Haluan oppia espanjaa ja portugalia ja matkustella etelä-Amerikassa, ehkä jopa muuttaa sinne asumaan.
Mutta täällä Suomessa minulle tarjotaan vain ruotsia, jota kukaan muu ei huoli. Kerroin brasilialaiselle ystävälleni, että minut pakotetaan lukemaan ruotsia ja hän oli aivan hämillään, eihän sitä kukaan puhu.
Haluaisin vaihtaa pois ruotsin kielen, mutta kukaan ei huoli sitä
9
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Suomalainen kielipolitiikka on järjetöntä.
- Anonyymi
Viisaasti ajateltu.
- Anonyymi
Jos haluat muuttaa Etelä-Amerikkaan, niin muuta. Opit siellä kielen varmasti. Kukaan tai mikään ei sinun muuttoasi estä, paitsi sinä itse - ja päähänpinttymäsi. Et kai vain aio kertoa lapsenlapsillesi surkuhupaisaa tarinaa: "Olisin kyllä muuttanut Etelä-Amerikkaan, mutta kun se pakkoruotsi..."
- Anonyymi
Et kai vain aio kertoa lapsenlapsillesi surkuhupaisaa tarinaa: "Olisin kyllä muuttanut Etelä-Amerikkaan, mutta kun se pakko X.... , X:n voi vapaasti valita esim matematiikka, fysiikka, kemia, maantieto, laulu, soitto, mesetys, päihteet.... jne
Myös kaikki pakkoruotsia vaativat voisivat muuttaa Ruotsiiin niin saisivat aina palvelua ruotsiksi. Sinne muutto on paljon helpompaa kuin muutto Etelä-Amerikkaan. Palkkatasokin on parempi mutta jostain syystä vain suomenkielisiä kokeillaan hätyyttää Ruotsiin.
- Anonyymi
Veikkaan, että brasilialainen ystäväsi olisi kateellinen sinulle, jos olisit vaivautunut kertomaan hänelle totuuden Suomen kielten opetuksesta. Se kun on vertaansa vailla kielten valikoimassa ja opettajien ammattitaidossa. Harvassa maailman maassa tilanne on näin hyvä.
- Anonyymi
Unohdit yhden oleellisen lisäyksen: "...järjettömästä ja kohtuuttomasta pakkoruotsituksesta huolimatta..."
- Anonyymi
Minulla on täysin päinvastainen kokemus. Ulkomaiset ystäväni ovat ihmetelleet monipuolista kielitaitoani. Olen kertonut, että meillä on todella hyvä kieltenopetus. Siitä saa loistavan pohjan myöhemmälle kielten oppimiselle. Olen oppinut käytännön kielen ulkomailla asuessani. Mutta esim. ruotsi on ihan koulussa opittua pääosin. Minulla sattui olemaan hyvä opettaja yläasteella.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561198
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1531158Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601085Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo82986Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu47907Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55828Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54800Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54775- 32722
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71721