Ahti Karjalaisen Sääski sinfonia

Anonyymi

Todella mestarillista ja suorastaan ilmiömäistä puhallinsatsin hallintaa ja vaski ja puupuhallinten käyttöä tässä jo 3. Kertaa tänään kuuntelemassa ahti patalakki karjalaisen jyväskylän kaupunginorkesterin 1. Legendaarisen kapellimestarin itsensä johtamassa tyyliltään uusklassisessa, ei enää kansallisromanttisessa, moskiittosinfoniassaan v. 1978, jonka ehkä hersyvimmät jaksot, vaikuttavimmat nousut ja orkestraaliset efektit vaskeen valettuine portaikkoineen näkökenttämme takana kohoavaan taivaaseen romanttisen lauluteeman aavistuksessaan ainoan kerran teoksessa kätkeytyvät puhallinpolyfonian sävyttämään andante sostenutosaan alkaen 1. osan alun pitkästä patarummun tremolopäristyksestä, ja vaskien juhlallisesta avauksesta , puhallinten onomatopoeettisesti imitoivasta moskiittosurinasta taidokkaine kehittelyineen ja vaskien huipennuksineen päättyen teoksen keveimpään 3. osaan jossa on pitkää nenää näyttävälle neoklassismille ominaista terävää ironiaa sen miltei karnevalistisessa vaskien säihkettä tulvivassa kulussaan. Värikäs teos.

Mutta on tämä karjalaisen moskiitto sitten kiehtova teos kun sen taas äsken kuuntelin. 3. osa allegro molto on mukaansatempaavimpia sinfonian finaaleja joita olen kuullut. Iho kananlihalla sängynreunalla istuen sen vauhdikkaasta menosta intouduin hytkymään musiikillisista huumorinpilkahduksista nauttien. Ensimmäinen osassa allegro energico attacca, finaalin vastakohtana, on uusklassiselle sinfonialle epätavallista hurjuutta, mahtipontisuutta ja jopa uhmakkuutta joka tuntuu karjalaisen luonnonläheiseksi humoristiksi mainostettua säveltäjäluonnetta ja tempperamenttia ajatellen yllättävältä varsinkin kun teoksen inspiraation lähteenä ovat olleet mielikuvat suomen aurinkoisimmasta vuodenajasta ja sääskiparven surinasta. 2. Osassa käytetään poikkeuksellisesti nokkahuilua soitinnuksessa. Tsaikovskiaanisen suuren romanttisen lauluteeman ilmestyminen osan huippukohdissa ja eleginen oboe tai englannintorvisoolo humoristisen puhallinsäestyksen yllä musiikin vakavan pohjavireen säilyttäen saivat kylmät väreet kulkemaan selkäpiissä

7

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, se oli tavallaan sääli se että Johannes Virolainen aikoinaan jätti säveltämättä pitkään aikeissa olleen Mäkäräis-sinfoniansa.

      Sanoi syyksi että ihmiset vielä vahingossa kuulevat että sen nimi olisi Näkäräis-sinfonia, ja sehän olisi täysraittiille Johannekselle ollut kauhistus.

      Eikä ottanut onkeensa kun ehdotin että jospa nimeäisi sen sinfoniansa sitten vaikka Hirvikärpäs-sinfoniaksi jos sen nimessä pitää olla jotain hyönteisiin viittavaa.

      • Anonyymi

        Kalevi Ahollahan on muistaakseni ihan kelvollinen hyönteissinfonia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalevi Ahollahan on muistaakseni ihan kelvollinen hyönteissinfonia.

        Tajusin aikoinaan viiveellä miten hieno teos netistä tilaamani Ahti "Patalakki" Karjalaisen sinfonia no 3 "Sääski" opus 107 LP:llä on kun aluksi en kyennyt millään hahmottamaan sen avausosan muotorakennetta ja tematiikkaa enkä saamaan siitä minkäänlaista otetta luullen sitä ensi alkuun atonaaliseksi musiikiksi kunnes vasta useamman kuuntelukerran jälkeen teos näyttäytyi minulle kaikessa musiikillisessa rikkaudessaan ja lumovoimassaan jolloin sängynlaidalla istuen hytkyin innosta sen vauhdikkaan humoristista finaalia kuunnellessani teoksen todistaessa että Karjalainen oli huomattava suomalainen säveltäjä joka suotta on jäänyt Sibeliuksen varjoon vaikka Yle klassisella soitetut Karjalaisen 1. viulukonsertto ja sellokonsertto olivatkin paljon vaatimattomampaa ainesta säveltäjän saavuttaessa täyden kypsyytensä luultavasti vasta 1970 luvulla niin hieno kuin 1940 luvulla sävelletty tälle luonnonläheiselle humoristille luonteenomainen sarja oboelle ja orkesterille jo onkin madetojalaisista aiolisista paimenoodeistaan huolimatta.

        Ahti karjalaisen 1. pasuunakonsertto laveasti laulavine diatonisine teemoineen harmonian edetessä kolmisointuina johon säveltäjä lisää mielellään sekstin, ääri-osien ollessa rondomuotoisia minkään niistä eksymättä kovin kauas omasta tonaliteetistaan ja siis varsin perinteistä tonaalista konserttomusiikkia tältä Sibeliusakatemian pasuunansoiton opettajalta joka oli Helsingin kaupungin orkesterin ykköspasunisti.
        '
        Konserttisarjassa fagotille ja orkesterille on uusklassisten tyylipiirteiden lisäksi 1800 luvun balettimusiikkiin assosioituvia piirteitä.

        Sotamuistoja laukauksineen sisältävän 1. sinfonian romanttista juonnetta klassisessa muodonkäsittelyssään peittää pyrkimys polyfoniaan finaalin yhdistäessä edellisten osien teemat kontrapunktisesti käsitellen niitä yhtaikaa tilintekona tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tajusin aikoinaan viiveellä miten hieno teos netistä tilaamani Ahti "Patalakki" Karjalaisen sinfonia no 3 "Sääski" opus 107 LP:llä on kun aluksi en kyennyt millään hahmottamaan sen avausosan muotorakennetta ja tematiikkaa enkä saamaan siitä minkäänlaista otetta luullen sitä ensi alkuun atonaaliseksi musiikiksi kunnes vasta useamman kuuntelukerran jälkeen teos näyttäytyi minulle kaikessa musiikillisessa rikkaudessaan ja lumovoimassaan jolloin sängynlaidalla istuen hytkyin innosta sen vauhdikkaan humoristista finaalia kuunnellessani teoksen todistaessa että Karjalainen oli huomattava suomalainen säveltäjä joka suotta on jäänyt Sibeliuksen varjoon vaikka Yle klassisella soitetut Karjalaisen 1. viulukonsertto ja sellokonsertto olivatkin paljon vaatimattomampaa ainesta säveltäjän saavuttaessa täyden kypsyytensä luultavasti vasta 1970 luvulla niin hieno kuin 1940 luvulla sävelletty tälle luonnonläheiselle humoristille luonteenomainen sarja oboelle ja orkesterille jo onkin madetojalaisista aiolisista paimenoodeistaan huolimatta.

        Ahti karjalaisen 1. pasuunakonsertto laveasti laulavine diatonisine teemoineen harmonian edetessä kolmisointuina johon säveltäjä lisää mielellään sekstin, ääri-osien ollessa rondomuotoisia minkään niistä eksymättä kovin kauas omasta tonaliteetistaan ja siis varsin perinteistä tonaalista konserttomusiikkia tältä Sibeliusakatemian pasuunansoiton opettajalta joka oli Helsingin kaupungin orkesterin ykköspasunisti.
        '
        Konserttisarjassa fagotille ja orkesterille on uusklassisten tyylipiirteiden lisäksi 1800 luvun balettimusiikkiin assosioituvia piirteitä.

        Sotamuistoja laukauksineen sisältävän 1. sinfonian romanttista juonnetta klassisessa muodonkäsittelyssään peittää pyrkimys polyfoniaan finaalin yhdistäessä edellisten osien teemat kontrapunktisesti käsitellen niitä yhtaikaa tilintekona tavallaan.

        Karjalaisen Ahdin Sääski sinfoniaa kuuntelin pitkän tauon jälkeen saadessani levysoittimeni toimintakuntoon ällistynyt ilme kasvoillani musiikin pakahduttavasta voimasta ja hämmästyen sinfonian eri osien välisestä tunnelmien vastakkaisuudesta vaikuttavan pakahduttavan ensiosan omatessa ripauksen tiettyä uhmakkuutta, hurjuutta ja myrskyisyyttäkin lähinnä jyhkeäsointisten pasuunoiden mahtipontisissa eleissä ja aiheissa, mutta ei ehkä kuitenkaan sisällä mieleenpainuvia teemoja, niin siihen verrattuna vauhdikkaan karnevalistinen finaali klamimaisissa huumorinpilkahduksissaan on kerrassaan hulvaton rykäisy hytkyessäni sen tahdissa kuin karusellissa ikään.

        Vaikuttaa niin kuin avausosan tematiikassa olisi alluusioita ja motiivisia yhtymäkohtia johonkin Sibeliuksen tunnettuun teokseen kenties Tapiolaan mutta en saanut mieleeni mistä teoksesta on kyse ellei kyse ole juuri edellä mainitusta sävelruosta ja sen nopeista puhallinkuvioista eräässä kohdassa.

        Tuntuu kuin Karjalainen olisi tuuminut että pistänpä esikuvaani paremmaksi ja sävellän teoksen jossa on enemmän ekspressiivistä ja emotionaalista voimaa kuten sääsken ensiosassa joka loppumattomine huipennuksineen ja jännitteineen avaa aivan toisenlaisen ulottuvuuden mielen syövereihin kuin paljon pidättyväisempi, steriilimpi ja tunneskaalaltaan hillitympi esikuvansa sikäli kuin osun arvioissani oikeaan mitä tulee Sääski sinfonian saamiin vaikutteisiin ja niiden alkuperään.

        Tästä finaali osasta ja kappaleesta tulisi hitti jos yleisön annettaisi edes joskus kuulla sitä sillä niin vastustamatonta on sen vauhdikas ja koomiseksi äityvä huumorin täyteinen meno etten ole kuullut koskaan ennen mitään vastaavaa vaikka samalla musiikissa ja sen viattomassa ja lapsenomaisessa riehakkuudessa on jotakin syvästi liikuttavaa.

        On myös säveltäjiä joiden teoksista silmiinpistävästi puuttuu syvempi ulottuvuus ja syvin olemus mutta ovat silti paradoksaalisesti tavattoman populaareja ja vakiinnuttaneet paikkansa kaanonissa ja ydinrepertoaarissa päinvastoin kuin jotkut teoksillaan syvemmän merkityksen omaavat unohdetut säveltäjät joita suomessakin on lukuisia.

        On tietenkin myös mahdollista etteivät sävelteoksen syvimmät salat ja sen emotionaalinen sisältö paljastu kuulijalle milloinkaan teoksen aukeamatta syvimpiä syövereitään myöten jos vastaanottaja ei ole kyllin voimakkaasti samaistunut kuulemaansa teokseen ja pääse siihen ikään kuin sisälle kokeakseen katharsiksen.

        Joissakin tapauksissa jokin emotionaalisesti tyhjä teos saattaa viehättää kyllä ensikuulemalta vastaanottajaa sibeliaanisella jousikudoksellaan ja tremolollaan mutta useampaan kertaan kuunneltuna paljastuukin sisällöltään emotionaalisesti köyhäksi ja perin ontoksi teokseksi jossa ei ole substanssia.

        Kaikkein pinnallisin ja merkityksettömin musiikki aukeaakin kuulijalle jo yhden kuuntelukerran jälkeen mutta ei jätä sieluun syvempiä jälkiä eikä omaa suurten ja painokkaampien teosten tavoin suurempaa sisäistä panosta jonka toteaminen edellyttää perinpohjaisempaa tutustumista sävelteokseen ennen kuin vasta sen syvin olemus paljastuu älylle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tajusin aikoinaan viiveellä miten hieno teos netistä tilaamani Ahti "Patalakki" Karjalaisen sinfonia no 3 "Sääski" opus 107 LP:llä on kun aluksi en kyennyt millään hahmottamaan sen avausosan muotorakennetta ja tematiikkaa enkä saamaan siitä minkäänlaista otetta luullen sitä ensi alkuun atonaaliseksi musiikiksi kunnes vasta useamman kuuntelukerran jälkeen teos näyttäytyi minulle kaikessa musiikillisessa rikkaudessaan ja lumovoimassaan jolloin sängynlaidalla istuen hytkyin innosta sen vauhdikkaan humoristista finaalia kuunnellessani teoksen todistaessa että Karjalainen oli huomattava suomalainen säveltäjä joka suotta on jäänyt Sibeliuksen varjoon vaikka Yle klassisella soitetut Karjalaisen 1. viulukonsertto ja sellokonsertto olivatkin paljon vaatimattomampaa ainesta säveltäjän saavuttaessa täyden kypsyytensä luultavasti vasta 1970 luvulla niin hieno kuin 1940 luvulla sävelletty tälle luonnonläheiselle humoristille luonteenomainen sarja oboelle ja orkesterille jo onkin madetojalaisista aiolisista paimenoodeistaan huolimatta.

        Ahti karjalaisen 1. pasuunakonsertto laveasti laulavine diatonisine teemoineen harmonian edetessä kolmisointuina johon säveltäjä lisää mielellään sekstin, ääri-osien ollessa rondomuotoisia minkään niistä eksymättä kovin kauas omasta tonaliteetistaan ja siis varsin perinteistä tonaalista konserttomusiikkia tältä Sibeliusakatemian pasuunansoiton opettajalta joka oli Helsingin kaupungin orkesterin ykköspasunisti.
        '
        Konserttisarjassa fagotille ja orkesterille on uusklassisten tyylipiirteiden lisäksi 1800 luvun balettimusiikkiin assosioituvia piirteitä.

        Sotamuistoja laukauksineen sisältävän 1. sinfonian romanttista juonnetta klassisessa muodonkäsittelyssään peittää pyrkimys polyfoniaan finaalin yhdistäessä edellisten osien teemat kontrapunktisesti käsitellen niitä yhtaikaa tilintekona tavallaan.

        "Karjalainen oli huomattava suomalainen säveltäjä joka suotta on jäänyt Sibeliuksen varjoon"

        ... ja se sitten oli Sibeliuksen syy, mutta ei Karjalaisen syy, vaikka Karjalainen jos olisi helpostikin pystynyt korjaamaan tilanteen säveltämällä yhtä hyviä tai parempia hittejä eli biisejä kuin mitä Sibelius sävelsi.

        Toki asiaa voi sittenkin myös tarkistella toisestakin näkökulmasta ja väittää että on se kumminkin Sibeliuksen syy, mitä sävelsi parempia hittejä eli biisejä kuin Karjalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Karjalainen oli huomattava suomalainen säveltäjä joka suotta on jäänyt Sibeliuksen varjoon"

        ... ja se sitten oli Sibeliuksen syy, mutta ei Karjalaisen syy, vaikka Karjalainen jos olisi helpostikin pystynyt korjaamaan tilanteen säveltämällä yhtä hyviä tai parempia hittejä eli biisejä kuin mitä Sibelius sävelsi.

        Toki asiaa voi sittenkin myös tarkistella toisestakin näkökulmasta ja väittää että on se kumminkin Sibeliuksen syy, mitä sävelsi parempia hittejä eli biisejä kuin Karjalainen.

        Juuri tuossa eilen tuumin että ottaisin autiolle saarelle ilman muuta mieluummin karjalaisen emotionaalisessa ja ekspressiivisessä voimassaan hektisen sääski sinfonian kuin Sibben löysän ja vetelän Tapiolan tai 7. sinfonian vaikka lieneekin niin että kenties jopa Ikonen on Karjalaista merkittävämpi sinfonikko mieleenpainuvamman temaattisen aineksen takia.

        Jaa ei se finaali kuitenkaan aivan täyttänytkään siihen asetettuja odotuksia vaan on ilmeisesti hieman heikompi ja vaatimattomampi osa musiikillisesti eikä kuitenkaan niin ratkiriemukas kuin aluksi kuvittelin ja luulin eikä avausosakaan ole niin yhtenäinen ja säilytä tunnelmaansa häiriintymättä osan loppuun saakka kuten aluksi vaikutti kun kuuntelin osan kokonaisuudessaan pakahtuneena vaan suvanto jaksossa kun hektinen tunnelma hetkeksi rauhoittuu ja musiikin intensiteetti herpaantuu ja katoaa ratkaisevasti enkä kyennyt enää haltioitumaan yhtä voimakkaasti. täytyy kuunnella sitä vielä uudelleen josko nappaisi kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuossa eilen tuumin että ottaisin autiolle saarelle ilman muuta mieluummin karjalaisen emotionaalisessa ja ekspressiivisessä voimassaan hektisen sääski sinfonian kuin Sibben löysän ja vetelän Tapiolan tai 7. sinfonian vaikka lieneekin niin että kenties jopa Ikonen on Karjalaista merkittävämpi sinfonikko mieleenpainuvamman temaattisen aineksen takia.

        Jaa ei se finaali kuitenkaan aivan täyttänytkään siihen asetettuja odotuksia vaan on ilmeisesti hieman heikompi ja vaatimattomampi osa musiikillisesti eikä kuitenkaan niin ratkiriemukas kuin aluksi kuvittelin ja luulin eikä avausosakaan ole niin yhtenäinen ja säilytä tunnelmaansa häiriintymättä osan loppuun saakka kuten aluksi vaikutti kun kuuntelin osan kokonaisuudessaan pakahtuneena vaan suvanto jaksossa kun hektinen tunnelma hetkeksi rauhoittuu ja musiikin intensiteetti herpaantuu ja katoaa ratkaisevasti enkä kyennyt enää haltioitumaan yhtä voimakkaasti. täytyy kuunnella sitä vielä uudelleen josko nappaisi kuitenkin.

        Jaa, ei tuo Ahti Karjalaisen Sääski sinfonia lunastanutkaan siihen asetettuja odotuksia vaan loputtomissa nousevissa sekvensseissään jotka luovat mekaanisen vaikutelman vaikutelman mieleenpainuvan temaattisen materiaalin loistaessa poissaolollaan .

        Olen tainnut mennä hieman retkuun hankkiessani aikoinaan tuon levyn vaikka musiikki osittain pakahduttavalta vaikuttaakin mutta eipähän kukaan ole myöskään suitsuttanut ylistystään ko. säveltäjälle jonka sarjasta oboelle ja orkesterille pari osaa lienee Karjalaien parasta musiikkia ja ehkäpä pasuunakonsertto no 1, mene ja tiedä.
        Pitkään se sääski sinfonia kuitenkin piti otteessaan ottaen huomioon että olen joskus ennenkin kuunnellut sitä pakahtuneena ja kirjoittanut haltioituneen selonteon tänne nettiin mutta näköjään musiikillinen ymmärrykseni on piirun verran kehittynyt kun pääsin ikään kuin jyvälle sääski sinfonian heikkouksista ja maneereista paljastuen näin ollen melko triviaaliksi tekeleeksi vaikka sitä merkittävämmäksi sinfoniaksi luulinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      331
      7179
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4388
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3175
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2987
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1826
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      216
      1773
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe