Onko Jeesus ylienkeli Miikael?

Anonyymi

Kuulin että adventistit opettavat samaa oppia jehovantodistajien kanssa, että Jeesus ja ylienkeli Miikel OVAT SAMA HENKILÖ.

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      LOL. No ei varmaan mikään maatajärisyttävä opinkappale vaikka sitten olisivat sama tai ei.

      Kysyisit noilta muilta uskovaisilta miksi he ovat satoja vuosia väittäneet että Jumala kiduttaa ihmisiä ikuisesti sen takia mihinkä uskoivat (tai eivät uskoneet) maan päällä ollessaan. Se kun nyt sattuu olemaan paljon kauaskantoisempi opinkappale.

    • Aku Ankan veljenpojat varmaan miettivät lähestulkoon samanlaista dilemmaa.

    • Anonyymi

      Aku Ankka onkin teoksena Raamattua 1000 kertaa inhimillisempi ja parempi.

      • Anonyymi

        Sulla on varmaan henkilökohtaista kokemusta mutta olisiko mitään tieteellistä tukea väitteellesi?


    • Anonyymi

      Jos et osaa aloittajana kuin kerrata omia mantrojasi, niin älä kirjoita.
      Ota kirjoitukset mukaan, ota paljon tekstejä, jossa opetetaan enkeleistä, ym.
      tuonpuoleisuudesta, mikä kaikella on tarkoitus ja opetussisältöä.
      Siten päästään asiaan, mutta lihallinen Mika sitä ja mika tätä minun mielestäni ei ole mikään aloitus. Se ei ole mikään tutkimus, ei näköala vaan LIHA

    • Anonyymi

      Aloittaja puhuu pötyä.

      Jehovan todistajat: Jeesus = ylienkeli Mikael = luoto olento

      Adventistit: ylienkeli Mikael = Jeesus = Jumala

      Eli ei ole sama oppi.

      • Anonyymi

        Hyvä ajatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ajatus.

        Ai. Nytkö ylienkeli Mikaelista tehtiin jo Jumala?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai. Nytkö ylienkeli Mikaelista tehtiin jo Jumala?

        Np etkö ymmärrä, että kyse ei ole mistään luodusta enkelistä ollenkaan?


    • Anonyymi

      Mitähän yrität sanoa vääntämällä samaa asian tarkoitusta eri muotoihin:
      Adventisteille Jeesus on sama kuin ylienkeli, kun taas jehovantodistajille ylienkeli on sama kuin Jeesus.
      ?

      • Anonyymi

        Se tarkoittaa sitä, että JT ja ADV ovat eri mieltä siitä, mitä ylienkelillä tarkoitetaan.


    • Anonyymi

      Menipä nyt vaikeaksi teologian kiemuraksi. Miten tästä selviät?
      Onko siis ylienekeli Miikael sama kuin Jeesus, vai onko Jeesus sama kuin ylienkeli Miikael? Kas siinä pulma.

    • Anonyymi

      Ei tätä nyt voi siis ymmärtää edes se kuuluisa Eskokaan.
      Onko Jeesus luotu enkeli vai ei? Ylienkeli Miikael on luotu olento. Jeesus on ollut aina.

      • Anonyymi

        Tätähän ei kukaan uskossa oleva voi kieltää. Jeesuksen kieltäminen johtaa ikusieen kadotukseen.


      • Anonyymi

        No kun adventistien kanta on just se, että ylienkeli Mikael ei ole mikään luoto enkeliolento ollenkaan, vaan kiertoilmaisu enkeliarmeijan johtajasta, joka on Jumala itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätähän ei kukaan uskossa oleva voi kieltää. Jeesuksen kieltäminen johtaa ikusieen kadotukseen.

        No kuka tässä muka on Jeesuksen kieltänyt??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätähän ei kukaan uskossa oleva voi kieltää. Jeesuksen kieltäminen johtaa ikusieen kadotukseen.

        Paitsi että Jeesuksen jumaluuden kieltäminen ei Raamatun perusteella yksiselitteisesti tarkoita itse Jeesuksen kieltämistä mutta joidenkin kristittyinä itseään pitävien mielestä tarkoittaa.


    • Anonyymi

      Jos joku sanoo Jeesusta samaksi henkilöksi Miikaelin kanssa, on sellainen kieltänyt Jeesuksen. Hänellä ei silloin ole ollenkaan Jeesusta vaan joku henki ja demoni, josta jo
      2 Kor. 11:4. kertoo.

      • Anonyymi

        Jeesus on luonut ylienkeli Miikalein.
        Hebr. 1.


      • Anonyymi

        Höpöhöpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on luonut ylienkeli Miikalein.
        Hebr. 1.

        Tuo on vain sinun tulkintasi. Me adventistit emme usko ylienkeli Mikaelin olevan luoto enkeli ollenkaan, vaan ainoastaan yksi nimi, jota Jeesuksesta Jumalana käytetään.


      • Anonyymi

        Olen adventisti, joka ei erityisemmin usko siihen, että Mikael on Jeesus. Syynä on se, että Mikael tekstejä on Raamatussa vain kourallinen. Joku niistä voisi sopia Jeesukseen, joku toinen ei. Asia ei mielestäni ole edes pohtimisen arvoinen, eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä.

        Mutta en voi kuin ihmetellä logiikkaa, jolla väitetään, että Jeesuksen pitäminen Mikaelina merkitsisi hänen pitämistään luotuna tai demonina tai ties minä. Ette siis usko siihen, että Jeesus on Jumala? Merkitseehän tämä logiikka sitä, ettei Jeesus voisi olla ihminenkään olematta luotu. Kiellätte inkarnaation mahdollisuuden. Miksi Jeesus ei olisi voinut ennen ihmiseksi tuloaan inkarnoitua enkeliksi? Puhutaanhan VTssäkin Herran (Jahven) enkelistä, jota kirjoittajat selvästi pitävät itse Herrana. Mikael opetuksessa on kaiken lisäksi kyse vanhasta uskonpuhdistajienkin kannattamasta kristillisestä opetuksesta, joka tosin on nyt jäänyt syrjään, kun Jehovan todistajat ovat alkaneet asiasta jankuttaa.

        Kuten sanottu, en vieläkään Mikael Jeesukseen usko, koska Raamatun opetus aiheesta ei ole selkeä, mutta pidän tätä toistuvaa vänkäämistä aiheesta osoituksena niin Raamatun kuin dogmihistorian tuntemuksen puutteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen adventisti, joka ei erityisemmin usko siihen, että Mikael on Jeesus. Syynä on se, että Mikael tekstejä on Raamatussa vain kourallinen. Joku niistä voisi sopia Jeesukseen, joku toinen ei. Asia ei mielestäni ole edes pohtimisen arvoinen, eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä.

        Mutta en voi kuin ihmetellä logiikkaa, jolla väitetään, että Jeesuksen pitäminen Mikaelina merkitsisi hänen pitämistään luotuna tai demonina tai ties minä. Ette siis usko siihen, että Jeesus on Jumala? Merkitseehän tämä logiikka sitä, ettei Jeesus voisi olla ihminenkään olematta luotu. Kiellätte inkarnaation mahdollisuuden. Miksi Jeesus ei olisi voinut ennen ihmiseksi tuloaan inkarnoitua enkeliksi? Puhutaanhan VTssäkin Herran (Jahven) enkelistä, jota kirjoittajat selvästi pitävät itse Herrana. Mikael opetuksessa on kaiken lisäksi kyse vanhasta uskonpuhdistajienkin kannattamasta kristillisestä opetuksesta, joka tosin on nyt jäänyt syrjään, kun Jehovan todistajat ovat alkaneet asiasta jankuttaa.

        Kuten sanottu, en vieläkään Mikael Jeesukseen usko, koska Raamatun opetus aiheesta ei ole selkeä, mutta pidän tätä toistuvaa vänkäämistä aiheesta osoituksena niin Raamatun kuin dogmihistorian tuntemuksen puutteesta.

        Ei tarvita mitään inkarnoitumisia. Jeesus itse sanoo, että niitä, joille tuli jumalan sana, kutsutaan jumaliksi. Näin oli ihmisten kanssa ja näin on myös enkelien kanssa. Kaikki adventistit tietävät, että Jumala antoi lain Moosekselle. Samaan aikaan Uusi testamentti sanoo, että laki annettiin ihmisille enkelien välityksellä. Miksi? Koska Jumala itse ei antanut lakia Moosekselle vaan enkeli, jota kutsutaan jumalaksi, koska enkelille tuli Jumalan sana. Selitäpä miten muuten enkeli on voinut olla se, joka antoi lain? Eikä tämä ole ainoa enkeli, joka Raamatussa esittäytyy Jahvena. Näitä on Raamatussa runsaasti, esim.

        2. Mooseksen kirja 3:2-6
        "2. Siellä hänelle ilmestyi Herran ENKELI orjantappurapensaasta nousevassa tulenliekissä. Mooses näki, että pensas oli ilmiliekeissä mutta ei kuitenkaan kulunut. 3. Hän ajatteli: ”Minäpä poikkean katsomaan tätä suurenmoista näkyä. Miksi pensas ei pala poroksi?” 4. Kun Herra näki, että Mooses poikkesi katsomaan, hän huusi Moosekselle pensaasta: ”Mooses, Mooses!” Mooses vastasi: ”Tässä olen.” 5. Jumala sanoi: ”Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhää maata.” 6. Hän sanoi vielä: ”Minä olen sinun isäsi JUMALA, Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala.” Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa. "

        1. Mooseksen kirja 31:11-13
        "11. Jumalan ENKELI sanoi minulle unessa: ’Jaakob!’ Minä vastasin: ’Tässä olen.’ 12. Hän sanoi: ’Katsele laumaa, niin huomaat, että kaikki urokset, jotka astuvat lampaita ja vuohia, ovat juovikkaita, pilkullisia ja kirjavia. Minä olen nähnyt kaiken, mitä Laaban sinulle tekee. 13. Minä olen Beetelin JUMALA. Siellä sinä voitelit patsaan ja siellä annoit minulle lupauksen. Nouse nyt, lähde tästä maasta ja palaa synnyinmaahasi.’” "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita mitään inkarnoitumisia. Jeesus itse sanoo, että niitä, joille tuli jumalan sana, kutsutaan jumaliksi. Näin oli ihmisten kanssa ja näin on myös enkelien kanssa. Kaikki adventistit tietävät, että Jumala antoi lain Moosekselle. Samaan aikaan Uusi testamentti sanoo, että laki annettiin ihmisille enkelien välityksellä. Miksi? Koska Jumala itse ei antanut lakia Moosekselle vaan enkeli, jota kutsutaan jumalaksi, koska enkelille tuli Jumalan sana. Selitäpä miten muuten enkeli on voinut olla se, joka antoi lain? Eikä tämä ole ainoa enkeli, joka Raamatussa esittäytyy Jahvena. Näitä on Raamatussa runsaasti, esim.

        2. Mooseksen kirja 3:2-6
        "2. Siellä hänelle ilmestyi Herran ENKELI orjantappurapensaasta nousevassa tulenliekissä. Mooses näki, että pensas oli ilmiliekeissä mutta ei kuitenkaan kulunut. 3. Hän ajatteli: ”Minäpä poikkean katsomaan tätä suurenmoista näkyä. Miksi pensas ei pala poroksi?” 4. Kun Herra näki, että Mooses poikkesi katsomaan, hän huusi Moosekselle pensaasta: ”Mooses, Mooses!” Mooses vastasi: ”Tässä olen.” 5. Jumala sanoi: ”Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhää maata.” 6. Hän sanoi vielä: ”Minä olen sinun isäsi JUMALA, Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala.” Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa. "

        1. Mooseksen kirja 31:11-13
        "11. Jumalan ENKELI sanoi minulle unessa: ’Jaakob!’ Minä vastasin: ’Tässä olen.’ 12. Hän sanoi: ’Katsele laumaa, niin huomaat, että kaikki urokset, jotka astuvat lampaita ja vuohia, ovat juovikkaita, pilkullisia ja kirjavia. Minä olen nähnyt kaiken, mitä Laaban sinulle tekee. 13. Minä olen Beetelin JUMALA. Siellä sinä voitelit patsaan ja siellä annoit minulle lupauksen. Nouse nyt, lähde tästä maasta ja palaa synnyinmaahasi.’” "

        "Ei tarvita mitään inkarnoitumisia."

        Täytyy tunnustaa, etten alkuunkaan ymmärrä, mitä haluat sanoa. Se enkelijuttukin jää vähän hämäräksi, koska esim. Mooses menee palavan pensaan luo, josta "Herran enkeli" hänelle puhuu. Mutta sitten hetkeä myöhemmin itse Herra - Jahve on pensaassa keskustelemassa Mooseksen kanssa. Herran enkeli mainitaan kaikkiaan kaiketi puolen tusinaa kertaa ja useimmissa teksti viittaa jotenkin Jumalaan, mutta miksi tämä tarkoittaisi, että oli monta enkeliä, jotka esiintyivät Jahvena? Se on vain sinun päätöksesi, kun on myös aivan loogista sanoa, että kyseessä on aina yksi ja sama persoona.

        Heprean (samoin kuin kreikan) sana enkeli tarkoittaa sanansaattajaa, ja sanat Jumalan enkeli, joka löytyy yhteensä noin 50 kertaa viittaa mihin tahansa enkeliin, joka välittää Jumalan sanan tai tahdon ihmisille.

        Sitten väität, ettei inkarnoitumista tarvita, kun kaikki ovat jumalia. Löytyyhän sillekin teksti, olet sikäli oikeassa. Tarkoitatko sitten, että kaikkia sanan vastaanottaneita pitää nyt sitten kumartaa ja rukoilla ja palvoa, samoin kuin Jeesusta, koska he kaikki ovat jumalia? Vai mitä tarkoitat. Näin useassa UTn tekstissä tehdään suhtaudutaan Jeesukseen - häntä rukoillaan, palvotaan ja kumarretaan.

        Inkarnaatiohan on vain termi, jolla yritetään selitää, miksi hänelle tehdään näin, mutta ei meille muille "jumalille." Myönnän kyllä, että tämä termi (niinkuin kaikki Raamatun ulkopuolelta tulevat teologiset termit) ovat huonoja, eikä niitä oikeastaan pitäisi käyttää, vaan tyytyä Raamatun käyttämiin sanoihin.

        Mutta ehkä tarkoitat jotakin muuta. Kuten sanottu, luetun ymmärtäminen tuotti vaikeuksia.


    • Anonyymi

      Hyvä kysymys. Eivät ole sama henkilö. Mikael on arkkienkeli. Jeesus on Jumalan poika eli Kolminaisuuden toinen persoona. Jeesus on jo kerran ollut ihmisenä maailmassa. Mikael on kyllä käynyt suorittamassa Jumalan antamia tehtäviä maailmassa, mutta hänen pääasiallinen paikkansa on melko lähellä Kolminaisuutta. Pyhä henki tosin voi olla monessa paikassa yhtäaikaa. Siksi sanotaankin, että Jeesus toimii edelleen maailmassa Pyhän henkensä kautta. Kaikkea hyvää!

      • Anonyymi

        Raamattu ei puhu mitään mistään arkkienkelistä. Se on "YLIenkeli". Olemme kanssasi eri mieltä. Meille Mikael = Jeesus = Jumala.


      • Anonyymi

        Miten niin kolminaisuuden toinen persoona? Onkos niillä jo numerotkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin kolminaisuuden toinen persoona? Onkos niillä jo numerotkin.

        On. Opettelisit teologisen kielenkäytön.

        Jumaluuden ensimmäinen persoona = Isä
        Jumaluuden toinen persoona = Poika
        Jumaluuden kolmas persoona = Pyhä Henki


    • Anonyymi

      Kammottava ja sairsa oppi, että Jeesus olisi luotu enkeli.

      • Anonyymi

        Niin. Tuo on Jehovan todistajien ajatus, ei adventistien.


    • Anonyymi

      Onko Sananl. 8:22 kyse Jeesuksesta?

      • Anonyymi

        On ja ei.


      • Anonyymi

        Ei ole. Kyse on siitä viisaudesta, joka Jumalalla on.


    • Anonyymi

      Ylienkeli Miikale on Israelin suojelusenkeli, jonka Jeesus on luonut aikojen alussa. Jeesus taas on aina ollut " Immanuel, Jumala meidän kanssamme".

      • Anonyymi

        No tuo meni pieleen.


    • Anonyymi

      Kannattaa kaikkien tutkia tarkemmin, kuka Jeesus on. Linkin videossa asia selviää kokonaan, vaikka esitys kestää vain 14 minuuttia:
      https://youtu.be/Wx4TU6ezRww

    • Anonyymi

      Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat, mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa. (Ilm 12:7-9)

      Se, ettei lohikäärme voittanut, on esikuva Jumalan ja hänen kansansa voitosta. Jakeissa 8-9 näet sanotaan: "...mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.

      Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme [josta 1. Mooseksen kirjassa kerrotaan], jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa."

      Heidän heittämisensä pois taivaasta kuvaa voittoa.

      Jae 10: -

      "Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: 'Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä,
      on heitetty ulos."

      Siinä mainitaan jälleen pelastus.

      Miten pelastus saadaan?
      Jae 11: -

      "Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta..."

      Tahdon korostaa ilmaisua Karitsan veri.

      // Olisiko siinä avainsanomaa tähän Mikaeliin, sotaan, sekä Jeesuksen vereen!//

      Tahdon korostaa ilmaisua Karitsan veri. Tässä käytetään sanaa, joka viittaa pääsiäiskaritsaan. Pääsiäisenä tapahtui lunastus.
      Ainut tapa voittaa sielunvihollinen ja sen demonijoukot on saada kokea Karitsan veren lunastus. Huomaa, mitä lunastuksella tarkoitetaan. avain!
      "Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta..."

      Ei Mikael käsitteenä voi merkitä muutakuin Kristusta, missä on voitto, mikä ajaa taivaastakin langenneet enkelit perkeleineen, lohikäärmeenä ulos.

      Muuta pelastusta ei ole, kuin sovitustyö ja itse Mestarin toimittama, koska Hän vei verensä taivaisiin Isän eteen.
      Hän alensi itsensä, kaikesta loistostaan, hän tuli Ihmiseksi, onhan sekin nähtävä.
      Ja tuo valtaistuin, se ei vielä ole asetettu siihen, jossa Jumala on YKSI- kuin vasta silloin, kun kaikki on asetettu kohdalleen.
      Eli siirtymävaiheen loppu. Nyt valtaistuin on opetuksellisesti Isän oikealla puolen, kertoen että Jumalan ja ihmisen välissä ei ole muuta, kuin Kristus itse.

      • Anonyymi

        Jos uskot noin niin selitäpä sitten aikajärjestystä.

        Johanneksen ilmestys 12:4-5
        "4. Sen pyrstö pyyhkäisi kolmasosan taivaan tähdistä ja heitti ne maan päälle. Lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan naisen edessä nielaistakseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi. 5. Nainen synnytti poikalapsen, joka on paimentava kaikkia kansoja rautaisella sauvalla. Hänen lapsensa temmattiin Jumalan luo ja hänen valtaistuimensa luo."

        Tämä kuvaa sama tilannetta kuin jakeet 7-9. Lohikäärme seisoi Jeesuslapsen seimen edessä maapallolla kun Maria synnytti. Miten Jeesus voi samaan aikaan olla taivaassa taistelemassa lohikäärmeen kanssa kun hän on Jeesuksen seimellä?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko lasten oikeesti eri asia? Mitä tarkoittaa?

    • Anonyymi

      Ihanko se on sikakivaa..

    • Adventtikirkolla ja Jehovan todistajilla ei ole koskaan ollut asiasta samaa oppia ja samaa opetusta.

      Omin sanoin kerron miten koen asianlaidan olevan Adventtikirkon opetuksessa;

      Monet Raamatuntutkijat olettavat että "Miikael on Jeesus?" Miksi?
      Mikael teologia onkin erilaisten piirien raamatuntukijoiden Raamatun tutkimusta.

      Uskotaan että "Miikael" olisi yksi Jeesuksen nimityksistä; Dan 12:1
      liittyen.
      Jeesuksen Kristuksen täytyy olla enkeleiden ylipäällikkö.
      Jeesus ei voi olla luotu enkeli koskaan missään yhteydessä.

      "Mikael teologiassa" on kyse Jumalan ilmestymisestä ihmiselle, ilmestymisen muodosta, sekä kuvausta Taivaallisesta Ylipapista.

      Ylienkeli, enkeliruhtinas Miikael, (merkitsee=“Kuka on niin kuin Jumala” -“Mii”= kuka “ka”=kuten,kuin, “el”=Jumala) johti taivaassa taistelua paholaista ja hänen enkeleitään vastaan. Paholainen enkeleineen karkotettiin maan päälle. (Ilm 12:7-9) Sama enkeli herätti Mooseksen kuolleista. (Juud 9, Matt 17:3) Viimeisessä ahdistuksessa Miikael on Jumalan kansan suojana. (Dan 12:1, 10:13,21)

      Mikael nimeä käytetään Raamatussa viisi kertaa nimittämään ja nimeämään taivaallista olentoa; Dan 10:13, 21, 12:1, Juud 9, Ilm 12:7.
      Mikael nimeä ei ole käytetty rinnakkain Jeesuksen kanssa missään, mutta teologit tuktijat eri piireissä ovat verranneet Jeesus ja Mikael nimeä ja rooleja toisiinsa.


      1. Mikael tunnistetaan "yhdeksi enkeliruhtinaista, ylin päämies;" Dan 10:13. "Ruhtinas" (jae 21;) "enkeliruhtinas, päämies, suuri ruhtinas;" Dan 12:01, ja arkkienkeli;" (Juud 9.) "Arkkienkeli" tarkoittaa, että hän on ruhtinas enkeleille, ja viittaa siihen, että Mikael ei voi olla toinen nimi Jeesukselle, koska Jeesus Kristus on jumalallinen ja enkelit ovat luotuja olentoja.
      Osa ongelmaa on että substantiivi "enkeli" on otettu nimeämään olentoa, kun taas Raamatussa nimitetään toimintoa. Toisin sanoen, "enkeli" on olento, joka toimii Jumalan “sanansaattajana.”
      Tämä kristologian tulkinta näyttää olevan Raamatullisesti pätevä. Monet kristityt ovat tunnistaneet Herran enkelin kuten Jeesuksen Kristuksen. Vanhassa Testamentissa viitataan sekä lähettäjään että ilmestykseen toiminnollisesti.

      2. Hän on enkeleiden johtaja; -Lause "yksi enkeliruhtinaista;" Dan 10:13 voisi antaa vaikutelman, että hän on yksi monista ruhtinaista. Mutta Ilmestys 12:07 mukaan Mikael on taivaallisten enkeleiden ylin johtaja; "Mikael ja hänen enkelinsä, "suuri ruhtinas." Tarvittaessa hän henkilökohtaisesti avustaa enkeleitä sille osoitetuissa tehtävissä; Dan 10:13, mutta enkeliarmeijat ovat Hänen komennossaan; Ilm. 12:07. Hän on todellakin "arkkienkeli; ylienkeli;" Juud 9. Tämä nimi on mainittu yhtenä muualla Raamatussa; 1 Tess 4:16 yhteydessä kuvauksessa Kristuksen toisen tulemisen yhteydessä. Hän tulee "äänellä arkkienkeli" ja viittaa siihen että Mikael on todennäköisesti toinen nimi Jeesukselle.

      3. Hän suojelee Jumalan kansaa; Mikael kuvataan Israelin päämiehenä ja ruhtinaana; Dan 10:21. Hän päämies ja ruhtinas joka suojelee Israelia; Dan 12:01. Suojelu on kuvattu sotilaallisesti ja esittää päämiesruhtinasta niin kuin soturia.
      Käytännössä kaikissa kohdissa, joissa hänet mainitaan, on ristiriita Jumalan kansan ja heidän vihollisensa välillä, jossa Mikael on läsnä puolustamassa kansaansa. Suojelu voi myös ilmetä tuomiosta, kun Mikael nousee ylös ja puolustaa kansaansa. Jumalan kansan puolustaminen on Kristuksen työtä; 1 Joh 2:1-2. Johtajan toiminta ulottuu maahan Uuden Testamentin kuvauksissa. Mikael ja Kristus on sama persoona.

      4. Hän, taivaallinen ruhtinas Daniel 8:10, on viittaus taivaalliseen olentoon joka suorittaa päivittäistä palvelua taivaallisessa -pyhäkössä. Vanhassa Testamentissa on vain yksi toiminto mainittu jossa päällikköruhtinas olento on mainittu; -Joosua kohtaa olennon joka nimittää itsensä Herran sotajoukon päämieheksi; Joos 5:14. Hän määräsi Joosuan riisumaan kenkänsä, koska maa jossa Joosua seisoi oli pyhä. Samanlainen Jumalan ilmestys tapahtui Moosekselle. Asiayhteydessä tehdään selväksi, että tämä olento oli Herra itse; Joos 6:2. Tämä ruhtinas päämies on sama persoona muissakin Mikael-kohdissa, siksi voimme tunnistaa hänessä Jeesuksen Kristuksen.

      Vaikka Raamattu ei yksilöi konkreettisen selvästi Mikaelia Kristuksen kanssa, kuitenkin tarpeeksi Raamatullisen tiedon perusteella voidaan katsoa, ​​että Jeesus Kristus ja Mikael ovat sama persoonallisuus. Nimi Mikael painottaa, että Jeesus Kristus on taivaallisten enkeleiden ylin johtaja, ja puolustaja kansaansa kuin soturi, tuomari, ja pappi. Jeesus Kristus johtaa Jumalan kansaa. Asiayhteydessä ei pidä ajatella että Mikael olisi enkeli, vaan että Mikael on yksi Jeesuksesta käytetty nimitys silloin kun kyse on taivaallisesta ruhtinas päälliköstä.

      • Anonyymi

        Koko selittelysi romuttuu kun tiedetään, ettei Jeesus ollut jumala ennen kuin ihmiset hänestä sellaisen tekivät noin 100jKr alkaen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koko selittelysi romuttuu kun tiedetään, ettei Jeesus ollut jumala ennen kuin ihmiset hänestä sellaisen tekivät noin 100jKr alkaen.

        Etteikö Jeesus olisi osa jumaluutta.

        - Minä en arvostele kenenkään henkilökohtaista uskoa Jumalaan.

        Jokaisella on oikeus uskoa itse jumalaansa, -olla omissa ymmärryksissään.

        Raamattu kertoo Jeesuksen olevan osa jumaluudesta.

        Ei tuo tuon kummempaa ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koko selittelysi romuttuu kun tiedetään, ettei Jeesus ollut jumala ennen kuin ihmiset hänestä sellaisen tekivät noin 100jKr alkaen.

        Lisäys;

        - Että en usko että Sinun kannattaa kirjoitella että ihmisten ymmärrykset "vesittyvät" jos eivät ole kanssasi samaa mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koko selittelysi romuttuu kun tiedetään, ettei Jeesus ollut jumala ennen kuin ihmiset hänestä sellaisen tekivät noin 100jKr alkaen.

        Vielä;

        Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Apostoli Johannes sanoo Joh 1:1-14; "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala." (Kol 1: 17, Miik 5: 1) Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen; Matt 3: 17 sekä Jumalaksi; Hepr 1:4-8; Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat. (Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16.
        Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas;" Jes 9:5.

        - Enkelit kumartavat Jeesusta; Hepr 1:4-6.

        - Enkeleille ei saanut osoittaa jumalallista kunnioitusta. Jeesus hyväksyi tällaisen kunnioituksen itseään kohtaan; Matt 28: 17-18) Ilm 19:10.

        - Jeesuksen yksi nimistä "Immanuel" merkitsee "Jumala on kanssamme;" Matt 1:23.

        - UT:ssä Häntä kutsutaan kuten Jumalaa "Herraksi;" Matt 3:3.

        - Tuomas joka epäili, tunnusti "Minun Herrani ja Jumalani;" Joh 20:28.

        - Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä; Matt 28:18.

        - Kaikki ihmiset ovat Hänen vallassaan, ja Hän voi antaa ikuisen elämän; Joh 17:2.

        - Häneltä kaikki viisaus; Kol 2:3.

        - Jeesus Kristus on ikuinen; Hepr 13:8.

        - Jeesus on Jumalan Pyhä; Mark 1 :24, Luuk 1 :35.

        - Hänen on valta ja rauha loputon valtakunnassaan; Jes 9:6.

        - Jeesus pitää kaiken koossa; Kol 1: 17.

        - Jeesuksella on oikeus antaa synnit anteeksi; Matt 9:6, Mark 2:5-7.

        - Hän joka herättää kuolleista on Jeesus Kristus; Joh 5:28-29; Ilm 1:17-18.

        Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu? -Jeesus ei ole luotu, vaan Jeesus on Luoja; Kol 1:15-16.
        Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl 8:22 ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä sanaa käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebreankielen "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä.

        Tämä kuvaus Jeesuksesta on siten kuvainnollinen esitys, eikä Häntä mainita tässä nimeltä. Siksi onkin perustettava muille selvemmille Raamatun kohdille mm. mitä edellä on esitetty.

        Jeesukselle Kristukselle kuuluu jumalallinen kunnioitus; Fil 2:9-11, 2 Tim 4:18, Hepr 13:21.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koko selittelysi romuttuu kun tiedetään, ettei Jeesus ollut jumala ennen kuin ihmiset hänestä sellaisen tekivät noin 100jKr alkaen.

        On vaan pystyttävä käsittämään, että on valtava määrä ihmisiä, joilla on isot aivot ja että isoilla lukuisilla aivolla ymmärretään että Raamatussa emme pysty osoittamaan ainuttakaan aikajaksoa etteikö jumaluuden kolme olisi yhtä aikaa olemassa.

        1 Moos 1:1.

        Kol 1: 15-19.

        Nämä jakeet riittävät ymmärryksen saavuttamiseksi.

        Siellä jakeissa on Pyhä Henki, Isä ja Poika yhtä aikaa olevaisina koskemassa kaikkia aikakausia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koko selittelysi romuttuu kun tiedetään, ettei Jeesus ollut jumala ennen kuin ihmiset hänestä sellaisen tekivät noin 100jKr alkaen.

        Emme pysty osoittamaan Raamatusta aikaa ettei kaikki jumaluuden kolme olisi olleet olemassa;
        > 1 Moos 1:1-2, Kol 1:12-17, 2:9, Joh 1:1-5, Apt 17:29, Hebr 10:15-17, Apt 2, Ilm 1:7-8, 22:17,20.

        Mikael mainitaan jo Dan 12:1 jossa Mikael on Jumalan kansan suojelija, ja johtaa enkelijoukkoja. Tiedetään varmasti että Jeesus Kristus on enkelijoukkojen johtaja.

        Heprean ”malakh” ja kreikan ”angelos” molemmat tarkoittavat "sanansaattajaa". Malakh sanaa käytetään Vanhassa testamentissa kolmessa eri merkityksessä. (1) henkiolennosta, (2) ihmisestä, joka on profeetta, ja (3) Jumalasta itsestään. Viimeksi mainittu tulee usein esiin muodossa "Herran enkeli" tai "liiton enkeli" ja useammankin kansainvälisen selitysteoksen mukaan usein viittaa Jumalaan itseensä. Esim. 2 Moos. 3; Jae 2: "Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta." Jae 4: "Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta" Useampikin teos mainitsee, että tässä Herran enkeli = Herra itse. Tämän valossa sanan "enkeli" käyttäminen Jeesuksesta ei tee hänestä luotua olentoa, vaan jumalallisen sanoman tuojan.

        Raamatussa varsinkin ilmestyskirjassa käytetään paljon vertauskuvia. Kristuksesta on paljon vertauskuvallista kieltä; "Karitsa" "Aamutähti" "Juudan Leijona" "Daavidin juuriverso." Miksi kukaan ei sano että joku piiri uskoo että Jeesus olisi kirjaimellisesti "aamutähti tai Juudan leijona"? -Ilmeisesti siksi että Miikael käsitetään tavallisesti vain enkeliksi.

        Enkeleitä nimitetään raamatussa myös "jumalan pojiksi" ja "jumaliksi." Raamattu mainitsee Gabrielin; Luuk 1:19. Jos katsomme Ilm 12:7 se kertoo näin: >"Miikael ja hänen enkelinsä"< kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Koska enkelijoukkojen johtaja on Jeesus Kristus on Ilm 12:7 Mikael tietysti Jeesus Kristus.

        Herran enkeli joka ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa, nimitetään myös Herraksi ja Jumalaksi; 2 Moos 3:2,4,6, 7-8. Sama ”Herran enkeliksi,” ”Herraksi ja Jumalaksi” nimitetty oli Jumalan Poika Kristus Jeesus; 1 Kor 10:1-4.

        Jeesus aloitti taivaassa taistelun lohikäärmettä vastaan; Ilm 12:4-5. Lohikäärme epäonnistui yrityksessään tuhota poikalapsen; Matt 2:16, Luuk 24:7, Apt 17:3, Matt 26:61. Paholainen on taistellut Jeesusta vastaan koko ajan; Matt 4:1-11, 1 Moos 3:5, 15, Ilm 12:17, Ef 6:12, Job 1:6-7. Paholaisen taistelu Jeesusta ja seurakuntaa vastaan on siis jatkoa taistelulle joka alkoi jo taivaassa. Vain Jeesusta Kristusta voidaan sanoa Jumalan vertaiseksi.
        Miikael on yksi Jeesuksesta käytetyistä nimityksistä, kun ilmestyksissä on kyse Jumalan kansan pelastamisesta; 1 Kor 10:1-4, 2 Moos. 3: 2-. Ihmisen poika tuli alas taivaasta, ja on ihmiskunnan pelastaja; Joh 3:13, Matt 16:28. Miikael viittaa Jeesukseen taivaan enkelijoukkojen johtajana; 1 Tess 4:16, Matt 16:27, 24:30-31.

        Babylonialaiset kutsuivat Israelin Jumalaa Jahvea Mannu-Ki-ILi nimellä, joka on akkadinkielen muoto hebrean nimestä MiKaEL.

        "Hebr. "Mika-el;" suom; "kuka on niin kuin Jumala," Mikael kuvataan suureksi soturiksi, joka on Jumalan kansan erityinen suojelija. Mikael on mahtavin "enkeliruhtinas, ylienkeli," joka johtaa taistelua saatanaa vastaan. Mikael on yhdenvertainen Jumalan kanssa. Ainoa persoona josta voi olla kyse on Ylipappi Jeesus Kristus Jumalan Poika Messias." Joh 10:30; "Minä ja Isä olemme yhtä yhtä."
        Raamatun kirjoittajan ja kansan kuvaus jumalallisista ilmestyksistä on kuvannut jumaluutta enkelin nimityksin, ja kyse on kuitenkin Jeesuksesta Kristuksesta. Enkeleiden ja Jeesuksen ilmestymistä ihmisen ymmärrykselle on hankalaa erottaa toisistaan."

        Jeesus Kristus on esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Hänen välityksellään luotiin kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, ja Jeesus on ollut olemassa ennen luomakuntaa; Kol 1:15-17, Ilm 3:14, Hebr 9:11, Joh 1:1-3. Jeesus ei ole luotu, vaan Luoja. Jeesus on myös Jumalan pelastussuunnitelman toteuttaja kaikissa vaiheissa; Hebr 2:10, 5:9.

        Jeesus on ylipappi taivaallisessa pyhäkössä; Hebr 8:1-2, 2:17-18, 3:14-16, 5:6-10, 7:15-28, 10:16-17,21, 5-10 luvut.

        Jeesus on Luoja ja enkelijoukkojen päämies-ruhtinas johtaja.

        "Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa." Ilm 12:7


    • Jeesus ja enkeli ovat täysin eriä.
      Jumala onHenki Luoja ja enkelit ovat luotuja .
      Sellainen oppi jos tulee vastaan ,että väittää olevan sama niin se on pahimmanlaatuista herjaa ja pilkkaa.

      • Anonyymi

        Mutta kun Raamattu käyttää sanaa "enkeli" myös Jumalasta. Sehän tarkoittaa suomeksi "viestintuoja". Joskus Jumala lähettää itsensä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe