U2:n paras levy

Petzku

Ajattelin sitten käynnistää keskustelua uukkareiden parhaasta levystä, kun tuo paras biisi keskustelu on ollut selkeästi suosituin tällä palstalla.

Yksi toive olisi;
Laittakaa otsikoksi levyn nimi!

Olisi kiva, jos pitkänkin ajan jälkeen voisi nopeahkosti hahmottaa, että mitkäs ne muiden suosikit ovatkaan. Muuten palsta herkästi puuroutuu toinen toistaan epämääräisempien otsikoiden viidakoksi. Eli perustelut ja mahdolliset muut suosikit yms. sitten itse viestiin.

Kiitos ja kumarrus.

32

2890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MrJinx

      En osannut valita Achtung Babyn ja Zooropan väliltä, joten valitsin Zooropan, lähinnä sen takia että se on hieman "vaihtoehtoisempi".
      Nykyinen mainstream U2 kyllästyttää.

      Toivottavasti seuraava on paras, vaikkakin nykyisellä tahdilla julkaistaan vuonna 2009.

      • leffafani

        U2:lla paljon hyviä biisejä, mutta kokonaisuutena hyviä albumeja 2 uusinta ja niistä valitsin edellisen.


    • U2heart

      Achtung Baby on pakko nostaa ykköseksi mikäli on ihan pakko valita yksi :) Kaikki biisit ovat hyviä siinä.

    • U2 fani since 1988

      ei aukea kaikille heti mutta on täynnä hyviä kappaleita.

      Joshua Tree on kakkonen.

    • N27

      ...vaikka nyt sitten tällä kertaa! ;) Se on se ihka ensimmäinen uukkareitten teos, minkä sain omakseni ihan tuoreena - tunteita herättävä siis! Paitsi että alkuperäinen versio oli minulla KASETTI, joka vaihtui jossakin vaiheessa nykyaikaiseksi CD-levyksi.. Oli meillä levyjäkin jossain vaiheessa, mutta niistä luovuttiin, kun levysoittimessa oli jotakin vikaa.......

      "Two Hearts Beat As One" oli se mitä minä hoilasin, vaikka "New Year's Day" olikin se oikea hitti... "Sunday Bloody Sunday"n mä keksin vasta vähän myöhemmin, ja siitä tuli sitten kans oikea megahitti... :D

      • War sucks

        koko levy..sopii yksinkertaiselle ihmiselle..


      • N27
        War sucks kirjoitti:

        koko levy..sopii yksinkertaiselle ihmiselle..

        Kuulostaa ihan siltä kuin joku olis ottanu jostain nokkiinsa...?

        U2:n KAIKKI muut levyt on parhaita, paitsi Pop. Siis minun mielestäni...


    • dick

      Yksinkertainen perus rock levy jossa mun mielestä kaikki on kohdallaan.

    • numberseven

      Paras levy sen takia, koska siinä on monta hyvää biisiä. Mielestäni Edge soittaa parhaiten tällä levyllä, etenkin Until end of.. -kappaleella ja Real thingissa on hieno meininki. Levyn ääni on jotenkin parempi kuin muissa levyissä, en tiedä mistä johtuu?
      Odotan innolla sitä Zoo tv-dvd levyä.

    • tatti

      Levyllä U2:n parhaat lyriikat ja Bonolla ihanan käheä ääni. Tätä levyä olen elämäni aikana kuunnellut enemmän kuin mitään muuta, enkä koskaan kyllästy. Myös nostalgia vaikuttaa sillä se oli ensimmäinen uukakkosen levy mitä olen kuullut.

    • Until The End

      Hemmetin hyvä levy - loistavaa soittoa!
      Jos autiolle saarelle pitäisi ottaa yksi levy mukaan... se on tässä!

    • Flood

      Levy on selvästi paras juuri LEVYNÄ, eli heikkoja biisejä ei ole ja levy on todella monipuolinen: löytyy elektronista, perinteistä ja muuten vaan uudenlaistta Uukakkosta. Lyriikat ovat jopa paremmat kuin Achtung babylla. Itselle kuitenkin musiikki on aina ollut etusijalla.

    • Marianne.,.

      The Unforgettable Fire on yhtyeen hienoin levy, aivan ihana. Kauniit kitarat ja taian omaisia biisejä.
      The unforgettable fire, Promenade....parasta U2:sta.
      Nykyään kun tuo yhtye tekee mitään sanomatonta musiikkia ja koko roska yököttää, niin tätä levyä kuunnellessa muistuu mieleen miten hieno bändi U2 joskus on ollut.

    • Ceedee

      Kunnon rock'n rollia eikä mitään sissy poikien poppia. Muista myös DVD, elokuvassa 11 biisiä joita ei ole levyllä. Tyylikäs elokuva kaikin puolin.

    • Petzku

      Huomaa että monelle se ekä u2-levy mikä kolahti on jäänyt siksi suosikiksi.

      First cut is the deepest, eh?

      Itselläkin Achtung Baby on ollut ehdoton ykkönen todella kauan, ja varmaan osaksi sen takia, että se oli eka levy, joka kolahti. Varsinkin Zoo-Stationin ja The Flyn skitat kolahti ihan kybällä. Muuten saikin levyä sulatella mm sanoitusten osalta. Taisin teininä olla niin vitunmoinen ääliö, että luulin Who's Gonna Ride Your Wild Horsesin tarinalla olevan jotain tekemistä hevosten kanssa :D

      U2 studio-levyt listattanu parhaimmuus järjestyksessä;

      1. Achtung Baby
      2. Zooropa
      3. Pop
      4. The Joshua Tree
      5. War
      6. The Unforgettable Fire
      7. How to Dismantle An Atomic Bomb
      7. All That You Can't Leave Behind
      9. Boy
      10. October

      (Listasin vain studiolevyt. Jostain syystä Rattle And Humia ei useimmiten lasketa studio levyksi vaikka siinä on n.9 uutta studioäänitystä, joten jätin sen pois. Wide Awake In America on E.P. joten sekin jäi listan ulkopuolelle)

    • Loistava!

      Hienoin U2 levy ehdottomasti....

    • ::..P2P..::

      Tunnelmaa!!!!!

    • Unforgettable Fire

      Unforgettable Fire

      t, BAD

    • Lemon

      The one and only, yksinkertaisesti!

      • MacPhisto

        Muistan hyvin, ku U2 -87 julkas Joshua treen. Olin pettynyt. Alkuosa levystä oli hyvää, mut sit vitosraidasta (Running to stand still) lähtien meno hyytyy täysin.. juuri ton Amerikka-nuoleskelun takia, bändihän breikkas Jenkeis kunnolla vasta Joshua Treen avulla. Mielenkiintosta kuvitella, kuin isoks yhtyeeks U2 olis lopulta päässy, jos se oliski pysytelly eurooppalaisilla linjoilla koko 80-luvun. Ehkä bändistä ei olis tullutkaan niis suurta nimee, vaikee sanoo. Ihmettelen vaan, miten bändi ois voinu saada JOshua treestä kasaan edes välttävän tuplalevyn, niinku alunperin oli ajatus. Yhdelläki levyllä on jo riittävästi huonoja biisejä.. En ymmärrä, mitä erinomaista JT:ssa on. Klassikkoraidat on tietenki priimaa, mut loppulevy notkahtaa todella pahasti. En oo koskaan pitäny siitä ameriikkalaisesta juurimusiikista, jotenka on sanomattaki selvää ettei JT uppoo.. Blues, ym. musa on jotenki vaan niin hemmetin tylsää, vaik sitä svengiähän niist löytyy.. mut varmaanki sit vääräl taval ku en jaksa semmosta kuunnella.. Even better that the real thing, semmosia biisejä sais bändi väsätä seuraaval levy, HTDAAB oli kyl sellanen rimanalitus, maailman paras bändi kuitenki kysees!


      • N27
        MacPhisto kirjoitti:

        Muistan hyvin, ku U2 -87 julkas Joshua treen. Olin pettynyt. Alkuosa levystä oli hyvää, mut sit vitosraidasta (Running to stand still) lähtien meno hyytyy täysin.. juuri ton Amerikka-nuoleskelun takia, bändihän breikkas Jenkeis kunnolla vasta Joshua Treen avulla. Mielenkiintosta kuvitella, kuin isoks yhtyeeks U2 olis lopulta päässy, jos se oliski pysytelly eurooppalaisilla linjoilla koko 80-luvun. Ehkä bändistä ei olis tullutkaan niis suurta nimee, vaikee sanoo. Ihmettelen vaan, miten bändi ois voinu saada JOshua treestä kasaan edes välttävän tuplalevyn, niinku alunperin oli ajatus. Yhdelläki levyllä on jo riittävästi huonoja biisejä.. En ymmärrä, mitä erinomaista JT:ssa on. Klassikkoraidat on tietenki priimaa, mut loppulevy notkahtaa todella pahasti. En oo koskaan pitäny siitä ameriikkalaisesta juurimusiikista, jotenka on sanomattaki selvää ettei JT uppoo.. Blues, ym. musa on jotenki vaan niin hemmetin tylsää, vaik sitä svengiähän niist löytyy.. mut varmaanki sit vääräl taval ku en jaksa semmosta kuunnella.. Even better that the real thing, semmosia biisejä sais bändi väsätä seuraaval levy, HTDAAB oli kyl sellanen rimanalitus, maailman paras bändi kuitenki kysees!

        Mun mielestä Joshua Tree on Popin jälkeen U2:n toiseksi huonoin levy juuri siitä syystä, ettei siltä levyltä löydy juuri muuta kuin With Or Without You. Niinkuin olen ennenkin jossain yhteydessä maininnut, niin ei ne amerikkalaisten omat "Alabama-biisit" meikäläiseen oikein kolahda, ja Joshua Treen loppubiisit on nimenomaan sen tyylistä matskua... Eli juuri sellaista amerikkalaisten nuoleskelua, ikävä puhua näin ikävästi suosikkibändistään....... Mutta uusin levy on mun mielestäni ihan kiva, eli sitä en hauku. Niissä biiseissä anti on lähinnä sanallista ja tyylillistä, ja se on kivaa, että he ottivat levylle roimasti aineksia alkuaikansa tyylistä. 80-luvun U2 oli ihan mahtavaa uukakkosta - miksi meidän ihmisten pitää vanheta????? Tyhmä kysymys, johon en odota vastausta..... ;)


      • MrJinx
        MacPhisto kirjoitti:

        Muistan hyvin, ku U2 -87 julkas Joshua treen. Olin pettynyt. Alkuosa levystä oli hyvää, mut sit vitosraidasta (Running to stand still) lähtien meno hyytyy täysin.. juuri ton Amerikka-nuoleskelun takia, bändihän breikkas Jenkeis kunnolla vasta Joshua Treen avulla. Mielenkiintosta kuvitella, kuin isoks yhtyeeks U2 olis lopulta päässy, jos se oliski pysytelly eurooppalaisilla linjoilla koko 80-luvun. Ehkä bändistä ei olis tullutkaan niis suurta nimee, vaikee sanoo. Ihmettelen vaan, miten bändi ois voinu saada JOshua treestä kasaan edes välttävän tuplalevyn, niinku alunperin oli ajatus. Yhdelläki levyllä on jo riittävästi huonoja biisejä.. En ymmärrä, mitä erinomaista JT:ssa on. Klassikkoraidat on tietenki priimaa, mut loppulevy notkahtaa todella pahasti. En oo koskaan pitäny siitä ameriikkalaisesta juurimusiikista, jotenka on sanomattaki selvää ettei JT uppoo.. Blues, ym. musa on jotenki vaan niin hemmetin tylsää, vaik sitä svengiähän niist löytyy.. mut varmaanki sit vääräl taval ku en jaksa semmosta kuunnella.. Even better that the real thing, semmosia biisejä sais bändi väsätä seuraaval levy, HTDAAB oli kyl sellanen rimanalitus, maailman paras bändi kuitenki kysees!

        En tiennytkään että Joshua puusta meinattiin tehdä tupla, mutta kyllä siitä olisi kelvollisen saanut;
        Walk to the water ja Luminous times ovat yksiä parhaita U2:n b-puolen biisejä (eli olisivat puolestani kelvanneet levyllekin), ja eikös tuo Rattle and humin loistava Heartland ole alkujaan joshuan jämiä (saatan muistaa väärin). Sweetest thingistähän pojat tuumivat ekan kokoelman(1980-90) aikoihin, että sen olisi pitänyt olla levyllä, vaikka kyseinen biisi olisi kuulostanut kyllä hassulta Joshua Treellä. Itsenäiseksi pop-sinkuksi se olisi ehkä sopinut.

        Onhan se Joshuan vahvuus siinä alkupuolella, mutta mielestäni ainakin Red Hill mining Town, Exit ja päätösraina ovat todella hyviä. Toisaalta Exit toimii kymmenen kertaa paremmin livenä.

        Jos Joshua Treestä ei pidä sen edustaman musiikkityylin takia, niin eikö silloin ole kyse lähinnä makuasiasta tai makutottumuksista?

        Mutta se, että uusin on heikko esitys, niin se on jo fakta. Aivan kuten sekin, että U2 on helvetin kova bändi.

        rock.


      • Mustang
        MrJinx kirjoitti:

        En tiennytkään että Joshua puusta meinattiin tehdä tupla, mutta kyllä siitä olisi kelvollisen saanut;
        Walk to the water ja Luminous times ovat yksiä parhaita U2:n b-puolen biisejä (eli olisivat puolestani kelvanneet levyllekin), ja eikös tuo Rattle and humin loistava Heartland ole alkujaan joshuan jämiä (saatan muistaa väärin). Sweetest thingistähän pojat tuumivat ekan kokoelman(1980-90) aikoihin, että sen olisi pitänyt olla levyllä, vaikka kyseinen biisi olisi kuulostanut kyllä hassulta Joshua Treellä. Itsenäiseksi pop-sinkuksi se olisi ehkä sopinut.

        Onhan se Joshuan vahvuus siinä alkupuolella, mutta mielestäni ainakin Red Hill mining Town, Exit ja päätösraina ovat todella hyviä. Toisaalta Exit toimii kymmenen kertaa paremmin livenä.

        Jos Joshua Treestä ei pidä sen edustaman musiikkityylin takia, niin eikö silloin ole kyse lähinnä makuasiasta tai makutottumuksista?

        Mutta se, että uusin on heikko esitys, niin se on jo fakta. Aivan kuten sekin, että U2 on helvetin kova bändi.

        rock.

        Kävin jenkeissä 2003 ja ajelin pitkin autiomaata Grand Canyonille, stereoista tuli Heartland ja täytyy sanoa, että muistan sen hetken ja fiiliksen lopun elämääni...


    • Heimopäällikkö

      POP, ehdottomasti. Bändin rennoin ja vakavin, sekä syvällisin ja pinnallisin (hyvällä tavalla) kiekko. Parhaina biiseinä MOFO, Discotheque, If God will send His angels, Staring at the Sun, Last night on Earth, Gone ja Please. Wake up, dead man kuulostaa joskus siltä, et siitä ois saanu vielä vähän paremmanki..

      • Wallesmanni

        Amen, brother! Kyllähän levystä kuulee, jotta sen oikeaa tyyliä ja muita ominaisuuksia on mietitty varmasti pitkään. Silti levy ei kuulosta yhtään "ylihiotulta", vaan mahtavan rennolta ja raikkaalta. Mul on ollu POP jo sen ilmestymisvuodesta -97 lähtien, enkä VIELÄKÄÄN oo kyllästynyt siihen. Oikeesti, tää levy ei vanhene!

        Bändi on löytäny uskomattoman hienon tasapainon eri osasten välille, perinteiset soittimet ja konesoundit ei riitele keskenään, Bonon sanotukset on parhaita, mitä ollaan tähän saakka kuultu ja miehen lauluäänikin on miellyttävämpi, ei oo sitä sellasta äärirajoille vietyä julistamisen makua. Puhelauluahan monessa biisissä juuri onkin, joka toimii todella hyvin. Luulen, että se miks jotkut U2-fanit ei pidä POPISTA voidaan tiivistää kolmeen merkittäävään juttuun levyllä:

        1. Edgen kitaroiden rooli on yllättävän pieni, en itsekään tajunnu heti, et eihä levyllä oo niitä kitaroita niin paljoo, tai ne on ainaki sit enemmän taustalla. If God Will Send His Angels on oikeestaan ainut, mis on sitä helkkyvää kitaraa 80-luvulta, mut tohon biisiin se sopii todella hyvin. Mut eikös juuri se, että ei huomaa Edgen kitaroiden pienempää roolia, tarkota sitä, et U2 pystyy tekemään upean levyn ilman niitä tuttuja ominaisuuksia?

        2. Bonon laulutyyli poikkeaa melkosesti 80-luvun päivistä ja myös Achtung babyn ajoista, on rennompaa ja sellasta "pilke silmäkulmassa"...

        3. Ja tietenki ne konesoundit, vaikka kuultiinhan sitä osastoo jo Zooropalla, mut eipä taida POPIN dissaajat tykätä siitäkään levystä??

        Ja sitä hemmetin lässytystä siitä, et POP:in konesoundit olis muka jotenki vanhentuneita, sitä meikäläinen ei ymmärrä.. ookste jotenki kuuroja ku ette kuule sitä, et POP on tehty just AJATTOMAN kuuloseks? U2 tiesi hyvin, mikä riski on olemassa, kun tehdään konesoundeilla varustettu levy ja bändi muu tekijäporukka on tehny siitä konepuolesta just mahtavan kuulosen, teräksisen, aggressiivisen ja ajattoman...

        8 vuotta oon siis levyä kuunnellu ja yhä kuulostaa niin hiton hyvältä! POPIN jälkeen tulleet 2 levyä onki sit niin ykstoikkosta humppaa. toimii hyvin korkeintaan taustamusana, ja radioonhan tommonen matsku onkin tarkotettu. Ugh, olen puhunut!


      • Mr Jinx

        Joo, Pop-levyä on täällä kehuttu, mm. omasta toimesta, vaikka on omalla suosikki U2-levy listalla "vasta" sijalla kolme.

        Yksi biisi mitä harvoin kehutaan on If You Wear That Velvet Dress. Alku on rohkean riisuttu, ja instrumentaali osio (n. 2.30 -> 3.20) basso-osuus on käsittämättömän upea (skitta on sitä myös, mutta Edgeltähän siihen on totuttu) Bassolinja ikäänkuin tanssii, ja mikä tuollaiseen slovariin paremmin sopisikaan.

        Wake Up Dead Maniahän ne väsäili jo Achtung Babyn aikoihin. Silloin se oli ihan pullollaan soundeja ja tempo oli paljon nopeampi. Toi nykyinen karu ja riisuttu toimii paljon paremmin, mutta eiköhän melkein joka biisiin päde se, että niistä olisi voinut saada vielä paremman. Useimmitenhan U2:lla ne livenä sitten parempia onkin.

        sinkku-valinnat muuten ihmetytti. Mielestäni biiseillä Last Night On Earth(3.sinkku) ja Please ei ollut oikein hittipotentiaalia, vaikka Please on mielestäni helposti yksi U2:n parhaista biiseistä ikinä.
        Do You Feel Loved ja Gone olisivat olleet mielestäni fiksumpia vaihtoehtoja. Wake Up Dead Man olisi voinut herättää sellaisten ihmisten mielenkiinnon, joilla oli ennakkoluuloja levyä kohtaan.

        Onko kukaan muu ihmetellyt sitä, että kuulostaa siltä kuin rumpali olisi vaihtunut Popin jälkeen? Popilla on toinen toistaan mielikuvituksellisempiä rumpukomppeja, mutta kahdella viimeisellä on melko perusmeininkiä. Please on aivan ilmiömäinen Larryn osalta.


      • Wallesmanni
        Mr Jinx kirjoitti:

        Joo, Pop-levyä on täällä kehuttu, mm. omasta toimesta, vaikka on omalla suosikki U2-levy listalla "vasta" sijalla kolme.

        Yksi biisi mitä harvoin kehutaan on If You Wear That Velvet Dress. Alku on rohkean riisuttu, ja instrumentaali osio (n. 2.30 -> 3.20) basso-osuus on käsittämättömän upea (skitta on sitä myös, mutta Edgeltähän siihen on totuttu) Bassolinja ikäänkuin tanssii, ja mikä tuollaiseen slovariin paremmin sopisikaan.

        Wake Up Dead Maniahän ne väsäili jo Achtung Babyn aikoihin. Silloin se oli ihan pullollaan soundeja ja tempo oli paljon nopeampi. Toi nykyinen karu ja riisuttu toimii paljon paremmin, mutta eiköhän melkein joka biisiin päde se, että niistä olisi voinut saada vielä paremman. Useimmitenhan U2:lla ne livenä sitten parempia onkin.

        sinkku-valinnat muuten ihmetytti. Mielestäni biiseillä Last Night On Earth(3.sinkku) ja Please ei ollut oikein hittipotentiaalia, vaikka Please on mielestäni helposti yksi U2:n parhaista biiseistä ikinä.
        Do You Feel Loved ja Gone olisivat olleet mielestäni fiksumpia vaihtoehtoja. Wake Up Dead Man olisi voinut herättää sellaisten ihmisten mielenkiinnon, joilla oli ennakkoluuloja levyä kohtaan.

        Onko kukaan muu ihmetellyt sitä, että kuulostaa siltä kuin rumpali olisi vaihtunut Popin jälkeen? Popilla on toinen toistaan mielikuvituksellisempiä rumpukomppeja, mutta kahdella viimeisellä on melko perusmeininkiä. Please on aivan ilmiömäinen Larryn osalta.

        "Onko kukaan muu ihmetellyt sitä, että kuulostaa siltä kuin rumpali olisi vaihtunut Popin jälkeen? Popilla on toinen toistaan mielikuvituksellisempiä rumpukomppeja, mutta kahdella viimeisellä on melko perusmeininkiä. Please on aivan ilmiömäinen Larryn osalta."

        Kaikkihan sen tietävät, miksi näin on. POP oli vapaa kaikista rajoista, kunta taas kaksi viimeistä levyä ovat niin perinteisiä, ettei niiden biiseihin sovi erikoisemmat kompit.

        Mitä mieltä ootte bändin coveroimasta biisistä Neon lights (musiikki ja sanat Karl Bartos, Ralf Huetter ja Florian Schneider Esleben). En oo biisiin aikasemmin törmänny enkä tiedä ollenkaan keitä nuo ihmiset on, ovatko saksalaisia, tai kenties itävaltalaisia... Mut sitä meinasin että Neon lightsin suuntaan bändi sais jo pikkuhiljaa kääntyä. Tai oikeastaan kääntyä takaisin, sillä nyt ollaan niin kaukana siitä, mitä bändi ennen teki, että oikein pahaa tekee!


      • electro
        Wallesmanni kirjoitti:

        "Onko kukaan muu ihmetellyt sitä, että kuulostaa siltä kuin rumpali olisi vaihtunut Popin jälkeen? Popilla on toinen toistaan mielikuvituksellisempiä rumpukomppeja, mutta kahdella viimeisellä on melko perusmeininkiä. Please on aivan ilmiömäinen Larryn osalta."

        Kaikkihan sen tietävät, miksi näin on. POP oli vapaa kaikista rajoista, kunta taas kaksi viimeistä levyä ovat niin perinteisiä, ettei niiden biiseihin sovi erikoisemmat kompit.

        Mitä mieltä ootte bändin coveroimasta biisistä Neon lights (musiikki ja sanat Karl Bartos, Ralf Huetter ja Florian Schneider Esleben). En oo biisiin aikasemmin törmänny enkä tiedä ollenkaan keitä nuo ihmiset on, ovatko saksalaisia, tai kenties itävaltalaisia... Mut sitä meinasin että Neon lightsin suuntaan bändi sais jo pikkuhiljaa kääntyä. Tai oikeastaan kääntyä takaisin, sillä nyt ollaan niin kaukana siitä, mitä bändi ennen teki, että oikein pahaa tekee!

        Kyseinen bändi on Kraftwerk ja he ovat saksalaisia. Kraftwerk on konemusiikin pioneeri ja he ovat konemusiikin yksi suurista vaikuttajista ja esi-isistä. Minun mielestäni tuo U2:sen versio Neon Lightista ei ole kovin kummoinen.


    • Suska.,.,

      !!! Näin on !!!

    • Sigue

      Achtung Baby on paras! Paljon hyviä biisejä, ja tämä on erilaista U2:sta. Itse tykkään myös paljon elektronisesta musiikista, niin ehkä siksi tämä levy iskee. Vaikka on Zooropassaki ja POP:iss käytetty koneita, niin silti Achtung Baby on vahvin kokonaisuus! Danke schön!

    • Marjaana

      Omaa suosikkilevyä ei ole vaikea nimetä: POP siirsi bändin toistamiseen uuteen tyyliin, bändi teki levyn, joka oli (Zooropan lisäksi) onnistuneesti vapaa aiemmista "U2-tavaramerkeistä", mutta silti tarpeeksi persoonallinen... vastakohtana sanoisin tähän Achtung Babyn, joka on mun mielestä soundiltaan aivan liian hillitty rumpujen ja basson osalta, ja myös liian "karhea" tai "terävä". POP on sulavalinjaisempi ja selvästi monipuolisempi albumi. En ole keksinyt, mistä niitä POP:in arvostelijoita aina riittää.... koska bändi teki 80-luvulla useamman paljon huonomman levyn: Unforgettable Fire, Joshua Tree ja Rattle And Hum. Boyn ja Octoberin mainitseminen tässä ei olisi kovin reilua, kun tuolloin bändi oli vasta aloittanut. War olikin sitten jo toista maata, tosi hieno levy!

      Achtung Baby on "OK", mutta siihen se valitettavasti sitten jääkin. Anteeksi nyt vaan, mutta kun en ole vieläkään oivaltanut mikä siinä on niin mestarillista ja ihmeellistä?! Onhan levyn soundi todella omaperäinen (mm. lyömäsoittimet), mut biisit on sävellyksinä paljon heikompia, kuin esimerkiksi POP:lla tai Zooropalla (kun unohdetaan klassikot One, Even better... ja Until the end of...).

      • Acrobat

        "Achtung Babyn, joka on mun mielestä soundiltaan aivan liian hillitty rumpujen ja basson osalta, ja myös liian "karhea" tai "terävä"."

        Olen tuota kritiikkiä rumpuihin ja bassoon liittyen lukenut ja kuullut aiemminkin, mutta itseasiassahan basso on se, mitä on eniten korostettu. Rummuthan on siirretty hieman taustalle, mutta niitä tukee mainitsemasi lyömäsoittimet, jotka antavat hienon lisän levyn kokonaisuuteen.

        Sanomasi karheus ja terävyys ovat mielestäni ihan toimivia ratkaisuja. 90-luku alkoi ja bändi halusi ottaa pesäeron 80-luvun soundistaan ja onnistui siinä yllättävän hyvin. Ja olihan Achtung baby (tai jo ensimmäinen sinkku) todellakin melkoinen shokki faneille ja varsinkin amerikkalaisille, jotka vielä fiilistelivät bändin 80-luvun lopun Amerikka-jakson tuotannolla (The Joshua tree ja Rattle and Hum). Achtung baby oli raikas paluu Eurooppaan ja kaiken huipuksi vielä kymmenen vuotta aikaansa edellä!

        Aikaansa edellä oli tietysti myös Zooropa (-93) joka oli kriitikoiden ja yleisön mielestä mukamas liian "vaikea" levy... Onhan se totta että biisien rakenteet ovat kaikkea muuta kuin perinteisiä ja lyriikat on välillä ihan sekopäisiä, parhaana esimerkkinä Numb, jossa hoetaan "don´t"-sanaa noin 90 kertaa! En silti ymmärrä, miksei jengi lämmenny tälle kiekolle, kun kumminki yli puolet biiseistä on hyviä.

        "Anteeksi nyt vaan, mutta kun en ole vieläkään oivaltanut mikä siinä on niin mestarillista ja ihmeellistä?!"

        Eihän Achtung baby niin mestarillinen tai ihmeellinen olekaan, se on vain kokoelma hyviä biisejä. Mediassahan "mestarillinen" on kärsinyt inflaation jo ajat sitten, muistellaanpa esimerkiksi mitä How to dismantle an atomic bombista sanottiin...

        "(AB:n) biisit on sävellyksinä paljon heikompia, kuin esimerkiksi POP:lla tai Zooropalla (kun unohdetaan klassikot One, Even better... ja Until the end of...)."

        Tästä en ole samaa mieltä. Paketti on kyllä tasaisempi POP:illa, kuin kahdella muulla, mutta juuri mainitsemiesi klassikobiisien ansiosta (mukaanlukien Mysterious ways, Ultra violet, The Fly, Acrobat) levy on klassikko.

        "POP on sulavalinjaisempi ja selvästi monipuolisempi albumi. En ole keksinyt, mistä niitä POP:in arvostelijoita aina riittää.... koska bändi teki 80-luvulla useamman paljon huonomman levyn: Unforgettable Fire, Joshua Tree ja Rattle And Hum."

        POP ei ole saanut kaikkien fanien hyväksyntää, koska se liikkuu niin eri alueella muihin levyihin nähden, eli koneiden osallisuus varmasti on se yksi suurimmista syistä, vaikka eihän POP olekaan mitään eurohumppajumputusta tyyliin Dr. Alban.

        POP on minustakin todella hyvä ja ennenkaikkea monipuolinen levy. Koneita ei ole käytetty liikaa, ehkä liiankin varmistellen. Levy ei ollut niin vallankumouksellinen, kuin edeltäjänsä, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että levy huono olisi. Paketti onkin tasasempi kuin AB:lla ja Zooropalla. Silti ne klassikkobiisit jäivät POPilla liian vähiin, poislukien Staring at the sun, Gone ja Mofo. Ei tämä kuitenkaan haittaa, kun levyllä on puolet biiseistä hyviä ja toiset puolet todella hyviä, lukuunottamatta Miamia, jonka skippaan monesti.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe