1800 luku vs 1900 luku suomen säveltaiteessa

Anonyymi

Hämmentää se että varsinkin suomessa mutta myönnettäköön että ilmeisesti myös muissa pohjoismaissa on 1900 luvulla sävelletty käsittääkseni laadukkaampaa orkesterimusiikkia kuin 1800 luvulla Franz Berwaldista, Crusellista ja Niels Gadesta huolimatta vaikka trendi ja suhde esim. saksalaisella kielialueella on päinvastainen ja siellä 1800 luvun musiikin oletetaan korostavan nautintoindeksiä 1900 luvun musiikkia enemmän johtuen mm. paitsi siitä että eräät suurimmat saksalaiset säveltäjänerot elivät saksassa ja Itävallassa 1800 luvun alussa niin myös siitä että saksassa tai Itävallassa kehitetyltä atonaaliselta ja dodekafoniselta kuten myös Oliver Messaenin kehittämältä sarjalliselta musiikilta jota viljeltiin paljon 1900 luvulla puuttuu yleisesti hyväksytty emotionaalinen referenssisysteemi eikä se näin ollen pärjää 1800 luvun duuri molli tonaaliselle sävelkielelle mutta meillä pohjoismaissa ja etenkin suomessa tultiin keski Eurooppaan nähden musiikissa ikään kuin jälkijunassa romantikkokoulukunnan ollessa täällä voimissaan vielä pitkälle yli 50 luvun ja modernismin 2. aalto saavutti maamme vasta jotakuinkin tuolloin jolloin sävellettiin suomessa ensimmäiset dodekafoniset teokset saamatta juurikaan vastakaikua kuten ei 1. aaltokaan 1920 luvulla ja siten monet säveltäjät olivat pitkälle 70 luvulle tai jopa tätäkin myöhemmäksi uskollisia kansallisromanttisille tai ainakin yleis-ja jälkiromanttisille tai uusklassisille ihanteille kuten vielä jopa Rautavaara ja Sallinenkin eivätkä suomalaiset 1800 luvun säveltäjät kuten vaikka Ingelius amatööritaidon edustajina olleet yhtä lailla koulutettuja ammattisäveltäjiä kuten Melartin ja kumpp. joiden musiikki sinfonioineen ylittää kirkkaasti esim. Crusellin, Fabritiuksen ja von Schantzin teosten melko keskinkertaisen laatutason vaikka Crusell tosin oli ammattimuusikko kuten Schantzkin mutta edustaa vielä sävelkieleltään haparoivaa klassismia ja varhaisromantiikkaa vaikka nyt kun kuuntelen Crusellin 2. klarinettikonserttoa kiinnittää huomiota orkesterin ammattimainen käsittely musiikin kantaessa selvästi inspiraation leimaa vaikkei hän ollutkaan Mozartin tavoin mestarillinen puhallinsatsin hallitsija mutta hän kirjoittaa klarinetille sujuvasti, laulavasti ja läpikuultavasti soolo osuuden ollessa täyteläinen muttei kuitenkaan paksu eikä viljele juurikaan taiturillista rihkamaa.

Kumpaa vuosisataa sinä pidät hedelmällisempänä suomen säveltaiteessa jos muistamme että myös Sibeliuksen Finlandia, Kullervo sinfonia, Karelia sarja, 1. sinfonia ja mm. Lemminkäissarja on sävelletty 1800 luvulla?

Jo lukumääräisestihän 1900 luvun Sibeliuksen innoittama sinfoniatraditiomme on lukuisten eri säveltäjien rikastuttamana, kunkin säveltäjän omalla panoksella, lähestulkoon vertaansa vailla oleva taiteellinen saavutus skandinaavisessa musiikinhistoriassa säveltäjän ollessa hankala saada tunnustusta Sibeliuksen maassa ennen kuin hän oli säveltänyt sinfonian ja Erik Fordell sävelsi niitä peräti 44 kpl vaikka harmi vain että tänä päivänä ei jostakin kumman syystä, luultavasti reseptiokyvyn vajavuudesta johtuen, osata arvostaa menneiden aikojen mestarien sinfonisia saavutuksia niin paljon että niitä saataisiin edes Yle areenaan kaikkien säveltaidetta arvostavien halukkaiden, kultturellien intellektuellien ja kultivoituneiden diletanttien, kuuluville joilla on vielä korvaa kansakunnan mittaamattoman arvokkaalle kulttuuriperinnölle, joka on täysin suotta jäänyt ensin mainitun varjoon ja tästä syystä lienee katsottu ettei se kestä vertailua ja kykene kilpailemaan tämän sinfonisten luomusten kanssa, jotka ovat yksivaltiaan tavoin vallanneet konserttisalit mutta joista kuitenkin puuttuu se suurelle taiteelle olennaisin emotionaalinen syvyys ja voima sekä sävellystekninen taito, melodian ja moduloinnin suvereeni hallinta ja muodon taju ja vaisto eikä hän missään tapauksessa ansaitse sitä monopoliasemaa jonka hänen musiikkinsa lähinnä reseptiivisen väärinymmärtämisen vuoksi on saanut sillä todettakoon että monet unohdetut ja laiminlyödyt säveltäjät ja sinfonikot omaavat kyvyn vaikuttaa kohottavammin, pakahduttavammin ja haltioittavammin tunteisiin jonka voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeksi todeta omantuntoni ja kunniani kautta ja mielestäni meidän pitäisi jokaisen omalta osaltaan tukea ja kannattaa unohduksen hämärään joutunutta ja ohjelmistosta kadonnutta säveltaidettamme ja toiminnallaan saada nostettuna se pois tästä alemmuudentilasta ja tuntemattomuudesta julkisuuden valokeilaan jo itsensä nerokkaan Tuukkasenkin säveltäjät ry:n perustajana ja Fennica levytysprojektin organisoijana omalta osaltaan taisteltua teosten hautautumista vastaan ja jonka ihanaa Meri sinfoniaa jälleen kuuntelin pakahtuneena suloinen polte rinnassani voidessani todeta ettei sitä suinkaan turhaan ole sävelletty ylimaallisen kauneuden hehkuttamassa i

1

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1800 luvun romantiikkaa edustava musiikki ei ole koskaan automaattisesti parempaa kuin 1900 luvulla sävelletty postromantiikka riippuen siitä minkä tasoisesta säveltäjästä on kyse mutta lähtökohtaisesti tai oletusarvoisesti 1800 luvun musiikki on alkuperäisempää ja originellimpaa kuin 1900 luvulla sävelletty samaa tyyliä edustava musiikki riippuen tietysti myös säveltäjän lahjakkuudesta ja nerokkuudesta sillä ei kovin keskinkertainen kyky voita nerokkaampaa säveltäjää ja nerokkaampia teoksia vaikka tällä olisikin etulyönti asema 1800 luvun säveltäjänä varsinkin jos ensin mainittu sattuu olemaan amatööritaidolla varustettu ja jälkimmäinen on koulutettu ammattisäveltäjä kuten vaikka Melartin tai Tuukkanen jotka romanttista hehkua ja tunteen paloa edustavilla merkittävimmillä pääteoksillaan, sinfonioillaan, ylittävätkin kevyesti monen 1800 luvun säveltäjän, vaikkapa Cipriani Potterin säveltämät epäoriginellit ja epigonialta maistuvat pitsinnypläystä muistuttavat vaikkakin tosin pikkusievät ja viehkeät sinfoniat joissa mistään metafyysisestä tai edes Beethovenin jättimäisestä epätoivosta ole merkkiäkään olemattomassa emotionaalisessa sisällössään ja tyyliltään vielä varhaisromanttisina säveltäjän ilmeisesti löytämättä vielä omaa ääntään ja persoonallisia äänenpainojaan ja esim. paljon kuuluisampi ja tunnetumpi Schumann oli orkestroijana varsin amatööri imitoidessaan epätoivoisesti Beethovenin ja ehkä Schubertinkin sinfonioiden tyyliä vaikkakin tunkeutui jo selvästi romantiikan maaperälle omaamatta kuitenkaan edellä mainittujen orkestrointitaitoaan olematta myöskään lyyrikkona ja laulusäveltäjänä sinfonioissa omimmalla alallaan eikä häntä voida pitää siksi minään suurena sinfonikkona vaikka hänen sinfoniansa paradoksaalisesti ydinrepertoaariin kuuluvatkin. Mutta kyllä Melartinin väkevä postromanttinen sinfonisuus ylittää Beethovenin sanonnaltaan paljon niukemman klassistisen ilmaisun esim. tämän 8. sinfoniassa.

      Vaikka mm. Lauri Ikosenkin sinfoniat heijastelevat romanttista tunnetta selvästi enemmän kuin Potterin frigidi varhaisromanttinen tyyli tämän sinfonioissa ei Ikosen sinfonioita ole lainkaan levytetty jälkimmäisen tavoin jonka 8. ja 10. sinfoniaa eilen kuuntelin. Potterin musiikista on muuan kriitikko mm. kirjoittanut:

      Potterin sinfonia nro 1 kirjoitettiin vuonna 1819, ja sitä tarkistettiin kahdesti. Se on hyvin rakennettu teos. Potter ihaili suuresti Mozartia ja Beethovenia. Kuitenkaan tämä sinfonia ei näytä omaavan paljon heidän vaikutustaan. (ainakaan korvilleni).

      Sen sijaan Potter tarjoaa oman näkemyksensä 1800-luvun alun sinfonisesta tyylistä. Siinä on Mozartin ja Mendelssohnin keveys Beethovenin draaman kanssa. Minusta se oli nautinnollista.

      Joku toinen kirjoitti että: Hänen instrumentaalikappaleidensa ominaisuuksia ovat tasapainoinen ilmaisu, rytminen draivi, kohtalaiset pituudet, sopivat määrät vastakohtaa ja jäljitelmää sekä mielenkiintoinen dissonanssin käyttö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      23
      4173
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      223
      3744
    3. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      40
      2704
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      24
      2689
    5. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      99
      2681
    6. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      9
      2609
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2406
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      40
      2374
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2306
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1801
    Aihe