On käsittämätöntä että levy-yhtiöt levyttävät taloudellisessa voiton tavoittelussaan kernaammin vaikka kuuluisien säveltäjien keskeneräisiä ja jopa varsin luonnosmaiseen hahmoon ja muotoon jääneitä, jälkeenpäin kömpelösti orkestroituja ja rekonstruoituja sinfonian raakileita ja torsoja, joissa ei ole nimeksikään emotionaalista voimaa ja sisältöä sen sijaan että esim. levytettäisiin odotuksiin ja heikkoon tunnettuuteen nähden sitä mestarillisempien, ammattitaitoisempien ja visionäärisempien postromanttisten suomalaissäveltäjien anakronistisia sinfonioita joissa on näistä sinfonian fragmenteista puuttuvaa romanttista hehkua ja tunnetta enemmän ja kuulija, mikäli on säveltäjän visioiden kanssa samalla aaltopituudella, voi kokea ja tuntea syvästi hänen sinfonioihinsa objektivoituna tunteena valetun hengenpalon joka ylittää reippaasti fragmentaariseen muotoon jääneiden kömpelösti täydennettyjen sinfonian torsojen emotionaalisen vaikutuksen Tuukkasen 2. , 4. tai 6. tai Saikkolan 2. sinfonian voittaessa emotionaalisella hehkullaan ja voimallaan mitä todennäköisimmin mennen tullen Beethovenin "10. sinfonian" ontuvaa klassismia tavoittelevan hauraan musiikillisen ilmaisun.
Tähän liittyen Schopenhauer onkin osuvasti kirjoittanut että muut ihmiset saavat tietoa neroista sangen myöhään ja senkin he omaksuvat vain hyvässä uskossa josta voimme tehdä sen johtopäätöksen että tieto neroista liikkuu varsin hitaasti ihmiseltä toiselle ja siksi niin monet säveltäjätkin ovat jääneet unholaan tai heidän taiteensa on ymmärretty väärin.
Hyvänä esimerkkinä tästä populariteetin sokaisemasta levytyspolitiikasta on Toivo Kuulan Jupiter sinfonian torson päätyminen levylle sen sijaan että olisi ymmärretty levyttää jonkun unohduksiin jääneen todellisen suomalaissinfonikon väkeviä ja kokonaan valmistuneita sinfonioita joten onko nyt niin että kuuluisat suomalaiset kapellimestaritkaan eivät tunne meikäläistä musiikinhistoriaa edes sen vertaa että tiedoitsisivat Lauri Saikkolan, Kalervo Tuukkasen, Erik Fordellin tai Erkki Aaltosen saavutukset sinfonisen musiikin saralla siitä päätellen että mitä tahansa kelvotonta roskaa saattaa päätyä levylle aitojen ja merkittävien niinikään joskus kansansuosiota nauttineiden kokonaisten sinfonioiden sijaan viitaten Erkki Aaltosen 2. sinfoniaan vai painaako nyt Toivo Kuulan säveltäjänä nauttima populariteetti vaakakupissa enemmän kuin aito ja rehellinen säveltaide todellisten sinfonikoiden mestarillisina ja niinikään kansansuosiota nauttineina täydellisinä ja kokonaisina sinfonioina eikä minään kömpelösti orkestroituina fragmentteina?
Niin paljon kuin olen nuoruudessa Toivo Kuulaa ihaillutkin kuorosäveltäjänä en voi sulattaa sitä että hänen keskeneräiseksi ja suorastaan lyhyeksi torsoksi jäänyttä Jupiter sinfoniaansa esitetään Yle radio 1:ssä sinfonia-epiteetillä varustettuna muiden aiemmin mainitsemieni suomalaismestarien kokonaisten sinfonioiden kustannuksella.
Kun Kuulan lyhyehkön Jupiter katkelman kuulee ymmärtää miksi hän jätti sen kesken, sinfoniaan huonosti sopivan materiaalin, amatöörimäisen orkestroinnin, kömpelön puhallinsatsin, äänenkuljetuksensa krampinomaisuuden ja olemattomien visioiden vuoksi ellei sitten ajautunut peräti tonaaliseen umpikujaan. Joonas Kokkonen puolestaan totesi Saikkolan 1. La Campale sinfoniasta että siinä on sinfoniaan hyvin sopivaa materiaalia.
Miksei esimerkiksi Saikkolankaan sinfonioita esitetä tai levytetä koskaan? Ehkä vain siksi ettei Saikkolan maine säveltäjänä ole yhtä suuri kuin Kuulalla tai Sibeliuksella eikä säveltäjän katsota olevan siksi niin myyvä että hänen keskeisimpään tuotantoonsa kuuluvia sinfonioita kannattaisi levyttää joitakin vaatimattomia kamarimusiikkiteoksia lukuunottamatta. Niin naiivi ja tyhmä voi olla ihminen.
Sinfonioita vaiko fragmentteja?
5
71
Vastaukset
- Anonyymi
"On käsittämätöntä että levy-yhtiöt levyttävät taloudellisessa voiton tavoittelussaan kernaammin vaikka kuuluisien säveltäjien keskeneräisiä ja jopa varsin luonnosmaiseen hahmoon ja muotoon jääneitä, jälkeenpäin kömpelösti orkestroituja ja rekonstruoituja sinfonian raakileita ja torsoja..."
Mutta vielä käsittämättömämpää olisi se etteivät ne levy-yhtiöt tavoittelisi toiminnallaan voittoa, sillä voittoa tuottamaton yhtiö hyvin pian lakkaa olemasta yhtiö ja muuttuu konkurssipesäksi.- Anonyymi
Mutta myyvätkö esim, kansallissäveltäjän yhä uudelleen ja uudelleen levytetyt sinfoniat joistakin luonnosmaisista sinfoniafragmenteista nyt puhumattakaan niin hyvin että niiden levyttäminen olisi kannattavaa ja tuottaisi levy-yhtiöille voittoa?
- Anonyymi
Mie en koskaan arvioi musaa myyntilukujen &suosion perusteella.
- Anonyymi
Minusta on suurta tyhmyyttä levyttää jatkuvasti ikään kuin samojen naamojen musiikkia ja sinfonioita kun valinnanvaraa musiikin suhteen on paljon enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta on suurta tyhmyyttä levyttää jatkuvasti ikään kuin samojen naamojen musiikkia ja sinfonioita kun valinnanvaraa musiikin suhteen on paljon enemmän.
Valinnanvaraa musiikin suhteen on rutkasti enemmänkin käsittäen koko 1900 luvun laajan valikoiman ja tarjonnan kymmenine unohdettuine säveltäjänimineen joista monet ovat kirjoittaneet sangen laadukastakin musiikkia ja joiltakin heiltä on jo entuudestaan päätynyt jonkin verran musiikkia levylle mutta ennen muuta valtava määrä sinfonioita kaihtaa yhä levyttämistä jos ajatellaan vaikka yhden suuren vaietun sinfonikon Erik Fordellin koko laajaa sinfoniatuotantoa 44 sinfoniallaan tai Saikkolan 10 sinfonian tuotantoa joista ei ole levytetty ainuttakaan sinfoniaa sillä jotkut ammattimuusikotkin ovat syyllistyneet sellaiseen leväperäiseen lausumaan suomalaisista sinfonioista että "eiköhän niitä ole jo aika hyvin levytetty" vaikka suurin osa niistä lepää yhä kansalliskirjaston arkistojen uumenissa kyseisen lausuman osoittaessa paitsi suurta piittaamattomuutta musiikillisesta perinnöstä myös suurta tietämättömyyttä asiasta mikä tällaisen tavallisen musiikin kuluttajan näkökulmasta vaikuttaa hyvin oudoksuttavalta asenteelta arvokasta musiikillista perintöämme kohtaan eikä edes yleisradio ole vaivautunut esittämään kattavammin näiden suurten vaiettujen säveltäjien tuotantoa kanavillaan ilmeisesti lähetysoikeuksien puuttumisen takia vaan saamme yhä kuulla unohdettujen klassismin ajan peruukkipäiden ajan hampaan nakertamia teoksia joista suuret ajatukset itsepintaisesti kaihtavat 1900 luvun tuntemattomien suomiklassikoiden sijaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768