"Sibelius ei millään tavoin osallistunut suomen sotiin ja sotaponnistuksiin vaan piileskeli ainolan mökissä turvassa lopetettuaan luovan sävellystyönsä jo 1920 luvulla kun muut suomalaiset säveltäjä-sankari-rintamiehet taistelivat henkensä edestä rintamalla suomen itsenäisyyden puolesta ja sävelsivät sinfonioitaan vapautetun maan kunniaksi ja kaatuneiden aseveljien muistolle tullakseen myöhemmin ansaitsemattaan unohdetuiksi sibeliuksen varjoon."
Yllä näyte noin kuukauden takaa Muusikoiden netistä täällä anonyyminä mutta siellä Megatherium nimerkillä kirjoittelevan älyttömyyksistä kun elämäntehtäväksi on otettu että pitää jatkuvasti pakkomielteisesti solvata Sibeliusta milloin mistäkin.
Sibelius oli syntynyt vuonna 1865. Talvisodan alkaessa vuonna 1939 Sibelius oli jo 74 vuotias ja vailla mitään sotilaskoulutusta. Monikohan 74 vuotias tai sitäkin vanhempi sotilasarvoltaan joko sotamies tai vastaava tai aliupseeri tai kokonaan ilman mitään sotilaskoulutusta ollut oli sotimassa rintamilla Talvi- tai Jatko- tai Lapinsodassa?
Väittäisin että aika harva jos kukaan 74 vuotias tai sitä vanhempi mies taisi joutua rintamapalvelukseen vuosina 1939-45.
Ja mitä säveltämiseen tulee niin säveltelihän tosiaan aika moni silloin sotavuosina tai sodan jälkeen kuka mitäkin, mutta jos heitämme Sibeliukselta pöytään Jääkärimarssin ja Ateenalaisten laulun ja Finladia-nimellä tunnetun sävellyksen, niin eiköhän ole pakko myöntää että ne kaikki taisivat sopia noiden vuosien 1939 -45 välillä silloiseen ajan henkeen todella hienosti, eikä niitä ole vieläkään kukaan pannut paremmaksi mitä tulee musiikkiin jolla pitäisi jonkin sortin isänmaallista henkeä ja kiinnostusta tykin ruoaksi päätymiseen kuulijoissaan herätellä, joten voidaan sanoa että noilla kolmella sävellyksellään Sibelius hoiti leiviskänsä sotaponnnistusten edistämisen suhteen jo etukäteen, eikä vasta joskus sodan jälkeen 1940-luvun lopulla tai myöhemmin kuten moni muu koki tarvetta yrittää tehdä.
Paras sota-aikana nimenomaan rintamalla tehty sävellys lienee Toivo Kärjen säveltämä ja Kerttu Mustosen sanoittama Liljankukka. Mutta se ei ollut erityisen militaristis henkinen biisinä, väittäisin.
Sibelius ja sotaponnistuksensa?
16
383
Vastaukset
- Anonyymi
En ole mikään Saksan nuolija, itseasiassa mielestäni Saksa on pyllystä, koittavat EU:n kautta toteuttaa sitä siirtomaapolitiikka jota Vilhelm ja Aatu suunnittelivat. Tämän sanottuani, mielestäni on huvittavaa kuinka korkealle jalustalle Sibelius on nostettu, mieshän on melkein pyhä jota ei saisi kritisoida, enkä tarkoita nyt sitä millainen hän oli ihmisenä vaan hänen "sävellyksiään", eivät ne mielestäni mitään klassisen musiikin kärkeä ainakaan ole jos verrataan hänen kamaansa Wagnerin, Beethovenin, Tsaikovskin taikka Vivaldin (Ranska, yök!) tuotantoon. Jos nuo Euroopan peräreikämaat jostain ansaitsevat kehuja niin nimenomaan klassisen musiikin tuotannostaan. Mielestäni Suomi ansaitsee paremman klassisen musiikin säveltäjän kuin Sibelius, saa olla myös erimieltä.
- Anonyymi
Ookkonna itte jottain säveltänyt ? Ilman sakuja olis tuo toinen kotimainen tänään ryssänkieli !
- Anonyymi
"Mielestäni Suomi ansaitsee paremman klassisen musiikin säveltäjän kuin Sibelius"
No mikäs sitä Sibeliusta parempaa muka on estänyt tai nyt estää säveltelemästä mitä suinkin pystyy tai osaa?
Käsittääkseni Sibelius ei tuotannollaan sinänsä ole ollut mikään este vaikkapa Madetojalle tai Klamille tai Melartinille tai kellekkään muulle tehdä mitä ikinä olisivat pystyneet tekemään.
Se olisi ollut varsin irvokasta se jos Sibelius joskus uransa aktiivivuosina olisi sävellellyt tahallaan huonompaa materiaalia kuin mihin pystyi ihan vain siksi jotta joku tulevaisuudessa ilmaantuva säveltäjä ei joskus sitten vuosien päästä tulevaisuudessa omien töittensä keskinkertaisuudesta masentuisi.
- Anonyymi
Sibelius täytti Talvisodan alkupäivinä 74 vuotta. Mitä sotaponnisteluja häneltä olisi voinut vaatia?
- Anonyymi
Olis nyt säveltänyt edes yhden sinfonian sotasankareiden muistolle kuten lauri saikkola Traagisen sinfonian pateettisine ja lyyrisine molliteemoineen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olis nyt säveltänyt edes yhden sinfonian sotasankareiden muistolle kuten lauri saikkola Traagisen sinfonian pateettisine ja lyyrisine molliteemoineen.
Onhan tuo traaginen sinfonia suvereenisti parempi kuin sibeliuksen finlandia ja muut pikku töherrykset.
- Anonyymi
Yhden hitin ihmeet säälittävät eniten. He yrittävät toistaa vanhaa kaavaa, mutta taivaasta poistuen. Miira Miilukin sen sanoi: Tää kuullostaa paskalta, nyanssit on väärin mutta väri on oikea.
- Anonyymi
Viittaatko tällä sibeliukseen ja hänen kitchinomaiseen kvasitaiteeseensa? saikkolalta löytyy palkittuja oopperoitakin kuten taivaaseen menijä ja ristiina.
- Anonyymi
Harmittaa kun lauri ikosen g molli viulusonaatti jäi kuulematta eilen yle klassinen nettiradiosta kun katsoin samaan aikaan suomi-tsekki matsia telkkarista. Se on kuulemnma hieman griegmäinen.
- Anonyymi
Areenasta kuulinkin sen sitten klassista kahteen ohjelmassa. Kaunis sonaatti jonka avausosassa oli jopa hieman kuumeista poltetta.
- Anonyymi
Isoisäni oli ollut todistamassa likipitäen uskomatonta tapahtumaa eräänä tammikuun kirpeänä pakkasyönä Laatokan koillispuolella!
Pimennetty ajoneuvo oli ajanut uhkarohkean lähelle etulinjaa,autosta oli noussut vitivalkoiseen lumipukuun pukeutunut tutunomainen hahmo,joka oli vyöttäytynyt jalkaväen aseilla kiireestä kantapäähän.
Jääkärimarssia hyräillen tuo merkillinen ilmestys oli kadonnut etulinjan varjoihin,käyttäen taitavasti pyörähtelemällä hyväkseen maastonmuotoja ja kranaattikuoppia!Hetken kuluttua oli hyytävän Siperian viiman kantamana kuulunut kammottava vihulaisen vartiomiehen kuolonkorahdus!
Hetken kuluttua alkoi kuulua käsikranaattien räjähdyksiä ja Suomi-kp:n räväköitä sarjoja!
Taistelun äänet olivat nopeasti levinneet koko lohkolle,ilmeisesti vihollinen taisteli myös itseään vastaan!
Raivattuaan riittävän leveän aukon sekasorrossa ryntäilevän vihollisen asemiin oli tuo hahmo ilmestynyt eleettömästi takaisin nyt veren pilkoittamassa lumipuvussa,pyyhkinyt veren kauhavalaisen puukkonsa terästä ja sytyttänyt sikarin!
Tulitikun valossa oli isoisäni tunnistanut Sibeliuksen!Hän oli täysin varma,koska oli lukuisia kertoja nähnyt Jannen johtavan sinfonioitaan eturivistä käsin!
Polteltuaan sikarinsa Karjalan mäntyyn nojaten oli Sibbe sitten kaivanut taskumatin vyöstään,ottanut ryypyn ja todennut:Ei tullut naapurille tarjottua,mutta niillä olikin niin kiire kuolemaan...
Todettakoon,että Sibeliuksen liikunnallisista ja metsästysharrastuksesta ei ole juurikaan julkisuudessa puhuttu.Hän suhtautui näihin asioihin suorastaan intohimoisesti ja halusi ehdottomasti pitää ne täysin yksityisinä.
Niinpä hänellä ei enää 1920-luvun loppupuolella ollut juurikaan aikaa kirjoitella partituureja,vaikka olikin ollut kertomansa mukaan vielä luovan kykynsä huipulla!- Anonyymi
Hauska tarina, mutta ei välttämättä ihan tosi.
Tunnen nimittäin tuon tapauksen josta tarinoit, se sankartekoja tehnyt ei ollut Sibelius vaan opperasäveltäjä Saikkola kun teki moisia, eikä hän puukkoa tai konepistoolia käyttänyt vaan hakkasi kohtaamansa vihollissotilaat kuoliaaksi unohtumattomien, tosin en nyt tähän hätään muista yhdenkään niistä nimeä, oopperoittensa partituureilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hauska tarina, mutta ei välttämättä ihan tosi.
Tunnen nimittäin tuon tapauksen josta tarinoit, se sankartekoja tehnyt ei ollut Sibelius vaan opperasäveltäjä Saikkola kun teki moisia, eikä hän puukkoa tai konepistoolia käyttänyt vaan hakkasi kohtaamansa vihollissotilaat kuoliaaksi unohtumattomien, tosin en nyt tähän hätään muista yhdenkään niistä nimeä, oopperoittensa partituureilla.Ne oopperat ovat nuuskarasia, taivaaseenmenijä ja ristiina.
Monet säveltäjät joutuivat rintamalle itsekin ja useiden teoksissa kuuluvat sodan aiheuttamat tappiot. Lauri Saikkolan (1906-1995) teoksessa Sinfonia Tragica (1946) kuuluvat sodan menetykset. Taneli Kuusiston sinfoninen balladi Laatokka (1944) on yksi säveltäjän tärkeimmistä orkesteriteoksista.
Jatkosodan päätyttyä monet säveltäjät käsittelivät teoksissaan sota-ajan tuntojaan. Ahti Sonninen (1914-1984) kuvasi sotakokemuksiaan Sinfonisissa tuokioissa (1946-47). Ahti Karjalainen (1907-1986) omisti ensimmäisen sinfoniansa (1948) aseveljilleen. Uuno Klamin (1900-1961) sotakokemukset ovat kuultavissa toisessa sinfoniassa (1944) sekä Yrjö Jylhän runoon sävelletyssä teoksessa Laulu Kuujärvestä (1956).
Suomalaisista säveltäjistä sodat vaikuttivat varsinkin Einar Englundin (1916-1999) tuotantoon. Sotilaselämä ja ankarat taistelut Bengtskärin majakalla, Itä-Karjalassa ja Tienhaarassa jättivät jälkensä hänen sävelkieleensä. Säveltäjä (1996) onkin todennut, että sielullinen sotatrauma on vainonnut häntä koko elämän ajan, mikä ilmenee ”perustelemattomina ja brutaalisti soivina vaskiosuuksina” hänen musiikissaan. Säveltäjä pitää näitä takautumina sotavuosista. Jopa hänen viimeisessä teoksessaan, klarinettikonsertossa vuodelta 1991 on hitaan osan keskellä sodan muisto: neljä tahtia brutaalia vaskisatsia.
- Anonyymi
sibelius on reaalisesti heikoimpia kansallisromanttisen traditiomme ja aikakautemme orkesteri-ja laulusäveltäjiä mikä johtuu ennen muuta siitä että siba operoi tyypillisesti työkaluinaan pieniä, lyhyitä sävelaihioita ja ituja joita theodor adorno kutsui triviaaleiksi jos melodioiksi ensinkään, maneerinomaisesti käyttämällä joita hän jauhaa, siis toistaa, lypsää ja imee tyhjiin kuin tuttipulloonsa ihastunut pikkuvauva konsanaan loputtoman tuntuisesti toistaen, pyrkien keksimään niille yhä uusia variaatioita, varioiden niiden vähäistä musikkillista substanssia edelleen kunnes viskaa sattumanvaraisesti syrjään puuhaan kyllästyttyään, tarttuen uuteen mieleenjohtumaan ja juolahdukseen, jotka mosaiikkimaisuutensa vuoksi jäävät ilman todellista musiikillista jatkuvuuden ja suuren linjan tuntua staattisessa paikallaanpysyvyydessään ja kykenemättömänä rakentamaan jännityksiä ja niiden purkauksia yhtä määrätietoisesti kuten kaikki muut kollegat joiden sävelkieli perustuu myöhäisromanttiseen sointuoppiin saaden esim. meren raivoa kuvailevissa episodeissa haukkomaan henkeään tuukkasellakin niiin rientoisan energisesti kuin tuukkasen 4-osaisen serenadin finaalin eteenpäinmeno klassillisessa turmeltumattomuudessaan jatkuukin levittäen hyvää henkeä kuulijioidensa sydämiin ilman sielullista syväluotausta, mutta on musiikkia joka saa hyvälle tuulelle niinä harvoina suomessa.taa taata tataa pääteema. serenadin finaali onkin valloittavuudessaan ja elämänilossaan lempibiisejäni. se ei koskaan petä vaikka joitakin yhtymäkohtia siban 5. sinfoniaan ei voi kiistää.
minulle henkilökohtaisesti siban musiikki on yhdentekevää, kesyä pastoraalimaista säyseää luonnonlyriikkaa, joskus viihdyttävääkin, mutta jossa muoto on sisältöä tärkeämpi, täytyy tunnustaa että jollakin eino liukolla, leo härkösellä, lauri ikosella keitä he nyt sitten olivatkaan ja tietenkin saikkola ja tuukkanen etc, on minulle enemmän tai paljon enemmän annettavaa kuin koskaan sibeliuksen sinfonioilla tai sinfonisilla runoilla. - Anonyymi
Tiedetään mm. että saikkola kuunteli koirinjoella teltassa orkesterisarjaansa kuvia karjalasta matkarafdiosta yleisradion aallolla neuvostoliiton tykistökeskityksen lomassa perääntymisvaiheessa.
- Anonyymi
jos en olisi en pitäisi sitä minään älyllistä etevämmyyttä osoittavana saavutuksenakaan tiedoita jotakin ensimmäisenä muiden mielipiteistä ja mieltymyksistä riippumatta. mutta onhan tämän todennut jo moni muukin musikaalinen kuten leibowitz, adorno, englund, jne. joku aberlaide sanoi kerran "vaikka kaikki kirkkoisät sanovat niin minä en sano"jota itse schopenhaerkin sitten siteerasi. ja descartes oli ensimmäisiä kreikkalaisten jäkeen jotka asettivat kaiken auktoriteettiuskon kyseenalaiseksi asettamalla, ajattelen siis olen eäilynsä perustaksi, subjektiivinsen oman tajunnan. cogito ergo sum yksin oli varmaa maailma problemaattinen. descartesin uusi ehdoton varmuus voitiin saavuttaa vain ihmise oman intuition kautta sellaisista propositioista joiden totuus oli yksin ajatukselle selviävä ja kirkon auktoriteetin yläpuolella. tässä voidaan puhua älyn puhtaalle kuvastimelle heijastuneista tahdonkliikkeistä ja havainnollisesta käsittämisestä joka on aina ollut luomistapahtuma.
millä objektiivisella mittarilla mittaat säveltäjien keskinäistä paremmuutta. minulla sibelius opn tällä hetkellä huonoin niistä kaikista felix krohn ja väinö hannikainen mukaan lukien joiden musiikkia olen kuullut, kas se kun ei imponoi minua lainkaan korkeintaan tulen huvittuneeksi sen hiukan kotiseututaidetta muistuttavasta kotikutoisesta ja kitschimäisestä melodisesta alleviivauksesta.
sellaista herkkää ja hienostunutta runollisen myöhäisromanttista tunnetta siban musiiiki ei minulle välitä, mutta aivopestyä tajuntaa ja reseptiota yhden totuuden tuputtaneelle ja tuputetulle on mahdotonta pystyä muuttamaan kauan omaksuttuna olleita käsiyksiä puhtaan tiedoitsemisen tietä syvällisemmäksi objektiiviseksi tiedoksi ellei omaa siihen riittävästi musikaalisuutta ja perehtyneisyyttä musiikin historian tyylivirtauksiin ja tyyliperiodeihin ja objektiivisin kuvan muodostaminen vain yhtä säveltäjää suosivan kaupallisen tarjonnan vuoksi ja puolueelisen repertoaarin vuoksi ei siis lainkaan onnistu.
20 vuotta sitten viehätyin minäkin vienolla tavalla siban maisema ja luontopanoraamoista tai niihin assosioituvista sävelnäyistä mutta nyt kun tietoisuuteni on kehittynyt korkeammalle musikaaliselle tasolle olen hylännyt sibeliuksen toivottoman konservatiivisena ja arkipäiväisen latteana soinnukäyttelijänä ja triviaalina melodikkona jolle säveltäminen olikin työn ja tuskan takana minkä huomaa sen hieman keinotekoisesta ja kömpelöstä rakenteesta ja vaivalloisesta äänenkuljetuksesta tremolokenttien suosimisena ja staattisuutena.
mutta luonnollinen selitys siban suosioon lienee silläkin että hän vain yksnkertaisesti oli säveltäjä jonka teoksia kajanus vei ensimmäisten joukossa ulkomaisiin konserttisaleihin ja niin hän vakiinnutti paikkansa kömpelöstä fraseerauksestaan ja meodiakäsityksestään huolimatta joka ei myöskään viljellyt juuri yllättäviä ja rohkeita sointuyhdistelmiä tai pyrkinyt absoluuttiseen sointiväriefektiin tai luonut pitkälinjaisia laulavia lyyrisiä molliteenoja tai käyttänyt kromaattisia pidätyksiä ja muunoksia kuten vaikka armas launis värikkäissä ooperoissaan wagnerilaisessa pitkälijaisessa melodiikassaan. parempi kuin sibelius ikinä ja hänen vaivalloisesti etenevä sanontansa. tapiola ja 4. sinfonia todistavat myös tästä. 1. sinfoniassaan sibelius vielä yhdistää slaavilaisuuden ja kansalliset ainekset kulttuurimme januskasvoksi vaikkei mitenkään erityisen onnistuneesti.
tiedätkö, kun minä kuuntelen suomalaista musiikkia suggeroin itseni tilaan jossa huohotan ja pakahdun ja sydäntäni puristaa pakottava kipu. aaah
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019