Olemme harkinneet matkailuauton hankkimista. Kokemusta ei juurikaan kyseisistä vempeleista ole, joten joskos joku viisaampi osaisi hieman neuvoa.
Dethleffs tai Hymer integroituina voisivat olla sopivaisia. Vuosimalli tuossa vuosituhannen vaihteen molemmin puolin. Mitä vikoja tai ongelmia tulisi kyseisen merkin autoista erityisesti tarkastella? Mikä ylipäätänsä on tärkeää matkailuautoa ostettaessa? Tietysti ihan perusjutut eli tekniikan toimiminen moottoripuolella ja pintapuolinen siisteys ovat kutakuinkin hallussa, mutta mitä muuta kustakin matkailuautosta tulisi tietää? Ei toivoisi kuitenkaan ostavansa ihan rupuautoa.
Dethleffsin ja Hymerin tyyppiviat?
65
20442
Vastaukset
- Tenkanen A
Unohda dethleffs jos matkailet talvella, se on styroksilla eristetty. Ota se hymer ja mieluummin mersun alustalla sillä fiascon kanssa kerjäät vaan harmia itselles. Tutki siitä hymeristä kaasupullokotelo onko eristetty, jos ei, niin eristä, katso myös tuulilasin yläreuna onko siellä rakoa sillä integroidun hymerin tyyppivika on laskeutuva etulasi, jota tosin harvemmin tapaa pehmeäalustaisessa mersussa, se on kovasti hakkaavan fiatin riesa yleisemmin. Ei nyt näin äkkipäätä tule enempää tyyppivikoja mieleen muuta kuin se että ne mersuhymerit on sietämättömän kalliita käytettynäkin.
- mörkö
Kiitos Tenkaselle asiallisesta vastauksesta. Kaikki vinkit ovat aina tarpeen näin isoa ostosta tehtäessä.
Miten tosiaan matkailuautojen alustat eroavat toisistaan? ALKO-alustaa tunnutaan kehuvan. Onko se todella niin paljon parempi kuin myyjät puhuvat? Mitä ongelmia Fiatin alustalla sitten tulee mahdollisesti vastaan, jos sillä kerjää niitä harmeja itselleen? Aika monessa autossa kun tuntuu juuri Fiatin pohja olevan. - MB-320s
mörkö kirjoitti:
Kiitos Tenkaselle asiallisesta vastauksesta. Kaikki vinkit ovat aina tarpeen näin isoa ostosta tehtäessä.
Miten tosiaan matkailuautojen alustat eroavat toisistaan? ALKO-alustaa tunnutaan kehuvan. Onko se todella niin paljon parempi kuin myyjät puhuvat? Mitä ongelmia Fiatin alustalla sitten tulee mahdollisesti vastaan, jos sillä kerjää niitä harmeja itselleen? Aika monessa autossa kun tuntuu juuri Fiatin pohja olevan.AL-Ko alusta on matalampi ja leveämpi eli yleensä vakaampi ajossa . Käyttäjän kannalta hyöty tuntuu kyytiin noustessa kun vaunuosan lattia on alempana . Fiatin alustan ongelmat ovat lähinnä vaihtelua laadun tasaisuudessa - toisissa autoissa kestää osat paremmin kuin toisissa . Vitosvaihteen ongelmana on Suomen oloissa turhan pitkä välitys , joka rasittaa voimansiirtoa ks. vaihteen osalta.
( ps. itse omistan fiatin , mutta en yllämainitulla alustalla - korkea on :) ) - Heikki
Kysyjällä on ihan asiallinen kysymys. Palstalle tulevat kuitenkin heti henkilöt, joille oman, peitellyn minän esille tuominen on tärkein asia. Monet asiantuntijat eivät vaivaudu vastaamaan keskusteluihin tällä Suomi24:n palstalla juuri noiden häirikköjen takia. Koskahan opittaisiin hieman itsekuria pelleilyn asemesta ja vastattaisiin kysymyksiin niin kuin kysyjä on toivonut.
A Tenkanen yrittää antaa asiantuntijan neuvoja, mutta fiascosta puhuminen paljastaa hänen asennoitumisensa tason. Vielä vuonna 2004 parhaita matkailuautoja valmistavan maan, Saksan, autoissa yli 70 %:ssa oli Fiat Ducaton alusta. Eniten käytetty alusta laatumerkeissä, kuten Hymer, Eura, Bürstner, Knaus, Dethleffs jne. Koska tällä alustalla ei saada yli 3,9 tonnin kantavuutta, on markkinaosuus yleisimmässä kokoluokassa, alle 3,5 to, vieläkin korkeampi. Tuon vajaan 30 %:n osuuden jakavat VW, MB, Ford, Peugeot, Citroen, Iveco, Renault, MAN jne.
Viitosvaihteen vika vuosia sitten on lähes historiaa, mutta tällä aiheella moni yrittää "herkutella", vaikka omia kokemuksia ei olisikaan. Sitä paitsi: kysyjä ei kysynyt alustoista mitään, hän kysyi vain merkkien tyyppivikoja. Alas laskutuva tuulilasi? Mistä on saatavana tietoja sellaisen yleisyydestä?
Kun kysyjä mainitsee vain kaksi merkkiä, Hymerin ja Dethleffsin, kyse on saman konsernin eri tytäryhtiöiden tuotteista. Hymer-konserniin kuuluu monta muutakin merkkiä, kuten Bürstner, Arto, Niesmann&Bischoff, LMC, TEC, Laica. Ne ovat eriyyppisiä autoja ja siten eri hintaluokissa. Ominaisuudet seuraavat hintaa. Jos jotain tiettyä merkkiä ja mallia haluaa arvioida, pitää lukea kauan alan testejä (saksalaisia!). Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia.
Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää. Talvikäyttö asettaa lisävaatimuksia eristepaksuudelle ja -materiaalille. Lähes kaikki tarjolla olevat (pois luettuna pakettiauton peltikoriin rakennetuista autoista osa) sopivat Suomessa kolmen vuodenajan käyttöön.
Yhteenvetona sanoisin (omana subjektiivisena mielipiteenäni!!), että tunnetuista, kauan markkinoilla olleista, saksalaisista merkeistä ei tyyppivikoja tänä päivänä juurikaan löydy. Erot ovat varusteissa, sisustuksessa ja auton "toimivuudessa" päivittäisessä käytössä. Jos esimerkiksi hankkii uudehkon Fiat-Ducaton alustalla olevan auton, niin saa kaksoispohjan, jossa lämpimässä tilassa ovat säiliöt ja lisää säilytystilaa sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Jotkut haluavat vain MB:n alustan ja maksavat siitä noin 10000 euroa enemmän, mutta kardaanivedon vuoksi luopuvat samalla nykyaikaisesta kaksoispohjasta.
MB:n alustassa on pehmeämpi jousitus, takaveto on hieman parempi lumessa ja mäessä. Ducaton alusta on, varsinkin Al-Ko:n alustalla, helpompi ja turvallisempi ajaa liukkailla ja uraisilla teillä, ja kulkee huojumatta.
Rohkeasti vaan asiallisia kysymyksiä ja niihin asiallisia vastauksia, niin kaikki hyötyvät. - mörkö
Heikki kirjoitti:
Kysyjällä on ihan asiallinen kysymys. Palstalle tulevat kuitenkin heti henkilöt, joille oman, peitellyn minän esille tuominen on tärkein asia. Monet asiantuntijat eivät vaivaudu vastaamaan keskusteluihin tällä Suomi24:n palstalla juuri noiden häirikköjen takia. Koskahan opittaisiin hieman itsekuria pelleilyn asemesta ja vastattaisiin kysymyksiin niin kuin kysyjä on toivonut.
A Tenkanen yrittää antaa asiantuntijan neuvoja, mutta fiascosta puhuminen paljastaa hänen asennoitumisensa tason. Vielä vuonna 2004 parhaita matkailuautoja valmistavan maan, Saksan, autoissa yli 70 %:ssa oli Fiat Ducaton alusta. Eniten käytetty alusta laatumerkeissä, kuten Hymer, Eura, Bürstner, Knaus, Dethleffs jne. Koska tällä alustalla ei saada yli 3,9 tonnin kantavuutta, on markkinaosuus yleisimmässä kokoluokassa, alle 3,5 to, vieläkin korkeampi. Tuon vajaan 30 %:n osuuden jakavat VW, MB, Ford, Peugeot, Citroen, Iveco, Renault, MAN jne.
Viitosvaihteen vika vuosia sitten on lähes historiaa, mutta tällä aiheella moni yrittää "herkutella", vaikka omia kokemuksia ei olisikaan. Sitä paitsi: kysyjä ei kysynyt alustoista mitään, hän kysyi vain merkkien tyyppivikoja. Alas laskutuva tuulilasi? Mistä on saatavana tietoja sellaisen yleisyydestä?
Kun kysyjä mainitsee vain kaksi merkkiä, Hymerin ja Dethleffsin, kyse on saman konsernin eri tytäryhtiöiden tuotteista. Hymer-konserniin kuuluu monta muutakin merkkiä, kuten Bürstner, Arto, Niesmann&Bischoff, LMC, TEC, Laica. Ne ovat eriyyppisiä autoja ja siten eri hintaluokissa. Ominaisuudet seuraavat hintaa. Jos jotain tiettyä merkkiä ja mallia haluaa arvioida, pitää lukea kauan alan testejä (saksalaisia!). Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia.
Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää. Talvikäyttö asettaa lisävaatimuksia eristepaksuudelle ja -materiaalille. Lähes kaikki tarjolla olevat (pois luettuna pakettiauton peltikoriin rakennetuista autoista osa) sopivat Suomessa kolmen vuodenajan käyttöön.
Yhteenvetona sanoisin (omana subjektiivisena mielipiteenäni!!), että tunnetuista, kauan markkinoilla olleista, saksalaisista merkeistä ei tyyppivikoja tänä päivänä juurikaan löydy. Erot ovat varusteissa, sisustuksessa ja auton "toimivuudessa" päivittäisessä käytössä. Jos esimerkiksi hankkii uudehkon Fiat-Ducaton alustalla olevan auton, niin saa kaksoispohjan, jossa lämpimässä tilassa ovat säiliöt ja lisää säilytystilaa sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Jotkut haluavat vain MB:n alustan ja maksavat siitä noin 10000 euroa enemmän, mutta kardaanivedon vuoksi luopuvat samalla nykyaikaisesta kaksoispohjasta.
MB:n alustassa on pehmeämpi jousitus, takaveto on hieman parempi lumessa ja mäessä. Ducaton alusta on, varsinkin Al-Ko:n alustalla, helpompi ja turvallisempi ajaa liukkailla ja uraisilla teillä, ja kulkee huojumatta.
Rohkeasti vaan asiallisia kysymyksiä ja niihin asiallisia vastauksia, niin kaikki hyötyvät.Matkailuauton ostaminen ei sitten taidakaan olla ihan yksinkertainen juttu, =). Tai ehkä en asiaan perehtymättömänä osaa kysyä oikeita kysymyksiä.
Ehkä näistä viesteistä voisi vetää johtopäätöstä, että matkailuautotkin ovat makuasioita. Yksi tykkää Fiatista, toinen mersusta, kolmas jostain muusta. Miten lie, pitäisikö tässä vain katsoa autoista konehuoneen toimivuus ja auton yleinen kunto. Tietysti myös kokeilla auton ajettavuutta. Ehkä muita asioita voi sitten tarvittaessa fiksailla.
Lainaus:"Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia."
Mistähän tällaisia opppaita saisi? Ehkä auton ostoa todella helpottaisi useamman merkin edustajille tehdyt vertailut. Onkohan olemassa esimerkiksi jotain karavaanarilehteä, jossa arvosteluja mahdollisesti olisi?
Lainaus:"Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää."
Kerrotaan nyt. Ajatuksena oli käyttää autoa pääasiassa keväästä syksyyn ihan Suomessa. Mahdollisesti kúitenkin joskus myös talvella. Matkailuauto kun tuntuu olevan se yksinkertaisin konsti liikkua useamman koiran kanssa reissussa. Ei ole majoitusongelmia. Vierailut hieman kauemmaksikin tulisivat huomattavasti helpommiksi. Auton suihku- ja vessatiloilla ei juurikaan tulisi olemaan käyttöä, mutta muuten auton sisustuksen pohjaratkaisujen tulisi olla simppelin toimivia ja tilavia. Eikä "koiraikkunakaan" olisi pahitteeksi, ;). Toinen koira kun stressaa pahasti auton kyydissä, jos ei näe ulos.
No, joka tapauksessa pari Dethleffsin ja Hymerin integroitua mallia vaikuttaisivat sisustuksen osalta melko toimivilta. Dethlefssin puoli-integroituakin kokeiltiin, mutta siinä on todella pahana ongelmana kuskin ja pelkääjän penkkien liian pienet säätömahdollisuudet. Pitkinä ihmisinä tuulilasi sattui liian alas ja ajo oli hankalaa kyyristelyä, jotta olisi nähnyt edes jotain eteensä. Auto oli kyllä muuten komian näköinen. - Cabby532
mörkö kirjoitti:
Matkailuauton ostaminen ei sitten taidakaan olla ihan yksinkertainen juttu, =). Tai ehkä en asiaan perehtymättömänä osaa kysyä oikeita kysymyksiä.
Ehkä näistä viesteistä voisi vetää johtopäätöstä, että matkailuautotkin ovat makuasioita. Yksi tykkää Fiatista, toinen mersusta, kolmas jostain muusta. Miten lie, pitäisikö tässä vain katsoa autoista konehuoneen toimivuus ja auton yleinen kunto. Tietysti myös kokeilla auton ajettavuutta. Ehkä muita asioita voi sitten tarvittaessa fiksailla.
Lainaus:"Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia."
Mistähän tällaisia opppaita saisi? Ehkä auton ostoa todella helpottaisi useamman merkin edustajille tehdyt vertailut. Onkohan olemassa esimerkiksi jotain karavaanarilehteä, jossa arvosteluja mahdollisesti olisi?
Lainaus:"Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää."
Kerrotaan nyt. Ajatuksena oli käyttää autoa pääasiassa keväästä syksyyn ihan Suomessa. Mahdollisesti kúitenkin joskus myös talvella. Matkailuauto kun tuntuu olevan se yksinkertaisin konsti liikkua useamman koiran kanssa reissussa. Ei ole majoitusongelmia. Vierailut hieman kauemmaksikin tulisivat huomattavasti helpommiksi. Auton suihku- ja vessatiloilla ei juurikaan tulisi olemaan käyttöä, mutta muuten auton sisustuksen pohjaratkaisujen tulisi olla simppelin toimivia ja tilavia. Eikä "koiraikkunakaan" olisi pahitteeksi, ;). Toinen koira kun stressaa pahasti auton kyydissä, jos ei näe ulos.
No, joka tapauksessa pari Dethleffsin ja Hymerin integroitua mallia vaikuttaisivat sisustuksen osalta melko toimivilta. Dethlefssin puoli-integroituakin kokeiltiin, mutta siinä on todella pahana ongelmana kuskin ja pelkääjän penkkien liian pienet säätömahdollisuudet. Pitkinä ihmisinä tuulilasi sattui liian alas ja ajo oli hankalaa kyyristelyä, jotta olisi nähnyt edes jotain eteensä. Auto oli kyllä muuten komian näköinen.Kerrankin Suhteellisen Asiallista keskustelua ,ainakin vielä ilman häiriköitä.mutta asiaan Itse olen vaunuilija Mutta kyllä siinäkin Takavetoinen auto on parempi ,Ainakin talvella.Kyllä minun Mielestäni Mersun alusta on parempi Mutta onhan se kalliinpikin Mutta jokainen ostaa itselleen.Ettei aina kannata toisia kuunnella ,kun jokaisella tahtoo olla se paras eikä vikoja myönnetä.Kaikilla varmmaan pärjää mutta millä se on mielekkäämpä se on harkinnan arvoinen asia. Ei muuta kuin "JARRUKSI" maantielle JA oikein hyvää kesää T.J,Lehti
- Tenkanen A
Heikki kirjoitti:
Kysyjällä on ihan asiallinen kysymys. Palstalle tulevat kuitenkin heti henkilöt, joille oman, peitellyn minän esille tuominen on tärkein asia. Monet asiantuntijat eivät vaivaudu vastaamaan keskusteluihin tällä Suomi24:n palstalla juuri noiden häirikköjen takia. Koskahan opittaisiin hieman itsekuria pelleilyn asemesta ja vastattaisiin kysymyksiin niin kuin kysyjä on toivonut.
A Tenkanen yrittää antaa asiantuntijan neuvoja, mutta fiascosta puhuminen paljastaa hänen asennoitumisensa tason. Vielä vuonna 2004 parhaita matkailuautoja valmistavan maan, Saksan, autoissa yli 70 %:ssa oli Fiat Ducaton alusta. Eniten käytetty alusta laatumerkeissä, kuten Hymer, Eura, Bürstner, Knaus, Dethleffs jne. Koska tällä alustalla ei saada yli 3,9 tonnin kantavuutta, on markkinaosuus yleisimmässä kokoluokassa, alle 3,5 to, vieläkin korkeampi. Tuon vajaan 30 %:n osuuden jakavat VW, MB, Ford, Peugeot, Citroen, Iveco, Renault, MAN jne.
Viitosvaihteen vika vuosia sitten on lähes historiaa, mutta tällä aiheella moni yrittää "herkutella", vaikka omia kokemuksia ei olisikaan. Sitä paitsi: kysyjä ei kysynyt alustoista mitään, hän kysyi vain merkkien tyyppivikoja. Alas laskutuva tuulilasi? Mistä on saatavana tietoja sellaisen yleisyydestä?
Kun kysyjä mainitsee vain kaksi merkkiä, Hymerin ja Dethleffsin, kyse on saman konsernin eri tytäryhtiöiden tuotteista. Hymer-konserniin kuuluu monta muutakin merkkiä, kuten Bürstner, Arto, Niesmann&Bischoff, LMC, TEC, Laica. Ne ovat eriyyppisiä autoja ja siten eri hintaluokissa. Ominaisuudet seuraavat hintaa. Jos jotain tiettyä merkkiä ja mallia haluaa arvioida, pitää lukea kauan alan testejä (saksalaisia!). Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia.
Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää. Talvikäyttö asettaa lisävaatimuksia eristepaksuudelle ja -materiaalille. Lähes kaikki tarjolla olevat (pois luettuna pakettiauton peltikoriin rakennetuista autoista osa) sopivat Suomessa kolmen vuodenajan käyttöön.
Yhteenvetona sanoisin (omana subjektiivisena mielipiteenäni!!), että tunnetuista, kauan markkinoilla olleista, saksalaisista merkeistä ei tyyppivikoja tänä päivänä juurikaan löydy. Erot ovat varusteissa, sisustuksessa ja auton "toimivuudessa" päivittäisessä käytössä. Jos esimerkiksi hankkii uudehkon Fiat-Ducaton alustalla olevan auton, niin saa kaksoispohjan, jossa lämpimässä tilassa ovat säiliöt ja lisää säilytystilaa sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Jotkut haluavat vain MB:n alustan ja maksavat siitä noin 10000 euroa enemmän, mutta kardaanivedon vuoksi luopuvat samalla nykyaikaisesta kaksoispohjasta.
MB:n alustassa on pehmeämpi jousitus, takaveto on hieman parempi lumessa ja mäessä. Ducaton alusta on, varsinkin Al-Ko:n alustalla, helpompi ja turvallisempi ajaa liukkailla ja uraisilla teillä, ja kulkee huojumatta.
Rohkeasti vaan asiallisia kysymyksiä ja niihin asiallisia vastauksia, niin kaikki hyötyvät.Näyttää tuo Heikki kovasti tyrkyttävän fiattia. Monenko auton kokemus Heikillä on takanaan? Jos et ole kuullut esim. integroidun etulasin ongelmista niin alkaa pikkuisen epäilyttää että haaveilet vain auton ostosta. Ja toisekseen, jos sulla auto sattuu olemaankin niin kuinka vanha rysä se on, sen tuomien kokemusten jakaminen täällä ei kannata.
Fiatin vitosen vika ei ole historiaa vaikka sitä täällä yrität uskotella, lisäksi mukaan on tullut joukko muita vikoja, heikot vetonivelet, hajoavat polttoainepumput ja ennenaikojaan porsivat etupyörien laakerit. Noista hankalin vika käyttäjän kannalta on vetonivelet sillä niitä ei voi korjata vaan on ostettava koko akseli. Vetonivelet on prässätty kiinni ja niitä ei voi erikseen vaihtaa. Harmi käyttäjälle sillä koko paketti on kallis ja jos niitä menee niinkuin on mennyt, alle 20.000km ajolla niin kalliiksi tulee takuun päättyminen. No, enpä jaksa enempää naputella, kirjoittakoon joku muukin... - Cabbymies
Heikki kirjoitti:
Kysyjällä on ihan asiallinen kysymys. Palstalle tulevat kuitenkin heti henkilöt, joille oman, peitellyn minän esille tuominen on tärkein asia. Monet asiantuntijat eivät vaivaudu vastaamaan keskusteluihin tällä Suomi24:n palstalla juuri noiden häirikköjen takia. Koskahan opittaisiin hieman itsekuria pelleilyn asemesta ja vastattaisiin kysymyksiin niin kuin kysyjä on toivonut.
A Tenkanen yrittää antaa asiantuntijan neuvoja, mutta fiascosta puhuminen paljastaa hänen asennoitumisensa tason. Vielä vuonna 2004 parhaita matkailuautoja valmistavan maan, Saksan, autoissa yli 70 %:ssa oli Fiat Ducaton alusta. Eniten käytetty alusta laatumerkeissä, kuten Hymer, Eura, Bürstner, Knaus, Dethleffs jne. Koska tällä alustalla ei saada yli 3,9 tonnin kantavuutta, on markkinaosuus yleisimmässä kokoluokassa, alle 3,5 to, vieläkin korkeampi. Tuon vajaan 30 %:n osuuden jakavat VW, MB, Ford, Peugeot, Citroen, Iveco, Renault, MAN jne.
Viitosvaihteen vika vuosia sitten on lähes historiaa, mutta tällä aiheella moni yrittää "herkutella", vaikka omia kokemuksia ei olisikaan. Sitä paitsi: kysyjä ei kysynyt alustoista mitään, hän kysyi vain merkkien tyyppivikoja. Alas laskutuva tuulilasi? Mistä on saatavana tietoja sellaisen yleisyydestä?
Kun kysyjä mainitsee vain kaksi merkkiä, Hymerin ja Dethleffsin, kyse on saman konsernin eri tytäryhtiöiden tuotteista. Hymer-konserniin kuuluu monta muutakin merkkiä, kuten Bürstner, Arto, Niesmann&Bischoff, LMC, TEC, Laica. Ne ovat eriyyppisiä autoja ja siten eri hintaluokissa. Ominaisuudet seuraavat hintaa. Jos jotain tiettyä merkkiä ja mallia haluaa arvioida, pitää lukea kauan alan testejä (saksalaisia!). Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia.
Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää. Talvikäyttö asettaa lisävaatimuksia eristepaksuudelle ja -materiaalille. Lähes kaikki tarjolla olevat (pois luettuna pakettiauton peltikoriin rakennetuista autoista osa) sopivat Suomessa kolmen vuodenajan käyttöön.
Yhteenvetona sanoisin (omana subjektiivisena mielipiteenäni!!), että tunnetuista, kauan markkinoilla olleista, saksalaisista merkeistä ei tyyppivikoja tänä päivänä juurikaan löydy. Erot ovat varusteissa, sisustuksessa ja auton "toimivuudessa" päivittäisessä käytössä. Jos esimerkiksi hankkii uudehkon Fiat-Ducaton alustalla olevan auton, niin saa kaksoispohjan, jossa lämpimässä tilassa ovat säiliöt ja lisää säilytystilaa sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Jotkut haluavat vain MB:n alustan ja maksavat siitä noin 10000 euroa enemmän, mutta kardaanivedon vuoksi luopuvat samalla nykyaikaisesta kaksoispohjasta.
MB:n alustassa on pehmeämpi jousitus, takaveto on hieman parempi lumessa ja mäessä. Ducaton alusta on, varsinkin Al-Ko:n alustalla, helpompi ja turvallisempi ajaa liukkailla ja uraisilla teillä, ja kulkee huojumatta.
Rohkeasti vaan asiallisia kysymyksiä ja niihin asiallisia vastauksia, niin kaikki hyötyvät.Heikki se väittää sakemannia parhaimmaksi matkailuautoksi, ei pirä paikkaansa ollenkaan, kyllä parhaat pelit tehrään Ruottissa!!Semmosenkun saat vielä mersun alustalle tehtynä niin eipä tarvii vaihella vehkeitä vuosikymmeniin! Nimerkillä on kokemusta tästä asiasta. Talvikäytössä aivan ehdottomia!
- Asuntoautoilija
Heikki kirjoitti:
Kysyjällä on ihan asiallinen kysymys. Palstalle tulevat kuitenkin heti henkilöt, joille oman, peitellyn minän esille tuominen on tärkein asia. Monet asiantuntijat eivät vaivaudu vastaamaan keskusteluihin tällä Suomi24:n palstalla juuri noiden häirikköjen takia. Koskahan opittaisiin hieman itsekuria pelleilyn asemesta ja vastattaisiin kysymyksiin niin kuin kysyjä on toivonut.
A Tenkanen yrittää antaa asiantuntijan neuvoja, mutta fiascosta puhuminen paljastaa hänen asennoitumisensa tason. Vielä vuonna 2004 parhaita matkailuautoja valmistavan maan, Saksan, autoissa yli 70 %:ssa oli Fiat Ducaton alusta. Eniten käytetty alusta laatumerkeissä, kuten Hymer, Eura, Bürstner, Knaus, Dethleffs jne. Koska tällä alustalla ei saada yli 3,9 tonnin kantavuutta, on markkinaosuus yleisimmässä kokoluokassa, alle 3,5 to, vieläkin korkeampi. Tuon vajaan 30 %:n osuuden jakavat VW, MB, Ford, Peugeot, Citroen, Iveco, Renault, MAN jne.
Viitosvaihteen vika vuosia sitten on lähes historiaa, mutta tällä aiheella moni yrittää "herkutella", vaikka omia kokemuksia ei olisikaan. Sitä paitsi: kysyjä ei kysynyt alustoista mitään, hän kysyi vain merkkien tyyppivikoja. Alas laskutuva tuulilasi? Mistä on saatavana tietoja sellaisen yleisyydestä?
Kun kysyjä mainitsee vain kaksi merkkiä, Hymerin ja Dethleffsin, kyse on saman konsernin eri tytäryhtiöiden tuotteista. Hymer-konserniin kuuluu monta muutakin merkkiä, kuten Bürstner, Arto, Niesmann&Bischoff, LMC, TEC, Laica. Ne ovat eriyyppisiä autoja ja siten eri hintaluokissa. Ominaisuudet seuraavat hintaa. Jos jotain tiettyä merkkiä ja mallia haluaa arvioida, pitää lukea kauan alan testejä (saksalaisia!). Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia.
Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää. Talvikäyttö asettaa lisävaatimuksia eristepaksuudelle ja -materiaalille. Lähes kaikki tarjolla olevat (pois luettuna pakettiauton peltikoriin rakennetuista autoista osa) sopivat Suomessa kolmen vuodenajan käyttöön.
Yhteenvetona sanoisin (omana subjektiivisena mielipiteenäni!!), että tunnetuista, kauan markkinoilla olleista, saksalaisista merkeistä ei tyyppivikoja tänä päivänä juurikaan löydy. Erot ovat varusteissa, sisustuksessa ja auton "toimivuudessa" päivittäisessä käytössä. Jos esimerkiksi hankkii uudehkon Fiat-Ducaton alustalla olevan auton, niin saa kaksoispohjan, jossa lämpimässä tilassa ovat säiliöt ja lisää säilytystilaa sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Jotkut haluavat vain MB:n alustan ja maksavat siitä noin 10000 euroa enemmän, mutta kardaanivedon vuoksi luopuvat samalla nykyaikaisesta kaksoispohjasta.
MB:n alustassa on pehmeämpi jousitus, takaveto on hieman parempi lumessa ja mäessä. Ducaton alusta on, varsinkin Al-Ko:n alustalla, helpompi ja turvallisempi ajaa liukkailla ja uraisilla teillä, ja kulkee huojumatta.
Rohkeasti vaan asiallisia kysymyksiä ja niihin asiallisia vastauksia, niin kaikki hyötyvät.viestiisi:
Fiatia saa suuremmalla kokonaispainolla kuin 3.9 tonnia.
Myös mersunpohjalle saa kaksoispohja auton.
Ja mistä tiedän? Siitä kun yli 3.9 Fiat oli ja Mersu on parhaillaan kaksoispohjalla. - keijopoika
Asuntoautoilija kirjoitti:
viestiisi:
Fiatia saa suuremmalla kokonaispainolla kuin 3.9 tonnia.
Myös mersunpohjalle saa kaksoispohja auton.
Ja mistä tiedän? Siitä kun yli 3.9 Fiat oli ja Mersu on parhaillaan kaksoispohjalla.Mikä malli ja niin edespäin sulla on?
- Asuntoautoilija
keijopoika kirjoitti:
Mikä malli ja niin edespäin sulla on?
Carthago MB 616 Mondial 62 L
- Anonyymi
Hymerissä on myös kesäkäyttöön suositeltu puhaltava Rumatikki.
- Anonyymi
Heikki kirjoitti:
Kysyjällä on ihan asiallinen kysymys. Palstalle tulevat kuitenkin heti henkilöt, joille oman, peitellyn minän esille tuominen on tärkein asia. Monet asiantuntijat eivät vaivaudu vastaamaan keskusteluihin tällä Suomi24:n palstalla juuri noiden häirikköjen takia. Koskahan opittaisiin hieman itsekuria pelleilyn asemesta ja vastattaisiin kysymyksiin niin kuin kysyjä on toivonut.
A Tenkanen yrittää antaa asiantuntijan neuvoja, mutta fiascosta puhuminen paljastaa hänen asennoitumisensa tason. Vielä vuonna 2004 parhaita matkailuautoja valmistavan maan, Saksan, autoissa yli 70 %:ssa oli Fiat Ducaton alusta. Eniten käytetty alusta laatumerkeissä, kuten Hymer, Eura, Bürstner, Knaus, Dethleffs jne. Koska tällä alustalla ei saada yli 3,9 tonnin kantavuutta, on markkinaosuus yleisimmässä kokoluokassa, alle 3,5 to, vieläkin korkeampi. Tuon vajaan 30 %:n osuuden jakavat VW, MB, Ford, Peugeot, Citroen, Iveco, Renault, MAN jne.
Viitosvaihteen vika vuosia sitten on lähes historiaa, mutta tällä aiheella moni yrittää "herkutella", vaikka omia kokemuksia ei olisikaan. Sitä paitsi: kysyjä ei kysynyt alustoista mitään, hän kysyi vain merkkien tyyppivikoja. Alas laskutuva tuulilasi? Mistä on saatavana tietoja sellaisen yleisyydestä?
Kun kysyjä mainitsee vain kaksi merkkiä, Hymerin ja Dethleffsin, kyse on saman konsernin eri tytäryhtiöiden tuotteista. Hymer-konserniin kuuluu monta muutakin merkkiä, kuten Bürstner, Arto, Niesmann&Bischoff, LMC, TEC, Laica. Ne ovat eriyyppisiä autoja ja siten eri hintaluokissa. Ominaisuudet seuraavat hintaa. Jos jotain tiettyä merkkiä ja mallia haluaa arvioida, pitää lukea kauan alan testejä (saksalaisia!). Mitään kirjaa eri merkeistä ei ole saatavana edes vieraskielisenä, mutta kylläkin oppaita, joiden perusteella voi oppia arvostelemaan auton ominaisuuksia.
Kysyjä ei kerro, missä ja mihin vuodenaikaan hän haluaisi matkailuautoa käyttää. Talvikäyttö asettaa lisävaatimuksia eristepaksuudelle ja -materiaalille. Lähes kaikki tarjolla olevat (pois luettuna pakettiauton peltikoriin rakennetuista autoista osa) sopivat Suomessa kolmen vuodenajan käyttöön.
Yhteenvetona sanoisin (omana subjektiivisena mielipiteenäni!!), että tunnetuista, kauan markkinoilla olleista, saksalaisista merkeistä ei tyyppivikoja tänä päivänä juurikaan löydy. Erot ovat varusteissa, sisustuksessa ja auton "toimivuudessa" päivittäisessä käytössä. Jos esimerkiksi hankkii uudehkon Fiat-Ducaton alustalla olevan auton, niin saa kaksoispohjan, jossa lämpimässä tilassa ovat säiliöt ja lisää säilytystilaa sekä hyvät ajo-ominaisuudet. Jotkut haluavat vain MB:n alustan ja maksavat siitä noin 10000 euroa enemmän, mutta kardaanivedon vuoksi luopuvat samalla nykyaikaisesta kaksoispohjasta.
MB:n alustassa on pehmeämpi jousitus, takaveto on hieman parempi lumessa ja mäessä. Ducaton alusta on, varsinkin Al-Ko:n alustalla, helpompi ja turvallisempi ajaa liukkailla ja uraisilla teillä, ja kulkee huojumatta.
Rohkeasti vaan asiallisia kysymyksiä ja niihin asiallisia vastauksia, niin kaikki hyötyvät.Miten tuo Urea pönttö pelaa talvella esim Lapissa jos auto seisoo viikon ilman sähköä??
- Toope
Lue vähän alempaa viestiketju otsikolla Apua kaivataan. Siinä Noviisi kyselee samoja asioita. Jos sekin sitten ei ole sinun kirjoituksia.
Valinnan vaikeus on todellinen, silloin kun ei vielä itse osaa määritellä todellisia tarpeitaan. Esim. WC voi nyt tuntua tarpeettomalta, ja kuitenkin käytännössä siitä ei
luopuisi, kun sen kanssa on tullut tutuksi. Näillä ns. kolmen vuodenajan autoilla pärjää satunnaisesti kyllä n. -15 asteen pakkasiin asti ihan siedettävästi. Riippuu enemmän kopin rakenteesta, onko harmaavesisäiliö eristetty tai lämmitetty. Sama koskee käyttövesiä, ja WC-kasettia. Nämä kun pääsevät jäätymään, niin siinä asumisviihtyvyys kärsii paljon. Sielläpäin ne ongelmat ensimmäsenä tulevat vastaan. Ei niinkää siinä, tarkeneeko ihmiset siinä pakkasessa asua autossa.- mörkö
Täytyypä etsiskellä se toinen viestiketju. Se kun ei satu olemaan minun kirjoituksiani. Josko se selventäisi asioita hieman lisää.
- kanavaanari
Niin, jokainen tykkää omistaan, mutta hieman on kokemusta Fiateista. Oli 90-luvun Saksasta uitettu matkailuauto, jonka viitonen hajosi heti käsiin.
Sitten tuli Fiatin Detsu uusi vm-2000, ei ongelmia. 2003 tuli integroitu uusi Hymer , ei esitetyn kaltaisia ongelmia. 2007 edelleen uusi Hymer integroitu, ei vielä mitään erityisiä ongelmia. Ajettu nyt 77000 ja jousitus pitää raskaan keulan johdosta jäykistää keulasta. Samalla laitetaan taakse ilmajousitus AL-KO alustaan.
En voi osoittaa tyyppivikoja, ei tuulilasin laskeutumisia, ei tämän vuosituhannen autoissa 5-vaihteen ongelmia. Tietysti kolme viimeistä autoa ovat tulleet "pakasta" ja ehkä sitten käytölläkin lienee osuutta "tyyppivikoihin". Ainahan pitää nähdä, että matkailuauto on kuin pakettiauto täydessä kuormassa kaiken aikaa.- Italian Mafia jyrää
Mese on tietty laatupeli, olosuhteiden pakosta melkein kaikki joutuvat valkkaamaan Fiatin, mikälie mafia-juttu syynä tähänkin? kun melkein kaikki autot tehddään Hiivatin alustalle, Mersun alustaa saa vain kalleimpiin malleihin (ja suurempiin)
Ittekin jouduin Ottamaan Fiiun, kun ei Dettleffs:siä saa mesenä 6-metriä pitkänä autona :( - Anonyymi
Italian Mafia jyrää kirjoitti:
Mese on tietty laatupeli, olosuhteiden pakosta melkein kaikki joutuvat valkkaamaan Fiatin, mikälie mafia-juttu syynä tähänkin? kun melkein kaikki autot tehddään Hiivatin alustalle, Mersun alustaa saa vain kalleimpiin malleihin (ja suurempiin)
Ittekin jouduin Ottamaan Fiiun, kun ei Dettleffs:siä saa mesenä 6-metriä pitkänä autona :(Vaihdoin juuri Fiatin Fiattiin, oli kyllä Mersu tarjolla mutta oven alaosat ja lokarin reunat umpiruosteessa joten ei ollut vaikea valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihdoin juuri Fiatin Fiattiin, oli kyllä Mersu tarjolla mutta oven alaosat ja lokarin reunat umpiruosteessa joten ei ollut vaikea valinta.
Olisi varmaan fiatinkin lokarit ja oven alalaidat yhtä paljon ruostessa jos olisi ollut samalla omistajalla ja samanlaisessa käytössä, autoja ei voi laittaa ruosteisen perusteella paremmuus järjestykseen..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi varmaan fiatinkin lokarit ja oven alalaidat yhtä paljon ruostessa jos olisi ollut samalla omistajalla ja samanlaisessa käytössä, autoja ei voi laittaa ruosteisen perusteella paremmuus järjestykseen..
Sprinterin ruostumisen voi jopa kuulla joten aika pian se kukkii, kummaa säästöä.
Mitä ALKOn alustaan tulee se on itseasiassa sitä vain ohjaamosta taaksepäin eli kattaa takajousituksen. Jokunen matkailu Fiat on ollut muttei mitään ole porsinut tai paukkunut, auto on hyvä ajaa ja edullinen huoltaa. Tarvikkeita ja lisävälineitä siihen saa kaikki mitä vain on keksitty karavaanari lompaa tyhjentämään.
Nuo styroksi Detskut ovat ajalt miekka ja kilpi jolloin kaikki muutkin oli sellaisia. Eipä nykyään puuta ole kuin kaapeissa ja kalusteissa.
- Anonyymi
Kuinka 1.9 moottorit kestävät ja jaksavat yleensä ducato a.s. autoissa
- Anonyymi
Jokainen keskustelu menee tätä samaa rataa, kysyjä kertoo selvästi että käyttö on kesä syksy, vastaajat tyrkyttävät väkisin talvikäyttöön tehtyjä kalliita laitteita. Jokaisen tehtävä valinta omien miletymysten mukaan. Jos muiden mielipiteitä kuuntelee on ostettava aina se kallein vaijtoehto. Harva voi tehdä valintaa rajattomalla budjetilla.
- Anonyymi
Joo mut mut kannattaa miettiä, lipsuuko niistä kevät, kesä ja syyskäytöistä kuitenkin lähes talvikäyttöön...
Ainakin meille kävi niin jo heti ensimmäisen matkailuauton kanssa. Kevät alkoi 15. maaliskuuta ja "syksyn" viimeinen reissu tehtiin viikko sitten. Todennäköisestti tehdään myös ainakin yksi oikea 800 km talvireissu tammikuun lopulla, jos koronatilanne sen sallii.
Kylläpä niitä talviominaisuuksia ollaan nopeasti opittu arvostamaan - vesikiertoisesta lattialämmityksestä lämpöeristyksiin. Hyvää myös se, että asunto-osan lämmiyssysteemillä saa lämmönvahtimen avulla myös moottorin lämpimäksi. Ei tarvita erillistä Webastoa, tai lohkolämppäriä:)
Jos aiemmin on omistanut vaunun, niin ei ehkä kannata verrata autoa sen (matkailu)käyttöön... Autolla kun tulee helposti lähdettyä likenteeseen sellaisillakin keleillä, jolloin vaunu sai jäädä pihaan. Tämä vain omaa kokemusta, monella asiat ja ajatukset varmaan toisinkin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mut mut kannattaa miettiä, lipsuuko niistä kevät, kesä ja syyskäytöistä kuitenkin lähes talvikäyttöön...
Ainakin meille kävi niin jo heti ensimmäisen matkailuauton kanssa. Kevät alkoi 15. maaliskuuta ja "syksyn" viimeinen reissu tehtiin viikko sitten. Todennäköisestti tehdään myös ainakin yksi oikea 800 km talvireissu tammikuun lopulla, jos koronatilanne sen sallii.
Kylläpä niitä talviominaisuuksia ollaan nopeasti opittu arvostamaan - vesikiertoisesta lattialämmityksestä lämpöeristyksiin. Hyvää myös se, että asunto-osan lämmiyssysteemillä saa lämmönvahtimen avulla myös moottorin lämpimäksi. Ei tarvita erillistä Webastoa, tai lohkolämppäriä:)
Jos aiemmin on omistanut vaunun, niin ei ehkä kannata verrata autoa sen (matkailu)käyttöön... Autolla kun tulee helposti lähdettyä likenteeseen sellaisillakin keleillä, jolloin vaunu sai jäädä pihaan. Tämä vain omaa kokemusta, monella asiat ja ajatukset varmaan toisinkin...Joo joo mutta kannattaa vaan vastata kysymykseen vaikka olisi mitkä omat kokemukset. Tää keskustelu tuntuu leirintäalueen saunakeskustelulta jossa kaikilla on paremmat vehkeet kun muilla.
- Anonyymi
Kaikissa tuotteissa myydyin on paras. Ei siksi että se olisi millään ominaisuuksilla mitattuna ehdotonta kärkeä, mutta riittävän hyvä suurimmalle osalle. Yksinkertaisesti, näissä rahalle saa parhaimman vastineen. Suuri valmistusmäärä varmistaa myös, että käytetyissä on valinnanvaraa, huoto toimii, varaosia löytyy jne.
Lämmitysratkaisuista, seinien eristepaksuuksita, materiaaleista jne..., näistä voidaan vääntää loputtomasti, mitään yleispätevää "osta tämä" vaihtoehtoa ei ole olemassakaan. Jokainen joutuu tekemään valinnan omista lähtökohdista. Ketju on vanha, todennäköisesti kysyjä on päätöksen tehnyt, mahdollisesti jo ehtinyt vaihtaakin moneen kertaan. Paras neuvo, aloita jostain mikä tuntuu hyvältä itselle. Katso miltä valinta alkaa tuntumaan, osuiko oikeaan, tarviiko jotain muuta. Aina voi vaihtaa, harrastuskin muuttuu ajan myötä, kesäharrastus muuttuu koko vuotiseksi jne...
Onnea valintaan !- Anonyymi
Pitkälle samaa mieltä. Kuitenkin tuo "aloita jostain mikä tuntuu hyvältä itselle" hieman särähtää.
Olen itse aloittanut vaunuharrastuksen aikoinaan juuri näin ja meni pieleen aika pahasti. Samoin kävi muuten 25 v sitten moottoripyörän kanssa. Kuvittelin haluavani custom-pyörän, sekin oli kallis ja turha erehdys. Mut menee jo ot..
Matkailuautoilu aloitettiin 1 kk / 8000 km vuokra-autolla. Vaikka ko. auto oli ensi silmäyksellä meille todella ok, niin aika pian selvisi ettei merkki ja ainakaan malli ole meidän tuleva oma auto.
Vuokrausta suosittelisin jokaiselle noviisille ensialkuun. Turhat vaihtamiset kustantavat yleensä enemmän kuin taskurahaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkälle samaa mieltä. Kuitenkin tuo "aloita jostain mikä tuntuu hyvältä itselle" hieman särähtää.
Olen itse aloittanut vaunuharrastuksen aikoinaan juuri näin ja meni pieleen aika pahasti. Samoin kävi muuten 25 v sitten moottoripyörän kanssa. Kuvittelin haluavani custom-pyörän, sekin oli kallis ja turha erehdys. Mut menee jo ot..
Matkailuautoilu aloitettiin 1 kk / 8000 km vuokra-autolla. Vaikka ko. auto oli ensi silmäyksellä meille todella ok, niin aika pian selvisi ettei merkki ja ainakaan malli ole meidän tuleva oma auto.
Vuokrausta suosittelisin jokaiselle noviisille ensialkuun. Turhat vaihtamiset kustantavat yleensä enemmän kuin taskurahaa...Jep, tämä vuokraaminen on hyvä idea. Itsekin tuli aikoinaan harrastettua ennen oman hankkimista. Siinä pääsee kyllä jossain määrin kartalle mitä ominaisuuksia tarvitsee.
Valinnanvaraa on näissä vähän huonosti, pitäisi vuokrailla erilaisa autoja eri pohjaratkaisuilla, eri merkkisiä jne... ei välttämättä kaikkea löydy ihan läheltä. - Anonyymi
Myydyin ei ole aina paras, se on halvin. Ominaisuudet tulee lisävarusteista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myydyin ei ole aina paras, se on halvin. Ominaisuudet tulee lisävarusteista.
No joo, myydyin ei tosiaan ole minunkaan mielestä paras, mutta onko myydyin sitten halvin? Sunlight lienee myydyin, ehkä halvinkin - en tiedä. Ainakaan paras se ei ole, eikä mielestäni kuulu edes parhaimpiin.
Läheskään kaikki ominaisuudet ei tule pelkistä lisävarusteista. Vallankin jos verrataan ympärivuotiseen käyttöön tehtyjä autoja enempi kesäkäyttöön suunniteltuihin. Jo lattiarakenteissa on eroja, joita ei lisävarusteilla parannella, lämmityssysteemeistä ja eristyksistä puhumattakaan. Iso osa ominaisuuksista myös alustasta riippuvaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo, myydyin ei tosiaan ole minunkaan mielestä paras, mutta onko myydyin sitten halvin? Sunlight lienee myydyin, ehkä halvinkin - en tiedä. Ainakaan paras se ei ole, eikä mielestäni kuulu edes parhaimpiin.
Läheskään kaikki ominaisuudet ei tule pelkistä lisävarusteista. Vallankin jos verrataan ympärivuotiseen käyttöön tehtyjä autoja enempi kesäkäyttöön suunniteltuihin. Jo lattiarakenteissa on eroja, joita ei lisävarusteilla parannella, lämmityssysteemeistä ja eristyksistä puhumattakaan. Iso osa ominaisuuksista myös alustasta riippuvaisia.Kyllä myydyin tuote on tilastollisesti katsottuna paras. Se on myydyin, eli lukumäärällisesti suurin joukko ihmisistä on päätynyt siihen. Vai väitätkö että tämä joukko olisi olisi tehnyt valinnan jonkun muun kriteerin suhteen, kuin valitsemalla itselleen parhaimman tuotteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä myydyin tuote on tilastollisesti katsottuna paras. Se on myydyin, eli lukumäärällisesti suurin joukko ihmisistä on päätynyt siihen. Vai väitätkö että tämä joukko olisi olisi tehnyt valinnan jonkun muun kriteerin suhteen, kuin valitsemalla itselleen parhaimman tuotteen.
Moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä. Siis ensisilmäyksellä ihan yhtä hyviä ja hienoja kaikki autot ja vaunut ovat, puutteet paljastuvat vasta käytössä.
Ihan varmasti väitän, hinta on tässäkin asiassa monille se ainoa kriteeri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo, myydyin ei tosiaan ole minunkaan mielestä paras, mutta onko myydyin sitten halvin? Sunlight lienee myydyin, ehkä halvinkin - en tiedä. Ainakaan paras se ei ole, eikä mielestäni kuulu edes parhaimpiin.
Läheskään kaikki ominaisuudet ei tule pelkistä lisävarusteista. Vallankin jos verrataan ympärivuotiseen käyttöön tehtyjä autoja enempi kesäkäyttöön suunniteltuihin. Jo lattiarakenteissa on eroja, joita ei lisävarusteilla parannella, lämmityssysteemeistä ja eristyksistä puhumattakaan. Iso osa ominaisuuksista myös alustasta riippuvaisia.Hyvinkin usein lisävarusteena voi tilata ennen valmistumista esim paremman lattiarakenteen, lämmityksen ym lisävarusteita. Alustaa voi tiedustella esim eri painoluokkaan kuuluvana ja samalla muuttuu esim rengaskoko. Kaikkea muutakin kivaa saa esim rahalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvinkin usein lisävarusteena voi tilata ennen valmistumista esim paremman lattiarakenteen, lämmityksen ym lisävarusteita. Alustaa voi tiedustella esim eri painoluokkaan kuuluvana ja samalla muuttuu esim rengaskoko. Kaikkea muutakin kivaa saa esim rahalla.
Toki totta. Toisaalta voi ostaa auton, jossa kaikki mainitsemasi on vakiovarusteena:)
- Anonyymi
Mitä kalliimpi auto, sitä enemmän velkaa
- Anonyymi
Ei avautunut.. Ei kai kukaan vaunua tai autoa velaksi osta..? Täysin omituinen ajatus, kuten velkarahalla lomailukin....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei avautunut.. Ei kai kukaan vaunua tai autoa velaksi osta..? Täysin omituinen ajatus, kuten velkarahalla lomailukin....
Oliko tuo kommentti sarkasmia. Eiköhän lähes jokainen matkailuauto osteta velaksi, ellei kyse ole muutaman tonnin pommista.
- Anonyymi
Kaikki ostavat . Sandarderi on karavaanareiden pankki.
- Anonyymi
Minulla on Fiatti Elnakin korilla . puhallin tuulettaa
- Anonyymi
Ollaan ostamassa ensimmäistä asuntoautoa. Pitääkö vielä varoa jonkin auton styrox eristeitä, vai ovatko jo kaikki uretaanieristeisiä. Siis ikäluokka 2010 ja uudemmat.
- Anonyymi
Mitä hienompi auto, sitä enemmän velkaa.
- Anonyymi
Minulla on Elnakki rumatikillä. Terv. Kuopiosta
- Anonyymi
Oli minulla ennen Hyymerikin, vaan kun siinä oli ne ropottivaihteet niin en osannut niitä käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli minulla ennen Hyymerikin, vaan kun siinä oli ne ropottivaihteet niin en osannut niitä käyttää.
Juu niin oli, kunnes vouti vei sen .
- Anonyymi
Onko täällä Kuopiossa Ransitin varaosakauppaa, nokeentui minun Ransitista ERG ventiili ja pitäisi päästä takaisin Kotkaan?
- Anonyymi
Nyt minulla Transiitti Elnakin kopalla. Rumatikki tietysti. Palstavahti Kuopiosta
- Anonyymi
Velini osaa vaihtaa Transiittiin umpinaisen kytkimenvauhtipyörän, vaihtoi naapurinsakin miehen ransiittiin. Nyt kulkee tyhjäkäynnillä viittä kymppiä on hyvä peli
- Anonyymi
Aiheeseen vähän liittyen. Fiatissa ja Dethflesissä pikku sähkövikaa. Johtosarjat heppoisia.
Osaisiko joku neuvoa mistä pääsee kädiksi Dethfledin jätevesisäiliön anturiin. Mittari näyttää milloin mitäkin vaikka säiliö on tyhjä. - Anonyymi
Fiatin jakopäähihna vaihdettava aina tankatessa. Palstavahti Kuopiosta
- Anonyymi
Mitä sää perseen kyttääjä vaihdat puheenaihetta..
- Anonyymi
Rumatikki onnen tuo.
- Anonyymi
Onko palstavahti Joksu ihastunut Reinonsa hanurii ???
- Anonyymi
Nyt voit olla ihan levollisin mielin, sinulle on jo hälytetty apua.
- Anonyymi
Reino ehjätää!7
- Anonyymi
Elnakki, hyymeri, ropottivaihteet, viiatti, dethleffsi, rumatikki, peppuseks ja omaReino
- Anonyymi
Laita Palstavahti Joksu taas reuhusi vikalista .saadaan porukka nauramaan . Se kun piristää meitä saatanasti
- Anonyymi
No laitetaan kun sitä halutaan. Palstavahti Jouko Kuopiosta
Kyllä tämä on tämän vuoden paras juttu tapahtuma
Voi v.ittu kun tulee iloiseksi sen luettuani
Minun VIATISTA särkeentyi nämä eikä ollut paljonajettu ,oli italialainen helle kesän kuljin ,Tässä listani:
Ei koskaan Fiatia
VIATTI Ransitinreuhu oli meillä kanssa,vikoja oli yötäpäivää
804 km paripyörän takarenkas hajosi Klo.19.07.
1150km Rumatikin 3002sytytytin ei sytytänyt.1000 e maksoi korjaus Delttalla
1743 km hävisi Potapotin tankin korkkki ja roiskutti
1780km etuvalosta palo lyhytlamppu ja parkkimis valaisin
2106 km Portapotin pumppu lakkasi toimimasta Klo.13.09. Jäätyi Portapotti
2810 km ratiosda kääntyi kanava yötäpäivää Niuvassa eri asemalle
3275 km tv-antenninputken kiinnitys petti katosta
3600 km likavemärin hana jäätyi umpeen Petosen ABCllä Öllölässä
4790 km peruutuskamera pimeni, on tärkeävärkki
5317 km tuulilasiin tuli kivi ja halkesi
5709 km akku sökähti,uusi akku kun laitoin niin ei startannut ei mitään, eivät tienneet sitä REIJON DIESELISSÄ! Tilasin toisesta liikkeestä 2 sulaketta
6900 km ulkooven toppari irtosi
7121km huohotinputki jäätyi,vaikka ajo tietokone näytti lämmintä Klo.18.06.
7222km monet laakerit meni, oli syttyä palamaan paripyörät
7500 km pakoputken kannatinkumilenkki katkesi.makasin melkein päivän alla
7775km ilmamäärämittari paloi 6kertaa, ei ole kuin ropottivahteisessa ja maksoi 1000e/kpl
8000 km ei saanut ropottivaihtetta päälle Klo.09.12. sateella.eivät osanneet, Lapinautossa laittaa uutta ilmamäärämittaria päälle. rovaniemellä
8700 km niveleitä rupesi menemään kartaanista,ostin ne Tamgearilta enkä Motonetistä kun eivät vastanneet puhelimeeni
9100 kmRumatikin puhallin ei puhaltanut lämmintä pahviputkista. uusi pahviputki oli Kuopissa Klo.16.57. Starkilla kallista
9438km takaiskunvaimentimesta vuosi yötäpäivää öljyä Tuurin pihassa
Oli vasta ajettu 200000tuhatta km kun oli tuotu tuo italialainen hellekesänkuljin saksasta vm 2.8 turpodiesel. Aina ajoin 25 000 vuodessa kun oli yhtenä autona yötä päivää. Autonkäyttö päästövero oli 485 e/kg minulla Joksulla
Eivät ottaneet rintaJoupille kun oli vielä velkaa 9 vuotta Santanderille,eikä REIJON AUTOSSA tienneet
Rumatikki sökähti - Anonyymi
Älkää ostako autoa jossa edulliset tarvike aluvanteet.
Esim 400 euron vanteet voi heti pistää kierrätysmetalliksi. Surkeat fiattiin muovirimpulasoviterenkaat. Vanteet nypyttää ja tasapainomurkuloita jaa liimata kassillisen vanteisiin.- Anonyymi
Eihän tuo ole kynnyskysymys auton valinnassa, sillä vanteethan ostaja saa kaupanteon jälkeen vaihtaa ihan vapaasti mieleisiinsä, jos auto on muuten itselle sopiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo ole kynnyskysymys auton valinnassa, sillä vanteethan ostaja saa kaupanteon jälkeen vaihtaa ihan vapaasti mieleisiinsä, jos auto on muuten itselle sopiva.
Joo mut yksi tekijä kaiken muun ohessa, jos löytyy muitakin miinusta niin kannattaa jättää ostamatta, uudet vanteen maksaa kuitenkin lähemmäs tonnin jos aikoo hyvät saada.
- Anonyymi
Hymerissä sökähtää rumatikki 3 vuodesta. Neljäntenä vuonna sökähtää jääkaappi ja viidentenä portapotta.
- Anonyymi
Minun Elnakkiin tuli kivi tuulilasiin ja se halkesi
- Anonyymi
Mulla on rumatikki. Ajan aina saman hotellin parkkipaikalle ja vuokraan yhden hengen huoneen. Hyvin tarkenee.
- Anonyymi
Minulla on Lmc kesäkuljin vesikeskus lämmittäjällä,vien sen aina syksyllä maalle veljeni luo talvikorjuuseen , ja punkkaan koko talven vuokrayksiössä
- Anonyymi
Dethleffsin tyyppivika on mersun etujousen katkeaminen.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323767- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151721Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541392Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231264VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu931241Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi331183- 691114
- 681004
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975