Vastaa kyselyyn ja kerro pelosta!

Anonyymi

Haluaisitko auttaa tietokirjaprojektissa vastaamalla kyselyyn pelosta ja sen vaikutuksista? Vastaukset kerätään nimettömästi ja niitä käytetään elävöittävänä aineistona tutkimustiedon ja haastattelujen rinnalla. Kysely sisältää vain avoimia kysymyksiä eikä liity pelkästään tämänhetkiseen maailmantilanteeseen. Voit siis vastata haluamallasi tavalla riippumatta pelkosi kohteesta - tai halutessasi vain osaan kysymyksistä.

Linkki kyselyyn: https://forms.gle/sk1Fv5rv2ymmp17E8

Kiitos avusta!

Terveisin,
Anna Tommola, toimittaja-kirjailija

8

1099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä pelkokysely on auki vielä kesäkuun ajan. Suurkiitos vastanneille!

    • Anonyymi

      Jos saisinkyselyn postin mukana ja vastauskuoren. Vastaisin. Tällä en kilikka mikään lite!Olen joutunut ulkopuoliseta.Eli kahden lähisukulaisen raivon jauhkauksen kohteeksi. Täysin syyttä eikä minulla asialla osaa ei arpaa. Toinen oli tyttäreni perheen koti kesä 2009.Vanhempi siskoni oli aijemmin sanonut kun hän valehtelee minulle, tartu heti aihe!Joten tilanne jossa valehteli minulle ,akutisesti otin asian esille miksi sanot noin.Miksi sytät asia johon minula ei osaa ei arpaa? Ollin hänen ruminkokoon ja pituuteen todella pieni äiti / mummo.Hän vältti keskutelun vastaus alkamalla hirveä huuto ja raivo. Oli pälle tulossa,minua suojasi vain heidän olohuonessa soffa pöytä. Pienet lapset itki ja hänen mies oli vain tietokoneela. Olin shokki ja en tiedä miten pääsin pakenemaan asunto pois! sama lähes tapahtu kesä 2019. Ohitin pussipysäkin jossa pussia odotti sukulaisen poika yli 50v.Kanssa jätti iso, psyyke potilas.Tervehdin kuten sukulaisia tervehditään,ystävän jäi etälle odotaa.Tosin kun tilanne josta kerron kohta. Ystäväni meni shokki pakeni Taksin aikuisen poikansa kanssa ja jätti minut,siihen pedon suuhun( he tunsivat kyseisen huutajan) Ihan puun takaa Kamalalalla raivolla on päälleni tulossa. Olen ?Raivoaa olet minulle velkaa oliko 200 vai 250e. maksa heti kela peri rahan minulta? Aihe liittyi hänen ex. joka muutti pois hänen koti.Juomisen ja raivon takia. sosialivirasto auto naisen alkun, En minä syy jotain tukia perivät takaisin.Hän keksi minä olen sylinen ja oikeutti raivo minulle julkinen paikka.Shokissa lähdin sitä.En tiedä miten kotini pääsin .Matka kävellen siitä 10minuttia. Olin tuolloin 63 vuotias!Yksin asuva ihminen. Ilman puolisoa tai sukua.Koska kaikki kaukana sukua jolle olisin voinut puhua.sitä jäi traumat tai molemista tilainteista mitä kirjoitin.menen shokki jos joku lähelläni ulkopuolisena raivoaa jollekkin.Kunpankaan edellä mainnitun henkilön en kontakti. Joten jos kerran 1 tai 2 vuodessa jossain näen Väistän,koska alan vapisee jos kaukkaa joman kuman näe? ja sydän hakkaa.Nyky yhteiskunta rakenne et pääse keskutele esimerkiksi pelkotiloista jotka tuleet toisen ihmisen kautta.Ne on todelisia siloin kun ihmistä raivolla ja lähestymisellä ollan käymässä kiinni.Mutta et saa todistajia. Kukan ei halua. Ihmiset mitä asiat eivät kokseta heitä ovat: asia ei kuulu heille. Ihmiset lisäksi sylistä uhatun henkilöön siinä vikaa,ei vikaa uhkailijassa koskaan.Eli elän ihan arki jos liikun ja ulkopuolisena 2 vierasta ihimistä raivoaa,joudun ohi menee, itse koen uudellen raivot minun mennyt aina.Sen jälkeen liikun vain siellä mistä pääsen nopeasti kotia:On painajaista siis mennä merta edemmäs kalaan. esim. Velvolisuus jo mennää matkan taakse joku tärkeä juhla. Tai joukue peli,Jossa minun odotetan olevan katsomo,Valvon edellinen yö ja ripuloin. en pysty syömään.On painajaista ne. Kun ennen kesää jolloin 1 raivo ja yritys pääleni tulla tapauhtu v. 2009. Olin spontani enerkinen rohkea ihminen menäkseni minne vain uuten paikan tapahtumaan. Sitä ei ole minussa yhtän se on painajaista todella. Painajaista lisäsi se tapahtuma julkinen paikka raivoaaminen miulle kaiken kansan kullen 2019 ja että ystäväni pakene poikansa kanssa taksinJättäen minut suden suuhun.En ole enää hänen ystävä.Mikä ystävä jättä yksin, Kun otti sitä taksin poikansa kanssa,joka myös joku oli 50v. Miksi ei minua ottanut mukaan saman päätien varella kätänössä kun asutiin?anteksi lukihäiriöni teksit virheeni en näe.

    • Anonyymi

      Miksi et ole pyytänyt aiheesi Suomen kirjalisuus seuralta jukaisevat tutkimus pyyntösi . löydät SKS arkiston tiedot netti . Näet netti systeemin. Pyytävät tutkijat,ymm,erinlaisia kirjoituksia eri aiheet ihmisiltä koko suomi,ihmisiltä jotka ovat yhteystietonsa heille antanut. Ihmisiä on todella paljon kirjoitamassa eri aiheet heille, Jotka mene arkistoihin ja TUTKIJOIDEN KÄYTÖSSÄTutkijat pyytävät heiltä eri aiheita vain taivas kattona.Mene sivusto ymmärrät mitä tarkoitan, Netti on aina varallista vastata ehdottamallasi tavallasi,Varsinkin täällä.

    • Anonyymi

      No pistetään nyt tästäkin sitten joukon jatkoksi kaikelle muulle mitä olen kirjoitellut.

      Minulla lienee varsinaisista peloista kahta eri tyyppiä. Toinen on käärmepelko, joka esiintyy aina samanlaisena ja hyvin voimakkaana eli en käytännössä, ellei aivan pakko, kulje jalkaisin paikoissa missä niitä esiintyy tai mene näyttelyyn yms. Kyyn kanssa olen kyllä kohdannut mutta en jalkaisin eli ihan vaaratilannettakaan ei taustalla. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että mä olen aiemmin, lapsuudessa, käynyt näyttelyissä, mm. Zoolandiassa! Vähän on mysteeri mistä tullut...?


      Toinen ja paljon kinkkisempi on korkean paikan kammo. Tätä ei esiinny kerrostalossa, korkeassakaan urheilukatsomossa (edes portaikossa), näkötornissa, laivassa yms. Mutta annas olla, kun pitäisi seistä tuolilla, pöydällä - siis ihan tukevalla alustalla niin tuntuu, että huimaa, lihakset pettää ja putoo saman tien. Tikkailla samaa, mutta on jaloissa kyllä voiman puutetta eli tässä on aitoa hankaluutta. Joskus on kyllä ollut semmosta mikä ei jaloilla selity. Samoin heiluvilla tai liikkuvilla alustoilla, eli vaikka henkilönostimessa, rakennuspukilla tai telineillä, vuoristoradassa yms. on aivan mahdotonta.
      En tiedä, ehkä tässä on enemmän jotain tasapainoon kuin korkeuteen liittyvää. Ai niin, joskus autolla ajaessa jonkun korkean mäen päällä meinannut iskee paniikki! Ilmeisesti neste- ja suolatasapainon muutokset osaltaan vaikuttaa, paitsi toki jalkoihin niin myös pelkotuntemuksiin.

      lajijasuris

      • Anonyymi

        Itse pidin pienenä hämähäkeistä mutta nykyään pelkään niitä vaikken sitä muille tunnustakkaan. Itsekkään en tiedä miksi nykyään sitten pelkään niitä.


    • Anonyymi

      Kahvikuppineuroosi alkaen jo teini-iässä. Se välillä muistuttaa itsestään työpaikalla ja en varmasti ikinä pääse siitä eroon. Lääkitys on auttanut (ei rauhoittavat) mutta on vain tietyt tilanteet (olen sosiaalinen kaikinpuolin) kun tuntuu että olen tavallaan silmätikkuna (vaikka oikeasti en ole) peläten JOS...se kahvikuppi tärisee. Kaikkein vaikeinta on tilanteet jossa tavallaan pakotetaan juomaan sitä kahvia muiden seurassa ja ne ihmiset ovat tuntemattomia-työn puolesta kokouksissa jne.

      • Anonyymi

        Tuollainen neuroosi on kyllä sellainen mitä minun aivoni eivät ymmärrä. Aloitin omasta neuroosista keskustelun, joka liittyy syömiseen, ei siis kahvin eikä mehun eikä kaljan juontiin. Pelkään sitä, että kun laitan haarukalla ruokaa suuhuni, niin vahingossa osa ruosta tippuu suustani, tai jos syön hampurilasta niin ketsupit/ majoneesit ovat naamassani, ja pelkään sitä että syön jotain tulista, ja nenäni alkaa vuotamaan ja alan yskimään.

        Voitko kertoa, mikä minulla on päässäni vikana, kun minulla ei ole ongelmia kahvinjuontiin liittyen?


    • Anonyymi

      Vanhemmat ihmiset pelkäävät asua yksin,mutta taloa ei saa myydyksi.Pelkona muualla ollessa,että talo on kylmä,kun palaa kotiin täytyy lämmittää ja se matksaa.Huoli että nuoremmat lämmitä patteri vaan 18-20 miten voi tarjeta,kun on kylmä ojentaa lämmittämään.Ehkä täytyisi olla 25-35,mutta onko erenkierto jo niin huono,miten voinut elää pakkasesakin 30-50 astetta ulkotöissä yli 40 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. 173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe