Missä ovat pyöräilijöiden kypärät?

Anonyymi

Tänään ajelin Helsingin keskustassa. Vain noin 10% pyöräilijöistä käytti kypärää. Eikö kypärä ja järki mahtuisi samaan päähän?

51

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on vaan niin noloa pitää kypärää ja "minähän ajan vaan lyhyen matkan ja hiljaa".

      • Anonyymi

        Totta, sillä ajelen oikeasti vain lyhyitä matkoja. Siihen kun pitää alkaa valmistautua kuin sotaan lähtisi, lähtee ne enimmät pyöräilyhalut!
        Ja tämä uusi tieliikennelaki vain pahentaa tilannetta takavalopakollaan. Autoa on ollut entistäkin helpompi käyttää - myös lyhyillä matkoilla.

        Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä hankalammaksi liikunta tehdään, sitä vähemmän sitä harrastetaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, sillä ajelen oikeasti vain lyhyitä matkoja. Siihen kun pitää alkaa valmistautua kuin sotaan lähtisi, lähtee ne enimmät pyöräilyhalut!
        Ja tämä uusi tieliikennelaki vain pahentaa tilannetta takavalopakollaan. Autoa on ollut entistäkin helpompi käyttää - myös lyhyillä matkoilla.

        Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä hankalammaksi liikunta tehdään, sitä vähemmän sitä harrastetaan!

        Kypärän pukemiseen ja valon kiinnittämiseen pyörään, silloin kun sen käyttöön on velvoite, ei ole kovin vaikeaa eikä niihin mene kovinkaan montaa sekuntia.


    • Anonyymi

      He joilla on jotakin korvien välissä mitä suojata, suojaavat varmasti sitä.

    • Anonyymi

      Ei tyhjä lato kattoa kaipaa.

    • Anonyymi

      Laissa ei ole mainintaa kypäräpakosta.

      • Anonyymi

        Kyllä siellä on, mutta sen noudattamatta jättämisestä ei ole säädetty rangaistusta.
        Ikävä kyllä.


      • Anonyymi

        Laissa on kyllä mainita asiasta. Siellä lukee että: "Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää." "Yleensä" sana tosin poistaa sanktion käyttämättä jättämisestä. Fiksut ymmärtävät käyttää kypärää, vaikka sitä ei mainittaisi koko laissa. Nyt se kuitenkin siellä mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa on kyllä mainita asiasta. Siellä lukee että: "Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää." "Yleensä" sana tosin poistaa sanktion käyttämättä jättämisestä. Fiksut ymmärtävät käyttää kypärää, vaikka sitä ei mainittaisi koko laissa. Nyt se kuitenkin siellä mainitaan.

        Tuo "yleensä" sana tekee sen että kypärän käyttö ei ole pakollista vaan vapaa-ehtoista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siellä on, mutta sen noudattamatta jättämisestä ei ole säädetty rangaistusta.
        Ikävä kyllä.

        Olen käyttänyt kypärää pyöräillessä ja mielestäni pyöräilykypärä saisi olla pakollinen pyöräilijöille.
        Ei kypärän käyttö vähennä pyöräilyä, kun perustellaan, ettei voi määrätä pakolliseksi, koska vaikuttaa pyöräilyyn negatiivisesti.
        Paljon vaikuttavampi pyöräily tapaturmien ehkäisijä on pyöräilykypärä, kuin mikään pyörän takavalo, joka tulee pakolliseksi.
        Enemmän niitä sattuu pyörä kolareita päiväs aikaan ilman takavaloja ja pyöräilykypärä olisi estänyt vakavia päähän kohdistuvia vammoja.
        Pyörällä voi kaatua ihan hiljaisesta vauhdistakin.
        Pyöräilykypärä lisää turvallisuuden tuntua, tosin pyöräilykypärää käyttävä voi ottaa suurempia riskejä liikentessä, kun tietää, että kypärä suojaa.
        Tosin ei kypärä suojaa muuta kehoa onnettomuuksissa, jos pyöräilee shortseissa ja kaatuu, niin kyllä siinä tulee asfaltti ihottumaa ja kuitakin voi murtua törmäys tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt kypärää pyöräillessä ja mielestäni pyöräilykypärä saisi olla pakollinen pyöräilijöille.
        Ei kypärän käyttö vähennä pyöräilyä, kun perustellaan, ettei voi määrätä pakolliseksi, koska vaikuttaa pyöräilyyn negatiivisesti.
        Paljon vaikuttavampi pyöräily tapaturmien ehkäisijä on pyöräilykypärä, kuin mikään pyörän takavalo, joka tulee pakolliseksi.
        Enemmän niitä sattuu pyörä kolareita päiväs aikaan ilman takavaloja ja pyöräilykypärä olisi estänyt vakavia päähän kohdistuvia vammoja.
        Pyörällä voi kaatua ihan hiljaisesta vauhdistakin.
        Pyöräilykypärä lisää turvallisuuden tuntua, tosin pyöräilykypärää käyttävä voi ottaa suurempia riskejä liikentessä, kun tietää, että kypärä suojaa.
        Tosin ei kypärä suojaa muuta kehoa onnettomuuksissa, jos pyöräilee shortseissa ja kaatuu, niin kyllä siinä tulee asfaltti ihottumaa ja kuitakin voi murtua törmäys tilanteessa.

        Käytin satunnaisesti pyöräilykypärää aiemmin. Kun hankin sähköpyörän, niin itsesuojeluvaisto jo käytännössä pakotti ahkeraan kypärän käyttöön. Koska sähköpyörällä pääsee kevyesti 20-25 km/h niin siitä kun vetää lipat niin tarvitaan päälle jotain suojaa.


    • Anonyymi

      Aika väsynyttä keskustelua laista ja määräyksistä, melkein taas kuin keskusteltaisiin pyörätien jatkeista.
      Tällaisia noin 10% noudattaa säännöksiä voisi luetella kymmeniä, eikä maailma olisi kovinkaan paljon parempi, vaikka kaikki noudattaisivat sääntöjä 100%.

      • Anonyymi

        Ketkä mahtavat olla väsyneitä ja ketkä ei. Jos on vähänkään jotakin korvien välissä, niin tajuaa että liikennesäännöt ovat yhteiset pelisäännöt, jotta kaikilla olisi tiedossa, miten homma toimii. Ei siitä tule mitään, että lähdetään sooloilemaan. Ei kukaan tiedä tällaisen sooloilijan aikeita, kun kerta kukaan meistä ei ole ajatustenlukija. Heti kun joku lähtee sooloilemaan ja rikkoo sääntöjä, niin kaikkien turvallisuus vaarantuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketkä mahtavat olla väsyneitä ja ketkä ei. Jos on vähänkään jotakin korvien välissä, niin tajuaa että liikennesäännöt ovat yhteiset pelisäännöt, jotta kaikilla olisi tiedossa, miten homma toimii. Ei siitä tule mitään, että lähdetään sooloilemaan. Ei kukaan tiedä tällaisen sooloilijan aikeita, kun kerta kukaan meistä ei ole ajatustenlukija. Heti kun joku lähtee sooloilemaan ja rikkoo sääntöjä, niin kaikkien turvallisuus vaarantuu.

        Varsikin autolla sooloileminen aiheuttaa huomattavaa liikenne turvallisuuden vaarantamista, jos menee sooloilemaan ja kaahaa 180km/h liikenteen seassa.
        Jos haluaa ajaa tuollaisia nopeuksia, niin menköön suljetulle kilparadalle kaahaamaan.


    • Anonyymi

      Pyöräilijät ovatkin huonoja veronmaksajia, oten...

      • Anonyymi

        Moni pyöräilijä omistaa myös auton ja maksaa samat verot ja maksut, kuin muutkin autoilijat, jotka eivät pyöräile ja haukkuvat pyöräilijät huonoiksi veronmaksajiksi, ettäs tiedät.
        Ei se tarkoita, jos pyöräilee, ettei autoa omista.
        Moni autoilija ajaa pyörällä kuntoilu mielessä ja pyöräillessä kokee ympäröivän luonnon aivan eri tavalla, kuin autolla ajaessaan.
        Eikä kaikille sovi lenkkeily, jos on sellaiset jalat, että tulee kipeäksi jo kilometrin kävelyn jälkeen, mutta pyöräilyssä ei tule jalat kipeäksi, niin silloin ainoaksi kuntoilu tavaksi jää pyöräily.


      • Anonyymi

        Pyöräilijät ovat tutkitusti keskimääräistä paremmin tienaavia joten kyllä ovat hyviä veronmaksajiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät ovat tutkitusti keskimääräistä paremmin tienaavia joten kyllä ovat hyviä veronmaksajiakin.

        Heh-heh. Murjot vitsejä........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät ovat tutkitusti keskimääräistä paremmin tienaavia joten kyllä ovat hyviä veronmaksajiakin.

        Riippuu vähän myös siitä mikä on keskimääräistä paremmin tienaava. Jonkun tutkimuksen mukaan vuonna 2015 kokoaikaisen palkansaajan kuukausiansio oli keskimäärin 3386 euroa.

        Toki jotkut ajattelevat polkupyörästä mitä tahansa polkupyörää muistuttavaa välinettä eivätkä tajua että niissä on huimia eroja. He eivät ymmärrä väitettä, että pyöräilijät olisivat keskimääräistä paremmin tienaavia. Jos pistää yhteen tai useampaan polkupyörään yli tuhat euroa kpl, niin ei varmasti jokaisella ole siihen varaa. Uskon hyvin tämän väitteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän myös siitä mikä on keskimääräistä paremmin tienaava. Jonkun tutkimuksen mukaan vuonna 2015 kokoaikaisen palkansaajan kuukausiansio oli keskimäärin 3386 euroa.

        Toki jotkut ajattelevat polkupyörästä mitä tahansa polkupyörää muistuttavaa välinettä eivätkä tajua että niissä on huimia eroja. He eivät ymmärrä väitettä, että pyöräilijät olisivat keskimääräistä paremmin tienaavia. Jos pistää yhteen tai useampaan polkupyörään yli tuhat euroa kpl, niin ei varmasti jokaisella ole siihen varaa. Uskon hyvin tämän väitteen.

        Fillareita liikenteessä katsoen, niin selkeä valtaosa on hintaluokassa 200 - 500 euroa.
        Joukossa on kympin romujakin.

        Tämäkin riippuu missä katselee ja missä kyselee tuloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän myös siitä mikä on keskimääräistä paremmin tienaava. Jonkun tutkimuksen mukaan vuonna 2015 kokoaikaisen palkansaajan kuukausiansio oli keskimäärin 3386 euroa.

        Toki jotkut ajattelevat polkupyörästä mitä tahansa polkupyörää muistuttavaa välinettä eivätkä tajua että niissä on huimia eroja. He eivät ymmärrä väitettä, että pyöräilijät olisivat keskimääräistä paremmin tienaavia. Jos pistää yhteen tai useampaan polkupyörään yli tuhat euroa kpl, niin ei varmasti jokaisella ole siihen varaa. Uskon hyvin tämän väitteen.

        Eihän tuhannella eurolla saa autoon edes renkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fillareita liikenteessä katsoen, niin selkeä valtaosa on hintaluokassa 200 - 500 euroa.
        Joukossa on kympin romujakin.

        Tämäkin riippuu missä katselee ja missä kyselee tuloja.

        Tosiaan riippuu missä niitä katselee. Oma kokemukseni on että valtaosa niistä on siinä 1000 - 2000 € paikeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan riippuu missä niitä katselee. Oma kokemukseni on että valtaosa niistä on siinä 1000 - 2000 € paikeilla.

        Eli pyöräilijät ajavat halvoilla romuilla.
        Mutta eipä tuo ole yllätys. Eihän rahaton pyöräilijä pysty juuri mitään ostamaan.
        Paitsi ehkä sossun tuella saa juuri ostettua parin tonnin fillarinromun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fillareita liikenteessä katsoen, niin selkeä valtaosa on hintaluokassa 200 - 500 euroa.
        Joukossa on kympin romujakin.

        Tämäkin riippuu missä katselee ja missä kyselee tuloja.

        Riippuu missä katselee. Jossain pääkaupunkiseudun taajamissa polkupyörät voikin olla tuota hintaluokkaa. Mutta kun mennään kaupunkikeskustojen ulkopuolelle, näkee runsaasti "perintönä saatuja" vanhoja polkypyöriä, ilman vaihteita tai mitään muitakaan hienouksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu missä katselee. Jossain pääkaupunkiseudun taajamissa polkupyörät voikin olla tuota hintaluokkaa. Mutta kun mennään kaupunkikeskustojen ulkopuolelle, näkee runsaasti "perintönä saatuja" vanhoja polkypyöriä, ilman vaihteita tai mitään muitakaan hienouksia.

        Tuo arvioni valtaosalla 200 - 500 eur perustuu Helsingin kantakaupungin kokemukseen.

        Kieltämättä Espoon suunnalta tullaan Helsinkiin usein todella kalliilla pyörilläkin ja, jos pyöräilijöitä haastatellaan vaikka Kuusisaaressa tai Munkassa, niin tulotaso voi olla korkeakin. Toista luokkaa kuin Lauttasaaren sillalla haastatellut, jotka ovat suurelta osin opiskelijoita matkalla Helsingin yliopistolle.
        Jakomäessä tehty kysely lienee vielä siitäkin alhaisempi.
        Ts. ansiotasosta saadaan sellainen kuin halutaan.


    • Anonyymi

      Ei pyöräiljät haluu kulkee missään joukkoliikenteessä. Ratikat junat linja-autot kaikki lähiliikenne junat kaikki ihan kaikki nää on likasii ja haisevat ihmisen eritteille. Ovat epidemia linkoja jossa yskökset levittävät tauteja väestöön. Pärskesuojaimet ja käsineet ehdottomasti jos pitää joukkoliikenteessä kulkee.

    • Anonyymi

      Se on jokaisen oma valinta!

      Jokainen voi itse päättää käyttääkö pyöräilykypärää vai ei. Itse olen käyttänyt kypärää jo vuodesta 1994 alkaen ja silloin ne kypärät vasta maksoi. Ensimmäisestä kypärästä maksoin 300 markkaa ja verrattuna palkkojen nousuun ym niin nykyajan peruskypärät ovat ilmaisia eli maksavat n. 30-50 euroa.

      Aika monta kypärää tässä on mennyt vaikka yhtään en ole rikkonut eikä ole rikkoutunut, mutta aina välillä se on silti syytä vaihtaa. Mikäli tiedän matkalle lähtiessäni, että vuokraan polkupyörän niin otan aina oman kypärän mukaan.

      Erittäin usein näkee varsinkin naisilla ja lapsilla, että kypärä on takaraivolla. Kypärä tulee asettaa vakaatasoon eli niin, että se suojaa myös otsaa. Säätäminen vie hieman aikaa, mutta se kannattaa. Ja sen jälkeen aina välillä kannattaa tehdä pientä säätöä.

      Eräs tuttuni olisi nyt maan alla ellei hän olisi käyttänyt pyöräilykypärää. Joku fiksu ihminen oli tehnyt esteen ulkoilutielle eikä sitä näkynyt pimeässä vaikka pyörässä oli valot. Vaikka vauhtia ei ollut paljon niin henkilö lensi nurin, kypärä hajosi ja ellei sitä olisi ollut niin pään vammat olisivat olleet paljon vakavammat.

    • Anonyymi

      Kommenteista voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että ne joilla on päässä jotain suojeltava, ymmärtävät käyttää kypärää.
      Ne joiden päässä ei ole mitään, eivät käytä kypärää.
      Eräänlainen luonnonvalinta siis kyseessä.

      Ja niin kuin isäni tuumi jo kymmeniä vuosia sitten, talvella lakkia käyttämättömiä henkilöistä; " ei tyhjä lato kattoa kaipaa".

      • Anonyymi

        Jospa ne sujauttaa nopeasti kypärän päähän juuri ennekuin onnettomuus tapahtuu ja kypärää tarvitsee.


    • Anonyymi

      Säännöt ovat sääntöjä, jotkut hyviä, jotkut huonoja. Pyöräilykypärän käyttö on ihan fiksua, mutta ei siitä oikeastaan olisi tarvetta lakitekstejä kirjoitella.
      Välillä huvittaa nämä lakipellet, jotka kuuluttavat tässäkin ketjussa sitä, että mistään ei tulisi mitään ilman sääntöjä. Ja kaikesta pitää selvästikin olla lait ja säännökset. Lakipellet eivät kyseenalaista mitään sääntöä, eikä yhtään liikennemerkkiä.
      Säännöt muuttuvat vuosien varrella, meneekö jokainen sääntö aina parempaan suuntaan? Eikö minkään säännön osalta kansalaistottelemattomuus ole hyväksyttävää?
      Lakipellejä varten voisi listata aika monta liikennelain kohtaa, joiden järkevyydestä mielipiteet vähintään jakautuvat. Jos johonkin näistä lainkohdista tehdään muutos, olivatko ne idiootteja jotka jättivät vanhan lain älyttömän pykälän omaan arvoonsa silloinkin kun se vielä oli voimassa? Vielä voimassa olevan lain aikaan myös mietitytti tuo aiemmin viestiketjussa mainittu pyörätien jatke, onko sitä silloin jos se löytyy kunnan kevyenliikenteen väyläverkon piirustuksista, mutta ei maalattuna katuun, kun urakoitsija luki ohjeet väärin?

      • Anonyymi

        Olen nähnyt erään väyläsuunnitelman. Se osoitti helpoimman kulkureitin, joko ajamalla tai taluttamalla. Jatketta ei ollut suunnitelmassa eikä kadulla, mutta pyöräilijät tietenkin kuvittelivat olevan, kun se oli reittikarttaan piirretty.

        - en pyöräile talvella -


    • Anonyymi

      Ajan ilman kypärää niin kauan kuin se ei ole rangaistavaa. Jos siitä tulee rangaistavaa, jopetan pyöräilyn.

    • Anonyymi

      Itse pyöräilen paljon ja viime vuosina lähes aina kypärä päässä. Kypärän käyttöön siirryin kun ostin kuntoni kohottajaksi sellaisen käyräsarvisen, muovirunkoisen pyörän jolla pysyy ainakin traktoreiden vauhdissa tasamaalla. Sen verran vauhti hirvittää, että tuntui järkevältä alkaa käyttää kypärää, ihan riippumatta siitä mitä asiasta laissa sanotaan. Ainoa selvä miinus kypärässä on se, että lämpimänä päivänä hikeä pukkaa niin paljon, että kypärän imu-pehmikkeet vettyvät puolessa tunnissa jonka jälkeen silmälaseille väkisinkin alkaa näköä sumentavaa hikeä tippua. Tällaista ei edellisen pyörän kanssa tapahtunut, kun sillä paineli menemään samalla rasituksella vähän hitaampaa vauhtia ilman kypärää. Välillä silmälasit menevät niin sumeiksi, että se taitaa olla suurempi riski liikenneturvallisuudelle sillä lenkillä, kuin olisi kypärän puute...
      kilometrejä on tullut 25 innokkaan pyöräilyvuoden aikana 80 000 km, joista ilman kypärää 70 000 km. Yhtään tilannetta jossa kypärä olisi tullut tarpeeseen ei noiden kilometrien aikana ole tullut. Muutama kaatuminen hitaassa vauhdissa, yksi vähän nopeammassakin ja pari pientä risteyskolaria auton kanssa, mutta ei oikeastaan edes yhtä lähellä-piti tilannetta. Tarkoitan vain sitä tällä, että lain säätäjät voisivat keskittyä johonkin oleelliseen...ihmiset käyttävät kypärää tänä päivänä oma-aloitteisesti jos se tuntuu järkevältä. Sekin tässä kypärä-asiassa harmittaa, että kun olen etsinyt itselleni ja lapsilleni kypäriä, on ne lähes 100% tehty kiinassa. Pari miljoonaa pyöräilykypärää siirtää rahaa suomesta kiinaan useita kymmeniä miljoonia euroja ja ainakin ahkeralla pyöräilijällä laadukaskin kypärä on kulutustavaraa, ehkä noin 5000 km ajon jälkeen sen voi heittää valtamerien muovipyörteeseen, vai minin ne roskiksesta menevätkään.

    • Anonyymi

      Lain mukaan pyöräilijät käyttää yleensä kypärää. Eli noin 10%. Turha kai tuollaisia yleensä-pykäliä on lakiin laittaa. Miksei saman tien vaan kirjoiteta, että kypärän käyttö on suositeltavaa, muttei pakollista? Toki nuo suositukset näyttävät kyllä puolestaan olevan käytännössä pakollisia, kuten esim. maskin käyttö ja etätyö. Tulisikohan kypärän (ja heijastimen) käytöstäkin yhtä yleistä, jos se olisikin "suositeltavaa" eikä vain "yleensä käytettävä"?

    • Anonyymi

      Ajelkaa vain pimeällä mustissa vaatteissa pyörällä ilman valoja ja kypärää. Ilmeisesti elämänne on jo kurjaa.

    • Anonyymi

      Tällä suunnalla varmaan yli 70 % käyttää kypärää.

      • Anonyymi

        Sama. Teinipojilla ja sitä nuoremmilla harvemmin on, keulivat aina ilman. Sekä fatbikerit on toinen ryhmä joilla en ole nähnyt yhtään mitään suojauksia ja menevät aina kuin ohjus. Muuten on kaikilla näkynyt valot, heijastimet ja kypärät. Viimeaikoina jopa lapsien/teinien joukossa näkynyt sellaisen ilmiön, että yhdellä/kahdella on kunnon valot ja se/ne saattaa kavereitaan - mikä on ihan fiksua kun kaikilla ei ole lamppuihin varaa tai on temppupyörät niin niihin on huono laittaa mitään kiinni. Pysyvät hyvin tiiviissä porukassa, vielä kun olisi kypärät.


    • Anonyymi

      Se käyttää aina pyöräillessä kypärää, jolle oma pää on tärkeä ja on itse tärkeä perheelleen!

      Mikäli niistä ei välitä niin ei voi mitään.

      Itse käytän aina pyöräillessä kypärää matkan pituudesta riippumatta!

      • Anonyymi

        Mulla on vessassakäyntikypärä koronasuojuksella ja kumisaappailla. Saanks jonkun metallin tai palakankorotuksen?

        Aapo 67v Turku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on vessassakäyntikypärä koronasuojuksella ja kumisaappailla. Saanks jonkun metallin tai palakankorotuksen?

        Aapo 67v Turku

        Huono provo. Ei jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provo. Ei jatkoon.

        Otax ikeneen?


    • Anonyymi

      Tällä suunnalla kypäriä näkyy aika paljonkin pyöräilijöillä.

      • Anonyymi

        Oletko lastentarhanopettaja Turkkuses?


    • Anonyymi

      Jos saan kypärän, joka ei paina, eikä hierrä päätä, leukaa, korvia, eikä kaulaa, alle mahtuu paksu pipo (edelliset seikat myös pipon kanssa), ja painaa korkeintaan 50-100g, ja maksaa alle 50€, voin heti ottaa käyttöön.

      • Anonyymi

        Käytän yleensä kypärää, mutta kun vähän viileämmällä ilmalla ajattelin että laitanpa tuo hyvin ohuen pipon sinne alle. Ei onnistunut, kypärä ei mahtunut enää päähän.

        Eli jos kypärä mitoitetaan oikein niin ettei siinä ole löysää ja suojaa siis hyvin päätä, niin sinne ei mahdu mitään alle. Pitäisi siis olla toinen isompi kypärä jonka kanssa voisi käyttää pipoa. Mutta siinäkin on ongelmansa, pipo ei saa olla liian pehmeä suojatakseen päätä oikein.


    • Anonyymi

      Täällä pääkaupunkiseudulla näkee, kun pyöräilijät suojaavat suunsa ja nenänsä maskilla, mutta päätä ei suojata kypärällä!

      Ilmeisesti ne virukset lentävät ilmassa niin paljon, että katsovat tarpeelliseksis suojata suunsa ja nenänsä?

      • Anonyymi

        Olen huomannut saman. Ja koskee ihan kaikkia pyöräilijöitä.


      • Anonyymi

        Se maskihan suojaa asfaltti-ihottumalta kun lentää naamalleen tiehen.


      • Anonyymi

        Näin keväisin lentää pyöräillessä kaikenlaisia kevätpörriäisiä suuhun. Maski suojaa niiltä hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin keväisin lentää pyöräillessä kaikenlaisia kevätpörriäisiä suuhun. Maski suojaa niiltä hyvin.

        juu, tänään huomasi hyvin, että pelasta pörriäinen kampanja on tuottanut liiankin hyvin tulosta, minkä lie hyönteishotellikeskittymän ohi mahdoin pyöräillä, kun sekä paita, että naama oli täynnä pörriäisiä. Meinasin siinä myös törmätä edellä pyörälilleeseen kun hän alkoi mutkittelemaan holtittomasti pörriäispilveä hätistäessään. Onneksi oli kypärä päässä, meillä molemmilla. maskia ei kummallakaan


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2612
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      334
      2444
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      61
      1828
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1714
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1462
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      61
      1458
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe