IS:n ja SK:n kovikset

Anonyymi

Jos kiinnostaa ratkoa vain koviksia, siihen on mahdollisuus tilaamalla IS:n digilehden ja Suomen Kuvalehden digilehden.

Koviksia löytyy 9.2.2016 alkaen ja ladattavaa 6.8.2022 ristikkoon asti on 337 IS:n kovista. Sanarisin Ristikon anatomia -osastosta löytyy 28 kpl sellaista ristikkoa, jota digiarkistosta ei löydy, joten yhteismäärä on 6.8.2022 366 kpl.

SK.ssa kunnon koviksia on vuodesta 1997 lähtien.

Koviksia siis piisaa ainakin niille, joille ei ole tärkeintä osallistua palkintokisoihin.

Vaikeimmat kovikset löytyvät mielestäni IS 2013-2015 ja SK ehkä vuosien 1977-2009 Hyvösen ristikot.

33

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kovin harvoilla on printteri kotona eikä tämän päivän mustehinnoilla kenenkään kannata mitään tulostaa vaikka printteri olisikin. Halvemmaksi sittenkin tulee paperilehti kerran kesässä ja tietysti jouluna.

      • Ehdottomasti halvinta on ratkoa sormin piirrosohjelmalla. Ainoa kulut tulevat tablet-laitteen akkuun liittyen. Akkua joutuu lataamaan tavallista enemmän ja sen käyttöikä lyhenee. Käyttöiän lyhenemisen aiheuttama kulu on ristikkoa kohden totaalisen merkityksetön, sillä laite kestää kuitenkin vuosia. Ehkä kulu on laskennallisesti 0,5-1 sentti/ristikko. Ristikkoa kohden kuluva akun virta on varmasti yhtä lailla totaalisen merkityksetön. Sormen iho uusiutuu itsestään toisin kuin lyijykynä, kumi tai kuulakärkikynä. Paperilehden kanssa kumi- ja kynäkulut lienevät suurempi menoerä kuin mikä minulla on digilaitteen akkuun liittyen. Arvioisin, että käyttökulut minulla on vajaa 1 sentti/ristikko.

        Olen varmaan ratkonut uhansia ristikoita oiirrosohjelmalla enkä mistään hinnasta vaihtaisi ratkontaa paperiratkonnaksi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ehdottomasti halvinta on ratkoa sormin piirrosohjelmalla. Ainoa kulut tulevat tablet-laitteen akkuun liittyen. Akkua joutuu lataamaan tavallista enemmän ja sen käyttöikä lyhenee. Käyttöiän lyhenemisen aiheuttama kulu on ristikkoa kohden totaalisen merkityksetön, sillä laite kestää kuitenkin vuosia. Ehkä kulu on laskennallisesti 0,5-1 sentti/ristikko. Ristikkoa kohden kuluva akun virta on varmasti yhtä lailla totaalisen merkityksetön. Sormen iho uusiutuu itsestään toisin kuin lyijykynä, kumi tai kuulakärkikynä. Paperilehden kanssa kumi- ja kynäkulut lienevät suurempi menoerä kuin mikä minulla on digilaitteen akkuun liittyen. Arvioisin, että käyttökulut minulla on vajaa 1 sentti/ristikko.

        Olen varmaan ratkonut uhansia ristikoita oiirrosohjelmalla enkä mistään hinnasta vaihtaisi ratkontaa paperiratkonnaksi.

        Toivotaan että Korvatunturilla ollaan kuulolla ja kaikista savupiipuista tipahtaa jo ensi jouluna tabletti ja IS DIGI -vuosikerran tilaus.

        Sitä ennen voimme vain odottaa ja pelätä sitä tekeekö Vuokila suurimman virheensä ja unohtaa laatia teemaristikot Vesa-Matti Loirista niin Pelikaaniin kuin iltapäivä- ja viikkolehtiinkin.


      • Anonyymi

        Miksihän tämä viesti on lähetetty? Haluaako Tapio kavereita meistä vai onko kokonaan seonnut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksihän tämä viesti on lähetetty? Haluaako Tapio kavereita meistä vai onko kokonaan seonnut.

        Annoin infoa mistä löytyy koviksia. Toki niitä saa ostamalla tiettyä ristikkolehtiä, mutta jos niiden ohella haluaa niitä muualta, annoin SK:n listan, jotta ristikoita ei tarvitse hakuammuntana etsiä.


    • Ensimmöiseen SK:ssa julkaistuun Juha Hyvösen ristikkoon 23/1997 meni hirveästi aikaa eikä ihan nappin mennyt.

      Ristikossa yksi virheellinen vihje haittasi tosi paljon: KUUSIN SÄRMIN

      Vihje mielestäni olisi pitänyt olla: NELJIN SÄRMIN

      Jossakin vaiheessa oli pakko luopua vihjeen mukaisesta ratkaisusanasta. Jos joku haluaa koittaa, tuo virhe on hyvä tietää.

      • Anonyymi

        Tiedätkö mikä on särmä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mikä on särmä?

        1.
        subst. kahden erisuuntaisen pinnan yhtymäkohta, ulkonurkka, ”kantti”.
        Särmiön särmät.

        NÄYTÄ VÄHEMMÄN ESIMERKKEJÄ
        Kivenlohkareen särmät.
        Höylänterän leikkaava särmä.
        Hioa särmät pyöreiksi.
        Kuv.
        a.
        kulmikkuus, särmikkyys.
        Yhteiselämä on hionut heiltä särmät pois.

        NÄYTÄ KAIKKI ESIMERKIT
        b.
        ark. = kantti 3.
        Kellä on särmää panna hanttiin?
        c.
        ark.
        Siinä tyypissä on särmää luonnetta, persoonallisuutta, yksilöllisyyttä.
        2.
        adj.
        a.
        vars. sot.slg. rehti; säntillinen, täsmällinen.
        Varsin särmä alokas.

        NÄYTÄ KAIKKI ESIMERKIT
        b.
        kuv., ark. särmikäs, hiomaton, rouhea.
        Särmä imago, tyyli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        1.
        subst. kahden erisuuntaisen pinnan yhtymäkohta, ulkonurkka, ”kantti”.
        Särmiön särmät.

        NÄYTÄ VÄHEMMÄN ESIMERKKEJÄ
        Kivenlohkareen särmät.
        Höylänterän leikkaava särmä.
        Hioa särmät pyöreiksi.
        Kuv.
        a.
        kulmikkuus, särmikkyys.
        Yhteiselämä on hionut heiltä särmät pois.

        NÄYTÄ KAIKKI ESIMERKIT
        b.
        ark. = kantti 3.
        Kellä on särmää panna hanttiin?
        c.
        ark.
        Siinä tyypissä on särmää luonnetta, persoonallisuutta, yksilöllisyyttä.
        2.
        adj.
        a.
        vars. sot.slg. rehti; säntillinen, täsmällinen.
        Varsin särmä alokas.

        NÄYTÄ KAIKKI ESIMERKIT
        b.
        kuv., ark. särmikäs, hiomaton, rouhea.
        Särmä imago, tyyli.

        Kyse on esineestä. Määritelmällä "subst. kahden erisuuntaisen pinnan yhtymäkohta, ulkonurkka" ratkaisusanassa särmiä on neljä, ei kuusi. Laitoin ensi kuusisärmäisen esineen nimen kuten vihje ohjeisti. Ihan älyttömösti hidasti ratkontaa se, että puti lopulta vaihtaa eri sanaksi.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse on esineestä. Määritelmällä "subst. kahden erisuuntaisen pinnan yhtymäkohta, ulkonurkka" ratkaisusanassa särmiä on neljä, ei kuusi. Laitoin ensi kuusisärmäisen esineen nimen kuten vihje ohjeisti. Ihan älyttömösti hidasti ratkontaa se, että puti lopulta vaihtaa eri sanaksi.

        Kyllä tässä on neljä särrmää:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20220902_111431.jpg
        Tällaissn nimeä kysyttiin.



      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan sillä on kymmenen särmää.

        Lopettakaa jo. Tapio on niin kiihdyksissään, että siansaksaa pukkaa. Mehän tiedämme jo miten tämä päättyy. Minä en ikinä tiennyt tätä - paha laatija paha!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja sillä on kuusi särmää. Et näköjään vieläkään tiedä, mikä on särmä.

        Omaan foorumiini sain komm. 02.09.2022 11:15 linkitetystä kuvasta:

        "Tuossa kuvan esineessä on kuusi särmää. Siinä on neljä tahkoa ja neljä kärkeä."

        Kommentoin siihen:

        "Mutta jos jokaisessa neljässä tahkossa on kolme särmää, eikö särmiä ole kaksitoista?"

        En nyt ymmärrä, miten lukumäärä kuusi tulee.

        Joku kirjoitti:

        "Lopettakaa jo. Tapio on niin kiihdyksissään, että siansaksaa pukkaa. Mehän tiedämme jo miten tämä päättyy. Minä en ikinä tiennyt tätä - paha laatija paha!"

        Ei asia niin ole. Jos olen ymmörtänyt asian väärin, voin sen tunnustaa. Minulle sana "särmä" joka tapauksessa tuotti ongelmia kun ymmärsin vihjeen tarkoittavan toisenmuotoista esinettä kuin mikä tuli ratkaisusanaksi. Rinnastin kärjen ja särmän.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Omaan foorumiini sain komm. 02.09.2022 11:15 linkitetystä kuvasta:

        "Tuossa kuvan esineessä on kuusi särmää. Siinä on neljä tahkoa ja neljä kärkeä."

        Kommentoin siihen:

        "Mutta jos jokaisessa neljässä tahkossa on kolme särmää, eikö särmiä ole kaksitoista?"

        En nyt ymmärrä, miten lukumäärä kuusi tulee.

        Joku kirjoitti:

        "Lopettakaa jo. Tapio on niin kiihdyksissään, että siansaksaa pukkaa. Mehän tiedämme jo miten tämä päättyy. Minä en ikinä tiennyt tätä - paha laatija paha!"

        Ei asia niin ole. Jos olen ymmörtänyt asian väärin, voin sen tunnustaa. Minulle sana "särmä" joka tapauksessa tuotti ongelmia kun ymmärsin vihjeen tarkoittavan toisenmuotoista esinettä kuin mikä tuli ratkaisusanaksi. Rinnastin kärjen ja särmän.

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20220902_111431.jpg

        Siis ymmärrätkö vai etkö ymmärrä, miten lukumäärä kuusi tulee? Kärkiä yhdistävät viivat ovat särmiä, joita on kuusi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20220902_111431.jpg

        Siis ymmärrätkö vai etkö ymmärrä, miten lukumäärä kuusi tulee? Kärkiä yhdistävät viivat ovat särmiä, joita on kuusi.

        'Siis ymmärrätkö vai etkö ymmärrä, miten lukumäärä kuusi tulee."

        En ymmärrä ja siitähän ratkontaongelmani johtuikin. Vaihtoehtoinen vihje olisi voinut olla NELIKÄRKINEN tai NELITAHKOINEN, jotka olisin ymmärtänyt heti oikein.

        Myönmän, että geometrian ymmärtämisessä on pahoja puutteita.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        'Siis ymmärrätkö vai etkö ymmärrä, miten lukumäärä kuusi tulee."

        En ymmärrä ja siitähän ratkontaongelmani johtuikin. Vaihtoehtoinen vihje olisi voinut olla NELIKÄRKINEN tai NELITAHKOINEN, jotka olisin ymmärtänyt heti oikein.

        Myönmän, että geometrian ymmärtämisessä on pahoja puutteita.

        Jouduin miettimään kuviota pitkään, jotta hahmotin, miten lukumäärä kuusi muodostuu.


    • Anonyymi

      Siis mitä v*ttua nyt taas?
      Eihän tuossa ole muuta kuin tahkoja, kärkiä ja särmiä. Laitoit itse kuvan tänne siitä esineestä. Ja sanoit myös tietäväsi mikä on tahko ja mikä on kärki. Eihän tuohon jää jäljelle muuta kuin ne särmät.
      Ei tarvitse tietää geometriasta yhtään mitään, ihan vaikka sormilla olisit voinut laskea ne särmät.
      Joten miten helvatassa saat kuusi tai jopa kaksitoista särmää?

      Älä vastaa, en jaksa lukea selittelyjä, kunhan ihmettelin.

      • Kyse nyt oki vain siitä, että olin epätietoinen, miten särmät lasketaan. Luulen nyt ymmärtäväni asian. Toki "rautalangan" vääntäminen kuvan avulla varmistaisi, että olin ymmörtänyt oikein.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse nyt oki vain siitä, että olin epätietoinen, miten särmät lasketaan. Luulen nyt ymmärtäväni asian. Toki "rautalangan" vääntäminen kuvan avulla varmistaisi, että olin ymmörtänyt oikein.

        Aina kun olet epätietoinen alat syöttää siansaksaa ja syyttää muita. Totean vain tosiasian. Ei tarvitse vastata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun olet epätietoinen alat syöttää siansaksaa ja syyttää muita. Totean vain tosiasian. Ei tarvitse vastata.

        En minä laatijaa enää syytä - oma vikanihan oli se, että tulkitsin sanan "särmä" väärin. Se virheen olen tunnustanut.

        Eräs kuvavihje olii hankala, mutta siihenkin oli oma syyni - en sen kohdalla laatijaa syyttänyt mistään asiasta.


    • Anonyymi

      Sähän itse laitoit tänne rautalankakuvan...

      • Rautalankakuvalla tarkoitin sellaista, johon eri väreillä olisi merkitty särmät.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Rautalankakuvalla tarkoitin sellaista, johon eri väreillä olisi merkitty särmät.

        Töytyy tunnustas, että en edelleenkään ymmärrä, miten lasketaan tetrapakkauksen särmät.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Töytyy tunnustas, että en edelleenkään ymmärrä, miten lasketaan tetrapakkauksen särmät.

        Ehkä nyt vihdoin ymmärsin:

        "Kärkiä yhdistävät viivat ovat särmiä, joita on kuusi." On joo noita kuusi. Olin antanut väärän merkityksen sanalle.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ehkä nyt vihdoin ymmärsin:

        "Kärkiä yhdistävät viivat ovat särmiä, joita on kuusi." On joo noita kuusi. Olin antanut väärän merkityksen sanalle.

        Oletko huomannut että sinulla on tapana usein antaa sanoille eri merkitys kuin se joka on yleisesti käytössä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko huomannut että sinulla on tapana usein antaa sanoille eri merkitys kuin se joka on yleisesti käytössä?

        Myönnän, että joskus on niin. Sanaa "särmä" en juuri käytä. Jos kyse on särmästä, olen käyttänyt sanaa "kantti".

        Sanaa "vinkki" kuitenkin käytin siten kuin sitä on käytetty Sanarisin foorumissa.

        Olen huomannut että minulla ja eräillä muillakin on ollut vaikeuksia tilanteissa, joissa laatija on käyttänyt harvoin käytettyä merkitystä, mutta joka on kuitenkin löytyy Kielitoimiston sanakirjasta. Minua ja eräitä muita ratkojia on syystä arvosteltu siitä, että olemme pitäneet vihjettä virheellisenä, koska emne olleet tarkistaneet merkitystä Kielitoimiston sanakirjasta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myönnän, että joskus on niin. Sanaa "särmä" en juuri käytä. Jos kyse on särmästä, olen käyttänyt sanaa "kantti".

        Sanaa "vinkki" kuitenkin käytin siten kuin sitä on käytetty Sanarisin foorumissa.

        Olen huomannut että minulla ja eräillä muillakin on ollut vaikeuksia tilanteissa, joissa laatija on käyttänyt harvoin käytettyä merkitystä, mutta joka on kuitenkin löytyy Kielitoimiston sanakirjasta. Minua ja eräitä muita ratkojia on syystä arvosteltu siitä, että olemme pitäneet vihjettä virheellisenä, koska emne olleet tarkistaneet merkitystä Kielitoimiston sanakirjasta.

        Tarkistamattomuus on ongelma etenkin, jos haluaa aina toitottaa asiansa välittömästi koko maailmalle, jopa porttikiellon antamiin paikkoihin. Liika innokkuus löytää valitettavaa johtaa valitettaviin sananvaihtoihin ja noloihin sensurointeihin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myönnän, että joskus on niin. Sanaa "särmä" en juuri käytä. Jos kyse on särmästä, olen käyttänyt sanaa "kantti".

        Sanaa "vinkki" kuitenkin käytin siten kuin sitä on käytetty Sanarisin foorumissa.

        Olen huomannut että minulla ja eräillä muillakin on ollut vaikeuksia tilanteissa, joissa laatija on käyttänyt harvoin käytettyä merkitystä, mutta joka on kuitenkin löytyy Kielitoimiston sanakirjasta. Minua ja eräitä muita ratkojia on syystä arvosteltu siitä, että olemme pitäneet vihjettä virheellisenä, koska emne olleet tarkistaneet merkitystä Kielitoimiston sanakirjasta.

        Huuhaa: "Sanaa "vinkki" kuitenkin käytin siten kuin sitä on käytetty Sanarisin foorumissa."

        Ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huuhaa: "Sanaa "vinkki" kuitenkin käytin siten kuin sitä on käytetty Sanarisin foorumissa."

        Ei pidä paikkaansa.

        Miekestäni Eki tarkoittaa vinkillä apuvihjetyä erotukseksi ratkaisusanan suoranaisesta kertomisesta. Ainakin olen pyrkinyt samaan sanan merkitykseen.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Miekestäni Eki tarkoittaa vinkillä apuvihjetyä erotukseksi ratkaisusanan suoranaisesta kertomisesta. Ainakin olen pyrkinyt samaan sanan merkitykseen.

        Jälleen esimerkki siitä, kuinka sinulla on tapana tehdä liian pitkälle meneviä oletuksia ja sitten hirttäytyä niihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe