Miksi yle klassinen nettiradiossa ei esitetä suomalaisia sinfonioita?

Anonyymi

Minusta on täysin käsittämätöntä miksi yle radio 1 ei pyri tekemään tunnetuksi kantanauhalle tallennettuja tuntemattomaksi jääneitä ja unohdettuja suomalaisen sinfoniakirjallisuudsen klassikoita ja esimerkiksi tuukkasen merisinfoniaa joka löytyy ylen levystöstä vaan tyytyy soittamaan yle klassisen nettiradiossakin mm. jotakin täysin museoitunutta martin wegeliuksen Daniel hjort alkusoittoa ja sibeliuksen sinfonioita ikään kuin hänellä olisi jonkinlainen monopoliasema suomalaisessa musiikissa ja kaikki muut historialliset tai historiattomat säveltäjät olisivat pannassa ettei sibeliusfanit saa slaagia kun heidän idolillaan ei olekaan yksinoikeuksia sinfoniamuotoon suomalaisessa musiikissa.

Luulisi sen olevan kaikkien etu jos kantanauhalle tallennetut linnalan, rannan, tuukkasen, pesolan, melartinin, pesosen, saikkolan, ringbomin, lingon, fordellin ym, sinfoniat soisivat nettiradiossa edustaen hyvin suomalaisen musiikin historiaa ja sinfoniakirjallisuuden koko kirjoa, mutta ehkäpä joku ohjelmistonlaatijoiden sokeus kauniille musiikille ja yhden periaatteen nostaminen normiksi estää tekemästä tätä elleivät markkkinavoimat välillisesti ohjaa ylenkin musiikkipolitiikkaa. Joku ilmeisesti väittää että niiden muiden suomalaissäveltäjien sinfoniat ovat laadullisesti niin heikkoja eikä niitä tästä syystä esitetä.

No rannan piccola sinfoniaa ja leiviskän 3. sinfoniaa on soitettu ja sitten näiden teinisinfonikkojen kuten mielckin, suolahden ja kasken. Keksiikö kukaan syytä ylen laiminlyönteihin ohjelmistopolitiikan suhteen?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskinpa tekijänoikeudelliset kysymyksetkään olisivat esteenä koska kyse on ylen omasta tuotannosta jonka esittäminen saattaisi avata markkinoita uusille ideoille ja tuttavuuksille sen jäykän ja puhki kalutun yhden periaatetta korostavan ohjelmistoajattelun sijaan mutta kyse saattaa olla myös asiantuntemuksen puutteesta ja kykenemättömyydestä löytää kunnianhimoisemman ohjelmiston pariin sillä kantanauhatalleenteet sisältävät myös nils erik fougstedstin sinfonioita. Tänään nettiradio on tarjonnut suomalaisittain mm. taneli kuusiston kamarimusiikkia mutta hänpä ei ollut mikään sinfonikko.

      • Anonyymi

        Martti Turtola kirjoittaa kirjassaan,
        Rakastan Sibeliusta - ja muita musiikillisia tunnustuksia, kiinnostavasti tuukkasesta ja monista muista unohdetuista suomalaisista säveltäjistä. Suosittelen lukemaan.

        Riemastuttava lukuelämys konserttimusiikin ystäville!
        Tunnetun sotahistorioitsija-tietokirjailijan yllättävä avaus klassisen musiikin kentälle; intohimoisen harrastajan hauskoja, teräviä ja pureviakin musiikkimuisteluksia.
        Viidessä vuosikymmenessä yleisön mieltymykset ovat muuttuneet ja tarjonta laajentunut. Suomalaisen musiikin arvostuskin on kokenut järisyttäviä muutoksia, ja kokonainen sukupolvi aiemmin arvostettuja säveltäjiä on unohdettu unohduksen yöhön. Sotahistorian emeritusprofessori Turtola on musiikissa harrastaja, mutta suomii historian ammattilaisen asiantuntemuksella suomalaista musiikinhistorian tutkimusta.


    • Anonyymi

      En vaan voi ymmärtää tätä Sibeliuksen väkisin tuputtamista, mies on ja oli kyvytön "säveltäjä" jonka sikinsokin latelemat nuotit eivät herätä minkäänlaisia tunteita. Suomenruotsalaisella rahalla tämäkin on nostettu jalustalle ja siellä sitä pidetään vaikkei kysyntää tuotannolle olekaan. Suomenruotsalaiset jääkärit Saksan nuolijoina surmasivat kyvykkäämän Toivo Kuulan svekomanian sokaisemina.

      • Anonyymi

        Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä joskaan en pidä sibeliuksenkaan nuotteja aivan sikin sokin ladeltuna sillä onhan niissä toki oma logiikkansa mutta juuri niin kuin sanot ja kuten myöskin ajattelen rakas ystävä ne eivät herätä minussakaan minkäänlaisia tunteita ja toivo kuula todellakin oli Sibeliusta kyvykkäämpi säveltäjä vaikka tuo sinfonikkous ja sinfonian säveltäminen ei häneltä esikoissinfoniassaan jupiterissa tuntunut oikein luonnistuvan sillä se jäi lyhyeksiu tfragmentiksi. Toista on tuukkasen, saikkolan, aaltosen ym kanssa. Millä perusteella joku Sibelius julistetaan parhaaksi säveltäjäksemme kun ei tiedetä käytännössä monista muista suomalaisista säveltäjistä juuri mitään. Sen jälkeen kun aloin ottaa selvää muista musiikin historian säveltäjistämme Sibeliuksen merkitys kutstui silmissäni olemattomaksi siitä suomen musiikkia aiemmin hallinneesta jättiläisestä joka varjosti kaiken muun. Avain sana on tiedon puute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä joskaan en pidä sibeliuksenkaan nuotteja aivan sikin sokin ladeltuna sillä onhan niissä toki oma logiikkansa mutta juuri niin kuin sanot ja kuten myöskin ajattelen rakas ystävä ne eivät herätä minussakaan minkäänlaisia tunteita ja toivo kuula todellakin oli Sibeliusta kyvykkäämpi säveltäjä vaikka tuo sinfonikkous ja sinfonian säveltäminen ei häneltä esikoissinfoniassaan jupiterissa tuntunut oikein luonnistuvan sillä se jäi lyhyeksiu tfragmentiksi. Toista on tuukkasen, saikkolan, aaltosen ym kanssa. Millä perusteella joku Sibelius julistetaan parhaaksi säveltäjäksemme kun ei tiedetä käytännössä monista muista suomalaisista säveltäjistä juuri mitään. Sen jälkeen kun aloin ottaa selvää muista musiikin historian säveltäjistämme Sibeliuksen merkitys kutstui silmissäni olemattomaksi siitä suomen musiikkia aiemmin hallinneesta jättiläisestä joka varjosti kaiken muun. Avain sana on tiedon puute.

        Tässä eräs hyvä esimerkki. Sibben Es duuri sinfonian andante mosso, quasi allegretto osan pizzicatojousten ja staccatohuilujen esittämä haydnmaisen simppeli ja lapsekas, lastenlaulun kaltainen diatonisen päivänpaisteisen auvoisa pien valoisa teema viisine muunnelmineen , joka on todella kaukana kypsästä ja intonimoisen kromaattisesta postromanttisesta ilmaisukarakterista heti kerralla kompleksisempien ja jatkuvampien, pitkälinkaisten , vuolaasti ja laveasti cantilena laulavien kiertyilevien melodioiden laajakaarisesta ja hehkuvasta legatolinjasta, joka erottaa suuren sinfonikon lapsellisesta näpertelijästä ja ammattilaisen amatööristä.ja kuitenkin teos on populistisimpia mitä suomen sinfoniataide tuntee.

        Lisäksi sibben ratkaisut eivät aina ole muutoinkaan erityisen professionalistisia ja loogisia vaskien kuin tyhjyydestä kasvavine motivoimattomine tahattoman koomisine törähdyksineen, matalimpien soittimien epämääräisine murinoineen ja lyhyiden yhä toistuvien aiheiden katkelmineen ja joinekin hämärine sointukulkuineen kun melartinilla, aaltosella, Saikkolalla, karjalaisella, lingolla, tuukkasella ym. Musiikki on aina järkkymättömän loogista ja hyvin muotoiltua muodon detaljeja myöten myös akateemisen kontrapunktin kannalta.

        Melartin lähes kaikissa sinfonioissa kuten myös a-molli sinfoniassa on juuri tällainen laajakaarinen mahlermainen lauluteema, jonka melodia jatkuu ja jatkuu kunnes sen keskeyttää välitaitteen omalaatuinen korkeiden puupuhaltimien ja harpun linnunlaulukohtaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä eräs hyvä esimerkki. Sibben Es duuri sinfonian andante mosso, quasi allegretto osan pizzicatojousten ja staccatohuilujen esittämä haydnmaisen simppeli ja lapsekas, lastenlaulun kaltainen diatonisen päivänpaisteisen auvoisa pien valoisa teema viisine muunnelmineen , joka on todella kaukana kypsästä ja intonimoisen kromaattisesta postromanttisesta ilmaisukarakterista heti kerralla kompleksisempien ja jatkuvampien, pitkälinkaisten , vuolaasti ja laveasti cantilena laulavien kiertyilevien melodioiden laajakaarisesta ja hehkuvasta legatolinjasta, joka erottaa suuren sinfonikon lapsellisesta näpertelijästä ja ammattilaisen amatööristä.ja kuitenkin teos on populistisimpia mitä suomen sinfoniataide tuntee.

        Lisäksi sibben ratkaisut eivät aina ole muutoinkaan erityisen professionalistisia ja loogisia vaskien kuin tyhjyydestä kasvavine motivoimattomine tahattoman koomisine törähdyksineen, matalimpien soittimien epämääräisine murinoineen ja lyhyiden yhä toistuvien aiheiden katkelmineen ja joinekin hämärine sointukulkuineen kun melartinilla, aaltosella, Saikkolalla, karjalaisella, lingolla, tuukkasella ym. Musiikki on aina järkkymättömän loogista ja hyvin muotoiltua muodon detaljeja myöten myös akateemisen kontrapunktin kannalta.

        Melartin lähes kaikissa sinfonioissa kuten myös a-molli sinfoniassa on juuri tällainen laajakaarinen mahlermainen lauluteema, jonka melodia jatkuu ja jatkuu kunnes sen keskeyttää välitaitteen omalaatuinen korkeiden puupuhaltimien ja harpun linnunlaulukohtaus.

        Tämäkin on hienoa musiikkia. Ensimmäinen osa Helvi leiviskän 3. sinfoniasta.https://youtu.be/kFOwhAMaZsU


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä että sibeliuksen musiikissa jää kaipaamaan ekspressiivisiä ominaisuuksia ja että se on sangen tunneköyhää, frigidiä ja jopa steriiliä kuten tapiola "teemoiltaan" mutta onneksi suomessa on levytetty edes jonkin veran tunteisiin syvemmin vetoavaa postromanttista sinfoniamusiikkia kuten melartinin, leiviskän ja tuukkasen sinfonioita vaikka suomalaisen musiikin todellinen aarreaitta ylen kantanauhatallenteet pysyvät suurelta yleisöltä suljettuna koskapa narulle lyötyjä sinfonioita ei esitetä koskaan. Takavuosina lähiradiossa parin opiskelijan voimin pyöritetyssä suomalaiselle musiikille omistetussa klassisessa illassa sen sijaan soitettiin kunnioitettava määrä ylen narulle lyömiä sinfonioita johon ilmeisesti ohjelman tekijät olivat saaneet erikoisluvan. Valitettavasti ohjelmaa ei voi enää kuunnella mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että sibeliuksen musiikissa jää kaipaamaan ekspressiivisiä ominaisuuksia ja että se on sangen tunneköyhää, frigidiä ja jopa steriiliä kuten tapiola "teemoiltaan" mutta onneksi suomessa on levytetty edes jonkin veran tunteisiin syvemmin vetoavaa postromanttista sinfoniamusiikkia kuten melartinin, leiviskän ja tuukkasen sinfonioita vaikka suomalaisen musiikin todellinen aarreaitta ylen kantanauhatallenteet pysyvät suurelta yleisöltä suljettuna koskapa narulle lyötyjä sinfonioita ei esitetä koskaan. Takavuosina lähiradiossa parin opiskelijan voimin pyöritetyssä suomalaiselle musiikille omistetussa klassisessa illassa sen sijaan soitettiin kunnioitettava määrä ylen narulle lyömiä sinfonioita johon ilmeisesti ohjelman tekijät olivat saaneet erikoisluvan. Valitettavasti ohjelmaa ei voi enää kuunnella mistään.

        Sibben musiikin suurin heikkous on sen kyvyttömyydessä vaikuttaa tahtoon, affekteihin ja intohimoihin samalla välittömyydellä kuin sentään monien hänen aikalaistensa kompositoiden yhtenäiseen sisäiseen orgaaniseen näkyyn perustuvista tuotteista ilmenee ja kuvastuu kompleksisessa myöhäisromanttisen tonaalisen kromaattisen kielen mestarillisessa ja suvereenissa käsittelyssä jota sibbe ei osannut tai halunnut milloinkaan käyttää vaikkakin tapiolan amatöörimäiseltä vaikuttava mitätön motiivi saakin merkityksensä sen toisinaan kokosävelisen, kromaattisen tai diatonisen habituksen transformaatioista, kun esim melartin rakentaa pitkälinjaisia kiinteästi laulavia temaattisia kaarroksia, jännitteitä ja niiden laukeamisia milloin hän ei käytä impressionistista muotokieltä jossa ei ole värisoinnun itsearvoisuudessa purkauspakkoa perussointukulkuihin kun sointuja ei käsitetty funktionaalisen harmoniaopin mukaan vai veikö mututuntuma harhapoluille sointuanalyysissäni hätäisesti rakennettuna hypoteesina.

        En kiistä etteikö schubert, delius ja mozart olisi olleet kuten haydnkin mutta melatin on pukinmäen suurmies ja sinfonisen arkkitehtonisen muotokielen täydellisimpiä ilmentymiä suomessa joka omaa valtaisan temaattisen skaalan ja polystylistikkona häsittämättömän runsaat keinovarat lhehkuvasta ja sydäntäpolttavasta lyyrillisyydestä riipaiseviin sielullisiin ekspressiivisiin kaipuun ja romanttisen intohimon soinnukkaisiin kieliin ja toisaalta voimakkaaseen dramaattiseen ilmeitykseen polyfonisen kielen taidokkudesta puhumatta yhdistäessään koodassa kontrapunktisena taidonnäytteenä peräti 4 teemaa tihennettynä tai harvennettuna saa minut kiemurtelemaan hedonistisesta nautinnosta sibben haaleaan sävytykseen ja sisäänpäinkääntyneeseen simppeliin modaalisuuteen verrattuna nauttiessani mitä moniaineksisimmasta melartinin 2. sinfoniasta mutta stenhammar osoittautuu fuugasäveltäjänä pohjolan aatelisiin 2. sinfonian finaalissa jota edes melatin 5. ei välttämättä ylitä mutta myös heikki aaltonen päättää hiroshima sinfonian fuugaan.

        pieneksi kansakunnaksi meillä on hyvistä säveltäjistä runsauden pulaa jotka kukin omaavat persoonallisen omaleimaiseksi hiotuneen sävelkielen joka avaa aina uusia ovia tutkimattomaan sielumaailmaan ja siksi jonkun yhden kansalliseksi symboliksi nostetun säveltäjän kritiikitön palvonta on röyhkeää ja moraalisestikin väärin. järkyttävää että jopa ammattilaiset joilta edellyttäisi objektiivisuutta kulkevat laput silmillä ja harovat ilmaa sibben hahmon tavoittaakseen ollessaan sokeita koko muulle kulttuuriomaisuudelle joka homehtuu arkistojen kätköissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe