Saako näillä tuloilla avaimet käteen talon?

Anonyymi

Bruttotulomme yhteensä on n. 7000e/kk. Säästöä tilillä on 100 000e. Lainan määrää ollaan mietitty noin max 220 000e. Tonttia jota ollaan katottu, sijaitsee pellolla on hinnaltaan 60 000e.

Eli saako laadultaan keskinkertaisen valmiin talopaketin 260 000e:lla, jossa itse ei tarvisi tehdä mitään muuta kuin suunnitella pohjaratkaisu ja valita materiaalit? Talo olisi 1 kerroksinen ja noin 110m2 puutalo.

44

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiiiii mitään järkeä.
      Huulipunahallitus kiristää veroruuvia koko-ajan lisää, eli nettotulot 35oo eskoa.
      Lainakorkojen vähennys poistuu, työmatka vähennys poistuu , stmaksut nousee,
      eläkemaksut nousee ym..ym...
      Parei asua vuokralla lähellä työpaikkaa, kun sellainen vielä on.
      Peltorakentaminen on out, jälleenmyynti olematonta, tappiota tulee..
      Vihervasurit maksattaa seinärahan työssäkäyvillä, hallitus lisää avustajia, koska
      päätäntökyky olematon, virkamiehet ohjeistaa/päättää asioista.

      • Anonyymi

        Seuraavassa hallituksessa Persut ja Kristilliset sekä apupuolueena Keskusta. Paranee omakotiasujan tilanne kerrasta.


    • Anonyymi

      Googlella jo tietäisit

      • Anonyymi

        No googlaappa minulle raskaansarjan bodauksen nuorten suomenmestarien nimet 1990-1994.

        Kiitos jo etukäteen jos löydät (et) googlella...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No googlaappa minulle raskaansarjan bodauksen nuorten suomenmestarien nimet 1990-1994.

        Kiitos jo etukäteen jos löydät (et) googlella...

        Kuka sellaisten idioottien nimiä tarvitsee tai haluaa tietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sellaisten idioottien nimiä tarvitsee tai haluaa tietää?

        Googlella jo tietäisit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No googlaappa minulle raskaansarjan bodauksen nuorten suomenmestarien nimet 1990-1994.

        Kiitos jo etukäteen jos löydät (et) googlella...

        Jarppa, make, luihu, notko ja jokke. Siinä ne.


    • Anonyymi

      Riippuu siitä, minne rakentaa. Jos talo tulee pääkaupunkiseudulle, niin pelkkä rakennus maksaa noin 400.000 euroa, eli tontteineen 460.000. Budjetista näyttää puuttuvan 150.000 euroa.

      Alan mies tekee itsellee talon 165.000 eurolla. Työ maksaa kuluttajalle verojen jälkeen noin 60 euroa per tunti.

      Verkossa on erilaisia kustannuslaskentaohjelmia, ns. talopelejä. Laske niillä.

      Talonrakennus on kovaa puuhaa. Siinä menee helposti terveys, henki, avioliitto, perhe jne. Joudut vaatimattomilla tuloilla ja säästöillä joka tapauksessa tekemään paljon itse.

      Olen itse itselleni rakentanut ja vähintään niin miljoonan tienannut. En suosittele.

      • Anonyymi

        Mieluimmin omakotitalo kuin kerrostalo. Uudet kerrostaloasunnot ovat 5000-6000 euroa neliöltä. Saisitte tuolla rahalla kerrostalokaksion.


      • Anonyymi

        110 m2 talo 400 000 €? Ei kai nyt sentään? Kai tuon 300 000 € saa?


    • Anonyymi

      Peltotontti ei ole hyvä idea. Jos maaseudulla katsoo talot on rakennut rinteeseen kalliolle. pellolle paalutus, ongelmia. En uskaltaisi.

    • Anonyymi

      Emmääkä

    • Anonyymi

      Onnistuu hyvin!! Ei tarvitse olla vielä mikään talousnerokaan, kun ostaa Älvsbytalon ja muuttaa vain tavarat valmiiseen taloon.
      Monet näitä haukkuu, mutta kyllä niissä asuu. Itsellä ei ole, mutta sisareni perhe hankki Älvsbytalon monta vuotta sitten, tosi edullinen oli tumpeloiden hankkia vielä pienemmillä rahoilla, mitä teillä on käyttää.
      Minä olen omat taloni itse rakentanut pitkästä puutavarasta, mutta tuota sisareni perheen taloa ja sitä hanketta katsoessani oli pakko todeta se järkeväksi hankinnaksi, jos itse ei rakentamisesta ymmärrä mitään.
      Tontti kannattaa katsella huolella ja varaavalle tulisijalle kannattaa teetättää perustukset samalla urakoitsijalla, joka tekee talotehtaalle urakalla ne perustukset, siinä samalla ne tulee pienellä lisämaksulla. Jos tonttiin ei hukkaa älyttömiä summia rahaa, niin pienellä rahalla pääsee omakotitaloon Älvsbytalolla!

      Vaan pyytäkää rohkeasti tarjoukset useammilta valmistajilta ja laittakaan ne tarjoukset samalle viivalle, eli kaikilta samoilla toimitusehdoilla talot tontille, ettei tule mitään yllätyksiä kulujen suhteen. Sisareni kilpailutti muutamat talotehtaat ja hinnoissa tosi isot erot, kun sitten todelliset hinnat tulivat esille. Älvsbytalo oli kalleimmasta tarjouksesta alle puolet hinnaltaan, eli kalleimmalla tarjouksella olisi saannut lähes kolme Älvsbytaloa!!!

      useammanrakentanut

      • Anonyymi

        Älvsbytalo on karuin pakettitslomerkki, mitä Suomesta saa. Kaikki tehdään perustasoa, ikkunatkin pienimpiä sallittuja aukkoja. Osta valmistajalta, joka ei ole taloudellisissa ongelmissa, kuten Älvsbytalo. Jostainhan se kertoo, että Älvsbytalon liikevaihto on pudonnut muutamassa vuodessa n. 30 miljoonasta n. 10 miljoonaan...
        https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/alvsbytalo-oy/06184701/taloustiedot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älvsbytalo on karuin pakettitslomerkki, mitä Suomesta saa. Kaikki tehdään perustasoa, ikkunatkin pienimpiä sallittuja aukkoja. Osta valmistajalta, joka ei ole taloudellisissa ongelmissa, kuten Älvsbytalo. Jostainhan se kertoo, että Älvsbytalon liikevaihto on pudonnut muutamassa vuodessa n. 30 miljoonasta n. 10 miljoonaan...
        https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/alvsbytalo-oy/06184701/taloustiedot

        Jos tumpelo pistää rahan riittämään, niin miksi ei hankkisi Älvsbytaloa, kyllä niissä asuu.
        Itse tehden saa edullisimman talon, jos osaa. Kaikki ei vaan osaa rakentaa tai rakennuttaa, silloin pitää ostaa Älvsbytalo.
        Eihän ihan pieni n. 100m² perus omakotitalo itse tehden maksa 50000€ enempää ja siinä asuu myös ihan kummakseen. Tontin jos ostaa joltain kaupungilta tai kunnalta "hylsynä" muutamalla satasella, niin jo on halpaa asumista, kun jaksaa pari vuotta asua verotomaksi ja myy pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tumpelo pistää rahan riittämään, niin miksi ei hankkisi Älvsbytaloa, kyllä niissä asuu.
        Itse tehden saa edullisimman talon, jos osaa. Kaikki ei vaan osaa rakentaa tai rakennuttaa, silloin pitää ostaa Älvsbytalo.
        Eihän ihan pieni n. 100m² perus omakotitalo itse tehden maksa 50000€ enempää ja siinä asuu myös ihan kummakseen. Tontin jos ostaa joltain kaupungilta tai kunnalta "hylsynä" muutamalla satasella, niin jo on halpaa asumista, kun jaksaa pari vuotta asua verotomaksi ja myy pois.

        Olisi kyllä hauska nähdä talo, johon on laitettu vain 50 000 rahaa ja loput tehty itse. Kuuluuko tuohon jo liittymämaksut, rakennuslupamaksut jne.? Kuka ne rakennusluvan suunnittelut tekee? Kuka toimii vastaavana. Onko sähköluvatkin?

        Mitä kaikki tarvikkeet maksaa halvimmallaan 100 m2 taloon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kyllä hauska nähdä talo, johon on laitettu vain 50 000 rahaa ja loput tehty itse. Kuuluuko tuohon jo liittymämaksut, rakennuslupamaksut jne.? Kuka ne rakennusluvan suunnittelut tekee? Kuka toimii vastaavana. Onko sähköluvatkin?

        Mitä kaikki tarvikkeet maksaa halvimmallaan 100 m2 taloon?

        Oli joitakin aikoja sitten Meidän Talo-lehdessäkin juttu, missä oli talo rakennettu 50000€ hinnalla. Ei ole mitää rakettitidettä rakentaan 100m² taloa tuohon 50000€ hintaan.
        Onnistuu jopa ihan harrastajalatakin, kun ostaa vaikka nettikaupasta valmiin rungon kattotuoleineen n. 3500€ ja tekee siihen sen ok-talon.
        Minä rakensin jopa useamman talon, itse talot tuli maksamaan n. 35000€/kpl, siihen tontti ja liittymät. Rakennuspiirustukset netistä ilmaiseksi, siis lupakuvat rakennekuvat, asemapiirrokset voi piirtää itsekin.
        On selvää, että mitään ihan luksusta ei taloon silloin tule, eli ihan perustalo, mutta täysin asuttava. Sähkötarvikkeet mm. slovenialainen pääkeskus ja italialaiset johdotukset jne.
        Yllättävän edullisesti saa kyllä talon tehtyä!
        Minunkin piirustuksillani rakensivat kaveritkin samalla taktiikalla, yhtä lailla edulliset talot tuli.
        Mopoa ei vaan kannata laskea käsistä, sillä samalla lähtee myös kustannukset käsistä. Tarvikkeet kannattaa hankkia hieman etukäteen, esim talo kannattaa tehdä ikkunoihin, joita saa uusia ostaa 100€/aukko. Isokaan talo ei tule ikkunoiden suhteen hintoihinsa. Keittiökaapistoissa palaa rahaa, jos ei osaa ostaa.
        Suurimman tilin tekee tontissa, kun sen valitsee huolella, ettei maksa ostaessa paljoa ja ei tule älyttömiä perustuskustannuksia. Liittymiäkin voi ostaaa erikseen ja hinnoista tinkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kyllä hauska nähdä talo, johon on laitettu vain 50 000 rahaa ja loput tehty itse. Kuuluuko tuohon jo liittymämaksut, rakennuslupamaksut jne.? Kuka ne rakennusluvan suunnittelut tekee? Kuka toimii vastaavana. Onko sähköluvatkin?

        Mitä kaikki tarvikkeet maksaa halvimmallaan 100 m2 taloon?

        Pääkaupunkiseudulla 50.000 menee suunnitteluun, liittymiin ja lupiin mikäli rakentaa arkkitehdin suunnitteleman talon. Käytännössä vain SAFA-arkkitehdit saavat lupia. Muiden piirustukset "eivät sovi kaupunkikuvaan".

        Lupa jämähtää prosessiin, joten edes valitus ei onnistu, koska ei ole mistä valittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla 50.000 menee suunnitteluun, liittymiin ja lupiin mikäli rakentaa arkkitehdin suunnitteleman talon. Käytännössä vain SAFA-arkkitehdit saavat lupia. Muiden piirustukset "eivät sovi kaupunkikuvaan".

        Lupa jämähtää prosessiin, joten edes valitus ei onnistu, koska ei ole mistä valittaa.

        Miksi ottaa arkkitehtia siihen suunnittelemaan, jos valmiiksi suunniteltuja piirustuksia saa ilmaiseksi mm. Helsinki taloon, joka on tarkoitettu juuri Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle.
        Myös rakennekuvat saa ilmaiseksi. Aivan järjetöntä mennä maksamaan 50000€ tyhjästä! Älyhoi!!


      • Anonyymi

        Ä-hopottajia riittää. Markkinointia se on hopottaminenkin. Kummin kaiman siskoilla on kaikkien suomalaisten rakennusmestareiden ja muiden Timo Tietäjien mukaan aina parhaat talot. Käykää tutustumassa Ä-taloon, jos on vaara, että sellaista olette edes harkitsemassa. Verratkaa ulkonäön, pohjaratkaisun, suunnittelun, materiaalien ja työnlaatua vastaavaan mihin tahansa suomalaistehtaan taloon. Jos ette huomaa merkittävää eroa, Ä-talo on teidän talovalintanne. Realisti kävisi katsomassa yksityisomistuksessa olevaa vanhaa Ä-taloa. Näytöllä voi käydä ilman ostoaikomusta. Näyttelytaloiksi rakennetuissa viimeistely on parempaa kuin ykstyiskäyttöön hätäsesti sateessa kyhätyissä. Kertomukseni pihvi on siinä ettei kannata verrata omenien ja appelsiinien hintaa toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ä-hopottajia riittää. Markkinointia se on hopottaminenkin. Kummin kaiman siskoilla on kaikkien suomalaisten rakennusmestareiden ja muiden Timo Tietäjien mukaan aina parhaat talot. Käykää tutustumassa Ä-taloon, jos on vaara, että sellaista olette edes harkitsemassa. Verratkaa ulkonäön, pohjaratkaisun, suunnittelun, materiaalien ja työnlaatua vastaavaan mihin tahansa suomalaistehtaan taloon. Jos ette huomaa merkittävää eroa, Ä-talo on teidän talovalintanne. Realisti kävisi katsomassa yksityisomistuksessa olevaa vanhaa Ä-taloa. Näytöllä voi käydä ilman ostoaikomusta. Näyttelytaloiksi rakennetuissa viimeistely on parempaa kuin ykstyiskäyttöön hätäsesti sateessa kyhätyissä. Kertomukseni pihvi on siinä ettei kannata verrata omenien ja appelsiinien hintaa toisiinsa.

        Paljonhan näitä Älvsbytaloja on haukuttu, mutta kyllä niissä vaan asutaan. Olen käynnyt useammassakin Älvsbytalossa, jotka rakennettu jo lähes 30 vuotta sitten. Onhan niissä jo huonejärjestystä muutettu ja sauna- ja pesuhuoneita rempattu, mutta ihan täysin asuttavia taloja ovat. Nekin talot silloin, mitkä silloin rakensivat, tarjoukset muilta talotehtailta avaimet käteen hinnoilla oli lähes kolme kertaa Älvsbytalon hinnan, eli silloin sai 2,5 Älvsbytaloa muiden talotehtaiden hintoihin verraten!!!!!
        Ja mitä tulee sateessa kyhäämiseen... Ne talot mitä minä olin katsomassa, nostettiin nosturilla kesällä tehdyille perustuksille talvella pakkasella ilman vesipisaraakaan. Kuljetus oli hyvin suojattu kuljetuksen ajaksi. Talothan on tehty sisätiloissa ja nykyään niitä tehdään Suomessa, olen sielläkin tehtaalla käynnyt aikoinaan, kun sitä kaupiteltiin meille.
        Minulla ei ole mitään siteitä Älvsbytaloon, enkä tarvitse itse sellaista, mutta jos tarvitsisin valmistaloa, niin Älvsbytalon ostaisin. Osaan tehdä taloja muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonhan näitä Älvsbytaloja on haukuttu, mutta kyllä niissä vaan asutaan. Olen käynnyt useammassakin Älvsbytalossa, jotka rakennettu jo lähes 30 vuotta sitten. Onhan niissä jo huonejärjestystä muutettu ja sauna- ja pesuhuoneita rempattu, mutta ihan täysin asuttavia taloja ovat. Nekin talot silloin, mitkä silloin rakensivat, tarjoukset muilta talotehtailta avaimet käteen hinnoilla oli lähes kolme kertaa Älvsbytalon hinnan, eli silloin sai 2,5 Älvsbytaloa muiden talotehtaiden hintoihin verraten!!!!!
        Ja mitä tulee sateessa kyhäämiseen... Ne talot mitä minä olin katsomassa, nostettiin nosturilla kesällä tehdyille perustuksille talvella pakkasella ilman vesipisaraakaan. Kuljetus oli hyvin suojattu kuljetuksen ajaksi. Talothan on tehty sisätiloissa ja nykyään niitä tehdään Suomessa, olen sielläkin tehtaalla käynnyt aikoinaan, kun sitä kaupiteltiin meille.
        Minulla ei ole mitään siteitä Älvsbytaloon, enkä tarvitse itse sellaista, mutta jos tarvitsisin valmistaloa, niin Älvsbytalon ostaisin. Osaan tehdä taloja muutenkin.

        Taidat tykätä leimaamattomasta lastulevystä ja formaldehydin tuoksusta? Elävässä elämässä en tiedä toista omatoimirakentajaa, joka - jos ei pystyisi itse rakentamaan - päätyisi Älvsbytaloon. Kaikin mokomin, kukin valitkoot talomerkin miten haluaa. Kun keskustellaan talomerkkien välisistä eroista, argumentit joissa talomerkkiä kehutaan hyväksi joko ilman perusteluita, tai perustellen kuinka lastulevytalon on koottu sisätiloissa, ovat nähdäkseni merkityksettömiä. Älvsvytalo kyhätään vaikka sateessa, jos pystytyshetkellä sattuu satamaan. Minullakin oli yksi ja pystytyspäivänä satoi. Tilaelementti oli suojattu huonosti, koska seinä oli mustunut rekan pakokaasuista n. puolen neliön alalta. Lastulevyviritys on erityisen altis kastumiselle. Argumentit joissa Älvsbytalon parhautta perustellaan 30 vuoden toimituksilla ovat samaa luokka kuin kärpäset ja paska -vertauksessa. Rakennuslupaa hakiessa kunnan rakennustarkastaja harmitteli kun olin päätynyt Älvsbytaloon. Hän oli oikeassa, mutta eipä suostunut neuvomaan ja opastamaan ennen kuin päätökset oli tehty. Eikä kyllä sen jälkeenkään.


    • Anonyymi

      Sähkö vesiliittymätyöt pohjatyöt ( paalutus/maanvaihto ) luvat vastaava mestari ym. vievät helposti kohteesta riippuen 40000-80000 eur eli menee tiukille. Jos maatyöt saa suht edullisesti ja ei tule mitään yllättävää niin budjetti ok. Mutta siinä on pelivaraa aika vähän

      • Anonyymi

        Tuolla 80000€ tekee jo tontteineen kaikkine liittymineen pienen ok-talon. Paalutettavista tonteista kannattaa pysyä kaukana!


    • Anonyymi

      Tilaston mukaan rakennuskustannukset ovat pääkaupunkiseudulla noin 3.700 euroa per m2.

      Alan mies, jolla on kaikki luvat ja osaaminen, tekee kivitalon itselleen hintaan 1.500 euroa per m2. Ainakin minä ja myös tuttava on tehnyt ja tuo on se ultimate-tee-se-itse hinta laadusta tinkimättömälle de-lux -tason rakennukselle, kun on omia koneita.

      Itse satsaan pihaan ja automaatioon, koska en viitsi ruohoa kesäisin leikata ja pihan pitää olla talvella helposti aurattava. Omaan pihaan pistin 90.000 euroa, vaikka heiluin itse kaivurin puikoissa ja ajelin etukuormaajalla.

      Rakentamista harkitsevalle suosittelen verkon kustannusarviolaskureita. Niillä saa haarukoitua realistisen budjetin. Se ei ole 1.500 euroa per neliö. 99,99 % suomalaisista ei pysty siihen. Ne, jotka pystyvät kaiken itselleen rakentamaan, mahtuvat yhteen tilataksiin.

      Jos rakentamisesta ei mitäänymmärrä tai rakentaa muuttotappioalueelle, on Älvsbytalo ihan toimiva vaihtoehto. Se on parakki, mutta kyllä siinä kuulemma asuu.

      Jos taas ei mitään ymmärrä, niin ei missään nimessä pidä heittäytyä rakennuttajaksi. Edesmennyt setäni muistutti jatkuvasti, että rakentaminen on yksi rikollisuuden muoto. Kokeneena rakennusmestarina hän sen hyvin tiesi.

    • Taloja saa maaseudulta alle 15 000 e isoillakin tonteilla joten mikä tolkku?

      • Anonyymi

        Jos talo maksaa 15000 euroa, niin työpaikkaa ei löydy kovinkaan läheltä.

        Pääkaupunkiseudulla autopaikkakin voi maksaa tuon. Tiettävästi kallein parkkipaikka maksaa 115.000 euroa.

        Kaikki on suhteellista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos talo maksaa 15000 euroa, niin työpaikkaa ei löydy kovinkaan läheltä.

        Pääkaupunkiseudulla autopaikkakin voi maksaa tuon. Tiettävästi kallein parkkipaikka maksaa 115.000 euroa.

        Kaikki on suhteellista.

        Kyllä töitä löytyy mutta löytyykö nirsolle sopivaa niin ei varmastikaan....kaikki on suhteellista kuten kirjoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos talo maksaa 15000 euroa, niin työpaikkaa ei löydy kovinkaan läheltä.

        Pääkaupunkiseudulla autopaikkakin voi maksaa tuon. Tiettävästi kallein parkkipaikka maksaa 115.000 euroa.

        Kaikki on suhteellista.

        Ja hahhah, ettei muka työpaikkaa löydy, jos talo maksaa 15000€! Meillä maksoi vanha rintamamiestalo isolla tontilla täältä syrjäseudulta muuttotappiokunnasta 8500€ ja töitä on ollut meillä molemmilla, siis minulla ja vaimollani, sekä vielä lapsillakin nyt kun ovat varttumassa aikuisiksi. Vaimo tekee etätöitä valtiolla ja minulla muuten työt täällä. Ja emme ole edes ainoat, joilla sama tilanne täällä paikkakunnalla, on useita etätyön tekijöitä, sekä pienyrittäjiä tekemässä mm. alihankintaa suuremmille yrityksille. Jonkin matkan päässä asuu tunnettu näyttelijä, joka osti vanhan maatilan talouskeskuksen, toinen tunnettu näyttelijä asuu myös paikkakunnalla ja tekee kotoaan käsin mm. radiomainoksia. Aivan naapurissa on toiminut monet vuodet käännöstoimisto, tehden töitä EU:n neuvottelijoille ja virkamiehille Brysseliin.
        Tämä on niin halpaa asumista täällä, että missään muualla ei asu yhtä halvalla. Meilläkin on useampi sijoitusasunto siellä missä asunnot maksaa, ne asunnot maksaa meille omaksi vuokralaiset! Meidän talollamme ei ole juuri mitään myyntiarvoa, mutta mitä siitä, emme menetä tällä talolla yhtään mitään, vaikka sitä ei saisi koskaan myytyä.

        syrjäseudunasukki


    • Anonyymi

      Kannattaa miettiä myös sähköliittymän tarpeellisuutta.n.10 000 e työt muutama tonni.. Puolet siitä riittäisi aurinko- Ja tuulivoimalaan eikä tarvitse sähkölaskuja maksella ikinä, eikä maakunnissa tarvitse kärsiä sähkökatkoista.

      • Anonyymi

        ROSKAA!

        SÄHKÖLIITTYMÄ tarvitaan ja tonttijohto vedetään PAKSULLA kaapelilla. Sähköautot tulevat ja vaativat VIRTAA. Se taas ei kulje pippeliä pienemmässä letkussa.

        Ja sitten asiaan: Rakennuskustannuksista valehdellaa käytännössä aiana. Erityisen suuria valehtelijoita ovat talotehtaat. Ne tekevät niin, koska saavat joka tapauksessa rahansa, koska rahat loppuvat yleensä vasta sisustusvaiheessa.

        Tuossa on suhteellisen tarkka toteutunut budjetti, joskin vuodelta 2012, joskin erittäin suurella omala työpanoksella: http://talvituulikki.blogspot.com/p/budjetti-ja-kustannukset.html

        Siis vuonna 2012 on rakennettu talo hirvittävän suurella omalla työpanoksella ja saatu hinta painettua tasoon 2300 euroa per m2.

        Talotehtaiden propagandalaskelmilla voi pyyhkiä takalistonsa. Näiden kaikenkarvaisten lammien numeroille voi etupäässä vain nauraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ROSKAA!

        SÄHKÖLIITTYMÄ tarvitaan ja tonttijohto vedetään PAKSULLA kaapelilla. Sähköautot tulevat ja vaativat VIRTAA. Se taas ei kulje pippeliä pienemmässä letkussa.

        Ja sitten asiaan: Rakennuskustannuksista valehdellaa käytännössä aiana. Erityisen suuria valehtelijoita ovat talotehtaat. Ne tekevät niin, koska saavat joka tapauksessa rahansa, koska rahat loppuvat yleensä vasta sisustusvaiheessa.

        Tuossa on suhteellisen tarkka toteutunut budjetti, joskin vuodelta 2012, joskin erittäin suurella omala työpanoksella: http://talvituulikki.blogspot.com/p/budjetti-ja-kustannukset.html

        Siis vuonna 2012 on rakennettu talo hirvittävän suurella omalla työpanoksella ja saatu hinta painettua tasoon 2300 euroa per m2.

        Talotehtaiden propagandalaskelmilla voi pyyhkiä takalistonsa. Näiden kaikenkarvaisten lammien numeroille voi etupäässä vain nauraa.

        Miksi ostaa löylyä talopakettien hinnoissa, kun pitkästä tavarasta saa talon tehtyä tosi edullisesti. Talopaketeilla vain höynäytetään ymmärtämättömiä!

        Olen useamman ok-talon rakentanut ja uskomattoman pienellä budjetilla pystyy talon rakentamaan. Ja ei sähköliittymää tarvitse hankkia, jos ei taho! Nykyään on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Monet kuljettaa sillä sähköautolla sähköä kotiinsa ilmaisista latauspisteistäkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ROSKAA!

        SÄHKÖLIITTYMÄ tarvitaan ja tonttijohto vedetään PAKSULLA kaapelilla. Sähköautot tulevat ja vaativat VIRTAA. Se taas ei kulje pippeliä pienemmässä letkussa.

        Ja sitten asiaan: Rakennuskustannuksista valehdellaa käytännössä aiana. Erityisen suuria valehtelijoita ovat talotehtaat. Ne tekevät niin, koska saavat joka tapauksessa rahansa, koska rahat loppuvat yleensä vasta sisustusvaiheessa.

        Tuossa on suhteellisen tarkka toteutunut budjetti, joskin vuodelta 2012, joskin erittäin suurella omala työpanoksella: http://talvituulikki.blogspot.com/p/budjetti-ja-kustannukset.html

        Siis vuonna 2012 on rakennettu talo hirvittävän suurella omalla työpanoksella ja saatu hinta painettua tasoon 2300 euroa per m2.

        Talotehtaiden propagandalaskelmilla voi pyyhkiä takalistonsa. Näiden kaikenkarvaisten lammien numeroille voi etupäässä vain nauraa.

        Täysin samaa mieltä. Katsokaa talopelin ja esim OP:n laskureista mitä talonne tulee maksamaan, muistakaa olla rehellisiä laskureiden kysymysten vastauksissa. Näin saatte tietää minimihinnan mitä talonrakennus tulee kustantamaan. Eli kustannukset voivat olla tuota enemmänkin jos tyritte tai jos tulee yllätyksiä ( esim paalutustarve, onnettomuuksia, tms) mutta 99,9 % todennäköisyydellä kustannukset eivät alita laskurien antamaa summaa ellette jätä jotain alunperin suunniteltua tekemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ostaa löylyä talopakettien hinnoissa, kun pitkästä tavarasta saa talon tehtyä tosi edullisesti. Talopaketeilla vain höynäytetään ymmärtämättömiä!

        Olen useamman ok-talon rakentanut ja uskomattoman pienellä budjetilla pystyy talon rakentamaan. Ja ei sähköliittymää tarvitse hankkia, jos ei taho! Nykyään on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Monet kuljettaa sillä sähköautolla sähköä kotiinsa ilmaisista latauspisteistäkin...

        Alkuperäinen kysyjä halusi ostaa avaimet käteen talon. Alkuperäinen ei aikonut rakentaa itse.

        Totta kai itse rakentamalla säästää palkat, sotut, alvit jne. jne. Mutta jos ei halua, osaa tai ei ole aikaa, on pakko ostaa työtä 60 euroa tunti. Omakotitalossa on työtä noin 3000 tuntia. Sen hinta on noin 180.000 euroa. Jos tuo 180.000 säästää, niin voihan sitä tarvikkeiden hintaa pitää halpana. Epäilen tosin sitä, että alaa tuntematon saisi mistään kunnon alennuksilla. Hinnoista pitää saada vähintään puolet pois, jotta homma kannattaa.

        Olen yhdeltä ammatiltani sähköasentaja ja ajan hybridillä. Hybridin voi vielä saada ilmaiseksi ladattua, jos asuu IKEAssa tai Motonetissä. Sähköautoa ei enää ilman rahaa saa täyteen latinkiin. Suuri akku vaatii paljon virtaa tai lataus on liian hidas. SÄHKÖAUTO VAATII JÄREÄT KAAPELIT . Itse vedän uusiin OK-taloihin etupäässä 63 A:n liittymiä. Voihan sitä yrittää paneeleillakin sähköä tehdä. Paneelien määrä on sitten aika suuri ja investointiin menee noin 30.000 euroa plus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä halusi ostaa avaimet käteen talon. Alkuperäinen ei aikonut rakentaa itse.

        Totta kai itse rakentamalla säästää palkat, sotut, alvit jne. jne. Mutta jos ei halua, osaa tai ei ole aikaa, on pakko ostaa työtä 60 euroa tunti. Omakotitalossa on työtä noin 3000 tuntia. Sen hinta on noin 180.000 euroa. Jos tuo 180.000 säästää, niin voihan sitä tarvikkeiden hintaa pitää halpana. Epäilen tosin sitä, että alaa tuntematon saisi mistään kunnon alennuksilla. Hinnoista pitää saada vähintään puolet pois, jotta homma kannattaa.

        Olen yhdeltä ammatiltani sähköasentaja ja ajan hybridillä. Hybridin voi vielä saada ilmaiseksi ladattua, jos asuu IKEAssa tai Motonetissä. Sähköautoa ei enää ilman rahaa saa täyteen latinkiin. Suuri akku vaatii paljon virtaa tai lataus on liian hidas. SÄHKÖAUTO VAATII JÄREÄT KAAPELIT . Itse vedän uusiin OK-taloihin etupäässä 63 A:n liittymiä. Voihan sitä yrittää paneeleillakin sähköä tehdä. Paneelien määrä on sitten aika suuri ja investointiin menee noin 30.000 euroa plus.

        Vastasin nyt tuohon ROSKAA kirjoitaneen viestiin, en ap:n viestiin. Siihen ap:n viestiin vastasin, että kannattaa ostaa Älvsbytalo, koska kaikista edullisin valmistalo avaimet käteen systeemillä. Joten kyllä tajusin, ettei ap halua rakentaa itse sitä taloa.
        Olen itse rakentanut useamman ok-talon ja tiedän kyllä miten sellainen tehdään edullisesti. Taloja pystyy tekemään niin monella systeemillä ja ennätys lienee edelleen 100m² ok-talon rakentamisessa 1260 tuntia (7tunnin aikana 180 miestä rakensi paikalla sen ok-talon) ja pihat vielä siirtonurmella!

        ...tuo sähköautojen lataus, ei varmaan pitkään enään kanneta kotiin sitä sähköä niillä, pakko on systeemien muuttua. Sähköautojen käytön lisäännyttyä ei "ilmaisia" latauksia riitä kaikille. Vaan nyt se ilmaisten latauksien bongaus vielä toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Katsokaa talopelin ja esim OP:n laskureista mitä talonne tulee maksamaan, muistakaa olla rehellisiä laskureiden kysymysten vastauksissa. Näin saatte tietää minimihinnan mitä talonrakennus tulee kustantamaan. Eli kustannukset voivat olla tuota enemmänkin jos tyritte tai jos tulee yllätyksiä ( esim paalutustarve, onnettomuuksia, tms) mutta 99,9 % todennäköisyydellä kustannukset eivät alita laskurien antamaa summaa ellette jätä jotain alunperin suunniteltua tekemättä.

        Nuo talopelit on tosiaan tehty niille, jotka ei osaa mitään kilpailuttaa tai hankkia edullisesti. Niin järkyttävät hinnat ne pelit antaa ja ihan hyvä niin, sillä moni talonrakentaja olisi aivan hukassa, jos lähtisi tekemään yltiöoptimistisilla laskelmilla taloaan, jos ei ymmärtäisi rakentamisesta muuten mitään.

        Ne on ihan erikseen "pisaralla pidemmälle" rakentajat, minullakin oli kunnia saada naapurikseni sellainen rakentaja, kun olin aloittelemassa ensimmäistä omakotitaloa rakentamaan pitkästä tavarasta. Mies oli rakentanut siihen mennessä 35 omakotitaloa ja silloin tajusin heti, että nyt on imettävä kaikki mahdollinen oppi, mitä oli saatavilla hänen rakentamistaan seuraamalla. Hän rakensi niitä talojaan 1/3 siitä hinnasta, mitä (ensimmäisiä) pakettitalojaan rakentavat nuoret parit sinne aluelle rakensivat.

        Innostuin itsekin sitten rakentamisesta, kun huomasin miten edullisesti pystyi talon rakentamaan ja mitä sillä sitten sai myydessä. Rakensin sitten samoilla piirustuksilla useamman ok-talon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo talopelit on tosiaan tehty niille, jotka ei osaa mitään kilpailuttaa tai hankkia edullisesti. Niin järkyttävät hinnat ne pelit antaa ja ihan hyvä niin, sillä moni talonrakentaja olisi aivan hukassa, jos lähtisi tekemään yltiöoptimistisilla laskelmilla taloaan, jos ei ymmärtäisi rakentamisesta muuten mitään.

        Ne on ihan erikseen "pisaralla pidemmälle" rakentajat, minullakin oli kunnia saada naapurikseni sellainen rakentaja, kun olin aloittelemassa ensimmäistä omakotitaloa rakentamaan pitkästä tavarasta. Mies oli rakentanut siihen mennessä 35 omakotitaloa ja silloin tajusin heti, että nyt on imettävä kaikki mahdollinen oppi, mitä oli saatavilla hänen rakentamistaan seuraamalla. Hän rakensi niitä talojaan 1/3 siitä hinnasta, mitä (ensimmäisiä) pakettitalojaan rakentavat nuoret parit sinne aluelle rakensivat.

        Innostuin itsekin sitten rakentamisesta, kun huomasin miten edullisesti pystyi talon rakentamaan ja mitä sillä sitten sai myydessä. Rakensin sitten samoilla piirustuksilla useamman ok-talon.

        Jos olet ammattirakentaja niin saat betonia, kypsilevyä, Finnfoamia, yms tarvikkeita aivan eri hintaan kuin tavallinen ensimmäistä ja ainoaa omakotitaloaan pykäävä maallikko. Luultavasti tunnet muita rakentajia ja löydät edullisempia laatoittajia, vesieristäjiä, sähkömiehiä, yms kuin kaveri joka joutuu etsimään nuo tekijät puhelinluettelosta tai googlella. Ja tiedät myös ketä kaivinkonemiestä ei pidä missään nimessä ottaa työmaalle eli välität ensikertalaisena mokia. Kuulet myös edullisista laminaatti- ja parkettitarjouksista, saat näppärästi täytemaat toiselta työmaalta ilman kuljetuskustannukset ja kuulet miten joku haluaa eroon liioista tai vääränsävyisistä lattialaatoista jotka kyllä sopivat sinulle. Tai maalämpö- ja iv- koneesta jonka saat asevelihintaan kun käytät aina samaa toimittajaa ja kehaiset aina heitä.

        Eli vaikka ammattirakentaja tekisikin talon alle talopelihinnan, tavallinen kertarakentaja ei tee sitä. Siksi maallikon kannattaa aloittaa talopelistä ja muista laskureista. Urakoitsijoita tämä kommentti ei tietenkään miellytä mutta tämä on totuus. Talotehtaille totuus on aikamoista myrkkyä mutta näin tänä menee.

        Me rakensimme itse, emme joutuneet louhimaan ja omaa työtä oli todella paljon. Silti talopelin laskuri antoi näin jälkikäteen täytettynä aika tarkasti oikean toteutuneen neliöhinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet ammattirakentaja niin saat betonia, kypsilevyä, Finnfoamia, yms tarvikkeita aivan eri hintaan kuin tavallinen ensimmäistä ja ainoaa omakotitaloaan pykäävä maallikko. Luultavasti tunnet muita rakentajia ja löydät edullisempia laatoittajia, vesieristäjiä, sähkömiehiä, yms kuin kaveri joka joutuu etsimään nuo tekijät puhelinluettelosta tai googlella. Ja tiedät myös ketä kaivinkonemiestä ei pidä missään nimessä ottaa työmaalle eli välität ensikertalaisena mokia. Kuulet myös edullisista laminaatti- ja parkettitarjouksista, saat näppärästi täytemaat toiselta työmaalta ilman kuljetuskustannukset ja kuulet miten joku haluaa eroon liioista tai vääränsävyisistä lattialaatoista jotka kyllä sopivat sinulle. Tai maalämpö- ja iv- koneesta jonka saat asevelihintaan kun käytät aina samaa toimittajaa ja kehaiset aina heitä.

        Eli vaikka ammattirakentaja tekisikin talon alle talopelihinnan, tavallinen kertarakentaja ei tee sitä. Siksi maallikon kannattaa aloittaa talopelistä ja muista laskureista. Urakoitsijoita tämä kommentti ei tietenkään miellytä mutta tämä on totuus. Talotehtaille totuus on aikamoista myrkkyä mutta näin tänä menee.

        Me rakensimme itse, emme joutuneet louhimaan ja omaa työtä oli todella paljon. Silti talopelin laskuri antoi näin jälkikäteen täytettynä aika tarkasti oikean toteutuneen neliöhinnan.

        Ensimmäistä(kin) taloaan rakentava voi miettiä projektiaan ennen aloitusta ja olla vaikka muutaman rakentajan talkooapuna, ettei ihan kylmiltään lähde mukaan projektiin.
        Ja mopoa ei saa laskea käsistä! Tämä mopon karkaaminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun seinät alkavat hahmottumaan ja tilat tulevat konkreettisesti näkyviin. Nimittäin meissä ihmisissä on evoluution mukanaan tuoma erilaisuus, että naisilta puuttuu (yleensä) kolmiuloitteinen näkemisen ymmärrys ja vasta rakennuksen ollessa tiloiltaa hahmoteltavissa, he saavat käsityksen asiasta. Tämä tilanne on lähes jokaisen kirvesmiehen kauhistus, kun silloin alkaa tulemaan niitä vaikeasti toteutettavia muutoksia. Menee herkästi puolet talon hinnasta niihin muutoksiin! Tässä kohtaa on viisainta rauhoittua ja miettiä kaksi kertaa, että rakennetaanko alkuperäisillä suunnitelmilla ja asutaan talossa kaksi vuotta ja rakennetaan uusi talo emännän toivomilla muutoksilla. Ei yritetäkään alkaa tewkemään jo rakennettavaan taloon niitä muutoksia.
        Eikä itse tarvitse osata rakentaa, kunhan vain osaa hankkia materiaalit ja osaa teettää! Ikävä kyllä monella on vaikeaa kilpailuttaa edes omaa kännykkäliittymää, joten ne rakentamiseen liittyvät kilpailutukset jäävät aika vähiin. On melko karmeaa kuulla, kun joku tuttu rakentaja kertoo, kuinka joku urakka maksoi 30000€ tai 50000€, niitä sitten kymmenen, niin on rahaa palanut 300000€ - 500000€. Olen myös monta kertaa ihan neuvomalla neuvonut, että miten teet, niin sitä ei sitten uskota ja niin taas meni rahaa 50000€ vaikka 5000€ olisi riittänyt.
        Hyvä esimerkki tuo kallion louhiminen, yhden taloni alta löytyi kalliota ja naapurissani rakentaja kertoi louhineensa 30000€ kalliota tontiltaan. Kauhistuin tuota hintaa, tuttu kaivinkoneyrittäjä tiesi kertoa minulle kaupungin panostajan, joka suoritti kaupungin katutyömailla räjäytyksiä, hän kävi räjäyttämässä minulle tuon kentän 600€! Minulle kaikki kulut alle 2000€ siitä kallion louhinnasta ja lisäksi kuljetimme sen louheen toiselle tontille täytteeksi, joten siltä osin säästyi vielä täytemaatakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäistä(kin) taloaan rakentava voi miettiä projektiaan ennen aloitusta ja olla vaikka muutaman rakentajan talkooapuna, ettei ihan kylmiltään lähde mukaan projektiin.
        Ja mopoa ei saa laskea käsistä! Tämä mopon karkaaminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun seinät alkavat hahmottumaan ja tilat tulevat konkreettisesti näkyviin. Nimittäin meissä ihmisissä on evoluution mukanaan tuoma erilaisuus, että naisilta puuttuu (yleensä) kolmiuloitteinen näkemisen ymmärrys ja vasta rakennuksen ollessa tiloiltaa hahmoteltavissa, he saavat käsityksen asiasta. Tämä tilanne on lähes jokaisen kirvesmiehen kauhistus, kun silloin alkaa tulemaan niitä vaikeasti toteutettavia muutoksia. Menee herkästi puolet talon hinnasta niihin muutoksiin! Tässä kohtaa on viisainta rauhoittua ja miettiä kaksi kertaa, että rakennetaanko alkuperäisillä suunnitelmilla ja asutaan talossa kaksi vuotta ja rakennetaan uusi talo emännän toivomilla muutoksilla. Ei yritetäkään alkaa tewkemään jo rakennettavaan taloon niitä muutoksia.
        Eikä itse tarvitse osata rakentaa, kunhan vain osaa hankkia materiaalit ja osaa teettää! Ikävä kyllä monella on vaikeaa kilpailuttaa edes omaa kännykkäliittymää, joten ne rakentamiseen liittyvät kilpailutukset jäävät aika vähiin. On melko karmeaa kuulla, kun joku tuttu rakentaja kertoo, kuinka joku urakka maksoi 30000€ tai 50000€, niitä sitten kymmenen, niin on rahaa palanut 300000€ - 500000€. Olen myös monta kertaa ihan neuvomalla neuvonut, että miten teet, niin sitä ei sitten uskota ja niin taas meni rahaa 50000€ vaikka 5000€ olisi riittänyt.
        Hyvä esimerkki tuo kallion louhiminen, yhden taloni alta löytyi kalliota ja naapurissani rakentaja kertoi louhineensa 30000€ kalliota tontiltaan. Kauhistuin tuota hintaa, tuttu kaivinkoneyrittäjä tiesi kertoa minulle kaupungin panostajan, joka suoritti kaupungin katutyömailla räjäytyksiä, hän kävi räjäyttämässä minulle tuon kentän 600€! Minulle kaikki kulut alle 2000€ siitä kallion louhinnasta ja lisäksi kuljetimme sen louheen toiselle tontille täytteeksi, joten siltä osin säästyi vielä täytemaatakin.

        Paljon onnea vaan hyvistä valinnoista ja olet aivan oikeassa että rahaa saa palamaan iloisesti jos alkaa tekemään ihan mitä tahansa muutoksia suunnitelmiin. Siksi noita seinän siirtoja ja muita tulisi välttää näissä projekteissa.

        Ikävä kyllä ensirakentajan on hyvin vaikea hahmottaa kaikkia asioita niin hyvin että yllätyksiltä ja jopa suunnitelmien muutoksista vältyttäisiin kokonaan. Monesti vasta perustuksen kaivamisen myötä selviää joudutaanko paaluttamaan, louhimaan tai tekemään erilaisia tukimuurirakennelmia. Ja perustuksia taas ei voi lähteä tekemään ennen rakennuslupaa minkä edellytyksenä ovat suhteellisen valmiit arkkitehdin tekemät suunnitelmat.

        Muutoksia voi tulla myös helposti jonkin suhteellisen pienen virheen sivuvaikutuksena. Meillä maalämmön siirtoputkien asentaja asensi väärinkäsityksen vuoksi hieman liian ylös joten jouduin muuttamaan koko pihan korkoasemaa korjatakseni tämän virheen. Minulle tästä ei aiheutunut lisäkulua tai ongelmia mutta lisätyötä kuitenkin.

        Kilpailuttamisesta vielä sen verran että yksittäisen omakotirakentajan on hankala kilpailuttaa kun ei tunne toimittajia ja vertailun voi tehdä oikeastaan vain Googlella. Kaikki ehdokkaat eivät välttämättä edes vastaa tarjouspyyntöihin, monesta ehdokkaasta et saa mitään tietoja ja jos löydät ehdokkaasta moitteen netistä, et tiedä onko se aiheellinen vai puhtaasti kiusanteko mielessä tehty. Sama pätee toki kehuihinkin. Eli tuo tehokas kilpailutuksen onnistuu lähinnä rakennusalaa tuntevilla.

        Eli summa summarum, jos ensikertalainen kuvittelee tietävänsä rakennuskustannukset noita laskureista paremmin niin onnea vain. Epäonnistumismahdollisuus on paljon isompi kuin onnistumismahdollisuus.


    • Anonyymi

      Leikatuin menoin avaimet riistetään tuetusti. Työksikin menoja tituleerataan.

    • Anonyymi

      En noilla säästöillä edes ajattelisi alle 360 000€ kämppää.

    • Anonyymi

      Noilla säästöillä jo pelkästään teette oman talon! Käykää nyt katsomassa vaikka Livonsaaressa, kun siellä on tutustumiskäyntejä, että miten siellä on näitä taloja rakennettu ja miettikää sitten mitä tuolla 100000€ saa aikaiseksi. Ei rakentaminen niin vaikeaa ole, kun siihen perehtyy. https://yhteisokyla.net/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe