöämme Uroaan (dalalla) turisti-infossa painotettiin että meidän pitää tulla ajoissa pois koska jostain syystä dala-liikenne pysähtyy siinä illalla, muistaakseni viiden aikoihin. En tiedä miksi, liittyykö siihen että dala-kuskit ja muut lähtee jo valmistautumaan auringonlaskun jälkeiseen ateriointiin vai mitä??

        Majoituskaan ei varmaan ole ongelma! En usko ollenkaan. Kyllähän niiden on pakko pitää hostellinsa auki tienatakseen. Ruokapuoli on hieman eri juttu.

        Suosittelen lämpimästi tutustumaan mahdollisimman laajasti islamiin ja siihen liittyviin tapoihin ja sääntöihin. On itselläkin sitten rennompi olo kun ei tarvitse miettiä onko joku asia niin vai näin.

        Itse me pyrimme matkaillessamme kunnioittamaan paikallisia tapoja niin pitkälle kuin mahdollista. Ja meille kerran sanottiinkin että olemme aivan erilaisia kuin turistit yleensä. Se kuulosti minusta positiiviselta.


      • Pike

        Olitteko Goigin käsityökoululla yötä?


      • sama
        Pike kirjoitti:

        Olitteko Goigin käsityökoululla yötä?

        ois tietty voinu lukee kaikki viestit enneko kyselee...


      • Jojo
        MukavaMatka kirjoitti:

        Kyllä siis matka kohdistuisi Dariin sekä Sansille, eli ilmasto siis kuumaa ja kosteaa(?)Sadekausi ei tarkoittane auringon puutetta kuitenkaan : sateet lienee lyhyitä, jonka jälkeen aurinko jälleen porottaa ?
        Pärjääkö englannilla arkielämässä noissa kohteissa ?
        (Tietysti kivoja pikkusanontoja/sanoja opetellaan swahiliksi)
        Hostellitilanne kiinnostaisi hintoineen.
        Niin ja vielä atriointi, eli ilmeisesti paikasta riippuen, jopa parilla,kolmella eurolla mahdollisuus ?

        ..melko hyvin. Zansilla on ihania hiekkarantoja toisella puolen saarta. Sinne pääsee Dalalla. Sillä on suomalaisen naisen pitämä hotellikin upeella hiekkarannalla( kai se vieläkin on) Varokaa meressä meduusoja! Älkää sanoko koskaan yleisellä paikalla et on KUUMA, sillä joudutte tukalaan tilanteeseen. KUUMA tarkoittaa suahiliksi samaa kuin sanoisit täällä VITTU. 3kk Tanzaniassa kaikkea kokenut.

        Nimim. Nolon tilanteen mies


      • Jojo
        MukavaMatka kirjoitti:

        Jeeps!
        Kiitos taas valaisuista! Joo siis olemme nimenomaan "mahdollisimman halvalla"-matkaajia, eli hostelleista halvimmat olisivat nannaa. Auringosta nautimme, joten osana matkaa häärisi muun ohella myös rantaelämä. Vieras kulttuuri ja uudet kokemukset ovat kuitenkin päätavoitteemme, ei pelkkä aurinko. Darissa on määrä yöpyä tullessa muutama yö, samoin lähtiessä pari yötä. Muu aika kuluukin Sansibarin kiertelemiseen - Stone Townissa aikansa, sitten pohjoiseen aina Nungwiin asti, sekä itään Pajeen. Vapaata matkustelua Sansilla siis, toivon kohteena löytää rauhallisia, kauniita paikkoja!
        Omat makuupussit taitavat olla tarpeellisia...
        Rahasta vielä sen verran, että mikä on eurojen kelpaavuus noilla seuduilla, vai pitääkö dollareita kantaa taskussa mukana - vai kenties vaihtaa aina shillingeiksi asti ?
        Kiitos vielä ja kaikki mitä jaksatte kertoa lisää on avuksi !

        ..tarjoutuu Finnidan keskukseen yöksi. Suomalaisten pitämä keskus, jossa voi yöpyä halvalla kirjaston lattialla, tai tasokkaammin huoneessa. Taksit yleensä tietää missä se on. Siinä lähellä on mahtava kaisloista tehty valtava ravintolarakennus, jossa voi nappailla ilalla Kilimanjaro-olutta tai muuta syötävää.


    • reissaaja

      hei!
      Olin viime marraskuussa Tansaniassa. Kävin Darissa. Jouduin valepoliisien kynsiin, mutta selvisin. Darissa erityisesti syytä varoa niitä "oppaita" ja muita joukkoon liittyviä. Samoin Mombasa.

      Hotellin saa paikan päältä, monta tasoa ja hintaa, sen kuin vain valitsee.
      Sadekaudesta ei haittaa, ja kuumuus on suhteellista. Keskipäivä keskikaupungilla oli tukalaa jos pidempään käveli.

      Tangassa oli kuumaa keskipäivällä, mutta siitäkin selvisi. Kannattaa harkita keskipäivän rientoja minne menee. Arusha ja Moshi olivat huomattavasti viileämpiä.

      Sadekaudesta on vähän haittaa, ainoa kait ne tiet. Ne ovat Tansaniassa paremmat kuin Keniassa, riippuu tosin osuuksista. Sellaisia puolen metrin kuopiia, joita Kenissa on jollain tieosuuksilla alvariinsa, ei sattunut meille Tansaniassa.


      Ebookersilta saatiin matkat Nairobiin ja takas - 700€. Halvemmallakin olisi päässyt, jos olisi ottanut silloin kun tarjous oli. Silloin vain ei päässyt matkaan. Kannattaa seurata hintoja ja tarjouksia. Sillä, että tilaa ajoissa, ei mielestäni ole merkitystä. Kurkista ebookersin sivuille.

      Tansanian viisumi maksaa 50dollaria. Se oli juuri muuttunut, kun me olimme rajalla. Kannattaa ottaa dollareita mukaan, jos vielä viisumin hinta on 50 dollaria tai 50€. Dollarit kelpaa hyvin, samoin eurot.

      Sinne kait suuntaan vielä itsekin uudestaan...ehkä jo toukokuussa

    • Suosittelen

      Heippa!
      Olen ollut kaksi kertaa Tansaniassa marraskuussa, ja molemmilla kerroilla odotettiin Moshi-Arusha-Kilimanjaro-Momella alueille pieniä sateita, mutta ne olivat myöhässä. Eli kuumaa oli (30-40 astetta), keskimäärin yhtenä yönä satoi. Vuorella on sit kylmä, pakkasta siellä viimeisellä majalla ja siitä korkeammalla.

      Lennot olen aina tilannut Nokian matkatoimiston kautta, Hki-Kilimanjaro-Hki. Majoituksen ja muiden matkojen (safarit, Kialle kiipeäminen, autokyydit) järjestelyissä on suurena apuna ollut Arushassa sijaitseva JM Tours matkatoimisto. Sen omistaa luotettava suomenruotsalainen nainen tansanialaisen miehensä kanssa. Voit kirjoittaa heille suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

      Tässä yhteystiedot:
      Www-sivut: http://www.jmtours.co.tz/
      sähköposti: [email protected]

      Mitäs nippelidataa vielä...No pimeällä siellä ei juuri kannata liikkua, ja yksin ei kannata kulkea valoisaan aikaankaan. Kaikkea yllättävää tapahtuu, niihin kannattaa suhtautua rennosti, kiirehtimättä ja huumorilla. Asiat järjestyvät kuitenkin loppujen lopuksi, mutta hermostumisesta ei ole mitään hyötyä.

      Ikimuistoisia majapaikkoja ovat olleet Serengetin Wildlife Lodge ja Tarangiren luxusteltat. Todella upeita paikkoja, eivätkä hinnoiltaan mahdottomia. Jos majoitutte Moshiin tai Arushaan, niin voitte yöpyä jossain vaatimattomassa (esim. katolinen tai luterilainen koulu/hostelli) ja sitten käydä uimassa jonkun hienomman hotellin uima-altaalla. Uima-altaille pääsee maksamalla uintimaksun, ja siellä voi viettää vaikka koko päivän.

      Ostoksia tehdessä pitää tingata. Hinnnat on noin nelinkertaiset "oikeaan" hintaan nähden, etenkin niissä paikoissa joissa käy paljon turisteja.

      Darissa on kuuma ja hikinen ilmasto, muualla miellyttävämpää.

      Hyvää matkaa!

      • nokia

        Mikä ihmeen Nokian matkatoimisto? Onko sellainen vai tarkoitatko jotain MatkaVekalle myytyä toimistoa? Onko hinnat vielä halvempia kuin 700-800€ Nairobiin meno-paluuna? Koska olet ollut Tansaniassa ja kiivennyt Kilille? Millä reitillä? Pääsit(te)kö huipulle?


      • Suosittelen
        nokia kirjoitti:

        Mikä ihmeen Nokian matkatoimisto? Onko sellainen vai tarkoitatko jotain MatkaVekalle myytyä toimistoa? Onko hinnat vielä halvempia kuin 700-800€ Nairobiin meno-paluuna? Koska olet ollut Tansaniassa ja kiivennyt Kilille? Millä reitillä? Pääsit(te)kö huipulle?

        Hei,
        Firman nettisivut olivat www.nokiatravel.fi, mutta näköjään sitä ei enää ole. Se on siis tosiaan myyty Matka-Vekalle, joten nyt en sit tiedäkään enää heidän toiminnastaan.

        Lennot eivät olleet halvempia kuin tuo Nairobin yhteys. Ne maksoivat muistaakseni 1200e veroineen. Olen ollut Tansaniassa 2000, 2001 ja 2003. Viimesin niistä oli se kiipeilyreissu. Reitti oli se Marangun reitti (Mandara, Horombo ja Kibo majojen kautta). Gillman's Pointille asti jaksoin (5685m) eli se on se ensimmäinen huippu. Ja siitä saa jo todistuksen :) Toinen olisi Uhuru Peak (5895m) mutta sieltä en olisi enää jaksanut tulla takaisin... Meitä oli 5 tyttöä ja 3 poikaa, Gilmansille asti jaksoi 1 poika ja 4 tyttöä, yksi pojista kääntyi luolalta, yksi 5000m kyltin kohdalta ja yksi tytöistä jäi jo Kibon majalle oksennettuaan.
        Että semmosta, hurjaa touhua.


    • MukavaMatka

      Kyseeseen on noussut epäkohta joka ON täytettävä !
      Valuutasta nimittäin sen verran että millä korteilla on mahdollista nostaa Sansibarin automaat(e)ista ?
      Tai jos muutenkin on tiedossa viisaan rahankäytön avaimia koskien Sansibaria niin neuvot olisivat kultaa !
      Kiitos etukäteen.

      • BongoFan

        Helmi-maaliskuussa käytin Stone Town:ssa paikallisen pankin isohkon konttorin yhteydessä (pikkukujalle pääovesta nurkan takana) olevaa automaattia. Pari askelmaa kadulta ylös, pieni huone jossa 2 aparaattia ja kadulla polliisi konetuliaseen kanssa ylläpitämässä turvallisuutta ... Huom: Tansaniassa tapasin varsin oudolla logiikalla varustettuja ATM:iä ...

        Yleisohje kaikille korttien kelpaavuutta pähkäileville: Visa ja Master Card (Euro Card) käyvät _AINA_ - en oo koskaan nähnyt aparaattia, jotka eivät niitä kelpuuttaisi. Amex ja Diners eivät ole itsestäänselvyyksiä oltaessa vähänkään sivummalla kehittyneiden maiden valtavirroista. Joten: jos ihan oikeasti aiot korttejasi käyttää maailmalla, valitse korttisi toimivuuden mukaan. Ei ole kerta eikä kaksi kun olen Visalla maksanut ravintolalaskun kun kaverin Amex ei kelvannutkaan.


      • Jojo

        Musta on paras vaihtoehto matkashekit dollareissa. Rahan saanti paikoitellen hankalaa korteilla. Riippuu kuitenkin paikasta, mut merkatut matkashekit saa uudet jos joku ne pihistää.


    • Jojo

      Ko. ajankohta on kyl melko lämmin, mut jos lämpö ei luita riko, niin eikun menoks. Itse menin Amsterdamin kautta Kilimanjarolle ja pussilla Dariin. Ei ehkä halvimpia reittejä. Joku sanoi et halvinta on lentää eka Nairobiin Keniassa ja sieltä bussilla Tansaniaan. Yleensä kyllä löytää halpaakin majoitusta jos ei haluu hirveen tasokasta, eikä pelkää torakoita ym. öttejä. Varovaisuutta kantsii noudattaa aina liikkuessa kaupungeissa, eli selässäkin silmät. Meitsi yritettiin kääntää muutaman kerran, mut hengissä silti ollaan. Mut ryöstöt harvinaisia ainakaan päivällä, mut tasku ym. varkaita kyl riittää. Jos on aikaa ja rahaa, Kilillä kantsii käydä ja Ngorongorossa ym. Itse järkätyt safarit puolta halvempia kuin matkanjärjestäjillä. Yöllä EI kannata mennä kaupungille kuin luotettavien paikallisten seurassa tai hiton isolla porukalla.

    • Anonyymi

      9 Days Classic Luxury Tanzania Safari Tours to Kilimanjaro Day hike, Tarangire, Lake Manyara, Serengeti National Park, and Ngorongoro crater.

      Multi-day & Extended Tours, Arusha Regional Airport, or Kilimanjaro International Airport to Return to the original departure point. Accomplish your deepest safari desires during this 9-Days Luxury adventure in Northern Tanzania. Stay at the finest luxury safari accommodations in Tanzania which offers an exclusive stay in lodges. The luxurious, open-sided rooms offer amazing views from your bed as well as glamorous panoramic sundowners.

      Explore more: https://www.footslopestours.com/tours/9-days-tanzania-luxury-safari/

    • Anonyymi

      Looking for best safari in Tanzania? Book your trip with Top-notch Tanzania Safari Tour Operators based in Arusha for Safari in Tanzania, we specializing in Tanzania family Safari Packages, Honeymoon Safaris, Serengeti Great Migration Safari, Photography Safaris, Tanzania Private Small Group Safari, Private Wildlife Safari, Luxury Tanzania Safari Tours & Travel, Mountain Trekking and hiking (Kilimanjaro and Mount Meru).

      https://www.footslopestours.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe