Suomen Miss Marple ja tälläistäkö se on?

Lukupiirin paketista valitsin jonkun suosittleman Minna Lindgrénin Kuolema Ehtoolehdossa, joka oli kai Suomessa monen lukema ja pidetty ikäluokan keskuudessa.
Paikoitellan surkuhupaisa, itseironinen ja mustan huumorin sävyttämä kertomus kahden (kolmen) yli yhdeksänkymppisen naisen ystävyydestä ja palvelutalossa asumisesta. Salapoliisiromaanina ei kummoinenkaan, mutta lämmöllä ja empatialla kirjoitettua tarinaa miten voi kokea vanhuudenja kaikki siihen liittyvät ilmiöt.

Miss Marplea se ei ole (takerruin sitten Goodreadsin arvosteluihin englanninkielisestä käännöksestä Death At Sunset Grove ja siitä miten muualla maailmassa arvosteltiin aika ynseästi tätä kirjaa lähinnä kummallisena) ja minullakin jäin kelaamaan nuo kuvatut asiat palvelutalosta ja siitä miten se toimii (yksityinen firma kait pyörittää), vanhusten kohtelusta, välinpitämättömyydestä ja suorastaan rikollisesta laiminlyönistä ja siitä miten tärkeää on että on joku omainen joka pitää silmällä vanhuksen asioita ja että miten pitkä elämä ei ole kaikkien mielestä edes toivottua. Döden, döden, döden!

Ei aavistustakaan onko asiat paremmin ruotsalaisessa hoivakodissa tai palvelutalossa. Meillä ne on ainakin vielä kunnallisia ja tuskimpa taksin soittamisesta veloitetaan 25 euroa.

79

797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuo on roskakirja, ei mitään totuuden kanssa tekemistä.

• Anonyymi

Ap yks hahmo tpi paloma, miksi sun täytyy yrittää itsee esitellä, erilaisin muokatuin kuvin. Noista tuntee sut kyll tietyil piirteil.

• Olen täysin tietoinen siitä että kirja edustaa kevyen sarjan dekkarikirjallisuutta, ei ehdokkaana finlandiaan :)
      Luen mielelläni dekkareita tai historiallisia romaaneja iltalukemisena.
      Minua kiinnostaisi keskustelu ei niinkään kirjan tai kirjoittajan ansioista vahusten hoidosta yksityisissä ja kunnallisissa hoivakodeissa, palvelutaloissa jne. Suomessa ja miksei Ruotsissakin, jos jollain on kokemusta tai tietoa.
      Minua alkoi pelottamaan vanhuus luettuani kirjan.

• Anonyymi

Kuulemma ruotsinsuomalaisia eläkeläisiä muuttaa Haaparantaan. On molempien maitten edut.

• Anonyymi

Ploma tiedätkö mitään
      yleisen nettitiedon ulkopuolella tai siellä vähän tuntemattomampia
      viitteitä jos tiedät - kaikki kieletkäyvät cauca ...
      eli siis
      mono jojoy

• Anonyymi

ja tähän liittyen vielä minkälainen ukkeli on oikeasti kansan mielestä
        santos

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja tähän liittyen vielä minkälainen ukkeli on oikeasti kansan mielestä
        santos

Kupla puhkesi Sipilän hallitiksen aikana.

Esperi Carenin Vanhustenhoito Hirveää !!!
        Hoiturienkin mielestä 2019

Pääministeri Sipilän mukaan laiminlyöntien takana ei leikkaukset.

Kuka kantaa vastuun, jos ei hallitus, kansalaisten hyvinvoinnista ja
        sosiaalipalveluista? Sipilä yrittää pestä kätensä nyt kyllä väärässä
        paikassa.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kun sosiaalipalvelut yksityistetään ja
        niillä aletaan tekemään bisnestä.

Omistaja tienasi yli 5,7 miljoonaa hoivabisneksellä. Tämä on juuri
        sitä mitä kokoomus ja kepu politiikallaan hakee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kupla puhkesi Sipilän hallitiksen aikana.

Esperi Carenin Vanhustenhoito Hirveää !!!
        Hoiturienkin mielestä 2019

Pääministeri Sipilän mukaan laiminlyöntien takana ei leikkaukset.

Kuka kantaa vastuun, jos ei hallitus, kansalaisten hyvinvoinnista ja
        sosiaalipalveluista? Sipilä yrittää pestä kätensä nyt kyllä väärässä
        paikassa.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kun sosiaalipalvelut yksityistetään ja
        niillä aletaan tekemään bisnestä.

Omistaja tienasi yli 5,7 miljoonaa hoivabisneksellä. Tämä on juuri
        sitä mitä kokoomus ja kepu politiikallaan hakee.

Kooste hoivakotien ongelmista.
        Sivun alareunassa lisää linkkejä.
        Onko mikään muuttunut ?
        Tuskin.
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4ce1991c-8414-4176-ae16-4ee7f8d6865b

• Anonyymi

• Mono Jojoy elikkä Commandante Jorge Briceño elikkä Victor Suarez Rojas (kuoli 2010) oli yksi pahamaineisimmista FARC-johtajista, tunnettu lähinnä siitä että ihmishenki ei merkinnyt hänelle mitään ja kaikki keinot oikeutettuja päämäärän saavuttamiseksi. Minulla on vähän "mutu"tietoa hänestä, koska en ole asunut Kolumbiassa siihen aikaan kun sissisota kiihtyi ja olin luvannut itselleni että en asuisi siellä ennen kuin rauhansopimus olisi saatu aikaan, mikä tapahtuikin 2016 ja josta presidentti Santos sai Nobelin rauhanpalkinnon, ansaitusti.
        Juan Manuel Santos kuuluu tunnettuun Santosin sukuun ja perheeseen josta on tullut paljon kolumbialaisia poliitikkoja ja jotka omistavat mm. El Espectador-lehden
        https://www.elespectador.com/politica/la-dinastia-de-los-santos-article-210505/
        ja uskon että Santos kohensi populariteettiaan presidenttikaudellaan ja oma arvioni oli että hän suoriutui tehtävästä hyvin, ottaen huomioon rauhansopimuksen solmimisen jälkeiset rauhattomuudet, kun osa sisseistä antautui ilman mitään kalabaliikkia ja osa pakeni aseineen syvemmälle viidakkoon ja vuorille. Osa liittyi rikollisjengeihin ja osa siviilielämään.
        Minua ilahdutti selvä pesäero jonka hän teki ex-presidentistään jonka hallituksessa hän palveli ansiokkaasti puolustusministerinä (Ingrid Betancourtin pelastaminen jne.) ja suhteiden uudelleen solmiminen veljeskansan Venezuelan kanssa. Hänen politiikkansa oli maltillisempaa ja sovittelevempaa kuin Uriben ja valitettavasti nykyinen presidentti joka on Uriben miehiä, on vienyt maan taas äärilaidalle.

• Anonyymi

• Anonyymi

Eikö sen vertaa ole tullut sinne daljoen pimeään mutkaan tietoja Ruotsin hoivakotien valtavan lukuisista koronakuolemista, joiden uhrina on ollut erityisen paljon suomalaisia vanhuksia. Suomalainen hoitaja on ihan nimellään ja kuvallaan kertonut "hoidosta" ja kuoleman nopeuttamisesta morfiinilla .

https://yle.fi/uutiset/3-11433976

Varmasti siellä ne yksityiset Attendot ja vastaavat hoitavat paremmin, mutta maksut varmaan sitä luokkaa, ettei vähävarainen suomalainen niitä pysty maksamaan pienellä eläkkeellään. Suomessa kunta maksaa loput yksityiselle, kun ensin omat varat käytetään. Paljon on täällä ongelmia, kun hoivafirman pitäisi tahkota isot osingot, kaikesta pihistetään ja kaikesta joutuu erikseen maksamaan, jopa vessapaperirullan vaihdosta.

• Hui, tää Dalajoen alajuoksu on valoisaa ja mutkatonta :)
        Olen edelleenkin tietoinen Ruotsin vanhainkotien koronakuolemista mutta asiani ei liity mitenkään erityisesti koronaan kuolemiseen. Omassa kunnassani vanhustenhoito on kunnallista ja alueemme hoitokodissa korona korjasi rankasti satoa epidemian alkuvaiheessa. Sama paikka missä olemme ottaneet koronarokotukset.
        Luin artikkelin ja en nyt oikein nähnyt siinä mitään mistä olisi voinut nostaa hullabaloota. Hieman erilainen suhtautuminen kuoleviin vanhuksiinnäyttää olevan ja en minä pidä pahana jos he viime metreillä saavat lievitystä tuskiinsa.
        Täällä, varsinkin pienemmissä paikoissa ja maaseudulla, vanhustenhoito on vielä pääasiassa kunnallista tai hoitopiirien vastuulla ja yksityisestä hoidosta on näkynyt huomattavasti enemmän valituksia juuri tuon voittomarginaalin suhteen joka näkyy siinä että yksi vanhus voi tavata suuren määrän henkilökuntaa, monet vain heikosti ruotsinkielen taitoisia, mikä on taas auttanut koronan leviämistä.
        Meidän kylällä kiertelee joka arkipäivä parikin kunnan pirssiä vahuksia hoitamassa kotonaan, tulevat usein kahdella eri autolla ja näkyvät olevan samoja.

• Anonyymi

Aloittajalle: Selaa tätä palstaa, täällä on paljon aloituksia Suomen vanhushoivasta.

• On ollut ja olen lukenutkin hieman, mutta kirja antaa uuden näkökulman vanhuksen elämään hoitokodissa: hänen omansa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

On ollut ja olen lukenutkin hieman, mutta kirja antaa uuden näkökulman vanhuksen elämään hoitokodissa: hänen omansa.

Olet täysin tietoinen siitä että kirja edustaa kevyen sarjan dekkarikirjallisuutta, Suomen palvelutaloista.

Miten ihmeesessä sitten kyseinen kirja saa Ruotsalaisen ihmisen pelkäämään vanhuutta?

Mikähän on se uusi näkökulma tuossa kirjassa, jota ei olisi jo palstoilla käsitelty?

Onkohan sinun tarkoitus TAAS vain mollata meitä Suomalaisia?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

On ollut ja olen lukenutkin hieman, mutta kirja antaa uuden näkökulman vanhuksen elämään hoitokodissa: hänen omansa.

Onko Minna Lindgren joutunut hoivakotiin ? Eikö kirja olekaan fiktio ?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minna Lindgren on vasta 59 v, eikä asu missään hoitokodissa. Ei se voi olla kenenkään asukin näkökulma, ei ainakaan aito. Ne on Lindgrenin keksimiä vanhushahmoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet täysin tietoinen siitä että kirja edustaa kevyen sarjan dekkarikirjallisuutta, Suomen palvelutaloista.

Miten ihmeesessä sitten kyseinen kirja saa Ruotsalaisen ihmisen pelkäämään vanhuutta?

Mikähän on se uusi näkökulma tuossa kirjassa, jota ei olisi jo palstoilla käsitelty?

Sehän on paloman mielestä ihan ok, että vanhuksen sairaus jätetään hoitamatta ja nopeutetaan kuolemaa. Ei ne vanhukset siellä Ruotsissa koronaan olleet heti kuolemassa, sitä olisi voitu hoitaa ja oireita lievittää. Sitäkö itse toivot kohdallesi? ollaan hyvinkin jo riskiryhmää, rokotukset vuotaa ja joka päivä Suomessakin kuolee koronaan kymmeniä. Montako Ruotsisa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko Minna Lindgren joutunut hoivakotiin ? Eikö kirja olekaan fiktio ?

Erään on vaikea erottaa fakta ja fiktio. Kertoo samat asiat aina eri tavalla. Jos se kirja onkin metafora?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olihan Suomessakin, ainakin aiemmin, hyvinkin paljon kritiikkiä esim. Attendon hoivakodeissa tapahtuvasta hoidon tasosta, mutta en tiedä mikä on nykyinen tilanne, kun minulla ei ole ketään lähheistä niissä ollut, mieheni oli kunnallisessa hoivakodissa, sen minkä hän muutan vuoden niissä oli.

Pirre

• Anonyymi

Kevyttä kioskikirjallisuutta nuo "Ehtoolehtosarja". En muista luinko ensimmäistäkään loppuun. Pinnallista, kuin päälle naurettua komiikkaa. Kliseisiä hahmoja. Tuskin mitään todellisuuden hoivakotiin rinnastettavaa. Luulisinpa, että todellisuuskuvaa on enemmän erään 60 palstalla kirjoittavan lesken läheisten olosuhteista. Jos nyt sitten hoivakoti ja palvelutalo ovat sama asia.

• Anonyymi

On tunnettu tosiasia, että suomalaisia vanhuksia kuoli suhteellisesti ottaen
      enemmän kuin muita Ruotsissa ja ne meille tuntemattomat avuttomat vanhukset,
      joista osa ei ruotsia paljoakaan osannut, herättivät suurta myötätuntoa ja
      sääliäkin meissä puhumattakaan minkälaista hätää ja surua tunsivat heidän
      läheisensä ja tuntevat yhä.

Mitä kaikkea tämä raskas korona-aika on opettanut ja opettaa yhä meille ?
      Toivottavasti edes inhimillisyyttä ja myötäelämisen kykyä.

• Anonyymi

"Ei aavistustakaan onko asiat paremmin ruotsalaisessa hoivakodissa tai palvelutalossa. Meillä ne on ainakin vielä kunnallisia ja tuskimpa taksin soittamisesta veloitetaan 25 euroa."

Kyllähän teillä järkytyttiin 1990-luvun lopussa huonosta vanhusten hoidosta yksityisessä palvelutalossa että eipä taida olla hyvin sielläkään.

• Aivan turhaa yrittää tehdä tästä jonkinlaista Suomi -Ruotsi maaottelua.
      Minä vain kirjoitin ajatuksista mitä tuli mieleenkirja alukiessa. Henkilökohtaisia pohdintoja joita ei tarvitse yrittää mitätöidä eikä kyseenalaistaa.
      "Täällä" tarkoittaa tässä yhteydessä kotikunnassani Ruotsissa. Attendo on käsittääkseni ruotsalainen yritys ja toimii täällä monissa paikoissa ja ovat saaneet kritiikkiä, tietääkseni ansaitusti. Mikä on suomalaisten vanhusten osuus koronaan kuolleista ruotsalaisissa hoivakodeissa riippuu tietenkin siitä kuinka suuri prosentti suomalaisia vanhuksia on juuri sillä alueella siinä ikäryhmässä. On täysin tarkoitushakuista yrittää väittää että suomalaiset vanhukset jätettiin tarkoituksella huonomalle hoidolle kuin kantaruotsalaiset tai maahanmuuttajavanhukset (ei suomalaiset).

• Anonyymi

Mikä sinä olet kieltämään, ettei SINUN mielipiteitäsi saa kyseenalaistaa, mutta kyseenalaistat jatkuvasti toisten mielipiteitä?
        Tietysti ne suomalaisten vanhusten koronaan kuolleisuusluvut oli suhteutettu heidän lukumääräänsä , mitä järkeä olisi absoluuttisia lukuja verrata? Pitääkö vääntää rautalangasta?
        Täällä ei ole väitetty että suomalaiset vanhukset olisi tarkoituksella hoidettu huonommin kuin muut, mutta ilmeisesti he ovat vähävaraisia eivätkä voi ostaa korkestasoista yksittyistä hoitopaikkaa.
        Näyttää sinulla olevan myös eri käsitys hyvästä hoidosta, sinun mielestähän saa antaa morfiinia eikä lisähappea.

• Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinä olet kieltämään, ettei SINUN mielipiteitäsi saa kyseenalaistaa, mutta kyseenalaistat jatkuvasti toisten mielipiteitä?
        Tietysti ne suomalaisten vanhusten koronaan kuolleisuusluvut oli suhteutettu heidän lukumääräänsä , mitä järkeä olisi absoluuttisia lukuja verrata? Pitääkö vääntää rautalangasta?
        Täällä ei ole väitetty että suomalaiset vanhukset olisi tarkoituksella hoidettu huonommin kuin muut, mutta ilmeisesti he ovat vähävaraisia eivätkä voi ostaa korkestasoista yksittyistä hoitopaikkaa.
        Näyttää sinulla olevan myös eri käsitys hyvästä hoidosta, sinun mielestähän saa antaa morfiinia eikä lisähappea.

Yksityinen hoito ei ole mitenkään korkeatasoisempaa kuin kunnallinen eikä se riipu asiakkaan varallisuudesta, vaan siitä onko alue ulkoistanut hoidot yksityiselle vai ei. Meidän kunnassamme on paljon suomalaisia vanhuksia ja kaikki vanhusten hoiva on kunnallista.

Minun mielipiteideni systemaattinen mitätöiminen taitaa johtua jonkinlaisesta asennevammasta sinun kohdallasi. Reagoit siihen KUKA kirjoittaa, ei siihen MITÄ hän kirjoittaa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Yksityinen hoito ei ole mitenkään korkeatasoisempaa kuin kunnallinen eikä se riipu asiakkaan varallisuudesta, vaan siitä onko alue ulkoistanut hoidot yksityiselle vai ei. Meidän kunnassamme on paljon suomalaisia vanhuksia ja kaikki vanhusten hoiva on kunnallista.

Minun mielipiteideni systemaattinen mitätöiminen taitaa johtua jonkinlaisesta asennevammasta sinun kohdallasi. Reagoit siihen KUKA kirjoittaa, ei siihen MITÄ hän kirjoittaa.

Parasta olisi, että ei sinun kirjoituksiasi ei huomioitaisi ollenkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Parasta olisi, että ei sinun kirjoituksiasi ei huomioitaisi ollenkaan.

Se olisikin todella hyvä kannanotto sinunpuoleltasi.
        Muuten, sen verran vielä: en tiedä miten Suomessa, mutta riippuen kunnista terveys-ja hoivapalvelut toisinaan kilpailutetaan täälläkin ja se joka pystyy tuottamaan kaikkein edullisimmin näitä palveluja saavat sen hoitaakseen. Ei siinä laatua katsota, ainoastaan kunnan budjettia ja sitä kuiinka paljon siitä halutaan maksaa, joka onkin sitten poliittinenpäätös.
        Joka ainoa iikka tietää, että hyvä hoito tulee maksamaan.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Se olisikin todella hyvä kannanotto sinunpuoleltasi.
        Muuten, sen verran vielä: en tiedä miten Suomessa, mutta riippuen kunnista terveys-ja hoivapalvelut toisinaan kilpailutetaan täälläkin ja se joka pystyy tuottamaan kaikkein edullisimmin näitä palveluja saavat sen hoitaakseen. Ei siinä laatua katsota, ainoastaan kunnan budjettia ja sitä kuiinka paljon siitä halutaan maksaa, joka onkin sitten poliittinenpäätös.
        Joka ainoa iikka tietää, että hyvä hoito tulee maksamaan.

Etkö sinä perustanut oman palstan, kun täällä ei osata kirjoittaa sinun mielesi mukaan?

Muistanko väärin vai oliko se joku muu?

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö sinä perustanut oman palstan, kun täällä ei osata kirjoittaa sinun mielesi mukaan?

Muistanko väärin vai oliko se joku muu?

Muistat oikein. Olen perustanut suljetun Facebookryhmän jossa keskustelemme kuulumisista ja katselemme valokuvia ja meillä on niin kivaa ja leppoisaa.
        On aiheita joihin toivon laajempaa osallistumista ja jotka ovat yleisluontoisia ja niistä voin tehdä aloituksia täälläkin. Olen kuitenkin harventanut täällä käyntejäni huomattavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mikä sinä olet kieltämään"...tuohan on vihamielistä viestintää. On vielä ystävänpäivä!
        (ihmettelee suomi-duunari)

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Muistat oikein. Olen perustanut suljetun Facebookryhmän jossa keskustelemme kuulumisista ja katselemme valokuvia ja meillä on niin kivaa ja leppoisaa.
        On aiheita joihin toivon laajempaa osallistumista ja jotka ovat yleisluontoisia ja niistä voin tehdä aloituksia täälläkin. Olen kuitenkin harventanut täällä käyntejäni huomattavasti.

Onko se korppis siellä sinun ryhmässä nikillään ja täällä anona?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mikä sinä olet kieltämään"...tuohan on vihamielistä viestintää. On vielä ystävänpäivä!
        (ihmettelee suomi-duunari)

Minustakin ploma on epäystävällinen kun kieltää kyseenalaistamasta viestejään, koska Suomessa on sananvapaus.

• Anonyymi kirjoitti:

Onko se korppis siellä sinun ryhmässä nikillään ja täällä anona?

Ei ole ryhmässäni ja jos on täällä anona en tiedä siitä mitään. Käsittääkseni ei.

• Anonyymi kirjoitti:

Minustakin ploma on epäystävällinen kun kieltää kyseenalaistamasta viestejään, koska Suomessa on sananvapaus.

Siis MINÄ olen epäystävällinen kun en asetu kenenkään kynnysmatoksi ja anna mitätöidä itseäni ja ajatuksiani?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Siis MINÄ olen epäystävällinen kun en asetu kenenkään kynnysmatoksi ja anna mitätöidä itseäni ja ajatuksiani?

Kielsit viestiesi KYSEENALAISTAMISEN. Sitä et voi estää, kenenkään ei ole pakko yhtyä mielipiteisiisi, niitä saa kyseenalaistaa kuten kaikkien muidenkin sanomisia.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Nyt kirjoitit fiktiota.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tulehan nyt alas sieltä jalustalta, jolle olet itsesi asettanut.

Tämä on keskustelupalsta ja täällä jokainen saa kirjoittaa oman mielipiteensä, kyseenalaistaa toisen mielipiteen, myös sinun mielipiteesi.

Opi hyväksymään se, että mitä itse teet, niin suo se muille myös. Niin monesti olet jyrännyt toisen mielipiteen täällä kirjoittamalla, että "höpö höpö".

• Anonyymi kirjoitti:

Kielsit viestiesi KYSEENALAISTAMISEN. Sitä et voi estää, kenenkään ei ole pakko yhtyä mielipiteisiisi, niitä saa kyseenalaistaa kuten kaikkien muidenkin sanomisia.

Kyllä kyseenalaistaminen on sallittua, mutta ei mitätöiminen. Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ja omiin ajatuksiinsa. Mielipiteet saavat poiketa vapaasti muiden mielipiteistä. On kuitenkin toivottavaa, jos haluaa tuoda asiansa esille että sen osaa esittää loukkaamatta lukijaa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kyllä kyseenalaistaminen on sallittua, mutta ei mitätöiminen. Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ja omiin ajatuksiinsa. Mielipiteet saavat poiketa vapaasti muiden mielipiteistä. On kuitenkin toivottavaa, jos haluaa tuoda asiansa esille että sen osaa esittää loukkaamatta lukijaa.

Noudatahan sitten noita ohjeitasi.

• Tarkennan vielä sen verran että en ole keskittynyt mitenkään erityisesti tämän ikäryhmän ongelmiin missään maassa. Olen 73-vuotias ja lukiessani mitä tännekin kirjoitetaan vanhentumisesta ja sen tuomista ongelmista eivät ole mitenkään positiivista luettavaa ja vanhuksen hätä ja masennus tulee selkeästi esille monista kannanotoista tälläkin ikäpalstalla.
      Omakohtaisesti olen ollut tekemisissä muistisairaiden hoitokodin kanssa, missä äitiäni hoidettiin viimeiset 5 vuotta ja minulla ei ole pahaa sanaa sanottavana. Se oli aluksi yksityinen mutta kunta otti sen hallintaansa parin viimeisen vuoden aikana ja hoito oli mielestäni samanlaista.
      Muutenhan tietoni vanhusten hoivasta on tasolla "Tyttökullat" ja Shady Pines. :)

• Anonyymi

En voi sanoa miten tänään vanhuksia hoidetaan meidän hoivakodeissa, mutta kokemukseni on muutamasta hoivakodista kolmen vuoden takaa, kun mieheni oli hoivakodissa/deissa, joissa oli myös vanhuksia, hoiva oli hyvää, tosin hieman ihmetytti kun ajatuksiltaan ns. täydet ja dementikot olivat samassa ja näille terveemmille hoidettaville ei ollut siellä juttuseuraa.
      Mielstäni pitäisi olla vielä eri paikka ( järeltään) terveemmille, jossa olisi niin ollen seuraa, vaikka yleensähän he ovatkin kodeissaan (yksin) kotisaraanhoidon varassa.

Taisi olla ne kirjassa kerrotut olosuhteet karrikoiden esitettyjä, joskin totta toinen puoli.

Pirre

• Aivan, kysymyshän on fiktiosta ja varmasti karrikkoidusta sellaisesta. Sellaiseksi olin sen ymmärtänytkin. Mutta ei savua ilman tulta ja varmasti jotkut vanhukset, jotka tuntevat olevansa voimattomia muuttamaan asioita jotka eivät mene niin kuin he haluaisivat hämmentyvät, huolestuvat ja tuntevat turvattomuutta aivan oikeastikin. Jo se että oma päätösvalta ja kontrolli omasta elämästä on otettu pois voi olla erittäin traumaattinen asia.
        Tämä kritiikki Suomen vanhustehoitoa kohtaan tuli etupäässä ulkomaalaisilta lukijoilta ja käännös ei ehkä ollut optimaalinen ja antoi kuvan että kysymys ei aina ollut suuresti liioitelluista tilanteista.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Aivan, kysymyshän on fiktiosta ja varmasti karrikkoidusta sellaisesta. Sellaiseksi olin sen ymmärtänytkin. Mutta ei savua ilman tulta ja varmasti jotkut vanhukset, jotka tuntevat olevansa voimattomia muuttamaan asioita jotka eivät mene niin kuin he haluaisivat hämmentyvät, huolestuvat ja tuntevat turvattomuutta aivan oikeastikin. Jo se että oma päätösvalta ja kontrolli omasta elämästä on otettu pois voi olla erittäin traumaattinen asia.
        Tämä kritiikki Suomen vanhustehoitoa kohtaan tuli etupäässä ulkomaalaisilta lukijoilta ja käännös ei ehkä ollut optimaalinen ja antoi kuvan että kysymys ei aina ollut suuresti liioitelluista tilanteista.

Jos luet tämän palstan aloitusten linkkejä, mitä lehdet ovat kirjoittaneet Suomen vanhushoivan todellisuudesta, ehkä ei ole liioiteltua.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Aivan, kysymyshän on fiktiosta ja varmasti karrikkoidusta sellaisesta. Sellaiseksi olin sen ymmärtänytkin. Mutta ei savua ilman tulta ja varmasti jotkut vanhukset, jotka tuntevat olevansa voimattomia muuttamaan asioita jotka eivät mene niin kuin he haluaisivat hämmentyvät, huolestuvat ja tuntevat turvattomuutta aivan oikeastikin. Jo se että oma päätösvalta ja kontrolli omasta elämästä on otettu pois voi olla erittäin traumaattinen asia.

Taisit kuitenkin pitää kirjaa tietokirjana. Nyt sinua näyttää harmittavan, kun muut kirjan lukeneet ymmärsivät sen viihteeksi ;))
        "Peppi Pitkätossukin" on fiktiivinen, jos et tiennyt.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

"....vanhukset, jotka tuntevat olevansa voimattomia muuttamaan asioita jotka eivät mene niin kuin he haluaisivat hämmentyvät..."
        Eihän vanhukset edes kuvittele voivansa muuttaa mitään asioita,
        he tietävät, etteivät he mihinkään voi vaikuttaa.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Ei päätösvaltaa ja kontrollia keneltäkään noin vaan "oteta pois", vaan joskus voi olla välttämätöntä määrätä edunvalvoja. Dementikko tai holtiton ihminen on jo erittäin hämmentynyt , ei edes pystyisi asioistaan päättämään. Tosi traumaattista ja vahingollista olisi, jos pitäisi päättää ja vastata itse itsestään itse, mutta ei millään kykene.
        Eikä ne asiat mene aina läheskään kaikilla nuoremmillakaan niin kuin itse haluaa, pitää vaan muuttaa suuntaa ja yrittää uudelleen. Sellaisesta nyt ei jäädä hämmentyneenä traumatisoitumaan, sehän kuuluu elämän normaaliin menoon.

Olet ymmärtänyt tuon hupikirjan ihan väärin itse, turha käännöstä siitä syyttää.

• Anonyymi

Pääministerin nimi olisi ehkä paremminkin, kansanmurha, She Wrote, sarjasta Murder Sanna Wrote.

• Kuten palstan luonteeseen kuuluu aloituksiin voi ennakoida saavansa noin puolet asiallisia vastauksia ja loput sekalaista henkilöön kohdistuvaa kritiikkiä.
      Kiinnostuin kuitenkin sen verran noista lukuisista linkeistä joita tarjottiin ylempänä että aloin lueskelemaan lähinnä Ilta-Lehden ja muunkin median raportointia vanhustenhoidon epäkohdista Suomessa ja vaikka uskonkin että pääosiltaan vanhuksia hoidetaan täällä Pohjolassa todellakin hyvin, ottaen huomioon että hoiva on verorahoilla kustannettua ja ketään ei jätetä heitteille.
      En ole varsinaisesti yksityisiä hoitolaitoksia vastaan, jos he tekevät työnsä huolella ja asettavat asiakkaan hyvinvoinnin etusijalle,mitä ei näissä suurissa hoitofirmoissa useinkaan tapahdu. Profiloidaan tuottavuuteen ja kasvuun, kysymys on liike-elämästä. Olen periaatteessa sitä mieltä että terveyden- ja vanhustenhoito sekä koulu eivät kuulu markkinatalouden piiriin. Ihmisten terveys ja hyvinvointi ja koulutus eivät ole kauppatavaraa.
      Tulevat pari vuosikymmentä (jos niitä yleensäkin on tulossa, voinhan kuolla kupsahtaa vaikka tänään) eivät todellakaan näytä lupaavilta. Voin hyväksyä sen että fyysinen kuntoni heikkenee, askel hidastuu, nivelet jäykistyvät, aistini heikkenevät, kipuja ja krämppoja ilmestyy, mutta pahinta tuntuu olevan se että vanhus jää aina ja aina enemmän yksin (kuten kirjassakin tapahtuu) ja kontrolli omasta elämästä heikkenee ja muut alkavat päättää ihmisen asioista. Kun ei ole enää sukulaisia, ystäviä, läheisiä eikä omaisia niin vieraat ottavat elämän ohjakset käsiinsä ja vanhuksesta tulee ikään kuin vain kuluerä, joka yritetään pitää mahdollisimman pienenä.
      Minä satsaisin kaikkein eniten iän lisääntyessä omaan perheeseeni, ystäviin ja sosiaaliseen kontaktiverkostoon . Erakoituminen ja yksin jääminen on ihmisen pahin vaihtoehto.

• Anonyymi

"Kuten palstan luonteeseen kuuluu aloituksiin voi ennakoida saavansa noin puolet asiallisia vastauksia ja loput sekalaista henkilöön kohdistuvaa kritiikkiä."

Palstan ja palstalaiset arvostelun sinä hallitset, että ohhhoijaa taas.....

• Anonyymi

Normaalisti satsataan koko elämä perheen ja muiden läheisten hyvinvoinnin eteen ja sosiaalisten suhteiden luomiseen ja vaalimiseen. Itsekkäästi eläneen on turha odottaa vanhana tai avuttomaksi jouduttuaan, että silloin alkaa saada läheisten ja muiden ihmisten huomiota, rakkautta ja apua. Niin makaa kuin petaa tässäkin asiassa.
        Kannattaa säästää vanhuuden varalle, ettei joudu kulueräksi. Moni rilluttelee kaikki rahansa etelän lomilla ja sitten on pa, kun sairaudet tulee.
        Harvoimpa vanhus joutuu ulkopuolisiin turvaamaan edunvalvojana, jos on vähääkään ollut väleissä suvun nuorempien kanssa.
        Hyvin moni vanhus, varsinkin naiset asuvat yksin, mutta ei se erakoitumista tarkoita eikä tarvitse epätoivoisesti uutta ukkoa siihen haalia siinä toivossa että se hoitaisi.

Vai ei hyvinvointipalveluita saisi myydä, vaan valtio päättää mitä tarjotaan joka iikalle ilmatteeksi tietenkin? Jos yksi saa pelata golfia, kaikille valtion piikkiin sama. Koulutustakaan ei saisi valita, kaikki vaan samaan putkeen ja toisesta päästä ulos. Jos yksi voi omalla rahalla ostaa preppauskursseja ja pääsee lääkikseen, kaikkien pitää sama etu saada valtion maksamana. Ja kaikille sama terveyden ja sairaanhoito, kaikki rikkaatkin jonoon kaihileikkausta odottamaan, ei saa kukaan etuilla maksamalla yksityiselle itse, vaikka se lyhentäisi yleisen puolen jonoja ja kustannuspainetta. Siinäpä palomalla uljas aate, muistuttaa ihan kommunismia. Ja kyllä se kaikille ilmainen peruskoulu ja terveydenhoito maksaa, ne vaan kustantaa veronmaksajat. Eniten veroja maksaa suurituloiset, jotka itse kustantaa elämänsö, eivät saa tukia ja käyttävät yksityisen puolen palveluja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Normaalisti satsataan koko elämä perheen ja muiden läheisten hyvinvoinnin eteen ja sosiaalisten suhteiden luomiseen ja vaalimiseen. Itsekkäästi eläneen on turha odottaa vanhana tai avuttomaksi jouduttuaan, että silloin alkaa saada läheisten ja muiden ihmisten huomiota, rakkautta ja apua. Niin makaa kuin petaa tässäkin asiassa.
        Kannattaa säästää vanhuuden varalle, ettei joudu kulueräksi. Moni rilluttelee kaikki rahansa etelän lomilla ja sitten on pa, kun sairaudet tulee.
        Harvoimpa vanhus joutuu ulkopuolisiin turvaamaan edunvalvojana, jos on vähääkään ollut väleissä suvun nuorempien kanssa.
        Hyvin moni vanhus, varsinkin naiset asuvat yksin, mutta ei se erakoitumista tarkoita eikä tarvitse epätoivoisesti uutta ukkoa siihen haalia siinä toivossa että se hoitaisi.

Vai ei hyvinvointipalveluita saisi myydä, vaan valtio päättää mitä tarjotaan joka iikalle ilmatteeksi tietenkin? Jos yksi saa pelata golfia, kaikille valtion piikkiin sama. Koulutustakaan ei saisi valita, kaikki vaan samaan putkeen ja toisesta päästä ulos. Jos yksi voi omalla rahalla ostaa preppauskursseja ja pääsee lääkikseen, kaikkien pitää sama etu saada valtion maksamana. Ja kaikille sama terveyden ja sairaanhoito, kaikki rikkaatkin jonoon kaihileikkausta odottamaan, ei saa kukaan etuilla maksamalla yksityiselle itse, vaikka se lyhentäisi yleisen puolen jonoja ja kustannuspainetta. Siinäpä palomalla uljas aate, muistuttaa ihan kommunismia. Ja kyllä se kaikille ilmainen peruskoulu ja terveydenhoito maksaa, ne vaan kustantaa veronmaksajat. Eniten veroja maksaa suurituloiset, jotka itse kustantaa elämänsö, eivät saa tukia ja käyttävät yksityisen puolen palveluja.

"Kannattaa säästää vanhuuden varalle, ettei joudu kulueräksi. Moni rilluttelee kaikki rahansa etelän lomilla ja sitten on pa, kun sairaudet tulee."

Harhaluulo. Harva rahansa rilluttelee etelän lomilla.
        Jossain ihminen lomallansa haluaa virkistäytyä ja koko perheen
        etelänloma on useimmiten edullisempi kuin Suomenloma.
        Ei kannata kadehtia etelänlomia viettäneitä.
        Olisit mennyt itsekin ! Matkailu avartaa ajattelua !

• Anonyymi kirjoitti:

Kommentoin nyt vain tähän viimeiseen kappaleeseen yksityinen/julkinen. Kyllä, olen sitä mieltä että hyvinvointipalvelut ja koulutus eivät kuulu markkinatalouden piiriin. Ainakaan pääosissaan. En ole täysin vastaan esim. kanadalaista monikerrossysteemiä, jossa kaikille tarjotaan ja kaikilla on mahdollisuus julkisiin hyvinvointipalveluihin, jotka on kustannettu verorahoista, mutta jos haluaa ja uskoo enemmän yksityisten tuottamiin palveluihin, niin niitäkin on saatavilla, mutta ei valtion subventioimana. Siinä otetaan huomioon ihmisten erilaiset tarpeet ja prioriteetit, mutta kaikilla on samat lähtökohdat. Onhan selvää, että yhteiskunnallisen kehityksen kannalta on suurta resurssien tuhlausta tehdä esim. korkeampi koulutus mahdolliseksi ainoastaan maksaville asiakkaille. Jos lähtökohdat ovat samat, niin ihmiset valitsenevat sitten omien tarpeittensa ja prioriteettiensa ja mielensä mukaan miten käyttävät varallisuuttaan.
        Jos tämä kuullostaa sinusta "kommunismismilta" niin kannattaa tutustua hieman paremmin yhteiskuntatieteisiin. Valinnanvapaus on sosiaaliliberalismin perusarvoja.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kommentoin nyt vain tähän viimeiseen kappaleeseen yksityinen/julkinen. Kyllä, olen sitä mieltä että hyvinvointipalvelut ja koulutus eivät kuulu markkinatalouden piiriin. Ainakaan pääosissaan. En ole täysin vastaan esim. kanadalaista monikerrossysteemiä, jossa kaikille tarjotaan ja kaikilla on mahdollisuus julkisiin hyvinvointipalveluihin, jotka on kustannettu verorahoista, mutta jos haluaa ja uskoo enemmän yksityisten tuottamiin palveluihin, niin niitäkin on saatavilla, mutta ei valtion subventioimana. Siinä otetaan huomioon ihmisten erilaiset tarpeet ja prioriteetit, mutta kaikilla on samat lähtökohdat. Onhan selvää, että yhteiskunnallisen kehityksen kannalta on suurta resurssien tuhlausta tehdä esim. korkeampi koulutus mahdolliseksi ainoastaan maksaville asiakkaille. Jos lähtökohdat ovat samat, niin ihmiset valitsenevat sitten omien tarpeittensa ja prioriteettiensa ja mielensä mukaan miten käyttävät varallisuuttaan.
        Jos tämä kuullostaa sinusta "kommunismismilta" niin kannattaa tutustua hieman paremmin yhteiskuntatieteisiin. Valinnanvapaus on sosiaaliliberalismin perusarvoja.

Valinnanvapaus on vain varakkailla.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kaikilla vaan ei Ruotsissakaan ole sitä varallisuutta, jota voisi käyttää valitakseen miellyttävimmät hoivapaikat vanhuudessa. Suomalaiset siirtolaiset ovat näitä vähävaraisia, monella ainut omaisuus asunto. Sitä ei kai tarvitse myydä, jotta saisi kunnan maksaman hoidon.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla vaan ei Ruotsissakaan ole sitä varallisuutta, jota voisi käyttää valitakseen miellyttävimmät hoivapaikat vanhuudessa. Suomalaiset siirtolaiset ovat näitä vähävaraisia, monella ainut omaisuus asunto. Sitä ei kai tarvitse myydä, jotta saisi kunnan maksaman hoidon.

Esimerkkinä miten vanhustenhoito toimii omassa kotikunnassani: periaatteena on että kaikki jotka pystyvät siihen voivat asua kotona: On myös kunnallinen hoivakoti, jonne voi hakea paikkaa jos ei enää selviydy kotona avustettuna päivittäin. Kunnassamme ei toimi mitään yksityisiä hoivalaitoksia ja valinnanvara koostuu lähinnä joko ryhmäkodin ja kotona asumisen välille. Suomenkielisiä on ryhmäkodissakin paljon, mutta he eivät ole siellä, koska heillä ei ole varaa parempaan. Samaan ryhmäkotiin sijoitetaan sekä ne joilla on ja ne joilla ei ole varallisuutta.
        Miten asia on järjestetty muissa kunnissa saavat muut tulla kertomaan. Minulla ei ole kokonaiskuvaa, mutta uskoisin että käytäntö vaihtelee ja että yksityiset firmat ovat etsiytyneet kaupunkeihin tai suurempiin taajamiin missä on enemmän markkinarakoa. Viime kädessä kuka ja ketkä ottavat harteilleen vanhusten hoivan riippuu poliittisesta suuntauksesta kunnassa ja hoitoalueella.
        Miten paljon yksityinen hoiva ja kunnallinen eroavat toisistaan mitä tulee kustannuksiin en tiedä.
        Henkilökohtaisesti hakeutuisin mieluummin kunnalliseen hoitoon.

• Anonyymi

Pohjolassa on se vika vanhustenhoidossa, että jos raha ei riitäkään
      tasokkaaseen hoivaan,
      niin eniten hoivan tasoa laskee hoitajien välinpitämättömyys !!!

Samalla ajalla kun kiireinen hoitaja on töykeä ja välinpitämätön
      hoitaja voisi yhtä hyvin olla ystävällinen ja huolehtiva !!!

Vaikka se olisi vain minuutti, vanhus saisi tuntea itsensä ihmiseksi
      kun saa ystävällistä kohtelua.

• Olen tuon kirjan lukenut, enimmäkseen viihteellinen.
      Mitä itse asiaan tulee, niin vanhushoidon ongelmia on ollut, kun yksityiset hoitokodit alkoivat valtaa alaa ja siitä tuli kauppatavaraa.
      On myös paljon hyviä hoitopaikkoja.
      Se vaan on niin, että, jos on 10 hyvää ja 1 huono, otsikot kirkuvat sitä yhtä huonoa ja niistä 10 ei puhuta mitään.
      Kokonaiskuva vääristyy.
      Onneksi nykyään on alettu nostamaan esiin sitä, missä ne ongelmat oikeasti piilevät.
      Tähän asti, kun se on ollut miltei pelkkää hoitohenkilöstön haukkumista.

• Anonyymi

Suomessa on paremminkin toisinpäin. 1 hyvää ja yhdeksän huonoa.

• Mistä tietosi on peräisin?

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Mistä tietosi on peräisin?

Siitä lähtien kun hoivakriisi alkoi olen tilannetta seurannut tarkkaan.
        Kriisin kuluessa oli mediassa lista kaikista Suomen hoivakodeista,
        jotka olivat saaneet huomautuksia ja vakavampiakin tapauksia oli.
        Vähän oli niitä, jotka selvisivät puhtain paperein,
        enemmistö niistä oli alunperin kunnallisia laitoksia.
        Joitakin hoivakoteja jouduttiin sulkemaan ja muistini mukaan
        yli 20 tapausta meni poliisitutkintaan, epäily: kuolemantuottamus.

Valvontaa ei ole parannettu vieläkään.
        Noin vuosi sitten oli juttu lehdessä:
        Hoivakriisi jatkuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitä lähtien kun hoivakriisi alkoi olen tilannetta seurannut tarkkaan.
        Kriisin kuluessa oli mediassa lista kaikista Suomen hoivakodeista,
        jotka olivat saaneet huomautuksia ja vakavampiakin tapauksia oli.
        Vähän oli niitä, jotka selvisivät puhtain paperein,
        enemmistö niistä oli alunperin kunnallisia laitoksia.
        Joitakin hoivakoteja jouduttiin sulkemaan ja muistini mukaan
        yli 20 tapausta meni poliisitutkintaan, epäily: kuolemantuottamus.

Valvontaa ei ole parannettu vieläkään.
        Noin vuosi sitten oli juttu lehdessä:
        Hoivakriisi jatkuu.

Voin laittaa linkkejä hoivakriisistä, jos joku päivä jaksan kaivaa niitä.
        On niitä täällä aika ajoin ollutkin, mutta tuskin niitä monikaan lukee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lähetä Eliaanalle, ei me muut niitä kaivata.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ne tiedossa on. Melkein kaikki ovat Attendon, Esperi caren ja Mehiläisen hoivakoteja, jotka ovat huomautuksia ja korjauskehoituksia saaneet.
        Suurin syy, ettei palkata tarpeeksi henkilökuntaa ja hoitajia käytetään avustavissa työtehtävissä, jotka eivät heidän toimenkuvaansa pitäisi kuulua.
        Itse luen myös ammattilehtiä, joten tiedän kokonaiskuvan.
        Siksi tuntuukin niin ikävältä, kun yleistetään, että kaikki on huonoa ja mätää.
        Ikäihmiset peloitellaan, niin, että jo pelkästään siitä sairastuu.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Kyllä ne tiedossa on. Melkein kaikki ovat Attendon, Esperi caren ja Mehiläisen hoivakoteja, jotka ovat huomautuksia ja korjauskehoituksia saaneet.
        Suurin syy, ettei palkata tarpeeksi henkilökuntaa ja hoitajia käytetään avustavissa työtehtävissä, jotka eivät heidän toimenkuvaansa pitäisi kuulua.
        Itse luen myös ammattilehtiä, joten tiedän kokonaiskuvan.
        Siksi tuntuukin niin ikävältä, kun yleistetään, että kaikki on huonoa ja mätää.
        Ikäihmiset peloitellaan, niin, että jo pelkästään siitä sairastuu.

Paljon muustakin on kyse kuin liian vähästä henkilökunnasta.
        Sen on voinut lukea mediasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Paljon muustakin on kyse kuin liian vähästä henkilökunnasta.
        Sen on voinut lukea mediasta.

Niin oli ja on kyllä vieläkin.
        Kaikkihan tämä tutkinta sai alkunsa siitä, kun eräs hoitaja teki valituksen.
        Siitä seurasi, että hänet irtisanottiin, jollakin tekosyyllä kait.
        Sen jälkeen hän ei saanut töitä koko paikkakunnalla, joten hän joutui muuttamaan muualle, työtä saadakseen.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Niin oli ja on kyllä vieläkin.
        Kaikkihan tämä tutkinta sai alkunsa siitä, kun eräs hoitaja teki valituksen.
        Siitä seurasi, että hänet irtisanottiin, jollakin tekosyyllä kait.
        Sen jälkeen hän ei saanut töitä koko paikkakunnalla, joten hän joutui muuttamaan muualle, työtä saadakseen.

Kriisi oli vellonut jo ennen hoitajan irtisanomista.
        Omaisten kertomuksia oli lehdissä harva se päivä.
        Kymmenittäin omaisia oli tehnyt valituksia Valviralle vanhusten kaltoinkohtelusta. Valituksia tuli muistaakseni kaikkiaan yli 200.

Pidän hyvänä, että asia tuli julkisuuteen.
        Moni asia yleensäkin olisi jäänyt rempalleen ilman julkisuuden paineita.

Luulenpa, että vanhushoivankin tasokin on vähän noussut sen ansiosta,
        mutta soisi sen nousevan muuten kuin julkisuuden pelosta.

• Anonyymi kirjoitti:

Kriisi oli vellonut jo ennen hoitajan irtisanomista.
        Omaisten kertomuksia oli lehdissä harva se päivä.
        Kymmenittäin omaisia oli tehnyt valituksia Valviralle vanhusten kaltoinkohtelusta. Valituksia tuli muistaakseni kaikkiaan yli 200.

Pidän hyvänä, että asia tuli julkisuuteen.
        Moni asia yleensäkin olisi jäänyt rempalleen ilman julkisuuden paineita.

Luulenpa, että vanhushoivankin tasokin on vähän noussut sen ansiosta,
        mutta soisi sen nousevan muuten kuin julkisuuden pelosta.

Uskon, että asiat menevät parempaan suuntaan siellä, missä korjattavaa on.
        Nykyään sentään vähän paremmin henkilökuntakin uskaltaa aukaista suunsa.
        Löysin yhden jutun siitä mistä aiemmin mainitsin. Siitä kohusta.
        https://yle.fi/uutiset/3-10789554

• Anonyymi

• Anonyymi

Sama ap mies, nyt miss marplena!

• Anonyymi

Henkilökunta ei ole "syytettynä" vaan kansainväliset pörssiyhtiöt,
      jotka omistavat hoivakoteja.

• Anonyymi

Hoivakotien paikallisjohtajat olivat myös syyllisiä ja "syytettynä",
        hehän ovat vastuussa hoivan tasosta eli kaltoinkohtelusta.
        Heillä oli ja on edelleenkin varmaan hoivakotien osakkeita.
        Kaikki mikä oli vanhukselta pois
        olio tuottoa heille. Hoivakodit tuottivat hyvin, osakkeet menivät hyvin kaupaksi.
        Vanhushoivasta sai hyvät voitot.

• Anonyymi

Kasvoton pääoma.

• Anonyymi

Mitä tykkäät (tai tykkäätte) Minna Lindgrenin tekstistä ? Yritin pari vuotta sitten
      yhtä hänen kirjaansa, ei napannut ollenkaan. Ehkä se oli liian "kevyttä" ja pinnallista, ilman syvällisyyttä.

• Minä kyllä ihastuin juuri hänen kepeään, humoristiseen, nopeasti etenevään tekstiinsä, joka sopii kuin nappi silmään farssimaiseen, ilman satiirin pistävyyttä kirjoitettuun romaaniin jossa tärkeitäkin asioita kuvaillaan ja sivutaan tarkkasilmäisesti ja elävästi vanhojen naisten näkökulmasta.
        Syvällinen, pohdiskeleva, sielunmaailmaa luotaava teksti kuuluu toisentyyppiseen kirjallisuuteen.
        Muuten, Milka Hakkaraisen esikoisdekkari "Ei verta rantaa rakkaampaa" sai hiljakkoin Suomessa kunniamaininnan. Häneltä on ilmestynyt juuri uusi dekkari, jossa liikutaan myös omilla nykyisillä kotiseuduillani, Tukholmasta Skutskäriin ja Gävleen.
        Dekkareista ja muusta kevyemmästä kirjallisuudesta kiinnostuneille tiedoksi :)

• Anonyymi

Minusta Minna Lindgren on lähinnä toimittaja ja hyvä sellaisena. Nämä Ehtoolehdot ovat pikkuisen töksähtäviä minun makuuni. Hänen kirjoistaan "Vihainen leski", josta tehtiin näytelmäsovituskin, oli aika epäonnistunut, parodiaksi kai tarkoitettu. Ystänäni hankki kirjan itselleen eikä kestänyt lukea sitä, koska hänestä siinä suorastaan pilkattiin vanhoja naisia (jotka yrittivät "ottaa hetkestä kiinni ja elää täysillä")
        Mutta kuten joku jo totesi, tarkkoja havaintoja hän tekee ja kirjoittaa älykkäästi. Jotakin ilmavuutta hänen tekstiinsä kaipaisi, mutta makuasia tietysti.

• Anonyymi

Oli ilo kokea välillä sateetonkin päivä. Olen manannut tuon valkoisen taivaalta satavan sonnan isoksi harmiksi vanhalle ukonkäppänälle.
      Ensi kuun puolella hanget alkavat laskemaan. Isoilta tulvavahingoilta tuskin tullaan välttymään isossa suomenmaassa.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      130
      2688
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      68
      1566
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1278
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      105
      1231
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1168
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1095
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      91
      992
    8. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      988
    9. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      969
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      44
      968
    Aihe