Ulkopuolisuus ja yksinäisyys voi satuttaa ja jopa sairastuttaa.
Miksi ihminen voi huonosti ilman toisia ihmisiä ?
Miksi ihminen tarvitsee toisia ihmisiä elääkseen hyvää ja merkityksellistä elämää ?
Minkälaisia ajatuksia sinulla on "lauman" tarpeesta ?
Sanotaan, että ihminen on "laumaeläin ". Miksi ihminen tarvitsee "laumaa" ?
67
340
Vastaukset
- Anonyymi
Ihmislapsi on kauan avuton, hän on täysin riippuvainen hoivasta monta vuotta.
- Anonyymi
Älä yleistä. En tarvitse laumaa ainakaan. Laumoissa yleensä tyhmyys tiivistyy.
- Anonyymi
Lauma on sellainen sanonta, tai vertaus. Yhteisöt on ihmismasilmassa. Perhe, suku, kunta, valtio. Me kaikki tarvitaan niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lauma on sellainen sanonta, tai vertaus. Yhteisöt on ihmismasilmassa. Perhe, suku, kunta, valtio. Me kaikki tarvitaan niitä.
Juuu-u, ymmärsin kyllä. Heh.
- Anonyymi
Minne sinäkin kirjoituksesi sitten rustaisit jos ei olisi ihmislaumaa jolle rustata?
- Anonyymi
Täällä on helppoa kirjoitella ja kertoa oma juttunsa, kun kukaan ei ole läsnä konkreettisesti.
- Anonyymi
Kun pandemia alkoi, olin juuri muuttanut uudelle paikkakunnalle,
enkä ollut ehtinyt saada uusia sosiaalisia kontakteja. Olin eristetty
muusta maailmasta.
Siihen alkoi tottua ja nyt olen tottunut niin hyvin, että tänään olen
ollut eristyneenä 2025 päivää, n. 5½ vuotta, aivan vapaaehtoisesti.
En ole tavannut muita ihmisiä kuin ostoksilla käydessäni tai arvaus-
keskuksessa tai sairaalassa käydessäni.
En ole voinut näin hyvin koko elämäni aikana aikaisemmin.
Olen aivan turvallinen ja nautin jokaisesta päivästä.
Kun katsoo menoa Suomi24:llä ja nähnyt, että vaikka kirjoittajilla on
seuraa, niin seura ei näytä olevan hyväksi kaikesta riitelystä päätellen.
Monelle tekisi hyvää olla itsensä kanssa kahden jonkin aikaa ja aja-
tella, mikä tässä elämässä on tärkeätä juuri omalle hyvinvoinnille.- Anonyymi
Joku sinulle sen ruuan tuottaa, myyntiin tarvitaan ihmisiä. Joku hoitaa sinua terveyskeskuksessa. Jostsin saat lämmön asuntoosi ja kai sinulla jotain sukua on joita mäet joskus. Kuolisit jos yksin pitäisi pärjätä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku sinulle sen ruuan tuottaa, myyntiin tarvitaan ihmisiä. Joku hoitaa sinua terveyskeskuksessa. Jostsin saat lämmön asuntoosi ja kai sinulla jotain sukua on joita mäet joskus. Kuolisit jos yksin pitäisi pärjätä.
"Kuolisit jos yksin pitäisi pärjätä."
Luulen, että meillä on kuolema edessä, vaikka olisi minkälainen lauma tahansa
ympärillä. Niin sinulla kuin minullakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ympärillä. Niin sinulla kuin minullakin.On tuntunut vuosien varrella siltä, että lauma tarvitsee minua enemmän kuin minä laumaa.
Anonyymi kirjoitti:
On tuntunut vuosien varrella siltä, että lauma tarvitsee minua enemmän kuin minä laumaa.
Joskus se on niinkin päin. Mutta sitten kunj os jostain syystä menettää laumansa, niin huomaakin, miten paljon sitä kaipaa.
Kyllä, ihmiset viihtyvät ja menestyvät pääasiassa laumoissa. Mutta on aina ollut niitäkin, jotka viihtyvät yksin. Tulee erakkomunkit, autistit jne. ensimmäiseksi mieleen.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Joskus se on niinkin päin. Mutta sitten kunj os jostain syystä menettää laumansa, niin huomaakin, miten paljon sitä kaipaa.
Kyllä, ihmiset viihtyvät ja menestyvät pääasiassa laumoissa. Mutta on aina ollut niitäkin, jotka viihtyvät yksin. Tulee erakkomunkit, autistit jne. ensimmäiseksi mieleen.Suosittelit kutsua joulupöytään erakot ja autistit. Miksi, koska tiedät heidän viihtyvän yksin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ympärillä. Niin sinulla kuin minullakin.On kuitenkin mukavampi elää yhteydessä ihmisiin ennenkuin se kuolema tulee.
Olen ehdottomasti "ihmishakuinen".
Yksinolostakin olen nauttinut, mutta silloin oli vaihtoehtoja.
Yksinolo oli vapaaehtoista.
Nyt se on lähes pakko,
kun ei läheisiä eikä ystäviä enää ole ja se tuntuu kamalalta.
Tuntuu, että maailmani pienenee ja aivoni ja ajatteluni surkastuvat
kun ne saavat niin harvoin mitään virikkeitä.
Kaipaan valtavasti vuorovaikutusta ihmisten kanssa
sekä kevyttä rupattelua että syvällisiä keskusteluja.
Silloin tunnen olevani elossa ja voin henkisesti paljon paremmin.
Olen siis "laumalaama" :)
Laumassa voin hyvin.
Yksinäisyys ei sovi minulle. Tuntuu, että koko identiteettini katoaa,
kuin olisin "orpo piru maailmalla" :)
Haluan kuulla mitä ihmisillä on kerrottavaa, haluan itsekin puhua
ja tulla kuulluksi.
Ihmiset merkitsevät minulle paljon
ja haluan itsekin merkitä jotain jollekin ihmiselle.
Se antaa tunteen, etten ole ihan turhan panttina tässä maailmassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin mukavampi elää yhteydessä ihmisiin ennenkuin se kuolema tulee.
Nyt se on lähes pakko,
Laumassa voin hyvin.
ja tulla kuulluksi.
Se antaa tunteen, etten ole ihan turhan panttina tässä maailmassa.Hieno krjoitus, itsessäni on samoja piirteitä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kyllä, ihmiset viihtyvät ja menestyvät pääasiassa laumoissa. Mutta on aina ollut niitäkin, jotka viihtyvät yksin. Tulee erakkomunkit, autistit jne. ensimmäiseksi mieleen." Tulee erakkomunkit, autistit jne. ensimmäiseksi mieleen."
Meillä jokaisella on oma sisäinen maailma.
Ulkoisesti voi olla ihan erillainen.
En ole munkki enkä autismi, mutta viihdyn erittäin hyvin yksin.
On tullut elämän varrella niin paljon lunta tupaan, että ihmisiin on luottamus ja kunnioitus mennyt.
Nuo mainitsevasi ryhmät elävät kuitenkin yhteisöissä. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kyllä, ihmiset viihtyvät ja menestyvät pääasiassa laumoissa. Mutta on aina ollut niitäkin, jotka viihtyvät yksin. Tulee erakkomunkit, autistit jne. ensimmäiseksi mieleen.Autisti ei viihdy yksin, mutta hän rasittuu sosiaalisissa tilanteissa neurologisen poikkeaman takia. Ei pidä noin umpimähkään heitellä oletuksiaan vaikeista asioista.Erakkous voi liittyä traumoihin, ei oma valinta.
- Anonyymi
(Eremiitin elämästä...)
Jos on elänyt vuosikymmenet melkein kello kourassa, stressannut
ja liikkunut paikasta toiseen, tavannut ihmisiä, tavattoman paljon
ihmisiä, ollut sosiaalinen, niin uusi vapaus koitti eläkkeelle siirtymisen
mukana.
Mikä ihanuus, minä hallitsen jäljellä olevaa aikaani eikä aika minua!
En käyttänyt edes kelloa pitkiin aikoihin eläkkeelle päästyäni, muuta
kuin jos oli joku aika varattu, niin silloin pidin ajasta kiinni.
Muuten elän "kuin pellossa", omassa aikataulussani.
Ne virikkeet, joita en voinut käyttää silloin kun paiskin töitä, ne täyttävät
nyt elämäni ja aika kuluu kuin siivellä. Elämä ei voi tulla paremmaksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin mukavampi elää yhteydessä ihmisiin ennenkuin se kuolema tulee.
Nyt se on lähes pakko,
Laumassa voin hyvin.
ja tulla kuulluksi.
Se antaa tunteen, etten ole ihan turhan panttina tässä maailmassa.Niin hyvin kirjoitettu 👍
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suosittelit kutsua joulupöytään erakot ja autistit. Miksi, koska tiedät heidän viihtyvän yksin?
Mistä me voimme tietää kuka on vapaaehtoisesti yksin ?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
" Tulee erakkomunkit, autistit jne. ensimmäiseksi mieleen."
Meillä jokaisella on oma sisäinen maailma.
Ulkoisesti voi olla ihan erillainen.
En ole munkki enkä autismi, mutta viihdyn erittäin hyvin yksin.
On tullut elämän varrella niin paljon lunta tupaan, että ihmisiin on luottamus ja kunnioitus mennyt.
Nuo mainitsevasi ryhmät elävät kuitenkin yhteisöissä.Niinhän se on monesti että luotto menee kanssaihmisiin ,kun huomaa että ei ole oikein merkinnyt kenellekkään mitään.yksi ystäväni sanoi ennen kuolemaansa että
” halusin vaan hyvää Mutta omaiset eivät sitä,ymmärtäneet , vaikka rakastin heitä sydämmeni pohjasta”
hän lähti yhtä yksin kun oli elänytkin , hän halusi niin paljon yrittäen olla mieliksi ja ymmärtää niitäkin jotka vääryyttä tekivät . Töissä aikoinaan oli hyvin pidetty ihminen mutta nekin työkaverit olivat jo poistuneet ennen häntä.
Joten sillon; ajattelin että on sanottava jos pitää jostain ihmisestä , se ei ole liehittelyä , on saatava sanoa myös miksi arvostaa sitä ihmistä
Eräs sukulainen sai tietää että elinpäivänsä olivat vähissä hän soitti ja sanoi että haluaisi kertoa erään asia miten hän on aina tuntenut mutta ei ole uskaltanut sanoa. Sovittiin aika jolloin menisin häntä tapaamaan , en ehtinyt ajoissa , ja en saa koskaan tietää mitä hän olisi halunnut kertoa . Hön ei ollut lauma ihminen vaan eli omilla tavoillaan joskin aika vanhan aikaisilla, vaan se sopi hänelle ja pärjäsi hienosti siten .
Siksi on tärkeää että ilmaisee asioita, mitä on miettinyt , sillä yhtä äkkiä voi elämä loppua..
Lauma tai yksinolo ovat kaksi asiaa joista jokainen saa valita mihin kuuluu ,yksin oleminen silloin kun siinä viihtyy itse ei ole pahasta ainoastaan pakotettu yksin oleminen kuolettaa - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
(Eremiitin elämästä...)
Jos on elänyt vuosikymmenet melkein kello kourassa, stressannut
ja liikkunut paikasta toiseen, tavannut ihmisiä, tavattoman paljon
ihmisiä, ollut sosiaalinen, niin uusi vapaus koitti eläkkeelle siirtymisen
mukana.
Mikä ihanuus, minä hallitsen jäljellä olevaa aikaani eikä aika minua!
En käyttänyt edes kelloa pitkiin aikoihin eläkkeelle päästyäni, muuta
kuin jos oli joku aika varattu, niin silloin pidin ajasta kiinni.
Muuten elän "kuin pellossa", omassa aikataulussani.
Ne virikkeet, joita en voinut käyttää silloin kun paiskin töitä, ne täyttävät
nyt elämäni ja aika kuluu kuin siivellä. Elämä ei voi tulla paremmaksi!Ihana kuvaus sinulta 👍
Armeijassa mentiin kuin sonni lauma, pitäisikö ottaa huomioon lauma mikä ihmeen lauma.
Puolue sidonnaiset menee kun ylhäältä tulee käsky, itse tietoiset ajattelevat pärjään omin nokkinen.- Anonyymi
Vaikka ajatteleekin itsenäisesti voi kaivata ihmisiä.
Armeija on eräänlainen sopeuttamisleiri ?
Puolueitten manipuloimat on luku erikseen.
Sitä voi ymmärtää vain siltä pohjalta,
että ihminen on hyvin yksinäinen tai syrjäytynyt,
kun ehkä kommunikaatiotaitojakaan ei ole.
Hän voi ehkä tuntea kuuluvansa johonkin joukkoon,
kun on samaa pataa jonkun puolueen muitten kannattajien kanssa.
Outo ilmiö kyllä,
ettei ihminen osaa ajatella itsenäisesti,
koska on puolueen manipuloitavissa.
- Anonyymi
Sitä mikäkin olen miettinyt , ehkä tunne että ihmisiä on lähellä antaa jonkinlaisen turvallisuuden tunteen , vaikea sanoa.
Mutta noin itsestäni huomaan että jos vaikka lastenlapsi tulee iltaa viettämään ja istuu muutaman tunnin niin sitä voi hyvin silloin,
kun naapuri soittaa ja kysyy mennäänkö kauppaan yhdessä niin ne kauppa reisut ovat miellyttäviä
Töissä oli aina työkavereita paljon ja muutamia työmuotoja tehtiin kaksittain , joten kun jäi eläkkeelle niin tuli yksinäisyys, ensin sitä kaipasi töihin kovasti , sillä pidin todella työstäni . Luulen myös että sitä kaipaa laumaa ympärillään siksi että voisi keskustella jonkun kanssa , sillä sekin on tärkeä osa elämää.mikä sen kivempaa kun ratkoo jonkun ystävän kanssa maailman ongelmia ja pitää pitkiä keskusteluja kaikista mahdollisista aiheista . Niin se varmaan on että ollaan ns laumaihmisiä . Nyt kun ollaan iäkkäitä niin parhaat kaverit ovat kuolleet yksi toisensa jälkeen , kun elivät niin ei ollut koskaan yksin, toisinaan heitä kaipaa niin että ottaa sydämmeen asti kipeää..
niin että luulen että minulle sopisi ihan hyvin palvelutalossa asuminen seillä on elämää koko ajan ja ihmiset eivät ole multisairaita edes , joten siellä olisi lauma koossa ja iltapäivä kahvit juodaan kaikki samassa salissaja juttu luistaa .
Sekin on yksi asia kun rokotetaan niin saa lauma suojan jos tarpeeksi monta on rokotettu siinäkin on lauma keskeinen asia Lauma on mielestäni hyvä vertaus ihmisten välisille suhteille. Susilaumassa on hierarkiansa, vahvin ja kokenein yksilö johtamassa. Laumassa huolehditaan kaikkien ravinnon saannista, jälkeläisten kasvatuksesta ja turvallisuudesta. Siinä on erikoistumista eri tehtäviin kykyjen ja ominaisuuksien mukaan. Ihmisissäkin on yksinäisiä susia, oman tiensä kulkijoita joko omana valintana tai syrjäytyneinä.
Puhutaan viiteryhmistä, joihin samastuu ja joiden arvot jakaa. Mainonnassakin käytetään hyväksi tätä piirrettä. On kiinteitä pysyviä ryhmiä, kuten perhe ja lähisuku, meidän porukat puhumme usein klaanista. Ystäväpoppootkin voivat olla hyvin pysyviä ja jäsenet solidaarisia toisilleen, muutama entinen lapsuusystävä ja opiskelukaveri on yhä kuvioissa. Työ- ja harrastusryhmät ovat vaihtuvampia, ja moni valtsee harrastuksen juuri yhteisöllisyyden takia, itse olen pitänyt aina kuorolaulusta ja jumpparyhmistä.
Laumaan kuuluminen tuo paitsi turvallisuutta. auttamista, välittämistä , myös hauskanpitoa, asioiden jakamista. Whatsapissa minulla on muutama viiteryhmä, kätevää kerralla jakaa kuvia ja kuulumisia. Kun oma äitini kuoli, vielä vuosi sen jälkeen olin tarttumassa puhelimeen, kun halusin kysyä neuvoa, ennen kaikkea halusin jakaa onnellisia tapahtumia ja mukavia sattumuksia hänen kanssaan.
Kyllä minäkin enimmäkseen viihdyn ja voin hyvin laumassa ja pidän tiimityöstä. Mutta kyllä pitää saada myös omaa aikaa ja tilaa.- AnonyymiUUSI
Minusta on aina kiva ja mukava jos on kaveri olemassa,
mun kaverit ovat kuolleet
nyt on vain noi jälkeläiset eikä ne korvaa samanlailla kaveria
kuin muuten olisi suurinpiirtein saman ikänen kaveri olemassa. - AnonyymiUUSI
Olemme erilaisia. Toiset ovat sosiaalisempia kuin toiset.
Jotkut ovat jo pienestä lapsesta asti olleet yksin, ovat oppineet pärjäämään ilman muita, tai lähinnä: mahdollisimman vähän muihin tukeutuen. Aivan yksin eläviä erakkoja on melko harvassa, mutta näitäkin löytyy.
Ehkä synnymme kaikki "laumaeläimiksi" mutta kova elämä jakaa meitä eri tavoin kehittyviksi jo pienestä pitäen.- AnonyymiUUSI
Itse tarvitsen "muita" varsin vähän, esim. tämä netti korvaa hyvin mahdollisen keskustelukumppanuuden. Melko harvoin olen yhteydessä eläviin läheisiini, mutta joskus kylläkin.
- AnonyymiUUSI
Olen huomannu pitkä elämäni aikana
yhteiskuntamme on muuttunu tradikaalisti,
esm. entisellä synnyinseudullani
omalla paikkakunnallani vaikka on maalaiskylä suomen sydämmessä
niin naapurit ei tunne toisiaan kuten ennen
sota aikana
ja sen jälkeen oli hyvin tiivis kyläyhteisö olemassa, koko kylä naapurit auttoi kaikessa toisiaan,
esm peltotöissä, heinän kerruussa, syksyllä kun viljaa puitiin, ym.
sen jälkeen kun suuret ikäluokat muutti työnperässä kaupunkeihin ja ruotsiin,
mallaki on tapahtunu valtava muutos suomen kultuurissa,
nyt viimenen kuulemani " juoru " kuului jotensakki näin,
sen oma lapsuuteni kotitilan ympristössä naapurit ei tunne toisiaan ,
jotkut ovat kasvattaneet tiheän aitapensaaki erottamaan talot ja tilat toisistaan,
ettei vain vahingossakaan olla toistensa kanssa tekemisissä ,
eivätkä tiedä kuka asuu viereisellä tilalla, huh,
jotain kummaa on yhteiskunnassamme tapahtunu,
kun erakko elämä houkuttaa enemmän kuin yhteisöllisyys ,
miettikääpä mitä on tapapahtunu ja miksi !!!!????? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen huomannu pitkä elämäni aikana
yhteiskuntamme on muuttunu tradikaalisti,
esm. entisellä synnyinseudullani
omalla paikkakunnallani vaikka on maalaiskylä suomen sydämmessä
niin naapurit ei tunne toisiaan kuten ennen
sota aikana
ja sen jälkeen oli hyvin tiivis kyläyhteisö olemassa, koko kylä naapurit auttoi kaikessa toisiaan,
esm peltotöissä, heinän kerruussa, syksyllä kun viljaa puitiin, ym.
sen jälkeen kun suuret ikäluokat muutti työnperässä kaupunkeihin ja ruotsiin,
mallaki on tapahtunu valtava muutos suomen kultuurissa,
nyt viimenen kuulemani " juoru " kuului jotensakki näin,
sen oma lapsuuteni kotitilan ympristössä naapurit ei tunne toisiaan ,
jotkut ovat kasvattaneet tiheän aitapensaaki erottamaan talot ja tilat toisistaan,
ettei vain vahingossakaan olla toistensa kanssa tekemisissä ,
eivätkä tiedä kuka asuu viereisellä tilalla, huh,
jotain kummaa on yhteiskunnassamme tapahtunu,
kun erakko elämä houkuttaa enemmän kuin yhteisöllisyys ,
miettikääpä mitä on tapapahtunu ja miksi !!!!?????Siinä onkin miettimistä!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siinä onkin miettimistä!
joooo on siinä miettimistä
itsekki olen mieluummin erakko kuin jossaki yhteisössä " tappalemassa " oikeusistani ja panettelujen vyörystä,
meillä oli ihana työporukka vielä 1960 -1970 vuosina tuökavereit lähes kaksisataa, kaikki oli ihanaa kavereita keskenään, sitten vuonna 1970 keksittiin ammattiyhdistys likkeet meidänki työpaikalle,
jopas alkoi SAVUSTAMINEN ja toisten työkavereitten panettelu
se oli todella hirvittävää aikaa, moni varsinki luottamusmiehet sanoutu irti työpaikoilta
kaikki ihania rehellisä ihmisiä mutta työ ympäristö muuttui helvetiksi,
kehenkään ei voinu enää luottaa ja panettelu juorut meni johtajistonki korviin se vaan pahenti tilannetta,
TAI toisaaltaan se oliki senaikaista politiikkaa, työnantajat HYÖTYI SUURESTI kun työntekijät vaihtui tiheään,
se oliki sen aikaisen yhteiskunnan tarkotus
MUTTA päättäjät ja johtoryhmät eivät ajateleen sen piiiiiiiitkä aikaista vaikutus yhteiskuntaamme,
väitän erakko yhteiskuntamme on seurausta noista polittisista vaikeista ajoista,
miettikääpä te viisaamatki tarkaan
kuinka politiikka voi vaikutta työyhteisöihin todella vaikkeuttaen henkilökunnan psyykkistä elämää,
väitän edeleen
KEKKOSEN AIKAKAUSI oli työyhteisöjienki kannalta parampaa aikaa kuin nykyinen vastakkainasetteleva demokrataia,
tämä vastakkain asettelu luo ERIPURAA kaunaa, panettelua ja ja juoruja
työpaikoille,
todella tympii kun MUKA näitä vaikeuksia ei nähdä yhteiskunnassamme !!!!???? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
joooo on siinä miettimistä
itsekki olen mieluummin erakko kuin jossaki yhteisössä " tappalemassa " oikeusistani ja panettelujen vyörystä,
meillä oli ihana työporukka vielä 1960 -1970 vuosina tuökavereit lähes kaksisataa, kaikki oli ihanaa kavereita keskenään, sitten vuonna 1970 keksittiin ammattiyhdistys likkeet meidänki työpaikalle,
jopas alkoi SAVUSTAMINEN ja toisten työkavereitten panettelu
se oli todella hirvittävää aikaa, moni varsinki luottamusmiehet sanoutu irti työpaikoilta
kaikki ihania rehellisä ihmisiä mutta työ ympäristö muuttui helvetiksi,
kehenkään ei voinu enää luottaa ja panettelu juorut meni johtajistonki korviin se vaan pahenti tilannetta,
TAI toisaaltaan se oliki senaikaista politiikkaa, työnantajat HYÖTYI SUURESTI kun työntekijät vaihtui tiheään,
se oliki sen aikaisen yhteiskunnan tarkotus
MUTTA päättäjät ja johtoryhmät eivät ajateleen sen piiiiiiiitkä aikaista vaikutus yhteiskuntaamme,
väitän erakko yhteiskuntamme on seurausta noista polittisista vaikeista ajoista,
miettikääpä te viisaamatki tarkaan
kuinka politiikka voi vaikutta työyhteisöihin todella vaikkeuttaen henkilökunnan psyykkistä elämää,
väitän edeleen
KEKKOSEN AIKAKAUSI oli työyhteisöjienki kannalta parampaa aikaa kuin nykyinen vastakkainasetteleva demokrataia,
tämä vastakkain asettelu luo ERIPURAA kaunaa, panettelua ja ja juoruja
työpaikoille,
todella tympii kun MUKA näitä vaikeuksia ei nähdä yhteiskunnassamme !!!!????Kekkosen aikaan kaikki oli paremmin. Muistan kuulleeni Kekkosesta ja Paasikivestä jo ennen kouluikääni (1950-luvun loppua). Kuulin jo ennen kouluikääni niin monista asioista, sisällissotaa myöten, että jätti ikuiset jäljet.
Oli ongelma mikä tahansa, kun "Kekkonen hoiti asian", oli kaikki hyvin ja rauha maassa.
Lapsena partiomarssilla, Pressanlinnan porttia ohittaessa, näytin kunniaa Kekkoselle ja Kekkonen meille. Olin mukana Kekkosen hautajaisissakin. Seisoin valtavassa yleisössä jossain Marskin patsaan paikkeilla. Myös Tamminiemen museossa vieraillut. Kuulin myöhemmin, ettei Kekkonen ollut täysin hylännyt Tamminiemeä vaan teki siellä töitä edelleenkin: jos joku hölmö astui yllättäen hänen työhuoneeseensa, kääntyi hän kiukkuisena tuolillaan, laittoi sormen suulleen ja sanoi: "Shhh!"
- AnonyymiUUSI
Ihminen tarvitsee jo syntymästään lähtien toisia ihmisiä, muutoin hän ei ymmärrä olevansa olemassa. Me peilaamme ajatuksiamme toisiin ihmisiin, ja muodostamme myös osittain minä -käsityksen sen perusteella millaista palautetta saamme toisilta ihmisiltä ja miten he meihin suhtautuvat.
Se, kuinka paljon ihminen tarvitsee toisia ihmisiä "elääkseen hyvää ja merkityksellistä elämää" on tietenkin yksilöllistä, joku tarvitsee vain vähän ja joku on täysin riippuvainen toisista ja toisten mielipiteistä; ei muuten hyvä tämäkään.
Olisi hienoa, jos jokaisella olisi se oma "lauma" eli joku tärkeä ja läheinen ihminen. Yksi tai useampi.- AnonyymiUUSI
Muut ihmiset eivät peilaa totuutta meistä, vaan ainoastaan omia käsityksiään meistä.
Näkeehän tämän selvästi näilläkin foorumeilla kun "toiset" kirjoittavat "meistä". Eivät he meistä = minusta ja sinusta kirjoita, vaan tuovat julki omaa itseään, omia ajatuksiaan minusta / sinusta.
Mutta se ei ole totuus meistä, vaan totuus hänestä ja hänen ajatuksistaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Muut ihmiset eivät peilaa totuutta meistä, vaan ainoastaan omia käsityksiään meistä.
Näkeehän tämän selvästi näilläkin foorumeilla kun "toiset" kirjoittavat "meistä". Eivät he meistä = minusta ja sinusta kirjoita, vaan tuovat julki omaa itseään, omia ajatuksiaan minusta / sinusta.
Mutta se ei ole totuus meistä, vaan totuus hänestä ja hänen ajatuksistaan."Totuus" on katsojan silmissä!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Totuus" on katsojan silmissä!
No tuskin. Totuuteen toisesta tarvittaisiin pääsy sen toisen ihmisen kallon sisäisiin ja sinne sinä et pääse.
- AnonyymiUUSI
Ihmisten lauma on nimeltään "yhteiskunta"
- AnonyymiUUSI
Hmmm. En nyt sanoisi noinkaan.
Ihmiset ovat yksilöitä, itseasiassa emme ole lauma. Paitsi itse aivojaan käyttämättömät laumasielut, tietenkin.
Yhteiskunta-järjestelmä ei myöskään edusta kaikkia yksilöitä, vaan näennäisesti vain n. 51+ % ihmisistä. Tämän, n. 51+:n väitetyllä valtuutuksella tosiasiallisesti meitä hallitsee pieni mutta määrätietoinen harvainvalta. Se erottaa valtuutuksistaan vain määrätyn pienen osan, jopa keksii sellaisia ilmasta, luoden niistä pääasian.
Muut, toisin ajattelevat, työnnetään varjoon. Vaiennetaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset ovat yksilöitä, itseasiassa emme ole lauma. Paitsi itse aivojaan käyttämättömät laumasielut, tietenkin.
Yhteiskunta-järjestelmä ei myöskään edusta kaikkia yksilöitä, vaan näennäisesti vain n. 51 % ihmisistä. Tämän, n. 51 :n väitetyllä valtuutuksella tosiasiallisesti meitä hallitsee pieni mutta määrätietoinen harvainvalta. Se erottaa valtuutuksistaan vain määrätyn pienen osan, jopa keksii sellaisia ilmasta, luoden niistä pääasian.
Muut, toisin ajattelevat, työnnetään varjoon. Vaiennetaan.Jos on tarpeeksi fiksu ja osaava, ei alistu vaiennettavaksi. . Eläinlaumassakin on yksilöitä, mutta jotkut asiat on järkevintä hoitaa yhdessä. Demokratialla asiat hoituu.
- AnonyymiUUSI
Aloittaja tarkoittaa eri asiaa.
- AnonyymiUUSI
Yhteiskunta on virallinen organisaatio, ei lauma. tai ryhmä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yhteiskunta-järjestelmä ei myöskään edusta kaikkia yksilöitä, vaan näennäisesti vain n. 51 % ihmisistä. Tämän, n. 51 :n väitetyllä valtuutuksella tosiasiallisesti meitä hallitsee pieni mutta määrätietoinen harvainvalta. Se erottaa valtuutuksistaan vain määrätyn pienen osan, jopa keksii sellaisia ilmasta, luoden niistä pääasian.
Muut, toisin ajattelevat, työnnetään varjoon. Vaiennetaan.Niinhän se usein on.joissain tapauksissa on lauma välttämätön , joissain ei.
Ajattelin , pohjois Sentinelin saari , jossa pieni heimo asuu eristettynä maailmasta. Nämä ihmset ovat lauma ihmisiä jotka tarvitsevattoisiaan , saareen ei saa kukaan mennä, ovat jousipyssyjensö kanssa valmiina ampumaan jokaisen joka lähestyy saarta.älauma hoitelee yhteistoiminnassa kaiken keskenään lapsia syntyy ilman sairaanhoidon mahdollisuutta olla mukana, kukaan ei tarkasti tiedä montako heitä on enää jäljellä , siis ovat lauma
Siitä on kauan kun eräs pappi yritti päästä saareen , hän sai nuolen sysömmeensä välittömästi, häntä oli varoitettu vaan luuli että hön pärjää aiihen mihin kukkaan muu ei ollutpärjönnyt nimittäin saada nähdä saari asukkaikseen. , ei onnistunut henki meni.
Muistaakseni tämä saakin rauhoitettu niin ettei sinne saa kukaan edes yrittää . Näin on eräänlainen lauma omillaan - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Muut, toisin ajattelevat, työnnetään varjoon. Vaiennetaan.Laumat ovat aina karttaneet toisin ajattelevia. , kaikkie pitäisi laumaihmisten mielestä olla samanlaisia , jopa perinteet mitä kansalla on .
Kysytään itse selvänä, asiana ” oletko jo tehnyt joulun kotiisi” se tavallinen kysymys työpaikoilla. , eikä ajatellaedes sitä että kaikki eivät edes vietä joulua.
Iäkkäiden tulisi käyttää tiettyjä vaatteita ettei erotu lainasta. Jos ei käytä niin on kummallinen , siis itsepäätös valta pienistäkin asioista yritetään. kallistaa pois . Jopa mielipiteet tulisi olla laumalle tyydyttävät , lauma yrittää sekaantua yksityisen ihmisen päätöksiin. Verukkeilla että näinhän asiat on aina tehty , kehitystä ei saa tapahtua, siis lauma on hyvä sille joka menee lauman sääntöjen mukaisesti . Siksi pidän ihmisistä
Jotka ovat omina itsenään , uskaltavat olla laumasta eroittuvaisia ja tehdä asioita kuten he ne näkevät niiden olevan oikiein - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Laumat ovat aina karttaneet toisin ajattelevia. , kaikkie pitäisi laumaihmisten mielestä olla samanlaisia , jopa perinteet mitä kansalla on .
Kysytään itse selvänä, asiana ” oletko jo tehnyt joulun kotiisi” se tavallinen kysymys työpaikoilla. , eikä ajatellaedes sitä että kaikki eivät edes vietä joulua.
Iäkkäiden tulisi käyttää tiettyjä vaatteita ettei erotu lainasta. Jos ei käytä niin on kummallinen , siis itsepäätös valta pienistäkin asioista yritetään. kallistaa pois . Jopa mielipiteet tulisi olla laumalle tyydyttävät , lauma yrittää sekaantua yksityisen ihmisen päätöksiin. Verukkeilla että näinhän asiat on aina tehty , kehitystä ei saa tapahtua, siis lauma on hyvä sille joka menee lauman sääntöjen mukaisesti . Siksi pidän ihmisistä
Jotka ovat omina itsenään , uskaltavat olla laumasta eroittuvaisia ja tehdä asioita kuten he ne näkevät niiden olevan oikieinKorjaus laumasta eikä lainasta
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Laumat ovat aina karttaneet toisin ajattelevia. , kaikkie pitäisi laumaihmisten mielestä olla samanlaisia , jopa perinteet mitä kansalla on .
Jotka ovat omina itsenään , uskaltavat olla laumasta eroittuvaisia ja tehdä asioita kuten he ne näkevät niiden olevan oikieinLauman rikkaus on juuri erilaiset yksilöt ja heidän erilaiset vahvuutensa, joita käytetään yhteiseksi hyväksi. Jokaisella on vapaus olla juuri oma itsensä. Mutta toki laumoja on erilaisia kuten yksilöitäkin.
- AnonyymiUUSI
Yksi tekee yhtä ja toinen toista ja kolmas jotain muuta; jokaiselle on siunautunut joku työ, josta joku työn teettäjä saa hyötynsä. Kukaan ei osaa kaikkea ja kaikki tarvitsevat "kaikkien" apua.
Jos on jossakin joku, joka ei tarvitse muiden apua, niin hänestä kirjoitetaan lehtiin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos on tarpeeksi fiksu ja osaava, ei alistu vaiennettavaksi. . Eläinlaumassakin on yksilöitä, mutta jotkut asiat on järkevintä hoitaa yhdessä. Demokratialla asiat hoituu.
Ihanko totta? Eikö tämä maa ole demokratia. Ovatko asiamme hoituneet? Tai ehkä se on kiinni siitä, mistä kolkasta katselee.
- AnonyymiUUSI
Naislauma - jo ajatuksena kammottava. Kaakatusta, kateutta, selkään puukottamista. Ei kiitos.
- AnonyymiUUSI
Valitse kivempi ryhmä!
- AnonyymiUUSI
Jos sinun "laumasi" on sellainen älä yleistä.
- AnonyymiUUSI
Anteeksi mitä?
Minä kuulun mukavaan naisporukkaan, johon kuvauksesi ei sovi lainkaan.
Kylläpä sinä kuulut kummalliseen naislaumaan! - AnonyymiUUSI
No ei välttämätä ihan niinkään ole kuten sen kuvaat. Olen aina tehnyt töitä naisvaltaisessa työpaikassa , osa naisista oli mukana sijoittamassa osakkeisiin siis silloin jutut olivat hyvin matemaattisia Muutama oli vahvasti mukana politiikassa ,joten keskustelivat kahvitauolla mitä milloinkin oli suunnitteilla ja miten muut puolueet sen näkivät, siis ihan asiallisia juttuja
Suunniteltiin usein muutoksista työnteosta miten sen saisi joustavammaksi , ja mistä voisi säästää kun joskus tuli ylemmiltä tahoilta. Ukaassit että on säästettävä . Joten ei kukaan kadehtinut toisiaan , miksipä olisikaan oltiin kaikki samassa veneessä. Siis en tiedä mitä se kaakatus on mistä kirjoitit. Jos menet ainoastaan palstan kateellisista kaakattaviata niin se on ainoastaan hyvin hyvin pieni ryhmä ihmisiä , ja syytkin osaa nähdä kateuteen ja kaakatukseen .
Harvoin sellaista sattuu valistuneiden ihmisten kesken , monilla naisilla on sisarus tunne toisiaan kohtaan , siis saavat olla ihan sellaisia kun ovat ,ilman lauman painostusta , kunnioitus toista kohtaan pidetään aina mielessä , siksi ei synny niitä riitojakaan työpaikalla
Kateus on turha tunne eikä anna normaalille naiselle yhtään mitään, siitä pitävät ainoastaan huolen ihmiset jolla on huono itseluottamus . Ei omillaan pärjäävät naiset - AnonyymiUUSI
Juuri niin! Ilkeään naislaumaan kuuluminen on kauheata.
Käyttäytyisivätköhän naiset paremmin toisiaan kohtaan, jos
olisi pakollinen armeija naisillekin? Siellä oppisi kuria ja itse-
hillintää ollessaan toistensa kanssa tekemisissä.
Olisi varmasti terveellinen kokemus koko naislaumalle.
- AnonyymiUUSI
Voihan sitä aikaansa kuluttaa puhumalla laumasta, mutta susilauma vain tulee mieleeni.
Ihmiset ovat ryhmä, tai joukko, perhe, suku, en ole koskaan kuulunut laumaan.
Jalkapallossakin on joukkueet, ei laumat.
"Aatteeppas itekki!"
Pysyn pois laumasielujen joukosta- AnonyymiUUSI
"Aatteleppas itekki!" joku tarvitsi ällää sanastani:)))
- AnonyymiUUSI
Laumasielu on ihan eti asia kuin lauman jäsen. Ja se lauma on vain metafora!
- AnonyymiUUSI
Ei herttileijaa !!! Äly hoi ! Kirjoitat ihan eri asiasta.
Ei "laumassa" viihtyvä ole sama kuin laumasielu. "Laumassakin" jokainen on yksilö. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei herttileijaa !!! Äly hoi ! Kirjoitat ihan eri asiasta.
Ei "laumassa" viihtyvä ole sama kuin laumasielu. "Laumassakin" jokainen on yksilö.Ai jaaa, miksi laumat sitten sekoilevat, räyhäävät, riehuvat, pahoinpitelevät, tärväävät, tappavat, terrorisoivat ... yhdessä. Tunnetko sanonnan: laumassa tyhmyys tiivistyy.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaaa, miksi laumat sitten sekoilevat, räyhäävät, riehuvat, pahoinpitelevät, tärväävät, tappavat, terrorisoivat ... yhdessä. Tunnetko sanonnan: laumassa tyhmyys tiivistyy.
Liian vaikea aihe sinulle. Mitä jos kokeilisit vessapaperiketjua ?
- AnonyymiUUSI
Ihastelin eilen, kun aika suuri aura jotain hanhia oli matkalla kohti etelää, ja kymmenen minuutin kuluttua toinen samanlainen ja saman kokoinen ja ihan sama reitti. Laumaeläin , jotka nyt ovat laumassa, mutta esimerkiksi joutsenet jotka lentävät samoin yhteistoiminnassa, eivät voi sietää toista paria reviirillään pesintäaikana. Siinä tulee taistelu jossa toinen voi päästä hengestään. Eläimet ihan harvaa poikkeusta lukuunottamatta, hoitavat poikasensa, kuten ihmisetkin, mutta reviirille ei saa tulla kutsumatta. Ihmisistä kukaan ei selviä ilman toisten apua. Siksi suuri osa ihmisistä asustelee toisten seurassa.
- AnonyymiUUSI
Rakastan kuulua laumaan eli joukkoon. Olisi kummallista hylkiä
läheisiään, ystäviään ja tuttujaan, joita vielä on jokunen jäljellä,
ilman heitä en halua olla. He ovat hyvinvointini perusta. - AnonyymiUUSI
Alkuihminen oli vain 1 sukupolven edellä apinoista. On hyvä muistaa, ettei alku-maapallon alkumeressä voinut elää edes alkeellisin levä.
Ensimmäiset vuodet merivesi oli kiehuvan kuumaa.
Kuitenkin mereen syntyivät ensimmäiset elomerkit jäähtyvällä planeetallamme.
Ihmisenkin alkumuodot kehittyivät meressä.- AnonyymiUUSI
Niinhän ne tu5kijat ovat tulleet siihen tulokseen että merestä on aikanaa lähdetty.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän ne tu5kijat ovat tulleet siihen tulokseen että merestä on aikanaa lähdetty.
Itselläni on molemmin puolin kaulalla "kidukset". Pienet reiät alhaalla, lähellä olkapäitä, muist.
Äitee huomasi ne kun olin lapsi. Muist. hänelläkin oli. Tuohon lapsuusaikaan sieltä itselläni joskus tippui pisarat jonkinlaista kirvelevää nestettäkin, hikeä?
Eräällä enollani oli kuulemma kolme nänniä ("Romulus ja Remus"- ilmiö).
Uskon kylläkin Raamatun luomiskertomukseen, mutta toisaalta, emmehän todellisuudessa tiedä Kuka on Jumala ja esim. kuinka meidät luotiin, keitä olemme.
Iso arvoitus, joka kyllä tulee ratkeamaan meille kullekin, voisi sanoa jopa "tuota pikaa". - AnonyymiUUSI
Mitä mieltä olet aloituksen aiheesta ? Se ei koske alkueläimiä.
- AnonyymiUUSI
Todelliset erakot lienevät harvinaisia?!
Omalla käyttäytymisellään ja olemuksellaan eristäytymisen itse aiheuttaneet ovat luku sinänsä.
Sosiaalisilla suhteilla ei välttämättä ole yhteyttä laumautumiseen.
Joukossa oleminen ei merkitse minuudestaan tiskimistä. - AnonyymiUUSI
Perimmiltään hengissä pysymisen edellytys!
Alkuaan sen ydin on ollut kaksi hahmoa joista kehittyi perhe. Perheistä kehittyi klaani jossa hengissä pysymisen edellytykset olivat jo paremmat.
Jne. Jne. Kunnes asteettain on päädytty työnjaon alaiseen yhteiskuntaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst23314269Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i566376Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58725389Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat2973977Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1443707PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1273689Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.912217Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis171547Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1621400Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3431342