Sukulaiset ei ymmärrä mun surua

Anonyymi

Menetin mun isän viime elokuussa maksasairaudelle ja ikää isällä oli vain 64-vuotta. Oli päässyt juuri samana vuonna eläkkeelle tehtyään töitä lähemmäs 40-vuotta.

Tuntuu että sukulaiset ei ymmärrä ollenkaan mun musertavaa surua kun isä oli mulle kaikki kaikessa ja mun tärkein tukipilari sekä henkinen turva eli käytännössä mulle koko maailma. Nyt mulla ei ole enää ketään tukena ja turvana eikä oikein kavereistakaan ole apua.

Sukulaiset vaan vakuuttelee että elämä jatkuu kaikesta huolimatta, no ei jatku. Haluaisin vain tappaa itseni että pääsen isän luo. Onhan se fakta että mun ikäisen ihmisen (kohta 32-vuotta) täytyisi pärjätä omillaan tässä maailmassa mutta kun en pärjää ja muutenkin olen täysin masentunut, ahdistunut ja kyllästynyt koko elämään. Niin ja kaikenlisäksi olen mies niin mua pidetään varmaan todella säälittävänä tapauksena kun en pärjää tässä maailmassa. Syynä pärjäämättömyyteen on lukuisat mielenterveysongelmat ja neurologiset häiriöt.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaan moni normaali ihminen olisi päässyt tästä jo jotenkin yli ja takaisin jaloilleen mut jonkun sortin autistina olen varmaan 10 kertaa herkempi tällaisille asioille. Aina sitä vakuutellaan että apua kyllä saa kun pyytää ja hakee mutta väittäisin että totuus on kuitenkin toisenlainen.

    • Anonyymi

      Yksin tässä yhteiskunnassa jää ongelmineen eikä taida olla kuin yksi vaihtoehto...

    • Anonyymi

      Tai lievennetään nyt näkökantaa sen verran että ehkä osa sukulaisista ymmärtää mun surua kun ovat itsekkin joutuneet kokemaan paljon surua elämässään. Eivät he silti voi tehdä mitään jotta mulle tulisi parempi olo.

    • Anonyymi

      Pitää vain kovettaa itsensä jos haluaa pärjätä tässä kylmässä maailmassa

    • Anonyymi

      On kauheaa, että ihminen perustaa koko elämänsä yhden ainoan tukipilarin varaan. Kun se kaatuu, kaatuu kaikki. Aloittaja hyvä esimerkki siitä.

      Melkein kaikki ihmiset menettävät vanhempansa jossain vaiheessa. Vain tosi ajattelemattomat ja tyhmät vanhemmat sitovat lapsensa itseensä, niin että lapsi on ihan heitteillä, kun vanhemman on aika siirtyä tuonpuoleiseen.

      Läheinen suhde omaan isään on toki kullan arvoinen, mutta vain silloin, kun lapsi osaa seistä myös omilla jaloillaan 32-vuotiaana. Siinä iässä ei voi olla kuin vauva! Jotain on jäänyt pahasti kesken tai hoidettu aivan väärin.

      Aloittajalle: hakeudu terapiaan. Ehkä sinua voidaan vielä auttaa.

    • Anonyymi

      Suuret osanottoni isäsi puolesta!

      Oma isäni menehtyi viime heinäkuussa, luulimme väsymyksen/huonon olon johtuvan helteistä, lähti sairaalaan eikä sieltä koskaan enään palannut. Löytyi syöpää monesta sisäelimestä eikä mitään ollut tehtävissä. Meni tasan viikko kun jouduin jättämään viimeisen kerran hyvästit. Perheeseeni kuului ainoastaan minä ja vanhempani. Tästä nyt tosiaan se puoli vuotta ja olen edelleen niin turta sisältä, minusta on tullut hieman tunteeton, pidän itseäni jatkuvassa kiireessä/stressissä ja itken vain yksin. Suru on niin valtava ja ikävä sitäkin valtavampi eli mielestäni olet siis täysin normaali.

      Olen itse 28-vuotias eikä se katso sukupuolta tai ikää kuinka kukakin surun tuntee. Siihen voi mennä vuosia! Itse olen käynyt juttelemassa asiasta terapiassa pari kertaa ja tietysti oman äidin kanssa jaamme kokoajan surutyön. On kauheaa jos sukulaiset eivät ymmärrä sinua ja suosittelen purkamaan tunteita vaikka sitten täällä mut kunhan purat.

      Voimia!

      • Anonyymi

        Myötäelävä osanottoni sinullekkin!

        Joo mun isältä löydettiin pitkälle edennyt maksakirroosi Heinäkuun lopussa eikä mennyt kuin kuukausi niin vaipui koomaan ja kuoli. Vähän vaikea tästä on edes puhua kenellekkään kun yleisesti ottaen ajatellaan että maksakirroosi olis pelkästään alkoholistien tauti vaikka näin ei ole. Tiedä vaikka mun isällä olis ollut vielä maksasyöpäkin lisäksi kun ei edes ehditty tehdä kaikkia tutkimuksia loppuun asti ennenkuin kuoli. Kamalaa nähtävää se oli kun isä oli mennyt aivan keltaiseksi, koko keho nesteitä täynnä, menetti kokonaan liikuntakykynsä eikä muistikaan enää toiminut. Olis tässä itselläkin tarve avautua surustani jollekkin terapeutille mutta en ole saanut aikaiseksi mennä.

        Jokatapauksessa hyvin samanlaisia oireita oli munkin isällä, jatkuvaa väsymystä, ruokahalu oli täysin kateissa ja liikuntakyky meni kokonaan kun lihakset alkoi surkastua.

        Terveisin aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myötäelävä osanottoni sinullekkin!

        Joo mun isältä löydettiin pitkälle edennyt maksakirroosi Heinäkuun lopussa eikä mennyt kuin kuukausi niin vaipui koomaan ja kuoli. Vähän vaikea tästä on edes puhua kenellekkään kun yleisesti ottaen ajatellaan että maksakirroosi olis pelkästään alkoholistien tauti vaikka näin ei ole. Tiedä vaikka mun isällä olis ollut vielä maksasyöpäkin lisäksi kun ei edes ehditty tehdä kaikkia tutkimuksia loppuun asti ennenkuin kuoli. Kamalaa nähtävää se oli kun isä oli mennyt aivan keltaiseksi, koko keho nesteitä täynnä, menetti kokonaan liikuntakykynsä eikä muistikaan enää toiminut. Olis tässä itselläkin tarve avautua surustani jollekkin terapeutille mutta en ole saanut aikaiseksi mennä.

        Jokatapauksessa hyvin samanlaisia oireita oli munkin isällä, jatkuvaa väsymystä, ruokahalu oli täysin kateissa ja liikuntakyky meni kokonaan kun lihakset alkoi surkastua.

        Terveisin aloittaja

        Täytyy vielä lisätä tähän että mekin luultiin äidin kanssa että isän väsymys ja huono vointi johtui huonossa hoitotasapainossa olevasta kakkostyypin diabeteksestä kun isällä oli diagnosoitu se muutamaa vuotta aikaisemmin. Luultiin myöskin että kovat helteet teki isän olon entistä heikommaksi mutta olikin jotain paljon vakavampaa. Tuollaiset sairaudet on tosi salakavalia kun ei ne juurikaan ilmoittele itsestään etukäteen ennenkuin on liian myöhäistä.

        T: Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy vielä lisätä tähän että mekin luultiin äidin kanssa että isän väsymys ja huono vointi johtui huonossa hoitotasapainossa olevasta kakkostyypin diabeteksestä kun isällä oli diagnosoitu se muutamaa vuotta aikaisemmin. Luultiin myöskin että kovat helteet teki isän olon entistä heikommaksi mutta olikin jotain paljon vakavampaa. Tuollaiset sairaudet on tosi salakavalia kun ei ne juurikaan ilmoittele itsestään etukäteen ennenkuin on liian myöhäistä.

        T: Aloittaja

        Hurjalta tuntuu lukea myös näitä vastauksiasi, koska nähtävästi ollaan koettu samantyylinen vanhemman poismeno.

        Eikä maksakirroosi aina ole vain alkoholista nimim.olen itse sairastanut kaksi vuotta sitten haimatulehduksen johtui lääkkeiden epäsopivuudesta. :)

        Suosittelen juttelemaan asioista se helpottaa.


    • Anonyymi

      Normaalissa surutyössä kai katsotaan vuosi sellaiseksi ajaksi, että pitäisi alkaa toipumaan. Toki kipeää tekee vielä myöhemminkin. Jos suru on yhä vain koko ajan musertavaa, pitäisi hakea ammattiapua.

      Itse menetin viimeisen isovanhempani keski-ikäisenä toista vuotta sitten. Jostain syytä hän oli tähän astisista kuolemantapauksista eniten kipua aiheuttanut. Siihen liittyi syyllisyyttä, etten tavannut viime aikoina. Ja kuoleman jälkeisten asioiden hoidosta johtuva voimattomuus. Vanhempani ovat siis elossa, mutta heihin välit ovat etäiset.

      Sinun kannattaisi käydä jonkun ammattilaisen juttusilla, jos suru ei ala helpottaa. Tähän vuoteenhan liittyy muutakin ahdistusta aiheuttavaa, kuten koronan aiheuttamat rajoitukset. Eli voi olla haastavaa löytää tukea antavia ihmissuhteita. Voit olla yhteydessä myös seurakuntaan. Sieltäkin voisi saada henkistä tai hengellistä tukea.

      Sinun pitäisi oikeasti nyt jutella jonkun ihmisen kanssa kunnolla isäsi kuolemaan liittyvistä tunteistasi. Osa asioista voi olla sellaisia, että puhuminen auttaa. Sinua varmasti myös auttaisi, jos saisit nyt henkistä tukea joltain muulta ihmiseltä. Kukaan ei voi korvata isääsi, mutta omaa elämääsi pitäisi kuitenkin rakentaa uudelleen.

      • Anonyymi

        ei kannata olla sellaisten sukulaisten kanssa yhteydessä jotka syyllistää kaikesta, vaikka kuka on syyllinen toisen sairauteen, itse olen kokenut tätä ja en saanut tukea


    • Anonyymi

      Elämän täytyy jatkua vaikka menettää läheisen. Meistä jokainen kuolee joskus.Eikö kannattais nauttia elämästä kun sitä on vielä jäljellä eikä surra loputtomiin läheisen kuolemaa.vai tahtoiko isäsi että suret häntä loputtomiin.Olen itsekin menettänyt isäni vaikean sairauden jälkeen ,mutta elämä jatkuu.

    • Anonyymi

      Kävisit vaikka meediolla niin saisit kontaktin isääsi. He kertovat myös usein kuinka isät pysyttelevät lähellä omaisiaan, ja auttavat minkä voivat toiselta puolen. Eli elämä todella jatkuu kuolemankin jälkeen, henkeä kun ei saa millään hengiltä vaikka ruumis mätänesikin. Henkisyyteen kannattaa muutenkin tutustua, kun sieltä löytyy ratkaisuja ongelmiin. Jooga ja meditaatio auttaa ymmärtämään henkisiä asioita ja pääsemään yhteyteen omankin henkensä kanssa.

      Keskity auttamaan muita jotka ovat menettäneet läheisen omaisensa ja huomaat että se auttaa käymään läpi oman menetyksesi ja voittamaan yksinäisyyteesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe