Psykiatrin b-lausunto

Anonyymi

Mikä on PK-seudun edullisin paikka käydä psykiatrilla?

Aloitin vuoden alussa hoitaja - käynnit, jotta voisin aloittaa prosessin, joka vaaditaan jotta pääsisin psykoterapeutille puhumaan vaikeasta menneisyydestä ja nykyisestä tilanteesta.

Ensi kuussa on viimeinen käynti, jonka jälkeen pääsen kunnalliselle jonoon psykiatrille. Jäin kuitenkin miettimään, että korvaako aikuissosiaalityö yksityisen b-lausunnon käynnit ja lausunnon, jotta pääsisin nopeammin hoitoon?

Olen tällä hetkellä keikkatyötekijänä ja loput tulee Kelasta, joten tiukoilla ollaan menty koronan aikana. Uskon kuitenkin selvityväni terapiakäynneistä taloudellisesti, sillä asiat tulee vain priorisoida uudelleen tullakseen taloudellisesti toimeen.

20

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä jouduin pakkohoitoon kuulemieni äänten vuoksi 26 vuotta sitten. Olin kolme kuukautta suljetulla osastolla ja jouduin allekirjoittamaan paperin jossa myönsin olevani mielisairas hoitaja vahti että kirjoitin en olisi päässyt ulos enkä pois jos en olisi kirjoittanut. Mitä se hoito oli "emme halua tietää" sanoivat. Lääkkeet tuli ja eläke kovin oli sotaisia kuulemani äänet jotka kuuluu edelleenkin pääasiassa Venäläisten valloitusta Suomen suhteen mutta näin se sitten on. Vihaan hemmetisti enkä edes kiellä sitä.

      • Anonyymi

        Ikävä kuulla. Taitaa olla edelleen niin, että olisit hoidon tarpeessa.


      • Anonyymi

        "Minä jouduin pakkohoitoon kuulemieni äänten vuoksi 26 vuotta sitten. Olin kolme kuukautta suljetulla osastolla ja jouduin allekirjoittamaan paperin jossa myönsin olevani mielisairas "

        Olen pahoillani puolestasi, se mitä sinulle tehtiin on väärin.


      • Anonyymi

        Olet ollut hellarivapari ortodoksien kanssa tekemisissä eikö niin ja Israelissa . Pää on ilmeisesti laitettu niiden tietokoneisiin . Kuulet niiden puheita mm.siion seurakunta ja YouTube Maggie jägerhult ( esy.fi). Nämä profeetat Jouko piho ja muut puhuu pelkästään tämä aihetta medioissa myös Suomi24. Et olekaan hullu myös Nokia herätys kuuluu niihin Venäjä Suomi seurat ja yhdistyksiä. Missiomaailma nykyään ja yksi johtaja heillä on Ulla Järvilehto .


    • Anonyymi

      Kun ap käy siellä hoitajan luona, niin häneltä voi aivan hyvin kysyä neuvoa tuohon asiaan.
      Kenties saattaa osata auttaakin, ainakin kannattaa kysyä.

      • Anonyymi

        Hänen kanssa juurikin näistä kaikista aiheeseen liittyen no jo keskusteltu, mutta tuloksetta. Olen tässä googlettanut jo kainenlaisia, joten päätin vielä kysyä muiden tietämystä ja kokemusta.

        Kiitos avustasi!


    • Anonyymi

      1. Sinun oikeutesi on itse valita terapeutti, valtio ei tätä oikeutta anna, voit saada hyvin ilkeän, jonka luona sun on pakko käydä ja loukkaantuu siitä ellet käy hänellä, ja panee pakkohoitoon josta tulee hirvittävät pysyvät elin ikäiset traumat, paljon suuremmat kuin nyt.

      2. Julkinen kirjaa kortistoon joka on kuin ilta-päivä lehti koko Suomen virkamiehistön luettavissa terapeutin vääntelemällä tavalla, joten tarinasi ei ole sinun tarinasi lainkaan.

      3. En haluaisi psykiatrin b lausuntoa, koska sen jälkeen joudut itse maksamaan kaiken fyysisen hoidon.

      Minä näin elämäni eka psykiatrin, puoskarin 1994 aivokalvon tulehuksesta ennen eka veikokeita muoskari puoskaroi hullun paprut, tohtorit pilkkasi oireita leiman jälkeen kuin sadiastit, oli pakko mennä yksityiselle, jossa tauti selvisi.

      Myöhmemin kun tuli muita tauteja aivokasvain, välielvytyrä, sappirakon räjähdys,
      Kilpirauhasennä surkastuma, hyvin sadistiseksi pilkkasivat oireita kaikissa näissä mielisairaudeksi ja kaikki jouduin hoidattaa tutkituttaan yksityisellä.

      Pääsyy oli se että minusta tuli eka puoskarin puoskaroinnin jälkeen psykiatrian vastustaja, sillä heidän takiaan, leimat, jouduin sadismin tikkatuluksi ja maksamaan paljon yksityiselle kaikki hoidot, ja vaadin avin kautta puoskarin korjaamaan diaknoosit yksityisen tutkimusten mukaan, josta ylpeä puoskari kieltäytyi ja silloin kun sinusta tulee sulla tehtyjen tieteiden ja suulla tehtyjen Mustamaalaus laimojen eli psykiatrian vastustaja, koko Suomen julkistohtori lauma kostaa sen verisesti loupun ikää ja he ovat kuin Stalin, sinun pitää uskoa Freudia ja muita sairaita guruja kuin kommunismissa Marxia,
      Ellet usko, psykiatrit järjestää kollektiivista sadismia akitoimalla tohtorit sadistiseen hyökkäykseen jo odotus huoneeseen tulivat hyvin sadistiseen sivalusten kanssa 26 vuotta ja akitoivat kaatamaan virsanäyteetkin tutkimatta lavuaariin kun yksityisen lähetteellä vein, sain sadismia 26 vuotta ja traumat Jotka ei koskaan lähde pois ja post traumat lukee kahdeksi viikoksi heti jos kuulen julkisterveys tai psykiatri sanan radiossa, minulle se kertoo psykolokisista sadistisista kiduttajista ja surullisinta on vallan ja voiman näyttö, jossa he vangitsevat kaikki teorioitaan kritisoivat suoraan vastaan otolta ihmisiä jotka ei ole rikosta tehneet, varoitan niistä jaa suomi pelko ja traumat johon verrattuna raiskaus jättää hyvin pienet traumat... Jos olisin sinä kieltäisin psykolokiset kiduttajat. Psykiatrit.

      • Anonyymi

        Terveyskeskus on pitkälle arvauskeskus. Eli köyhän hoitoon pääsyn ongelmat eivät liity pääasiallisesti mielenterveysdiagnoosiin, vaan köyhyyteen. Aloittajalla on ilmeinen tavoite pysyä ja pärjätä työelämässä, joten terapian ansiosta hänen vakavaraisuutensa ja ostokykynsä voi parantua. Työssä olevat ovat oikeutettuja myös työterveyshuoltoon. Eli diagnooseille ja lääkärintodistuksille on tarpeet. Itse olen eläkkeellä, enkä sitä olisi ilman tutkimuksia ja diagnooseja. Olen siitä kiitollinen.

        Eli henkilöstön asenteellisuus, vähättely ja syyllistäminen kuuluvat terveyskeskuksen toimintaan. Toisaalta moni on saanut terveysaseman kautta asiallistakin apua. Ainakin itselleni on kerran sattunut kohdalle venäläissyntyinen lääkäri, joka teki yhden psykiatrian puolen lähetteen eteenpäin jatkotutkimuksiin. Kammoan vieraasta kieli- ja kulttuuritaustasta tulevia ihmisiä väärinymmärrys- ja kulttuurimuuririskin vuoksi, mutta tämä kohtasi minut oikeasti, kuunteli ja ymmärsi ja oli asiallinen.

        Jos köyhä tietää olevansa vakavasti fyysisesti sairas, eikä saa apua terveyskeskuksesta, on investoitava yhteen yksityislääkärikäyntiin. Hän laittaa tarvittavan lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle. Se yksi lääkärikäynti on hinta ehkä hengissä pysymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveyskeskus on pitkälle arvauskeskus. Eli köyhän hoitoon pääsyn ongelmat eivät liity pääasiallisesti mielenterveysdiagnoosiin, vaan köyhyyteen. Aloittajalla on ilmeinen tavoite pysyä ja pärjätä työelämässä, joten terapian ansiosta hänen vakavaraisuutensa ja ostokykynsä voi parantua. Työssä olevat ovat oikeutettuja myös työterveyshuoltoon. Eli diagnooseille ja lääkärintodistuksille on tarpeet. Itse olen eläkkeellä, enkä sitä olisi ilman tutkimuksia ja diagnooseja. Olen siitä kiitollinen.

        Eli henkilöstön asenteellisuus, vähättely ja syyllistäminen kuuluvat terveyskeskuksen toimintaan. Toisaalta moni on saanut terveysaseman kautta asiallistakin apua. Ainakin itselleni on kerran sattunut kohdalle venäläissyntyinen lääkäri, joka teki yhden psykiatrian puolen lähetteen eteenpäin jatkotutkimuksiin. Kammoan vieraasta kieli- ja kulttuuritaustasta tulevia ihmisiä väärinymmärrys- ja kulttuurimuuririskin vuoksi, mutta tämä kohtasi minut oikeasti, kuunteli ja ymmärsi ja oli asiallinen.

        Jos köyhä tietää olevansa vakavasti fyysisesti sairas, eikä saa apua terveyskeskuksesta, on investoitava yhteen yksityislääkärikäyntiin. Hän laittaa tarvittavan lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle. Se yksi lääkärikäynti on hinta ehkä hengissä pysymisestä.

        Mutta jos käyt yksityisellä, hoidon pirstaleisuus jatkuu. Eli tuo yksityislääkäri ei välttämättä näe, mitä sinusta on julkisella kirjoitettu tai ainakaan osaa sitä olennaista nopeasti etsiä. Voi olla että olet käynyt joka vaivan takia eri terveydenhoidon yksiköissä niin soppa vaan kasvaa. Yhdellä ajalla ei ehdi monimutkaista historiaa selittää. Lisäksi on ihmisiä, jotka sotkevat muiden raha-asiat omalla epävakaalla käytöksellään ja mennessään pakotettuna lääkäriin vähättelevät oireitaan. Tällöin näille ihmisille ei kirjoiteta edes lähetettä eteenpäin vaikka vuosien sohlaamisellaan olisivat sotkeneet omat ja kahden perheenjäsenen elämän. Tämän vuoksi pitää olla vakituinen hoitosuhde jonnekin terveysasemalle ja myös mahdollistaa mielenterveyspuolen perhekäynnit, sillä kaikki ei välttämättä tule esiin vain yhtä perheenjäsentä tutkimalla. Typerä seuraus on se, että kaikki kolme käyvät omaa terapiaansa erikseen, vaikka ongelmana on perhedynamiikan kieroutuminen.


      • Anonyymi

        Tämä on juuri niin kuin sanoit. Jos menet yksityiseen psykoterapiaan, psykoterapeutti raportoi kerran vuodessa kelaan tai hoitavalle lääkärille, että miten edetään. (Kuinka usein on käynyt niin, että terapeutti on sanonut, että potilas ei hoidosta hyödy?). Itse tiedän monia terapeutteja jotka ovat nimenomaan kehottaneet vuosi toisensa jälkeen potilasta jatkamaan terapeuttista hoitoa, jopa 4 kertaa viikossa. Voidaan miettiä, missä tilanteessa 10 vuoden 4 kertaa viikossa tapahtuva terapia on optimaalista, vai pitäisikö kokeilla välillä jotain muuta. Tämä hoitomuoto siis tarvitsisi välttämättä myös vaikuttavuustutkimuksia ja valvontaa. Tarkoitus ei suinkaan ole se, että lopetetaan kaikki pitkät terapiat vaan se, että varmistetaan, että annettu hoito tehoaa, kuten kuuluu. Pelkän terapeutin varaan sitä ei voi jättää ja potilas ei ehkä voi sanoa totuutta tukien menettämisen tai kokonaan hoidon ulkopuolelle jäämisen pelossa.
        Mainitsemasi kakkosvaihtoehto on juuri kuten sanoit, eli julkisen puolen terapeutti kirjaa sinusta potilastietojärjestelmään asioita, jotka ovat jatkossa kaikkien sinua hoitavien terveydenhuollon henkilöiden nähtävillä ja tiedot käytössä, kun haet lähetettä jonnekin tutkimukseen.. Myös tuo on totta, että sen jälkeen kun sinulla on mielenterveyspuolen diagnoosi, tulee se hankaloittamaan jokaisen fyysisen sairauksien hoitoa, työpaikan saamista, sitä, mitä sinusta ajatellaan ihmisenä, tuletko ikinä saamaan vakuutusta, saatko hedelmöityshoitoa tai adoptiolupaa. Siis kaikkeen mahdolliseen. Kun näitä diagnooseja on annettu, sinulta suljetaan elämästä monet merkitykselliset asiat ja samalla sinut määrätään siihen porukkaan, jolle koko yhteiskunta ja terveydenhuollon ammattikunta nauraa ja katsoo alaspäin.


    • Anonyymi

      Vähän epäilen, että taloudellista tukea yksityisen puolen käynteihin ei saa. Se on yleinen periaate toimeentulotukihommissa. Esim. julkisen hammashoidosta voi saada toimeentulotukea, yksityisen ei. Tosin maksusitoumuksen voi saada esim. silmälääkärille, jos optikko ei voi ilman silmälääkärin tarkastusta määrätä laseja. Suomessahan julkiselle puolella ei ole helposti saatavia silmälääkäripalveluita, eli perustunee siihen.

      Toisaalta taas esim. työkykytutkimukset (jotka itsekin aikanaan Helsingissä läpi kävin) sosiaalitoimen ohjaamana taitavat perustua osittain ostopalveluihin yksityisiltä lääkäreiltä. Näin ainakin itse ymmärsin. Tosin lääkärit tulevat tiettyyn paikkaan, ja asiakkaalle palvelut olivat ilmaisia.

      Tietty ongelma on lääkärin ja hoitopaikan vaihtamisessakin. Itse en voinut tai halunnut muuttaa Helsingistä pois työkykyselvitysten ollessa kesken. Toisella paikkakunnalla olisin joutunut selittämään asiat alusta, ja minuun olisi ehkä suhtauduttu toisin. Itseni kannalta homma meni Helsingissä hyvin. Olisitko itse valmis selittämään asiasi alusta alkaen vieraalle yksityiselle lääkärille, jonka kanssa ehkä tulet huonommin juttuun kuin sinut tunteva julkisella, ja jolla on ehkä eri näkemys sinusta ja diagnooseistasi?

      Entä jos kysyt jostain keskusteluapua sille välille, että saat terapian rullaamaan julkisella? Eli kävisit vaikka jossain mielenterveystoimisto -tyyppisessä paikassa, terveyskeskuksen psykologilla tms (en tunne kauhean hyvin itse näitä systeemeitä, itse kävin yhden kesän terveysasemalla jonkun juttusilla - en edes muista ammattinimikettä, ja yhden kauden syksyn kävin tutkimuksissa jossain paikassa Sturenkadulla, siitäkään en muista enempää, mutta onhan näitä).

      • Anonyymi

        Mutta näissä työkykyselvityksissä on ongelmansa. Mulle kävi niin, että menin selvitykseen masennusdiagnoosilla ja sain lopuksi käteeni lähetteen saman puljun selkäkuntoutuskurssille. Mainittakoon tässä, ettei minulla ole mitään selkädiagnoosia, ainoa ongelma on stressistä johtuva hampaiden narskuttelu ja siitä aiheutuvat kivut. Kun kysyin hämmentyneenä paikan sosiaalityöntekijältä, niin hän totesi, että juu, meidän lääkäri voi kyllä sellaisen diagnoosin ja lausunnon kirjoittaa. Eli he omasta kuntoutuskatalogistaan etsivät minulle sopivan jatkohoito-/kuntoutuspaikan. Eihän mulla ollut siihen mitään sanomista, koska kaikki tuet oli katkolla ja olin taas siitäkin riippuvainen. Huolestuneena yhteiskunnan jäsenenä ihmettelen älyttömästi tällaista toimintaa, että onko ihan optimaalista verovarojen käyttöä. Kuka valvoo?


      • Anonyymi

        Siion seurakunta . Tiesittekö että ne käyttää tietokoneita kuulokkeita uskonto kokouksessaan . Siion.fi irrtv.fi venäläiset siis. Kointähti yhdistys ja näitä on paljon cityseurakunta , YOUTUBE TORONTO airport church , katsokaa. YouTube tibetan monk astanta joga . Ette ole yhtään hulluja budha on tullut.


    • Anonyymi

      Aloittajan kysymykseen: Kunnallinen harkinnanvarainen ennaltaehkäisevä toimeentulotuki voisi periaatteessa, lain puitteissa soveltua yksityisen erikoislääkärin palkkionkin maksamiseen. Mutta se on harkinnanvarainen, joten riippuu harkitsijoista. Meidän kunnassa pk-seudulla ei sossu maksanut mitään yksityislääkärin palkkioita joita esitin. Komensivat vaan julkiselle. Se oli linjaus. En saanut myöskään muuta yksityistä terveydenhuoltoa, silloin kun se oli somaattiseen vaivaan, edullisia fysioterapiakäyntejä joihin ei ollut mitään mahdollisuutta julkisella. Terveyskeskuslääkäri oli kirjoittanut minulle lähetteenkin sitä varten, selittänyt miksi tarvitsen kyseisenkaltaista fysioterapiaa, mutta ei maksettu. Kaikki pitää löytyä julkiselta. Köyhällä ei siis meidän kunnan linjauksen mukaan voi olla mitään terveydenhuollon ongelmaa, johon julkinen terveydenhuolto ei voisi vastata.

      Voit tietysti anoa ja koettaa ottaa selvää miten teidän kunnassa harkitaan tämä asia.

    • Anonyymi

      Aloittajalle vielä, jos saat toimeentulotukea, niin kuntoutuspsykoterapian (sitä kai haet?) omavastuuosuus maksetaan Kelasta, se kuuluu toimeentulotuen perusmenoihin eikä sitä tarvitse erikseen anoa.

      Muista sitten valita huolellisesti terapeuttisi. Jos joutuu useamman kerran vaihtamaan siksi ettei henkilö ole sopiva tai riittävän pätevä, siihen menee aikaa. Tosin parempi vaihtaa kuin katua. Itse vaihdoin pari kertaa. Jatkan nyt omalla kustannuksella Kelan jälkeenkin, terapeuttini on alentanut taksaa sen verran että pystyn käymään harvakseltaan.

      Pitkät terapiat ovat tarpeellisia monelle. Joku ehdotti terapian "laadun" valvontaa ulkopuolisen toimesta. Vierastan ajatusta että joku ulkopuolinen virkahenkilö tulisi terapeutin ja minun asioita tonkimaan. Varsinkaan mitään terapiamuistiinpanoja en hyväksy jaettavaksi mihinkään eikä merkittäväksi Kantaankaan. Onneksi terapeuttini on niitä vanhemman polven ammattilaisia, joille muistiinpanoväline on ruutuvihko.

      Terapia-asiakkaan turvallisuutta pitää kyllä parantaa, mutta se tapahtuisi mielestäni parhaiten tietoa lisäämällä. Terapiassa kävijän pitäisi ottaa ns. kuluttaja-asenne. Myös olisi hyvä jos asiakkaalla olisi terapian aikana joku hänen itsensä valitsema toinen ammattilainen jonka kanssa voisi ajoittain keskustella. Minulla oli aiempi kontakti erääseen toiseen terapeuttiin, jonka kanssa olin yhdessä julkisessa paikassa aiemmin asioinut. Keskustelimme hänen kanssaan ajoittain käynnissä olevasta terapiastani. Hänet olisi ehkä valinnut terapeutiksikin ellei hän olisi ollut jäämässä eläkkeelle. Sain häneltä hyviä vinkkejä silloin alkuvaiheessa, Hän osasi tukea, kun kerroin mikä tuntuu "mättävän" jonkun terapeutin kanssa ja miksi harkitsin jatkaa vielä etsimistä.

      Aina kannattaa kuulla useita näkemyksiä ja kannattaa aktiivisesti etsiä myös vertaistukea. Terapeutti voi manipuloida asiakasta ja käyttää riippuvuussuhdetta väärin, omiin tarpeisiinsa. Ainakin yksi terapeutti, jolle en sitten jäänyt, oli mielestäni tällainen.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, kukaan ei kyllä voi mennä tonkimaan terapiamuistiinpanoja. Kuluttaja-asenne olisi hyvä. Sama systeemihän on hiukan niin kuin käytössä hammaslääkäripalveluissa, joita tarjotaan ostopalveluna. Eli asiakas saa antaa arvosanan saamastaan palvelusta ja kaikkien lääkärien hinnat ja arvosanat ovat nähtävissä. Muistaakseni sinne saattoi antaa ihan sanallista palautettakin. Asiakkaan parhaaksi toimivalla terapeutilla ei pitäisi olla mitään tätä vastaan.

        Ehdottamasti toisen ammattilaisen mielipiteen kuuleminen voi toimia, harvoin tt-tukea saavalla on näitä ammattilaisia joka sormelle. Olen joskus kysynyt neuvoa ja muutama tuttu psykologi on ollut varsin varuillaan kommentoimaan, etteivät vaan riko terapiasuhdetta. Sekin mielestäni hankala asenne. Eli oikeastaan joudut keskustelemaan asiasta ns. maallikon kanssa, joka hankalaa, sillä ainakin vaikeimmat mt-ongelmat vaikeuttavat niitäkin suhteita. Lääkäreillä on luottamuslääkärisysteemi, miksi potilailla ei ole? Kokemusasiantuntija ilman riittävää terveydenhoidon ja mielenterveyspuolen koulutusta ei ole riittävä. Potilasasiamieskään ei toimi, sillä mitä järkeä on tehdä valituksia sinne tänne ja tonne, jos ongelma on palvelun laadun ongelmat. Tuskin huonoa palvelua tarjoavat sitä myöntävät ja tällainen pitkä, hankala ja kallis byrokratia on aivan turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, kukaan ei kyllä voi mennä tonkimaan terapiamuistiinpanoja. Kuluttaja-asenne olisi hyvä. Sama systeemihän on hiukan niin kuin käytössä hammaslääkäripalveluissa, joita tarjotaan ostopalveluna. Eli asiakas saa antaa arvosanan saamastaan palvelusta ja kaikkien lääkärien hinnat ja arvosanat ovat nähtävissä. Muistaakseni sinne saattoi antaa ihan sanallista palautettakin. Asiakkaan parhaaksi toimivalla terapeutilla ei pitäisi olla mitään tätä vastaan.

        Ehdottamasti toisen ammattilaisen mielipiteen kuuleminen voi toimia, harvoin tt-tukea saavalla on näitä ammattilaisia joka sormelle. Olen joskus kysynyt neuvoa ja muutama tuttu psykologi on ollut varsin varuillaan kommentoimaan, etteivät vaan riko terapiasuhdetta. Sekin mielestäni hankala asenne. Eli oikeastaan joudut keskustelemaan asiasta ns. maallikon kanssa, joka hankalaa, sillä ainakin vaikeimmat mt-ongelmat vaikeuttavat niitäkin suhteita. Lääkäreillä on luottamuslääkärisysteemi, miksi potilailla ei ole? Kokemusasiantuntija ilman riittävää terveydenhoidon ja mielenterveyspuolen koulutusta ei ole riittävä. Potilasasiamieskään ei toimi, sillä mitä järkeä on tehdä valituksia sinne tänne ja tonne, jos ongelma on palvelun laadun ongelmat. Tuskin huonoa palvelua tarjoavat sitä myöntävät ja tällainen pitkä, hankala ja kallis byrokratia on aivan turhaa.

        Minulla se toinen terapeutti, jonka kanssa kävin juttelemassa muutaman kerran sen ekan Kelan korvaaman terapiavuoden aikana kun vielä vaihdoin terapeuttia, kysyi minulta lähinnä että kuunteleeko se terapeutti minua, jolla silloin kävin. Hän kysyi tätä hyvin painokkaasti, siihen sävyyn että koin että hän itse kuunteli minua silloin tosissaan. En osaa oikein selittää, mutta tähän terapeuttiin minulla oli siis hyvä kontakti, ja saatoin käyttää häntä ikään kuin vertailukohtana. Kun hän kysyi minulta tuon sinänsä ihan yksinkertaisen kysymyksen, jolla hän ei kuitenkaan kyseenalaistanut toista terapeuttia eikä moittinut häntä mitenkään tms., niin jotenkin siinä sain paremmin selviteltyä mitä oikein tunsin sitä silloin "koeajalla" olevaa terapeuttia kohtaan. Tämä toinen "vertailuterapeutti" osasi siis aika taitavasti tukea minua valintaprosessissa ilman että astui kenenkään varpaille.

        Löysin sitten kyllä tosi hyvän terapeutin, mielestäni hän on aivan huippuammattilainen. Olen kokenut että voin olla oma itseni. Se on aika iso haaste näissä kuvioissa. Ihmiset eivät yleensä tule toimeen keskenään sillä tavalla että voisivat tuosta vain ventovieraalle mennä puhumaan asioistaan ja kokea että saavat siitä hyötyä. Ammattikoulutus ei vaikuta tähän asiaan mitään. Terapiasuhde on ihmissuhde kuin muutkin ja siinä on riskinsä jos valitsee väärän ihmisen jolle uskoutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla se toinen terapeutti, jonka kanssa kävin juttelemassa muutaman kerran sen ekan Kelan korvaaman terapiavuoden aikana kun vielä vaihdoin terapeuttia, kysyi minulta lähinnä että kuunteleeko se terapeutti minua, jolla silloin kävin. Hän kysyi tätä hyvin painokkaasti, siihen sävyyn että koin että hän itse kuunteli minua silloin tosissaan. En osaa oikein selittää, mutta tähän terapeuttiin minulla oli siis hyvä kontakti, ja saatoin käyttää häntä ikään kuin vertailukohtana. Kun hän kysyi minulta tuon sinänsä ihan yksinkertaisen kysymyksen, jolla hän ei kuitenkaan kyseenalaistanut toista terapeuttia eikä moittinut häntä mitenkään tms., niin jotenkin siinä sain paremmin selviteltyä mitä oikein tunsin sitä silloin "koeajalla" olevaa terapeuttia kohtaan. Tämä toinen "vertailuterapeutti" osasi siis aika taitavasti tukea minua valintaprosessissa ilman että astui kenenkään varpaille.

        Löysin sitten kyllä tosi hyvän terapeutin, mielestäni hän on aivan huippuammattilainen. Olen kokenut että voin olla oma itseni. Se on aika iso haaste näissä kuvioissa. Ihmiset eivät yleensä tule toimeen keskenään sillä tavalla että voisivat tuosta vain ventovieraalle mennä puhumaan asioistaan ja kokea että saavat siitä hyötyä. Ammattikoulutus ei vaikuta tähän asiaan mitään. Terapiasuhde on ihmissuhde kuin muutkin ja siinä on riskinsä jos valitsee väärän ihmisen jolle uskoutuu.

        Minulle sanottiin, että minä en sovellu terapeuttisen työhön, että diagnostiikka olisi mulle sopivampi suuntaus. No mä diagnosoin ja voin diagnosoida lisääkin, voisko joku sitten aloittaa sen terapeuttisen hoidon???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle sanottiin, että minä en sovellu terapeuttisen työhön, että diagnostiikka olisi mulle sopivampi suuntaus. No mä diagnosoin ja voin diagnosoida lisääkin, voisko joku sitten aloittaa sen terapeuttisen hoidon???

        Kiitos kaikille erinomaisista näkemyksistä ja neuvoista!

        Olen saanut käsityksen, että mun on valitettava itse terapeuttini ja olen valmis tekemään sen, joten luulisin sen olevan juurikin tuo yksityinen.

        Haastetta tuottaa se, että on hankalaa löytää montaa venäläistä tai virolaista terapeuttia tältä seudulta, sillä suomalaiseen en tule tyytymään. Tulen käsittelemään terapiajaksossa omaan kulttuuriin ja siihen liittyvään menneisyyteen liittyviä traumoja ja asioita eikä suomalainen terapeutti ymmärtäisi esim. hankalaa suhdetta ulkomaalaistaustaisen äitiini tai tapani elää maahanmuuttajataustaisena.

        Terapia tulee olemaan minulle välttämätön ja jo tällä hetkellä koen hidasteita työelämässä, joita toivon saavani käsitellä tulevaisuudessa.

        Olen kuullut myös sellaisesta vaihtoehdosta kuin nettiterapiasta. Onko kellään sellaisesta kokemuksia tai tietoja? Olen miettinyt sitä hyvänä alkuna ennen varsinaista alkavaa terapiajaksoa.
        https://www.mielenterveystalo.fi/nettiterapiat/laheteohjeet/Pages/läheteohjeet.aspx


        -alkuperäinen kirjoittaja


    • Anonyymi

      Saatat kuulla venäjän radiota. YLE Novosti on venäläinen myös monta muuta on radiota ja TV kanavaa nelonen ja muita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe