1800 luku vs 1900 luku suomen säveltaiteessa

Anonyymi

Hämmentää se että varsinkin suomessa mutta myönnettäköön että ilmeisesti myös muissa pohjoismaissa on 1900 luvulla sävelletty käsittääkseni laadukkaampaa orkesterimusiikkia kuin 1800 luvulla Franz Berwaldista, Crusellista ja Niels Gadesta huolimatta vaikka trendi ja suhde esim. saksalaisella kielialueella on päinvastainen ja siellä 1800 luvun musiikin oletetaan korostavan nautintoindeksiä 1900 luvun musiikkia enemmän johtuen mm. paitsi siitä että eräät suurimmat saksalaiset säveltäjänerot elivät saksassa ja Itävallassa 1800 luvun alussa niin myös siitä että saksassa tai Itävallassa kehitetyltä atonaaliselta ja dodekafoniselta kuten myös Oliver Messaenin kehittämältä sarjalliselta musiikilta jota viljeltiin paljon 1900 luvulla puuttuu yleisesti hyväksytty emotionaalinen referenssisysteemi eikä se näin ollen pärjää 1800 luvun duuri molli tonaaliselle sävelkielelle mutta meillä pohjoismaissa ja etenkin suomessa tultiin keski Eurooppaan nähden musiikissa ikään kuin jälkijunassa romantikkokoulukunnan ollessa täällä voimissaan vielä pitkälle yli 50 luvun ja modernismin 2. aalto saavutti maamme vasta jotakuinkin tuolloin jolloin sävellettiin suomessa ensimmäiset dodekafoniset teokset saamatta juurikaan vastakaikua kuten ei 1. aaltokaan 1920 luvulla ja siten monet säveltäjät olivat pitkälle 70 luvulle tai jopa tätäkin myöhemmäksi uskollisia kansallisromanttisille tai ainakin yleis-ja jälkiromanttisille tai uusklassisille ihanteille kuten vielä jopa Rautavaara ja Sallinenkin eivätkä suomalaiset 1800 luvun säveltäjät kuten vaikka Ingelius amatööritaidon edustajina olleet yhtä lailla koulutettuja ammattisäveltäjiä kuten Melartin ja kumpp. joiden musiikki sinfonioineen ylittää kirkkaasti esim. Crusellin, Fabritiuksen ja von Schantzin teosten melko keskinkertaisen laatutason vaikka Crusell tosin oli ammattimuusikko kuten Schantzkin mutta edustaa vielä sävelkieleltään haparoivaa klassismia ja varhaisromantiikkaa vaikka nyt kun kuuntelen Crusellin 2. klarinettikonserttoa kiinnittää huomiota orkesterin ammattimainen käsittely musiikin kantaessa selvästi inspiraation leimaa vaikkei hän ollutkaan Mozartin tavoin mestarillinen puhallinsatsin hallitsija mutta hän kirjoittaa klarinetille sujuvasti, laulavasti ja läpikuultavasti soolo osuuden ollessa täyteläinen muttei kuitenkaan paksu eikä viljele juurikaan taiturillista rihkamaa.

Kumpaa vuosisataa sinä pidät hedelmällisempänä suomen säveltaiteessa jos muistamme että myös Sibeliuksen Finlandia, Kullervo sinfonia, Karelia sarja, 1. sinfonia ja mm. Lemminkäissarja on sävelletty 1800 luvulla?

Jo lukumääräisestihän 1900 luvun Sibeliuksen innoittama sinfoniatraditiomme on lukuisten eri säveltäjien rikastuttamana, kunkin säveltäjän omalla panoksella, lähestulkoon vertaansa vailla oleva taiteellinen saavutus skandinaavisessa musiikinhistoriassa säveltäjän ollessa hankala saada tunnustusta Sibeliuksen maassa ennen kuin hän oli säveltänyt sinfonian ja Erik Fordell sävelsi niitä peräti 44 kpl vaikka harmi vain että tänä päivänä ei jostakin kumman syystä, luultavasti reseptiokyvyn vajavuudesta johtuen, osata arvostaa menneiden aikojen mestarien sinfonisia saavutuksia niin paljon että niitä saataisiin edes Yle areenaan kaikkien säveltaidetta arvostavien halukkaiden, kultturellien intellektuellien ja kultivoituneiden diletanttien, kuuluville joilla on vielä korvaa kansakunnan mittaamattoman arvokkaalle kulttuuriperinnölle, joka on täysin suotta jäänyt ensin mainitun varjoon ja tästä syystä lienee katsottu ettei se kestä vertailua ja kykene kilpailemaan tämän sinfonisten luomusten kanssa, jotka ovat yksivaltiaan tavoin vallanneet konserttisalit mutta joista kuitenkin puuttuu se suurelle taiteelle olennaisin emotionaalinen syvyys ja voima sekä sävellystekninen taito, melodian ja moduloinnin suvereeni hallinta ja muodon taju ja vaisto eikä hän missään tapauksessa ansaitse sitä monopoliasemaa jonka hänen musiikkinsa lähinnä reseptiivisen väärinymmärtämisen vuoksi on saanut sillä todettakoon että monet unohdetut ja laiminlyödyt säveltäjät ja sinfonikot omaavat kyvyn vaikuttaa kohottavammin, pakahduttavammin ja haltioittavammin tunteisiin jonka voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeksi todeta omantuntoni ja kunniani kautta ja mielestäni meidän pitäisi jokaisen omalta osaltaan tukea ja kannattaa unohduksen hämärään joutunutta ja ohjelmistosta kadonnutta säveltaidettamme ja toiminnallaan saada nostettuna se pois tästä alemmuudentilasta ja tuntemattomuudesta julkisuuden valokeilaan jo itsensä nerokkaan Tuukkasenkin säveltäjät ry:n perustajana ja Fennica levytysprojektin organisoijana omalta osaltaan taisteltua teosten hautautumista vastaan ja jonka ihanaa Meri sinfoniaa jälleen kuuntelin pakahtuneena suloinen polte rinnassani voidessani todeta ettei sitä suinkaan turhaan ole sävelletty ylimaallisen kauneuden hehkuttamassa i

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1800 luvun romantiikkaa edustava musiikki ei ole koskaan automaattisesti parempaa kuin 1900 luvulla sävelletty postromantiikka riippuen siitä minkä tasoisesta säveltäjästä on kyse mutta lähtökohtaisesti tai oletusarvoisesti 1800 luvun musiikki on alkuperäisempää ja originellimpaa kuin 1900 luvulla sävelletty samaa tyyliä edustava musiikki riippuen tietysti myös säveltäjän lahjakkuudesta ja nerokkuudesta sillä ei kovin keskinkertainen kyky voita nerokkaampaa säveltäjää ja nerokkaampia teoksia vaikka tällä olisikin etulyönti asema 1800 luvun säveltäjänä varsinkin jos ensin mainittu sattuu olemaan amatööritaidolla varustettu ja jälkimmäinen on koulutettu ammattisäveltäjä kuten vaikka Melartin tai Tuukkanen jotka romanttista hehkua ja tunteen paloa edustavilla merkittävimmillä pääteoksillaan, sinfonioillaan, ylittävätkin kevyesti monen 1800 luvun säveltäjän, vaikkapa Cipriani Potterin säveltämät epäoriginellit ja epigonialta maistuvat pitsinnypläystä muistuttavat vaikkakin tosin pikkusievät ja viehkeät sinfoniat joissa mistään metafyysisestä tai edes Beethovenin jättimäisestä epätoivosta ole merkkiäkään olemattomassa emotionaalisessa sisällössään ja tyyliltään vielä varhaisromanttisina säveltäjän ilmeisesti löytämättä vielä omaa ääntään ja persoonallisia äänenpainojaan ja esim. paljon kuuluisampi ja tunnetumpi Schumann oli orkestroijana varsin amatööri imitoidessaan epätoivoisesti Beethovenin ja ehkä Schubertinkin sinfonioiden tyyliä vaikkakin tunkeutui jo selvästi romantiikan maaperälle omaamatta kuitenkaan edellä mainittujen orkestrointitaitoaan olematta myöskään lyyrikkona ja laulusäveltäjänä sinfonioissa omimmalla alallaan eikä häntä voida pitää siksi minään suurena sinfonikkona vaikka hänen sinfoniansa paradoksaalisesti ydinrepertoaariin kuuluvatkin. Mutta kyllä Melartinin väkevä postromanttinen sinfonisuus ylittää Beethovenin sanonnaltaan paljon niukemman klassistisen ilmaisun esim. tämän 8. sinfoniassa.

      Vaikka mm. Lauri Ikosenkin sinfoniat heijastelevat romanttista tunnetta selvästi enemmän kuin Potterin frigidi varhaisromanttinen tyyli tämän sinfonioissa ei Ikosen sinfonioita ole lainkaan levytetty jälkimmäisen tavoin jonka 8. ja 10. sinfoniaa eilen kuuntelin. Potterin musiikista on muuan kriitikko mm. kirjoittanut:

      Potterin sinfonia nro 1 kirjoitettiin vuonna 1819, ja sitä tarkistettiin kahdesti. Se on hyvin rakennettu teos. Potter ihaili suuresti Mozartia ja Beethovenia. Kuitenkaan tämä sinfonia ei näytä omaavan paljon heidän vaikutustaan. (ainakaan korvilleni).

      Sen sijaan Potter tarjoaa oman näkemyksensä 1800-luvun alun sinfonisesta tyylistä. Siinä on Mozartin ja Mendelssohnin keveys Beethovenin draaman kanssa. Minusta se oli nautinnollista.

      Joku toinen kirjoitti että: Hänen instrumentaalikappaleidensa ominaisuuksia ovat tasapainoinen ilmaisu, rytminen draivi, kohtalaiset pituudet, sopivat määrät vastakohtaa ja jäljitelmää sekä mielenkiintoinen dissonanssin käyttö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe