Sijoittajien antipatiat sibeliuksesta

Anonyymi

Näin kiitollisia sijoittajat on siitä että vain Sibeliusta, Beatlesia, elvistä ja muuta poppia soitetaan. Tuloksena karmea pörrssilasku. tätä se Sibelius tekee. sijoittajat osoittavat antipatiansa sibeliuksen musiikille ja sille että tuukkanen on unohjdettu.

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuunnellessani melartinin kakkos sinfoniaa huomasin kun vertasin sitä sibeliukseen että se sytyttää aivan eri tavalla kuin sibeliuksen klassismia edustavat frigidit kolmisävelaiheista punotut mosaiikkimaiset sinfonian vässykät koska Melartinilla on mukana romanttista tunteen paloa jota sibeliuksen viileässä klassismissa ei ole..

      • Anonyymi

        kyllähän melartinin kontrapåunktinen taidopkkuus sinfonioissa pesee sibeliuksen mennen tullen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllähän melartinin kontrapåunktinen taidopkkuus sinfonioissa pesee sibeliuksen mennen tullen.

        "kyllähän melartinin kontrapåunktinen taidopkkuus sinfonioissa pesee sibeliuksen mennen tullen."

        Aivan, tosin mailman kapellimestarit niin idässä kuin lännessä kuin etelässäkin syystä tai toisesta levytysvalinnoillaan kertovat meille ikäänkuin juuri päinvastaista.

        Sibeliuksen 2:sta kymmenittäin levytyksiä kun sensijaan Melartinin kontrapåunktuaalisesta sinfoniasta vain noin yksi levytys. Ja Sibeliuksen 2:nen esiintyy jatkuvasti konserttien ohjelmistoissa muuallakin kuin Suomessa, sen sijaan maapalloa saa kiertää varsin pitkään jotta löytäisi konsertin jossa Melartinin 2:nen olisi ohjelmistossa.

        Ja eikös sama päde mihin hyvänsä Sibeliuksen 7:stä sinfoniasta, niitä sekä levytetään että esitetään jatkuvasti konserteissa ympäri maapalloa mutta sen sijaan Melartinin vastaava numeroiset sinfoniat ovat olleet jossain määrin vähemmän huomion kohteina. Niitä ei levytetä eikä soiteta konserteissa.

        Jospa kaikki tuo kuvastaa sitä eroa mikä on tekemisen taiteellisessa laadussa neron (Sibelius) ja tavis lahjakkuuden (Melartin) välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kyllähän melartinin kontrapåunktinen taidopkkuus sinfonioissa pesee sibeliuksen mennen tullen."

        Aivan, tosin mailman kapellimestarit niin idässä kuin lännessä kuin etelässäkin syystä tai toisesta levytysvalinnoillaan kertovat meille ikäänkuin juuri päinvastaista.

        Sibeliuksen 2:sta kymmenittäin levytyksiä kun sensijaan Melartinin kontrapåunktuaalisesta sinfoniasta vain noin yksi levytys. Ja Sibeliuksen 2:nen esiintyy jatkuvasti konserttien ohjelmistoissa muuallakin kuin Suomessa, sen sijaan maapalloa saa kiertää varsin pitkään jotta löytäisi konsertin jossa Melartinin 2:nen olisi ohjelmistossa.

        Ja eikös sama päde mihin hyvänsä Sibeliuksen 7:stä sinfoniasta, niitä sekä levytetään että esitetään jatkuvasti konserteissa ympäri maapalloa mutta sen sijaan Melartinin vastaava numeroiset sinfoniat ovat olleet jossain määrin vähemmän huomion kohteina. Niitä ei levytetä eikä soiteta konserteissa.

        Jospa kaikki tuo kuvastaa sitä eroa mikä on tekemisen taiteellisessa laadussa neron (Sibelius) ja tavis lahjakkuuden (Melartin) välillä.

        Valitettavasti juuri Sibelius on tällainen kuvailemasi kaltainen pintapuolinen tavislahjakkuus ja valenero joka ei kyennyt edes valamaan objektivoitua tunnetta viileää klassismia ja sisääpäinkääntynyttä modaalisuutta edustaviin aneemisiin sinfonioihinsa johon sentään Melartin kykeni useissa saksalaiseen orkesteritraditioon perustuvissa nerokkaissa sinfonisissa teoksissaan joissa on Sibeliuksen sinfonioihin nähden huomattavasti enemmän emotionaalista syvyyttä ja orkestraalista voimaa sekä melodista keksintää ja kontrapunktista taitoa saaden kuulijan haltioitumaan ja pakahtumaan väkevästä sävelkielestään.

        Erkki Melartin -seura sai Suomen Kulttuurirahastolta vuosina 2006, 2008 ja 2015 apurahaa yhteensä 34 000 euroa nimikkosäveltäjänsä sinfonioiden puhtaaksikirjoitushankkeeseen. Tavoitteena oli edistää editoidun materiaalin myötä säveltäjän suurimuotoisten teosten esittämistä ja muodostumista osaksi maamme elävää musiikkiperintöä. Erityisesti Melartinin orkesterimusiikki oli vaarassa jäädä pelkiksi nimekkeiksi arkistoluetteloihin siksi, että partituurit olivat saatavissa ainoastaan käsikirjoitusten valokopioina Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksesta (nykyinen Music Finland). Kapellimestarit, musiikintutkijat tai muusikot eivät päässeet tutustumaan teoksiin kovin helposti.

        Alkuperäisiin käsin kirjoitettuihin partituureihin ja äänilehtiin – kuten myös vuonna 1935 painettuun 6. sinfonian materiaaliin − on sisältynyt puutteita, vääriä ääniä, epäloogisuuksia ja lyhennyksiä, jotka ovat tuottaneet käsikirjoituksiin tutustuneille päänvaivaa. Näistä seikoista johtuen sinfonioiden esittämiselle on ennen tätä editointihanketta muodostunut tarpeettoman korkea kynnys. Melartinin orkesterimusiikkia ei käytännössä tunnettu, saati esitetty sodanjälkeisessä Suomessa. Siksi on ollut tärkeä tuottaa näiden kansallisesti merkittävistä teoksista luotettavat ja selkeät materiaalit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti juuri Sibelius on tällainen kuvailemasi kaltainen pintapuolinen tavislahjakkuus ja valenero joka ei kyennyt edes valamaan objektivoitua tunnetta viileää klassismia ja sisääpäinkääntynyttä modaalisuutta edustaviin aneemisiin sinfonioihinsa johon sentään Melartin kykeni useissa saksalaiseen orkesteritraditioon perustuvissa nerokkaissa sinfonisissa teoksissaan joissa on Sibeliuksen sinfonioihin nähden huomattavasti enemmän emotionaalista syvyyttä ja orkestraalista voimaa sekä melodista keksintää ja kontrapunktista taitoa saaden kuulijan haltioitumaan ja pakahtumaan väkevästä sävelkielestään.

        Erkki Melartin -seura sai Suomen Kulttuurirahastolta vuosina 2006, 2008 ja 2015 apurahaa yhteensä 34 000 euroa nimikkosäveltäjänsä sinfonioiden puhtaaksikirjoitushankkeeseen. Tavoitteena oli edistää editoidun materiaalin myötä säveltäjän suurimuotoisten teosten esittämistä ja muodostumista osaksi maamme elävää musiikkiperintöä. Erityisesti Melartinin orkesterimusiikki oli vaarassa jäädä pelkiksi nimekkeiksi arkistoluetteloihin siksi, että partituurit olivat saatavissa ainoastaan käsikirjoitusten valokopioina Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksesta (nykyinen Music Finland). Kapellimestarit, musiikintutkijat tai muusikot eivät päässeet tutustumaan teoksiin kovin helposti.

        Alkuperäisiin käsin kirjoitettuihin partituureihin ja äänilehtiin – kuten myös vuonna 1935 painettuun 6. sinfonian materiaaliin − on sisältynyt puutteita, vääriä ääniä, epäloogisuuksia ja lyhennyksiä, jotka ovat tuottaneet käsikirjoituksiin tutustuneille päänvaivaa. Näistä seikoista johtuen sinfonioiden esittämiselle on ennen tätä editointihanketta muodostunut tarpeettoman korkea kynnys. Melartinin orkesterimusiikkia ei käytännössä tunnettu, saati esitetty sodanjälkeisessä Suomessa. Siksi on ollut tärkeä tuottaa näiden kansallisesti merkittävistä teoksista luotettavat ja selkeät materiaalit.

        "Erkki Melartin -seura sai Suomen Kulttuurirahastolta vuosina 2006, 2008 ja 2015 apurahaa yhteensä 34 000 euroa nimikkosäveltäjänsä sinfonioiden puhtaaksikirjoitushankkeeseen."

        ja nyt eletään jo vuotta 2021 ja yhäkö se prkleen työ on kesken? Miksi he eivät siellä Melartin-seurassa osta Sibelius-nuotitus ohjelmaa, sillä saisi valmista aikaan jopa ennen kuin aurinko laajenee punaiseksi jättiläiseksi joskus 3 - 4 miljardin vuoden päästä.

        https://www.thomann.de/fi/avid_sibelius_ultimate_download.htm

        ja tuohon Sibelius nuotitus ohjelmaan, jolla toki voi nuotittaa myös vähäisempien säveltäjien kuten öh... M... ja T... ja R... ja ... teoksia, löytyy käyttö ohjekin kirjan muodossa joka kumminkin ikävä kyllä saattaa olla jollakin vieraalla kielellä kirjuutettu:
        https://www.thomann.de/fi/avid_sibelius_referenzhandbuch.htm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Erkki Melartin -seura sai Suomen Kulttuurirahastolta vuosina 2006, 2008 ja 2015 apurahaa yhteensä 34 000 euroa nimikkosäveltäjänsä sinfonioiden puhtaaksikirjoitushankkeeseen."

        ja nyt eletään jo vuotta 2021 ja yhäkö se prkleen työ on kesken? Miksi he eivät siellä Melartin-seurassa osta Sibelius-nuotitus ohjelmaa, sillä saisi valmista aikaan jopa ennen kuin aurinko laajenee punaiseksi jättiläiseksi joskus 3 - 4 miljardin vuoden päästä.

        https://www.thomann.de/fi/avid_sibelius_ultimate_download.htm

        ja tuohon Sibelius nuotitus ohjelmaan, jolla toki voi nuotittaa myös vähäisempien säveltäjien kuten öh... M... ja T... ja R... ja ... teoksia, löytyy käyttö ohjekin kirjan muodossa joka kumminkin ikävä kyllä saattaa olla jollakin vieraalla kielellä kirjuutettu:
        https://www.thomann.de/fi/avid_sibelius_referenzhandbuch.htm

        Eivät Melartin tai Tuukkanen suinkaan olleet vähäisempiä säveltäjiä kuin pintaliitäjänä tunnettu Sibelius kitschinomaisessa sävelkielessään ja anakronistisessa staattisessa klassismissaan sillä sieluni sisimmässä olen kokenut sen valtavan poltteen ja hengenpalon mitä Melartinin ja Tuukkasen unohdetut tai harvoin esitetyt sinfoniansa melodisessa vuolaudessaan saavat kuulijan tajunnassa puhtaan mielteen alueelle heijastuneina tahdonliikkeinä aikaan kiihdyttäessään älyn mukaisia tahdonliikkeen vastineita niin että kuulijan on pakko tuntea samoin kun säveltäjä on valtaisassa luomispalossa älyn vapautumisen tuloksena pyhityksen tuokiossa teostaan säveltäessään tuntenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Erkki Melartin -seura sai Suomen Kulttuurirahastolta vuosina 2006, 2008 ja 2015 apurahaa yhteensä 34 000 euroa nimikkosäveltäjänsä sinfonioiden puhtaaksikirjoitushankkeeseen."

        ja nyt eletään jo vuotta 2021 ja yhäkö se prkleen työ on kesken? Miksi he eivät siellä Melartin-seurassa osta Sibelius-nuotitus ohjelmaa, sillä saisi valmista aikaan jopa ennen kuin aurinko laajenee punaiseksi jättiläiseksi joskus 3 - 4 miljardin vuoden päästä.

        https://www.thomann.de/fi/avid_sibelius_ultimate_download.htm

        ja tuohon Sibelius nuotitus ohjelmaan, jolla toki voi nuotittaa myös vähäisempien säveltäjien kuten öh... M... ja T... ja R... ja ... teoksia, löytyy käyttö ohjekin kirjan muodossa joka kumminkin ikävä kyllä saattaa olla jollakin vieraalla kielellä kirjuutettu:
        https://www.thomann.de/fi/avid_sibelius_referenzhandbuch.htm

        Ei puhtaaksikirjoitustyö käsittääkseni enää ole kesken vaan on hiljakkoin jo valmistunut. Sitä paitsi Sibeliuksen sinfonioiden askeettinen sävelkieli ei kosketa sisimpiä tuntoja ja saa pakahtumaan kuten Melartin useimmiten postromanttisissa sinfonioissaan.


    • Anonyymi

      Yle on ihan pihalla soittaessaan yle klassinen nettiradiossa kaikenlaista soopaa eikä mainitsemiani unohdettuja mutta laadukkaita suomalaisia säveltäjiä.

    • Anonyymi

      Miten yle voisi olla taitava klassisen musiikin soittamisessa, kun ei hallitse edes kevyttä musikkia, vaan suosiii piipitystä ja vinkunaa!!

      • Anonyymi

        "Sijoittajien antipatiat sibeliuksesta"

        Tulisi sanan sijoittaja sijaan käyttää parempaa ja kuvaavampaa sanaa keinottelija.

        Etsikää edes yksi pääomatuloilla keinottelija joka piittaa pazkankaan vertaa siitä onko Sibeliuksen sinfoniat suositumpia kuin Melartinin vastaavat tai siitä että jos ovatkin niin miksi ovat.

        Mitä tulee Tuukkaseen ja siihen unohdukseen jonka musiikkinsa on kohdannut, niin luuleeko tämän ketjun aloittaja tosiaan että vaikkapa niin loputtomasti epäsympatiseeraamansa Sibeliuksen motiivi oli kun hän jotain teostaan "takoi" vain se että kunhan saan tämä valmiiksi tehtyä niin koittaa Melartinille ja Tuukkaselle ja kumppaneille tukalat ajat? Vai oliko niin että Sibelius teki kulloinkin työn alla olleen työn suhteen parhaan mihin silloin pystyi ja samoin tahoillaan tekivät sekä Melartin että Tuukkanen, vahinko vain että noiden kahden parhaansa yleensä ottaen olivat hiukka vähempää tai niukempaa kuin Sibeliuksen paras.

        Tämän ketjun aloitusviesti noin yleensä ottaen saattaa olla älyttömin jonka olen koskaan täällä Suoli24:ssä nähnyt. Vilpittömät onnittelut sen kirjoittajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sijoittajien antipatiat sibeliuksesta"

        Tulisi sanan sijoittaja sijaan käyttää parempaa ja kuvaavampaa sanaa keinottelija.

        Etsikää edes yksi pääomatuloilla keinottelija joka piittaa pazkankaan vertaa siitä onko Sibeliuksen sinfoniat suositumpia kuin Melartinin vastaavat tai siitä että jos ovatkin niin miksi ovat.

        Mitä tulee Tuukkaseen ja siihen unohdukseen jonka musiikkinsa on kohdannut, niin luuleeko tämän ketjun aloittaja tosiaan että vaikkapa niin loputtomasti epäsympatiseeraamansa Sibeliuksen motiivi oli kun hän jotain teostaan "takoi" vain se että kunhan saan tämä valmiiksi tehtyä niin koittaa Melartinille ja Tuukkaselle ja kumppaneille tukalat ajat? Vai oliko niin että Sibelius teki kulloinkin työn alla olleen työn suhteen parhaan mihin silloin pystyi ja samoin tahoillaan tekivät sekä Melartin että Tuukkanen, vahinko vain että noiden kahden parhaansa yleensä ottaen olivat hiukka vähempää tai niukempaa kuin Sibeliuksen paras.

        Tämän ketjun aloitusviesti noin yleensä ottaen saattaa olla älyttömin jonka olen koskaan täällä Suoli24:ssä nähnyt. Vilpittömät onnittelut sen kirjoittajalle.

        Vahinko on se että sinfonioissaan niin mitätöntä ja askeettista säveltaidetta luonut Sibelius on päässyt Melartinia ja Tuukkasta kirkaaampiin parasvaloihin jota hänen verettömät ja mitäänsanomattomat staattiset sinfoniansa eivät millään muotoa ansaitsisi sillä ovathan Melartin ja Tuukkanen luoneet sinfonioissaan paljon kiehtovampaa musiikkia kuin Sibelius viileässä klassismissaan konsanaan josta puuttuu emotionaalinen kosketuspinta ja orkestraalinen voima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahinko on se että sinfonioissaan niin mitätöntä ja askeettista säveltaidetta luonut Sibelius on päässyt Melartinia ja Tuukkasta kirkaaampiin parasvaloihin jota hänen verettömät ja mitäänsanomattomat staattiset sinfoniansa eivät millään muotoa ansaitsisi sillä ovathan Melartin ja Tuukkanen luoneet sinfonioissaan paljon kiehtovampaa musiikkia kuin Sibelius viileässä klassismissaan konsanaan josta puuttuu emotionaalinen kosketuspinta ja orkestraalinen voima.

        "Vahinko on se että sinfonioissaan niin mitätöntä ja askeettista säveltaidetta luonut Sibelius on päässyt Melartinia ja Tuukkasta kirkaaaaaaampiin parasvaloihin"

        Tosiaan miksi ei silloin kauan sitten tapahtunut että:
        Muuan Janne joka oli titteliltään säveltäjä mutta ei ennustaja sanoi vaimolleen Ainolle: Sainpa taas yhden orkesteriteoksen valmiiksi ja siitä tulikin aika hyvä. Mutta tulikohan siitä liiankin hyvä? Mihin valoon se asettaa kakkosketjun pikku-oravat kuten Melartinin ja Tuukkasen ja muut? Pitäiskö olla solidaarinen ja muuttaa tuota uusinta teosta hiukan huonommaksi niin ei tule siitäkin teoksesta pikku-oraville pahamieli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vahinko on se että sinfonioissaan niin mitätöntä ja askeettista säveltaidetta luonut Sibelius on päässyt Melartinia ja Tuukkasta kirkaaaaaaampiin parasvaloihin"

        Tosiaan miksi ei silloin kauan sitten tapahtunut että:
        Muuan Janne joka oli titteliltään säveltäjä mutta ei ennustaja sanoi vaimolleen Ainolle: Sainpa taas yhden orkesteriteoksen valmiiksi ja siitä tulikin aika hyvä. Mutta tulikohan siitä liiankin hyvä? Mihin valoon se asettaa kakkosketjun pikku-oravat kuten Melartinin ja Tuukkasen ja muut? Pitäiskö olla solidaarinen ja muuttaa tuota uusinta teosta hiukan huonommaksi niin ei tule siitäkin teoksesta pikku-oraville pahamieli.

        Valitettavasti Sibeliuksen kannalta on niin ettei hänen staattisessa ja askeettisessa musiikissaan ole minkäänlaisia metafyysisiä syvyyksiä, objektivoitua tunnetta tai emotionaalista kosketuspintaa mikä juuri tekee siitä niin mitätöntä viileässä klassismissaan ja stereotyyppisessä kansallisromantiikassaan kun sen sijaan Sibeliusta suurempien nerojen kuten Melartinin ja Tuukkasen musiikissa parhaimmillaan on huomattavasti enemmän kiihdyttävää sielun dramatiikkaa ja emotionaalista syvyyttä joka saa kuulijan pakahtumaan. Sibeliuksen sinfoniat ja sinfoniset runot eivät ole koskaan vaikuttaneet tunteisiini kohottavasti kun taas Melartinin ja Tuukkasen musiikkia olen kuunnellut useinkin haltioituneena ja vaikuttuneena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sijoittajien antipatiat sibeliuksesta"

        Tulisi sanan sijoittaja sijaan käyttää parempaa ja kuvaavampaa sanaa keinottelija.

        Etsikää edes yksi pääomatuloilla keinottelija joka piittaa pazkankaan vertaa siitä onko Sibeliuksen sinfoniat suositumpia kuin Melartinin vastaavat tai siitä että jos ovatkin niin miksi ovat.

        Mitä tulee Tuukkaseen ja siihen unohdukseen jonka musiikkinsa on kohdannut, niin luuleeko tämän ketjun aloittaja tosiaan että vaikkapa niin loputtomasti epäsympatiseeraamansa Sibeliuksen motiivi oli kun hän jotain teostaan "takoi" vain se että kunhan saan tämä valmiiksi tehtyä niin koittaa Melartinille ja Tuukkaselle ja kumppaneille tukalat ajat? Vai oliko niin että Sibelius teki kulloinkin työn alla olleen työn suhteen parhaan mihin silloin pystyi ja samoin tahoillaan tekivät sekä Melartin että Tuukkanen, vahinko vain että noiden kahden parhaansa yleensä ottaen olivat hiukka vähempää tai niukempaa kuin Sibeliuksen paras.

        Tämän ketjun aloitusviesti noin yleensä ottaen saattaa olla älyttömin jonka olen koskaan täällä Suoli24:ssä nähnyt. Vilpittömät onnittelut sen kirjoittajalle.

        Katso nyt kuinka epäsuosittua Sibeliuksen musiikki on sijoittajien keskuudessa. He myyvät osakkeensa vastalauseena Sibeliuksen ylivallalle suomalaisessa musiikissa ja kannustavat sen sijaan Melartinia, foygstedtia, Tuukkasta ja kumpp. nousemaan valtaan.


      • Anonyymi

        Sellaista piipitystähän ne Sibeliuksen vähänsanovat ja viileä klassismia edustavat sinfoniat ovatkin tunneköyhyydessään ja steriiliydessään.


    • Ihmiset ei aina jaksa nähdä vaivaa, että tutkisivat minkälaisia artisteja ja bändejä ja säveltäjiä sitä onkaan ollut ja on tänäkin päivänä. Monet tyytyy noihin, jotka on suosituimpia ja mitä eniten soitetaan radiossa ja mitkä on päivän hittejä (jos puhutaan nykypäivän musiikista ja hiteistä). Itse kuuntelen myös niitä tunnettujakin artisteja ja bändejä kuten esim. Zeppelin, Purple, AC/DC, Judas Priest, Iron Maiden, Queen, Bee Gees, Frank Sinatra, Roy Orbison, Kari Tapio, Kirka, Adam Lambert, mutta laajennan välillä aluettani ja etsin uusia, joita en ole vielä kuunnellut (minulle uusia, siis voi olla vanhojakin artisteja ja bändejä ja voi olla omana aikanaan tai yleisesti kaikkina aikoina suosittu tai sitten etsin uusia nykyajan bändejä ja artisteja tai sellaisia vanhempia artisteja ja bändejä, jotka jäi hieman suurempien menestysten varjoon). Enkä juutu musiikkityyliin, se ei merkkaa mulle paljonkaan.

      • Anonyymi

        "Zeppelin, Purple, AC/DC, Judas Priest, Iron Maiden, Queen, Bee Gees, Frank Sinatra, Roy Orbison, Kari Tapio, Kirka, Adam Lambert, mutta laajennan välillä aluettani ja etsin uusia, joita en ole vielä kuunnellut #

        Nyt on jo aika kääntää katse italian suuntaan, siellä tapahtui taannoin joskus 1970-luvulta alkaen kummia, esimerkiksi nimien PFM, New Trolls, Le Orme ja monien muiden toimesta, he nimittäin melkein voittaisivat Tuukkasen ja Melartinin ja Karjalaisen progen tekijöinä, jos nuo ihmiskunnan suurimmat musikilliset nerot (=Tuukkanen, Melartin ja Karjalainen)olisivat progea tehneet, niinku. Ja olisivat toki tehneetkin mutta eivät voineet koska Sibelius oli ostanut kaikki sähkökitarat ja -bassot kans paikallisesta soitinmyymälästä. Että se Sibelius aina viitsi ja kehtasikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Zeppelin, Purple, AC/DC, Judas Priest, Iron Maiden, Queen, Bee Gees, Frank Sinatra, Roy Orbison, Kari Tapio, Kirka, Adam Lambert, mutta laajennan välillä aluettani ja etsin uusia, joita en ole vielä kuunnellut #

        Nyt on jo aika kääntää katse italian suuntaan, siellä tapahtui taannoin joskus 1970-luvulta alkaen kummia, esimerkiksi nimien PFM, New Trolls, Le Orme ja monien muiden toimesta, he nimittäin melkein voittaisivat Tuukkasen ja Melartinin ja Karjalaisen progen tekijöinä, jos nuo ihmiskunnan suurimmat musikilliset nerot (=Tuukkanen, Melartin ja Karjalainen)olisivat progea tehneet, niinku. Ja olisivat toki tehneetkin mutta eivät voineet koska Sibelius oli ostanut kaikki sähkökitarat ja -bassot kans paikallisesta soitinmyymälästä. Että se Sibelius aina viitsi ja kehtasikin.

        Sibelius oli vain niin heikko ja keskinkertainen säveltäjä että ei voi kuin tuntea myötähäpeää niiden puolesta jotka häntä fanittavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibelius oli vain niin heikko ja keskinkertainen säveltäjä että ei voi kuin tuntea myötähäpeää niiden puolesta jotka häntä fanittavat.

        "Sibelius oli vain niin heikko ja keskinkertainen säveltäjä että ei voi kuin tuntea myötähäpeää niiden puolesta jotka häntä fanittavat."

        Toisaalta Sibelius kumminkin on tuonut elämääsi tarkoituksen eli loputtoman julkisen jankutuksen siitä kuinka huonoa hänen musiikkinsa mielestäsi on.

        On selvää että tuo loputon määrä paasaamista kertoo että Sibelius on merkittävin säveltäjä elämässäsi. Ja vain jokin sairas pakkomielle saa sinut sinänsä turhaan pyristelemään kyseisen säveltäjän musiikin nerokkuutta ja lumovoimaa vastaan.

        Jos Sibelius eläisi hän ehkä jos jossain kohtaisitte laulaisi sinulle Fredin eli Matti Siitosen säveltämästä ja Veksi Salmen sanoittamasta laulusta sitä kohtaa jossa sanat menevät: Avaa sydämesi mulle, tahdon pelkkää hyvää sulle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sibelius oli vain niin heikko ja keskinkertainen säveltäjä että ei voi kuin tuntea myötähäpeää niiden puolesta jotka häntä fanittavat."

        Toisaalta Sibelius kumminkin on tuonut elämääsi tarkoituksen eli loputtoman julkisen jankutuksen siitä kuinka huonoa hänen musiikkinsa mielestäsi on.

        On selvää että tuo loputon määrä paasaamista kertoo että Sibelius on merkittävin säveltäjä elämässäsi. Ja vain jokin sairas pakkomielle saa sinut sinänsä turhaan pyristelemään kyseisen säveltäjän musiikin nerokkuutta ja lumovoimaa vastaan.

        Jos Sibelius eläisi hän ehkä jos jossain kohtaisitte laulaisi sinulle Fredin eli Matti Siitosen säveltämästä ja Veksi Salmen sanoittamasta laulusta sitä kohtaa jossa sanat menevät: Avaa sydämesi mulle, tahdon pelkkää hyvää sulle...

        Sibeliuksen musiikkiko sinfonioissa muka nerokasta ja lumoavaa? Pyh sanon minä, tylsempää ja ikävystyttävämpää musiikkia saa etsiä kuin Sibeliuksen askeettiset, staattiset ja frigidit puhkisoitetut sinfoniat joista puuttuu tyystin emotionaalinen syvyys ja romanttinen hehku joka vasta tekee musiikista suurta kuten Melartinilla. Sibelius oli toisen luokan säveltäjä.


    • Tosin tyylinsä kullakin ja näin sen olla pitää. Mutta yritän aina kannustaa tutustumaan ennakkoluulottomasti erilaiseen musiikkiin, elokuviin, kirjallisuuteen jne. Mutta en tietenkään väkisin.

      • Anonyymi

        Sibeliuksen musiikissa on vain se vika ettei siitä voi saada emotionaalisia kokemuksia ja tässä suhteessa Sibeliusta voitaisiin kutsua pikku oravaksi Melartinin, Tuukkasen, Saikkolan, Fougstedtin, Aaltosen ym. rinnalla joiden musiikki parhaimmillaan vaikuttaa kuulijaan väkevämmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibeliuksen musiikissa on vain se vika ettei siitä voi saada emotionaalisia kokemuksia ja tässä suhteessa Sibeliusta voitaisiin kutsua pikku oravaksi Melartinin, Tuukkasen, Saikkolan, Fougstedtin, Aaltosen ym. rinnalla joiden musiikki parhaimmillaan vaikuttaa kuulijaan väkevämmin.

        Taitaa se vika olla sinun tunnekylmyydessäsi jos et pysty nauttimaan Sibeliuksen suuremmoisista mestariteoksista joiden rinnalla Melartin, Tuukkanen, Saikkola Fougstedt, Aaltonen ym. kuulostavat harrastelijoilta. He ovat jääneet piirisarjan pipertäjiksi kun taas Sibelius arvostetaan tänä päivänä yhtenä kaikkein aikojen merkittävimmäksi säveltäjäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa se vika olla sinun tunnekylmyydessäsi jos et pysty nauttimaan Sibeliuksen suuremmoisista mestariteoksista joiden rinnalla Melartin, Tuukkanen, Saikkola Fougstedt, Aaltonen ym. kuulostavat harrastelijoilta. He ovat jääneet piirisarjan pipertäjiksi kun taas Sibelius arvostetaan tänä päivänä yhtenä kaikkein aikojen merkittävimmäksi säveltäjäksi.

        Se on kyllä suuri virhearvio tuo Sibeliuksen saama maailmanlaajuinen arvostus sillä en ole milloinkaan , en milloinkaan, saanut minkäänlaisia emotionaalisia kokemuksia hänen tunneköyhästä ja puisevan kolkosta musiikistaan toisin kuin edellä mainituista suomen säveltaiteen johtotähdistä jotka ovat ansaitsemattaan joutuneet unohduksiin vaikka heidän sävelkielensä on kiehtovampaa ja väkevämpää kuin Sibeliuksen kylmäksi jättävä harrastelijamainen puuhastelu mutta onhan esim. Aarre Merikannon 1920 luvun tuotantoa modernistisuudessaan Paavo Heininen luonnehtinut suomen musiikin kulmakiveksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa se vika olla sinun tunnekylmyydessäsi jos et pysty nauttimaan Sibeliuksen suuremmoisista mestariteoksista joiden rinnalla Melartin, Tuukkanen, Saikkola Fougstedt, Aaltonen ym. kuulostavat harrastelijoilta. He ovat jääneet piirisarjan pipertäjiksi kun taas Sibelius arvostetaan tänä päivänä yhtenä kaikkein aikojen merkittävimmäksi säveltäjäksi.

        Saan kyllä musertavia emotionaalisia kokemuksia mestarillisesta Melartinista ja Tuukkasesta mutta Sibeliuksen naiivilla ja haukotuttavalla tavalla plagioitu viileä klassismi jättää täysin kylmäksi ja flegmaattiseksi. Olen pahoillani että olen teeseilläni näin murentanut tyystin kaiken mihin uskotte kuten myös tärkeinä pitämänne arvot mitä perusteettomaan ja liioiteltuun Sibelius kulttiin tulee sillä Melartin on suvereenisti Sipahtanutta Sibbeä suurempi sinfonikko. Mikä oli todistettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saan kyllä musertavia emotionaalisia kokemuksia mestarillisesta Melartinista ja Tuukkasesta mutta Sibeliuksen naiivilla ja haukotuttavalla tavalla plagioitu viileä klassismi jättää täysin kylmäksi ja flegmaattiseksi. Olen pahoillani että olen teeseilläni näin murentanut tyystin kaiken mihin uskotte kuten myös tärkeinä pitämänne arvot mitä perusteettomaan ja liioiteltuun Sibelius kulttiin tulee sillä Melartin on suvereenisti Sipahtanutta Sibbeä suurempi sinfonikko. Mikä oli todistettava.

        Nin paljon sijoittajat näyttävät inhoavan Sibeliuksen musiikkia ja Finlandia hymniä että ovat päättäneet oikein urakalla myydä kaikki osakkeensa ja kurittaa pörssejä vastalauseena ja protestina Sibeliuksen valta asemalle muihin häntä parempiin säveltäjin nähden kuten Melartin, Tuukkanen, Fordell, Aaltonen, Fougstedt jne. ja siitä tämä parhaillaan jatkuva pörssilasku johtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nin paljon sijoittajat näyttävät inhoavan Sibeliuksen musiikkia ja Finlandia hymniä että ovat päättäneet oikein urakalla myydä kaikki osakkeensa ja kurittaa pörssejä vastalauseena ja protestina Sibeliuksen valta asemalle muihin häntä parempiin säveltäjin nähden kuten Melartin, Tuukkanen, Fordell, Aaltonen, Fougstedt jne. ja siitä tämä parhaillaan jatkuva pörssilasku johtuu.

        Sibeliuksen musiikki on hänen nimensä mukaisesti löysää, vetelää ja pehmeätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kyllä suuri virhearvio tuo Sibeliuksen saama maailmanlaajuinen arvostus sillä en ole milloinkaan , en milloinkaan, saanut minkäänlaisia emotionaalisia kokemuksia hänen tunneköyhästä ja puisevan kolkosta musiikistaan toisin kuin edellä mainituista suomen säveltaiteen johtotähdistä jotka ovat ansaitsemattaan joutuneet unohduksiin vaikka heidän sävelkielensä on kiehtovampaa ja väkevämpää kuin Sibeliuksen kylmäksi jättävä harrastelijamainen puuhastelu mutta onhan esim. Aarre Merikannon 1920 luvun tuotantoa modernistisuudessaan Paavo Heininen luonnehtinut suomen musiikin kulmakiveksi.

        Aarre Merikannon 1920-luvun niin sanotusti moderni tuotanto on 'Keisarin uudet vaatteet' musiikkia pahimmillaan.

        Syy moiseen taide-harhailuun lienee oli se että isinsä oli aidosti lahjakas melodikko mutta Merikanto nuorempi ei.

        Ilmenee siis että isis oli kiusana jo tuolloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibeliuksen musiikissa on vain se vika ettei siitä voi saada emotionaalisia kokemuksia ja tässä suhteessa Sibeliusta voitaisiin kutsua pikku oravaksi Melartinin, Tuukkasen, Saikkolan, Fougstedtin, Aaltosen ym. rinnalla joiden musiikki parhaimmillaan vaikuttaa kuulijaan väkevämmin.

        Olisi valaisevaa kuulla missä ja miten ja milloin anti-Sibelius jihadisti on pystynyt kuuntelemaan noita loputtomiin kehumiaan sankareitaan, siis Melartinin, Tuukkasen, Saikkolan, Fougstedtin, Aaltosen musiikkia, kun sitä musiikkia Melartinia lukuunottamatta ei ole juurikaan levytetty? Ja Melartininkin kohdalla jos katsoo teosluetteloa ja mitä niistä olisi levyiltä kuultavissa ilmenee että aika moni teos taitaa yhä odottaa levyttämistään.

        Mikä on outoa sinänsä koska levytyssopimuksia omaavilla orkestereilla mailmanlaajuisesti on pulmana se että ne oikein hyvät säveltäjät alkavat olla aika moneen kertaan kaluttuja ja uusia merkittäviä sävellyksiä ei ainakaan puoleen vuosisataan ole ilmestynyt. Joten miksi Erkkiä ei levytetä enempää, varsinkin jos hän tosiaan olisi jopa Sibeliuksen tasoinen säveltäjä?

        Melartinin kohdalla itse anti-Sibelius jihadisti on aiemmin myöntänyt että siinä Tampereen POn tekemässä sinfuunioittensa kokonais levytyksessä on jotain vakavasti viturallaan ilmeisesti puutteellisten partituurien seurauksena, joka jos sama pätee muihinkin teoksiinsa saattaa herättää kysymyksen että miksi niistä ei ole tehty kunnollisia partituureja jo silloin kun säveltäjä oli elossa. Nyt kun hänen partituurejaan korjaillaan ja parsitaan kasaan ties kenen toimesta on vaarana että tapahtuu sama kuin Brucknerin kohdalla, siis että samasta opuksesta on useampikin versio olemassa eikä kukaan tiedä että mikä jos mikään niistä olisi se oikea tai oikein versio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi valaisevaa kuulla missä ja miten ja milloin anti-Sibelius jihadisti on pystynyt kuuntelemaan noita loputtomiin kehumiaan sankareitaan, siis Melartinin, Tuukkasen, Saikkolan, Fougstedtin, Aaltosen musiikkia, kun sitä musiikkia Melartinia lukuunottamatta ei ole juurikaan levytetty? Ja Melartininkin kohdalla jos katsoo teosluetteloa ja mitä niistä olisi levyiltä kuultavissa ilmenee että aika moni teos taitaa yhä odottaa levyttämistään.

        Mikä on outoa sinänsä koska levytyssopimuksia omaavilla orkestereilla mailmanlaajuisesti on pulmana se että ne oikein hyvät säveltäjät alkavat olla aika moneen kertaan kaluttuja ja uusia merkittäviä sävellyksiä ei ainakaan puoleen vuosisataan ole ilmestynyt. Joten miksi Erkkiä ei levytetä enempää, varsinkin jos hän tosiaan olisi jopa Sibeliuksen tasoinen säveltäjä?

        Melartinin kohdalla itse anti-Sibelius jihadisti on aiemmin myöntänyt että siinä Tampereen POn tekemässä sinfuunioittensa kokonais levytyksessä on jotain vakavasti viturallaan ilmeisesti puutteellisten partituurien seurauksena, joka jos sama pätee muihinkin teoksiinsa saattaa herättää kysymyksen että miksi niistä ei ole tehty kunnollisia partituureja jo silloin kun säveltäjä oli elossa. Nyt kun hänen partituurejaan korjaillaan ja parsitaan kasaan ties kenen toimesta on vaarana että tapahtuu sama kuin Brucknerin kohdalla, siis että samasta opuksesta on useampikin versio olemassa eikä kukaan tiedä että mikä jos mikään niistä olisi se oikea tai oikein versio.

        Melartin seuran puheenjohtaja Ranta-Meyer on vakuuttunut siitä että Melartin on yhtä hyvä säveltäjä kuin Sibelius, minun mielestäni toki paljon parempikin, mutta hänen sinfonioitaan olisi tarkoitus saada esitettyä enemmän myös maamme rajojen ulkopuolella kunhan ne ensin ovat saaneet jalansijaa myöskin täällä suomessa kuten entinen Tampere filharmonian ylikapellimestari Leonid Grin on todennut kutsuen Melartinin sinfonioita jännittäviksi teoksiksi. Omana aikanaanhan Melartinin sinfonioita esitettiin hänen itsensä johtamana verraten usein ulkomaillakin mm. Berliinin filharmoniassa jossa säveltäjä sai suuret suosionosoitukset ja hänet vastaanotettiin esityksen jälkeen kukkatervehdyksin. Kyllä Melartinin sinfonioita on Turussa ja ehkä Helsinkiä lukuunottamatta muissa suomen kaupungeissa esitetty melko tiiviisti saksan Konstanzea myöten ja mm. 4. sinfonian uusi editio sai kantaesityksensä Heinäveden musiikkifestivaaleilla oliko se nyt viime kesänä. Muutamia vuosia sitten Melartinin 3. sinfonian uusi editio soi Oramon johtamana myös RSO:n konsertissa jonka kuuntelin haltioituneena radiosta. Olen samaa mieltä siitä että hänen musiikkiaan soisi kuultavan enemmässä määrin konserteissa.

        "Erkki Melartin -seura sai Suomen Kulttuurirahastolta vuosina 2006, 2008 ja 2015 apurahaa yhteensä 34 000 euroa nimikkosäveltäjänsä sinfonioiden puhtaaksikirjoitushankkeeseen. Tavoitteena oli edistää editoidun materiaalin myötä säveltäjän suurimuotoisten teosten esittämistä ja muodostumista osaksi maamme elävää musiikkiperintöä. Erityisesti Melartinin orkesterimusiikki oli vaarassa jäädä pelkiksi nimekkeiksi arkistoluetteloihin siksi, että partituurit olivat saatavissa ainoastaan käsikirjoitusten valokopioina Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksesta (nykyinen Music Finland). Kapellimestarit, musiikintutkijat tai muusikot eivät päässeet tutustumaan teoksiin kovin helposti.

        Alkuperäisiin käsin kirjoitettuihin partituureihin ja äänilehtiin kuten myös vuonna 1935 painettuun 6. sinfonian materiaaliin on sisältynyt puutteita, vääriä ääniä, epäloogisuuksia ja lyhennyksiä, jotka ovat tuottaneet käsikirjoituksiin tutustuneille päänvaivaa. Näistä seikoista johtuen sinfonioiden esittämiselle on ennen tätä editointihanketta muodostunut tarpeettoman korkea kynnys. Melartinin orkesterimusiikkia ei käytännössä tunnettu, saati esitetty sodanjälkeisessä Suomessa. Siksi on ollut tärkeä tuottaa näiden kansallisesti merkittävistä teoksista luotettavat ja selkeät materiaalit."

        Ellen väärin muista käsittääkseni juuri Ranta-Meyer on kirjoittamassa biografiaa Erkki Melartinista. Melartin on todellakin hieno säveltäjä ja suotta aliarvostettu kuten jo musiikkilehti Fanfare aikoinaan totesi. Onhan Melartin säveltänyt toki paljon myös kevyempää ja vähempiarvoista salonkimusiikkiakin vaikka suurin painoarvo hänen tuotannossaan lienee sinfonisilla teoksilla. Sibelius sen sijaan on käsittämättömän suureen maineeseensa nähden täysin yliarvostettu kyky jonka musiikki ei juuri kosketa syvempiä tuntoja kun taas Melartin saa haukkomaan henkeään ja pakahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aarre Merikannon 1920-luvun niin sanotusti moderni tuotanto on 'Keisarin uudet vaatteet' musiikkia pahimmillaan.

        Syy moiseen taide-harhailuun lienee oli se että isinsä oli aidosti lahjakas melodikko mutta Merikanto nuorempi ei.

        Ilmenee siis että isis oli kiusana jo tuolloin.

        Ei suinkaan ole pahimmillaan vaan visionääristä musiikkia parhaimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi valaisevaa kuulla missä ja miten ja milloin anti-Sibelius jihadisti on pystynyt kuuntelemaan noita loputtomiin kehumiaan sankareitaan, siis Melartinin, Tuukkasen, Saikkolan, Fougstedtin, Aaltosen musiikkia, kun sitä musiikkia Melartinia lukuunottamatta ei ole juurikaan levytetty? Ja Melartininkin kohdalla jos katsoo teosluetteloa ja mitä niistä olisi levyiltä kuultavissa ilmenee että aika moni teos taitaa yhä odottaa levyttämistään.

        Mikä on outoa sinänsä koska levytyssopimuksia omaavilla orkestereilla mailmanlaajuisesti on pulmana se että ne oikein hyvät säveltäjät alkavat olla aika moneen kertaan kaluttuja ja uusia merkittäviä sävellyksiä ei ainakaan puoleen vuosisataan ole ilmestynyt. Joten miksi Erkkiä ei levytetä enempää, varsinkin jos hän tosiaan olisi jopa Sibeliuksen tasoinen säveltäjä?

        Melartinin kohdalla itse anti-Sibelius jihadisti on aiemmin myöntänyt että siinä Tampereen POn tekemässä sinfuunioittensa kokonais levytyksessä on jotain vakavasti viturallaan ilmeisesti puutteellisten partituurien seurauksena, joka jos sama pätee muihinkin teoksiinsa saattaa herättää kysymyksen että miksi niistä ei ole tehty kunnollisia partituureja jo silloin kun säveltäjä oli elossa. Nyt kun hänen partituurejaan korjaillaan ja parsitaan kasaan ties kenen toimesta on vaarana että tapahtuu sama kuin Brucknerin kohdalla, siis että samasta opuksesta on useampikin versio olemassa eikä kukaan tiedä että mikä jos mikään niistä olisi se oikea tai oikein versio.

        En olekaan kuullut noilta muilta säveltäjiltä musiikkia kuin ainoastaan Saikkolan vaikuttavan ja traagisen sinfonisen runon Karjala palaa Avanti sodassa konsertissa joka silloin teki minuun suuremman vaikutuksen riipaisevuudellaan kuin Sibelius koskaan.


    • Anonyymi

      Kato, anti Sibelius jihadisti ei anna periksi. Ootko laskenut tunteja kuinka paljon menee aikaa päivässä agendasi ylläpitämiseen?

      • Anonyymi

        En ole viime aikoina juurikaan Sibeliuksesta mitään kirjoittanut paria viestiä lukuunottamatta mutta haluan esiintyä totuuden äänitorvena ja puolestapuhujana kaikkea vääryyttä vastaan.


      • Anonyymi

        Vaikuttavan jäyhään ulkomuotoonsa nähden Sibeliuksen musiikki on kuitenkin kovin kesyä ja ulkokohtaista uupuen emotionaalista syvyyttä ja ilmaisuvoimaa edustaessaan sinfonioissaan usein viileää klassismia vailla romanttista hehkua ja hengenpaloa jota esim. Melartinilla on enemmän vaikkei hän ulkomuodoltaan ole kuitenkaan yhtä vaikuttavan näköinen kuin Sibelius kaljuineen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe