Vuorovedoin

Anonyymi

Bruckner on hän johon palaan kun Mahler alkaa ahdistamaan.

20

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tällä hetkellä kuuntelen vain Mozartia, Melartinia ja tuukkasta kun juuri mitään muutakaan kiinnostavaa suomalaista musiikkia ei ole viime aikoina levytetty jolla tarkoitan esim. aaltosen hiroshima sinfoniaa ja kansansinfoniaa, saikkolan traagista ja pensiero movimentoa, fougstedtin ja linnnalan kakkosta, rannan, pesosen, karjalaisen, ringbomin, fordellin 44 sinfoniaa jne.

      • Anonyymi

        Saikkolan itsensä johtama mestarin 5. sinfonia kaatuneiden aseveljien muistolle(tarkemmin muistellen lisänimi taisikin olla parilla edellisellä sinfonialla) jonka sävelkielessä heijastuvat sotamuistot rintamalta jonka kantanauhatallenne historian patinassaan on esittämisen arvoinen historiallinen aarre ja harvinaisuus jota ylle panttaa levyarkistossaan ryssien perseennuolennan symbolina stalinin voitonjuhlan kunniaksi suomen pienestä mutta sisukkaasta korpisoturi-armeijasta joka sai vainolaisesta puolustusvoiton. Tätä sotajauhantaa mieluummin kuulisi säveltäjän hengentuotteita kuin katselisi kuvia ainolan suojissa sikariaan tupruttelevasta luuseri sibasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saikkolan itsensä johtama mestarin 5. sinfonia kaatuneiden aseveljien muistolle(tarkemmin muistellen lisänimi taisikin olla parilla edellisellä sinfonialla) jonka sävelkielessä heijastuvat sotamuistot rintamalta jonka kantanauhatallenne historian patinassaan on esittämisen arvoinen historiallinen aarre ja harvinaisuus jota ylle panttaa levyarkistossaan ryssien perseennuolennan symbolina stalinin voitonjuhlan kunniaksi suomen pienestä mutta sisukkaasta korpisoturi-armeijasta joka sai vainolaisesta puolustusvoiton. Tätä sotajauhantaa mieluummin kuulisi säveltäjän hengentuotteita kuin katselisi kuvia ainolan suojissa sikariaan tupruttelevasta luuseri sibasta.

        Minusta on täysin käsittämätöntä miksi yle radio 1 ei pyri tekemään tunnetuksi kantanauhalle tallennettuja tuntemattomaksi jääneitä ja unohdettuja suomalaisen sinfoniakirjallisuudsen klassikoita vaan tyytyy soittamaqan nettiradiossakin jotakin täysin museoitunutta martin wegeliuksen Daniel hjort alkusoittoa ja sibeliuksen sinfonioita ikään kuin hänellä olisi jonkinlainen monopoliasema suomalaisessa musiikissa ja kaikki muut hisstorialliset tai historiattomat säveltäjät olisivat pannassa ettei sibeliusfanit saa slaagia kun heidän idolillaan ei olekaan yksinoikeuksia suomalaisessa musiikissa. luulisi sen olevan kaikkien etu jos kantanauhalle tallennetut linnalan, tuukkasen, melartinin, pesosen, saikkolan ym, sinfoniat soisivat nettiradiossa edustaen hyvin suopmalaisen musiikin historiaa mutta ehkäpä joku itsekkyys ja sokeus kauniille musiikille estää tekemästä tätä elleivvät markkkinavoimat välilliseesti ohjaa ylenkin musiikkipolitiikkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on täysin käsittämätöntä miksi yle radio 1 ei pyri tekemään tunnetuksi kantanauhalle tallennettuja tuntemattomaksi jääneitä ja unohdettuja suomalaisen sinfoniakirjallisuudsen klassikoita vaan tyytyy soittamaqan nettiradiossakin jotakin täysin museoitunutta martin wegeliuksen Daniel hjort alkusoittoa ja sibeliuksen sinfonioita ikään kuin hänellä olisi jonkinlainen monopoliasema suomalaisessa musiikissa ja kaikki muut hisstorialliset tai historiattomat säveltäjät olisivat pannassa ettei sibeliusfanit saa slaagia kun heidän idolillaan ei olekaan yksinoikeuksia suomalaisessa musiikissa. luulisi sen olevan kaikkien etu jos kantanauhalle tallennetut linnalan, tuukkasen, melartinin, pesosen, saikkolan ym, sinfoniat soisivat nettiradiossa edustaen hyvin suopmalaisen musiikin historiaa mutta ehkäpä joku itsekkyys ja sokeus kauniille musiikille estää tekemästä tätä elleivvät markkkinavoimat välilliseesti ohjaa ylenkin musiikkipolitiikkaa

        brucknerin 9. sinfonia kuulosti emotionaalisesti väkevältä saksalaisen postromanttisen sinfoniakirjallisuuden voimannäytteeltä mutta hänen sinfonioidensa valtavat mittasuhteet ja taivaita tavoitteleva kompleksinen sinfonis-arkkitehtoninen muotosuunnittelu vaativat tavatonta kärsivällisyyttä jota kaikilla ei ole. Sikssi kai minäkin olen hurahtanut suomalaiseen postromantiikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        brucknerin 9. sinfonia kuulosti emotionaalisesti väkevältä saksalaisen postromanttisen sinfoniakirjallisuuden voimannäytteeltä mutta hänen sinfonioidensa valtavat mittasuhteet ja taivaita tavoitteleva kompleksinen sinfonis-arkkitehtoninen muotosuunnittelu vaativat tavatonta kärsivällisyyttä jota kaikilla ei ole. Sikssi kai minäkin olen hurahtanut suomalaiseen postromantiikkaan.

        Wagner sanoi kerran: Tunnen yhden ainoan säveltäjän jota voidaan verrata beethoveniin ja hän on bruckner. Muistan kerran kun pyysin äitiäni ostamaan fazerin musiikkiliikkeestä brucknerin sinfonioiden kokonaislevytyksen mutta pettymyksekseni hän toikin brahmsin sinfoniat enkä oikein pitänyt niistä muutamaa teosta Haydn muunnelmia ja akateemista alkusoittoa lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        brucknerin 9. sinfonia kuulosti emotionaalisesti väkevältä saksalaisen postromanttisen sinfoniakirjallisuuden voimannäytteeltä mutta hänen sinfonioidensa valtavat mittasuhteet ja taivaita tavoitteleva kompleksinen sinfonis-arkkitehtoninen muotosuunnittelu vaativat tavatonta kärsivällisyyttä jota kaikilla ei ole. Sikssi kai minäkin olen hurahtanut suomalaiseen postromantiikkaan.

        Jatka vaan sahansoiton kuuntelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saikkolan itsensä johtama mestarin 5. sinfonia kaatuneiden aseveljien muistolle(tarkemmin muistellen lisänimi taisikin olla parilla edellisellä sinfonialla) jonka sävelkielessä heijastuvat sotamuistot rintamalta jonka kantanauhatallenne historian patinassaan on esittämisen arvoinen historiallinen aarre ja harvinaisuus jota ylle panttaa levyarkistossaan ryssien perseennuolennan symbolina stalinin voitonjuhlan kunniaksi suomen pienestä mutta sisukkaasta korpisoturi-armeijasta joka sai vainolaisesta puolustusvoiton. Tätä sotajauhantaa mieluummin kuulisi säveltäjän hengentuotteita kuin katselisi kuvia ainolan suojissa sikariaan tupruttelevasta luuseri sibasta.

        "Tätä sotajauhantaa mieluummin kuulisi säveltäjän hengentuotteita kuin katselisi kuvia ainolan suojissa sikariaan tupruttelevasta luuseri sibasta."

        Jassoo, että yli 70 vuotias mies oli muka luuseri kun ei ollut sotimassa rintamalla? Mutta eikös tämä asia ole täällä jo kertaalleen käsitelty? Siis se asia että pitäisikö pohtia sitä että miksi Sibeliuksen yli 70-vuotiaana ja ei minkään sortin sotilaskoulutusta omaavana ja ilmeisesti joistain terveysongelmista kärsivänä olisi pitänyt olla rintamalla kun ei sinne rintamalle muitakaan saman ikäisiä eli yli 70-vuotiaita ollut kutsuttu tai käsketty?

        Tietääkseni sodan aikaan jos armeija olisi katsonut tarvitsevansa Sibeliusta rintama- tai johonkin sotilaspalvelukseen, niin hänet olisi sinne kutsuttu tai käsketty. Ei varsinkaan sinne rintamalle niin vaan kävelty tyyliin että lähdin tässä pikkusen sotimaan kun telkusta ei taaskaan tullut mitään kivaa katsottavaa, vaan sinne rintamalle mentiin tai jouduttiin käskystä.

        Ja mitä siihen käskyyn lähteä sotimaan tulee, niin tokihan kansalaisella jopa silloin sota-aikana oli mahdollisuus kieltäytyä sitä käskyä noudattamasta, mutta siitä käskyn noudattamatta jättämisestä olisi ollut seurauksena vankilatuomio. Joten se että Sibelius vietti sota-ajan kotonaan kertoi ettei moista käskyä lähteä sotimaan ollut hänelle annettu.

        Mitä tulee Sibeliuksen sikareihin, niin hänhän sai niitä lahjoituksina, ja kun ottaa huomioon kuinka vaarallisia sikarit ja muut tupakka tuotteet loppujen lopuksi terveydelle voivat olla, niin järkevin tapa hävittää ne on polttaa ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tätä sotajauhantaa mieluummin kuulisi säveltäjän hengentuotteita kuin katselisi kuvia ainolan suojissa sikariaan tupruttelevasta luuseri sibasta."

        Jassoo, että yli 70 vuotias mies oli muka luuseri kun ei ollut sotimassa rintamalla? Mutta eikös tämä asia ole täällä jo kertaalleen käsitelty? Siis se asia että pitäisikö pohtia sitä että miksi Sibeliuksen yli 70-vuotiaana ja ei minkään sortin sotilaskoulutusta omaavana ja ilmeisesti joistain terveysongelmista kärsivänä olisi pitänyt olla rintamalla kun ei sinne rintamalle muitakaan saman ikäisiä eli yli 70-vuotiaita ollut kutsuttu tai käsketty?

        Tietääkseni sodan aikaan jos armeija olisi katsonut tarvitsevansa Sibeliusta rintama- tai johonkin sotilaspalvelukseen, niin hänet olisi sinne kutsuttu tai käsketty. Ei varsinkaan sinne rintamalle niin vaan kävelty tyyliin että lähdin tässä pikkusen sotimaan kun telkusta ei taaskaan tullut mitään kivaa katsottavaa, vaan sinne rintamalle mentiin tai jouduttiin käskystä.

        Ja mitä siihen käskyyn lähteä sotimaan tulee, niin tokihan kansalaisella jopa silloin sota-aikana oli mahdollisuus kieltäytyä sitä käskyä noudattamasta, mutta siitä käskyn noudattamatta jättämisestä olisi ollut seurauksena vankilatuomio. Joten se että Sibelius vietti sota-ajan kotonaan kertoi ettei moista käskyä lähteä sotimaan ollut hänelle annettu.

        Mitä tulee Sibeliuksen sikareihin, niin hänhän sai niitä lahjoituksina, ja kun ottaa huomioon kuinka vaarallisia sikarit ja muut tupakka tuotteet loppujen lopuksi terveydelle voivat olla, niin järkevin tapa hävittää ne on polttaa ne.

        Sibelius oli sikäli täysi luuseri ettei hän muistanut hengentuotteillaan suomalaisia sotasankareita kuten Saikkola Traagisessa sinfoniassaan no. 2 kaatuneita aseveljiä ja ilmeisesti Sostakovits Leningrad sinfoniassaan urhoollisia neuvostosotilaita ja heidän sankaruuttaan ja urhoollisuuttaan taistelussa natsisaksaa vastaan ja Ainolan hiljaisuus vain jatkui Sibeliuksen ollessa kyvytön tällaisiin musiikillisiin urotekoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tätä sotajauhantaa mieluummin kuulisi säveltäjän hengentuotteita kuin katselisi kuvia ainolan suojissa sikariaan tupruttelevasta luuseri sibasta."

        Jassoo, että yli 70 vuotias mies oli muka luuseri kun ei ollut sotimassa rintamalla? Mutta eikös tämä asia ole täällä jo kertaalleen käsitelty? Siis se asia että pitäisikö pohtia sitä että miksi Sibeliuksen yli 70-vuotiaana ja ei minkään sortin sotilaskoulutusta omaavana ja ilmeisesti joistain terveysongelmista kärsivänä olisi pitänyt olla rintamalla kun ei sinne rintamalle muitakaan saman ikäisiä eli yli 70-vuotiaita ollut kutsuttu tai käsketty?

        Tietääkseni sodan aikaan jos armeija olisi katsonut tarvitsevansa Sibeliusta rintama- tai johonkin sotilaspalvelukseen, niin hänet olisi sinne kutsuttu tai käsketty. Ei varsinkaan sinne rintamalle niin vaan kävelty tyyliin että lähdin tässä pikkusen sotimaan kun telkusta ei taaskaan tullut mitään kivaa katsottavaa, vaan sinne rintamalle mentiin tai jouduttiin käskystä.

        Ja mitä siihen käskyyn lähteä sotimaan tulee, niin tokihan kansalaisella jopa silloin sota-aikana oli mahdollisuus kieltäytyä sitä käskyä noudattamasta, mutta siitä käskyn noudattamatta jättämisestä olisi ollut seurauksena vankilatuomio. Joten se että Sibelius vietti sota-ajan kotonaan kertoi ettei moista käskyä lähteä sotimaan ollut hänelle annettu.

        Mitä tulee Sibeliuksen sikareihin, niin hänhän sai niitä lahjoituksina, ja kun ottaa huomioon kuinka vaarallisia sikarit ja muut tupakka tuotteet loppujen lopuksi terveydelle voivat olla, niin järkevin tapa hävittää ne on polttaa ne.

        Enhän minä niin sanonut että Sibeliuksen olisi pitänyt vanhana miehenä lähteä rintamalle sotimaan vaan tarkoitin lähinnä sitä että olisi ollut suotavaa ja toivottavaa että hän olisi teoksillaan osoittanut isänmaallisuutensa ja kiitollisuutensa suomalaiselle korpisoturille mutta miten hän sotaan reagoikaan? Piiloutui Ainolan mökkiinsä eikä säveltänyt nuottiakaan suomalaisten sotilaiden hengennostatukseksi tai heidän muistolleen ja kunniaksi kuten esim. mainitsemani Saikkola tai Ahti Karjalainen tai Aaltonen pasifistisen Hiroshima sinfoniansa josta tulikin suuri menestysteos.


    • Anonyymi

      Bruckner on järeää kamaa.
      Tosin Bachin jälkeen kaikki muu on sievistelevää ja teennäistä,mutta Bruckner ja Sostakovits pääsevät lähelle olennaista.

      • Anonyymi

        Sostakovitsin sinfonioissa parasta antia ovat hitaat adagio osat kun hänelle tyylillistä sukua oleva Saikkola suosii sinfonioissaan Salmenhaaran mukaan nopeita osia vaikka ovat hänenkin adagionsa hyvin puhuttelevia ja riipaisevan kauniita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sostakovitsin sinfonioissa parasta antia ovat hitaat adagio osat kun hänelle tyylillistä sukua oleva Saikkola suosii sinfonioissaan Salmenhaaran mukaan nopeita osia vaikka ovat hänenkin adagionsa hyvin puhuttelevia ja riipaisevan kauniita.

        Mutta jos on Shostakovichin niin sanottuja muistelmia uskominen tuo mainittu *Leningrad' Sinfonia oli pikemminkin jonkin sortin surusoitto kaikille niille kymmenilletuhansille pietarilaisille jotka Stalinin hallinto vangitsi ja tappoi vuosien ja vuosikymmenien mittaan eikä ollut niinkään Saksan hyökkäystä koskeva teos.

        Kuten tiedetään Sibelius kärsi ikääntymisen myötä lisääntyneestä käsiensä voimakkaasta vapinasta mikä ehkä teki sävellystyön sillä tapaa kuin hän oli tottunut sitä tekemään käytännössä mahdottomaksi. Joten ehkä hänellä oli sinänsä pätevä lääketieteellinen syy olla vuoden 1932 jälkeen säveltämättä, ja koska hän ei itse osallistunut sotaan niin miksi hän kuulopuheiden varaan olisi alkanut jotain sotaa näennäisesti sivuavaa tekemään?

        Ja kuten aiemmin on jo sanottu eiköhän vaikkapa Ateenalaisten laulu ja/tai Jääkärimarssi olleet enempi sotaponnistuksia edistäneitä sävellyksiä kuin mikään mitä Saikkola tai Ahti Karjalainen tai Aaltonen saivat sodan aikana tai jälkeen aikaiseksi.

        Kumma kyllä eipä ole tullut kertaakaan kohdattua sotaveteraania joka olisi Saikkolan tai Ahti Karjalaisen tai Aaltosen sota-aiheisista tai muistakaan töistä pazkankaan vertaa välittänyt tai ollut kiinnostunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos on Shostakovichin niin sanottuja muistelmia uskominen tuo mainittu *Leningrad' Sinfonia oli pikemminkin jonkin sortin surusoitto kaikille niille kymmenilletuhansille pietarilaisille jotka Stalinin hallinto vangitsi ja tappoi vuosien ja vuosikymmenien mittaan eikä ollut niinkään Saksan hyökkäystä koskeva teos.

        Kuten tiedetään Sibelius kärsi ikääntymisen myötä lisääntyneestä käsiensä voimakkaasta vapinasta mikä ehkä teki sävellystyön sillä tapaa kuin hän oli tottunut sitä tekemään käytännössä mahdottomaksi. Joten ehkä hänellä oli sinänsä pätevä lääketieteellinen syy olla vuoden 1932 jälkeen säveltämättä, ja koska hän ei itse osallistunut sotaan niin miksi hän kuulopuheiden varaan olisi alkanut jotain sotaa näennäisesti sivuavaa tekemään?

        Ja kuten aiemmin on jo sanottu eiköhän vaikkapa Ateenalaisten laulu ja/tai Jääkärimarssi olleet enempi sotaponnistuksia edistäneitä sävellyksiä kuin mikään mitä Saikkola tai Ahti Karjalainen tai Aaltonen saivat sodan aikana tai jälkeen aikaiseksi.

        Kumma kyllä eipä ole tullut kertaakaan kohdattua sotaveteraania joka olisi Saikkolan tai Ahti Karjalaisen tai Aaltosen sota-aiheisista tai muistakaan töistä pazkankaan vertaa välittänyt tai ollut kiinnostunut.

        Se on hyvin valitettavaa sillä niin merkittäviä sinfonioita he ovat säveltäneet että on suuri vahinko jos ne jäävät kokonaan unohduksiin. Palan halusta kuulla Saikkolan Traagisen sinfonian pateettisine ja lyyrisine molliteemoineen rikkaasti orkestroituna ja ehkä jossain Avantin konsertissa se lienee hiljan esitettykin. Taatusti syvemmin koskettavaa musiikkia kuin Sibeliuksen jäätävä klassismia edustavat staattiset ja askeettiset sinfoniat. Karjalaisen Sääski sinfonia minulla on älppärillä jonka musiikin pakahduttava kauneus ylittää Sibeliuksen sinfonioiden frigidin sanonnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos on Shostakovichin niin sanottuja muistelmia uskominen tuo mainittu *Leningrad' Sinfonia oli pikemminkin jonkin sortin surusoitto kaikille niille kymmenilletuhansille pietarilaisille jotka Stalinin hallinto vangitsi ja tappoi vuosien ja vuosikymmenien mittaan eikä ollut niinkään Saksan hyökkäystä koskeva teos.

        Kuten tiedetään Sibelius kärsi ikääntymisen myötä lisääntyneestä käsiensä voimakkaasta vapinasta mikä ehkä teki sävellystyön sillä tapaa kuin hän oli tottunut sitä tekemään käytännössä mahdottomaksi. Joten ehkä hänellä oli sinänsä pätevä lääketieteellinen syy olla vuoden 1932 jälkeen säveltämättä, ja koska hän ei itse osallistunut sotaan niin miksi hän kuulopuheiden varaan olisi alkanut jotain sotaa näennäisesti sivuavaa tekemään?

        Ja kuten aiemmin on jo sanottu eiköhän vaikkapa Ateenalaisten laulu ja/tai Jääkärimarssi olleet enempi sotaponnistuksia edistäneitä sävellyksiä kuin mikään mitä Saikkola tai Ahti Karjalainen tai Aaltonen saivat sodan aikana tai jälkeen aikaiseksi.

        Kumma kyllä eipä ole tullut kertaakaan kohdattua sotaveteraania joka olisi Saikkolan tai Ahti Karjalaisen tai Aaltosen sota-aiheisista tai muistakaan töistä pazkankaan vertaa välittänyt tai ollut kiinnostunut.

        Luuletko että Sibeliuksen tilapäisluonteiset ja patrioottiset pikku sepitteet lyövät Aaltosen ja Saikkolan suuret sinfoniat laudalta. Eihän sellainen heikkolaatuinen käyttömusiikki pärjää absoluuttisen musiikin korkeimmalle muodolle millään tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos on Shostakovichin niin sanottuja muistelmia uskominen tuo mainittu *Leningrad' Sinfonia oli pikemminkin jonkin sortin surusoitto kaikille niille kymmenilletuhansille pietarilaisille jotka Stalinin hallinto vangitsi ja tappoi vuosien ja vuosikymmenien mittaan eikä ollut niinkään Saksan hyökkäystä koskeva teos.

        Kuten tiedetään Sibelius kärsi ikääntymisen myötä lisääntyneestä käsiensä voimakkaasta vapinasta mikä ehkä teki sävellystyön sillä tapaa kuin hän oli tottunut sitä tekemään käytännössä mahdottomaksi. Joten ehkä hänellä oli sinänsä pätevä lääketieteellinen syy olla vuoden 1932 jälkeen säveltämättä, ja koska hän ei itse osallistunut sotaan niin miksi hän kuulopuheiden varaan olisi alkanut jotain sotaa näennäisesti sivuavaa tekemään?

        Ja kuten aiemmin on jo sanottu eiköhän vaikkapa Ateenalaisten laulu ja/tai Jääkärimarssi olleet enempi sotaponnistuksia edistäneitä sävellyksiä kuin mikään mitä Saikkola tai Ahti Karjalainen tai Aaltonen saivat sodan aikana tai jälkeen aikaiseksi.

        Kumma kyllä eipä ole tullut kertaakaan kohdattua sotaveteraania joka olisi Saikkolan tai Ahti Karjalaisen tai Aaltosen sota-aiheisista tai muistakaan töistä pazkankaan vertaa välittänyt tai ollut kiinnostunut.

        Voimakas itsekritiikkihän eikä käsien vapina oli se jonka takia Sibelius pisti pillit pussiin ja lopetti luovan sävellystyönsä polttaen 8. sinfoniansa Ainolan takassa eikä yhtään suomalaiselle korpisoturille omistettua sinfoniaa koskaan syntynyt kun sen sijaan esim. Saikkola kunnostautui tässä Sibeliusta paljon paremmin kun muutamat hänen 10. sinfoniastaan on omistettu kaatuneille aseveljille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimakas itsekritiikkihän eikä käsien vapina oli se jonka takia Sibelius pisti pillit pussiin ja lopetti luovan sävellystyönsä polttaen 8. sinfoniansa Ainolan takassa eikä yhtään suomalaiselle korpisoturille omistettua sinfoniaa koskaan syntynyt kun sen sijaan esim. Saikkola kunnostautui tässä Sibeliusta paljon paremmin kun muutamat hänen 10. sinfoniastaan on omistettu kaatuneille aseveljille.

        Sibeliuksen musiikin dissaaminenkin johtuu lähinnä vain siitä että siitä puuttuu emotionaalinen voima eikä hänen musiikkinsa heijasta syviä tuntoja niin että se tuottaisi suuria emotionaalisia kokemuksia. Mihin sitten ylisummaan tarvitsisimme Sibeliusta kun se ei tyydytä emotionaalisten kokemusten tarvetta.

        Sibeliuksen monissa staattisissa sinfonioissa ei ole edes rytmistä draiviakaan ja siinä mielessä hyvää meininkiä vaan jotakin 5. tai 7. sinfoniaa voidaan pitää kenttätekniikan kaukaa viisaana edeltäjä vaikkakin emotionaalisesti köyhänä. Eikä tietenkään tarvitsekaan mutta taidemusiikin kuuntelemisen syvin tarkoitus ovat juuri nämä emotionaaliset kokemukset joita läheskään kaikki taidemusiikkikaan ei tarjoa kuten esim. Rossini, Johann Strauss tai Sosta tai sibbe muuten kuin aivan satunnaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko että Sibeliuksen tilapäisluonteiset ja patrioottiset pikku sepitteet lyövät Aaltosen ja Saikkolan suuret sinfoniat laudalta. Eihän sellainen heikkolaatuinen käyttömusiikki pärjää absoluuttisen musiikin korkeimmalle muodolle millään tasolla.

        "Luuletko että Sibeliuksen tilapäisluonteiset ja patrioottiset pikku sepitteet lyövät Aaltosen ja Saikkolan suuret sinfoniat laudalta. "

        Luulen, sillä marssi rintamalle tekemään sankaritekoja kunnes vihulainen sinut tappaa sujuu paljon joutuisammin hyvän marssin kuten jääkärimarssi tahdissa verrattuna jonkun II-luokan sinfoonikon jotain sinfoonista tököstystä kuunnellessa.

        Pikku sepitteet? Että taas sitä verrataan omenaa ja appelsiinia ja haukutaan omenaa huonoksi kun se on ihan jotain muuta kuin appelsiini. Tilannehan oli että Sibeliukselta pyydettiin että sävelläppä meille marssi, ja niin hän sävelsi jääkärimarssi nimellä tunnetun marssin joka on yksi komeimmista sotilasmarsseista mitä ikinä missään on sävelletty, niin siis vaikka pyyntö oli että sävellä meille marssi, niin olisiko Sibeliuksen sittenkin pitänyt tuon marssin sijaan säveltää vaikkapa oratorio taikka ehkä 10-20 minuuttia kestävä sinfooninen runo? Johon sitten kaupan päälle vielä sovitus jotta militaristinen brassibändi voisi sen teoksen tarvittaessa sotilasparaateja tahdittaessaan vetäistä.

        Tosiaan miksihän kun vaikkapa on näitä itsenäisyyspäivän sotilasparaateja, niin miksi sotilassoittokunnat niissä eivät töräyttele Aaltosen tai Saikkosen uljaita sinfonioita marssia tahdittamaan? Syy on varmaan perimmiltään se että kun jousisoitin sektiot ovat militaristisissa orkestereissa perinteisesti aika hennosti miehitettyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luuletko että Sibeliuksen tilapäisluonteiset ja patrioottiset pikku sepitteet lyövät Aaltosen ja Saikkolan suuret sinfoniat laudalta. "

        Luulen, sillä marssi rintamalle tekemään sankaritekoja kunnes vihulainen sinut tappaa sujuu paljon joutuisammin hyvän marssin kuten jääkärimarssi tahdissa verrattuna jonkun II-luokan sinfoonikon jotain sinfoonista tököstystä kuunnellessa.

        Pikku sepitteet? Että taas sitä verrataan omenaa ja appelsiinia ja haukutaan omenaa huonoksi kun se on ihan jotain muuta kuin appelsiini. Tilannehan oli että Sibeliukselta pyydettiin että sävelläppä meille marssi, ja niin hän sävelsi jääkärimarssi nimellä tunnetun marssin joka on yksi komeimmista sotilasmarsseista mitä ikinä missään on sävelletty, niin siis vaikka pyyntö oli että sävellä meille marssi, niin olisiko Sibeliuksen sittenkin pitänyt tuon marssin sijaan säveltää vaikkapa oratorio taikka ehkä 10-20 minuuttia kestävä sinfooninen runo? Johon sitten kaupan päälle vielä sovitus jotta militaristinen brassibändi voisi sen teoksen tarvittaessa sotilasparaateja tahdittaessaan vetäistä.

        Tosiaan miksihän kun vaikkapa on näitä itsenäisyyspäivän sotilasparaateja, niin miksi sotilassoittokunnat niissä eivät töräyttele Aaltosen tai Saikkosen uljaita sinfonioita marssia tahdittamaan? Syy on varmaan perimmiltään se että kun jousisoitin sektiot ovat militaristisissa orkestereissa perinteisesti aika hennosti miehitettyjä.

        Vai sinfonista tökötystä?
        Herranjestas sentään, ihmisten sotakokemuksethan ovat vakava asia joka riipaisee syvältä eikä kovia kokeneiden rintamamiesten muistaminen ja kunnioittaminen sinfonisin teoksin ole suinkaan mitään tökötystä vaan hyvin ylevä ja kaunis ajatus joka kumpuaa ihmisen sisimmästä kuten Saikkolan Traagisen sinfonian kohdalla on laita. Tässä mielessä on hyvin surullista ettei esim. Sibelius täyttänyt tehtävänsä rintamiesten muistamisessa sävelteoksin nauttiessaan valtion eläkettä. Mutta ehkä on hyvä ettei hän pistänyt lusikkaansa soppaan kun niistä teoksista ei olisi kumminkaan huokunut mikään aito tunne ja osallistuminen sodan menetyksiin vaan ne olisivat edustaneet jotakin B luokan sinfonista musiikkia. Aaltosella tosiaan on groteskeja marsseja Hiroshima sinfoniassa muistaakseni joita voisi ihan hyvin päräyttää jossakin sotilasparaatissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luuletko että Sibeliuksen tilapäisluonteiset ja patrioottiset pikku sepitteet lyövät Aaltosen ja Saikkolan suuret sinfoniat laudalta. "

        Luulen, sillä marssi rintamalle tekemään sankaritekoja kunnes vihulainen sinut tappaa sujuu paljon joutuisammin hyvän marssin kuten jääkärimarssi tahdissa verrattuna jonkun II-luokan sinfoonikon jotain sinfoonista tököstystä kuunnellessa.

        Pikku sepitteet? Että taas sitä verrataan omenaa ja appelsiinia ja haukutaan omenaa huonoksi kun se on ihan jotain muuta kuin appelsiini. Tilannehan oli että Sibeliukselta pyydettiin että sävelläppä meille marssi, ja niin hän sävelsi jääkärimarssi nimellä tunnetun marssin joka on yksi komeimmista sotilasmarsseista mitä ikinä missään on sävelletty, niin siis vaikka pyyntö oli että sävellä meille marssi, niin olisiko Sibeliuksen sittenkin pitänyt tuon marssin sijaan säveltää vaikkapa oratorio taikka ehkä 10-20 minuuttia kestävä sinfooninen runo? Johon sitten kaupan päälle vielä sovitus jotta militaristinen brassibändi voisi sen teoksen tarvittaessa sotilasparaateja tahdittaessaan vetäistä.

        Tosiaan miksihän kun vaikkapa on näitä itsenäisyyspäivän sotilasparaateja, niin miksi sotilassoittokunnat niissä eivät töräyttele Aaltosen tai Saikkosen uljaita sinfonioita marssia tahdittamaan? Syy on varmaan perimmiltään se että kun jousisoitin sektiot ovat militaristisissa orkestereissa perinteisesti aika hennosti miehitettyjä.

        Niin mutta eihän Sibelius juuri muuta tehnyt kuin vain tyytynyt säveltämään näitä pikkuisia marsseja ja lauluja jo paljon talvi ja jatkosotaa aikaisemmin v. 1917 kun kunnianhimoisemmat sävelteokset loistivat poissaolollaan kunnes vasta Saikkola ja kumpp. ryhtyivät jatkosodan aikana ja sen jälkeen tuumasta toimeen ja toteuttivat kunnianhimoiset sävellyssuunnitelmansa jossa kunnioitettiin ja muistettiin suomalaista korpisoturia syvällisillä sinfonisilla monumenteilla kun Sibbe lepäsi laakereillaan valtion eläkettä nauttien .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta eihän Sibelius juuri muuta tehnyt kuin vain tyytynyt säveltämään näitä pikkuisia marsseja ja lauluja jo paljon talvi ja jatkosotaa aikaisemmin v. 1917 kun kunnianhimoisemmat sävelteokset loistivat poissaolollaan kunnes vasta Saikkola ja kumpp. ryhtyivät jatkosodan aikana ja sen jälkeen tuumasta toimeen ja toteuttivat kunnianhimoiset sävellyssuunnitelmansa jossa kunnioitettiin ja muistettiin suomalaista korpisoturia syvällisillä sinfonisilla monumenteilla kun Sibbe lepäsi laakereillaan valtion eläkettä nauttien .

        Mitäs te muut sanotte siihen kun suomen musiikin suuri ikoni Jean Sibelius ei kantanut korttaan kekoon talvi-ja jatkosodan aikana tai sen jälkeen muistamalla ja kunnioittamalla suomalaista rintamamiestä ja korpisoturia sinfonisin sävelteoksin vaan kehtasi nauttia valtion taiteilijaeläkettä laakereillaan leväten kun esim. Saikkola ja muut sotasankarit ryhtyivät tuumasta toimeen korvaten tämän puutteen sinfonisilla teoksillaan jotka ketoivat sodan järjettömyydestä ja menetyksistä ja ovat omistettu kaatuneiden aseveljien muistolle kuten sinfonia no 2 Tragica eikä niitä silti esitetä juuri missään vaikka ovat aikansa parasta sinfonista musiikkia suomessa?.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe