Kestävä ja helposti huollettava retki-matkapyörä, joka käy myös päivittäiseen ajoon?

Anonyymi

166 cm naiselle sopivia pyöriä?

Työmatkat (10 km per siivu) ja vapaa-aika (mökkimatkat 80 km/siivu) ja mahdolliset pidempi kestoiset lomamatkat (etu-ja takasivulaukkuineen) yhden pyörän taktiikalla. Pyörän saa töissä turvalliseen paikan säilytykseen. Ei sähköpyörää, mutta optio sähkölle olemassa?

Tähänastinen pyöräilyhistoria on enintään seitsemänvaihteisilla ja jalkajarrullisilla liikkumista.

Teräsrunko kinnostaa oletetun tuntuman ja kesävyyden vuoksi. Keho keventää ja joustaa eli täysjäykkä runko saisi olla?

Rengaskoko ja leveys hakusessa? Nykyisessä on Swalben Marathon plussat 28 tuumaisina, mutta pienempi koko harkinnassa. Joskus vuonna yks ja kaks on ollutkin ketterästi kääntyvä työpyörä.

Suhteellisen pysty ajoasento. Ei kokemusta kippurasarvisista.

Asfalttia ja ainakin jonkin verran soraa sekä helppoja metsäpolkuja esim telttapaikkaa etsiskellessä. Muuten ei aio pyörällä rymytä.

Vaihteiden määrä ja laatu? Varautuminen enemmän mäkiseen tai vuoristoiseen seutuun kuin tasaiseen? Myös ulkomaanmatkoihin. Työmatkakin on nousua ja laskua, mutta koska on mennessä enemmän laskua, en koe tarvitsevani sähköpyörää.

Olen pyörän valinnassa aloittelija, vaikka olenkin autottomana pyöräillyt ikäni ja tulen pyörien kanssa siten hyvin juttuun. Pyöräily on minulle sopiva liikuntalaji. Aion oppia omatoimisemmaksi pyörän huoltajaksi ja korjaajaksi, koska tavoitteena on pyöräillä myös tähänastista pidempiä matkoja. Suunnittelen noin 600 km kesäreissua ja sen jälkeen vieläkin pidempiä.

No, nyt saisi olla avuksi. Budjetti joustaa ja hankinta-aika joustaa. Hyvä jos uusi pyörä on alla vuoden päästä, mutta viimeistään kahden vuoden.

78

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkäpä se on sitten Surly Troll

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ajan tällä hetkellä 8 vuotta vanhalla Tunturilla. Alumiinirunko voisi napsahtaa poikki, jos lisään sivulaukkujen painon, enkä uskalla ottaa tätä riskiä. Eikä rungossa ole valmiina kiinnityksiä vesipulloille. Muuten pyörä on toiminut ihan ok.

        Etsin pitkäaikaista pyörää, joka on mahdollisimman mukava ajaa myös nousuissa. Surlya tutkin mm koska se on teräsrunkoinen.

        aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan tällä hetkellä 8 vuotta vanhalla Tunturilla. Alumiinirunko voisi napsahtaa poikki, jos lisään sivulaukkujen painon, enkä uskalla ottaa tätä riskiä. Eikä rungossa ole valmiina kiinnityksiä vesipulloille. Muuten pyörä on toiminut ihan ok.

        Etsin pitkäaikaista pyörää, joka on mahdollisimman mukava ajaa myös nousuissa. Surlya tutkin mm koska se on teräsrunkoinen.

        aloittaja

        Joo joo, ja sangen kiihoittava vaihteistovaihtoehto on Rohloff 1x14, jos pätäkkää löytyy.


    • Anonyymi

      Kun ryhtyy viilaamaan saa mieluisan polkupyörän. Raha ei ole ongelma jos se ei ole ongelma.

    • Anonyymi

      Itse tuohon käyttöön ottaisin pyörän jossa yksinkertaista perustason osaa.

      Teräsrunko droppitangolla ja pystyhköllä, rennolla ajoasennolla. Oma preferenssi, droppitangolla saa vaihtelua otteisiin.
      Retkikäyttöön suunniteltu pitkäakselinen, vakaakulkuinen ja rauhallisen ajokäytös on toivottava. Sellaisessa saa laukut myös riittävän taakse jottei kantapäät osu laukkuihin polkiessa.
      Vaihdepakka 8-10 vaihdetta taakse, tämä riittää kun eteen laittaa triplakammet. Levyjarrut kun painoa tulee kuskin lisäksi. Mekaaniset on yksinkertaiset huoltaa matkallakin mutta hydrauliset on luotettavat, mukavat ja tehokkaat mutta tarvitsevat erikoistyökaluja.
      Napadynamo on hyvä olla, sillä voi vaikkapa ladata kännykkää valoisan aikana.

    • Anonyymi

      Pentti Linkola retkeili ympäri maailmaa raskaiden pakaasien kanssa vanhalla naistenpyörällä. Kasasi painon 30 % eteen, loput taakse. Hyvin onnistui, mm. Keskellä talvea Muoniossa käynnit tai syksyllä Teneriffalle.

      • Anonyymi

        Ei ole todellista,tai,yhteen matkaan mennyt kuukausia,ja iso repullinen osia ja renkaita.
        Ja saahan rungon katkeamiset aina hitsautettua.
        Sekä sairaalalevossa polkijan kuntoon jopa.
        Oletko lukenut Matti Rämön fillaroinneista?
        Ehkä ei olisi lähtenyt huonolla kalustolla.
        Yleareenassa on ollut videoita ja ohjelmia ym.


    • Anonyymi

      Itse lähtisin liikkeelle omasta ergonomiasta. Haarukoisin ohjaamon oikeat mitat ja mieleiset komponentit ohjaamoon, kuten satula ja kädensijat. Nämä tietty sitten vaihtelee pyörän mukaan..

      Tämän jälkeen lähtisin selvittämään sopivaa pyörätyyppiä. Vaihtoehtona voi olla tuohon tarpeeseen 3 pyörätyyppiä.
      1. retkivarusteltu maastopyörä
      2. retkikäyttöön sopiva hybridin tyyppinen pyörä
      3. kippurasarvinen retkikäyttöön sopiva pyörä

      Nuo ovat kaikki oikeita vaihtoehtoja. Kiinnittäisin näissä fillareissa huomiota seuraaviin teknisiin yksityiskohtiin: Hyvät jarrut ja ratasvaihteet sekä sopiva rengastus kurakaarien kanssa. Sekä tietty mahdollisuus lastata mieleiset tavarat mukaan.

      Sopiva rengastus on tärkein yksittäinen kulkemisen mukavuuteen vaikuttava tekijä jokaisen pyörätyypin sisällä. Rengaskoko tuohon hommaan rajautunee noin 35..50 mm rengastukseen.

      Kaikissa ratasvaihteisissa riittää välityksen tuohon hommaan.

      Pyörän huollon oppii. Sitä ei tarvitse pelätä. Kotimekaanikoilla on monesti vahvoja mielipiteitä kuinka huolletaan, mutta oikeita tapoja huoltaa pyörä on monia ;)

    • Anonyymi

      Itse välttäisin hiilikuitua kaikissa painoa kantavissa osissa: http://www.bustedcarbon.com/

      Varmistaisin, että kevyimmällä välityksellä pääsee kaikki mäet helposti ylös. Painovoima tuo mäet alas joten isoimmilla välityksillä ei ole niin väliä.

      Etulokasuojassa kiinnittäisi huomiota seuraavaan:
      https://www.sheldonbrown.com/fenders.html
      "There is a potential severe hazard with a front fender: debris caught between the fender and the tire, or between the moving spokes and the fender stays, can cause the fender to crumple and lock the front wheel. Also, if the front fender comes loose at the fork crown, it will rotate forward and the stays can jam it against the wheel. Do not ride a bicycle with deteriorating fender hardware; consider installing safety releases if your bicycle's fenders do not already have them."

      Laittaisin sellaiset lokasuojat mitkä suojaisivat ketjua ja keskiötä kuralta. Etulokasuojaan laittaisin kuraläpän.

    • Anonyymi

      80 luvun alussa tuli Linkola samaan paattiin Travemundessa. Sillä reissulla sillä oli alla vaihteeton miestenpyörä.

      Olipa teräksen luja äijä, siitä riittäisi historiaa.

      • Anonyymi

        Nii-i. Mitäpä sitä nykyaikaisella hyvin rullaavalla polkupyörällä, jos on mahdollista taistella vanhalla vaarinfillarilla. Kärsimys se on joka jalostaa.


      • Anonyymi

        Linkola teki luontokartoituksia Tatra-vuoristossa. Aluksi Puolan rajaviranomaiset pitivät Linkolaa vakoojana, myöhemmin pähkähulluna, mutta Jaruselski selitti lopulta virkamiesjohdolle ja kenraaleille, mitä perustavaa laatua olevaa tutkimusta tämä pyörällä liikkuva mies tekee.

        Hänkään ei ollut Messias omalla maallaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kona on hyvä merkki. Löytyy muitakin malleja. Aloittajan kannattaa tutustua Konan valikoimaan.


    • Anonyymi

      Jatkakaa. Saan paljon mietittävää. Minullahan on aikaa kartoittaa vaihtoehtoja ja miettiä itselle sopivinta, kuten kerroin. Toivottavasti pääsen koeajamaan. Voitteko suositella bikefitissä käymistä?

      Hyvä jos vaikuttaa siltä, että tiedän jo jotain pyöristä. Tähän asti olen vain polkenut enemmän tai vähemmän itselleni sopivia pyöriä ja opettelen parhaillaan jopa pyöränosien nimiä, mikä vaikuttaa pyörässä voimansiirtoon sekä optimaalista ajoasentoa.

      Teen listaa teräsrunkoisista pyöristä. Etuhaarukankin on syytä olla terästä?

      Aloittaja

    • Anonyymi

      Tarvitsen lokasuojat ja etu -ja takatarakat. Renkaissa 50 mm leveys on mielestäni jo liikaa ja vähintään 35 mm täytyy olla. Ajan aika paljon myös asfaltilla.

      Tahdon pistosuojatut renkaat. Nykyisessä Tunturissa on Swalbe Marathon Plussat ja mielestäni ne rullaavat hyvin, vaikka sanotaan, että ovat painavat.

      Teräsrungon painoerot eri merkeillä voisi olla yksi huomioitava seikka?

      Aloittaja

    • Anonyymi

      Mitä mieltä näistä ajovaloista? Mitkä näistä valitsisit? Laittaisitko silti napadynamovalot?

      https://www.reelight.com

      Aloittaja

      • Jokainen tietysti tekee valintansa omien lähtökohtiensa mukaisesti, mutta oma valintani on nykyisellä Ledi ja akkutekniikalla ilmanmuuta ladattava pyörävalaisin, joita itselläni onkin neljä eritehoista valoa hieman eri käyttötarkoituksiin (metsässä pimeässä maastoajossa saattaa olla jopa kolme valaisinta yhtä-aikaa käytössä) sekä muutama punainen ladattava takavalo.

        Mutta miinuksena on tietysti se, että akkua pitää muistaa ladata aina säännöllisesti.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jokainen tietysti tekee valintansa omien lähtökohtiensa mukaisesti, mutta oma valintani on nykyisellä Ledi ja akkutekniikalla ilmanmuuta ladattava pyörävalaisin, joita itselläni onkin neljä eritehoista valoa hieman eri käyttötarkoituksiin (metsässä pimeässä maastoajossa saattaa olla jopa kolme valaisinta yhtä-aikaa käytössä) sekä muutama punainen ladattava takavalo.

        Mutta miinuksena on tietysti se, että akkua pitää muistaa ladata aina säännöllisesti.

        Voi tulla 600km:n retkellä aika pitkäksi istuskella ABC-asemalla kun odottelee lampun latautumista. Kyllä napadynamo on reissuilla ehdoton. Sillä voi vaikka ladata päiväsaikaan sitä ajovaloa.


    • Anonyymi

      Lisäsin listalleni, että etulokasuojaan kuraläppä.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Etulokasuojan kuraläppä suojaa kenkiä kastumasta sateella. Kivempi polkea kuivilla kengillä ;) Samalla se vähentää tarvetta uusia keskiölaakeria. Laakerit kestää kyllä ajoa, mutta harmittavan huonosti kuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etulokasuojan kuraläppä suojaa kenkiä kastumasta sateella. Kivempi polkea kuivilla kengillä ;) Samalla se vähentää tarvetta uusia keskiölaakeria. Laakerit kestää kyllä ajoa, mutta harmittavan huonosti kuraa.

        Suosittelen hyviä sadevaatteita jos kuivana haluaa pysytellä. Vesi tulee sateella ylhäältä joten kuraläpästä ei juuri ole apua kuivana pysymiseen tai lokasuojistakaan.


      • Anonyymi

        Itse en ole aina viitsinyt laittaa kurakaaria paikalleen edes retkille. Vähän säiden mukaan. Työmatkakäytössä pyörässä ei ole kurakaaria koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ole aina viitsinyt laittaa kurakaaria paikalleen edes retkille. Vähän säiden mukaan. Työmatkakäytössä pyörässä ei ole kurakaaria koskaan.

        Eli retkipyöränä tällainen.

        https://www.specialized.com/us/en/tricross-singlecross/p/22507?color=30810-22507

        Renkaat kavennettu Spessun 28 mm slikseiksi, tavaratelineenä Topeak’n malli, johon saa sivulaukut, sivulaukkuina Ortliebin etulaukut ja Ortliebin etulaukku.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Luin sellaisestakin, että kannattaisi ehkä käyttää kahta ajovaloa. Heikompi näyttäisi kauemmaksi tien ennakoivaksi hahmottamiseksi ja voimakkaampi olisi suunnattu 4-5 metrin päähän eteen epätasaisuuksien välttämiseksi.

      Tuo Relight houkuttaa, joka toimii magneettisesti.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Valoja on kahta laatua. Heikkotehoisella valolla muut huomaavat sinut. Sitten oikeasti pimeällä tarvitaan valoa jolla itse näkee ajaa.

        Kesällä ja pikkusen hämärällä riittää semmonen heikkotehoinen valo. Se voi olla vaikka vaikka halpa pieni pattereilla toimiva valaisin. Tuo voi olla vaikka aina pyörässä varalta kiinni. Itse ostin lidlistä nappiparistoilla toimivia valoja parilla eurolla tähän käyttöön.

        Pimeä ajoon tarvitaan käytännössä joku ladattava valaisin. Semmonen 200 lumenia on minimi, millä näkee ajaa pimeässä.


      • Valitset sitten mitkä valot tahansa, niin pitää valinnassa mielessä että valot toimisivat myös niin etteivät liiallisesti häikäise muita tienkäyttäjiä.


      • Anonyymi

        Itse olen käyttänyt tuota kahden ajovalon systeemiä. se on vähänkuin autoissa lyhyet ja pitkät valot. Tehokkaammat, kauemmas osoittavat sammutetaan kun tule vastaantulija eli se on pimeäajovalo. Heikompi on osoitamassa lähelle alaviistoon kokoajan, se on riittävän tehokas hämärässä ajoon eikä häikäise vastaantulijaa.

        Epätasaisuudet tulee nähdä riittävän etäältä jotta niihin ehtii reagoida. Nopeudella 14km/h pyörä etenee 4 metriä sekunnissa. Ihmisen tyypillinen reagointiaika esim autolla esteen havaitsemisesta jarrun painamiseen on sekunti joten jos havaitset esteen 4 metrin päässä, ei sinulle jäisi aikaa toimia.

        Juuri tästä syystä pyöräillessä tulee käyttää tehokasta ajovaloa joka näyttää riittävän kauas.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Valitset sitten mitkä valot tahansa, niin pitää valinnassa mielessä että valot toimisivat myös niin etteivät liiallisesti häikäise muita tienkäyttäjiä.

        StVZO normin valaisin parantaa tätä asiaa. StVZO normi huomioi häikäisyn.

        Kannattaa siis hommata valaisin jonka valokeilan muoto noudattaa tiukkaa saksalaista stVZO-normia.


    • Anonyymi

      Jonkin maantie-, retki-, gravelpyörä tai cyclocrossari melko rennolla geometrialla on oikea valinta. Droppitanko on retkipyörässä ehdottomasti mukavin vaihtoehto. Töölön pyöräliikkeellä on erilaisia teräsrunkoisia pyöriä. Larun Pyörässä taas on crossareita. Classicbike edustaa brittimerkkejä ja Pelagolla on parikin mahdollista pyörää.

      Ei kannata ostaa järeää retkipyörää, jos retkeilee kevyellä setillä. Mitä enemmän tulee ikää, sen vähemmän viitsii kantaa turhaa tavaraa mukanaan. Niin kauan kun pyörii Euroopassa Lappia lukuunottamatta, saa kaiken tarvittavan mahtumaan 10 - 15 kg. Tukeva maantiepyörä tai cyclocrossari riittää. Kona Roven teräsversiotkin voisivat tulla kyseeseen.

      Käy läpi mitä tarvitset a) työmatkalla, b) retkellä ja c) mökkimatkalla. Kun listat on tehty, anna niiden muhia hetki ja katso ovatko kaikki tarvikkeet oikeasti tarpeellisia. Näin pääset haarukoimaan, paljonko oikeasti tarvitset kantokykyä.

    • Anonyymi

      Pari pointtia vielä. Retkipyöräksi ei kannata hankkia kaikkein hienointa pyörää, koska se on samalla anastusherkkä. Osa pyöristä varastetaan pelkästään osien vuoksi. Eli vähän robustimpi runko, eikä ihan hipoja osia, on siinä mielessä parempi.

      Jos jerkkua riittää, niin vaihteeton pyörä on vähemmän altis rikkoutumiselle kuin vaihdepyörä. Pohjois-Euroopassa ei tarvitse vaihteita pois luettuna Norjassa.

      Et ole kovin pitkä, joten pitää löytää riittävän pieni runko. Naisen jalat ovat keskimäärin pidemmät kuin miesten, eli tarvitset tosi lyhyen rungon. Jos et osaa itse sovittaa pyörää, tarvitaan ammattitaitoinen myyjä/mekaanikko. Liikkeellä on kuitenkin kaikenlaisia suhareita, joten kannattaa katsoa jollain netistä löytyvällä mitoitustyökalulla, joka ottaa huomioon vähintään pituuden ja inseamin suurin piirtein oikeat mitat.

      • Jos katsot aloittajan ajoja/tarvetta/maastoa niin eihän nuo ole yhtään millään tavalla vaihteettoman pyörän valintaa puoltavia asioita, päin vastoin.

        Pyörä ostetaan omien tarpeiden ja halujen mukaan ei varastusherkkyyden (aloittaja esim. sanoi saavansa töissä pyörän turvaisaan paikkaan).
        Katsoo että pyörässä on hyvä lukko, jätetään turvallisenkion paikkaan ja vakuutus on kunnossa, ei se muuta vaadi, itse en ainakaan osaa elää jatkuvassa varkauden pelossa ja en sen mukaan millään tavalla valikoi esim. pyörän ostoa.

        Pyörää huolletaan säännöllisesti joko itse tehden taikka liikkeessä huollattaen (ja tiettyjä osia vaihdetaan hieman ”etupainoitteisesti) jolloin voi ajella huolettomia kilometrejä vaikka kauempanakin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jos katsot aloittajan ajoja/tarvetta/maastoa niin eihän nuo ole yhtään millään tavalla vaihteettoman pyörän valintaa puoltavia asioita, päin vastoin.

        Pyörä ostetaan omien tarpeiden ja halujen mukaan ei varastusherkkyyden (aloittaja esim. sanoi saavansa töissä pyörän turvaisaan paikkaan).
        Katsoo että pyörässä on hyvä lukko, jätetään turvallisenkion paikkaan ja vakuutus on kunnossa, ei se muuta vaadi, itse en ainakaan osaa elää jatkuvassa varkauden pelossa ja en sen mukaan millään tavalla valikoi esim. pyörän ostoa.

        Pyörää huolletaan säännöllisesti joko itse tehden taikka liikkeessä huollattaen (ja tiettyjä osia vaihdetaan hieman ”etupainoitteisesti) jolloin voi ajella huolettomia kilometrejä vaikka kauempanakin.

        Lenkki- ja työmatkapyörässä juuri noin, lukitus ja vakuutus, mutta retkipyörän logiikka on vähän toinen. Retkipyörän tulee olla mahdollisimman vähän huomiota herättävä, jotta se ei lähde varkaiden matkaan. Ei ole kiva olla Uppsalassa tai Berliinissä yht’äkkiä ilman pyörää, pelkät ajokamat päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lenkki- ja työmatkapyörässä juuri noin, lukitus ja vakuutus, mutta retkipyörän logiikka on vähän toinen. Retkipyörän tulee olla mahdollisimman vähän huomiota herättävä, jotta se ei lähde varkaiden matkaan. Ei ole kiva olla Uppsalassa tai Berliinissä yht’äkkiä ilman pyörää, pelkät ajokamat päällä.

        Ja sitten vielä tuunarin näkemys. Minusta rahalla ei välttämättä saa itselle mieleistä pyörää. Oma pyörä pitää tehdä itse ;)

        Vaihteiston osasarjan laatu tai viimeinen grammanviilaus ei oikein tuo laatua jos ei aja kelloa vastaan. Laatu tulee itselle sopivasta rungosta, hyvistä renkaista ja pyörän ergonomian sovittamisesta itselle. Hyvä runko voi myös olla jossain tapauksissa halpa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lenkki- ja työmatkapyörässä juuri noin, lukitus ja vakuutus, mutta retkipyörän logiikka on vähän toinen. Retkipyörän tulee olla mahdollisimman vähän huomiota herättävä, jotta se ei lähde varkaiden matkaan. Ei ole kiva olla Uppsalassa tai Berliinissä yht’äkkiä ilman pyörää, pelkät ajokamat päällä.

        Ja sitten vielä tuunarin näkemys. Minusta rahalla ei välttämättä saa itselle mieleistä pyörää. Oma pyörä pitää tehdä itse ;)

        Vaihteiston osasarjan laatu tai viimeinen grammanviilaus ei oikein tuo laatua jos ei aja kelloa vastaan. Laatu tulee itselle sopivasta rungosta, hyvistä renkaista ja pyörän ergonomian sovittamisesta itselle. Hyvä runko voi myös olla jossain tapauksissa halpa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lenkki- ja työmatkapyörässä juuri noin, lukitus ja vakuutus, mutta retkipyörän logiikka on vähän toinen. Retkipyörän tulee olla mahdollisimman vähän huomiota herättävä, jotta se ei lähde varkaiden matkaan. Ei ole kiva olla Uppsalassa tai Berliinissä yht’äkkiä ilman pyörää, pelkät ajokamat päällä.

        Jatkoa: Kaikki välttämätön kannattaa retkillä pitää aina pikakiinnitteisessä tankolaukussa ja tankolaukku aina mukana. Jos pyörä lähtee jonkun muun mukaan, on ainakin liput, kortit, rahat, lääkkeet, kännykkä ja kamera tallella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten vielä tuunarin näkemys. Minusta rahalla ei välttämättä saa itselle mieleistä pyörää. Oma pyörä pitää tehdä itse ;)

        Vaihteiston osasarjan laatu tai viimeinen grammanviilaus ei oikein tuo laatua jos ei aja kelloa vastaan. Laatu tulee itselle sopivasta rungosta, hyvistä renkaista ja pyörän ergonomian sovittamisesta itselle. Hyvä runko voi myös olla jossain tapauksissa halpa ;)

        Tuossa on paljon totta, mikä taas käytännössä tarkoittaa, että toinen tai kolmas pyörä alkaa olla sellainen, joka tuntuu omalta. Kokemus lisää ymmärrystä siitä, mitä haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on paljon totta, mikä taas käytännössä tarkoittaa, että toinen tai kolmas pyörä alkaa olla sellainen, joka tuntuu omalta. Kokemus lisää ymmärrystä siitä, mitä haluaa.

        Juu. Sitten tuo mieleinen pyörä myös muuttuu vuosien saatossa. Maha kasvaa ja ukko jäykistyy, niin mieleinen pyöräkin muuttuu.

        Asento siirtyy käytännössä pystymmäksi.


    • Anonyymi
      • Kannattaa kuitenkin muistaa, että pyörä jolla on tarkotus ajaa useamman kuukauden reissu vaikkapa himalajalla kaukana "jumalan selän takana", painavat varusteet (teltta yms.) mukana speksaavat pyörää aivan toiseen tyyliin kuin vaikkapa sellainen retkipyörä jolla käydään ajamassa päivän-parin lenkki kevyillä varusteilla (yövytään hotellissa).

        Eli ensin tulee määritellä missä ja minkälaisia reissuja ajaa ja millaisella varustuksella, sen jälkeen vasta kannattaa alkaa miettimään pyörää.


      • Kannattaa kuitenkin muistaa, että pyörä jolla on tarkotus ajaa useamman kuukauden reissu vaikkapa himalajalla kaukana "jumalan selän takana", painavat varusteet (teltta yms.) mukana speksaavat pyörää aivan toiseen tyyliin kuin vaikkapa sellainen retkipyörä jolla käydään ajamassa päivän-parin lenkki kevyillä varusteilla (yövytään hotellissa).

        Eli ensin tulee määritellä missä ja minkälaisia reissuja ajaa ja millaisella varustuksella, sen jälkeen vasta kannattaa alkaa miettimään pyörää.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että pyörä jolla on tarkotus ajaa useamman kuukauden reissu vaikkapa himalajalla kaukana "jumalan selän takana", painavat varusteet (teltta yms.) mukana speksaavat pyörää aivan toiseen tyyliin kuin vaikkapa sellainen retkipyörä jolla käydään ajamassa päivän-parin lenkki kevyillä varusteilla (yövytään hotellissa).

        Eli ensin tulee määritellä missä ja minkälaisia reissuja ajaa ja millaisella varustuksella, sen jälkeen vasta kannattaa alkaa miettimään pyörää.

        Näin se on. Jonkun "retkipyöräily" on toiselle jotakin muuta.


    • Anonyymi

      Hei!

      Ajattelen, että polkimien on oltava metalliset ja ehkä maastokäyttöön?

      Mukana kulkevasta varustuksesta tässä

      Keski- ja Etelä-Euroopan EuroVelo reittejä ajattelin polkea. Tms. vastaavia Euroopassa. Esim lento Müncheniin ja sieltä vuoristomaisemia ihailemaan ja uimaan vuoristojärvissä ja luonnonkylpylöissä.

      1,7 kg teltta, untuvamakuupussi 1 kg, makuualustat yht. 700 g, ja pieni kaasukeitin yhdellä astialla kulkevat välillä mukana Suomessa. Ehkä myös Euroopassa?

      Vaihtovaatteita tarvitsen mukaan varsin vähän. Merinovillaa ja kerrospukeutumista sekä sade- ja tuulivarusteet. Jos Eurooppaan, niin myös yhdet kevyet kaupunkivaatteet. Hygienia ja kosmetiikka painaa alle 300 g (tästä olen ylpeä, sis myös vaatteiden pesun), lisäksi vielä aurinkovoide ja hyönteiskarkote. Pyöräpakkauksen sisältöä täytyy harkita ja pinnanvaihtotaito esim puuttuu vielä. Riippuu paljon ruoan ja juoman määrästä, että paljonko mukana kulkee, mutta kevennän sen minkä voin.

      Keski-Euroopassa syön kerran päivässä tavallista ruokaa mieluiten paikallisten suosimassa ravintolassa, kun sattuu sopiva kohdalle. Saatan käydä nauttimassa jälkiruokaa tai vaikka aamupalan kahvilassa. On hyvä voida keittää itse aamukahvit.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Kyllä lukkopolkimet pitää olla. Lisäksi kolme sanaa. Korona koronakorona, kruunu. Et lähde vielä pitkiin aikoihin ulkomaille, jos sittenkään. Tämä on yksinomaan hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lukkopolkimet pitää olla. Lisäksi kolme sanaa. Korona koronakorona, kruunu. Et lähde vielä pitkiin aikoihin ulkomaille, jos sittenkään. Tämä on yksinomaan hyvä asia.

        Monilla lukkopolkimia käyttävillä pyöräilijöillä on paljon polviongelmia. Lukkopolkimilla polvet jauhavat millilleen samaa rataa ja aiheuttaa kulumaa. Lukkopolkimet on tarkoitettu kilpapyöräilijöille. Retkipyöräilijän tulee pystyä myös kävelemään normaalisti pyöräilyn lomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monilla lukkopolkimia käyttävillä pyöräilijöillä on paljon polviongelmia. Lukkopolkimilla polvet jauhavat millilleen samaa rataa ja aiheuttaa kulumaa. Lukkopolkimet on tarkoitettu kilpapyöräilijöille. Retkipyöräilijän tulee pystyä myös kävelemään normaalisti pyöräilyn lomassa.

        Olet tietenkin väärässä. Lukkopolkimet nimenomaan säästää polvia ja monipuolistaa polkemista. Hankkii sitten sellaiset klossikengät joilla voi mukavasti kävellä tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tietenkin väärässä. Lukkopolkimet nimenomaan säästää polvia ja monipuolistaa polkemista. Hankkii sitten sellaiset klossikengät joilla voi mukavasti kävellä tarvittaessa.

        Parempi kunnolliset flättipolkimet kunnollisilla piikeillä niin voi käyttää vaikkapa vaelluskenkiä kun itsellä pyöräretki sisältää osaksi luontokohteisiin patikointia useita kilometrejä kerrallaan yms. muuta luonnossa liikumista.
        Päiväsiirtymillä taas voi käyttää polkiessa vaikka sandaaleja kuumana päivänä. Sandaalit on aina mukana matkassa koska niitä voi käyttää illalla leiripaikalla jotta ajokengät saavat jäähtyä.


    • Anonyymi

      Olen kyllä lukenut Rämön blogia ja katsonut Yle Areenasta dokumentin mm Himalajalta sekä Linkolasta dokumentit, jotka tosin eivät liittyneet pyöräilyyn.

      Tutkin myös pyörällä maailmaa matkaavien englanninkielisiä blogeja. Vaikea tietää vielä, että miten pitkälle innostus minut vie, mutta koska pyöräily on ollut osa arkeani tähänkin asti, niin mikäpä jottei jonain päivänä kauemmaksikin. Ikää lisää ja matkaa lisää, uskoisin.

      Aloittaja

      • Anonyymi

        Kaikki oikeasti matkailua polkupyörällä tekevät sanovat, että nykypyörät ovat liian vikaherkkiä, huonosta kierrätysmetalliseoksesta tehtyjä ja liian paljon vaihteita. Kannattaa pysyä perusasioissa ja edetä maltilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki oikeasti matkailua polkupyörällä tekevät sanovat, että nykypyörät ovat liian vikaherkkiä, huonosta kierrätysmetalliseoksesta tehtyjä ja liian paljon vaihteita. Kannattaa pysyä perusasioissa ja edetä maltilla.

        Pyöräteollisuus pyrkii tekemään pyöristä hauraampia ja loppukäyttäjän vaikeammin korjattavia. Mahdollisimman paljon erilaisisa ratkaisuja ja sekavia standardeja.
        Ajatus on että pyöränomistaja tuo ongelmamia kohdatessaan pyöräliikkeeseen huoltoon, sinne mistä pyörän osti.
        Useimmiten näin onkin että pyöränomistaja ei osaa pyörälleen mitään huoltotoimia tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräteollisuus pyrkii tekemään pyöristä hauraampia ja loppukäyttäjän vaikeammin korjattavia. Mahdollisimman paljon erilaisisa ratkaisuja ja sekavia standardeja.
        Ajatus on että pyöränomistaja tuo ongelmamia kohdatessaan pyöräliikkeeseen huoltoon, sinne mistä pyörän osti.
        Useimmiten näin onkin että pyöränomistaja ei osaa pyörälleen mitään huoltotoimia tehdä.

        Voi voi mitä tuubaa taas.


    • Anonyymi

      Kotimainen Pelago tehdään Tornion Terästehtaan puhtaaseen teräkseen ja hitsaus hiontoineen on käsintehty.

      Pyörät ovat mahdollisimman yksinkertaisia, mutta nimenomaan raskaaseen matkailuun tarkoitettuja (mm usealta Randonneurilta on tullut positiivista palautetta, napadynämo toimii kosteilla pakkaskeleillä).

      • Anonyymi

        Ei tehdä. Taiwanissa rungot tehdään. Outokumpu mitään polkupyöräterästä valmista.


      • Anonyymi

        Ne ensimmäisinä tuotantovuosina tehdyt pyörät oli kotimaisia, mutta yhtiön kasvattaminen vaati valmistuksen siirtämistä Aasiaan.

        Nykyisin osa eli halvimmat kansanpyörät tehdään Kiinassa loppuun saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ensimmäisinä tuotantovuosina tehdyt pyörät oli kotimaisia, mutta yhtiön kasvattaminen vaati valmistuksen siirtämistä Aasiaan.

        Nykyisin osa eli halvimmat kansanpyörät tehdään Kiinassa loppuun saakka.

        kuten kaikissa kuluttajatuotteissa, väittävät vaan mitä väittävät


      • Anonyymi

        Minulla on nelisen vuotta vanha Pelago Hanko. Perushuolloilla on menty, mitään ylimääräistä ei ole ollut yhtä pudonnutta ruuvia lukuun ottamatta. Laadukkaasti vaikuttaisi olevan tehty ja pysyy hyvän näköisenä, kun kaikki runkoa lukuun ottamatta on rosteria.

        Mutta ei kai tuo yksinkertaisempi ole kuin muutkaan vastaavat, levyjarrut nyt ovat mekaaniset mutta hyvät sellaiset, tunnokkaat ja molemmat palat liikkuvat. Nykyisissä kai jo hydrauliset. Deoren vaihteet on säädetty kerran pl. vaijerin kiristäminen.

        Napadynamo on laatuvalmistajan ja kallis lisä, muistaakseni 250 euroa. Retkipyörässä hyödyllinen etutarakka pari sataa. Takatarakka suurin piirtein saman verran.

        Rungot on tosiaan Taiwanin tuotantoa. En tiedä missä on maalattu mutta maali on pysynyt aivan virheettömänä. Hyvä pyörä mutta kallishan se on varsinkin jos alkaa varustelemaan, seitsemisen sataa meni peruspyörän hinnan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on nelisen vuotta vanha Pelago Hanko. Perushuolloilla on menty, mitään ylimääräistä ei ole ollut yhtä pudonnutta ruuvia lukuun ottamatta. Laadukkaasti vaikuttaisi olevan tehty ja pysyy hyvän näköisenä, kun kaikki runkoa lukuun ottamatta on rosteria.

        Mutta ei kai tuo yksinkertaisempi ole kuin muutkaan vastaavat, levyjarrut nyt ovat mekaaniset mutta hyvät sellaiset, tunnokkaat ja molemmat palat liikkuvat. Nykyisissä kai jo hydrauliset. Deoren vaihteet on säädetty kerran pl. vaijerin kiristäminen.

        Napadynamo on laatuvalmistajan ja kallis lisä, muistaakseni 250 euroa. Retkipyörässä hyödyllinen etutarakka pari sataa. Takatarakka suurin piirtein saman verran.

        Rungot on tosiaan Taiwanin tuotantoa. En tiedä missä on maalattu mutta maali on pysynyt aivan virheettömänä. Hyvä pyörä mutta kallishan se on varsinkin jos alkaa varustelemaan, seitsemisen sataa meni peruspyörän hinnan päälle.

        > Napadynamo on laatuvalmistajan ja kallis lisä, muistaakseni 250 euroa.

        Kitti, dynamo ja etu- sekä takavalo mutta kallis silti.


    • Anonyymi

      Teräsrunko joka on suunnitelty retkipyörälle, triplakammet, 8-9 vaihdetta taakse, tangonpäävaihtajat, cantilever, v-jarru tai levyjarru. Levyjarru on tehokas mutta vastaava vannejarrukiekkko on kestävämpi kuormalle.

      • Anonyymi

        "vannejarrukiekkko on kestävämpi kuormalle" niin mitä höpötät? Levyjarrut ovat tämän päivän jarrut, tehokkaat ja nopeat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vannejarrukiekkko on kestävämpi kuormalle" niin mitä höpötät? Levyjarrut ovat tämän päivän jarrut, tehokkaat ja nopeat.

        Verrattuna samanlevyiseen levyjarrukiekkoon, vannejarrukiekko on tukevampi. Pinnat tulevat kapeammalle alalle akselinavan kohdalla koska levyjarru syö tilaa.
        Samoin 26 tuumainen kiekko on vahvempi kuin 28 tuumainen koska pinnat ovat lyhemmät. Nämä ovat ihan fysiikanlakeihin perustuvia asioita.
        Retkipyörissä ei prioriteettina ole tietyn merkin omaavat tämänpäivän muotiosat vaan toimivuus ja helppohuoltoisuus tienpäällä. Renkailtakin edellytetään enemmän kestävyyttä kuin nopeutta ja keveyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verrattuna samanlevyiseen levyjarrukiekkoon, vannejarrukiekko on tukevampi. Pinnat tulevat kapeammalle alalle akselinavan kohdalla koska levyjarru syö tilaa.
        Samoin 26 tuumainen kiekko on vahvempi kuin 28 tuumainen koska pinnat ovat lyhemmät. Nämä ovat ihan fysiikanlakeihin perustuvia asioita.
        Retkipyörissä ei prioriteettina ole tietyn merkin omaavat tämänpäivän muotiosat vaan toimivuus ja helppohuoltoisuus tienpäällä. Renkailtakin edellytetään enemmän kestävyyttä kuin nopeutta ja keveyttä.

        niinpä, PYÖRÄÄ EI PIDÄ KEKSIÄ UUDELLEEN, etenkään retkipyörää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verrattuna samanlevyiseen levyjarrukiekkoon, vannejarrukiekko on tukevampi. Pinnat tulevat kapeammalle alalle akselinavan kohdalla koska levyjarru syö tilaa.
        Samoin 26 tuumainen kiekko on vahvempi kuin 28 tuumainen koska pinnat ovat lyhemmät. Nämä ovat ihan fysiikanlakeihin perustuvia asioita.
        Retkipyörissä ei prioriteettina ole tietyn merkin omaavat tämänpäivän muotiosat vaan toimivuus ja helppohuoltoisuus tienpäällä. Renkailtakin edellytetään enemmän kestävyyttä kuin nopeutta ja keveyttä.

        Älähän kekkuloi paskanjauhaja. Kirjoittelet puuta heinää. Typerys, etkö sen vertaa ymmärrä, että levyjarrujen kera käytetty korkeaprofiilinen vannekehä lyhentään tarvittavien pinnojen pituutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verrattuna samanlevyiseen levyjarrukiekkoon, vannejarrukiekko on tukevampi. Pinnat tulevat kapeammalle alalle akselinavan kohdalla koska levyjarru syö tilaa.
        Samoin 26 tuumainen kiekko on vahvempi kuin 28 tuumainen koska pinnat ovat lyhemmät. Nämä ovat ihan fysiikanlakeihin perustuvia asioita.
        Retkipyörissä ei prioriteettina ole tietyn merkin omaavat tämänpäivän muotiosat vaan toimivuus ja helppohuoltoisuus tienpäällä. Renkailtakin edellytetään enemmän kestävyyttä kuin nopeutta ja keveyttä.

        "levyjarru syö tilaa" niin miten??? Taitaa olla päänuppisi, josta on syöty tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verrattuna samanlevyiseen levyjarrukiekkoon, vannejarrukiekko on tukevampi. Pinnat tulevat kapeammalle alalle akselinavan kohdalla koska levyjarru syö tilaa.
        Samoin 26 tuumainen kiekko on vahvempi kuin 28 tuumainen koska pinnat ovat lyhemmät. Nämä ovat ihan fysiikanlakeihin perustuvia asioita.
        Retkipyörissä ei prioriteettina ole tietyn merkin omaavat tämänpäivän muotiosat vaan toimivuus ja helppohuoltoisuus tienpäällä. Renkailtakin edellytetään enemmän kestävyyttä kuin nopeutta ja keveyttä.

        ..taitaa maailmanmatkaaja polkijoilla olla monilla epämuodikas 26" rengaskoko ja vannejarrut?


    • Anonyymi

      Monet Suomeen tuotavat, varsinkin halvemmat pyörät ovat kiinanmitoituksella, joten ne ovat pieniä jo keskimittaiselle suomalaiselle. Tämä näkyy parhaiten siinä, kun satulan säätövara loppuu alkuunsa. Niinpä moni joutuu polkemaan matalalla polvet koukussa. Voi tämä asento johtua tietämättömyydestäkin.

      • Eli silloinhan on ostettu väärän kokoinen pyörä ja sehän ei ole pyörän vika vaan ostajan/ostotapahtuman.
        Kokotaulokot ovat suuntaa-antavia ja etenkin jos ainoa mitta mitä käytetään ajajan pituus.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli silloinhan on ostettu väärän kokoinen pyörä ja sehän ei ole pyörän vika vaan ostajan/ostotapahtuman.
        Kokotaulokot ovat suuntaa-antavia ja etenkin jos ainoa mitta mitä käytetään ajajan pituus.

        Noin se on. Oikean kokoinen pyörä on ratkaisevassa asemassa. Pitää olla vähän kärryillä miten oikea pyörän koko selvitetään itselleen. Useimmat pyörät valmistetaan useassa eri koossa, joten väärän kokoisen pyörän hankkinut ei ole ollut selvillä asioista.


    • Anonyymi

      Kaikki tietävät että esim. kengiä on monen kokoisia, mutta kaikki eivät tiedä että myös pyörä valitaan ajajan koon mukaan.

      • Anonyymi

        Marketeissa ei ole myyjää opastamassa ja kun muutenkin halutaan halvinta pyörää, päädytään monesti huonoon tekeleeseen, josta ei ole kuin harmia.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin näyttää olevan suuria suuta repiviä lauseita Hizbollah- terroristijärjestön suurista voitoista. Olenkin ihmetellyt kuka on vastuussa Ylen tekstiteeveen juutalaisvastaisesta agendasta. Nyt sekin selvisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin näyttää olevan suuria suuta repiviä lauseita Hizbollah- terroristijärjestön suurista voitoista. Olenkin ihmetellyt kuka on vastuussa Ylen tekstiteeveen juutalaisvastaisesta agendasta. Nyt sekin selvisi.

        Jaa-ah, matkailu avartaa, myös arvomaailmaa. En kyllä ole Rämön kaikki kirjat useampaankin kertaan lukeneena, löytänyt niistä mitään juutalaisvastaisuutta. Tai muutakaan kansakuntaan kohdistettua vastaisuutta. Libanonissakin eletään niinkuin maassa on tapana.

        Ehkäpä sinunkin kannattaisi matkailla, jopa pilkupyörällä. Samaa lenkkiä kiertämällä myös ajatukset alkavat kiertää mm. iltapäivälehtien levittämiä myyntivalheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa-ah, matkailu avartaa, myös arvomaailmaa. En kyllä ole Rämön kaikki kirjat useampaankin kertaan lukeneena, löytänyt niistä mitään juutalaisvastaisuutta. Tai muutakaan kansakuntaan kohdistettua vastaisuutta. Libanonissakin eletään niinkuin maassa on tapana.

        Ehkäpä sinunkin kannattaisi matkailla, jopa pilkupyörällä. Samaa lenkkiä kiertämällä myös ajatukset alkavat kiertää mm. iltapäivälehtien levittämiä myyntivalheita.

        Taitaa nämä tosielämän perustotuudet ärsyttää hifistelijöitä, jotka ovat satsanneet kalustoon kymmeniä tuhansia eivätkä pääse edes kunnanrajan yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa nämä tosielämän perustotuudet ärsyttää hifistelijöitä, jotka ovat satsanneet kalustoon kymmeniä tuhansia eivätkä pääse edes kunnanrajan yli.

        Kymmenen vuotta aiemmin sota oli 40 kilometrin päässä parantajajumalan temppelistä. Näissä maisemissa Hizbollah puolusti Etelä-Libanonia Israelin miehitysarmeijaa vastaan.
        Kuva: Matti Rämö

        Siinähän Matti itse kertoo omin sanoin, mitä mieltä on miehittäjäterroristijärjestön (Hizbollah) toiminnasta. Näyttää tykkäävän terroristeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen vuotta aiemmin sota oli 40 kilometrin päässä parantajajumalan temppelistä. Näissä maisemissa Hizbollah puolusti Etelä-Libanonia Israelin miehitysarmeijaa vastaan.
        Kuva: Matti Rämö

        Siinähän Matti itse kertoo omin sanoin, mitä mieltä on miehittäjäterroristijärjestön (Hizbollah) toiminnasta. Näyttää tykkäävän terroristeista.

        Eu ei ole luokittanut Hissuja terroristeiksi.

        Suomen itsenäisyyttä ajaneet kansalaispiirit sen sijaan olivat pitkään liki kylähullun ja terroristin asemassa.

        Onneksi Neuvostoliitto vapautti Suomen Kansan 1939 joulukuussa, nii, vain miten se menikään. Onneksi meillä ei ollut öljylähteitä.

        JOKATAPAUKSESSA, nuo perusteesit retkipyörästä ovat yhä ainakin yksi näkemys pitkään reissuun. Cyclon bikepackingillä voi tehdä parin yön reissun tai yöpyä hotelleissa.


    • Anonyymi

      Toivottavasti löydät sopivan fillarin retkeilyyn, YouTube on myös mainio inspiraation lähde, tosin siellä näyttää olevan paljon markkinapainotteista "osta kallis uusi laite" -meininkiä enempi mutta kyllä järjellisellä budjetillakin retkeilevien videoita löytyy.

      Eräs nuorehko suomalais - ulkomaalainen pariskunta pitää YouTubessa maailmanympäri pyöräilypäiväkirjaa eikä heillä muistaakseni ollut mitään useiden tuhansien hifistely retkipyöriä vaan melko tavis-hintaisia perusfillareita. Pääasia että asento on hyvä, runko kestää, on helppoa huoltaa ja kiinnityspaikkoja laukuille ja pussukoille riittävästi. Valitettavasti en muista kanavan nimeä.

      Kukaan ei maininnut vasemmalle sivulle sojottavaa turvaviiriä joka hieman hillitsee autojen läheltä ajoa kun pientareella joutuu pyöräilemään. Myös sivupeili on hyödyllinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eriksenin hypetys mennyt yli

      Jos huuhkajien pelaaja olisi saanut samanlaisen sairauskohtauksen häntä ei olisi kohdeltu yhtä hyvin. Kun kyse oli jumaloitujen pallosankarien pel
      Maailman menoa
      103
      3387
    2. Oho! Martina Aitolehti tuo Anne-äitinsä tv:seen: "Ei ole varmasti aina ollut helppoa olla mun äiti"

      Martina Aitolehden lapsuuden perhe on osittain tuttu julkisuudesta, mutta ehkä äiti vähiten. Nyt Anne-äiti nähdään tv:ssä yhdessä Martinan kanssa. Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      51
      2910
    3. Rekkakolari

      Yksi ihminen on kuollut henkilöauton ja säiliörekan nokkakolarissa Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa Pyhäjärvellä. Molemmat ajoneuvot syttyivät palamaan
      Pyhäjärvi
      64
      2691
    4. Hannu Pikkaraisen työ

      Mitä hän nykyään tekee? Vaiko mitään?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      2080
    5. Sofia haukkuu Martinaa

      Jaaha.. Nyt Sofia haukkuu Martinaa, että M on hänelle niin kamala. Ja jutun mukaan S aloitti kuvauksien aikana myös terapian, johon tietenkin myös kam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      267
      1763
    Aihe