sanoitusten merkitys sinulle

tietäjämies

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon Kentin sanoitukset merkitsevät teille muille. Itse pidän Joakim Bergiä yhtenä sukupolvensa parhaimmista sanoittajista. Kentin laulujen sanoitukset liikkuvat jotenkin aivan eri tasolla kuin useimpien pop- ja rock-bändien turhanpäiväiset ja merkityksettömät lallattelut. Ne ovat älykkään, kulttuurinsa ja yhteiskuntansa tuntevan ihmisen kirjoittamia, ja kertovat aina jotain olennaista maailmasta, silloinkin kun ne kertovat niinkin perinteisestä asiasta kuin rakkaus.

9

1710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sundance kid

      Mulla on aika heikko ruotsin kielen taito, että en ymmärrä muuta ku sieltä täältä muutamia sanoja tai lauseita, mutta mitä oon lukenut ja kuullut ni sanat on omaperäisiä mutta kauniita. :) Oonko oikeessa??

      • Suomentaja :)

        Ihastuin Kentiin kuullessani muutama vuosi sitten Dom andran, innostuin ja hankin sanakirjan (ruotsin kielen taito ei ole niin hyvä kuin englannin, suomensin ensin yhden, sitten toisen... :) Ostin Kentin aiemmat levyt, en halunnut imuttaa netistä niinkuin monet. Aiwan loistava bändi loistavine biiseineen. Ja sanoituksineen. "Yksinäinen nainen etsii miestä..."


    • black...rose

      Sanat on tosiaan todella erikoisia, tosi yksinkertasia usein mutta jotenkin aina osuu niin kohdalleen. Tykkään siitä miten sanat kertoo tavallisista oloista ja ihmisistä, ne ei oo sellasia "oi kun rakastan sua" plaa plaa hömpötyksiä, mitenhän se nyt fiksusti selittäis :P Lempparisanat taitaa olla 747, Chans ja Spökstad. Ja ruotsiksi tosiaan, esim 747n merkitys muuttui melkein kokonaan käännöksen kautta. Ruottia en itekkään hirveästi osaa mutta netistä oon etsiny suoria käännöksiä ja joskus pitää itekkin sanakirjan kans ahertaa mutta lopulta ne aukeaa kuitenkin. Kauniita ovat ja ruotsin kielestäkin tykkään nykyisin huomattavasti enemmän.

    • Sundance Kid

      Mulla on sama juttu, oon ruvennu Kentin myötä opiskeleen paljo ahkerammin ruotsii. :D Jocke saa kyllä ruotsin kuulostaan kauniilta!

      • qui

        Hiljattain Tukholmaan muuttaneena suomenruotsalaisena kent-fanina ilahdun kovasti siitä, että kentin biisit on antanut monille suomalaisille positiivisemman vaikutelman ruotsin kielestä. Ehkäpä pitäisi "pakkoruotsin" sijasta soittaa kentin biisejä jo ala-asteella? ;)

        Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, niin sanoitukset on mielestäni melkein puolet laulusta (eli sinä, joka sanoit ettet ymmärrä kuin sana siellä ja täällä, menetät paljon!). Jocke on nero. Näin se vaan on.


      • black...rose
        qui kirjoitti:

        Hiljattain Tukholmaan muuttaneena suomenruotsalaisena kent-fanina ilahdun kovasti siitä, että kentin biisit on antanut monille suomalaisille positiivisemman vaikutelman ruotsin kielestä. Ehkäpä pitäisi "pakkoruotsin" sijasta soittaa kentin biisejä jo ala-asteella? ;)

        Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, niin sanoitukset on mielestäni melkein puolet laulusta (eli sinä, joka sanoit ettet ymmärrä kuin sana siellä ja täällä, menetät paljon!). Jocke on nero. Näin se vaan on.

        "Hiljattain Tukholmaan muuttaneena suomenruotsalaisena kent-fanina ilahdun kovasti siitä, että kentin biisit on antanut monille suomalaisille positiivisemman vaikutelman ruotsin kielestä. Ehkäpä pitäisi "pakkoruotsin" sijasta soittaa kentin biisejä jo ala-asteella? ;)"

        Tuo on oikeasti tosi hyvä pointti, ruotsin opettajat ottakaa onkeen =D Itelle kävi juuri noin että Kentin kautta alko ruotsi enemmän kiinnostaa ja tajusin että se on oikeasti tosi kaunis kieli... Kentin biisien sanat täytyy vaan tajuta ruotsiksi että ne oikeasti aukeaa. Käännöksessä häviää liikaa.


      • milla
        black...rose kirjoitti:

        "Hiljattain Tukholmaan muuttaneena suomenruotsalaisena kent-fanina ilahdun kovasti siitä, että kentin biisit on antanut monille suomalaisille positiivisemman vaikutelman ruotsin kielestä. Ehkäpä pitäisi "pakkoruotsin" sijasta soittaa kentin biisejä jo ala-asteella? ;)"

        Tuo on oikeasti tosi hyvä pointti, ruotsin opettajat ottakaa onkeen =D Itelle kävi juuri noin että Kentin kautta alko ruotsi enemmän kiinnostaa ja tajusin että se on oikeasti tosi kaunis kieli... Kentin biisien sanat täytyy vaan tajuta ruotsiksi että ne oikeasti aukeaa. Käännöksessä häviää liikaa.

        hihii, mulle kävi samalla tavalla.. ennen en osannu yhtään ruotsii, mut innostuin suomentaan kentin kappaleita lukiossa ja kirjotinkin sit ruotsista een kentin ansiosta.


    • celcius

      Kyllä oon ainakin ite löytäny paljonkin osuvia sanoituksia, en nyt välttämättä biisin lyriikoita kokonaisuudessaan voi itteeni samaistaa (?) mutta kyllä esim. Indianer, Thinner, När det blåser på månen, Noll ja esim. uusimmalta Romeo återvänder ensam kolahtaa aika kovaakin muhun itteeni sellasina tiettyinä pikkupätkinä. (Käsittääkö tätä kukaan?) Monissa biiseissä taas ei välttämättä niinkään ne sanat vaan se välittyvä tunnelma kolahtaa, näin esim. Gummibandissa.

    • titmouse

      Totta puhut. Itse pidän sanoitusten yksinkertaisuudesta, pienillä lausella kerrotaan suurempi asia. Tykkään ehkä eniten tuon Lilla Egon eli Stoppa Mig Junin sanoituksesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe