Joseph Haydn

Anonyymi

Mozart musersi galantin tyylilajin vääristämättä tai tekemättä luonnottomaksi tätä tyyliä kirkastamalla ja jalostamalla sen ja antamalla sille uuden ulottuvuuden yhdistämällä majesteettisen ja juhlavan raskaan ja vakavan kaikkein viehkeimpään, hellimpään ja ihastuttavimpaan divertimentomusiikkiin esmes gran partitassa.

Joseph Haydninkin ura tuntuu lähtökohtia ajatellen aivan uskomattomalta musiikin tuhkimotarinalta ja todellisen sisun ja sitkeyden osoitukselta haydnin ollessa pitkälti itseoppinut säveltäjänä saadessaan nuoruudessaan kokea opettajiensa kaltoinkohtelua, haydn lahjakkuuden epäämistä ja suoranaista pahoinpitelyä mm kepillä hakkaamisen muodossa joutuen äänenmurroksen tultua tekosyyn varjolla kuorostakin erotetuksi ja vailla asuntoa wienissä puiston penkillä nukkuen ja kuitenkin hän tarmonsa ja uutteruutensa voimalla hankki itselleen töitä säestäjänä ja soitonopettajana saaden myös sävellystilauksia sekä vuokraamassaan huoneessa opiskellen fuxin gadus ad parnassumia kontrapunktin oppikirjaa tietojaan kartuttaen kunnes kamarimusiikkia harrastavan hallltusneuvos von fyrnbergin kannustamana sävelsi musiikinhistorian ekat jousikvartetot seitsemäntoisraviiskytviis joiden välittömyydestä vaikuttuneena tämä suositti haydnia kreivi morzinille joka pestasi hänet kapellimestariksi palvelukseensa ja jonka tilalla lucavecissa haydn sävelsi musiikinhistorian miltei ekan sinfonian seitsemäntoistaviiskytysi toimen vaihtuessa vieläkin huomattavampaan kreivi esterhazyn luona eisenstadissa jossa haydn loi valtavan tuotannon sinfonioita ja kvartettoja linnan juhlia varten esiintyen ja johtaen musiikkiaan hopeisin napein koristellussa sinisessä takissa ja sävelsi oopperoita mm joku improvviso, kuun maailma il mondo della luna, autio saari, orlando, l infidelta delusa, armida, fedelta premiata, kalastajattaret, la vera costanza ja lo speziale linnan teatteria varten.

Haydn kehittyi säveltäjänä ja sinfonikkona lähestulkoon koko luovan uransa ajan ensimmäisestä seitsemäntoistaviiskytyhdeksän sävelletystä sinfoniasta viimeisiin Lontoossa sävellettyihin sinfonioihin, ja oratorioihin luominen ja Vuodenajat unohtamatta viimeisiä messuja ja kvartettoja.

10

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen kuunnellet viime aikoina paljon Franz Joseph Haydnin musiikkia ja nyt on menossa oratoriot Luominen ja Vuodenajat. Haydnhan on kuuluisa musiikillisista piloistaan ja esim. sinfonian nimeltään Distratto finaalissa Haydn esittää yhden kuuluisista piloistaan kun orkesteri joutuu virittämään uudelleen kesken osan ja tuloksena on hetkeksi aikaa kerrassaan sietämätön meteli.

      • Anonyymi

        Haydnilla on myös paljon kauniita pianosonaatteja jotka todistavat ehtymättömästä kekeliäisyydestä. Haydn sanoi kerran pienenä itsekehuskelun hetkenä että "jokainen voi nähdä silmistäni että olen hyväluonteinen henkilö". Viimeisten vuosien käyntikorttiinsa hän kirjoitti että "kaikki voimani ovat mennyttä. Olen vanha ja heikko". Haydn sanoi ettei hänen olisi pitänyt koskaan säveltää Vuodenajat oratoriotaan joka vei hänen viimeiset voimansa. Musiikilliset ideat kiduttivat häntä alituisesti eikä hän kyennyt siirtämän niitä enää paperille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haydnilla on myös paljon kauniita pianosonaatteja jotka todistavat ehtymättömästä kekeliäisyydestä. Haydn sanoi kerran pienenä itsekehuskelun hetkenä että "jokainen voi nähdä silmistäni että olen hyväluonteinen henkilö". Viimeisten vuosien käyntikorttiinsa hän kirjoitti että "kaikki voimani ovat mennyttä. Olen vanha ja heikko". Haydn sanoi ettei hänen olisi pitänyt koskaan säveltää Vuodenajat oratoriotaan joka vei hänen viimeiset voimansa. Musiikilliset ideat kiduttivat häntä alituisesti eikä hän kyennyt siirtämän niitä enää paperille.

        Onkohan E-duuri pianotrion no 28 allegretto osa saanut Bachin musiikista vaikutteita? Minä olen kuunnellut viime päivinä paljon myös Haydnin kauniita pianotrioja joissa mielikuvitus näyttää ehtymättömältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan E-duuri pianotrion no 28 allegretto osa saanut Bachin musiikista vaikutteita? Minä olen kuunnellut viime päivinä paljon myös Haydnin kauniita pianotrioja joissa mielikuvitus näyttää ehtymättömältä.

        Yo-kirjoituksiin valmistautuessani eräänä kesänä puhdistauduin sieluani myöten aina iltaisin kaikesta päivän aikana intensiivisen pänttäysprosessin sieluuni jättämästä liasta, saastasta ja negatiivisesta tyhjiöstä ja koin katharsiksen, sielun kuorman kirvoittumisen Haydnin Luominen-oratorion kautta (Karajanin johtama Live-äänitys DG).

        Tulikin mieleeni eräs musiikillinen elämys kouluajoiltani kun aamunavauksen yhteydessä auditoriossa soi Mozartin viulukonserton n:o 3 KV 216 adagio, joka teki minuun niin voimakkaan vaikutuksen, että poistuin tosiaan kuin huumattuna tilaisuudesta ja kävellessäni kotiin hyppytunnilla olin vieläkin päästäni aika tavalla sekaisin Mozartin musiikin aikaansaamasta odottamattoman salakavalasta lumouksenkaltaisesta psykofyysisestä tilasta.

        Kerrankin kävi Beethovenin erästä myöhäistä jousikvartettoa keskittyneen meditatiivisesti kuunnellessani, että Musiikin syvällinen vaikutus alkoi tuntua valtimoiden kiihtyneenä sykkeenä nivustaipeiden kohdalla, ja kun kiinnitin siihen liikaa huomiota se alkoi iljettää minua siinä määrin että se psyko-fyysillinen matkanteko loppui siihen eikä suurta ja musertavaa reaalimaailmasta erkaannuttavaa musiikillista kokemusta sillä kertaa tullutkaan.

        Aikaisemmin Haydnin musiikkia intensiivisen keskittyneesti kuunnellessani minun oli tapana yhdistää se mielessäni uskonnollisiin mielikuviin ja tällä tavoin päästä niiden kautta mielikuvia dramatisoimalla musiikillisten emootioiden ja elämysten lähteelle ja voin sanoa, että koin nimenomaan musiikin kirkastavan vaikutuksen saattelemana, paitsi hänen suuria oratorioita, myös mm. pariisin sinfonioita kuunnellessani, esim. n:o 84 Es-duuri, valaistuksen kaltaisia syvällisen puhdistavia sielullisia elämyksiä, jotka omalla painollaan objektiivisen totuudellisina nousivat uskonnollista mielikuvamaailman ilmiöitä mittaamattoman paljon korkeammalle saaden aikaan kokonaisvaltaisia psyko-fyysisiä elämyksiä tietoisuuden tuolla puolen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yo-kirjoituksiin valmistautuessani eräänä kesänä puhdistauduin sieluani myöten aina iltaisin kaikesta päivän aikana intensiivisen pänttäysprosessin sieluuni jättämästä liasta, saastasta ja negatiivisesta tyhjiöstä ja koin katharsiksen, sielun kuorman kirvoittumisen Haydnin Luominen-oratorion kautta (Karajanin johtama Live-äänitys DG).

        Tulikin mieleeni eräs musiikillinen elämys kouluajoiltani kun aamunavauksen yhteydessä auditoriossa soi Mozartin viulukonserton n:o 3 KV 216 adagio, joka teki minuun niin voimakkaan vaikutuksen, että poistuin tosiaan kuin huumattuna tilaisuudesta ja kävellessäni kotiin hyppytunnilla olin vieläkin päästäni aika tavalla sekaisin Mozartin musiikin aikaansaamasta odottamattoman salakavalasta lumouksenkaltaisesta psykofyysisestä tilasta.

        Kerrankin kävi Beethovenin erästä myöhäistä jousikvartettoa keskittyneen meditatiivisesti kuunnellessani, että Musiikin syvällinen vaikutus alkoi tuntua valtimoiden kiihtyneenä sykkeenä nivustaipeiden kohdalla, ja kun kiinnitin siihen liikaa huomiota se alkoi iljettää minua siinä määrin että se psyko-fyysillinen matkanteko loppui siihen eikä suurta ja musertavaa reaalimaailmasta erkaannuttavaa musiikillista kokemusta sillä kertaa tullutkaan.

        Aikaisemmin Haydnin musiikkia intensiivisen keskittyneesti kuunnellessani minun oli tapana yhdistää se mielessäni uskonnollisiin mielikuviin ja tällä tavoin päästä niiden kautta mielikuvia dramatisoimalla musiikillisten emootioiden ja elämysten lähteelle ja voin sanoa, että koin nimenomaan musiikin kirkastavan vaikutuksen saattelemana, paitsi hänen suuria oratorioita, myös mm. pariisin sinfonioita kuunnellessani, esim. n:o 84 Es-duuri, valaistuksen kaltaisia syvällisen puhdistavia sielullisia elämyksiä, jotka omalla painollaan objektiivisen totuudellisina nousivat uskonnollista mielikuvamaailman ilmiöitä mittaamattoman paljon korkeammalle saaden aikaan kokonaisvaltaisia psyko-fyysisiä elämyksiä tietoisuuden tuolla puolen.

        Haydnin luomis-oratoriohan on luomiskertomuksen musiikillinen kuvaus ja hän sai inspiraation siihen Händelin suurista oratorioista joita hän kuuli Lontoon matkoillaan joiden aikana hänen 12 Lontoo sinfoniaansa näki päivänvalon. Tekstin on kirjoittanut paroni van Swieten ja lähteenä hän käytti Genesistä, raamatun psalmien kirjaa ja John Miltonin eeposta kadotettu paratiisi. Teoksessa orkesteri välillä jäljittelee luonnonilmiöiden ja eläinten ääniä ja tunnelmia. Haydn rukoili joka aamu polvillaan jumalalta siunausta teokselleen. Hän sanoi että halusi luoda jotakin kestävää. Teoksen ensiesitys 1798 oli valtaisa menestys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haydnin luomis-oratoriohan on luomiskertomuksen musiikillinen kuvaus ja hän sai inspiraation siihen Händelin suurista oratorioista joita hän kuuli Lontoon matkoillaan joiden aikana hänen 12 Lontoo sinfoniaansa näki päivänvalon. Tekstin on kirjoittanut paroni van Swieten ja lähteenä hän käytti Genesistä, raamatun psalmien kirjaa ja John Miltonin eeposta kadotettu paratiisi. Teoksessa orkesteri välillä jäljittelee luonnonilmiöiden ja eläinten ääniä ja tunnelmia. Haydn rukoili joka aamu polvillaan jumalalta siunausta teokselleen. Hän sanoi että halusi luoda jotakin kestävää. Teoksen ensiesitys 1798 oli valtaisa menestys.

        Luomisessa Haydn käyttää paljon sävelmaalailua. Alkusoitossa joka kuva kaaosta Haydn käyttää dissonoivia sointuja ja ensimmäiset sävelet ovat fraasien fragmentteja pikemminkin kuin pidempiä melodioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luomisessa Haydn käyttää paljon sävelmaalailua. Alkusoitossa joka kuva kaaosta Haydn käyttää dissonoivia sointuja ja ensimmäiset sävelet ovat fraasien fragmentteja pikemminkin kuin pidempiä melodioita.

        Olen nyt kuunnellut jonkin verran Haydnin oopperoita ja meneillään on koominen ooppera La Fedelta Premiata Mi dica il mio signore aarian vaskien ylimitoitettuine koomisine tuuttauksine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nyt kuunnellut jonkin verran Haydnin oopperoita ja meneillään on koominen ooppera La Fedelta Premiata Mi dica il mio signore aarian vaskien ylimitoitettuine koomisine tuuttauksine.

        Levyhyllyn kahluu artikkelissa väitetään että "Joseph Haydnin (1732–1809) musiikillinen mielikuvitus vaikuttaa olleen ehtymätön luonnonvara. En ole vielä kuullut historian tuotteliaimpiin kuuluvalta säveltäjältä yhtään mielenkiinnotonta, tylsää tai rutinoitunutta teosta. (Samaa en voi aivan rehellisesti sanoa esim. Bachista, Mozartista tai Beethovenista.) Haydn tuo verrattoman kekseliäisyytensä – ei siis vain teknistä kompetenssiaan – kaikkiin teoksiinsa. Hyvä esimerkki Haydnin johdonmukaisesta innovatiivisuudesta ja kunnianhimosta on hänen mittava pianosonaattien tuotantonsa."

        Tuosta väitteestä olen kirjoittajan kanssa siinä hiukan eri mieltä että kyllä Haydnillakin niitä hiukka tylsempiäkin sävellyksiä löytyy vaikka joitakin varhaisia tai keskikauden sinfonioita ajatellen niin ehtymättömältä kuin hänen mielikuvituksensa näyttääkin olevan. Nyt kuitenkin kuuntelen juuri hänen kauniita pianotriojaan no 15 ja vauhdikasta prestofinaalia joka koskettaa syvältä sielun sopukoista niin aurinkoista ja hymyilevää kuin musiikki onkin joistakin dramaattisista käänteistä huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Levyhyllyn kahluu artikkelissa väitetään että "Joseph Haydnin (1732–1809) musiikillinen mielikuvitus vaikuttaa olleen ehtymätön luonnonvara. En ole vielä kuullut historian tuotteliaimpiin kuuluvalta säveltäjältä yhtään mielenkiinnotonta, tylsää tai rutinoitunutta teosta. (Samaa en voi aivan rehellisesti sanoa esim. Bachista, Mozartista tai Beethovenista.) Haydn tuo verrattoman kekseliäisyytensä – ei siis vain teknistä kompetenssiaan – kaikkiin teoksiinsa. Hyvä esimerkki Haydnin johdonmukaisesta innovatiivisuudesta ja kunnianhimosta on hänen mittava pianosonaattien tuotantonsa."

        Tuosta väitteestä olen kirjoittajan kanssa siinä hiukan eri mieltä että kyllä Haydnillakin niitä hiukka tylsempiäkin sävellyksiä löytyy vaikka joitakin varhaisia tai keskikauden sinfonioita ajatellen niin ehtymättömältä kuin hänen mielikuvituksensa näyttääkin olevan. Nyt kuitenkin kuuntelen juuri hänen kauniita pianotriojaan no 15 ja vauhdikasta prestofinaalia joka koskettaa syvältä sielun sopukoista niin aurinkoista ja hymyilevää kuin musiikki onkin joistakin dramaattisista käänteistä huolimatta.

        Luin sävelten mestareita kirjasta että Haydnilla oli säveltäessään yllä parhaimmat vaatteensa ja timanttisormuksensa. Hän teki työtä joka päivä eikä koskaan jäänyt odottamaan innoitusta. Haydn työskenteli yleensä nopeasti vaikka Luomisen säveltäminen kestikin tavallista kauemmin v. 1796 vuoteen 1798 kun Haydn halusi omien sanojensa mukaan luoda jotakin kestävää ja niin syntyi tämä parituntinen mestariteos täynnä uskonnollista hurmosta, harras katolinen kun säveltäjä oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin sävelten mestareita kirjasta että Haydnilla oli säveltäessään yllä parhaimmat vaatteensa ja timanttisormuksensa. Hän teki työtä joka päivä eikä koskaan jäänyt odottamaan innoitusta. Haydn työskenteli yleensä nopeasti vaikka Luomisen säveltäminen kestikin tavallista kauemmin v. 1796 vuoteen 1798 kun Haydn halusi omien sanojensa mukaan luoda jotakin kestävää ja niin syntyi tämä parituntinen mestariteos täynnä uskonnollista hurmosta, harras katolinen kun säveltäjä oli.

        Kun Haydn anekdootin mukaan huomautti keisarinna Maria Theresialle korvapuustista jonka tämä oli Haydnille antanut Haydnin kiipeiltyä Schönbrunnin linnan rakennustelineillä nuorena kuoropoikana keisarinna vastasi "Mutta rakas Haydn, ajatelkaa kuinka kauniin hedelmän se on kantanut" ja lahjoitti tälle kultaisen nuuskarasian täynnä jalokiviä.

        Huomasin että Haydnin 13.sinfonian finaalissa esiintyy jo sama teema, 4 sävelen motiivi, joka kuullaan mm. Mozartin 8. vuotiaana säveltämässä ensimmäisessä sinfoniassa, messun KV 192 Credossa, ja Jupiter sinfonian kontrapunktin apoteoosiksi kutsutussa finaalissa. Näinkö Mozart on siis Haydnilta lainannut sen vaikka sitä mitkään musiikkikirjat eivät kerrokaan joihin olen tutustunut. Olen ottanut hurjan urakan kuunnella kaikki Haydnin sinfoniat kun olen jo kuunnellut lähes kaikki pianosonaatit, pianotriot, jousikvartetot, messut, oratoriot, oopperat jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      43
      8098
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4730
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      72
      4616
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      37
      3337
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      248
      3126
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      48
      2838
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2795
    8. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      38
      2570
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2096
    10. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1817
    Aihe