Eräs suurimmista suomen säveltaiteen historiaan liittyvistä mysteereistä liittyy siihen että monet sodanjälkeisen säveltäjäsukupolven edustajat edustivat teoksillaan tyylillisesti vielä kansallisesti sävyttynyttä postromantiikka, yleisromantiikkaa tai kansallisromantiikkaa ja syytä olisi kysyä miksi näin?
Miksi meillä suomessa tultiin muuhun Eurooppaan nähden ikään kuin jälkijunassa ja miksi meillä kehitys on ollut niin hidasta ja takapajuista?
Eräs syy suomessa vallinneen musiikillisen ilmapiirin stabiiliuteen ja muuttumattomuuteen on todennäköisesti ollut yleisön taantumuksellinen ja konservatiivinen maku joka on suosinut kansallisromanttisia tyylipyrkimyksiä ja vierastanut moderneja tyylipyrkimyksiä. Esim. Rannan atonaaliset varhaisteokset, Merikannon fantasia ja Raition sävelrunoelmat saivat yleisön ymmälleen eikä sen ollut helppo omaksua uudenlaista musiikillista sanastoa ja uutta modernia sävelkieltä modernismin 1. aallon jäädessä suomessa vain ohimeneväksi ilmiöksi yleisön aplodeeratessa vain lingon 2. pianokonserton kaltaisille romanttisille teoksille vielä sangen myöhään ja Saikkola, Tuukkanen, Haapalainen, Leiviskä, Härkönen, Aaltonen ja kumppanit. sävelsivät kansallisesti sävyttyneitä sinfonioita vielä modernismin 2. aallon rantautuessa suomeen 50-60 luvulla von Törnestä ja Ikosesta puhumattakaan kunnes ne katosivat ohjelmistosta.
Toisena syynä näkisin mm. sen että monet sodanjälkeen vielä aktiivisesti toimineet säveltäjät olivat syntyneet jo paljon ennen sotia omaksuen suomessa vallalla olleen kansallisromanttiset tyyli-ihanteet sekä uskollisia valitsemalleen tielle, kykenemättä uudistumaan tyylillisesti kuten ne nuoremman polven säveltäjät kuten Meriläinen jotka aloittivat modernisteina ja atonaalikkoina vaikka tosin poikkeuksiakin oli. Esim Fougstedtin tie kulki tonaalisuudesta dodekafoniaan ja jotkut radikaalit säveltäjät jotka aloittivat tiukkoina modernisteina palasivat kolmisointuharmonikkaan myöhäistyylissään kuten Salmenhaara, Rautavaara ja Kokkonen joka tosin aloitti romantikkona tai yhdistivät molempia aineksia teoksissaan kuten Aaltonen jonka viimeisimpiin teoksiin kuuluva viulukonsertto tosin on dodekafoninen tai Englund joka oli uskollinen uusklassiselle tyylille etenemättä koskaan varsinaiseen modernismiin.
Miksi säveltäjät suosivat suomessa kansallisromanttista tyyliä vielä sodan jälkeen?
Anonyymi
1
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?1882146Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en531992Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!
Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten1581682Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.1361614Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?411334Nukkumisiin sitten
Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny41247Naisten tyypilliset...
Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa111224Muistatko komeroinnin?
Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu481185Syö kohtuudella niin et liho.
Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on121155Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla
"Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"31148