Urheilua vai säveltaidetta kansalle?

Anonyymi

Minusta on huvittavaa kun mediassa puhutaan koko ajan vain suomalaisten mahdollisesta urheilumenestyksestä niin kuin jonkun ampumahiihtäjän 5. sija antaisi minulle minkäänlaisia emotionaalisia kokemuksia tai katharsista vaikka voittaisi koko kilpailun kuten sentään älylliseltä ja psyykkiseltä potentiaaliltaan huippusuorituksiin kykenevien henkistä kulttuuria edustavien säveltaiteilijoiden sinfoniat ja vaikka edustavatkin parasta mitä suomi voi tarjota kansalaisilleen, ei uutisoida missään mediassa saati että olisivat edes levytetty vaan ne on itse löydettävä ja syväluodattava.

Minä mm. koin lähimenneisyydessä rintakehäni miltei musertuvan vanhempieni antiikkisen Chippendale parivuoteen sängynpatjaa vasten suomalaisen Kalervo Tuukkasen Meri sinfonian Myrsky osaa kuunnellessa ja johdin lumoutuneena kuin paraskin kapellimestari CD levyltä sen mielikuvituksellisen kaunista laajamittaista ja avaraa avausosaa impressionistisen pehmeässä aaltomaisessa melodiikassaan jota ei ole tuubissa eikä spotifyssa ja kuuntelin Jussi Jalaksen johtamana Melartinin 5. sinfoniaa pakahtuneena polte rinnassa .

Näiden musiikillisten kokemusten innostamana toivoisinkin levytettävän enemmän unohdettuja suomalaisia sinfonioita kansalle hengenravinnoksi tyydyttämään kulttuurin nälkää ja emotionaalisten kokemusten tarvetta.

13

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todellista paremmuutta kansakuntien välillä ei mitata pallopeleissä
      vaan korkeakulttuuristen saavutusten saralla kuten esim. sinfoniamusiikissa jossa ratkeaa kansakunnan todelliset psyykkiset kyvyt ja älyllinen kapasiteetti vaikka onkin niin ettei suomessa historiallisten säveltäjien sinfonioita arevosteta yhtä paljon kuin esim. ruotsissa ja virossa ja siksi kansakuntamme henkiset kyvyt jäävät dokumentoimatta ja taltioimatta CD levylle siinä mittakaavassa kuin naapurimaissa ennekä pysty siten arvioimaan kansamme älyllistä kapasiteettia vaikka onkin selvä että melartin, tuukkanen, saikkola, fougstedt, aaltonen, karjalainen, pesonen, leiviskä, ranta, fordell voittavat ruotsalaiset kollegansa emotionaalisella syvyydellä mitattuna.

      • Anonyymi

        Tarkoitin että kansakuntamme valioyksilöiden ylivertaisert psyykkiset suoritukset ovat suurelta osalta taltioimatta ja dokumentoimatta CD levylle jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin että kansakuntamme valioyksilöiden ylivertaisert psyykkiset suoritukset ovat suurelta osalta taltioimatta ja dokumentoimatta CD levylle jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät.

        "jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät."

        Vaihtoehto 1: olisivat säveltäneet parempia teoksia niin kuka tietää ehkä niitä sitten ei olisi unohdettu.

        Vaihtoehto 2: Entäpä jos Sibelius olisi tahallaan säveltänyt huonompia teoksia kuin mitä sävelsi jotta nuo unohdetut kollegat eivät olisi jääneet niin varjoonsa?

        Toisaalta mistä me voimme tietää että jospa Sibelius jo tahallaan huononsi säveltämiensä teostensa laatua mutta ei vaan huonontanut tarpeeksi?

        Niinpä, eihän Sibelius voinut millään tarkasti tietää kuinka paljon parempi hän noita unohdettuja oli, ehkä hän vain arvioi tilanteen väärin eikä siksi huonontanut teoksiaan tarpeeksi?

        Myös voisi olla aihetta kysyä että miksi vain Sibeliusta syytetään ja solvataan tuosta liian hyvien teosten teosta, samahan tapahtui monille J.S.Bachin ja Mozartin ja Beethovenin ja Tsaikovskin ja monen muun aikalaissäveltäjille. Eikö meidän tai ainakin anti-Sibelius-jihadistin pitäisi kantaa kaunaa myös J.S.Bachille ja W.A.Mozartille ja Beethovenillekin? Ja Tsaikovskille ja Shostakovichille ja Griegille ja Chopinille ja kelle hyvänsä enempi tai vähempi muita paremmalle ja siksi suositummalle säveltäjälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät."

        Vaihtoehto 1: olisivat säveltäneet parempia teoksia niin kuka tietää ehkä niitä sitten ei olisi unohdettu.

        Vaihtoehto 2: Entäpä jos Sibelius olisi tahallaan säveltänyt huonompia teoksia kuin mitä sävelsi jotta nuo unohdetut kollegat eivät olisi jääneet niin varjoonsa?

        Toisaalta mistä me voimme tietää että jospa Sibelius jo tahallaan huononsi säveltämiensä teostensa laatua mutta ei vaan huonontanut tarpeeksi?

        Niinpä, eihän Sibelius voinut millään tarkasti tietää kuinka paljon parempi hän noita unohdettuja oli, ehkä hän vain arvioi tilanteen väärin eikä siksi huonontanut teoksiaan tarpeeksi?

        Myös voisi olla aihetta kysyä että miksi vain Sibeliusta syytetään ja solvataan tuosta liian hyvien teosten teosta, samahan tapahtui monille J.S.Bachin ja Mozartin ja Beethovenin ja Tsaikovskin ja monen muun aikalaissäveltäjille. Eikö meidän tai ainakin anti-Sibelius-jihadistin pitäisi kantaa kaunaa myös J.S.Bachille ja W.A.Mozartille ja Beethovenillekin? Ja Tsaikovskille ja Shostakovichille ja Griegille ja Chopinille ja kelle hyvänsä enempi tai vähempi muita paremmalle ja siksi suositummalle säveltäjälle.

        Mozart ja beethoven olivatkin miltei yli inhimillisiä säveltäjäneroja joihin ei voi verrata ketään jotakin Bachia, Haydnia tai Schubertia ehkä lukuunottamatta mutta kyllä silti esim. Melartinin sinfonioiden saksalaiseen orkesteritraditioon liittyvä postromanttinen tyyli joka on luonteeltaan huomattavasti kompleksisempi kuin frigidiä klassismia edustavien säveltäjien kuten kansallissäveltäjämme sisäänpäin kääntynyt modaalisuus joka jo sinällään on laadultaan heikompaa ainesta kuin saikkolan, tuukkasen, Karjalaisaen, leiviskän, Pesolan, Fougstedtin, Fordellin ym. verevä ja pakahduttava postromantiikka sillä eivät Sibeliuksen teokset suinkaan olleet liian hyviä vaan pikemminkin suorastaan heikkoja uupuen emotionaalista syvyyttä ja orkestraalista voimaa, staattisina ja askeettisina, mutta sen sijaan nämä edellä mainitut säveltäjät ovat liian tuntemattomia sinfonisesta laadukkuudestaan huolimatta eivätkä riittävän myyviä jotta heidän musiikkiaan kannattaisi levyttää ja esittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät."

        Vaihtoehto 1: olisivat säveltäneet parempia teoksia niin kuka tietää ehkä niitä sitten ei olisi unohdettu.

        Vaihtoehto 2: Entäpä jos Sibelius olisi tahallaan säveltänyt huonompia teoksia kuin mitä sävelsi jotta nuo unohdetut kollegat eivät olisi jääneet niin varjoonsa?

        Toisaalta mistä me voimme tietää että jospa Sibelius jo tahallaan huononsi säveltämiensä teostensa laatua mutta ei vaan huonontanut tarpeeksi?

        Niinpä, eihän Sibelius voinut millään tarkasti tietää kuinka paljon parempi hän noita unohdettuja oli, ehkä hän vain arvioi tilanteen väärin eikä siksi huonontanut teoksiaan tarpeeksi?

        Myös voisi olla aihetta kysyä että miksi vain Sibeliusta syytetään ja solvataan tuosta liian hyvien teosten teosta, samahan tapahtui monille J.S.Bachin ja Mozartin ja Beethovenin ja Tsaikovskin ja monen muun aikalaissäveltäjille. Eikö meidän tai ainakin anti-Sibelius-jihadistin pitäisi kantaa kaunaa myös J.S.Bachille ja W.A.Mozartille ja Beethovenillekin? Ja Tsaikovskille ja Shostakovichille ja Griegille ja Chopinille ja kelle hyvänsä enempi tai vähempi muita paremmalle ja siksi suositummalle säveltäjälle.

        Kuinka voit sanoa noin että olisivat säveltäneet parempia teoksia sillä esim. Saikkolan ekspressiivistä voimaa sisältävä sinfonia traciga on loistava teos joka kevyesti ylittää kansallissäveltäjän vaatimattomat saavutukset sinfonian alalla samoin kuin vaikkapa ahti karjalaisen hieno Sääski sinfoniakin mestarillisessa puhallinsatsin hallinnassa tai raskaan eleginen Pesosen toinen fuugatekniikalla sävelletty sinfonia Tuukkasen 6. puhumattakaan tai miten olisi Fougstedtin tonaalisuudesta poispäin pyrkivä 2. sinfonia kromatiikassaan ja polyfonisessa mestaruudessaan. Ne kaikki ylittävät tyylipuhtaasti kansallissäveltäjän stereotyyppisen kansallisromantiikan ja frigidin klassismin ja ovat erinomaisia mestariteoksia.


    • Anonyymi

      On totta että urheilulla on nykyään paljon isompi näkyvyys ja rooli sähköisissä tiedotusvälineissä verrattuna entisaikoihin ja korkeakulttuurin osuus vastaavasti pienentynyt kun se pitäisi olla päinvastoin mikä todistaa maailman pinnallistumisesta. TV:n uutisetkin ovat täynnä triviaa kun keskiössä pitäisi olla suuret suomalaiset sinfoniat ja taide elämykset.

      • Anonyymi

        Tilanne johtuu paljolti siitä, että ihmiset suosivat näköaistia. Klassisessa nähtävää on kapellimestarin tahtipuikon heiluminen ja soittajien vastaava liikehdintä, jotka eivät ole kovin kiinnostavia.

        Osittain on kyse myös tekniikasta. Nykytelevisiot ja -puhelimet ovat litteitä läpysköjä, joiden kuoriin ei mahdu kunnollista kaiutinta. Korvanapilla kuunneltu sinfonia on kuin seitsemän ruokalajin ravintolaillallinen yhteen astiaan sullottuna ja mikrouunissa lämmitettynä.


    • Anonyymi

      Uusia lajeja on ilmaantunut paljon esimerkiksi olympialaisiin. Siksi tulisi elvyttää tuo olympia-laji nimeltään säveltäminen. Meillähän on siitä lajista maana ja kansana kunniakkaita perinteitäkin kun hopeaa on Lontoon vuoden 1948 kisoista saatu, ja kultakin olisi ollut otettavissa mutta ikävä kyllä korkeanpaikan leiri meni ykkösketjulta O.Merikanto - Sibelius - Klami ihan vituralleen ja niinpä he kieltäytyivät lähtemästä kisoihin jolloin sitten joku C-juniori sinne lähetettiin ja sekin sentään ylsi hopealle.

      • Anonyymi

        Tämän C juniorin sinfoniat ovat tehneet minuun paljon voimakkaamman emotionaalisen vaikutuksen kuin kyseisten kansallissäveltäjien musiikki ja sinfoniat koskaan kuunnellessani Tuukkasen meri sinfoniaa, hengästyneenä, ällistyneenä ja pakahtuneena vaikkakaan minulla ei juuri nyt ole hallussa tuota Finlandia Recordsin CD;levyä jolla soi kyseinen meri sinfonia kokonaisuudessaan sen impressionistisen pehmeästi soivaa laajamittaista avausosaa myöten aaltomaisessa melodiiikassaan ja jota spotifysta ja tuubista ei löydy mutta kuuntelin joskus aikoinaan vanhempieni antiikkisella chippendale parivuoteella meren myrsky osaa fyysisen katharsiksen valloissa niin että tuntui kuin rintakehäni olisi musertunut sängynpatjaa vasten musiikin pakahduttavasta voimasta, vaikutus johon mikään toinen säveltäjä ei ole koskaan pystynyt vaikka myönnänkin että Erkki melartin on tuukkasta laadullisesti korkeammalla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän C juniorin sinfoniat ovat tehneet minuun paljon voimakkaamman emotionaalisen vaikutuksen kuin kyseisten kansallissäveltäjien musiikki ja sinfoniat koskaan kuunnellessani Tuukkasen meri sinfoniaa, hengästyneenä, ällistyneenä ja pakahtuneena vaikkakaan minulla ei juuri nyt ole hallussa tuota Finlandia Recordsin CD;levyä jolla soi kyseinen meri sinfonia kokonaisuudessaan sen impressionistisen pehmeästi soivaa laajamittaista avausosaa myöten aaltomaisessa melodiiikassaan ja jota spotifysta ja tuubista ei löydy mutta kuuntelin joskus aikoinaan vanhempieni antiikkisella chippendale parivuoteella meren myrsky osaa fyysisen katharsiksen valloissa niin että tuntui kuin rintakehäni olisi musertunut sängynpatjaa vasten musiikin pakahduttavasta voimasta, vaikutus johon mikään toinen säveltäjä ei ole koskaan pystynyt vaikka myönnänkin että Erkki melartin on tuukkasta laadullisesti korkeammalla tasolla.

        Olen toki kokenut Mozartista ja Beethovenista kokonaisvaltaisempia ja korkeammanasteisiakin transsinomaisia psykofyysisiä tiloja joissa niin kuin Karajan ja Schopenhauer sanovat tahto ja minuus katoavat tajunnasta ja tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti. Tähän ei uskonnot pysty vaan usko on vain tahdon asia edellyttämättä korkeampaa tietoisuutta ja tahdon ulos tajunnasta tungetuksi tulemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen toki kokenut Mozartista ja Beethovenista kokonaisvaltaisempia ja korkeammanasteisiakin transsinomaisia psykofyysisiä tiloja joissa niin kuin Karajan ja Schopenhauer sanovat tahto ja minuus katoavat tajunnasta ja tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti. Tähän ei uskonnot pysty vaan usko on vain tahdon asia edellyttämättä korkeampaa tietoisuutta ja tahdon ulos tajunnasta tungetuksi tulemista.

        Pallopeleissä kilpaillaan kansojen ja niitä edustavien joukkueiden välillä keskinäisestä paremmuudesta siinä kumpi näistä joukkueista kykenee tekemään enemmän maaleja vastustajan verkkoon, siis siitä kumpi joukkue kykenee toimittamaan pallon tai kiekon vastustan maalivahdin selän taakse kun taas sinfonian säveltäminen mittaa korkeimpia henkisiä ja älyllisiä kykyjä ja on siinä mielessä paljon ruumiin kulttuuria edustavan kilpaurheilun yläpuolella joka ei mittaa oikeastaan muuta kuin fyysistä paremmuutta, ja jonkin verran myös teknistä taitoa pelivälineen käsittelyssä höystettynä ripauksella onnea kun taas kansakuntien välinen todellinen älyllinen etevämmyys ja paremmuus ratkaistaan luovan säveltaiteen alalla ja siksi monet unohdetutkin säveltäjämme ansaitsisivat tulla nostetuksi julkisuuden valokeilaan unohduksen synkästä yöstä edustaessaan kansakunnan valiona korkeimpia henkisiä ja kulttuurisia arvoja sävellystyön hedelmänä syntyneiden sinfonioidensa ansiosta joten voimme todeta että kansakuntien välistä paremmuutta ei ratkaista pelikentillä vaan säveltäjän työpöydällä tämän nerouden tuotteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pallopeleissä kilpaillaan kansojen ja niitä edustavien joukkueiden välillä keskinäisestä paremmuudesta siinä kumpi näistä joukkueista kykenee tekemään enemmän maaleja vastustajan verkkoon, siis siitä kumpi joukkue kykenee toimittamaan pallon tai kiekon vastustan maalivahdin selän taakse kun taas sinfonian säveltäminen mittaa korkeimpia henkisiä ja älyllisiä kykyjä ja on siinä mielessä paljon ruumiin kulttuuria edustavan kilpaurheilun yläpuolella joka ei mittaa oikeastaan muuta kuin fyysistä paremmuutta, ja jonkin verran myös teknistä taitoa pelivälineen käsittelyssä höystettynä ripauksella onnea kun taas kansakuntien välinen todellinen älyllinen etevämmyys ja paremmuus ratkaistaan luovan säveltaiteen alalla ja siksi monet unohdetutkin säveltäjämme ansaitsisivat tulla nostetuksi julkisuuden valokeilaan unohduksen synkästä yöstä edustaessaan kansakunnan valiona korkeimpia henkisiä ja kulttuurisia arvoja sävellystyön hedelmänä syntyneiden sinfonioidensa ansiosta joten voimme todeta että kansakuntien välistä paremmuutta ei ratkaista pelikentillä vaan säveltäjän työpöydällä tämän nerouden tuotteilla.

        Tuskin suomi Itävallalle tai saksalle mahtaisi säveltaiteen kilpakentillä mitään kun Itävallalla ja saksalla on joukkueessaan ihmiskunnan historian suurimpiin neroihin kuuluvat säveltäjät kuten Mozart ja Beethoven ja sitä kautta myös ihmiskunnan ylivoimaisesti suurimpiin saavutuksiin kuuluvia sävelteoksia jolle mikään ei vedä vertoja vaikka ovathan myös mm. A Merikanto, Melartin, Pylkkänen ja Tuukkanen ja kumppanit Saikkola, Pesonen, Leiviskä, Aaltonen ja Fordell kovia tekijöitä 1900 luvun musiikissa jossa kyllä pystymme kilpailemaan saksan kanssa vähintäänkin tasaveroisesti ellemme pistä jopa hieman paremmaksi jos ajatellaan että heiltä löytyy oikeastaan vain Richard Strauss neoklassissisine oopperoineen, Hindemith ja Pfitzner ym. mutta tuskin niin laajaa sinfoniakirjallisuutta kun suomessa on sävelletty Sibeliuksen innoittamana koska saksalaiset modernistit karsastivat perinteisiä muotoja.


      • Anonyymi

        Olympialaisten ohjelmassa ei ole enää taidekilpailua, joka lienee ollut mukana nykymuotoisten olympialaisten lajivalikoimassa 1890 luvulta lähtien Lontoon olympialaisiin saakka, jonka jälkeen taidekilpailu orkesterimusiikkisarjoineen katosivat olympialaisten ohjelmasta tai olisiko oikein sanoa lajivalikoimasta kokonaan, juuri kun suomi oli kahminut suuren mitalisaldon mm. Aalen Tynnin voittamine kultamitaleineen runoudessa ja mm. Kalervo Tuukkasen Karhunpyynnillä voittamineen hopeamitaleineen musiikissa.

        Syynä taidekilpailun katoamiseen olympialaisten ohjelmasta oli se että olympiakomitean päällystöä hiersi ajatus että taidekilpailuun osallistuneet runoilijat, arkkitehdit ja säveltäjät olivat ammattilaisia kun olympialaiset olivat tarkoitettu enemmän amatööriurheilijoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      19
      3983
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      223
      3724
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      99
      2681
    4. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      25
      2630
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      20
      2562
    6. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      35
      2351
    7. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2296
    8. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2286
    9. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      9
      2079
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1801
    Aihe