Urheilua vai säveltaidetta kansalle?

Anonyymi

Minusta on huvittavaa kun mediassa puhutaan koko ajan vain suomalaisten mahdollisesta urheilumenestyksestä niin kuin jonkun ampumahiihtäjän 5. sija antaisi minulle minkäänlaisia emotionaalisia kokemuksia tai katharsista vaikka voittaisi koko kilpailun kuten sentään älylliseltä ja psyykkiseltä potentiaaliltaan huippusuorituksiin kykenevien henkistä kulttuuria edustavien säveltaiteilijoiden sinfoniat ja vaikka edustavatkin parasta mitä suomi voi tarjota kansalaisilleen, ei uutisoida missään mediassa saati että olisivat edes levytetty vaan ne on itse löydettävä ja syväluodattava.

Minä mm. koin lähimenneisyydessä rintakehäni miltei musertuvan vanhempieni antiikkisen Chippendale parivuoteen sängynpatjaa vasten suomalaisen Kalervo Tuukkasen Meri sinfonian Myrsky osaa kuunnellessa ja johdin lumoutuneena kuin paraskin kapellimestari CD levyltä sen mielikuvituksellisen kaunista laajamittaista ja avaraa avausosaa impressionistisen pehmeässä aaltomaisessa melodiikassaan jota ei ole tuubissa eikä spotifyssa ja kuuntelin Jussi Jalaksen johtamana Melartinin 5. sinfoniaa pakahtuneena polte rinnassa .

Näiden musiikillisten kokemusten innostamana toivoisinkin levytettävän enemmän unohdettuja suomalaisia sinfonioita kansalle hengenravinnoksi tyydyttämään kulttuurin nälkää ja emotionaalisten kokemusten tarvetta.

13

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todellista paremmuutta kansakuntien välillä ei mitata pallopeleissä
      vaan korkeakulttuuristen saavutusten saralla kuten esim. sinfoniamusiikissa jossa ratkeaa kansakunnan todelliset psyykkiset kyvyt ja älyllinen kapasiteetti vaikka onkin niin ettei suomessa historiallisten säveltäjien sinfonioita arevosteta yhtä paljon kuin esim. ruotsissa ja virossa ja siksi kansakuntamme henkiset kyvyt jäävät dokumentoimatta ja taltioimatta CD levylle siinä mittakaavassa kuin naapurimaissa ennekä pysty siten arvioimaan kansamme älyllistä kapasiteettia vaikka onkin selvä että melartin, tuukkanen, saikkola, fougstedt, aaltonen, karjalainen, pesonen, leiviskä, ranta, fordell voittavat ruotsalaiset kollegansa emotionaalisella syvyydellä mitattuna.

      • Anonyymi

        Tarkoitin että kansakuntamme valioyksilöiden ylivertaisert psyykkiset suoritukset ovat suurelta osalta taltioimatta ja dokumentoimatta CD levylle jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin että kansakuntamme valioyksilöiden ylivertaisert psyykkiset suoritukset ovat suurelta osalta taltioimatta ja dokumentoimatta CD levylle jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät.

        "jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät."

        Vaihtoehto 1: olisivat säveltäneet parempia teoksia niin kuka tietää ehkä niitä sitten ei olisi unohdettu.

        Vaihtoehto 2: Entäpä jos Sibelius olisi tahallaan säveltänyt huonompia teoksia kuin mitä sävelsi jotta nuo unohdetut kollegat eivät olisi jääneet niin varjoonsa?

        Toisaalta mistä me voimme tietää että jospa Sibelius jo tahallaan huononsi säveltämiensä teostensa laatua mutta ei vaan huonontanut tarpeeksi?

        Niinpä, eihän Sibelius voinut millään tarkasti tietää kuinka paljon parempi hän noita unohdettuja oli, ehkä hän vain arvioi tilanteen väärin eikä siksi huonontanut teoksiaan tarpeeksi?

        Myös voisi olla aihetta kysyä että miksi vain Sibeliusta syytetään ja solvataan tuosta liian hyvien teosten teosta, samahan tapahtui monille J.S.Bachin ja Mozartin ja Beethovenin ja Tsaikovskin ja monen muun aikalaissäveltäjille. Eikö meidän tai ainakin anti-Sibelius-jihadistin pitäisi kantaa kaunaa myös J.S.Bachille ja W.A.Mozartille ja Beethovenillekin? Ja Tsaikovskille ja Shostakovichille ja Griegille ja Chopinille ja kelle hyvänsä enempi tai vähempi muita paremmalle ja siksi suositummalle säveltäjälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät."

        Vaihtoehto 1: olisivat säveltäneet parempia teoksia niin kuka tietää ehkä niitä sitten ei olisi unohdettu.

        Vaihtoehto 2: Entäpä jos Sibelius olisi tahallaan säveltänyt huonompia teoksia kuin mitä sävelsi jotta nuo unohdetut kollegat eivät olisi jääneet niin varjoonsa?

        Toisaalta mistä me voimme tietää että jospa Sibelius jo tahallaan huononsi säveltämiensä teostensa laatua mutta ei vaan huonontanut tarpeeksi?

        Niinpä, eihän Sibelius voinut millään tarkasti tietää kuinka paljon parempi hän noita unohdettuja oli, ehkä hän vain arvioi tilanteen väärin eikä siksi huonontanut teoksiaan tarpeeksi?

        Myös voisi olla aihetta kysyä että miksi vain Sibeliusta syytetään ja solvataan tuosta liian hyvien teosten teosta, samahan tapahtui monille J.S.Bachin ja Mozartin ja Beethovenin ja Tsaikovskin ja monen muun aikalaissäveltäjille. Eikö meidän tai ainakin anti-Sibelius-jihadistin pitäisi kantaa kaunaa myös J.S.Bachille ja W.A.Mozartille ja Beethovenillekin? Ja Tsaikovskille ja Shostakovichille ja Griegille ja Chopinille ja kelle hyvänsä enempi tai vähempi muita paremmalle ja siksi suositummalle säveltäjälle.

        Mozart ja beethoven olivatkin miltei yli inhimillisiä säveltäjäneroja joihin ei voi verrata ketään jotakin Bachia, Haydnia tai Schubertia ehkä lukuunottamatta mutta kyllä silti esim. Melartinin sinfonioiden saksalaiseen orkesteritraditioon liittyvä postromanttinen tyyli joka on luonteeltaan huomattavasti kompleksisempi kuin frigidiä klassismia edustavien säveltäjien kuten kansallissäveltäjämme sisäänpäin kääntynyt modaalisuus joka jo sinällään on laadultaan heikompaa ainesta kuin saikkolan, tuukkasen, Karjalaisaen, leiviskän, Pesolan, Fougstedtin, Fordellin ym. verevä ja pakahduttava postromantiikka sillä eivät Sibeliuksen teokset suinkaan olleet liian hyviä vaan pikemminkin suorastaan heikkoja uupuen emotionaalista syvyyttä ja orkestraalista voimaa, staattisina ja askeettisina, mutta sen sijaan nämä edellä mainitut säveltäjät ovat liian tuntemattomia sinfonisesta laadukkuudestaan huolimatta eivätkä riittävän myyviä jotta heidän musiikkiaan kannattaisi levyttää ja esittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jolla tarkoitan tietenkin moni Sibeliuksen varjoon unohdettuja sinfonioita joita suuret vaietut sinfonikkomme sävelsivät."

        Vaihtoehto 1: olisivat säveltäneet parempia teoksia niin kuka tietää ehkä niitä sitten ei olisi unohdettu.

        Vaihtoehto 2: Entäpä jos Sibelius olisi tahallaan säveltänyt huonompia teoksia kuin mitä sävelsi jotta nuo unohdetut kollegat eivät olisi jääneet niin varjoonsa?

        Toisaalta mistä me voimme tietää että jospa Sibelius jo tahallaan huononsi säveltämiensä teostensa laatua mutta ei vaan huonontanut tarpeeksi?

        Niinpä, eihän Sibelius voinut millään tarkasti tietää kuinka paljon parempi hän noita unohdettuja oli, ehkä hän vain arvioi tilanteen väärin eikä siksi huonontanut teoksiaan tarpeeksi?

        Myös voisi olla aihetta kysyä että miksi vain Sibeliusta syytetään ja solvataan tuosta liian hyvien teosten teosta, samahan tapahtui monille J.S.Bachin ja Mozartin ja Beethovenin ja Tsaikovskin ja monen muun aikalaissäveltäjille. Eikö meidän tai ainakin anti-Sibelius-jihadistin pitäisi kantaa kaunaa myös J.S.Bachille ja W.A.Mozartille ja Beethovenillekin? Ja Tsaikovskille ja Shostakovichille ja Griegille ja Chopinille ja kelle hyvänsä enempi tai vähempi muita paremmalle ja siksi suositummalle säveltäjälle.

        Kuinka voit sanoa noin että olisivat säveltäneet parempia teoksia sillä esim. Saikkolan ekspressiivistä voimaa sisältävä sinfonia traciga on loistava teos joka kevyesti ylittää kansallissäveltäjän vaatimattomat saavutukset sinfonian alalla samoin kuin vaikkapa ahti karjalaisen hieno Sääski sinfoniakin mestarillisessa puhallinsatsin hallinnassa tai raskaan eleginen Pesosen toinen fuugatekniikalla sävelletty sinfonia Tuukkasen 6. puhumattakaan tai miten olisi Fougstedtin tonaalisuudesta poispäin pyrkivä 2. sinfonia kromatiikassaan ja polyfonisessa mestaruudessaan. Ne kaikki ylittävät tyylipuhtaasti kansallissäveltäjän stereotyyppisen kansallisromantiikan ja frigidin klassismin ja ovat erinomaisia mestariteoksia.


    • Anonyymi

      On totta että urheilulla on nykyään paljon isompi näkyvyys ja rooli sähköisissä tiedotusvälineissä verrattuna entisaikoihin ja korkeakulttuurin osuus vastaavasti pienentynyt kun se pitäisi olla päinvastoin mikä todistaa maailman pinnallistumisesta. TV:n uutisetkin ovat täynnä triviaa kun keskiössä pitäisi olla suuret suomalaiset sinfoniat ja taide elämykset.

      • Anonyymi

        Tilanne johtuu paljolti siitä, että ihmiset suosivat näköaistia. Klassisessa nähtävää on kapellimestarin tahtipuikon heiluminen ja soittajien vastaava liikehdintä, jotka eivät ole kovin kiinnostavia.

        Osittain on kyse myös tekniikasta. Nykytelevisiot ja -puhelimet ovat litteitä läpysköjä, joiden kuoriin ei mahdu kunnollista kaiutinta. Korvanapilla kuunneltu sinfonia on kuin seitsemän ruokalajin ravintolaillallinen yhteen astiaan sullottuna ja mikrouunissa lämmitettynä.


    • Anonyymi

      Uusia lajeja on ilmaantunut paljon esimerkiksi olympialaisiin. Siksi tulisi elvyttää tuo olympia-laji nimeltään säveltäminen. Meillähän on siitä lajista maana ja kansana kunniakkaita perinteitäkin kun hopeaa on Lontoon vuoden 1948 kisoista saatu, ja kultakin olisi ollut otettavissa mutta ikävä kyllä korkeanpaikan leiri meni ykkösketjulta O.Merikanto - Sibelius - Klami ihan vituralleen ja niinpä he kieltäytyivät lähtemästä kisoihin jolloin sitten joku C-juniori sinne lähetettiin ja sekin sentään ylsi hopealle.

      • Anonyymi

        Tämän C juniorin sinfoniat ovat tehneet minuun paljon voimakkaamman emotionaalisen vaikutuksen kuin kyseisten kansallissäveltäjien musiikki ja sinfoniat koskaan kuunnellessani Tuukkasen meri sinfoniaa, hengästyneenä, ällistyneenä ja pakahtuneena vaikkakaan minulla ei juuri nyt ole hallussa tuota Finlandia Recordsin CD;levyä jolla soi kyseinen meri sinfonia kokonaisuudessaan sen impressionistisen pehmeästi soivaa laajamittaista avausosaa myöten aaltomaisessa melodiiikassaan ja jota spotifysta ja tuubista ei löydy mutta kuuntelin joskus aikoinaan vanhempieni antiikkisella chippendale parivuoteella meren myrsky osaa fyysisen katharsiksen valloissa niin että tuntui kuin rintakehäni olisi musertunut sängynpatjaa vasten musiikin pakahduttavasta voimasta, vaikutus johon mikään toinen säveltäjä ei ole koskaan pystynyt vaikka myönnänkin että Erkki melartin on tuukkasta laadullisesti korkeammalla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän C juniorin sinfoniat ovat tehneet minuun paljon voimakkaamman emotionaalisen vaikutuksen kuin kyseisten kansallissäveltäjien musiikki ja sinfoniat koskaan kuunnellessani Tuukkasen meri sinfoniaa, hengästyneenä, ällistyneenä ja pakahtuneena vaikkakaan minulla ei juuri nyt ole hallussa tuota Finlandia Recordsin CD;levyä jolla soi kyseinen meri sinfonia kokonaisuudessaan sen impressionistisen pehmeästi soivaa laajamittaista avausosaa myöten aaltomaisessa melodiiikassaan ja jota spotifysta ja tuubista ei löydy mutta kuuntelin joskus aikoinaan vanhempieni antiikkisella chippendale parivuoteella meren myrsky osaa fyysisen katharsiksen valloissa niin että tuntui kuin rintakehäni olisi musertunut sängynpatjaa vasten musiikin pakahduttavasta voimasta, vaikutus johon mikään toinen säveltäjä ei ole koskaan pystynyt vaikka myönnänkin että Erkki melartin on tuukkasta laadullisesti korkeammalla tasolla.

        Olen toki kokenut Mozartista ja Beethovenista kokonaisvaltaisempia ja korkeammanasteisiakin transsinomaisia psykofyysisiä tiloja joissa niin kuin Karajan ja Schopenhauer sanovat tahto ja minuus katoavat tajunnasta ja tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti. Tähän ei uskonnot pysty vaan usko on vain tahdon asia edellyttämättä korkeampaa tietoisuutta ja tahdon ulos tajunnasta tungetuksi tulemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen toki kokenut Mozartista ja Beethovenista kokonaisvaltaisempia ja korkeammanasteisiakin transsinomaisia psykofyysisiä tiloja joissa niin kuin Karajan ja Schopenhauer sanovat tahto ja minuus katoavat tajunnasta ja tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti. Tähän ei uskonnot pysty vaan usko on vain tahdon asia edellyttämättä korkeampaa tietoisuutta ja tahdon ulos tajunnasta tungetuksi tulemista.

        Pallopeleissä kilpaillaan kansojen ja niitä edustavien joukkueiden välillä keskinäisestä paremmuudesta siinä kumpi näistä joukkueista kykenee tekemään enemmän maaleja vastustajan verkkoon, siis siitä kumpi joukkue kykenee toimittamaan pallon tai kiekon vastustan maalivahdin selän taakse kun taas sinfonian säveltäminen mittaa korkeimpia henkisiä ja älyllisiä kykyjä ja on siinä mielessä paljon ruumiin kulttuuria edustavan kilpaurheilun yläpuolella joka ei mittaa oikeastaan muuta kuin fyysistä paremmuutta, ja jonkin verran myös teknistä taitoa pelivälineen käsittelyssä höystettynä ripauksella onnea kun taas kansakuntien välinen todellinen älyllinen etevämmyys ja paremmuus ratkaistaan luovan säveltaiteen alalla ja siksi monet unohdetutkin säveltäjämme ansaitsisivat tulla nostetuksi julkisuuden valokeilaan unohduksen synkästä yöstä edustaessaan kansakunnan valiona korkeimpia henkisiä ja kulttuurisia arvoja sävellystyön hedelmänä syntyneiden sinfonioidensa ansiosta joten voimme todeta että kansakuntien välistä paremmuutta ei ratkaista pelikentillä vaan säveltäjän työpöydällä tämän nerouden tuotteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pallopeleissä kilpaillaan kansojen ja niitä edustavien joukkueiden välillä keskinäisestä paremmuudesta siinä kumpi näistä joukkueista kykenee tekemään enemmän maaleja vastustajan verkkoon, siis siitä kumpi joukkue kykenee toimittamaan pallon tai kiekon vastustan maalivahdin selän taakse kun taas sinfonian säveltäminen mittaa korkeimpia henkisiä ja älyllisiä kykyjä ja on siinä mielessä paljon ruumiin kulttuuria edustavan kilpaurheilun yläpuolella joka ei mittaa oikeastaan muuta kuin fyysistä paremmuutta, ja jonkin verran myös teknistä taitoa pelivälineen käsittelyssä höystettynä ripauksella onnea kun taas kansakuntien välinen todellinen älyllinen etevämmyys ja paremmuus ratkaistaan luovan säveltaiteen alalla ja siksi monet unohdetutkin säveltäjämme ansaitsisivat tulla nostetuksi julkisuuden valokeilaan unohduksen synkästä yöstä edustaessaan kansakunnan valiona korkeimpia henkisiä ja kulttuurisia arvoja sävellystyön hedelmänä syntyneiden sinfonioidensa ansiosta joten voimme todeta että kansakuntien välistä paremmuutta ei ratkaista pelikentillä vaan säveltäjän työpöydällä tämän nerouden tuotteilla.

        Tuskin suomi Itävallalle tai saksalle mahtaisi säveltaiteen kilpakentillä mitään kun Itävallalla ja saksalla on joukkueessaan ihmiskunnan historian suurimpiin neroihin kuuluvat säveltäjät kuten Mozart ja Beethoven ja sitä kautta myös ihmiskunnan ylivoimaisesti suurimpiin saavutuksiin kuuluvia sävelteoksia jolle mikään ei vedä vertoja vaikka ovathan myös mm. A Merikanto, Melartin, Pylkkänen ja Tuukkanen ja kumppanit Saikkola, Pesonen, Leiviskä, Aaltonen ja Fordell kovia tekijöitä 1900 luvun musiikissa jossa kyllä pystymme kilpailemaan saksan kanssa vähintäänkin tasaveroisesti ellemme pistä jopa hieman paremmaksi jos ajatellaan että heiltä löytyy oikeastaan vain Richard Strauss neoklassissisine oopperoineen, Hindemith ja Pfitzner ym. mutta tuskin niin laajaa sinfoniakirjallisuutta kun suomessa on sävelletty Sibeliuksen innoittamana koska saksalaiset modernistit karsastivat perinteisiä muotoja.


      • Anonyymi

        Olympialaisten ohjelmassa ei ole enää taidekilpailua, joka lienee ollut mukana nykymuotoisten olympialaisten lajivalikoimassa 1890 luvulta lähtien Lontoon olympialaisiin saakka, jonka jälkeen taidekilpailu orkesterimusiikkisarjoineen katosivat olympialaisten ohjelmasta tai olisiko oikein sanoa lajivalikoimasta kokonaan, juuri kun suomi oli kahminut suuren mitalisaldon mm. Aalen Tynnin voittamine kultamitaleineen runoudessa ja mm. Kalervo Tuukkasen Karhunpyynnillä voittamineen hopeamitaleineen musiikissa.

        Syynä taidekilpailun katoamiseen olympialaisten ohjelmasta oli se että olympiakomitean päällystöä hiersi ajatus että taidekilpailuun osallistuneet runoilijat, arkkitehdit ja säveltäjät olivat ammattilaisia kun olympialaiset olivat tarkoitettu enemmän amatööriurheilijoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe