On käsittämätöntä että levy-yhtiöt levyttävät taloudellisessa voiton tavoittelussaan kernaammin vaikka kuuluisien säveltäjien keskeneräisiä ja jopa varsin luonnosmaiseen hahmoon ja muotoon jääneitä, jälkeenpäin kömpelösti orkestroituja ja rekonstruoituja sinfonian raakileita ja torsoja, joissa ei ole nimeksikään emotionaalista voimaa ja sisältöä sen sijaan että esim. levytettäisiin odotuksiin ja heikkoon tunnettuuteen nähden sitä mestarillisempien, ammattitaitoisempien ja visionäärisempien postromanttisten suomalaissäveltäjien anakronistisia sinfonioita joissa on näistä sinfonian fragmenteista puuttuvaa romanttista hehkua ja tunnetta enemmän ja kuulija, mikäli on säveltäjän visioiden kanssa samalla aaltopituudella, voi kokea ja tuntea syvästi hänen sinfonioihinsa objektivoituna tunteena valetun hengenpalon joka ylittää reippaasti fragmentaariseen muotoon jääneiden kömpelösti täydennettyjen sinfonian torsojen emotionaalisen vaikutuksen Tuukkasen 2. , 4. tai 6. tai Saikkolan 2. sinfonian voittaessa emotionaalisella hehkullaan ja voimallaan mitä todennäköisimmin mennen tullen Beethovenin "10. sinfonian" ontuvaa klassismia tavoittelevan hauraan musiikillisen ilmaisun.
Tähän liittyen Schopenhauer onkin osuvasti kirjoittanut että muut ihmiset saavat tietoa neroista sangen myöhään ja senkin he omaksuvat vain hyvässä uskossa josta voimme tehdä sen johtopäätöksen että tieto neroista liikkuu varsin hitaasti ihmiseltä toiselle ja siksi niin monet säveltäjätkin ovat jääneet unholaan tai heidän taiteensa on ymmärretty väärin.
Hyvänä esimerkkinä tästä populariteetin sokaisemasta levytyspolitiikasta on Toivo Kuulan Jupiter sinfonian torson päätyminen levylle sen sijaan että olisi ymmärretty levyttää jonkun unohduksiin jääneen todellisen suomalaissinfonikon väkeviä ja kokonaan valmistuneita sinfonioita joten onko nyt niin että kuuluisat suomalaiset kapellimestaritkaan eivät tunne meikäläistä musiikinhistoriaa edes sen vertaa että tiedoitsisivat Lauri Saikkolan, Kalervo Tuukkasen, Erik Fordellin tai Erkki Aaltosen saavutukset sinfonisen musiikin saralla siitä päätellen että mitä tahansa kelvotonta roskaa saattaa päätyä levylle aitojen ja merkittävien niinikään joskus kansansuosiota nauttineiden kokonaisten sinfonioiden sijaan viitaten Erkki Aaltosen 2. sinfoniaan vai painaako nyt Toivo Kuulan säveltäjänä nauttima populariteetti vaakakupissa enemmän kuin aito ja rehellinen säveltaide todellisten sinfonikoiden mestarillisina ja niinikään kansansuosiota nauttineina täydellisinä ja kokonaisina sinfonioina eikä minään kömpelösti orkestroituina fragmentteina?
Niin paljon kuin olen nuoruudessa Toivo Kuulaa ihaillutkin kuorosäveltäjänä en voi sulattaa sitä että hänen keskeneräiseksi ja suorastaan lyhyeksi torsoksi jäänyttä Jupiter sinfoniaansa esitetään Yle radio 1:ssä sinfonia-epiteetillä varustettuna muiden aiemmin mainitsemieni suomalaismestarien kokonaisten sinfonioiden kustannuksella.
Kun Kuulan lyhyehkön Jupiter katkelman kuulee ymmärtää miksi hän jätti sen kesken, sinfoniaan huonosti sopivan materiaalin, amatöörimäisen orkestroinnin, kömpelön puhallinsatsin, äänenkuljetuksensa krampinomaisuuden ja olemattomien visioiden vuoksi ellei sitten ajautunut peräti tonaaliseen umpikujaan. Joonas Kokkonen puolestaan totesi Saikkolan 1. La Campale sinfoniasta että siinä on sinfoniaan hyvin sopivaa materiaalia.
Miksei esimerkiksi Saikkolankaan sinfonioita esitetä tai levytetä koskaan? Ehkä vain siksi ettei Saikkolan maine säveltäjänä ole yhtä suuri kuin Kuulalla tai Sibeliuksella eikä säveltäjän katsota olevan siksi niin myyvä että hänen keskeisimpään tuotantoonsa kuuluvia sinfonioita kannattaisi levyttää joitakin vaatimattomia kamarimusiikkiteoksia lukuunottamatta. Niin naiivi ja tyhmä voi olla ihminen.
Sinfonioita vaiko fragmentteja?
5
109
Vastaukset
- Anonyymi
"On käsittämätöntä että levy-yhtiöt levyttävät taloudellisessa voiton tavoittelussaan kernaammin vaikka kuuluisien säveltäjien keskeneräisiä ja jopa varsin luonnosmaiseen hahmoon ja muotoon jääneitä, jälkeenpäin kömpelösti orkestroituja ja rekonstruoituja sinfonian raakileita ja torsoja..."
Mutta vielä käsittämättömämpää olisi se etteivät ne levy-yhtiöt tavoittelisi toiminnallaan voittoa, sillä voittoa tuottamaton yhtiö hyvin pian lakkaa olemasta yhtiö ja muuttuu konkurssipesäksi.- Anonyymi
Mutta myyvätkö esim, kansallissäveltäjän yhä uudelleen ja uudelleen levytetyt sinfoniat joistakin luonnosmaisista sinfoniafragmenteista nyt puhumattakaan niin hyvin että niiden levyttäminen olisi kannattavaa ja tuottaisi levy-yhtiöille voittoa?
- Anonyymi
Mie en koskaan arvioi musaa myyntilukujen &suosion perusteella.
- Anonyymi
Minusta on suurta tyhmyyttä levyttää jatkuvasti ikään kuin samojen naamojen musiikkia ja sinfonioita kun valinnanvaraa musiikin suhteen on paljon enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta on suurta tyhmyyttä levyttää jatkuvasti ikään kuin samojen naamojen musiikkia ja sinfonioita kun valinnanvaraa musiikin suhteen on paljon enemmän.
Valinnanvaraa musiikin suhteen on rutkasti enemmänkin käsittäen koko 1900 luvun laajan valikoiman ja tarjonnan kymmenine unohdettuine säveltäjänimineen joista monet ovat kirjoittaneet sangen laadukastakin musiikkia ja joiltakin heiltä on jo entuudestaan päätynyt jonkin verran musiikkia levylle mutta ennen muuta valtava määrä sinfonioita kaihtaa yhä levyttämistä jos ajatellaan vaikka yhden suuren vaietun sinfonikon Erik Fordellin koko laajaa sinfoniatuotantoa 44 sinfoniallaan tai Saikkolan 10 sinfonian tuotantoa joista ei ole levytetty ainuttakaan sinfoniaa sillä jotkut ammattimuusikotkin ovat syyllistyneet sellaiseen leväperäiseen lausumaan suomalaisista sinfonioista että "eiköhän niitä ole jo aika hyvin levytetty" vaikka suurin osa niistä lepää yhä kansalliskirjaston arkistojen uumenissa kyseisen lausuman osoittaessa paitsi suurta piittaamattomuutta musiikillisesta perinnöstä myös suurta tietämättömyyttä asiasta mikä tällaisen tavallisen musiikin kuluttajan näkökulmasta vaikuttaa hyvin oudoksuttavalta asenteelta arvokasta musiikillista perintöämme kohtaan eikä edes yleisradio ole vaivautunut esittämään kattavammin näiden suurten vaiettujen säveltäjien tuotantoa kanavillaan ilmeisesti lähetysoikeuksien puuttumisen takia vaan saamme yhä kuulla unohdettujen klassismin ajan peruukkipäiden ajan hampaan nakertamia teoksia joista suuret ajatukset itsepintaisesti kaihtavat 1900 luvun tuntemattomien suomiklassikoiden sijaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24045291Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3011223Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy17910827Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369691Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858508Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236501Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03190Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys282202- 321525
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261490