vanheneminen

Anonyymi

hei oletteko huomanneet kun ikää tulee ni ystävät häviää ja vanhemmiten niitä on vaikea löytää ja saada?

46

1454

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen ja kyllä ne sellaisia lahopäitä olivatkin että saivat mennä ja mielellään pysyvästi.

    • Anonyymi

      Enpä tiedä. Vanhenpana ei vaan jaksa joka asiaan osallistua. Hyvät ystävät pysyy, mutta tottakai nää ympyrät pienenee.

    • Anonyymi

      Joskus aikanaan jostain luin, että kestävimmät ihmissuhteet on luotu alle parikymppisenä. Eli on kannattavaa tai olisi kannattanut ystävystyä lapsena ja pitää lapsuudenystävistään kiinni. Kun noin ajattelee, niin jotkut ihmiset elävät vanhuuteen asti samojen kaverien kanssa, kunnes kukin kuolee, ja jää yksin jäljelle... Yhden tällaisen iäkkäämmän ihmisen vähäisestä suvustani tiedän. Myös sisareni pitää tiiviisti yhtä koulukavereidensa kanssa, eli vahvistaa kyseistä väitettä.

      Itselläni ei ole koskaan ollut todella lämpimiä ystävyyssuhteita samaan sukupuoleen. Muutama ystävyyssuhde vastakkaiseen sukupuoleen on. Mutta näyttää siltä, että yksinäinen vanhuus on tiedossa. Nyt olen keski-iässä. Korona-ajan jälkeen täytyy vakavissaan miettiä, missä haluan viettää loppuelämäni ja miten luoda uusia ihmissuhteita. Itse ajattelen, että on löydettävä joku yhteisö, johon kuulua, ja pitää siitä kiinni (eli laulaa vaikka samassa kuorossa seuraavat 20 vuotta) ja asua vakaasti samassa paikassa.

      • Anonyymi

        Itse olen nyt 51v mies. Minulle opetettiin jo pentuna että olen turha. Se tarkoitti sitä että ei ollut lapsena kavereita saati ystäviä ja ensisuudelma oli suorastaan rikos.

        Se on totta että ihmissuhteet syntyy jo lapsena ja niitä olisi pitänyt voida vaalia. Se oli aika kova hetki kun ikäiseni nainen tuli ja kertoi tunteensa 30v sitten ja oli pakko riuhtoa itsensä hänestä irti kertomatta todellista syytä ja pakkoa.

        Mutta teille joilla asiat on normaalisti niin lapsuuden aikaiset kaveruudet katkeaa kun perustetaan perheet ja uskotaan sen kestävyyteen vaikka tiedetään ympäristöstä ettei se niin ole.

        Itse sain aikanaan netissä kavereita mutta elämien erilaisuus kuitenkin ratkoi sen että oli pakko pistää poikki. Etsikää kavereita itsenne kaltaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen nyt 51v mies. Minulle opetettiin jo pentuna että olen turha. Se tarkoitti sitä että ei ollut lapsena kavereita saati ystäviä ja ensisuudelma oli suorastaan rikos.

        Se on totta että ihmissuhteet syntyy jo lapsena ja niitä olisi pitänyt voida vaalia. Se oli aika kova hetki kun ikäiseni nainen tuli ja kertoi tunteensa 30v sitten ja oli pakko riuhtoa itsensä hänestä irti kertomatta todellista syytä ja pakkoa.

        Mutta teille joilla asiat on normaalisti niin lapsuuden aikaiset kaveruudet katkeaa kun perustetaan perheet ja uskotaan sen kestävyyteen vaikka tiedetään ympäristöstä ettei se niin ole.

        Itse sain aikanaan netissä kavereita mutta elämien erilaisuus kuitenkin ratkoi sen että oli pakko pistää poikki. Etsikää kavereita itsenne kaltaisista.

        Vähän sama juttu. Jokaisen myötä tunnuin olevani turha, sekä sopiva syntipukki, mikäli kylällä tapahtui jotain (asuin pienessä kylässä, missä ympärisuotisia asukkaita silloin noin 20.
        Aina olin jonkun jaloissa ja minusta ei olisi tulevaisuudessa mihinkään. Naimisiin ei kannattaisi mennä jne.
        Kun olin jo valmiiksi kotikiusattu, oli koulussa toisten helppo ottaa minut hampaisiinsa.


      • Anonyymi

        Älävälitä koronasta! Sellaistahan EI oikeasti ole olemassakaan. Suomen ja Ruotsin kokonaiskuolleisuus koko "koronan" aikana on ollut pienempi kuin aiempina vuosina. Tilastojen mukaan maailman väestön kuolleisuus koko "korona-aikana" on noin 2 % niinkuin sitä ennenkin. Australian terveysministeri vakuutti, ettei Australiassa ole kuollut yhtään ihmistä koronaan. Eikä sellaista tautia ole olemassa! Itävalta kielsi nykyisin Suomessakin käytettävän "koronatestin" muutamaa viikkoa sen jälkeen, kun yksi parlamentaarikko teki puhujapöntössä koronatestin CocaColasta ja sai positiivisen tuloksen. Muualla positiivisia tuloksia on saatu ainakin hunajasta, sitruunasta, viiriäisestä ja vuohesta. Ja sen testin keksijä varoitti jo ennen kuolemaansa, ettei sitä testiä saa missään tapauksessa käyttää diagnostisointiin, koska sen ilmaisemaa molekyyliä löytyy hyvin monesta paikasta.

        Koko plandemia on tämän vuosituhannen huijaus yhdessä ilmastonmuuttoksen kanssa. Tarkoituksena on hävittää kansallisvaltiot ja muodostaa tälle pallolle yksi hallitseva eliitti ja yhteiskunta, jonka rinnalla Pohjois-Korea ja Kiina ovat taivaita. Etsi netistä, sieltä löytyy kaikki!

        Kirjoitti nimimerkki "Kuka murhautti Iljan?)


    • Anonyymi

      Aivan yhtä helppoa kuin ennenkin.

    • Anonyymi

      Ystäviä muutama on. Tosin heidän elämänsä on niin kiinnittynyt omiin perheisiinsä, lastenlapsiin ja lastenlastenlapsiin ettei näytä enää entisiin ystäviin liikenevän aikaa.

      Joten taitaa olla aika hankkia uusia tuttavuuksia, heidän joukostaaan varmasti ilmaantuu samalla aaltopituudella joitakin joiden kanssa voi ystävystyä.
      Korona luo rajat liikkuvuudelle, mutta kunhan se hellittää, olen varma että jokainen pomppaa ulos kolostaan aivan uudella innolla!

      • Anonyymi

        Ei ole olemassa mitään koronaa! Ei missään muualla kuin siionistipolitrukkien propagandassa. Ei ole ensimmäistäkään faktaa siitä, että joku mystinen korona olisi. Sairaalat on puoliksi tyhjillään, kuolintilastot alempana kuin ennen. Vain maksetut politrukit huutaa pää punaisena korona, korona, korona! Ja aivottomat lampaat ripustaa vaipat naamoileen ja huutavat kaikuna korona, korona, korona!
        Sama niistä ystävistä. Ei niitäkään ole. Ainakaan ihmisissä.
        77 v kokemuksella todistan tämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään koronaa! Ei missään muualla kuin siionistipolitrukkien propagandassa. Ei ole ensimmäistäkään faktaa siitä, että joku mystinen korona olisi. Sairaalat on puoliksi tyhjillään, kuolintilastot alempana kuin ennen. Vain maksetut politrukit huutaa pää punaisena korona, korona, korona! Ja aivottomat lampaat ripustaa vaipat naamoileen ja huutavat kaikuna korona, korona, korona!
        Sama niistä ystävistä. Ei niitäkään ole. Ainakaan ihmisissä.
        77 v kokemuksella todistan tämän.

        Ihmisistä 99 % on kusipäätä, siinäkin mielessä on hyvä olla yksinäinen, ei rasitu turhaan henkisesti, vähät höpinät voi hoitaa saunoissa, kahviloissa, ym. Sattumanvaraisessa paikoissahtaa kusi


    • Anonyymi

      Eipä ole pahemmin tullut etsittyä. Ehkä sitten, jos kohdalle sattuu. Kuka tietää. En ole kovinkaan ihmiskeskeinen. Mielenkiinto löytyy harrastuksista.

      • Anonyymi

        Vituttaa, vaikka kirjoittaa sanan oikein, tämä perkeleellinen suomi robotti vekslaa sen ihan eri merkitykseen. Jatkuvasti joutuu korjaileen


    • Anonyymi

      Eipä ole tullut vastaan tuota ongelmaa.
      Ei ole ollut ystäviä ikinä, mutta en ole potenut koskaan yksinäisyyttäkään.
      Lapsena ja nuorena näki koulukavereita koulussa, illat vietin metsissä ja kalassa.
      Työikäisenä ihmisiä näki töissä, illat vietin metsissä ja kalassa.
      Aviossa ollessa emäntä oli siinä vierellä vuosikymmenet, aikaa vietettiin yhdessä metsissä ja kalalla. Kun hän kuoli, aikaa on vietetty entistä enemmän metsässä ja kalassa.

      Kun yksikseen asustelee, tapaa kerran kahdessa viikossa kaupalla yhden tai kaksi saman kylän ihmistä, eipä kauheasti tarvitse miettiä, onko joku tyyppi hyvä vai huono ystävä.
      Siinä ne kyläläiset pysyy, joku sairastuu, joku kuolee, jokainen vuorollaan. Sellaista se on tämä elämä.

    • Anonyymi

      En ole huomannut tuollaista.
      Samat neljä ystävää tässä yhä on rinnalla ja läsnä kuin mitä eka luokalla koulussakin oli. Meillä yhteys ja ystävyys on kestänyt vuosikymmenet vaikka välillä oli tuhansia kilometrejä välimatkaa.
      Yllämainittujen ystävien lisäksi työpaikalta tuli kolme hyvää ystävää. Oltiin yli 30 vuotta samoissa hommissa. Ei tehty työtä naama kurtussa, jaettiin yhdessä ilot ja surut. Töihin oli aina mukava mennä ja työporukan takia sitä duuniakin jaksoi tehdä.
      Nämä ystävyydet kestää hautaan saakka.

      Uusia ystäviä en ole etsinyt kun ei ole niihin ollut tarvetta eikä kyllä aikaakaan. Yllämainittujen lisäksi on puoliso, lapset ja lastenlapset, miniät ja vävyt, muut sukulaiset molemmilta puolilta. Heidätkin voi laskea ystäviksi.

    • Anonyymi

      Mulla nyt ei nuorempanakaan ollut kauheasti ystäviä. Nyt vanhempana on vieläkin vaikeampi tutustua uusiin ihmisiin, luotto on mennyt. Olen ollut joku varahenkilö, joka on kelvannut sen aikaa, kun toinen on löytänyt parempitasoista seuraa ja sitten mua ei enää ole tarvittu. En mä taida enää uskoa ystävyyteen, sitä ei mun kohdalle tullut. Mussa on aina ollut liikaa ulkoisia ja sisäisiä vikoja kelvatakseni oikeaksi ystäväksi. Olen joutunut kuuntelemaan mitä kaikkea kivaa toinen on oikean ystävänsä kans tehnyt ja miten hauskaa on ollut. Mun seurassa ollessa tuo tuttava osoitti ettei mun seura ja jutut kiinnosta, kesken mun jutunkin pomppas pois pöydän äärestä ja meni jututtamaan tärkeämpää ystäväänsä ja kun paikalle tuli yks hänen ystävistään, mä muutuin totaallisesti ilmaksi, puhui vaan ystävälleen ja yhtäkkiä lähti tämän kaverinsa kans kävelemään pois pöydästä, jätti mut siihen hölmistyneenä ihmettelemään, ett miks vitussa vaivauduin tulemaan sinne, kun ei edes halunnut mun seurasa olla. Tunsin itseni idiootiksi taas kerran. Päätinkin jo silloin ettei hänen tarvi mua nähdä, jos säälistä muka mun seuraa sietää. Eipä tuolla ole ikävä ole ollut nähdä mua vaikka ei puoleen vuoteen olla nähty. Sinne samaan paikkaan en mene, mulla ei siellä tuttuja ole, saa nähdä ihan rauhassa ilman mua niitä tärkeämpiä tuttujaan, ei tarvi turhan seurassa aikaa kuluttaa. On muuttamassa uuteen kotiin, on jo antanut ymmärtää ettei kutsu mua käymään, muka koronan takia, kyllä hänen paremmat tuttunsa aikoo kutsua käymään. En mä aio myöhemminkään tunkea kylille, en tuppaa kun ei tykätä. Tuskin edes kovin kauaa enää pitää yhteyttä muhun, on vähentänyt reilusti viestittelyä. Mutt jos luulee, ett tarvitessaan joskus voi kaivaa naftaliinista esille ja uhrata jo aikaa mullekin, niin erehtyy. Nykyään ihmissuhteet on kertakäyttökamaa, ei elinikäisiä ystävyyssuhteita ole kuin harvoilla. Mulle olis riittänyt yks hyvä ystävä, jolle olisin oikeasti tärkeä ollut, enkä mikään tukikeppi tai sellainen jota käytetään kun ei parempaakaan ole tarjolla.

      • Anonyymi

        Olipa rehellinen kirjoitus. Uskon joka sanaan. Itselläni on aivan samanlaisia kokemuksia. Pahimmalta on tuntunut silloin, kun olen siskolle muuttunut ilmaksi. Se tosiaan tapahtuu sekunnissa.
        Toinen on uteliaisuus. Jotkut ihmiset ovat ihan kipeitä, elleivät heti pääse jonkun uuden työ"kaverin" tms. ihon alle. Sitten kyllä hetki lirkutellaan tai jopa kutsutaan itsensä kylään, jotta nähdään, että miten *tuo kummajainen" oikein asuukaan. Huvittavinta on, että tekevät sen niin läpinäkyvästi , että sokea kreettakin huomaisi.
        Kerran suutuin. Ensin kielsin häntä tupakoimasta takapihan terassilla, ja käskin hänet etupihalle tupruttelemaan. Kun oli jo tuulikaapissa menossa, tyrkkäsin tumppipurkin syliin. Sen jälkeen laitoin eston puhelimeen, ettei tarvii niitä puolipottumaisia viestejä enää lukea.


      • Anonyymi

        Tähän vitunkaan masiinaan ei pysty kirjoittaa niinkuin haluaa, robotti vääntää useimmat sanat vitsiksi. Kirjoitin kyllä v i T u i k s i


    • Anonyymi

      Aika kuultaa muistot.
      Lapsena ja nuorena oli kaveripiiri. *Kylän kakarat* Joiden kanssa lähinnä urheiltiin, pelattiin, uitiin yms.
      Teini-iässä tuli tytöt ja soittaminen.
      Esim peruskoulussa ei ollut kavereita.

      Töihin päästyä oli enemmän kavereita, joiden kanssa vietettiin vapaa-aikaakin.
      Aina oli jotkut menossa jonnekin, joiden mukaan haluttiinkin.

      Avioliitto sitten karkotti kaikki muut ihmissuhteet, vei elämän ilon ja terveyden.

      Eron myötä oli pohjalta hyvä ponnistaa. Lähentelen kuutta kymppiä. Mut ei mulla ole ollut vaikeuksia rakentaa uutta elämää. Uusi työ ja uusia ihmissuhteita riittävästi. Tietenkin uusi ihana rakas. Vietän nyt ihan parasta aikaa elämästäni.

      Nyt on helpompi poimia vain luotettavia ihmisiä ympärille, kuin ennen. Ennen joutui tekemään enemmän kompromisseja.
      Yksi hyvä ja erittäin arvokas asia on se, ettei ilkeää anoppia tarvitse enää sietää. Mukava huomata hänen vuorostaan pelkäävän.

    • Anonyymi

      Njaa, vanhempana on jo siivonnut elämästään ne ns ”ystävät”, jäljelle jääneet ovat ne kaikkein tärkeimmät ja parhaat.
      Päätä pensaaseen vaan...🌳

    • Anonyymi

      Ai häviää, en oo huomannut vielä vaikka ikää on alle 90vee 🤘👍👌🤣😎

    • Anonyymi

      Mitkä ystävät. Vanhempana ei ole edes tarve monellekaan ystävälle. Vuosia kerryttäessä sitä vain huomaa miten monen tarkoitus pelkästään on kusta ystäviensä muroihin.
      Sitä jopa huomaa miten monista eri asioista on saanut syyttä syyt niskaansa.

      • Anonyymi

        Parempi käpertyä vanhuksen itseensä:huono kuulo ja näkö, kolotukset, ontumiset, kusenkarkailut, hitaus, digitalisaatiosta putoaminen. Ei ihme jotta menee vitutukseen puolelle, täytyy olla nurkassa kivääri ladattuna omaa ratkaisua varten. Ennenkuin joutuu yksinäiseen huoneeseen makoilemaan märissä vaipoissa, suu auki toljottaen


    • Anonyymi

      Yksi ainoa oikea ystävä oli yläasteella mutta hänkin kuoli pian koulun jälkeen, sen jälkeen ei ole oikeita ystäviä ollut, pelkkiä kavereita.
      Lapsena asuin niin syrjässä että ei niistä koulukavereistakaan ystäviksi ollut kun ei koulun jälkeen voitu aikaa viettää yhdessä välimatkan takia.
      Aikuisena ollut sitten lähinnä vain työkavereita. Nyt eläkkeellä ei niitäkään.

    • Anonyymi

      Totta. Eipä ole yhtäkään ystävää, eikä edes tuttaviakaan. Nytkin yks tuttava on pistänyt mut sivuun, kun hänelle on tullut uusia tärkeämpiä ystäviä elämäänsä. On vissiin liiaksi asti hänellä kavereita, jostain pitänyt vähentää ja arpa osui muhun. Pari kuukautta sitten olin tärkeä muka, no, enää en ole, ei siinä mitään, kyllä mä tiesin jo heti alussa, ett tarvi mua itsetuntonsa pönkittäjäksi ja tueksi, kun ei tarvetta mulle enää ole, pistää mut pikkuhiljaa menemään. Toivottavasti ei tarvikaan enää, olisi hänelle noloa joutua turvautuu muhun, kun on mulle antanut ymmärtää ettei mulla ole mitään merkitystä tai arvoa enää. Ei olla nähty kohta vuoteen ja veikkaanpa ettei nähdäkään, asuu kauempana ja mulla ei ole tarvetta sielläpäin kulkea edes, joten se siitä, hänen sanojensa mukaan loppuikäisestä ystävyydestä. Kun tuin häntä, aikoi muka tukea mua tarvittaessa, mutt on jo antanut ymmärtää ettei mun murheet ja jutut kiinnosta paskan vertaa. Läheiseni poismenon aikaankin antoi ymmärtää ettei tukea mulle kauheasti riitä, kun paremmilla ystävilläkin ollut poismenoja ja hänen pitää heistä enempi huolta kantaa kuin musta. Joten en ole rasittanut häntä omilla asioillani, jos jotain kerronkin, ei kommentoi mitenkään, saattoi poistua jopa sometililtä, käsitin asian niin, ettei kiinnosta, joten poistin laittamani jutun, tuntui olevan helpottunut, kun otin asiasta onkeeni ja olen pitänyt mölyt mahassa itsestäni. Ei ole herunut empatiaa mun masennukselle vaan kertoillut bestiksensä masennuksestä antaen ymmärtää ettei mun vointi kiinnosta paskan vertaa. Hyvä ett on tehnyt mulle selväksi paikkani eli en merkitse enää paskaakaan. Eipä ollut eka kerta mulle, mä en vaan kelvannut kellekään oikeasti ystäväksi, kun ei ole hyötyä, heitetään roskiin. Mitäpä tuosta, ihmehän se olisi ollutkin, jos joku olisi pitänyt mua tärkeänä ja arvokkaana, sellasena, jolla on jotain arvoa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minulla ei oikeastaan ole ollut yhtäviä alta 50 v. Siihen mennessä oli pelkästään tilanteen tuomia ystäviä.
      Pikkukylässä olin väliinputoaja, kylässä kun oli joko vanhenpia tai nuorempia lapsia ja meitä lapsia oli koko kylässä ympärivuotisesti 8 kpl, joista 6 oli minua vanhempia ja yksi 4 vuotta nuorempi.
      Ei siis jäänyt mitään suhteita, kun muutimme kivikylään.
      Kouluajoilla oli ne pakolliset kaverijutut ja he katosivat kun meni tehtaalle töihin. Työkaverit katosivat, myös he, joiden luona kävi kylässä, kun vaihtoi työpaikkaa.
      Kun omisti moottoripyörän, oli mp-kavereita ja kun osti Dodgen, löytyi jenkkiautoharrastajia kavereista. Kun niistä luopui, katosivat myös nuo kaverit.

    • Anonyymi

      >> Itse ajattelen, että on löydettävä joku yhteisö, johon kuulua, ja pitää siitä kiinni <<

      Itsellä on 10 vuotta eläkeikään ja olen ollut huomaavinani, että yksinasuvana ihmisenä yksinoloni on vain lisääntynyt vuosien myötä. Vaikka olenkin todella hyvin yksin viihtynyt, niin kyllä vanheneminen pistää miettimään, kuinka sitä jaksaa myöhemmin eläkkeellä ja huonompikuntoisena.

      Samaan olen päätynyt, että jokin yhteisö luultavammin kannattaa löytää, jossa viihtyy ja jossa käy säännöllisesti. ja jonka kanssa pääsee ehkä reissuillekin. Tosin esim. seurakunnastakaan ei nykyään enää tahdo löytää niitä arjen ystäviä, vaikka siellä seurakunnassa keskenään puheltaisiinkin. Kaikilla tuntuu jo olevan oma ystäväpiirinsä valmiina. Valmiiseen keittoon on vaikea yrittää mennä lisämausteeksi.

    • Anonyymi

      Ehkä jokaiselle vanhemmalle ihmiselle on jo muotoitunut se oma piiri jolla ulkopuolisella ei ole asiaa. Olen itse muuttanut usein nyt aikuisena perheeni kanssa ja toden totta, kaipaan uusia ystäviä jotka olisivat samassa elämäntilanteessa.

    • Anonyymi

      En etsi ystävää. Haluan parisuhteen suunnilleen itseni ikäisen kanssa ja kumppani on samalla myös ystävä.

    • Anonyymi

      Moi, täällä 54v mies. Mullakin oli lapsena aika montakin kaveria, muutama oikein tosi hyväkin - ehkä ystäväksikin heitä olisi voinut nimittää - kaksi heistä oli tyttöjä, kaksi poikia.
      Sitten tuli muutto betonilähiöön, välimatkaa vain kymmenisen kilometriä, sain pari hyvää kaveria ja yhden oikean ystävän.
      Sitten tuli tyttöystävä - intin aikaan se meni kuitenkin perseelleen....

      Lapsuuden hyvistä ystävistä yksi pojista kuoli tapaturmaisesti pari vuotta sitten, ehkäpä paras miespuolisista muutti viisi vuotta sitten toistamiseen ulkomaille, häntä kaipaan ja jonkin verran sähköpostilla kyllä pidetään yhteyttä.

      Niistä tytöistä toisen olen nähnyt livenä 15 vuotta sitten, sama ihminen kuin 11-vuotiaana. Sen jälkeen satunnaisesti on tullut soiteltua ja läheteltyä tekstareita hänen kanssaan.
      Jos asiat olisivat menneet toisin, olisin ehkä voinut kosiakin häntä, mutta muutimme kumpikin silloiselta alueelta eri puolille kaupunkia, tuli yläastekaaos ja sen sellaista.
      Toinen hyviin ystäviini lukemani tyttö - kaverini isosisko - hän vain jäi jonnekin matkalle - sääli. Tapasin hänet sattumalta autoa ostaessa vuonna 1985. Näin vanhemmiten harmittaa, etten silloin tajunnut pyytää hänen yhteystietojaan...

      11 vuotta sitten muutin perheineni 100km päähän pk-seudulta kun lapset olivat pieniä.
      Nyt havahduin, ettei minulla ole oikeastaan sen enempää kavereita kuin ystäviäkään - poislukien ulkomailla oleva lapsuudenystäväni.

      Olen kuitenkin aika sosiaalinen, vaikka en sosiopaatti. Tuleehan sitä juteltua vaikka kenen kanssa kadulla, ulkoilureitillä, kaupassa....mutta syvempää ystävyyttä huomaan kaipaavani.

      Vaimoni on vaimo, mutta ei oikeastaan täytä ystävän paikkaa sisimmässäni.

      Olen miettinyt, mistä ystäviä 50 löytäisi? Vilpittömiä, oikeita?

      Kaipaan niitä rehellisiä pitkiä keskusteluja nuoruusvuosilta. Hervotonta naurua omille virheille, itselle ja kommelluksille. Vakavaakin joskus, miten tätä elämää pitäisi oikeastaan elää - jotta loppumetreillä ei kaduttaisi se, mikä jäi tekemättä?

    • Anonyymi

      Mulle ei ole jäänyt ainuttakaan ystävää nuoruudesta, kouluvuosilta, lapsuusvuosiltakaan ei ole ystäviä. Tuttavia ollut jonkin aikaa, elämä vienyt eri suuntiin. Huonoja kokemuksia tuttavista, nostanut kynnystä tutustua uusiin ihmisiin entisestään, ei halua pettyä. Somekaverit ei oikeita kavereita ole, alkuun viestitelty, sitten sekin vähentynyt toisen toimesta, ei oikeastaan ole syitä enää olla somessa. Kai tähän yksinäisyyteen tottuu, kun on pakko, ei enää ole halua päästää ketään lähelle, luotto ihmisiin hävinnyt. En vaan kelvannut kellekään ystäväksi, se taitaa olla suurin syy mun yksinäisyyteen.

    • Anonyymi

      Kyllähän ne ystävät kuuluu samaan luokkaan kuin Joulupukki, keijukaiset, nymfomaanit, enkelit, lentävät lehmät ja muut vastaavat. Eli satukirjoihin. Aivan kaikki, jokaikinen. Joku joskus hämää, mutta ennemmin tai myöhemmin se totuus paljastuu.
      Kokemuksella, M 75-80 v.

    • Anonyymi

      Olen menettänyt ystäviä, pari ontehnyt sen että yhtäkkiä yhteydenpito loppunut, olen miettinyt pääni puhki mikä oli syy. Yhden miespuolisen ystävän menetin kun sai hepylin mustasukkaisuuttaan, ihan järjetön kuvio.
      Kaipaan hyvää ja luotettavaa ystävää mutta näin vanhempana ei halua rakennella mitään suhteita jos ei oikeasti olla samoilla aaltopituuksilka, huumorikin pitäisi natsata ja elämän arvot.

    • Anonyymi

      Mulle riittää oma porukka, omat kersat ja lastenlapset, lisänä veljet, niiden vaimot ja niiden lapset puolisoineen ja lapsineen.
      Ikähaitarilla 1 vee - 75v kyläilee luonani säännöllisen epäsäännöllisesti. Kohta tulee taas uusi pienokainen sukuun. Aina joku soittaa tai tulee käymään. On paljon hyviä hetkiä viikottain omien läheisten parissa.
      Töissä näkee työkaverit, harrastuksessa on populaa josku liikaakin, korva väsyy.
      Saa jutella enemmän kuin riittävästi.

    • Anonyymi

      Mä käy tuikkaamassa naapurin rouvia ja sit on kolme leski rouvaa joita säännöllisesti useita kertoja, viikossa, en tarvi muita.

    • Kyllä olen huomannut.
      Kaikilla on perhe ja omat ystävänsä.
      Mulla ei mitään 🤔🤔

    • Anonyymi

      Tuttavia voi kehittyä mutta ystävyys on jollailailla pitemmän ajan tuotos . Jos siihen joku uskaltaa luottaa .

      • Anonyymi

        Tuo on totta. Tuttavia vaan olevat, oikeaa ystävyyttä on vaikea rakentaa, pitäisi luottaa ja tuntea toinen tosin hyvin ja pitkältä ajalta. Itsellä ei ollut onnea saada ystäviä, en osannut olla niinkuin olis pitänyt osata olla, olin liian tylsä ja tavallinen, ketään ei sellanen kiinnosta. Liiallinen arkuus ja ujouskin lapsuudessa teki musta helpon kohteen kiusaamiselle ja eihän kukaan koulussa halunnut kiusatun kans tekemisissä olla. Myös ulkonäkö aiheutti sen ettei kukaan pahemmin halunnut mun kans missään liikkua, joten olin pakosta yksin jo nuorenakin. Liikaa tullut kolhuja, luotto ihmisiin mennyt, tosi vaikeaa tutustua uusiin ihmisiin, jos joku vähänkään äsähtää mulle, menen lukkoon, tulee nuorempana koetut jutut mieleen, muutun vieläkin hiljaisemmaksi, vetäydyn seurasta pois, ei ole haluja saada enempää loukkauksia, mieluummin pysyttelen yksin.


    • Kyllä oon huomannut vaikea saada mutta olet jo ystäväni vaikka en tiedä kuka olet.🥰

    • Näinhän se menee, varsinkin jos et itseäsi aktiivisesti ole tyrkyttämässä seuraan esim eläkeläisten yhdistyksessä tms. Itse olen muutaman kerran kokeillut myös erilaisia kirjeenvaihto ja seuranhakupalstoja mutta huonoin tuloksin. Lienen jo liian vanha tai väärät harrastukset kun ketään ei kiinnosta edes sähköpostikirjoittelu.
      Aikani kyllä kuluu mainiosti harrastusten parissa mutta olisihan se mukava joskus vaihtaa mielipiteitä tai höpötellä joutavia jonkun muunkin kuin kaupan kassan kanssa. No onneksi edes lapsenlasten kanssa n. kerran kuukaudessa kun ovat yökylässä viikonlopun ja nyt jo pikkuhiljaa pääsee vapaammin pieniä reissujakin tekemään kun bussit kulkee jo aika hyvin. Ruskareissua ootellessa :)

    • Anonyymi

      Erittäin mielenkiintoisia komentteja tässä viesti ketjussa. kumma kyllä harvoilla on edes sitä yhtäkään oikeeta ystävää. ja uusia ei saada kun kukaan ei anna itsestään mitään, jokainen vain kyttää josko sais kustua jotakuta ja mieluusti kunnolla.

    • Anonyymi

      Olen huomannut että en itse ole jaksanut pitää yhteyttä enään aikoihin kehenkään ja ei minullekaan kukaan soita. Päivät kuluvat nyt eläkkeellä yksin päivästä toiseen . Sisältää aamu- ja iltalenkki , päivisin ristikoita ja kirjojen lukua ,
      Ennen koronaa tuli käytyä jumpissa mutta nekin loppu eikä tahdo kukaan edes alkaa vetämään kun kaikki on niin epävarmaa. MASENTAVAA ELÄMÄÄ.

    • Anonyymi

      Jaa, näin se menee. Jäljelle jää ne aivan parhaat joiden kanssa haluaakin olla tekemisessä, aivan parasta!

    • Anonyymi

      Ihmeellistä on, jos en soita niin jo puhutaan ja jos soitan, niin taas puhutaan. jokin kumma vimma haukumiselle on monella, joten enää en soita.

    • Anonyymi

      Kyseessä perinteikäs suomalainen maan tapa.

    • Anonyymi

      Minä haluan ystäväksi sellaisen ihmisen, jonka olen tuntenut puolet nuorenpana. On helppoa olla sellaisen ystävä, jonka jo tuntee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe