Mistä lämpöä kesäksi

Anonyymi

Mistä lämpö paattiin? 8 metriä pituutta. Sähkö kannetaan (pienellä) akustolla maasta. Aurinkokenno on tulossa, eli lämmittimen virrankulutuksella on väliä.

"Webasto-tyyppinen" paras? Mutta dieselin kanssa läträäminen ei kiinnosta. Varsinkin kun sisämoottori on poistettu.

Valopetroli-wallaksia uutena taitaa olla vain vain Wallas 1300?

Kertakäyttökaasu-lämmitin tilapäiseen kylmyyteen?

Paremmat makuupussit? Lämmittimen hinnalla ostaa koko miehistölle untuvapussit.

Tai merelle vain hyvällä kelillä?

47

2147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Webasto ja Eberspächer kuluttaa sähköä paljon Wallasta ja Safirea enemmän. Ne on suunniteltu autoihin, joissa ei ole sähköstä samalla lailla pulaa.

      • Anonyymi

        Webasto vie paljon, Eber ei vie.

        Tuohon kokoluokkaan sopii n. 2 kW lämmitin. Kannattaa huomata, että Webasto ja Eber ilmoittavat todellisen lämmitystehon ja suomalaiset polttoainetehon. Eli samalla nimellisteholla saksalaiset lämmittävät 10-20% enemmän.

        Webasto AT2000 STC 0,9 kW 1,2 A 2,0 kW 2,4 A
        Eber D2 0,85 kW 0,7 A, 1,8 kW 1,8 A ja 2,2 kW 2,8 A
        Wallas 2000T 0,9 kW 0,4 A ja 2 kW 0,7 A
        Wallas 22GB 1 kW 0,7 A ja 2,5 kW 1,2 A
        Safire 23Di 0,7 kW 0,3 A ja 2,3 kW 0,8 A

        Itse ainakin painottaisin tuota pienen tehon kulutusta, jolla lämmppäri käy pitkät ajat. 2 kW on jo paljon 8 m veneeseen. Toki paljon vaikuttaa veden ja ilman lämpötila sekä veneen eristys.

        Valopetrooli on kallista ja saatavuus huonompi kuin dieselillä. Itse ottaisin dieselin, vaikkei konetta olisikaan.

        Safire on siis selvästi virtapihein, Wallas vie jo yli tuplat pienellä teholla ja saman verran kuin Eberi. Suurella teholla saksalaiset vievät paljon.

        Jännästi Eber D4 vie vähemmän kuin D2. 0.9 kW 0,6 A, 2 kW 1,1 A, 3 kW 2 A ja 4 kW 3,3 A.

        Kulutuserot tulevat lähinnä putkistoista, jotka suomalaisissa ja D4:ssa ovat avarat eli halkaisija tai lukumäärä suuri, jolloin puhallin ei tarvitse suurta tehoa. Huonona puolena on enemmän tilaa vievä asennus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Webasto vie paljon, Eber ei vie.

        Tuohon kokoluokkaan sopii n. 2 kW lämmitin. Kannattaa huomata, että Webasto ja Eber ilmoittavat todellisen lämmitystehon ja suomalaiset polttoainetehon. Eli samalla nimellisteholla saksalaiset lämmittävät 10-20% enemmän.

        Webasto AT2000 STC 0,9 kW 1,2 A 2,0 kW 2,4 A
        Eber D2 0,85 kW 0,7 A, 1,8 kW 1,8 A ja 2,2 kW 2,8 A
        Wallas 2000T 0,9 kW 0,4 A ja 2 kW 0,7 A
        Wallas 22GB 1 kW 0,7 A ja 2,5 kW 1,2 A
        Safire 23Di 0,7 kW 0,3 A ja 2,3 kW 0,8 A

        Itse ainakin painottaisin tuota pienen tehon kulutusta, jolla lämmppäri käy pitkät ajat. 2 kW on jo paljon 8 m veneeseen. Toki paljon vaikuttaa veden ja ilman lämpötila sekä veneen eristys.

        Valopetrooli on kallista ja saatavuus huonompi kuin dieselillä. Itse ottaisin dieselin, vaikkei konetta olisikaan.

        Safire on siis selvästi virtapihein, Wallas vie jo yli tuplat pienellä teholla ja saman verran kuin Eberi. Suurella teholla saksalaiset vievät paljon.

        Jännästi Eber D4 vie vähemmän kuin D2. 0.9 kW 0,6 A, 2 kW 1,1 A, 3 kW 2 A ja 4 kW 3,3 A.

        Kulutuserot tulevat lähinnä putkistoista, jotka suomalaisissa ja D4:ssa ovat avarat eli halkaisija tai lukumäärä suuri, jolloin puhallin ei tarvitse suurta tehoa. Huonona puolena on enemmän tilaa vievä asennus.

        Samaa mieltä, että alin teho on tärkeämpi. 8-metrisessä veneessä minulla oli 1,8-kilowattinen Wallas, ja tehoa oli reilusti tarpeeksi. Usein on tilanne, että ei ihan ilman lämmitystä haluaisi olla, mutta tulee helposti liian kuuma. Diesel mun mielestä haisee pahemmalta. Jos on pari viikkoa reissussa kesällä, ei ole mikään temppu ottaa kyytiin paria 5l pänikkää valopetrolia varalle. Kaupassa myydään käteviä eri kokoisia kanistereita, kun taas diesel pitää itse kanisteroida. Lokakuussa lämppäri voi olla koko ajan käynnissä, niin silloin hintaero alkaa näkyä. Vähävirtaisuudella on suuri merkitys pienessä veneessä, jossa ei ole sisämoottoria. Kaveri joutui olemaan toissa kesänä juhannuksen 11-asteisessa veneessä, kun Webastoon ei riittänyt sähköä ja satamassa ei sähkö riittänyt vaan sulakkeet laukesivat koko ajan ja sähkö katkaistiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, että alin teho on tärkeämpi. 8-metrisessä veneessä minulla oli 1,8-kilowattinen Wallas, ja tehoa oli reilusti tarpeeksi. Usein on tilanne, että ei ihan ilman lämmitystä haluaisi olla, mutta tulee helposti liian kuuma. Diesel mun mielestä haisee pahemmalta. Jos on pari viikkoa reissussa kesällä, ei ole mikään temppu ottaa kyytiin paria 5l pänikkää valopetrolia varalle. Kaupassa myydään käteviä eri kokoisia kanistereita, kun taas diesel pitää itse kanisteroida. Lokakuussa lämppäri voi olla koko ajan käynnissä, niin silloin hintaero alkaa näkyä. Vähävirtaisuudella on suuri merkitys pienessä veneessä, jossa ei ole sisämoottoria. Kaveri joutui olemaan toissa kesänä juhannuksen 11-asteisessa veneessä, kun Webastoon ei riittänyt sähköä ja satamassa ei sähkö riittänyt vaan sulakkeet laukesivat koko ajan ja sähkö katkaistiin.

        Minkälaiset sulakkeet siellä satamassa on, kun ne ei riitä Webaston pyörittämiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaiset sulakkeet siellä satamassa on, kun ne ei riitä Webaston pyörittämiseen?

        Eipä kovinkaan vaikea kysymys. Toisilla oli sähkölämppäreitä, joita sataman sulakkeet eivät kestäneet. Webaston sähkönkulutusta taas ei veneen akut kestäneet ilman maasähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaiset sulakkeet siellä satamassa on, kun ne ei riitä Webaston pyörittämiseen?

        Ne oli sellaiset pyöreät ja pitkulaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaiset sulakkeet siellä satamassa on, kun ne ei riitä Webaston pyörittämiseen?

        Ei sulakkeet kestä silloin, kun joukko kitsaita purjehtijoita saapuu sinne ja kaivaa sähkö lämppärit esiin, ettei kallista polttoainetta vaan kulu.

        Se on näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, että alin teho on tärkeämpi. 8-metrisessä veneessä minulla oli 1,8-kilowattinen Wallas, ja tehoa oli reilusti tarpeeksi. Usein on tilanne, että ei ihan ilman lämmitystä haluaisi olla, mutta tulee helposti liian kuuma. Diesel mun mielestä haisee pahemmalta. Jos on pari viikkoa reissussa kesällä, ei ole mikään temppu ottaa kyytiin paria 5l pänikkää valopetrolia varalle. Kaupassa myydään käteviä eri kokoisia kanistereita, kun taas diesel pitää itse kanisteroida. Lokakuussa lämppäri voi olla koko ajan käynnissä, niin silloin hintaero alkaa näkyä. Vähävirtaisuudella on suuri merkitys pienessä veneessä, jossa ei ole sisämoottoria. Kaveri joutui olemaan toissa kesänä juhannuksen 11-asteisessa veneessä, kun Webastoon ei riittänyt sähköä ja satamassa ei sähkö riittänyt vaan sulakkeet laukesivat koko ajan ja sähkö katkaistiin.

        Kyllä nyt on ollut jotain muuta pielessä kuin sähkön riittävyys. Jos on maasähkölaturi, vaikka isokin niin sen sähkönkulutus on tosi pientä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt on ollut jotain muuta pielessä kuin sähkön riittävyys. Jos on maasähkölaturi, vaikka isokin niin sen sähkönkulutus on tosi pientä.

        Jos koko laiturille on 16A 220V, eli 3520W, ja veneitä on 20, tulee itse kullekin 176W. Kyllä sitten ollaan ongelmissa, jos ei joku ala jotenkin koordinoida toimintaa. Esim. nyppii puolet piuhoista irti ja kolmen tunnin päästä vaihtaa taas piuhat päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sulakkeet kestä silloin, kun joukko kitsaita purjehtijoita saapuu sinne ja kaivaa sähkö lämppärit esiin, ettei kallista polttoainetta vaan kulu.

        Se on näin.

        Lämmittävät tuulisähköllä ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Webasto vie paljon, Eber ei vie.

        Tuohon kokoluokkaan sopii n. 2 kW lämmitin. Kannattaa huomata, että Webasto ja Eber ilmoittavat todellisen lämmitystehon ja suomalaiset polttoainetehon. Eli samalla nimellisteholla saksalaiset lämmittävät 10-20% enemmän.

        Webasto AT2000 STC 0,9 kW 1,2 A 2,0 kW 2,4 A
        Eber D2 0,85 kW 0,7 A, 1,8 kW 1,8 A ja 2,2 kW 2,8 A
        Wallas 2000T 0,9 kW 0,4 A ja 2 kW 0,7 A
        Wallas 22GB 1 kW 0,7 A ja 2,5 kW 1,2 A
        Safire 23Di 0,7 kW 0,3 A ja 2,3 kW 0,8 A

        Itse ainakin painottaisin tuota pienen tehon kulutusta, jolla lämmppäri käy pitkät ajat. 2 kW on jo paljon 8 m veneeseen. Toki paljon vaikuttaa veden ja ilman lämpötila sekä veneen eristys.

        Valopetrooli on kallista ja saatavuus huonompi kuin dieselillä. Itse ottaisin dieselin, vaikkei konetta olisikaan.

        Safire on siis selvästi virtapihein, Wallas vie jo yli tuplat pienellä teholla ja saman verran kuin Eberi. Suurella teholla saksalaiset vievät paljon.

        Jännästi Eber D4 vie vähemmän kuin D2. 0.9 kW 0,6 A, 2 kW 1,1 A, 3 kW 2 A ja 4 kW 3,3 A.

        Kulutuserot tulevat lähinnä putkistoista, jotka suomalaisissa ja D4:ssa ovat avarat eli halkaisija tai lukumäärä suuri, jolloin puhallin ei tarvitse suurta tehoa. Huonona puolena on enemmän tilaa vievä asennus.

        Riippu mihin Wallakseen vertaat. Wallas 2000T ei vie pienellä teholla tuplasti enemmän kuin Safire 23Di sinun postaaman tiedon mukaan.
        Eli 0,4 A ei ole yli tuplaten 0,3A verrattuna.
        Samoin vertailu Eberiin meni pieleen, jos kyse on Wallaksen 2000T mallista.

        Wallas 2000T 0,9 kW 0,4 A ja 2 kW 0,7 A
        Safire 23Di 0,7 kW 0,3 A ja 2,3 kW 0,8 A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippu mihin Wallakseen vertaat. Wallas 2000T ei vie pienellä teholla tuplasti enemmän kuin Safire 23Di sinun postaaman tiedon mukaan.
        Eli 0,4 A ei ole yli tuplaten 0,3A verrattuna.
        Samoin vertailu Eberiin meni pieleen, jos kyse on Wallaksen 2000T mallista.

        Wallas 2000T 0,9 kW 0,4 A ja 2 kW 0,7 A
        Safire 23Di 0,7 kW 0,3 A ja 2,3 kW 0,8 A

        Juuri näin.


      • Anonyymi

        Itsellä Safire ja akku kesti kolme käynnistystä ja loppu. Kesäkäytössä lienee hyväkin mutta ei syksyyn kun käynnistys tyhjentää akun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä Safire ja akku kesti kolme käynnistystä ja loppu. Kesäkäytössä lienee hyväkin mutta ei syksyyn kun käynnistys tyhjentää akun.

        Taisi olla 10 Ah moottoripyörän akku. Safire on paitsi käytössä ollessaan, myös käynnityessään hyvin kohtuullinen tehonkäytöltään. Reilu viisi minuuttia 6 A virralla hehkutusta on vain 0,6 Ah. Eikä sitä muutenkaan kannata käynnistellä ja sammutella yhtenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla 10 Ah moottoripyörän akku. Safire on paitsi käytössä ollessaan, myös käynnityessään hyvin kohtuullinen tehonkäytöltään. Reilu viisi minuuttia 6 A virralla hehkutusta on vain 0,6 Ah. Eikä sitä muutenkaan kannata käynnistellä ja sammutella yhtenään.

        Ei, vaan se oli priimakuntoinen 80Ah huoltovapaa lyijyakku jolla ikääkin oli vasta sen seitsemän vuotta, eikä mitään syytä vaihtaa litiumiin koska Safiressahan se vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan se oli priimakuntoinen 80Ah huoltovapaa lyijyakku jolla ikääkin oli vasta sen seitsemän vuotta, eikä mitään syytä vaihtaa litiumiin koska Safiressahan se vika.

        Priima akku, mutta kyykkäsi 2 Ah:n kulutukseen. Eikä moottorin starttivirtojakaan vaadittu.


    • Anonyymi

      Kyllä lämmitin on hyvä olla veneessä jo pelkästään kosteuden poistoon.
      Jos akusto on noin pieni eli kannettava, niin suosittelisin vielä miettimään kapaisteetin lisäämistä.
      Jos vene on pieni, yksi vaihtoehto on wallaksen liesi puhaltimella. Vie kyllä jonkin verran sähköä ja pitää ääntä. Halpa se ei ole.

    • Kaksi vuotta sitten hankittiin Planar 2kW (vene on 7m) mutta se vie sähköä.Samalla hankittiin untuvapeitot koska emme koskaan jätä lämmitintä yöksi päälle.Sinun kannattaa todella hankkia aurinkopaneelit.Teho 100-200 W.

      • Vielä, naapuriveneilijällä on kaasulämmitin ja pelaa kuulemma hyvin.Se vaan polttaa happea ja veneissä ei pitäisi käyttää (vakuutukset).Hankkisin ainakin häkä-ja kaasuhälyttimet lisäksi.


      • Anonyymi

        Kaksi untuvapeittoa päällekkäin säästää kummasti sähköä. En koskaan myöskään jätä lämppäriä (vm. -73 Webasto, 3,5kW) yöksi päälle vaan käytän esim tunnin ennen nukkumaan menoa ja sitten aamulla taas vähäksi aikaa päälle jos tarvitaan. Häkähälytin nyt pitää muutenkin olla jo kokkailun takia. Keitin päälle luukut kiinni niin ei mene viittä minuuttia kun lukema alkaa nousta ja sitten piipitystä.


      • Anonyymi

        Planar, jota Eurooppaan nykyään myydään Autoterm-nimellä, on hyvä ja edullinen vaihtoehto, jos sähköstä ei ole pulaa. Itselläni on se isompi 4 kW versio ja olen erittäin tyytyväinen. En ole arastellut jättää yöksi päälle - aika kylmä tulisi tähän aikaan vuodesta.

        Jos sähköstä pulaa, kuten aloittajalla, niin sitten puhalluslämmittimistä Wallas tai Safire. Tai sitten kamina, joka ei tarvitse lainkaan sähköä.

        Tuota diesel-kammoa en ihan ymmärrä. Onko sillä jotain väliä läträäkö dieselin vai valopetrolin kanssa? Dieseliä on ainakin kaikkialla saatavilla, toisin kuin valopetrolia.


      • Anonyymi

        Siksi siinä lämppärissä on se termostaatti että se säätää lämpöä. Kun on kylmää niin lämppäri on meillä kyllä koko viikonlopun päällä. Se on niin hiljainen alimmalla tehollaan että ei oikein muistakaan sen olevan päällä.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Vielä, naapuriveneilijällä on kaasulämmitin ja pelaa kuulemma hyvin.Se vaan polttaa happea ja veneissä ei pitäisi käyttää (vakuutukset).Hankkisin ainakin häkä-ja kaasuhälyttimet lisäksi.

        Jos kaasumlämppäri on asennettu oikein sille tulee korvausilma erikseen. Näin esim. matkailuvaunuissa ja -autoissa on tehty.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Vielä, naapuriveneilijällä on kaasulämmitin ja pelaa kuulemma hyvin.Se vaan polttaa happea ja veneissä ei pitäisi käyttää (vakuutukset).Hankkisin ainakin häkä-ja kaasuhälyttimet lisäksi.

        Eikö kaikki palaminen haaskaa happea? Eli mikä erottaisi kaasulämmittimen muista tässä suhteessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaikki palaminen haaskaa happea? Eli mikä erottaisi kaasulämmittimen muista tässä suhteessa?

        Usein eberi tyypiset asennetaan johkin muualle, kuin asumistiloihin ja ilma otetaan myös muualta. Jotkut wallakset on sisätiloissa ja olen nähnyt vesikiertoisen kaasulämppärin myös asennetun sisätilaan, pakoputket kuitenkin ulos.

        Jotain eroavaisuutta, mutta kyllä molemmat happea tarvitsevat fysikan lakien perusteella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaikki palaminen haaskaa happea? Eli mikä erottaisi kaasulämmittimen muista tässä suhteessa?

        Pakokaasut pitää viedä ulos.Tämä on sama syy miksi kaasujääkaappeja ei juurikaan enää asenneta veneisiin.Mekin sirryimme käyttämään sähköjääkaappia.


    • Anonyymi

      Siinä on ainoa järkevä vaihtoehto suomalaisen englanniksi esittelemänä. Silloin kun ei voi käyttää, täytyy keksiä muuta, mutta paikallaan ollessa ylivoimaisesti paras. Ei kulu sähköä lainkaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=qV3KsQe7VPI

    • Anonyymi

      Nuo Eberin kopiot oli venäläisiä tai kiinalaisia on ok. (itselläni Planar) Kannattaa kuitenkin virrat laittaa oma katkaisijan taakse. Pelkkä lepotila kulutus vie nimittäin aika reippaasti virtaa ajan kanssa. itselläni on sulakkeet lämppäriin virtajohdosta irti. Ennen kuin huomasin lepokulutuksen asian piti akkua jatkuvasti ladata.

      Sitten kannattaa huomioida että ovat aika tarkkoja korvausilman saannista.
      Ihmettelin kun lämmitin kesti päällä puoli tuntia ja se sammui. Sitten käytin lämmitintä peräboxin luukku auki, jossa lämmitin on ja ei ongelmia käyttöajassa. Aika suljettuun takaboxiin joudun tekemään ilmalle uuden läpiviennin.

      • Minäkin ihmettelin miksi akku vain tyhjenee kun Planar 2kW on kiinteästi asennettu.Mittasin tyhjäkäyntivirran ja sehän oli noin 200 mA pihtimittarilla mitattuna.Tämä kannatta huomioida.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Minäkin ihmettelin miksi akku vain tyhjenee kun Planar 2kW on kiinteästi asennettu.Mittasin tyhjäkäyntivirran ja sehän oli noin 200 mA pihtimittarilla mitattuna.Tämä kannatta huomioida.

        Susihan tuo on, jos noin paljon vie ilman puhallinta ja liekkiä. Loppuuko kulutus katkaisijasta vai pitääkö myös pysyvä plussa kytkeä irti? Eber ei vie mitään tuossa tilassa. Tai vie se varmaankin 1 mA, muttei missään tapauksessa 10 mA.

        Planarista en tiedä, mutta yleensä lämppäreille kytketään pysyvä virta ohi katjaisimien ja myös pääkatkaisijan, jotta voivat hoitaa loppurutiinit normaalisti, vaikka pääkatkaisijasta laitettaisiin virrat pois. Noihan yleensä käyttävät lopuksi hehkutulppaa ja sen jälkeen muutaman minuutin puhallusta jäähdytykseen.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Minäkin ihmettelin miksi akku vain tyhjenee kun Planar 2kW on kiinteästi asennettu.Mittasin tyhjäkäyntivirran ja sehän oli noin 200 mA pihtimittarilla mitattuna.Tämä kannatta huomioida.

        Pihtimittarilla ei noin pieniä virtoja kovin tarkasti mitata, mutta kiitos huomiosta. En ole osannut ajatella, että saattaisi merkittävästi kuluttaa lepotilassa. Pitääpä mitata kunnon mittarilla ja huomioida ainakin talvisäilytyksessä. Asetuksethan tuo hukkaa, jos virrat kokonaan katkaisee, mutta eipä niitä asetuksia paljon ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pihtimittarilla ei noin pieniä virtoja kovin tarkasti mitata, mutta kiitos huomiosta. En ole osannut ajatella, että saattaisi merkittävästi kuluttaa lepotilassa. Pitääpä mitata kunnon mittarilla ja huomioida ainakin talvisäilytyksessä. Asetuksethan tuo hukkaa, jos virrat kokonaan katkaisee, mutta eipä niitä asetuksia paljon ole.

        Riippuu pihtivirtamittarista ja mittaustavasta. Vanhemmissa ja isommille tarkoitetuissa resoluutio on 0,1 A. Saa tuollakin mitattua, että virtaa on ainakin 100 mA, mikä on jo valtavasti, jos on jatkuva virta. Tarkemminkin saa, jos kaapelia pystyy laittamaan muutaman kierroksen pihtien läpi. 5 kierroksella saa 0,1 A virralla jo 0,5 A lukeman.

        Sitten on halpojakin pihtivirtamittareita, joiden resoluution on 10 mA. Vaikkapa tämä: https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/virtamittarit/pihtivirtamittari-dcm-6003-acdc-2000023355


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu pihtivirtamittarista ja mittaustavasta. Vanhemmissa ja isommille tarkoitetuissa resoluutio on 0,1 A. Saa tuollakin mitattua, että virtaa on ainakin 100 mA, mikä on jo valtavasti, jos on jatkuva virta. Tarkemminkin saa, jos kaapelia pystyy laittamaan muutaman kierroksen pihtien läpi. 5 kierroksella saa 0,1 A virralla jo 0,5 A lukeman.

        Sitten on halpojakin pihtivirtamittareita, joiden resoluution on 10 mA. Vaikkapa tämä: https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/virtamittarit/pihtivirtamittari-dcm-6003-acdc-2000023355

        Ymmärtänet, että mittatarkkuus on eri asia kuin resoluutio.

        Esimerkki:
        Ota halpahallin digitaalilämpömittari, jonka resoluutio on 0.01 °C. Laita toinen samanlainen viereen. Lukemat saattavat heittää asteenkin, eli mittatarkkuus on satakertainen resoluutioon nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtänet, että mittatarkkuus on eri asia kuin resoluutio.

        Esimerkki:
        Ota halpahallin digitaalilämpömittari, jonka resoluutio on 0.01 °C. Laita toinen samanlainen viereen. Lukemat saattavat heittää asteenkin, eli mittatarkkuus on satakertainen resoluutioon nähden.

        Ymmärrän oikein hyvinkin, resoluution ja tarkkuuden eron, mutta resoluutio oikeastaan riittää ko. tapauksessa. Nuohan aina pitää nollata ennen käyttöä. Jos näyttää nollaa ennen ja jälkeen mittauksen sekä mittauksessa selvästi nollasta poikkeavaa, on tuossa hyvä osoitus siitä, että virtaa menee kutakuinkin näyttämän verran.

        Itselläni on vain 600/400 A versio, jossa 0,1 A resoluutio. Kyllä sillä pystyy mittaamaan 0-5 A virtoja kutakuinkin resoluution tarkkuudella. Vertailukohtana 2000 mA erittäin tarkka Fluke ja 20 A halpis, joka näyttää lähes identtisiä lukuja Fluken kanssa. Siis nuo vertailukohdat ovat yleismittareita eli vaativat piirin katkon.

        Vähänkään suuremmilla virroilla alka virhettä tulla ja tietysti myös pienillä, jos ei muista nollata ennen mittausta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pihtimittarilla ei noin pieniä virtoja kovin tarkasti mitata, mutta kiitos huomiosta. En ole osannut ajatella, että saattaisi merkittävästi kuluttaa lepotilassa. Pitääpä mitata kunnon mittarilla ja huomioida ainakin talvisäilytyksessä. Asetuksethan tuo hukkaa, jos virrat kokonaan katkaisee, mutta eipä niitä asetuksia paljon ole.

        Minun mielestäni ei pitäsi kuluttaa lainkaan tai kuten tossa ylempänä sanotaan kymmenkunta mA.Onko nyt niin että kun ei maksa paljoa niin puutteita on ? Tuntuu siltä että annan asian olla mutta laitan katkaisijan puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän oikein hyvinkin, resoluution ja tarkkuuden eron, mutta resoluutio oikeastaan riittää ko. tapauksessa. Nuohan aina pitää nollata ennen käyttöä. Jos näyttää nollaa ennen ja jälkeen mittauksen sekä mittauksessa selvästi nollasta poikkeavaa, on tuossa hyvä osoitus siitä, että virtaa menee kutakuinkin näyttämän verran.

        Itselläni on vain 600/400 A versio, jossa 0,1 A resoluutio. Kyllä sillä pystyy mittaamaan 0-5 A virtoja kutakuinkin resoluution tarkkuudella. Vertailukohtana 2000 mA erittäin tarkka Fluke ja 20 A halpis, joka näyttää lähes identtisiä lukuja Fluken kanssa. Siis nuo vertailukohdat ovat yleismittareita eli vaativat piirin katkon.

        Vähänkään suuremmilla virroilla alka virhettä tulla ja tietysti myös pienillä, jos ei muista nollata ennen mittausta.

        Minulla on halpa kiinalainen akkumonitori, jossa on shuntti akussa. Virrankulutuksen näkee koko ajan 0,01 resoluutiolla. Se mittaa johdonmukaisesti, eli kun laitan radion päälle, näyttää aina samoja lukuja. Jos kaikki vehkeet on pois päältä, on kulutus melkein 0, eli vanha Wallas ei ainakaan kuluta mitään. Hienommat digitaaliset paneelit kuluttaa tietysti jonkun verran. Sellainen löytyy siitä akkumonitoristakin.


    • Anonyymi

      Miksi läträät mieluummin valopetrolilla kuin dieselillä? Periaatteessa sama laite on dieselillä hiukan tehokkaampi ja dieseliä saa melkein mistä vaan. Wallas 1300 on muuten hyvä, mutta siinä ei ole termostaattia, eli kun nukkumaan mennessä paleluttaa laittaa lämppärin päälle, niin yöllä herää hikisenä ja sammuttaa sen. Hikisenä hetken kuluttua taas paleluttaa. Lisäksi hikoilu lisää kosteuskuormaa eli tuulettamisen tarvetta, joka lisää lämmittämisen tarvetta. Eli lämppäri päälle ja luukut auki, hyttyset tulee sisälle. Diesellämppäri termostaatilla on parempi, ja vielä parempi kosteudenpoiston kannalta jos se ottaa ilman ulkoa. Kuivaa se vene sisäilmaa kierrättävälläkin lämppärillä kunhan tuulettaa riittävästi, mutta helpommin silloin tulee vedon tunnetta.

      • Anonyymi

        Valopetrolin lämpöarvo on suurempi kuin dieselillä, joten tehoeroon noin päin en usko. Valopetrooli myös haisee paremmalle. Mutta eipä sillä suurta väliä ole, kumpaa käyttää.


    • Anonyymi

      Akkuihin latausmahdollisuus maasähkö aurinkopaneeli. Ei tässä oikein taida oikotietä onneen olla. Itse asensin webaston viime keväänä ja kyllä kuiva ja lämmin vene on mukava. Aurinkopaneelin tuottoon ei kannata hirveästi laskea. Kyllä akut on täynnä käytännössä joka kerta kun lähtee viikonloppu purjehdukselle. Mutta syksymmällä kun lämppäriä käyttäisi vähän pidempiäkin aikoja aurinkopaneelien tuotton on todella pientä.

      80W aurinkopaneeli ja 180A hupiakut. Riittää meillä 3vrk pilvisellä kelillä luonnonsatamassa. Ensi kesäksi ajattelin 120w siirrettävää paneelia jota voi sitten käyttää tarpeen vaatiessa

      Lämppärin termostaatti kannattaa sitten asentaa punkan lähelle. Aika mukava nukkua viileässä veneessä ja sitten laittaa vähän enemmän lämpöä ennenkuin nousee punkasta.

    • Anonyymi

      Minulla oli pitkään (yli 25 vuotta) moottoriveneessä Wallas 1800 Sail. Lämmitin toimi valopetroolilla. Tuossa mallissa oli pieni asennustekninen ongelma omassa veneessäni. Muuten hyvässä asennuspaikassa oli hankala saada polttoaineen paluuletkuun riittävä ja vapaa lasku ilman ainoatakaan ylöspäin kääntyvää mutkaa. Tankin polttoainepinta on oltava alempan kuin lämmitin. Myös veneen mahdollisesti kallistuessa. Wallaksen kanssa piti olla tarkkana näille asioille.

      Omassa kääytössä paikka ei ollut täydellinen ja siitä syystä huollontarve oli suurempi tuolle Wallakselle. Joskus kun mutka oli päässyt paluletkuun syntymään enkä huomannut ajoissa, tiputti polttoainetta alleen. Kun ylitäytin ahneuksissani sen polttoainesäiliön, oli polttopinta jopa korkeammalla kuin lämmitin. Lämmitin sai hetkellisesti liikaa polttoainetta. Omia mokiani kumpikin. Wallaksessa oli kaksiportainen tehonsäätö.

      Vaihdoin pari vuotta sitten Safireen (23Di). Lämmitin polttaa kaiken sille pumpatun polttoaineen joten samanlaista polttoaineen paluukanavan ongelmaa kuin vanhassa Wallaksella ei ole samassa asennuspaikassa. Tässä on portaaton säätö ja mahdollisuus termostaattisäätöön. Kummassakin on pieni virrankulutus. Safire on kytketty diesel-tankkiin mutta valmistajan manuaalin mukaan sitä voi käyttää myös valopetrolila. En ole kokeillut muuta kuin dieseliä.

      Safire ei ole tarvinnut toistaiseksi huoltoa. Mutta yhden asian huomasin, joka pitää ottaa huomioon purjeveneessä. Aurinkopanelin kytkentä oli hapettunut ja hupiakun varaus päässyt vähiin (kompurajääkaappi); Safire ei käynnistynyt. Yritti kyllä mutta lopetti käynnistyssekvenssin. Arvasin ongelman. Vikakoodi on mahdollista saada tietyistä ohjauspaneleista. Valitsin perusohjaustaulun aikoinaan joten vikakoodit ei siinä näy. Sammutin ja laitoin moottorin käyntiin (toinen akku on). Moottorin käydessä lämmitin käynnistyi ongelmitta. Kun lämmitin oli käynnistynyt ja sytytysvaihe oli ohi, toimi lämmitin ongelmitta vaikka moottori oli seis ja sama parhaan varauksensa menettänyt hupiakku käytössä. Safire ilmeisesti testaa akun varauksen käynnistyksen alkuvaiheessa. Aurinkopanelin kanssa käynnistämisessä ei ole ongelmaa, jos se lataa oikeasti.

      En aio laittaa näitä lämmittimiä paremmuusjärjestykseen. Ei olisi reilua verrata lähes 30 vuotta vanhaa ja aivan uutta lämmitintä keskenään. Se Wallaskin on vielä täysin toimiva mutta ei kaikilta osin sovellu minun veneeseen sille varattuun asennuspaikkaan. Se odottaa uutta käyttöä jossakin toisessa kohteessa.

      Kannattaa venemessuilla (jos järjestetään livenä) vierailla monella osastolla ja vertailla eri vaihtoehtoja. Tässä yksi verrokki

      https://www.heater.fi/fi/safire-23di-diesellammitin-ilmapuhallus-12v.html

      • Anonyymi

        Itse laitoin Wallaksen paluuletkun tenupulloon pullo pilssiin


    • Anonyymi

      Kannattaako 5-7 asteen lämmönnousun takia hankkia virtasyöppöjä lämmityslaitteita?Niissä kaasu,tai petrooli tai dicellämmittimissä on omat riskinsä ...palovaara ,hengitysilman loppuminen esimerkiksi.!10 vuotta veivasin,kunnes ostin villapeittoja(ei oloe kovin halpaa,mutta lämmittää),lämpökerraston ja karvahatun!En ole kylmyyttä kärsinyt ,eikä akustot rasitu.Kokeilaaka ihan vaan kokeilumielessä:Huopa alle ,lämpökerradsto päälle,karvahattu tai lämmin pipo päähän ja pari huopaa ylimmäiseksi ...avot!Kesäloma alkoi elokuun 4 päivä.Takaisin tultiin 20 päivä Kökarin kautta.Eikä ollut kylmä!Viileimmät yöt oli +12!

      Kynä

      • Anonyymi

        Ei välttämättä virtasyöppöä, mutta on se siinä kymmenen asteen paikkeilla mukava lyödä päälle kun kaikki on joko kosteaa tai märkää. Lämmittäähän se villapeitto kosteanakin, mutta ei homeskandia sattumalta homeskandiksi kutsuta. Loppukaudella olen käyttänyt Wallasta kotisatamassakin kosteuden hallintaan, ja joskus kovallakin jos veneen työntö sisälle on viivästynyt syystä tai toisesta.

        Elokuussa on yleensä lämpimät yöt... lähde vaikka huhti-toukokuussa tai syyskuun lopussa koittamaan niin osaa arvostaa lämmitettyä kajuuttaa, mutta voihan teltassakin asua ympäri vuoden.


      • Anonyymi

        Toki oikein pukeutumalla pärjää vaikka paatissa olisi sisällä pakkasta, mutta miksi vain pärjätä, kun lämppärillä saa ah niin mukavan lämmön ja kuivuuden? Voisihan sitä kotonakin luopua lämmityksestä. Saunan lauteillakin voi käydä istuskelemassa lämmittämättä saunaa.

        Jos on sähköpulaa, niin voi laittaa vähän kuluttavan lämppärin (Safire) tai täysin sähköttömän kaminan. Tai sitten voi hoitaa sen sähköpuolen kuntoon, niin ei tarvitse muutenkaan stressata sähkön riittävyyttä.


      • Anonyymi

        Tuo sähköpula veneissä alkaa olemaan jo ihan vitsi. Nykyajan akuilla latauksilla ja aurinkopaneeleilla sekä vähävirtaisilla Safire tai Wallas lämmittimillä ei pitäisi pulaa olla jos veneen sähköt on kunnossa. Eikä kyse ole enää rahastamaan vaan haluttomuudesta laittaa asiat kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sähköpula veneissä alkaa olemaan jo ihan vitsi. Nykyajan akuilla latauksilla ja aurinkopaneeleilla sekä vähävirtaisilla Safire tai Wallas lämmittimillä ei pitäisi pulaa olla jos veneen sähköt on kunnossa. Eikä kyse ole enää rahastamaan vaan haluttomuudesta laittaa asiat kuntoon.

        Sähköveneissä vasta sähköpula onkin. Nykyaikaa.


    • Anonyymi

      Suomalaisten Alaskan purjehtijoiden päälämmitin on öljykamiina. Ei vie sähköä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6590
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4142
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3389
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2944
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1940
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1626
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1453
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1433
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1409
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe