Ankkurointi kaapelin läheisyydessä

Anonyymi

Onko olemassa mitään lakiin perustuvaa minimi etäisyyttä merikaapeliin ankkurointaessa? Tottakai siihen pitää jättää hyvä turvaväli, mutta rupesin vain miettimään onko se jotenkin määritelty laissa?

49

1275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Merikaapeliin ankkuroitaessa veneen etäisyys merikaapeliin on fysiikan lakien mukaan minimissään suunnilleen veden syvyyden verran (veneen syväys ja aallokko huomioiden) ja maksimissaan ankkurikettingin tai köyden verran, muuten ei merikaapeliin ankkurointi ole onnistunut. Kiellettyähän merikaapeliin ankkurointi on, mutta varsin tehokasta.

    • Anonyymi

      Olet varmaan omasta mielestäsi erittäin hauska, mutta todellisuudessa olet vähän tollo...

      • Anonyymi

        Niinpä, onhan se vähän tolloa tuollaista kysellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, onhan se vähän tolloa tuollaista kysellä.

        Miten niin?
        Onhan täällä hölmömpiäkin kysymyksiä tehty.
        Aloittajakin ymmärtää omien sanojensa mukaan, että marginaalia täytyy jättää.

        Kyllä tästä voidaan vielä pitkät jutut saada aikaiseksi, kunhan alkukättelyt on saatu hoidettua pois alta D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin?
        Onhan täällä hölmömpiäkin kysymyksiä tehty.
        Aloittajakin ymmärtää omien sanojensa mukaan, että marginaalia täytyy jättää.

        Kyllä tästä voidaan vielä pitkät jutut saada aikaiseksi, kunhan alkukättelyt on saatu hoidettua pois alta D.

        No jos jätetään pienet kirjoitusvirheet huomioimatta, niin kysyy minimietäisyyttä merikaapeliin ankkuroitaessa. No kun merikaapeliin ei saa ankkuroida. No jos vaikka tarkoitti onko ankkuroitaessa olemassa mitään lakiin perustuvaa minimietäisyyttä merikaapeliin, niin säännöistähän se selviää. Jokaisen veneilijän on tunnettava ne säännöt, ellei muista niin tietää ainakin mistä käy lukemassa. Kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida ja ankkurointikeltokyltin vaikutusalue on 100m kyltistä, jos oikein muistan. Käykää kurkkaamassa laista foorumijorinoihin luottamisen sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos jätetään pienet kirjoitusvirheet huomioimatta, niin kysyy minimietäisyyttä merikaapeliin ankkuroitaessa. No kun merikaapeliin ei saa ankkuroida. No jos vaikka tarkoitti onko ankkuroitaessa olemassa mitään lakiin perustuvaa minimietäisyyttä merikaapeliin, niin säännöistähän se selviää. Jokaisen veneilijän on tunnettava ne säännöt, ellei muista niin tietää ainakin mistä käy lukemassa. Kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida ja ankkurointikeltokyltin vaikutusalue on 100m kyltistä, jos oikein muistan. Käykää kurkkaamassa laista foorumijorinoihin luottamisen sijaan.

        "Jokaisen veneilijän on tunnettava ne säännöt, ellei muista niin tietää ainakin mistä käy lukemassa. Kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida ja ankkurointikeltokyltin vaikutusalue on 100m kyltistä, jos oikein muistan."

        No, jokaisen pitäisi tietää tämän, mutta itse et ole varma muistatko oikein, eli et tiedä?
        No, minulla on kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja joten tunnen yleensä säännöt aika hyvin.
        No, sen takia kysyin kun en muista missä tämä on määritelty.
        No, sä tuhlaat minun aika typerillä vastauksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos jätetään pienet kirjoitusvirheet huomioimatta, niin kysyy minimietäisyyttä merikaapeliin ankkuroitaessa. No kun merikaapeliin ei saa ankkuroida. No jos vaikka tarkoitti onko ankkuroitaessa olemassa mitään lakiin perustuvaa minimietäisyyttä merikaapeliin, niin säännöistähän se selviää. Jokaisen veneilijän on tunnettava ne säännöt, ellei muista niin tietää ainakin mistä käy lukemassa. Kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida ja ankkurointikeltokyltin vaikutusalue on 100m kyltistä, jos oikein muistan. Käykää kurkkaamassa laista foorumijorinoihin luottamisen sijaan.

        Loppuuko se kaapeli 100 metrin päähän rannasta , jos ankkurointikiellon vaikutusalue loppuu siihen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokaisen veneilijän on tunnettava ne säännöt, ellei muista niin tietää ainakin mistä käy lukemassa. Kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida ja ankkurointikeltokyltin vaikutusalue on 100m kyltistä, jos oikein muistan."

        No, jokaisen pitäisi tietää tämän, mutta itse et ole varma muistatko oikein, eli et tiedä?
        No, minulla on kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja joten tunnen yleensä säännöt aika hyvin.
        No, sen takia kysyin kun en muista missä tämä on määritelty.
        No, sä tuhlaat minun aika typerillä vastauksilla.

        Muistkuva on tuo 100m, tarkistan kirjasta jos sitä tietoa tarvitsen. Ei sinulla mitään kuljettajankirjaa ole ellet tiedä mistä parissa minuutissa asian tarkistaisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppuuko se kaapeli 100 metrin päähän rannasta , jos ankkurointikiellon vaikutusalue loppuu siihen ?

        Ankkurointikieltokyltillä ei merkitä kaapelia, mutta kaapelin lähellä saattaa silti olla ankkurointikieltokyltti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistkuva on tuo 100m, tarkistan kirjasta jos sitä tietoa tarvitsen. Ei sinulla mitään kuljettajankirjaa ole ellet tiedä mistä parissa minuutissa asian tarkistaisit.

        "Ei sinulla mitään kuljettajankirjaa ole ellet tiedä mistä parissa minuutissa asian tarkistaisit."

        Ehkä minun veneilyyn liittyvät kirjat ovat veneessäni, mutta yllättävää kyllä minä en ole. Mietitkö yleensä mitään kun v*****let netissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei sinulla mitään kuljettajankirjaa ole ellet tiedä mistä parissa minuutissa asian tarkistaisit."

        Ehkä minun veneilyyn liittyvät kirjat ovat veneessäni, mutta yllättävää kyllä minä en ole. Mietitkö yleensä mitään kun v*****let netissä?

        Kun olet tännekin löytänyt löydät kyllä ne lakipykälätkin netistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olet tännekin löytänyt löydät kyllä ne lakipykälätkin netistä.

        "Kun olet tännekin löytänyt löydät kyllä ne lakipykälätkin netistä."

        Sinun kaltaiset henkilöt saa kyllä ihmisen tuntemaan katumusta siitä että on vahingossa tänne "löytänyt"

        Joskus aikoinaan tällä foorumilla pystyi kysymään asioita jota oli miettinyt ja sai yleensä hyviä vastauksia. Muistan erityisesti Joakim tunnusta, hän osasi vastata melkein kaikkeen veneilyyn liittyvään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun olet tännekin löytänyt löydät kyllä ne lakipykälätkin netistä."

        Sinun kaltaiset henkilöt saa kyllä ihmisen tuntemaan katumusta siitä että on vahingossa tänne "löytänyt"

        Joskus aikoinaan tällä foorumilla pystyi kysymään asioita jota oli miettinyt ja sai yleensä hyviä vastauksia. Muistan erityisesti Joakim tunnusta, hän osasi vastata melkein kaikkeen veneilyyn liittyvään.

        Tuollaiset simppelit pitäisi kyllä löytää luotettavasta lähteestä eikä Anonyymien vinoilufoorumilta. Pistä palautetta tuonne Suomi24:n admineille että palaavat aikaisempaan nimimerkkikäytäntöön niin on jotain toivoa tällä "veneily"foorumilla.


    • Anonyymi

      Aiotko mennä asentamaan kuuntelulaitteita etkä viitsi sukeltaa pitkää matkaa?

      • Anonyymi

        Se olisi kyllä kiinnostavampi vaihtoehto, mutta todellisuus on niin kuin melkein aina tylsempi. Katsoin ankkurointipaikkaa Hangossa "kasinon lahdessa" ja huomasin että siinä menee kaapeli, enkä muista miten lähelle kaapelia saa ankkuroida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se olisi kyllä kiinnostavampi vaihtoehto, mutta todellisuus on niin kuin melkein aina tylsempi. Katsoin ankkurointipaikkaa Hangossa "kasinon lahdessa" ja huomasin että siinä menee kaapeli, enkä muista miten lähelle kaapelia saa ankkuroida.

        Siinä menee vesiputki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä menee vesiputki.

        Se "vesiputki" menee karttojen mukaan Saksaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se "vesiputki" menee karttojen mukaan Saksaan?

        Ei, se menee Russaröhön.


    • Anonyymi

      Kyllä on taas pursipokien U Watti kerho vastaamassa....

      Missään ei ole mainittu etäisyyttä ankkuroitua kaapelista. Joskus on ihan merimerkein kerrottu etäisyys metreinä ja nuoli osoittaa suunnan (Ruotsissa nähnyt näitä).

      Olen joskus ankuroinut kolme kaapelin kolmioon ja navicons kartan perusteella laskenut koukun keskelle kolmiota ja ankkuria nostaessa delta toi kaspelin mukanaan ylös. Laskin ankkurin ankkuripelillä noopeasti alas (ei free fall) ja kaapeli tipahti deltasta pois ja ei ongelmia, oon pari kertaa myöhemminkin ankkuroinut samaan paikkaan ongelmitta. Joo, on ainoa paikka ankkuroida tuossa paikkaa tuohon bermuda kolmioon.... Hienon kohde!

      • Anonyymi

        Tuossa aiemmin joku uuvatti kyselijä ihmetteli missä niin sanotaan. Vastauksenkin jo sai. Minimietäisyyttä ei ole, se on selvä, mutta kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida, eli olet toiminut väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aiemmin joku uuvatti kyselijä ihmetteli missä niin sanotaan. Vastauksenkin jo sai. Minimietäisyyttä ei ole, se on selvä, mutta kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida, eli olet toiminut väärin.

        "Vastauksenkin jo sai. Minimietäisyyttä ei ole"

        Vähän merkillisiä vastauksia. Ensiksi oli 100m ja nyt ei ole mitään minimietäisyyttä?
        Ja tämä oli asia jonka kaikkien "piti tietää."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vastauksenkin jo sai. Minimietäisyyttä ei ole"

        Vähän merkillisiä vastauksia. Ensiksi oli 100m ja nyt ei ole mitään minimietäisyyttä?
        Ja tämä oli asia jonka kaikkien "piti tietää."

        Et ymmärrä lukemaasi. Taitaa kahden käsitteen sisäistäminen samaan aikaan olla liikaa sinulle. 100m liittyy ankkurointiin, ei kaapeliin. Älä välitä siitä ellet näe ankkurointikieltokylttiä. Kaapelikyltti ei ole ankkurointikieltokyltti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärrä lukemaasi. Taitaa kahden käsitteen sisäistäminen samaan aikaan olla liikaa sinulle. 100m liittyy ankkurointiin, ei kaapeliin. Älä välitä siitä ellet näe ankkurointikieltokylttiä. Kaapelikyltti ei ole ankkurointikieltokyltti.

        Anna minun kaiken kestää! Kaksi toisiaan poissulkevaa argumenttia eivät voi olla totta samaan aikaa. Vähän alan epäillä että et oikeastaan tiedä mikä on ankkuri ja/tai kaapeli? Tässä linkki ankkuriin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ankkuri
        Ja tässä kaapellin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Merikaapeli
        En jaksa etsiä linkkiä kyltteihin koska epäilen että se ei oikein auta sinua?


      • Anonyymi

        Mulla on käynyt samalla tavalla, paitsi että kaapeliin kartan mukaan oli ainakin se kaapelimitta ellei pidempikin. Paikka on noin 60°16,35N ja 26°07,35 €. Lahdessa ei kartan mukaan edes pitänyt olla kaapelia.
        Oli siinä ihmettelemistä kun kettinki oli jo tulossa ylös, 5m kölin alla vettä ja ankkuri ei vain nouse. Päästin ketjun käsistäni ja kaapeli oli kuin ritsan kumi. Sillä päästiin irti. V.mäinen kokemus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aiemmin joku uuvatti kyselijä ihmetteli missä niin sanotaan. Vastauksenkin jo sai. Minimietäisyyttä ei ole, se on selvä, mutta kaapelin kohdalle ei saa ankkuroida, eli olet toiminut väärin.

        Paikassa ei ole ankkurointi kieltoa osoittavaa kylttiä ja kaapeli kyltti ei ollut kohdassa jossa olin, ei luonnollisesti ollut hyvä asia kaapelia nostella...

        Brucen kanssa olisi ollut pahempi paikka, kun sen reunat teräviä ja kukan muoto pitäisi kaapelin otteessaan. Lisäksi bruce saattaisi leikata kaapelin ankkurin asettuessa pohjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anna minun kaiken kestää! Kaksi toisiaan poissulkevaa argumenttia eivät voi olla totta samaan aikaa. Vähän alan epäillä että et oikeastaan tiedä mikä on ankkuri ja/tai kaapeli? Tässä linkki ankkuriin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ankkuri
        Ja tässä kaapellin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Merikaapeli
        En jaksa etsiä linkkiä kyltteihin koska epäilen että se ei oikein auta sinua?

        Kuten todettu, et ymmärrä lukemaasi. Jos edes sen verran ymmärtäisit, että näyttäisit tämän äidillesi ja hän lukisi sen sinulle ääneen, ja veisi sinut tutkittavaksi ellet vieläkään ymmärrä. Merikaapelin omistaja on velvollinen merkitsemään kaapelinsa, mutta sitä ei merkitä ankkurointikieltokyltillä. Kaksi eri asiaa jotka molemmat liittyvät ankkurointiin: 1) Merikaapeli 2) Ankkurointikielto. 1) merkitään kaapelikyltillä ja piirretään merikorttiin. 2) merkitään ankkurointikieltokyltillä. Tapauksessa 1) on ankkurointi kaapelin kohdalle kielletty ja tapauksessa 2) on ankkurointi kielletty 100m ennen ja jälkeen merkin. Moni muukin tekijä kieltää ankkuroinnin, niistä lisää uudehkossa vesiliikennelaissa jossa on kylteistä hienoja kuviakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikassa ei ole ankkurointi kieltoa osoittavaa kylttiä ja kaapeli kyltti ei ollut kohdassa jossa olin, ei luonnollisesti ollut hyvä asia kaapelia nostella...

        Brucen kanssa olisi ollut pahempi paikka, kun sen reunat teräviä ja kukan muoto pitäisi kaapelin otteessaan. Lisäksi bruce saattaisi leikata kaapelin ankkurin asettuessa pohjaan.

        Minulla oli Bruce tuossa edellä kuvaamassani casessa Loviisan Hamnholmenin kupeessa. Kyllä kävi hetken mielessä että missä pimenee/mykistyy jos kaapeli menee poikki. Tämä tapahtui 2007. Onneksi oli vain yhdessä kourassa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten todettu, et ymmärrä lukemaasi. Jos edes sen verran ymmärtäisit, että näyttäisit tämän äidillesi ja hän lukisi sen sinulle ääneen, ja veisi sinut tutkittavaksi ellet vieläkään ymmärrä. Merikaapelin omistaja on velvollinen merkitsemään kaapelinsa, mutta sitä ei merkitä ankkurointikieltokyltillä. Kaksi eri asiaa jotka molemmat liittyvät ankkurointiin: 1) Merikaapeli 2) Ankkurointikielto. 1) merkitään kaapelikyltillä ja piirretään merikorttiin. 2) merkitään ankkurointikieltokyltillä. Tapauksessa 1) on ankkurointi kaapelin kohdalle kielletty ja tapauksessa 2) on ankkurointi kielletty 100m ennen ja jälkeen merkin. Moni muukin tekijä kieltää ankkuroinnin, niistä lisää uudehkossa vesiliikennelaissa jossa on kylteistä hienoja kuviakin.

        Ankkurointikieltomerkin molemmin puolin on 100m matkalla ankkurointi kielletty.

        Kaapelimerkit sijoitetaan kaapelin kohdalle rannalle molemmin puolin merkiksi kaapelista.

        Missä kielletään ankkurointi kaapelin kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ankkurointikieltomerkin molemmin puolin on 100m matkalla ankkurointi kielletty.

        Kaapelimerkit sijoitetaan kaapelin kohdalle rannalle molemmin puolin merkiksi kaapelista.

        Missä kielletään ankkurointi kaapelin kohdalla?

        Niinhän tuossa juuri todettiin, 100m kumpaankin suuntaan.

        Vesiliikennelaissa kielletään. Googleta vaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ankkurointikieltomerkin molemmin puolin on 100m matkalla ankkurointi kielletty.

        Kaapelimerkit sijoitetaan kaapelin kohdalle rannalle molemmin puolin merkiksi kaapelista.

        Missä kielletään ankkurointi kaapelin kohdalla?

        Jos joudut tekemään tuo viimeisellä rivillä olevan kysymyksen,

        ”Missä kielletään ankkurointi kaapelin kohdalla?” niin olen melko huolestunut asenteestasi veneilijänä - jos nyt olet sellainen.

        Puretaan tätä asiaa, vaikka aluksi siltä kannalta, että miksi lainsäädäntö ja viranomaiset vaativat näiden kaapeleiden, kaasujohtojen ja vesi/viemäriputkien rakentajilta tarkat suunnitelmat ennen rakennustöitä.
        Näiden rakentajien on myös merkittävä nuo kaapeli- ja putkilinjat tarkasti maastoon.

        Mitä tuo kaikki merkitsee meille veneilijöille? Voiko olla mahdollista, että kaiken tuon työn jälkeen, mitä nuo rakentajat ovat siellä väylän varressa tehneet, ei meidän tarvitsisi välittää niistä tauluista mitään?
        Varmasti siellä on jotakin takana kun noita merkkitauluja rakennetaan.
        Voisiko syy olla, että niihin liittyy vaaroja, sekä tietysti taloudellisia menetyksiä?

        Ehkä tästä Finlex pätkästä on hyötyä kun lähdetään ankkuroitumaan.

        16 §

        Vesikulkuneuvon ja puutavaralautan tai muun kelluvan esineen ankkurointi ja kiinnittäminen

        Vesikulkuneuvo ja puutavaralautta tai muu kelluva esine on ankkuroitava ja kiinnitettävä niin, ettei se vaaranna liikennettä yleisellä väylällä.

        Vesikulkuneuvon ja puutavaralautan tai muun kelluvan esineen ankkurointi ja kiinnittäminen on kielletty:

        1) johtoylitysten ja siltojen alla;

        2) vedenalaisten kaapelien sekä putkijohtojen ja muiden vastaavien kohdalla;

        3) sulkuporttien ja siltojen välittömässä läheisyydessä;

        4) kohtaamis- tai ohittamiskiellon vaikutusalueella.

        Minulle henkilökohtaisesti riittää kun näen tuollaisen kilven tai merkinnän merikartassa, joka ilmoittaa em.esteiden läsnäolosta, että tässä kohtaa ei saa ankkuroida.
        Anchorman


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joudut tekemään tuo viimeisellä rivillä olevan kysymyksen,

        ”Missä kielletään ankkurointi kaapelin kohdalla?” niin olen melko huolestunut asenteestasi veneilijänä - jos nyt olet sellainen.

        Puretaan tätä asiaa, vaikka aluksi siltä kannalta, että miksi lainsäädäntö ja viranomaiset vaativat näiden kaapeleiden, kaasujohtojen ja vesi/viemäriputkien rakentajilta tarkat suunnitelmat ennen rakennustöitä.
        Näiden rakentajien on myös merkittävä nuo kaapeli- ja putkilinjat tarkasti maastoon.

        Mitä tuo kaikki merkitsee meille veneilijöille? Voiko olla mahdollista, että kaiken tuon työn jälkeen, mitä nuo rakentajat ovat siellä väylän varressa tehneet, ei meidän tarvitsisi välittää niistä tauluista mitään?
        Varmasti siellä on jotakin takana kun noita merkkitauluja rakennetaan.
        Voisiko syy olla, että niihin liittyy vaaroja, sekä tietysti taloudellisia menetyksiä?

        Ehkä tästä Finlex pätkästä on hyötyä kun lähdetään ankkuroitumaan.

        16 §

        Vesikulkuneuvon ja puutavaralautan tai muun kelluvan esineen ankkurointi ja kiinnittäminen

        Vesikulkuneuvo ja puutavaralautta tai muu kelluva esine on ankkuroitava ja kiinnitettävä niin, ettei se vaaranna liikennettä yleisellä väylällä.

        Vesikulkuneuvon ja puutavaralautan tai muun kelluvan esineen ankkurointi ja kiinnittäminen on kielletty:

        1) johtoylitysten ja siltojen alla;

        2) vedenalaisten kaapelien sekä putkijohtojen ja muiden vastaavien kohdalla;

        3) sulkuporttien ja siltojen välittömässä läheisyydessä;

        4) kohtaamis- tai ohittamiskiellon vaikutusalueella.

        Minulle henkilökohtaisesti riittää kun näen tuollaisen kilven tai merkinnän merikartassa, joka ilmoittaa em.esteiden läsnäolosta, että tässä kohtaa ei saa ankkuroida.
        Anchorman

        Tuo on hyvä esimerkki laista, jota ei tarvittaisi lainkaan, jos ihmiset käyttäisivät järkeä, omaa tai lainattua.

        Kiletopykälä on vain siksi, että voidaan selkeästi osoittaa maksaja koska kaapelin päälle ankkuroija varmasti kieltää kaiken muunkin järjen käytön. Jokainen tuntee ainakin yhden ihmisen, joka ei omasta mielestään tee mitään väärin ja kaikki vahingon on muiden aiheuttamia.

        Heitä varten tarvitaa suuri osa määräyksistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikassa ei ole ankkurointi kieltoa osoittavaa kylttiä ja kaapeli kyltti ei ollut kohdassa jossa olin, ei luonnollisesti ollut hyvä asia kaapelia nostella...

        Brucen kanssa olisi ollut pahempi paikka, kun sen reunat teräviä ja kukan muoto pitäisi kaapelin otteessaan. Lisäksi bruce saattaisi leikata kaapelin ankkurin asettuessa pohjaan.

        Brucehan ei mikään kovinkaan terävä ole jos vertaa vaikka Fortressiin, Mantukseen jne. Jotain ilmeisesti käytöstä poistettua tai mökkiläisen mitälie epävirallista kaapelia on tullut Brucella nostettua paikassa missä ei ollut kaapelikylttejä tai merikortin kaapeliviivaa lähelläkään. Ei se vaikuttanut olevan siitä moksiskaan. Pysyi niin hyvin Brucen otteessa että uitettiin köysi ali, Bruce pois ja köysilenkin vapautus. Siitä on yli 30 vuotta aikaa. Siinä uskossa olen, että käytöstä poistetut kaapelit yleensä noukitaan tunnollisesti pois.

        Ei se kielto rajoitu siihen kaapelikyltin kohtaan tietenkään vaan siihen missä kaapeli kulkee. Kyltti on siinä muistuttamassa että katoppa merikortista mihin suuntaan se kaapeli kaartaa. Ei välttämättä mene suoraviivaisesti kylttien välillä.

        Teit siinä virheen että luotit johonkin "navicons" karttaan (ilmeisesti tarkoitit Navionicsia, mutta se ja sama). Sähköisissä kartoissa kaapelireitit on monesti piirretty vähän eri paikkoihin kuin virallisessa päivitetyssä merikortissa ja plotterikin näyttää sijainnin näennäisellä tarkkuudella. Menit sitten vielä kokeilemaan onneasi samaan paikkaan.

        Tuvaväliähän joutuu jättämään kun ei alkuperäisen laskupaikan tarkkuuteen, kartanpiirtäjän tarkkuuteen, kartanlukutarkkuuteen tai omaan sijaintiin voi täysin luottaa. Huviveneilijätkin kun välillä vielä siirtelee niitä kaapeleita. Että ei siihen mitään lakisääteistä kiinteää mittaa tarvita.

        Rajoituksista puheen ollen on väyläviraston palvelu ihan hyödyllinen sohvaveneilyn apuväline vaikka täydellinen ei ole sekään. https://extranet.vayla.fi/pooki_www/kielto_rajoitus/kielto_rajoitus.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän tuossa juuri todettiin, 100m kumpaankin suuntaan.

        Vesiliikennelaissa kielletään. Googleta vaikka.

        Ota huomioon, ettei ankkurointikielto merkkiä ole kuin harvoissa kaapelin sijaintipaikoissa.
        Tuo 100 metrin sääntö on voimassa vain silloin kun tuo merkki on asetettu.

        Muissa kaapelipaikoissa pysytään riittävän kaukana. ( §16 mukaan.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota huomioon, ettei ankkurointikielto merkkiä ole kuin harvoissa kaapelin sijaintipaikoissa.
        Tuo 100 metrin sääntö on voimassa vain silloin kun tuo merkki on asetettu.

        Muissa kaapelipaikoissa pysytään riittävän kaukana. ( §16 mukaan.)

        Sitähän täällä on moneen kertaan toitotettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joudut tekemään tuo viimeisellä rivillä olevan kysymyksen,

        ”Missä kielletään ankkurointi kaapelin kohdalla?” niin olen melko huolestunut asenteestasi veneilijänä - jos nyt olet sellainen.

        Puretaan tätä asiaa, vaikka aluksi siltä kannalta, että miksi lainsäädäntö ja viranomaiset vaativat näiden kaapeleiden, kaasujohtojen ja vesi/viemäriputkien rakentajilta tarkat suunnitelmat ennen rakennustöitä.
        Näiden rakentajien on myös merkittävä nuo kaapeli- ja putkilinjat tarkasti maastoon.

        Mitä tuo kaikki merkitsee meille veneilijöille? Voiko olla mahdollista, että kaiken tuon työn jälkeen, mitä nuo rakentajat ovat siellä väylän varressa tehneet, ei meidän tarvitsisi välittää niistä tauluista mitään?
        Varmasti siellä on jotakin takana kun noita merkkitauluja rakennetaan.
        Voisiko syy olla, että niihin liittyy vaaroja, sekä tietysti taloudellisia menetyksiä?

        Ehkä tästä Finlex pätkästä on hyötyä kun lähdetään ankkuroitumaan.

        16 §

        Vesikulkuneuvon ja puutavaralautan tai muun kelluvan esineen ankkurointi ja kiinnittäminen

        Vesikulkuneuvo ja puutavaralautta tai muu kelluva esine on ankkuroitava ja kiinnitettävä niin, ettei se vaaranna liikennettä yleisellä väylällä.

        Vesikulkuneuvon ja puutavaralautan tai muun kelluvan esineen ankkurointi ja kiinnittäminen on kielletty:

        1) johtoylitysten ja siltojen alla;

        2) vedenalaisten kaapelien sekä putkijohtojen ja muiden vastaavien kohdalla;

        3) sulkuporttien ja siltojen välittömässä läheisyydessä;

        4) kohtaamis- tai ohittamiskiellon vaikutusalueella.

        Minulle henkilökohtaisesti riittää kun näen tuollaisen kilven tai merkinnän merikartassa, joka ilmoittaa em.esteiden läsnäolosta, että tässä kohtaa ei saa ankkuroida.
        Anchorman

        Vesiliikennelaki 16§ oli se lainkohta mitä hain. Tässäkin asia on ilmoitettu epämääräisesti.

        Akkurointi on siis kielletty niiden kohdalla. Kaapleli tai putkijohto taulu asennetaan molemmin puolin johtoa rannalle kohtisuorassa johtoa nähden. Jos akkurointi on kielletty johdon kohdalla, niin se tarkoittaa merkkien välissä ilman mitään välimatkaoletusta toisinkin varsinaisen ankkurikieltomerkin kohdalla, jossa etäisyys pitää olla suuntaan sa 100m. Miksi sama määräys ei koske kaapelimerkkiä? Miksi edes kieltoa ei ole kirjoitettu kaapelitaulun selvitykseen kuten se on mainittu ankkurikieltotaulun yhteydessä.

        Nänä ovat kylläkin varsin itsestäänselviä asioita, mutta esimerkki huonosta lainkirjoituksesta. Sillä nyt mikään ei kiellä ankkuroida kaapelin viereen rantaa, sillä kaapelimerkit osoittavat lain mukaan kaapelin kohtisuoran paikan suhteessa rantaan. Toisaalta rantaa ankkuroituminen tapahtuu samansuuntaisesti kaapelin kanssa, joten on varsin epätodennäköistä, että onnistuu ankkuroitumaan itse kaapeleliin.

        nimimerkillä "muutaman kerran intin vanhaan merkitsemättömään viestikaapeliin ankkuroituneena"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä esimerkki laista, jota ei tarvittaisi lainkaan, jos ihmiset käyttäisivät järkeä, omaa tai lainattua.

        Kiletopykälä on vain siksi, että voidaan selkeästi osoittaa maksaja koska kaapelin päälle ankkuroija varmasti kieltää kaiken muunkin järjen käytön. Jokainen tuntee ainakin yhden ihmisen, joka ei omasta mielestään tee mitään väärin ja kaikki vahingon on muiden aiheuttamia.

        Heitä varten tarvitaa suuri osa määräyksistä.

        Pienveneen ankkurilla on varsin epätodennäköistä onnistua vaurioittamaan armeerattua merikaapelia tms putkijohtoa. Ne ovat sen verran hyvin suojattuja....

        Tuota järjen käyttöähän tässä yritetään tehdä eli päätellä mikä on järkevä suojaetäisyys merikaapeliin, jonka paikka on summittaisesti merkitty.


    • Anonyymi

      Laissa kuitenkin kerrotaan että jos vaurioitat kaapelia niin maksat korjauksen ja katkoksen tappion .

      • Anonyymi

        Niinhän se aina on. Milloin et olisi oikeuskelpoisena vastuussa aiheuttamastasi vahingosta? Olethan vastuussa myös veneesi aiheuttamasta vahingosta. Tietysti korvausta voidaan myös kohtuullistaa, mutta maksamaan joudut niin että tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se aina on. Milloin et olisi oikeuskelpoisena vastuussa aiheuttamastasi vahingosta? Olethan vastuussa myös veneesi aiheuttamasta vahingosta. Tietysti korvausta voidaan myös kohtuullistaa, mutta maksamaan joudut niin että tuntuu.

        Miten on putten seikkailut Ukrainassa, kukahan korvaa kaiken tuhon.

        Toisaalta itseä ei tarvitse kriminalisoida, niin voi olla, että välttää korvaukset, kun poistuu vai vihkaa toisaalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on putten seikkailut Ukrainassa, kukahan korvaa kaiken tuhon.

        Toisaalta itseä ei tarvitse kriminalisoida, niin voi olla, että välttää korvaukset, kun poistuu vai vihkaa toisaalle...

        Vastuun pakoilu on täysin eri juttu.


    • Anonyymi

      Hyvinhän tässä päästiin juttuun kun tuolla alussa saatiin pakolliset kättelyt tehtyä.

      Nyt on ilmeisesti osanottajille selvinnyt, että tässä tarvitaan oman järjen käyttöä, ettei osuta kaapeliin tai vesijohtoon.

      Kertauksena vielä kerran. Kun noita tauluja tai merkintöjä näkyy rannassa tai kartassa, niin pidetään ankkurit veneessä ja hakeudutaan ainakin näkömatkan päähän niistä tai lähimmän niemen taakse.
      Emme siis ryhdy mittailemaan mitään parin sadan metrin matkaa oletetun kaapelin kohdalta.

      Näillä yksinkertaisilla menetelmillä pysymme turvallisen matkan päässä niistä D.

      • Anonyymi

        Jos ankkurit on pidettävä veneessä ja pitää hakeutua näkömatkan päähän niistä, joutuu jättämään veneen jos ankkurit on esillä. Käytännössä jokaisella karttalehdellä on merkintöjä, ja karttahan on pidettävä veneessä. Taulukin näkyy yli kilometrin päähän hyvissä olosuhteissa. Ilmankos yhä useampi hakeutuu vierasvenesatamien poijupaikoille, hyvä että syy vihdoin selvisi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ankkurit on pidettävä veneessä ja pitää hakeutua näkömatkan päähän niistä, joutuu jättämään veneen jos ankkurit on esillä. Käytännössä jokaisella karttalehdellä on merkintöjä, ja karttahan on pidettävä veneessä. Taulukin näkyy yli kilometrin päähän hyvissä olosuhteissa. Ilmankos yhä useampi hakeutuu vierasvenesatamien poijupaikoille, hyvä että syy vihdoin selvisi!

        Heh, heh kyllä sait minut itsenikin hörähtämään tuolla huomiollasi.
        Ei tosiaan kannata tuota ohjettani sananmukaisesti seurata, ettei tuuli vie venettä sillä aikaa kun ollaan siellä niemen takana piilossa D.


      • Anonyymi

        On myös tilanteita joissa laitureita joissa kielletty sivukiinnitys ja tarkoitus peräankkurointi ja kaapeli merkistä ja linjasta on laituriin on 40 metriä, niin vaikea on sitten järkeä käyttää 100m säännöllä.

        Laituri on yleensä aika täynnä normi matkaveneitä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös tilanteita joissa laitureita joissa kielletty sivukiinnitys ja tarkoitus peräankkurointi ja kaapeli merkistä ja linjasta on laituriin on 40 metriä, niin vaikea on sitten järkeä käyttää 100m säännöllä.

        Laituri on yleensä aika täynnä normi matkaveneitä...

        Eihän 100m sääntö päde ellei siellä ole ankkurointikieltoa. Oletettavasti niin matalaa ja suojaisaa ettei ankkuria tarvitse laskea 40m päähän


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Laskennallinen tappio... koin 2,4 miljoonan euron laskennalliset tappiot lauantaina kun unohdin täyttää lottokupongin ajoissa.


      • Anonyymi

        Saattaa "kisu puraista" jos tuon Fenno-Skan - kaapelin katkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskennallinen tappio... koin 2,4 miljoonan euron laskennalliset tappiot lauantaina kun unohdin täyttää lottokupongin ajoissa.

        Välittömät korjauskulutkaan ei ihan pienet kuitenkaan olleet.
        Noista laskennallisista voitu sitten käydä oikeutta, mutta kyllä niitä loppulaskuun jotain kuitenkin varmasti on jäänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe