Miksi säveltäjät suosivat suomessa kansallisromanttista tyyliä vielä sodan jälkeen?

Anonyymi

Eräs suurimmista suomen säveltaiteen historiaan liittyvistä mysteereistä liittyy siihen että monet sodanjälkeisen säveltäjäsukupolven edustajat edustivat teoksillaan tyylillisesti vielä kansallisesti sävyttynyttä postromantiikka, yleisromantiikkaa tai kansallisromantiikkaa ja syytä olisi kysyä miksi näin?

Miksi meillä suomessa tultiin muuhun Eurooppaan nähden ikään kuin jälkijunassa ja miksi meillä kehitys on ollut niin hidasta ja takapajuista?

Eräs syy suomessa vallinneen musiikillisen ilmapiirin stabiiliuteen ja muuttumattomuuteen on todennäköisesti ollut yleisön taantumuksellinen ja konservatiivinen maku joka on suosinut kansallisromanttisia tyylipyrkimyksiä ja vierastanut moderneja tyylipyrkimyksiä. Esim. Rannan atonaaliset varhaisteokset, Merikannon fantasia ja Raition sävelrunoelmat saivat yleisön ymmälleen eikä sen ollut helppo omaksua uudenlaista musiikillista sanastoa ja uutta modernia sävelkieltä modernismin 1. aallon jäädessä suomessa vain ohimeneväksi ilmiöksi yleisön aplodeeratessa vain lingon 2. pianokonserton kaltaisille romanttisille teoksille vielä sangen myöhään ja Saikkola, Tuukkanen, Haapalainen, Leiviskä, Härkönen, Aaltonen ja kumppanit. sävelsivät kansallisesti sävyttyneitä sinfonioita vielä modernismin 2. aallon rantautuessa suomeen 50-60 luvulla von Törnestä ja Ikosesta puhumattakaan kunnes ne katosivat ohjelmistosta.

Toisena syynä näkisin mm. sen että monet sodanjälkeen vielä aktiivisesti toimineet säveltäjät olivat syntyneet jo paljon ennen sotia omaksuen suomessa vallalla olleen kansallisromanttiset tyyli-ihanteet sekä uskollisia valitsemalleen tielle, kykenemättä uudistumaan tyylillisesti kuten ne nuoremman polven säveltäjät kuten Meriläinen jotka aloittivat modernisteina ja atonaalikkoina vaikka tosin poikkeuksiakin oli. Esim Fougstedtin tie kulki tonaalisuudesta dodekafoniaan ja jotkut radikaalit säveltäjät jotka aloittivat tiukkoina modernisteina palasivat kolmisointuharmonikkaan myöhäistyylissään kuten Salmenhaara, Rautavaara ja Kokkonen joka tosin aloitti romantikkona tai yhdistivät molempia aineksia teoksissaan kuten Aaltonen jonka viimeisimpiin teoksiin kuuluva viulukonsertto tosin on dodekafoninen tai Englund joka oli uskollinen uusklassiselle tyylille etenemättä koskaan varsinaiseen modernismiin.

1

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

        Kerro yksi aiheista
        Ikävä
        101
        7563
      2. 105
        5583
      3. Se on hyvästi

        Toivottavasti ei tavata.
        Ikävä
        83
        5047
      4. Olenko saanut sinut koukkuun?

        Hyvä. Rakastan sua.
        Ikävä
        139
        4446
      5. Alavuden sairaala

        Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
        Ähtäri
        11
        3150
      6. Sisäsiittosuus

        Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
        Suomussalmi
        49
        2843
      7. Miksi sä valitsit

        Juuri minut sieltä?
        Ikävä
        52
        2769
      8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

        Rehellinem fiilis
        Suhteet
        61
        2387
      9. Törkeää toimintaa

        Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
        Ylivieska
        10
        2364
      10. Hei........

        Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
        Ikävä
        56
        1966
      Aihe