Ensimmäinen purjevene?

Anonyymi

Tervehdys. Olisiko raadilla mielipidettä hyväksi purjeveneeksi nykyiselle m-veneilijälle. Vaatimuksia olisi seuraavasti:

- Laadukas ja kestävä vene. Tarkoituksena lähteä joskus pidemmällekin matkalle, joten pitäisi olla sellainen, että isommankin veden yli uskaltaa mennä. Laatutasoltaan voisi vastata m-venepuolella vaikkapa ehkä Targaa? Ei haittaa vaikka rakenteet olisivat jopa 'ylimitoitettuja'. Suurena haaveena pallonkierto, kun lapset aikuisia.

- Hyvät tilat neljälle hengelle, kaksi aikuista ja kaksi lasta/nuorta

- Mielellään lämmin- ja painevesi sekä suihku ja hyvät pentteritilat.

- Kohtuullisen helppo purjehtia, ei tarvitse olla mikään superraaseri. Tärkeämpää käsiteltävyys ja toimivuus kovemmissa olosuhteissa. Toki plussaa siitä, että olisi kiva edetä.

- Pituutta oletan, että pitää olla vähintään luokkaa vajaat 40 ft, riittääkö? Mitä pienempi sitä parempi, mutta pitää olla riittävän iso kuitenkin.

- Sisältä mielellään 'puinen' eli sellainen klassisen kaunis :)

- Hintaa saisi olla maksimissaan noin 250k€, mutta ei todellakaan haittaa jos (merkittävästi) halvemmalla selviää. Saa olla käytetty ja vanhakin, jos muuten speksit kohdillaan. Pitää kuitenkin olla erittäin hyväkuntoinen ostettaessa.

Eli mikä/minkälainen vene voisi täyttä ylläolevat vaatimukset? Muita ajatuksia?

52

1197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Targa, eli yli hinnoiteltu merten mosse.

    • Anonyymi

      Tutustu vaikkapa Swan, X-yacht, CA

    • Anonyymi

      Jos limitti olisi ollut 300 000€, olisi vaihtoehtoja ensiveneeksi voinut löytyä.

    • Anonyymi

      Joo, ei tolla rahalla vielä ensi venettä hankita. Mutta käsirahaksi nyt kuitenkin riittää...

      • Anonyymi

        Ymmärrän kyllä, että lähtökohta kuulostaa hiukan erikoiselta, onhan 250k€ paljon rahaa. Olen kuitenkin elämässä todennut, että jos jotain haluaa tehdä, niin se kannattaa tehdä kunnolla. Itselläkään ei niin valtavasti enää tehokkaita vuosia jäljellä, että kannattaisi jäädä ihmettelemään. Lisäksi vaihtaminen parempaan on yleensä aina se kallein reitti. Ja vaikka kyseessä olisikin ensimmäinen purjevene, niin ei todellakaan ensimmäinen vene. Eli uskon, että hyppäämällä suoraan 'päätepisteeseen' säästyy rahaa ja ehtii saamaan eniten hyviä kokemuksia.

        Jos sopiva löytyy pienemmällä rahalla, niin ei se todellakaan haittaa, ei sitä rahaa liikaa ole ja se on aina jostain pois. Kannattaa kuitenkin seurata unelmiaan ja panostaa siihen mikä hyvältä tuntuu.

        Tarkennuksena vielä, että kyseessä on pitkän ajan projekti ja voi olla että toteutumiseen menee vielä vuosia. Mutta sitten kun tehdään, niin tehdään kunnolla.


    • Anonyymi

      Okei, kysymyksen asettelusta päätellen sulla on vain kaksi käsiparia..
      suihkusta luopumalla voinet säästää huomattavasti, kun maapallon meriä on kierretty alkaen jotai 40 ft veneillä..

      Ihan siis Atlantin ylikkin.. jostain sun vaan pitää löytää kaveri, joka arvio luotettavasti onko purresta avomerien sään oikuille, lässytyspalstoillakin meitä riittää.. ; )

    • Anonyymi

      Jos itsellä olisi tuon tason investointiin varaa, niin ottaisin suoraan yhteyttä suuriin välittäjiin. joilla on valikoimaa. Sitten pyytäisin heitä esittelemään / koepurjehtimaan eri vaihtoehtoja ja perustelemaan mitä suosittelevat. Siitä se lähtee ...

      • Anonyymi

        Ei aloittajallakaan ole, kunhan slätisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aloittajallakaan ole, kunhan slätisee.

        Kyllä aloittajalla on rahaa, tunnen tyypin, oltiin molemmat aikanaan samassa firmassa. Hänestä tuli tirehtööri, minusta tsuppari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aloittajallakaan ole, kunhan slätisee.

        Taitaa ottaa koville kun pitää oikein tulla noin esiin kommentoimalla tuntemattoman ihmisen maksukykyä.
        Kateus voi tulla näkyviin noinkin vaatimattomassa tilanteessa kuin teoreettisessa veneen valinta pohdinnassa.
        On ikävää kuinka pahasti tuo alkukantainen tunne voi joidenkin yksilöiden sydänalassa kouristaa.
        Jos itse pystyy tuon tunnetilan tunnistamaan, on sitä helpompi hallita ja estää sen tyhmimmät ulostulot.
        Tilanne on vaikeampi jos henkilö ei itse tuota tilaa havaitsemaan, vaan antaa myrkyllisen tunnetilan viedä itseään sen syövereihin.
        Jätetään sentään kalat sinne veteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa ottaa koville kun pitää oikein tulla noin esiin kommentoimalla tuntemattoman ihmisen maksukykyä.
        Kateus voi tulla näkyviin noinkin vaatimattomassa tilanteessa kuin teoreettisessa veneen valinta pohdinnassa.
        On ikävää kuinka pahasti tuo alkukantainen tunne voi joidenkin yksilöiden sydänalassa kouristaa.
        Jos itse pystyy tuon tunnetilan tunnistamaan, on sitä helpompi hallita ja estää sen tyhmimmät ulostulot.
        Tilanne on vaikeampi jos henkilö ei itse tuota tilaa havaitsemaan, vaan antaa myrkyllisen tunnetilan viedä itseään sen syövereihin.
        Jätetään sentään kalat sinne veteen

        Olisi kannattanut nukkua yö, eikä herätä keskellä yötä kirjoittelemaan. Aamulla sitten olisit nähnyt kuten useimmat, että ihan kaikkea ei aina ole kirjoitettu tosissaan.

        Mutta tosissaan, jos joku on liikkunut ympäri Itämerta moottoriveneellä, ja tulee tänne kyselemään 250k€ venettä purjehduksen aloitteluun, ei kaikki palat vaikuttaisi olevan kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kannattanut nukkua yö, eikä herätä keskellä yötä kirjoittelemaan. Aamulla sitten olisit nähnyt kuten useimmat, että ihan kaikkea ei aina ole kirjoitettu tosissaan.

        Mutta tosissaan, jos joku on liikkunut ympäri Itämerta moottoriveneellä, ja tulee tänne kyselemään 250k€ venettä purjehduksen aloitteluun, ei kaikki palat vaikuttaisi olevan kohdallaan.

        Nyt on vielä pakko kysyä, että miksi ei olisi palat kohdallaan? Mitä kertakaikkisen ihmeellistä on siinä, että dieselin polttamisen sijasta harkitsee purjeilla kulkemista? Ja jos näin haluaa tehdä niin tekisi sitä mielellään veneellä, jolla kulkeminen tuottaa iloa ja riittävän turvallisuuden tunteen, kuten nykyinen vene. Vai tarkoitatko, että kukaan täysijärkinen ei tällä palstalla keskustele?

        Veneet, ainakin laadukkaat ja hyväkuntoiset moottoriveneet, ovat kalliita. Jos laadukkaan purjeveneen saa radikaalisti halvemmalla (uutena tai käytettyna) niin saa kertoa. Sitähän tässä yritän kysellä.

        Ja mitä tulee tuohon 'ei tosissaan kirjoittamiseen' tulee, niin ainakin minulla meni kyllä vitsi ohi. Ehkä hiukan voisi sitten teroittaa kynää huumorin osalta? Tai mikä toivottu tyylilaji sitten ikinä olikin.


    • Anonyymi

      Osta H-vene tai avance 24 ja opettele purjehtimaan muutama kesä. Pltaan sitten asiaan...

      • Anonyymi

        Niin, tuo on toinen vaihtoehto. Mutta toisaalta tuollaiseen ei mahdu perhe järkevästi mukaan eikä pidempää matkaa oikein voi ainakaan kai mukavasti kulkea. Mutta silti tietenkin mahdollinen välivaihe.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja jotta kenelläkään ei tulisi paha mieli niin muotoillaan aloituksen kysymys toisin: Mikä olisi pienin ja halvin vene, joka täyttäisi esitetyt vaatimukset ainakin/edes pääosin? Unohdetaan tuo maksimibudjetti.

      • Anonyymi

        Olen itse pitkän linjan moottoriveneilijä mutta törmäsin malliin Pogo 36, joka miellytti konseptina. Taitaa juuri mennä noin 1/4 M luokkaan. Se mitä puuttuu on ne jyhkeät puusisukset mutta tilalle saa 4 metriä leveyttä, upeat vauhdin tunteet, plaanailumahdollisuudet jo merituulissa ja hyvät näkymät salongista ulos kun on etuikkunatkin. Taittoköli niin pääsee satamiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse pitkän linjan moottoriveneilijä mutta törmäsin malliin Pogo 36, joka miellytti konseptina. Taitaa juuri mennä noin 1/4 M luokkaan. Se mitä puuttuu on ne jyhkeät puusisukset mutta tilalle saa 4 metriä leveyttä, upeat vauhdin tunteet, plaanailumahdollisuudet jo merituulissa ja hyvät näkymät salongista ulos kun on etuikkunatkin. Taittoköli niin pääsee satamiinkin.

        Tuo Pogo vaikuttaa hienolta ja erityisesti hauskalta veneeltä. Ehkä juuri tällä hetkellä kuitenkin ajatuksissa siintää enemmänkin sellainen pitkien matkojen helppokäyttöinen vene. Mutta kiitos vinkistä :)


    • Anonyymi

      Aloititko autokoulun Lamborghinilla? :) Kuules ei kukaan tuollaisilla veneillä aloittele! Jos aloittelet tulet olemaan aivan naurunalainen ja veneesi kylki kusesta keltainen joka laiturissa aina, kun olet tauolla :) Koko Suomesta et nimittäin sellaista seuraa löydä, jossa aloittelijat purjehtii Helsingin keskustan asuntojen hintaisilla paateilla! Homma aloitetaan enintään H-veneestä ja sopii tilanteeseesi aivan täydellisesti, koska sopu sijaa antaa :) Liian kalliilla purjeveneellä tekee vain itsestään vitsin. Aloittelevalle purjehtijalle MAX budjetti on 10.000€ ja sillä saa jo sellaisen veneen, ettei ihan joka pojalla olekaan! Suurin osa aloittaa budjetilla 3000-5000€...

      • Anonyymi

        Juuri näin, mä aloitin 500 mk:n paatilla vuonna 1970, eikä se ollut Optimisti!


      • Anonyymi

        No, täytyy sitten muistaa kysyä lupaa ennen kuin veneen ostaa.

        Mutta vakavasti ottaen, aika ankeillä väreillä kyllä maalaat kuvaa purjehtijayhteisöstä. Toivon, että tämä ei ole koko totuus enkä sitä uskokaan, perustuen aika moniin keskusteluihin erinäisissä satamissa. Ihan mukavaa porukkaa ollut suurin osa.

        Jos nyt veneilemme moottoriveneellä, jolla pystyy perheen kanssa liikkumaan järkevästi Itämeren alueella en näe mitään syytä, miksi vaihtaisin purjeveneeseen, jolla ei vastaavaan pysty. Jos sitten jollain on tämän kanssa joku ongelma, niin minkäs teet.

        Mutta vaikuttaa siltä, että tämä aloitus harmillisesti provosoi enemmän kuin tuottaa järkevää keskustelua siitä, mitä joutuu hyvästä veneestä maksamaan ja mikä se voisi olla. Joten voimme minun puolesta lopettaa tähän, ellei joku halua varsinaisesta aiheesta keskustell.

        Hyvää kesän jatkoa kaikille joka tapauksessa!


      • Anonyymi

        Eipä aloittaja havitellut mitään IMOCAa tai edes Class 40:a aloitusveneeksi, ne vertautuisvat paremmin Lamborghiniin. Eikä autoiluakaan tarvitse Minillä aloittaa, kyllä vaikka Range Rover ensiautona toimii. Nykyään joka tapauksessa tälläkin palstalla aina, kun ehdotetaan H-venettä aloittelijalle, kiiruhtaa tusina vastaamaan, ettei sellaisella enää nykyään kukaan purjehdi. Vaikka H onkin aivan erinomainen purjehduksen opetteluun, oikealla asenteella isommallakin on mahdollista opetella. Eikä todellakaan joudu naurunalaiseksi, jos nimenomaan asenne on kohdallaan. Eikä varsinkaan budjetti määrittele oikeaa venettä, siitä riippuu vain oma taloudellinen riskitaso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä aloittaja havitellut mitään IMOCAa tai edes Class 40:a aloitusveneeksi, ne vertautuisvat paremmin Lamborghiniin. Eikä autoiluakaan tarvitse Minillä aloittaa, kyllä vaikka Range Rover ensiautona toimii. Nykyään joka tapauksessa tälläkin palstalla aina, kun ehdotetaan H-venettä aloittelijalle, kiiruhtaa tusina vastaamaan, ettei sellaisella enää nykyään kukaan purjehdi. Vaikka H onkin aivan erinomainen purjehduksen opetteluun, oikealla asenteella isommallakin on mahdollista opetella. Eikä todellakaan joudu naurunalaiseksi, jos nimenomaan asenne on kohdallaan. Eikä varsinkaan budjetti määrittele oikeaa venettä, siitä riippuu vain oma taloudellinen riskitaso.

        Satamissa ne kolhut yleensä vasta-alkajille sattuu, ja 40-jalkaisessa hintalappu korjaukselle onkin sitten moninkertaisesti suurempi... Siinä mielessä purjehduksen opettelu vaikkapa H-veneellä ei ole ollenkaan paha idea. Jos ei hanki omaa niin lainaa vaikka kaverilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, täytyy sitten muistaa kysyä lupaa ennen kuin veneen ostaa.

        Mutta vakavasti ottaen, aika ankeillä väreillä kyllä maalaat kuvaa purjehtijayhteisöstä. Toivon, että tämä ei ole koko totuus enkä sitä uskokaan, perustuen aika moniin keskusteluihin erinäisissä satamissa. Ihan mukavaa porukkaa ollut suurin osa.

        Jos nyt veneilemme moottoriveneellä, jolla pystyy perheen kanssa liikkumaan järkevästi Itämeren alueella en näe mitään syytä, miksi vaihtaisin purjeveneeseen, jolla ei vastaavaan pysty. Jos sitten jollain on tämän kanssa joku ongelma, niin minkäs teet.

        Mutta vaikuttaa siltä, että tämä aloitus harmillisesti provosoi enemmän kuin tuottaa järkevää keskustelua siitä, mitä joutuu hyvästä veneestä maksamaan ja mikä se voisi olla. Joten voimme minun puolesta lopettaa tähän, ellei joku halua varsinaisesta aiheesta keskustell.

        Hyvää kesän jatkoa kaikille joka tapauksessa!

        Jos moottoriveneet on tuttuja, niin voi mielestäni aloitella isommalla purjeveneellä. H-vene oli ennen hyvä vastaus, mutta ei niistäkään tahdo nykyisin päästä eroon, ja ero moderniin 40-jalkaisiin on valtava. Nyt täytyy erottaa blue water-veneet ja halpikset. Halpiksetkin (bava, jeanneau, dufour) on hyviä, mutta kuka lähtisi sellaisella, jos on varaa parempaan? Yllä esitetty Arcona on hyvä, joskin melko sporttinen, mitä ei aloittelija ehkä kaipaa. Sitten on muita rauhallisempia ruotsalaisia, kuten Najad. Ehkä Ovninkin voisi saada tuolla budjetilla. 2000-luvun vene olisi siitä hyvä, ettei tule niin paljon remonttia. Vanhoissa veneessä esim. sähköt on usein aivan puutteelliset. Myös kone alkaa olla jo vanha.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Jos moottoriveneet on tuttuja, niin voi mielestäni aloitella isommalla purjeveneellä. H-vene oli ennen hyvä vastaus, mutta ei niistäkään tahdo nykyisin päästä eroon, ja ero moderniin 40-jalkaisiin on valtava. Nyt täytyy erottaa blue water-veneet ja halpikset. Halpiksetkin (bava, jeanneau, dufour) on hyviä, mutta kuka lähtisi sellaisella, jos on varaa parempaan? Yllä esitetty Arcona on hyvä, joskin melko sporttinen, mitä ei aloittelija ehkä kaipaa. Sitten on muita rauhallisempia ruotsalaisia, kuten Najad. Ehkä Ovninkin voisi saada tuolla budjetilla. 2000-luvun vene olisi siitä hyvä, ettei tule niin paljon remonttia. Vanhoissa veneessä esim. sähköt on usein aivan puutteelliset. Myös kone alkaa olla jo vanha.

        Kiitos asiallisista vastauksista. Tonnit pysyisivät veneissä suurinpiirtein samana, joten aivan tuntemattomasta maailmasta ei ole kyse. Mutta kuitenkin moottorivene on siinä määrin erilainen kuin purjevene satamamanöövereissäkin mm kölin ansiosta, että harjoittelua varmasti tarvitaan aluksi miedommissa keleissä ja helpommissa paikoissa.

        Asia on juuri kuten Bossu yllä kirjoittaa, veneen ei ole tarkoituskaan olla mikään erityisen sporttinen ja raju. Ennemminkin ideaali olisi vene, joka on helppo ja anteeksiantava purjehdittava, mutta kulkee kuitenkin kohtuukivasti.

        Yleisesti kuvittelisin, että pitämällä keli- ja reivikynnyksen matalana kunnes osaamista kehittyy, saa tilanteen pidettyä hallinnassa oppimisen aikana. Toki tietyt perusteet on jo tullut opeteltua gastina ja purjehduskurssilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Tonnit pysyisivät veneissä suurinpiirtein samana, joten aivan tuntemattomasta maailmasta ei ole kyse. Mutta kuitenkin moottorivene on siinä määrin erilainen kuin purjevene satamamanöövereissäkin mm kölin ansiosta, että harjoittelua varmasti tarvitaan aluksi miedommissa keleissä ja helpommissa paikoissa.

        Asia on juuri kuten Bossu yllä kirjoittaa, veneen ei ole tarkoituskaan olla mikään erityisen sporttinen ja raju. Ennemminkin ideaali olisi vene, joka on helppo ja anteeksiantava purjehdittava, mutta kulkee kuitenkin kohtuukivasti.

        Yleisesti kuvittelisin, että pitämällä keli- ja reivikynnyksen matalana kunnes osaamista kehittyy, saa tilanteen pidettyä hallinnassa oppimisen aikana. Toki tietyt perusteet on jo tullut opeteltua gastina ja purjehduskurssilla.

        Sporttinen on kyllä ylisana Arconasta. Toki purjehdusominaisuuksiltaan paremmasta päästä, mutta silti cruiseri. Najad ehkä sitten lähempänä skaalan toista päätä. Itse valitsisin sen Arconan, mutta kenekään toisen puolesta en päättäisi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et edes lukenut linkkaamaasi juttua. Tässä jutussa ikäänkuin Buster tuli pysäköidyn Swanin perään.

        Kas näin:
        Tai sitten Swanin purjeiden fallit olivat irti, vaikka entinen moottoriveneilijä ensipurjehduksellaan oli ollut lukitsevinaan ne, ja purjeet putosivat yhtäkkiä alas. Busterhan siinä oli jonossa seuraavana ja pamautti uutukaisen Swanin ahteriin niin, että Swaninkin matkanteko voi tapahtua vain muiden avustamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas näin:
        Tai sitten Swanin purjeiden fallit olivat irti, vaikka entinen moottoriveneilijä ensipurjehduksellaan oli ollut lukitsevinaan ne, ja purjeet putosivat yhtäkkiä alas. Busterhan siinä oli jonossa seuraavana ja pamautti uutukaisen Swanin ahteriin niin, että Swaninkin matkanteko voi tapahtua vain muiden avustamana.

        Ymmärrän tämän Lamborghi-tapauksen mahdollisen huumoriarvon, kun siitä tässä oli edellä puhetta. Toivoisin ystävällisesti kuitenkin, että minua ei kaukaa haettujen vertauskuvien kautta sotkettaisi tähän asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän tämän Lamborghi-tapauksen mahdollisen huumoriarvon, kun siitä tässä oli edellä puhetta. Toivoisin ystävällisesti kuitenkin, että minua ei kaukaa haettujen vertauskuvien kautta sotkettaisi tähän asiaan.

        ^ Lamborghini-tapaus tietysti. Ei pitäisi puhelimella nakutella näitä...


    • Anonyymi

      ...ihan noin jyrkästi sanoisi..

      Joku -35.000€ moottoripursi kyttimällä haettu nelkyt halkaisija sopii aloittelijalle kuin, jolla on kaksi käsiparia, ja moisella kiertää jo maapallon...

      Vai mitä?

      • Anonyymi

        ???


    • Anonyymi

      Kaipa se perinteinen vastaus on ruotsin länsirannikon tuotokset HR ja Najad.

      Näissä on ns. ylimitoitetut rakenteet ja varusteet mm. rikin ja kansivarustelun osalta.

      Tuolla budjetilla saa 40-44 ft 90-luvun päivitetyn veneen.

      • Anonyymi

        Mitä osia näiden veneiden rikeissä on "ylimitoitettu"? Jos verrataan uusi HR ja uusi Hanse/Bavaria/Beneteau/Elan niin samat rikitoimittajathan näissä on ja ainakaan pintapuolisessa tarkastelussa en ole eroa löytänyt mitoitukissa.

        Vanhoissa veneissä (ml. HR & Najad) on sitten jo yleensä huomattavasti huonompia ratkaisuja kuin uusissa sarjatuotantoveneissä: tarkastele vaikka miten rustiraudat on tehty vanhemmissa veneissä...


      • Anonyymi

        Tässä esimerkiksi vene, joka sopii juurikin yllä annettuun haarukkaan ja joka kuvauksen perusteella on juurikin sitä mitä ajattelisin veneeltä vaadittavan kuvaamaani tarpeeseen.

        https://www.blocket.se/vi/91224185.htm

        Minkälaisia huolia/murheita/päivitystarpeita on odotettavissa tämänikäisillä veneillä?

        Mitä tulee yllä esitettyyn kysymykseen koskien rakenteiden lujuutta ja yleistä laatua, niin ajatukset tästäkin kiinnostavat paljon. Eli jos käyttää x € purjeveneeseen, niin kannattaako ostaa uudempaa vai vanhempaa?

        Ja miksi sitten tällä palstalla kyselen? No siksi, että tiedän täällä kirjoittelevan myös erittin kokeneita purjehtijoita, esim nimimerkit seppomartti ja ariel371 ja varmasti monet muutkin. Enkä tietenkään aio ostaa yhtään mitään perustuen pelkästään palstan neuvoihin, mutta kyllä ne auttaa katseen kääntämään oikeaan suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä osia näiden veneiden rikeissä on "ylimitoitettu"? Jos verrataan uusi HR ja uusi Hanse/Bavaria/Beneteau/Elan niin samat rikitoimittajathan näissä on ja ainakaan pintapuolisessa tarkastelussa en ole eroa löytänyt mitoitukissa.

        Vanhoissa veneissä (ml. HR & Najad) on sitten jo yleensä huomattavasti huonompia ratkaisuja kuin uusissa sarjatuotantoveneissä: tarkastele vaikka miten rustiraudat on tehty vanhemmissa veneissä...

        Ei sama riki- tai vinssitoimittaja mitään takaa. Testiraporteista muistelen, että näissä edullisissa veneissä on usein käytetty mm. alimittaisia vinssejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sama riki- tai vinssitoimittaja mitään takaa. Testiraporteista muistelen, että näissä edullisissa veneissä on usein käytetty mm. alimittaisia vinssejä.

        Eipä tule mieleen ainuttakaan Hanse/Bavaria/Beneteau/Elan jne., jossa olisi pienempi genuavinssi kuin vinssivalmistaja suosittelee.

        Tässä esimerkiksi Lewmarin suositukset:
        https://www.lewmar.com/Winch-Selection-Guide

        Omassa Bavariassani on nostinvinssit 30 ja genuavinssit 40. Ko. Taulukon mukaan nostinvinsseiksi suositellaan vain 30 ja genuavinssiksi 40 tai 45.

        HR340:ssa on samat 30 ja 40 suositusten osuessa samoihin. HR372:ssa onm 30 ja 50. Sille suositukset olisivat 40 ja 45, joten nostinvinssi on itseasiassa alimittainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä esimerkiksi vene, joka sopii juurikin yllä annettuun haarukkaan ja joka kuvauksen perusteella on juurikin sitä mitä ajattelisin veneeltä vaadittavan kuvaamaani tarpeeseen.

        https://www.blocket.se/vi/91224185.htm

        Minkälaisia huolia/murheita/päivitystarpeita on odotettavissa tämänikäisillä veneillä?

        Mitä tulee yllä esitettyyn kysymykseen koskien rakenteiden lujuutta ja yleistä laatua, niin ajatukset tästäkin kiinnostavat paljon. Eli jos käyttää x € purjeveneeseen, niin kannattaako ostaa uudempaa vai vanhempaa?

        Ja miksi sitten tällä palstalla kyselen? No siksi, että tiedän täällä kirjoittelevan myös erittin kokeneita purjehtijoita, esim nimimerkit seppomartti ja ariel371 ja varmasti monet muutkin. Enkä tietenkään aio ostaa yhtään mitään perustuen pelkästään palstan neuvoihin, mutta kyllä ne auttaa katseen kääntämään oikeaan suuntaan.

        Tuon ikäisen veneen päivitystarpeet voivat olla liki nollasta johonkin merkittävään summaan saakka. Myynti-ilmoituksesta saa jotain vihiä, mutta venettä katsomatta ei voi tietää. Jossain määrin se katsominen vaatii parempaa purjeveneiden tuntemusta, eli kaverin matkan kustantaminen on taloudellisesti kannattavaa.

        Muutoin tuo saattaisi olla aika hyväkin esimerkki speksien mukaisesta veneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sama riki- tai vinssitoimittaja mitään takaa. Testiraporteista muistelen, että näissä edullisissa veneissä on usein käytetty mm. alimittaisia vinssejä.

        Väite oli "Näissä on (HR, Najad) ns. ylimitoitetut rakenteet ja varusteet mm. rikin ja kansivarustelun osalta." Tähän kysyin "Mitä osia näiden veneiden rikeissä on "ylimitoitettu"? ". Ja ainoa vastaus koski vinssejä...

        Eli ilmeistään ei löydy mitään perusteita väittää että HR/Najad/yms -linjan veneiden rikit olisivat yhtään vahvempia kuin Hanse/Bavaria/Beneteau/Elan/yms -linjan veneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä osia näiden veneiden rikeissä on "ylimitoitettu"? Jos verrataan uusi HR ja uusi Hanse/Bavaria/Beneteau/Elan niin samat rikitoimittajathan näissä on ja ainakaan pintapuolisessa tarkastelussa en ole eroa löytänyt mitoitukissa.

        Vanhoissa veneissä (ml. HR & Najad) on sitten jo yleensä huomattavasti huonompia ratkaisuja kuin uusissa sarjatuotantoveneissä: tarkastele vaikka miten rustiraudat on tehty vanhemmissa veneissä...

        Olen aikanaan ollut töissä venetelakalla Paraisilla jossa tehtiin vauriokorjauksia ja erilaisia muutostöitä veneisiin. Kyllä siellä näki, että eroja on ja millaisia vaurioita mihinkin veneisiin syntyi.

        Lisäksi tässä kerrotaan, että mastoprofiili ja harukset ovat paksumpia kuin tarvisi olla
        https://youtu.be/kFqEdSDb0wE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aikanaan ollut töissä venetelakalla Paraisilla jossa tehtiin vauriokorjauksia ja erilaisia muutostöitä veneisiin. Kyllä siellä näki, että eroja on ja millaisia vaurioita mihinkin veneisiin syntyi.

        Lisäksi tässä kerrotaan, että mastoprofiili ja harukset ovat paksumpia kuin tarvisi olla
        https://youtu.be/kFqEdSDb0wE

        Kukaan ei kiistä etteikö veneissä ole olemassa eroja mutta siitähän ei ollut kyse vaan "rikien vahvuudesta".

        Edelleen: mitä eroja on uuden (tai edes 2000-luvun) HR/Najad/tms rikissä vs. Hanse/Bavaria/Beneteau/Elan/tms? Väitän että ei mitään mutta korjaan mielipidettäni mielelläni jos jotain faktaa löytyy. Yhden bloginpitäjän näkemystä vanhan Najadin rikistä ei voitane pitää mitenkään alkuperäistä väitettä tukevana faktana.

        Noita yo. sarjatuotantoveneitä seilaa niin paljon maailmalla ja charter-käytössä jossa niiden käyttäjien osaamisen taso on vielä aika vaihteleva, että jos rikien mitoituksessa olisi minkäänlaista vikaa/alimitoitusta niin ongelmat olisi valtavia ja yleisesti tiedossa.

        Jos sitten verrataan 2000-luvun sarjatuotantovenettä vaikka 80-luvun "laatuveneeseen" niin esim. rustiraudat ja niiden kiinnitys ja läpivienti kannesta on tyypillisesti uudessa sarjatuotantoveneessä tehty todella paljon paremmin kuin "vanhoissa klassikoissa".


    • Anonyymi

      Aloittaja vaikuttaa kokeneelta veneilijältä. Kun moottorivene vaihtuu purjeveneeseen, satamamanööverit on toki jokseenkin erilaisia. Jos olet jo oppinut viemään moottoriveneen ehjänä ja suht tyylikkäästi laituriin, on purjeveneellä vastaava operaatio sinulle parin kekeilun jälkeen jo naurettavan helppoa!
      Mitään muita rajoituksia en veneen koolla pitäisi kuin leveys, joka mielestäni tulisi asettua johonkin 3,5-4 metrin välille.

      • Anonyymi

        En ymmärrä.mitään edes moottoriveneilystä ja vielä vähemmän purje-, mitä nyt gastina jonkin kerran. Mutta aloittelu molemmilla on tuttua. Oletan että aloittaja on tosissaan ja H-vene tuntuu Targan jälkeen vähän naurettavalta kun on tottunut tietyssä kokoluokassa ajamaan.

        Olettaisin että eväkölisessä isossa purkkarissa satamamanööverit ovat parin kokeilun jälkeen helpompia kuin Targassa ja pitkäköliselläkään ei merkittävästi vaikeampia, edellyttäen että Targan osaa sujuvasti ajaa kaijaan ilman sivupotkureita.

        Se mitä mielestäni jää puuttumaan Ilman sitä pikkuveneen kipparointia on purjetuntuma. Siksi ainakin itse yritän opetella niin jollalla kuin H:llakin. Suoraan sanoen tuollaisen pienehkön veneen purjehdus on aika kivaa, kiireettömästikin.

        Siksi vaatimaton suositukseni aloittajalle on että pidä targa ja hanki sen lisäksi H tai vastaava. Jatkossa sitten se pallonkiertovene ainoaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä.mitään edes moottoriveneilystä ja vielä vähemmän purje-, mitä nyt gastina jonkin kerran. Mutta aloittelu molemmilla on tuttua. Oletan että aloittaja on tosissaan ja H-vene tuntuu Targan jälkeen vähän naurettavalta kun on tottunut tietyssä kokoluokassa ajamaan.

        Olettaisin että eväkölisessä isossa purkkarissa satamamanööverit ovat parin kokeilun jälkeen helpompia kuin Targassa ja pitkäköliselläkään ei merkittävästi vaikeampia, edellyttäen että Targan osaa sujuvasti ajaa kaijaan ilman sivupotkureita.

        Se mitä mielestäni jää puuttumaan Ilman sitä pikkuveneen kipparointia on purjetuntuma. Siksi ainakin itse yritän opetella niin jollalla kuin H:llakin. Suoraan sanoen tuollaisen pienehkön veneen purjehdus on aika kivaa, kiireettömästikin.

        Siksi vaatimaton suositukseni aloittajalle on että pidä targa ja hanki sen lisäksi H tai vastaava. Jatkossa sitten se pallonkiertovene ainoaksi.

        Äh, kirjoitin jo pitkät pätkät, mutta sitten luurista loppui akku ja ne hävisi...mutta joka tapauksessa kiitos taas vastauksista.

        Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että mikään veneen kokoluokka tai tyyppi ei tunnu minusta 'naurettavalta'. Pienemmällä veneellä aloittaminen tietenkin muuttaisi harrastuksen luonnetta jonkin verran aluksi, mutta ei sekään poissuljettua ole. Silloin tulisi varmaan kyseeseen se, että olisi jokin hyvinkin pieni vene lähialueille, jolla sitten harjoittelee nimenomaan tuota purjehduspuolta. Kuten sanot, tämä voisi olla hyvinkin hauskaa. Lähinnä en haluaisi aloittaa 'melkein lopullisella' veneellä, sillä isomman purjeveneen vaihtaminen toiseen on varmasti kallista ja työlästä. Mutta asiaa täytyy tietenkin vielä pohtia.

        Olen samaa mieltä siitä, että satamamanööverit varmasti saa hanskaan kohtuudella. Purjevene ja moottorivene ovat tosiaan hyvin erilaisia, mutta kummallakin on vahvuutensa. Purjeveneellä ohjattavuus jos on edes vähän nopeutta ja moottoriveneellä joustavuus liikesuuntien suhteen. Lisäksi satamajuttuja voi hinkata vaikka 50 kertaa harjoittelupäivän aikana. Niitä viikon verran, niin päässee jo pitkälle :)

        Yleisesti oletan, että vähintään ensimmäinen kesä menisi aivan perusasioiden opetteluun lähivesillä. Siitä voisi sitten pikkuhiljaa laajentaa. Suurimpana haasteena pidän purjeiden käsittelyä, sillä niiden tuottamat voimat kasvavat huimasti sekä veneen koon että tuulen nopeuden mukana. Tämä on haaste niin turvallisuuden kuin kaluston keståvyyden kannalta. Mutta jos vaan hermo kestää, niin voihan sitä sitten moottorillakin kulkea jos tuntuu siltä, että tuuli on liian kova taitoihin nähden. Näitäkin kulkijoita tuolla vesillä aika paljon näkee :)

        Lopuki voisin todeta, että en missään kohdassa ole sanonut, että nykyvene olisi Targa. Otin sen vain esimerkiksi laadukkaasta veneestä. Yhtä hyvin sen voisi korvata vaikka Sargolla, Nimbusilla tai vaikka Nordhavnilla.

        Ja vielä kerran kerran tuosta epähuomiossa annetusta ylärajasta. Se on juuri sitä, yläraja. Ei muuta, eikä erityisesti mikään tavoitebudjetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äh, kirjoitin jo pitkät pätkät, mutta sitten luurista loppui akku ja ne hävisi...mutta joka tapauksessa kiitos taas vastauksista.

        Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että mikään veneen kokoluokka tai tyyppi ei tunnu minusta 'naurettavalta'. Pienemmällä veneellä aloittaminen tietenkin muuttaisi harrastuksen luonnetta jonkin verran aluksi, mutta ei sekään poissuljettua ole. Silloin tulisi varmaan kyseeseen se, että olisi jokin hyvinkin pieni vene lähialueille, jolla sitten harjoittelee nimenomaan tuota purjehduspuolta. Kuten sanot, tämä voisi olla hyvinkin hauskaa. Lähinnä en haluaisi aloittaa 'melkein lopullisella' veneellä, sillä isomman purjeveneen vaihtaminen toiseen on varmasti kallista ja työlästä. Mutta asiaa täytyy tietenkin vielä pohtia.

        Olen samaa mieltä siitä, että satamamanööverit varmasti saa hanskaan kohtuudella. Purjevene ja moottorivene ovat tosiaan hyvin erilaisia, mutta kummallakin on vahvuutensa. Purjeveneellä ohjattavuus jos on edes vähän nopeutta ja moottoriveneellä joustavuus liikesuuntien suhteen. Lisäksi satamajuttuja voi hinkata vaikka 50 kertaa harjoittelupäivän aikana. Niitä viikon verran, niin päässee jo pitkälle :)

        Yleisesti oletan, että vähintään ensimmäinen kesä menisi aivan perusasioiden opetteluun lähivesillä. Siitä voisi sitten pikkuhiljaa laajentaa. Suurimpana haasteena pidän purjeiden käsittelyä, sillä niiden tuottamat voimat kasvavat huimasti sekä veneen koon että tuulen nopeuden mukana. Tämä on haaste niin turvallisuuden kuin kaluston keståvyyden kannalta. Mutta jos vaan hermo kestää, niin voihan sitä sitten moottorillakin kulkea jos tuntuu siltä, että tuuli on liian kova taitoihin nähden. Näitäkin kulkijoita tuolla vesillä aika paljon näkee :)

        Lopuki voisin todeta, että en missään kohdassa ole sanonut, että nykyvene olisi Targa. Otin sen vain esimerkiksi laadukkaasta veneestä. Yhtä hyvin sen voisi korvata vaikka Sargolla, Nimbusilla tai vaikka Nordhavnilla.

        Ja vielä kerran kerran tuosta epähuomiossa annetusta ylärajasta. Se on juuri sitä, yläraja. Ei muuta, eikä erityisesti mikään tavoitebudjetti.

        Olin jo ajatellut itse ehdottaa samaa kuin kommentoimasi kirjoittaja. Sen pienen veneen hankinta ison lisäksi on aivan marginaalinen lisäkustannus projektissa ja sen pienenkin rahan saa vieläpä takaisin, kun vene on tehtävänsä tehnyt. Tosin voi hyvin olla, että itse purjehdus onkin niin hauskaa, ettei siitä malta luopua. Ja se pienikin antaa käsityksen voimien keskinäisistä mittasuhteista eri olosuhteissa. Pientäkään purjetta ei käsivoimin hallitse, vaan keinot hallintaan pitää tuntea, käyttää joko veneen varustusta tai muuttaa olosuhteita suotuisemmiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äh, kirjoitin jo pitkät pätkät, mutta sitten luurista loppui akku ja ne hävisi...mutta joka tapauksessa kiitos taas vastauksista.

        Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että mikään veneen kokoluokka tai tyyppi ei tunnu minusta 'naurettavalta'. Pienemmällä veneellä aloittaminen tietenkin muuttaisi harrastuksen luonnetta jonkin verran aluksi, mutta ei sekään poissuljettua ole. Silloin tulisi varmaan kyseeseen se, että olisi jokin hyvinkin pieni vene lähialueille, jolla sitten harjoittelee nimenomaan tuota purjehduspuolta. Kuten sanot, tämä voisi olla hyvinkin hauskaa. Lähinnä en haluaisi aloittaa 'melkein lopullisella' veneellä, sillä isomman purjeveneen vaihtaminen toiseen on varmasti kallista ja työlästä. Mutta asiaa täytyy tietenkin vielä pohtia.

        Olen samaa mieltä siitä, että satamamanööverit varmasti saa hanskaan kohtuudella. Purjevene ja moottorivene ovat tosiaan hyvin erilaisia, mutta kummallakin on vahvuutensa. Purjeveneellä ohjattavuus jos on edes vähän nopeutta ja moottoriveneellä joustavuus liikesuuntien suhteen. Lisäksi satamajuttuja voi hinkata vaikka 50 kertaa harjoittelupäivän aikana. Niitä viikon verran, niin päässee jo pitkälle :)

        Yleisesti oletan, että vähintään ensimmäinen kesä menisi aivan perusasioiden opetteluun lähivesillä. Siitä voisi sitten pikkuhiljaa laajentaa. Suurimpana haasteena pidän purjeiden käsittelyä, sillä niiden tuottamat voimat kasvavat huimasti sekä veneen koon että tuulen nopeuden mukana. Tämä on haaste niin turvallisuuden kuin kaluston keståvyyden kannalta. Mutta jos vaan hermo kestää, niin voihan sitä sitten moottorillakin kulkea jos tuntuu siltä, että tuuli on liian kova taitoihin nähden. Näitäkin kulkijoita tuolla vesillä aika paljon näkee :)

        Lopuki voisin todeta, että en missään kohdassa ole sanonut, että nykyvene olisi Targa. Otin sen vain esimerkiksi laadukkaasta veneestä. Yhtä hyvin sen voisi korvata vaikka Sargolla, Nimbusilla tai vaikka Nordhavnilla.

        Ja vielä kerran kerran tuosta epähuomiossa annetusta ylärajasta. Se on juuri sitä, yläraja. Ei muuta, eikä erityisesti mikään tavoitebudjetti.

        "Suurimpana haasteena pidän purjeiden käsittelyä, sillä niiden tuottamat voimat kasvavat huimasti sekä veneen koon että tuulen nopeuden mukana. Tämä on haaste niin turvallisuuden kuin kaluston keståvyyden kannalta. "

        Vaikka tuolla aikaisemmin tuli vähän läppää heitettyä niin tuohon siteerattuun sanoisin: Purjeveneessä on ennakointi tärkeää. Se mikä on nyt mahdollista ei hetken kuluttua ehkä ole. Tämä asia on hyvä opetella perinteisellä menetelmällä, josta täällä on jo puhuttu: on aloitettava pienemmällä veneellä, jossa voimat eivät tuulen kasvaessa ole aivan hallitsemattomia. Kun ennakoi, ei isommalla veneellä meno ole sen haasteellisempaa kuin pienellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suurimpana haasteena pidän purjeiden käsittelyä, sillä niiden tuottamat voimat kasvavat huimasti sekä veneen koon että tuulen nopeuden mukana. Tämä on haaste niin turvallisuuden kuin kaluston keståvyyden kannalta. "

        Vaikka tuolla aikaisemmin tuli vähän läppää heitettyä niin tuohon siteerattuun sanoisin: Purjeveneessä on ennakointi tärkeää. Se mikä on nyt mahdollista ei hetken kuluttua ehkä ole. Tämä asia on hyvä opetella perinteisellä menetelmällä, josta täällä on jo puhuttu: on aloitettava pienemmällä veneellä, jossa voimat eivät tuulen kasvaessa ole aivan hallitsemattomia. Kun ennakoi, ei isommalla veneellä meno ole sen haasteellisempaa kuin pienellä.

        Joo, juurikin näin olen asian itsekin päätellyt. Senpä takia isompi purjevene korostaa nöyryyttä ja varovaisuusperiaatteen nodattamista ennakoinnissa mm. reivaamisen suhteen. Aluksi voisi lähteä sillä asenteella kuin olisi hyvin pienellä veneellä lähdössä tekemään pitempää matkaa: Matala tuuli- ja aallokkokynnys sekä ääriolosuhteiden (ukkospuuskat yms) todennäköisyys pieni.

        Täytyy pohtia asiaa. Mutta tässäkin ketjussa on ollut jo paljon hyvää näkemystä niin oikeasta polusta kuin soveltuvista veneistäkin, kiitos siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, juurikin näin olen asian itsekin päätellyt. Senpä takia isompi purjevene korostaa nöyryyttä ja varovaisuusperiaatteen nodattamista ennakoinnissa mm. reivaamisen suhteen. Aluksi voisi lähteä sillä asenteella kuin olisi hyvin pienellä veneellä lähdössä tekemään pitempää matkaa: Matala tuuli- ja aallokkokynnys sekä ääriolosuhteiden (ukkospuuskat yms) todennäköisyys pieni.

        Täytyy pohtia asiaa. Mutta tässäkin ketjussa on ollut jo paljon hyvää näkemystä niin oikeasta polusta kuin soveltuvista veneistäkin, kiitos siitä.

        Vaihdoimme moottoriveneemme purjeveneeseen muutamia vuosia sitten.
        Veneen valinta oli todella vaikeaa, kun sitä luuli tarvitsevansa montaa asiaa, ja taas toisaalta jo silloin tiesin että tulee vastaan asioita mitä en vielä tiedä tarvitsevani.
        Pähkäilin asiaa, ja päätin että ostan mielestäni sopivilla sisätiloilla varustetun tunnetun valmistajan sarjatuotantoveneen.
        Perustelin asiaa itselleni siten, että :
        - Niitä on paljon: ei ne kovin huonoja voi olla.
        - Saan melko uuden veneen kohtuu hintaan: vähemmän korjattavaa.
        - Kun tiedän mitä veneeltä oikeasti haluan, pääsen todennäköisesti tunnetun valmistajan veneestä suht helposti eroon.

        Suunnitelma oli mielestäni oikein hyvä. Nyt viisi vuotta myöhemmin alkaa vähän olemaan käsitystä siitä mitä seuraavalta veneeltä haluan.
        Nykyinen on vaan niin hyvä, ettei malttais vaihtaa.


    • Anonyymi

      Heippa aloittaja!

      Kerro vielä vähän lisää, niin lupaan antaa hyviä vaihtoehtoja! Olen tuon tyylisiä veneitä katsellut jo pitkään ja omaan jonkinlaisen käsityksen asiasta.

      Mutta pikkaisen lisää ajatuksia veneestä helpottaisi rajaamista.

      Janbene

    • Anonyymi

      Allegro, Colin Archer (CA), Havsfidra, Albin Vega ja -70-luvun HR:t nyt kannattaa ainakin katsoa. Jos ei mielytä noista joku, niin Bothnia-mallistosta sitten tai vaikka jokin puuvene kryssare sitten. Pääasia on, että pääsee merelle kelillä ja matala syväys auttaa rantoja kolutessa. CA:t painuu merelle kun muut otta ylös.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2368
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1838
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      70
      1644
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1265
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1174
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1138
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1038
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1030
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      874
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      862
    Aihe