Onko yksipuolinen ohjelmistopolitiikka hyvästä?

Anonyymi

Hämmentää hieman se että kun olin itse omassa nuoruudessani äärimmäisen kapea katseinen ja yksipuolinen musiikillisen ohjelmiston suhteen suosiessani vain lähinnä joidenkin harvojen wieniläisklassikoiden musiikkia ja kuunnellessani etunenässä Mozartia ( mikä ei kuitenkaan johtunut hänen isosta nenästään), mikä on kyseisen säveltäjän nauttimaa suurta yleismaailmallista suosiota ajatellen varsin tavallistakin, vaikka oma äitini moitti minua joskus juuri tästä syystä sekä tietystä musiikkimakuni yksipuolisuudesta ja myöhemmin alituisesta salitreenaamisestani ( hänellä kun ei ollut käsitystä Mozartin musiikin todellisesta iästäkään mieltäessään hänet 1400 luvulla eläneeksi renessanssisäveltäjäksi ja moittiessaan sitä liian vanhaksi ja jos oikein muistan vain teinien musiikiksi, vaikka silminnähden nautti itsekin soittaessaan Mozartin d molli fantasiaa pianolla, mutta ei taidemusiikin aktiivista kuuntelua muuten harrastamattomana omannut käsitystä siitä mittaamattomasta emotionaalisesta syvyysperspektiivistä joka hänen parhaaseen musiikkiinsa sisältyy, jota myös parhaaseen saksalaistapaan filosofisesti kirjoittava Wolfgang Hildesheimer toitottaa kuuluisassa Mozart kirjassaan ja jonka saatoin tiedoita ja todistaa itselleni hyvin koulussa pärjäävänä ja mummoani arkisissa askareissa auttelevana lukiolaisena tai ehkä jo ennen tätä peruskoulun 9. luokalla ekstaattisessa tilassa ja syvässä transsissa Mozartin erästä pianokonserttoa ja varsinkin sen hidasta keskiosaa kuunnellen, johon psykofyysiseen tilaan pääsemistä voi näin jälkikäteen pitää täydellisenä ihmeenä, jonka aikana en tajunnut enää lainkaan edes kuulevani mitään musiikkia ja säveliä musiikkiin valetun objektivoidun tunteen ottaessa minut täysin valtoihinsa ja ilmeisesti tunkiessa kuulohavainnon tahtona ulos tajunnasta nivustaipeiden valtimoiden kiivaassa sykinnässä, hikikarpaloiden valuessa muuten hyvin levollisen kehon rintamusta, pallomaisen häikäisevän kirkkaan objektin väikkyessä tajunnassani, kokemuksen antaessa valtaisasti positiivista energiaa, kuvitellessani aivan tosissani nähneeni valtaisassa hurmiossa itse jumalan, jonka uskoin asuvan ihmisen sisimmässä ja joka vastaa hyvin myös Adolf Goldschmittin Mozart kirjassaan esittämää käsitystä siitä että Mozartin musiikki on jumaluuden ilmestystä ja johdattaa meidät sielun viimeisiin sopukoihin, Eduard Mörike puhuu jumalallisesta ihmeestä kun meidät nostetaan pois tavanomaisesta minästämme ja Ashkenazy elämän transsendentaalisesta ytimestä ja sen perimmäisestä tarkoituksesta ja jollaisiin psyykkisiin suorituksiin ja katharttisiin kokemuksiin tuskin enää nykyään veltostuneena keski ikäisenä kykenisinkään, Mozartin musiikin pohjaan saakka luotaavan reseption vaatiessa miltei yli inhimillistä kontemplaatiota tyytyessäni lähinnä lumoutumaan tai pakahtumaan Tuukkasen tai Melartinin sinfonioista joka harvoin tuottaa katharsiksen) ja hieman myöhemmin, Bach, Haydn, Beethoven ja Schubert kausieni jälkeen, lähinnä koko laajaa suomalaista musiikkikirjallisuutta koskevasta tietämättömyydestä, osaltaan ehkä muiden suomalaissäveltäjien levytysten vähäisyydestä, mutta lähinnä Siban nauttimasta populariteetista johtuen suosin ja kuuntelin suomalaisista säveltäjistä vain ja ainoastaan Sibbaa, joka minulle oli säveltäjänä jo entuudestaan tuttu koulun musiikintunneilla soitetun viulukonserton ja Valittujen palojen Sävelten siivin kokoelmalevyillä olevan Finlandian kautta ja jonka levyjä hankin kokoelmiini lähestulkoon läjäpäin ja jota myöhemmin jälkiviisaana olen hieman katunutkin kun en ole niitä enää juuri tarvinnut (en tosin Mozartinkaan tai Beethovenin levyjä kun kaikki on jo Spotifyssa ja voi sanoa tuhlanneeni niihin kymmeniä tuhansia euroja), niin nyt kun musiikkimakuni on muuttunut ja kehittynyt Deliukseen, Melartiniin ja muiden suomalaisten säveltäjien musiikkiin tutustumisen myötä paljon laajemmaksi, lähinnä Paavo Berglundin provosoivasta väitteestä ja sen vääräksi osoittamisen halusta johtuen, olen ollut jo tovin paljon monipuolisempi ja pluralistisempi, ts. moniarvoisempi, suhtautumisessani eritoten suomalaisiin säveltäjiin, tiedostaessani postromanttisena musiikkina niiden laadullisen korkeatasoisuuden, ainakin joidenkin, niin tuntuukin siltä että jopa tällainen ammattimainen musiikki instituutio ja instanssi kuin yleisradio lankeaa ennen kaikkea soivassa arkistossa samaan yksinapaisuuden syntiin, johon minä sorruin hamassa nuoruudessani.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      amen voiiko enää paremmin postata kuin sinä ., vielä kerran AMEN. Kiitos maukkaasta lukuhetkestä koska johtuen sun upeaasta postauksesta! Kiitos&tack&thanks&tancke! ja hyvää kesää!

      • Anonyymi

        Kiitos kohteliaisuudesta. Juttu on lyhennelmä alkuperäisestä viestistä koska muuten se ei olisi mahtunut tänne. Ja sellainen pieni lisäys että tarkoitin nimenomaan Ylen soivan arkiston "uusimpia" tuolla yksipuolisella ohjelmistoajattelulla sillä yksilö saa ja voi olla yksipuolinen mutta ei palvelun tarjoaja jonka pitää tyydyttää kaikkien tarpeet ja toiveet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kohteliaisuudesta. Juttu on lyhennelmä alkuperäisestä viestistä koska muuten se ei olisi mahtunut tänne. Ja sellainen pieni lisäys että tarkoitin nimenomaan Ylen soivan arkiston "uusimpia" tuolla yksipuolisella ohjelmistoajattelulla sillä yksilö saa ja voi olla yksipuolinen mutta ei palvelun tarjoaja jonka pitää tyydyttää kaikkien tarpeet ja toiveet.

        mut kuunteletko kuitenhkaan mitään radiokanavaa? mä kuuntelen kuitenkin ja kuuntelen yle yksi kanavaa koska sielä on esim klassista musaa, jazzia, taidemusaa, oopperaklassista, kirkkoklassista, normiklassista, eri klassisen musan muotoja siis, taidepoppia, iskelmää jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kohteliaisuudesta. Juttu on lyhennelmä alkuperäisestä viestistä koska muuten se ei olisi mahtunut tänne. Ja sellainen pieni lisäys että tarkoitin nimenomaan Ylen soivan arkiston "uusimpia" tuolla yksipuolisella ohjelmistoajattelulla sillä yksilö saa ja voi olla yksipuolinen mutta ei palvelun tarjoaja jonka pitää tyydyttää kaikkien tarpeet ja toiveet.

        suattaapi olla että tuo yle yksi kanava kluitenki liian paljon soitattaa niitä tuttuja nimiä. oon mä kuullu yle yksi radiokanavalla esim sun ihailemaasi erkki melartinin musaa jos nyt oikein muistan ja yx päivä kuului oskar merikantoa ja palmgrenia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mut kuunteletko kuitenhkaan mitään radiokanavaa? mä kuuntelen kuitenkin ja kuuntelen yle yksi kanavaa koska sielä on esim klassista musaa, jazzia, taidemusaa, oopperaklassista, kirkkoklassista, normiklassista, eri klassisen musan muotoja siis, taidepoppia, iskelmää jne...

        Kuuntelen minä lähinnä Yle klassista varsinkin silloin kun sieltä tulee menneiden aikojen suomalaismestareiden musiikkia kuten vaikka Melartinia tai Tuukkasta mutta toivoisin kuulevani myös monien muiden suomalaismestarien kuten Saikkolan, Aaltosen, Fordellin ja muiden sinfonioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mut kuunteletko kuitenhkaan mitään radiokanavaa? mä kuuntelen kuitenkin ja kuuntelen yle yksi kanavaa koska sielä on esim klassista musaa, jazzia, taidemusaa, oopperaklassista, kirkkoklassista, normiklassista, eri klassisen musan muotoja siis, taidepoppia, iskelmää jne...

        Sääli vain että musiikillinen ilmapiiri on suomessa jostain syystä miltei aina ollut sellainen että se, johtui se sitten mistä tahansa syystä, yhden säveltäjän perusteettomasta dominoinnista, musiikin tuntemattomuudesta, epäajanmukaisuudesta tai kaupallisista syistä, ei anna kaikkien kukkien kukkia eikä edes suurten vaiettujen ja tuotteliaiden sodan jälkeisen säveltäjäsukupolven säveltäjien sinfonioita, esim. Fordell 44 kpl, Saikkola 10. Aaltonen 5, Ringbom 6, von Törne 6 ym. levytetä lainkaan lukuun ottamatta tuota Tuukkasen Meri sinfoniaa, joka soi taannoin kokonaisuudessaan myös Yle areenassa ( spotifyssa ja tubessa on vain osa siitä), josta latasin sen koneelleni, siitä huolimatta että eräät suomalaiset naissäveltäjätkin ovat kokeneet nyttemmin jonkinlaisen renessanssin ja Yle areenassakin soi taannoin leiviskän 2. sinfonia, pianokonsertto ja Netzellin Stabat Mater, jota voi pitää suurena kulttuuritekona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mut kuunteletko kuitenhkaan mitään radiokanavaa? mä kuuntelen kuitenkin ja kuuntelen yle yksi kanavaa koska sielä on esim klassista musaa, jazzia, taidemusaa, oopperaklassista, kirkkoklassista, normiklassista, eri klassisen musan muotoja siis, taidepoppia, iskelmää jne...

        kuuntelen välillä Yle radio yhtä jos sieltä tulee jotakin kiinnostavaa ohjelmaa mutta harvemmin.


    • Anonyymi

      Hurmaannun jostakin syystä aina välittömästi kuunnellessani Tuukkasen Meri sinfonian lähes impressionistisen pehmeää ja melodiikaltaan aaltomaista laajamittaista avausosaa Largo-Allegro, jonka musiikilliseen kudokseen tenori ja sopraano liittyvät vokaliisein hieman samaan tapaan kuin Myrsky osankin suvantokohdassa mutta jos mahdollista vielä eteerisemmin sävyin ja soinnein ennen eteerisesti soivan kuoron sisääntuloa ja jonka teoksen latasin areenasta kokonaisuudessaan koneelleni sitä kun, kuten kerroin, ei voi ikävä kyllä kuunnella jostakin syystä kokonaisuudessaan Tubesta tai spotifysta vaan näissä musiikkipalvelimissa teos alkaa vasta sen toisella osalla, kepeällä ja välimerellisellä ja osin pandiatonisella, marssirytmisellä Intermezzolla joka soi jostakin syystä toistamiseen. Myös Melartin ja Leviskä herättävät sinfonioillaan minussa hieman vastaavanlaisia haltioitumisen ja hurmaantumisen tuntemuksia vaikka sen kaltaiseen vaikutukseen uskoisin monen muunkin suomalaisen postromanttisen ja Siban varjoon jääneen säveltäjän sinfonioillaan yltävän.

    • Anonyymi

      Ei pystynyt lukemaan kuin alun. Kappalejako puutuu kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe