Tapion kommentointitapa

Joku joskus aloitti minusta säikeen, jonka pyysin poistamaan. Laitan tämän säikeen nyt yleiseksi infoksi. Toin esille, että minulla on todettu ns. aspergerin oireyhtymä. Joku kysyi, miten minuun pitää suhtautua. Laitanpa asiasta tietoa.

Ensinnäkään en pidä siitä, että asperger-ihmisiä pidetään sairaina. Se on ulkoapäin tuleva luokittelu. En ole lukenut omaa testiäni, sillä en halua tietää, mihin minut tämä yhteiskunta on luokitellut. Suomessa tämän tyyppiset poikkeavuudet luokitellaan mielestäni vanhanaikaisella asenteella. En nyt muista mikä on erään Suomersta ruotsalaisiin muuttaneen naisen nimi, joka taistelee oikean asenteen puolesta.

Laitan muutamia piirteitä, jotka on syytä ottaa huomioon:

1) Mitä minun suhteen ei kannata tehdä, on mollaus ja ns. "vedätys". Niihin reagoin herkästi. Minua on helppo vedättää. Otan kaiken kirjoittelun hyvinkin tosissaan. Aspergerin suurin haitta käytännön elämälle on se, että on vaikea tulkita, milloin ihminen on tosissaan ja milloin ei.

2) Aspergerin etu, on siinä, että tällainen ihminen pääsee toiminnassaan muita helpommin ns. flow-tilaan. Asperger-ihmiset innostuvat usein asiastaan. Tämä menee helposti överiksi, mikä saatetaan kokea "meuhkaamisena". Greta Thurnbergin kohdalla tämä näkyy varsin selvästi. Kyllä minua saa huomauttaa, jos kirjoittelu menee pahasti överiksi.

3) Asperger-henkilö saattaa takertua joskus detaljeihin. Tämä näkyy toiminnassani. Minun on pakonomainen tarve selvittää detaljit perin pohjin. No sitä ei Sanariksessa ymmärretty. Rasittavaahan se välillä on, mutta toivon tässä asiassa ymmärrystä. Laitoin omien sivujen sääntöihin, että saa käsitellä pitkään, juuri tämän asian takia. Sivuni vaan eivät toimi keskustelualustana. Chat toimii keskusteluna ihan kohtalaisen hyvin ja olen antanut siinä kävijöille kehuja.

Minulla on todettu tämä vasta yli 62-vuotiaana. Testissä testattiin kohtaa kolme. Yksi testikysymys oli muotoiltu siten, että kysymys oli provokatiivinen, eikä siihen voinut antaa objektiivista kyllä- tai ei-vastausta. Sanamuodot oli valittu tahallisen väärin. Jälkikäteen tajusin tuon olevan "ansa". Siinä testattiin, miten suhtaudun provokatiivisesti virheellisesti esitettyyn kysymykseen. Kyllähän minä siihen reagoin. Kyse oli eräänlaisesta "ansasta".

No ihan samaan tapaan kuin reagoin testin "ansaan" reagoin välillä ärsyttävästi huonona pitämieni vihjeiden sanamuotoihin. Vaikka tiedän tämän, jos mielestäni vihjeessä on huomautettavaa, huomautan. Saattaa ärsyttää joitakin, mutta tästä en välitä. Tosin Sanariksessa minut koettiin tämän takia liian negatiivisena persoonana.

Liika kirjoittelu ja Sanariksen mielestä liika virheiden käsittely olivat syynä, miksi minut haluttiin ulos. Siis nuo kolme edellä listaamaani asiaa. Suurimmat syyt erottamiseen johtuivat aspergeriin liityvistä seikoista.

Mutta oli vika Sanariksen keskustelijoissakin.

1) Syynä oli myös se, että kun joku ilkeili minulle, siitä seurasi minulta vastareaktio. Mutta jos reagoin ilkeilyyn, ei syy ollut yksinomaan minussa, syy ongelmiin oli myös muissa keskustelijoissa.

2) Mutta Sanariksessa koin myös sen, että jos arvostelee syystä, oikeutettuakaan kritiikkiä ei mielellään sulatettu. Siellä oli ja on myös henkiöitä, jotka henkeen ja vereen puolustavat laadintavirheitä. Tällainen puolustelu oli minusta äärimmäisen ärsyttävää ja reagoin siihen varsin voimakkaasti. Jos väärää puolustelua ei olisi ollut niin paljon, sekin olisi helpottanut. Vaadin reilujen pelisääntöjen noudattamista ristikoissa, mistä ei aina pidetty.

32

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se, mikä ei johtu aspergerista vaan kodin perinnöstä on suoruus. Isäni pamautti asiat pöytään varsin suoraan. Koti ei opettanut hienotunteisuutta vaan aivan päinvastoin. Ehkä nyt jo kuolleella isälläni oli sama oireyhtymä.

    • Turhan ärtymyksen vähentämiseen on kaksi keskeistä asiaa, jotka olisi syytä muistaa;

      1) Jätetään pois mollaus ja kaikinpuolinen turha toisesta ratkojasta kommentointi. Yhden asian suhteen tämä foorumi ansaitsee kiitoksen: ei ole turhanaikaista huomauttelua ja naljailua toisen kommentoijan kirjoitusvirheistä (sitä esiintyy ikävällä tavalla eräässä toisessa foorumissa). Ikävään kirjoitteluun toisesta kommentoijasta voin itse syyllistyä vain silloin, kun joku on minua mollannut . Olen siitä provosoitunut kirjoittamaan joskus hyvinkin pisteliäästi. Tästä tulee helposti ikävä kierre, jota on vaikea katkaista.

      2) Yritän kirjoittaa vähemmän. Tavoitteeni on nyt, että enemmän seuraan keskusteluja ja teen käsitellyistä ristikko-ongelmista koosteita sivuilleni. Autan epäsuorasti tämän sivuston käyttäjiä paremmin kuin suoraan.

    • Anonyymi

      Muista rentoutua juhannuksena ja laittaa sanoja ristiin vain rajoitetusti. Arjen ensi viikolla koittaessa on sitten mieli kirkas ja valmiina selättämään uudet haasteet.

      Grilliherkkujen täyteistä mittumaaria!

    • Anonyymi

      Kiitos samoin - kiitti kevennyksestä.

    • Anonyymi

      Asperger-ihmisiä ei kunnolla ymmärretä - ja juuri siksi en ole aiemmin ottanut asiaa esille. Ruotissa asiaan aletaan suhtautua järkevämmin. Suomi on tämän asian suhteen "kivikaudella". Tosin varmaan Ruotsissakin on parannettavaa, mutta tilanne lienee ruotsissa asiallisemmalla pohjalla.

      Ihmisten epämiellyttävää asennetta voi verrata siihen, että tummaihoinen vierasmaalainen henkilö saa työpaikan huonommin kuin epäpätevämpi kantasuomalainen. Samoin työpaikan voi saada epäpätevämpi koodari, jos tiedetään, että toisella on asperger. Tosiasiassa juuri asperger voi tehdä toisesta koodarista merkittävästi paremman koodarin kuin "normaalista" ihmisestä. Olisin voinut olla hyvä koodari, mutta olin liian huolimaton. Koska aspergerista voi olla joillakin aloilla merkittävää etua, jotenkin luokittelu sairaaksi tuntuu "rasistiselta".

      Toivon, ettei täällä käy kuin Ylilangassa, jossa joku kirjoitti:

      "Tämä lanka kuoli, kun Tapio julkisti sairautensa. Miksi näin kävi? Ovatko langan seuraajat todella näin ennakkoluuloisia?"

      Kirjoittaja ei vaikuttanut "rasistiselta". Myöskään kevennyksen kirjoittaja ei vaikuttanut sellaiselta. Ei myöskään minulle chattis-sivuston tekijä. Olisipa enemmän heidän kaltaisiaan, niin kaikkien olisi helpompi elää.

      Voitaisiinko nyt lopettaa keskustelut minusta. Tai jos jos jollakulla on siihen tarvetta käyttäköön siihen säiettä tätä säiettä tai "Tapion kommentointitapa" eräässä toisessa foorumissa. Muuten säikeiden eskustelu alkaa muistuttaa ihan liikaa Sanaris-ajan väliin tulevista keskusteluista minusta.

      Aina välillä joku aloitti ohi aiheen minusta keskustelun. Kun siihen vastasin, säie olikin yhteistuumin pilattu - siis korostetusti yhteistuumin, koska jos joku ei olisi aloittanut keskustelua minusta, en minä siihen olisi kommentoinut. Turha kaikinpuolinen toisen ratkojan kommentointi on säikeen spoilaamista!

      Sitä ovat muutkin kuin minä tehneet ja minä olen nyt vain lisännyt säikeen spoilaantumisastetta. Jotkut täällä ja Ylilangassa olevat/olleet säikeet ovat "hyvä" esimerkki siitä, miten säie/lanka saadaan porukalla helposti pilattua turhalla keskustelulla. Ärsyttää aivan kaikkia tällainen turha säikeen asian vierestä keskustelu.

    • Anonyymi

      Tapio
      Yritin luoda omasta foorumistani sellaisen, että tämänkaltainen säikeen spoilaaminen ei onnistu - se on yksinkertaisesti säännöissäni kielletty! Ehdoton kielto on sivustollani täysin välttämätön, mutta siitä seurasi se, että sivustoani ei haluttu käyttää. Ei toiminut sekään.

    • Anonyymi

      Nollatoleranssi on myös chattis-sivuilla, mutta siellä ei mitään ikävää ole kirjoitettukaan.

      • Anonyymi

        ”Ehkä pitäisi melkein lopettaa ristikoiden ratkonta ja panostaa pääpaino toiseen harrastukseen.”

        👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Ehkä pitäisi melkein lopettaa ristikoiden ratkonta ja panostaa pääpaino toiseen harrastukseen.”

        👍

        Tämä taitaa olla sitä kuuluisaa v-kirjaimella alkavaa toimintaa, jos oikein tulkitsen. On ikävää, että joitakin ihmisiä ei kunnolla edes yritetä ymmärtää. En minä tyhmä ole, joskus mitatta ÄÖ taisi olla 120. Olin koulussa keskimääräistä parempi oppilas, vaikka en mikään juippuoppilas ollutkaan. Kaksi ällää sentään ylppäreistä.


      • Anonyymi

        Miksi joudumme tällaista sietämään? Eikö moderaattori voisi auttaa? Jos tämä yksi vain koodaisi, voisimme olla rauhassa.


    • Kaikilla on oikeus kirjoittaa. Tässä foorumissa kuten parissa muussakin foorumissa on myös epäasiallista kirjoittelua muilta. Provosoidun helposti tällaisesta .

      Jos pysytään asiassa eli ei mennä millään lailla henkilökohtaisuuksiin, minun kanssa pärjää. Osaan antaa vinkkejä, osaan antaa suoria vastauksia ja osaan selittää vihjeet ymmärrettävästi.

      Ilkeilijöille sanon se, että he ovat alle 10-vuotiaan tasolla toiminnassaan. 7-10-vuotiaana minua kiusattiin koulussa. Sanaristikkopalstojen kommentit tuovat ikävällä tavalla mieleen 7-10-vuotiaa Tapion. Voisko jotkut käyttäytyä paremmin kuin ala-asteilaiset lapset.

    • Pitäisi saada myös kuriin alle 10-vuotiaan koulukiusaajien tavoin käyttäytyvät ihmiset. Kun netti on täynnä entisiä tai nykysiä koulukiusaajia, silloin varsinkin autismin kirjoon kuuluvat ihimiset kärsivät.

      Suomessa nettikultuuri taso on varmasti todella huono. Sitä olisi syytä kyllä parantaa. Eikö tässä ristikko-osoiossa voitaisi yrittää opetella parempaa nettikulttuuria.

      Jos satun innostumaan kirjoittamaan liikaa, voi suoraan kirjoittaa: "Voisitko hieman hillitä kirjoittelua".

      Mutta että Suomi24:n pitäisi potkaista asperger-henkiöt automaatiisesti ulos, sitä ei voi vaatia. Se olisi eräällä lailla "rasistista toimintaa". Voisin valittaa siitä tasa-arvovaltuutetulle. Näin itse asiassa toimisin.

    • Muistutan vielä kerran, että minä sain tähän foorumiin kuitenkin eloa. Ilman aktiivista toimintaani Sanaristikot-osio olisi aivan hiljainen. Nyt katsotaan, että olin vain "katalysaattori" ja tämä "katalysaattori" halutaan heivata ulos. Ei kyllä tunnu yhtään kohteliaalta ja toista kunnioittavalta tavalta.

    • Joku aloitti säikeen "Kysymys/vastaus".
      Sen aloituskommentti on:

      "Tähän voi laittaa kysymyksiä ja vastauksia. Ei jaarituksia."

      En tule tuossa säikeessä esittämään selityksiä vihjeilleni.

      Minulta saa avun aivan toisenlaisin periaattein:

      1) En chatissa anna ratkaisusanoja vaan annan vinkkejä, joiden avulla ratkoja voi itse hoksata niin pitkälle kuin mahdollista vihjeen idean.

      2) Annan selitykset foorumissani Näytä analyysi -painikkeella, jotta en spoilaisi kenenkään ratkontaa.

      Teillä on nyt kaksi vaihtoehtoa. Suora vastaus ilman selityksiä tai minun tapani. Katson, että minun tavallani oppii paremmin hyväksi ratkojaksi. Mutta en voi pakottaa ketään noudattamaan omaa näkemystäni.

      • Anonyymi

        Voisitko hieman hillitä kirjoittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko hieman hillitä kirjoittelua.

        Yritetään. Mutta muistutan, että kaikilla on oikeus kirjoittaa. Koen ikäväksi sen, että jotkut varta vasten pyrkivät savustamaan minut ulos. En koen heidänkään käytöstään mitenkään hyvänä ja hyväksyttävänä. Lue asiasta enemmän:
        https://yli.sh/126972074


    • Täällä on aika vaikea keskustella, koska robotti poistelee viestejä. Robotin tapoihin on vaikea sopeutua, kun ei ymmärrä sen logiikkaa.

      Mietin tässä sitä, että voisihan sitä sivuilleni tehdä aloittamani säikeen rinnalle toisen säikeen. Itselläni on tietyt auttamisperiaatteet, enkä halua tämän Suomi24-säikeiden kaltaista auttamistapaa aloittamiini säikeisiin.

      Mutta jos joku muu aloittaa säikeen, en sen auttamistyyliin puuttuisi vaan antaisin olla Suomi24 kaltaisina säikeinä. Satunnaisesti vain tarkistaisin, että ei kirjoiteta ilkeästi. Ilkeän kirjoittelun poistaisin samoin mahdolliset linkitykset tekijänoikeuksin suojattuun materiaaliin. Niitä en antaisi olla julkisesti esillä.

      Peniä kuvia yksittäisistä vihjeistä voisi kyllä näyttää julkisesti.

      • Anonyymi

        Tämä on hyvä idea! Tämä ja ylilauta ovat vähän epävakaita keskustelualustoja. Odotan avausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä idea! Tämä ja ylilauta ovat vähän epävakaita keskustelualustoja. Odotan avausta.

        Täällä ikävintä on ainainen epävarmuus siitä, lähteekö kommentti pois vai ei. Ylilaudan suurin ongelma on vain yksi lanka eli säie. Sellaisen käyttöaika on lyhyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä idea! Tämä ja ylilauta ovat vähän epävakaita keskustelualustoja. Odotan avausta.

        Tätä tosiaan ehdotan yksinomaan sen vuoksi, että Suomi24 ja Ylilauta toimivuus on heikolla tasolla. Ajattelin, että Suomi24 voisi olla oman foorumini rinnakkaiskanava. Ylilauta nyt on ollut ihan kaikille vain "varaventtiili". Mutta kun on täysin varmaa, että se hajoaa ylirasitukseen, ei sitäkään voi paljoa käyttää.


    • Anonyymit käyttäjätunnukset sallisivat anonyymin kirjoittamisen, joten homma ei jäisi siitä kiinni.

      • Anonyymi

        Näitä on nyt yhteensä kuusi. Kaikki näyttävät samalta, mutta käyttäjälle tunnus ja salasana on anonyymi ohella esim. anonyymi5. Jos numeroinnin näyttäisi, se antaisi tiedon, että on eri henkilö.


    • Anonyymi

      Kyseessä olisi aluksi kokeilu. Jos rinnakkaiselo toimisi, se saisi jäädä. Asiasta voi keskustella.

      • Anonyymi

        Onkohan kaikki nyt sitä miltä näyttää? Ettei vain yllä kirjoitteleva henkilö halua omia kaikkea pääpalstan ulkopuolista keskustelua omille sivuilleen? Ovatko tarkoitusperät viattomia, kuten hän antaa ymmärtää vai ollaanko siellä kuitenkin ketun häntä kainalossa? Olkaahan varovaisia ennen kuin annatte pirulle pikku sormen!

        Eilen hän hyökkäsi "puolueettomilla" sivuillaan moninkertaisen piilosanasuomenmestarin kimppuun tietäen, ettei hän voi puolustautua hänen hallitsemillaan sivuilla. Pidän tällaista erittäin halpamaisena toimintana ja arvottomana oman hännän nostamisena!


    • Kritisoin toisinaan ristikoiden laatijoita terävästi. Mutta niin tehdään Sanariksenkin foorumissa. Hyvin usein moni on kanssani jostakin ristikosta samaa mieltä. Tuntuu perin juurin keljulta, että tänne on tullut asenne, että minun kanssani ei voi kommentoida.

      Välillä toki tulee tehtyä virhearviponteja. Olen niissä aina pyytänyt anteeksi.

      Ikävää on nyt myös se, että yksinkertaisiinkaan vinkki- tai selityspyyntöihin ei kukaan tunnu haluavan vastata. Ei vastata, vaikka joku muukin kuin minä haluaisi vastauksen.

      Ovatko entiset vastaajat siirtyneet vain harvojen tietämään piilopaikkaan, kuten eräs tämän sivuston jättänyt totesi? Vai halutaanko sitä, että vastauksia saa vain "pääfoorumista"?

      Ristikoiden ratkonta ei ole kivaa, jos jotkut systään aina ulkopuolelle.

    • Täällä on jollakulla tai joillakuilla nyt hirveä tarve antaa joko suoria tai epäsuoria näpäytyksiä minulle. Jos on niin hirvittävä tarve näpäytellä kuin mitä viimeaikoina on esiintynyt, voisko näpäytellä tässä säikeessä, ettei lähes joka säie ole täynnä näpäyttelyä. Olen kyllä Sanariksen foorumissa saanut yhtä sun toista näpäyttelyä, mutta jatkuvan näpäyttelyn lukeminen on varmaan suurimmalle osalle lukijoista epämiellyttävää.

      Jos näpäyttelyn päämäärä on savustaa minut ulos, se ei onnistu.

      • Anonyymi

        Voi ei! Olemme toimineet ihan väärin. Eilenkin kirjoitit vain 26 tärkeää viestiä auttaaksesi aidosti muita ratkojia ja kertoaksesi kuinka hyvä ihminen olet. Nyt kokeillaan toista tapaa eli täydellistä radiohiljaisuutta ja katsotaan kuinka monta kuukautta jaksat keskustella itsesi kanssa. Aiempaan peilaten puhutaan varmaan vähintään puolesta vuodesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei! Olemme toimineet ihan väärin. Eilenkin kirjoitit vain 26 tärkeää viestiä auttaaksesi aidosti muita ratkojia ja kertoaksesi kuinka hyvä ihminen olet. Nyt kokeillaan toista tapaa eli täydellistä radiohiljaisuutta ja katsotaan kuinka monta kuukautta jaksat keskustella itsesi kanssa. Aiempaan peilaten puhutaan varmaan vähintään puolesta vuodesta.

        Päämäärä näemmä on aina savustus. Vuosi sitten sai tähän sivustoon eloa, mutta jossakin vaiheessa tuli savustuspyrkimys.

        Minua kohtaan on esitetty suoraa nälvimistä, ironiaa, satiiria ja parodiaa. Ikävintä on ollut kirjoitteluni matkiminen, jossa joku kirjoittaa, ikään kuin olisin kirjoittanut jonkin kommentin.

        Edellinen kommentoija esiintyy ikään kuin suuren joukon edustajana. Ilkeämielisen kirjoittelun takana on todennäköisesti vain 1-3 henkilöä.

        Outoa kommentointia on myös "minä otan tämän haltuuni" ja "mänä olen uusi seriffi" kaikki Batman-kommentit.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe