Pari tarinaa kiusaamisesta

Anonyymi

Viimeaikainen uutisointi on nostattanut vuosikymmenten takaisen raivoni pintaan, ja jostain syystä kaikkien kiusaamisuutisten kommentointi tuntuu olevan estetty, joten avaudun sitten tänne. Kerron siis pari tositarinaa yli 20 vuoden takaa. Maailma on tietysti muuttunut, mutta viesti pysynee samana. Korostan, etten kehoita ketään väkivaltaan, mutta sanonpahan vaan...

6. Luokalla oltiin jonossa menossa välitunnilta sisään, vieressäni oli kiusattu luokkatoverini ja taakse sattui kiusaaja yleisönsä kanssa. Kiusaaminen oli pääasiassa verbaalista mutta koskemattomuuttakin loukattiin. Sanaakaan sanomatta vedin välittömästi kukkoilevaa läskiä nyrkillä naamaan niin kovaa kuin kuudesluokkalaisen pojan kädestä lähtee, käännyin ympäri ja menin tunnille.
No ei tietenkään mennyt aikaakaan, kun tultiin hakemaan puhutteluun. Paikalla oli kiusaaja silmä mustana ja tämän opettaja joka oli kauhuissaan siitä, että olin lyönyt ja kuulemma ilman syytä.
Totesin, että kaveri kiusasi ja enkä suostu sekuntiakaan sellaista sietämään. Kiusaaja ja opettaja kuorossa puolustautuivat, että ei hän minua kiusannut vaan luokkatoveriani. Sanoin, että mulle on aivan sama ketä kiusataan, en katso sitä hetkeäkään ja huomautin, että kyseinen kiusaaminen on ollut aivan hyvin opettajien tiedosa, mutta olin ainoa joka asialle on mitään tehnyt. Opettaja meni vaikeaksi ja ihan sanattomaksi, joten puhuttelu loppui siihen, eikä minua sen koommin asian tiimoilta koulussa lähestetty. Kiusaaminen loppui siihen paikkaan.
Myöhemmin selvisi, että kiusaajan vanhemmat olivat jatkuvasti soitelleet kouluun ja yrittäneet kotiinkin soittaa, mutteivät olleet saaneet numeroa. Vallitsi ilmeisesti jonkinlainen hiljainen hyväksyntä ja henkilökunta taisi pelätä oman saamattomuutensa paljastumista.

Toinen tapaus sattui heti 7. luokan alussa. Toisesta koulusta luokalleni tullut ongelmaoppilas otti minut silmätikukseen heti lukuvuoden alettua. Pari viikkoa jaksoin sietää vittuilua, suun soittoa ja tönimistä jne. kunnes mitta tuli täyteen. Pieksin kaveria raivon vallassa kunnes opettaja tuli väliin.
Vararehtori oli heti kiusaajan puolella ja vetosi siihen että kaverilla on naama turvoksissa ja mulla ei mitään. Menin sitten rehtorille kertomaan asioiden kulusta, joka ymmärsi asioiden laidan. Kaveri haettiin luokasta käytävälle ja rehtori huusi kiusaajalle pää punaisena, töni tätä kaappeja vasten ja tenttasi et onks tää muka kivaa.
Kiusaaminen loppui jälleen kuin seinään ja kiusaaja teki kaikkensa vältelläkseen minua vaikka oli samalla luokalla. Jatkoi kuitenkin spedeilyään toisaalla ja siirrettiin aika pian tarkkailuluokalle.

Mikä tarinoiden opetus oli? Se, että nämä äidin pikku lelugangsterit eivät pelkää puhutteluja, jälki-istuntoja tai edes poliisia, kun tietävät että seuraukset ovat olemattomat. Julkinen piekseminen, nöyryytys ja silmä mustana viikon kulkeminen on ainoita seuraamuksia mitä tiettyn tyyppiset ihmiset kunnioittaa, jopa nuoresta alkaen.
Kaikesta huolimatta, en suosittele väkivaltaa. Siinä voi käydä todella pahasti, syntyä koston kierre, joutua maksamaan isojakin korvauksia, ihan mitä vaan.
No mitä sitten pitäisi tehdä? Pitäisi olla jokaiselle kunnia-asia puolustaa heikompiaan ja tehdä kiusaajille heti alkuun selväksi, ettei sellaista toimintaa suvaita pätkän vertaa. Opettajilla on valitettavasti rajalliset mahdollisuudet puuttua, mutta jos koko luokka tai koulu asettuu kiusaajaa vastaan, putoaa tämän toiminnalta pohja hyvin nopeasti. Kiusaaja tarvitsee yleisön, älkää jääkö sivustakatsojiksi vaan puuttukaa porukalla.
Taitaa olla vähän utopistista ideologiaa, mutta halusin kuitenkin sanoa sanottavani.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helsingin opetustoimi, opetusministeri ja koko yhteiskunta on *polvillaan* väkivaltaisesti respektiä vaativien nulikkojen edessä. Voiko asia tosiaan olla näin?

    • Anonyymi

      En tiedä miten muualla, mutta tällainen ei kyllä ihan sovi tänne missä on nuoria ja lapsia. He eivät välttämättä ymmärrä milloin värität tarinaasi omalta kantiltasi hienommaksi ja saattavat ottaa jopa todella huonoa mallia tästä, päätyen itse kiusaajiksi ja aiheuttaen vahinkoa muille lapsille.

      • Anonyymi

        Ja tiedän, että sanoit lopuksi moraalisuutesi, mutta monelle lapselle ja nuorelle se jää vähiten tästä tekstistä mieleen. Etenkin jos he lukevat tämän silloin kun ovat surullisia tai vihaisia yms.
        Sitä ihmettelen, että kuin et aikuisten palstoilla saanut muka purkaa?


    • Anonyymi

      Hyvä teksti. Jos enemmistöllä olis nollatoleranssi kiusaamista kohtaan ja vähän munaa ni kenenkään ei tartteis turvautua väkivaltaan sen lopettamiseks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1284
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1140
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      26
      992
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe