On taas aika järjestää hallituksen iltakokous

Anonyymi

Hyvä kun kesälomat on juuri saatu pidettyä, niin jälleen puhelin ja sähköposti huutavat jo järjestämään hallituksen iltakokouksia, "kun siitä toukokuisesta yhtiökokouksesta on jo niin paljon aikaa". Kuten on sata kertaa todettu, ei siinä mitään, järjestetään vain niin monta hallituksen kokousta vuodessa kuin hallitus haluaa. Ongelma tulee vastaan kuitenkin taas siinä kohtaa, jos joku kuvittelee klo 8-16 työpäivää tekevän isännöitsijän istuvan kevään yli 200:n ylityötunnin päälle lisää iltakokouksia syksyn mittaan klo 18 alkaen.

Mikä on tämä vakiintunut tapa, että hallitukset kokoontuvat klo 18-20? Se olisi muutoin hyvä kellonaika, mutta ei klo 8-16 työpäivää tekevälle isännöitsijälle. Normi toimistotyöaikaa puskevalle klo 18-20 kokoustaminen on typerin mahdollinen kellonaika. Aloitetaan kokous kaksi tuntia työpäiväni päättymisen jälkeen? Ei mitään järkeä.

Ylitöitä voidaan paiskia vaikka 400 tuntia vuodessa. Ei siinä mitään. Rakastan ylitöissä olemista. Mutta hyvä Luoja, pidetään ne ylityöt nyt sentään ainakin työpäivän saumattomana JATKEENA. Jos työaika on klo 8-16, niin eihän se hallituksen kokous voi oikein alkaa kuin tasan klo 16:00. Klo 18:00 on kokouksen alkuaikana suht mahdoton, koska se tarkoittaa suomeksi isännöitsijän työpäivän jatkumista kaksi tuntia sen jälkeen, kun työpäivä jo kertaalleen päättyi. Siinä ei ole mitään järkeä kenenkään kannalta. Yllättävän harvassa taloyhtiön hallituksessa ymmärretään tätä asiaa. Sitä ihmettelen eniten.

Ei minulle tulisi mieleenikään soittaa autokatsastusaseman työntekijälle ja sanoa, että tuon autoni katsastukseen klo 18:00, vaikka katsastusasema menee kiinni klo 17:00. Eiväthän työntekijät ole töissä yrityksen aukioloaikojen ulkopuolella! Enkä minä voi viedä autoani öljynvaihtoon klo 18:00 sopimalla siitä suoraan työntekijän kanssa, jos autokorjaamo on auki klo 8:00-17:00. Eiväthän työntekijät ole töissä yrityksen aukioloaikojen ulkopuolella! Eikä ajanvarausta tehdä suoraan työntekijän kanssa.

Isännöintihommissa on erikoislaatuista juuri se, että aloite ylitöihin ei tule omalta työnantajalta, vaan suoraan asiakkaalta. Hallituksen PJ sanoo isännöitsijätyöntekijälle, että "kokoustetaan klo 18-20".
- Eikö hänen pitäisi esittää asia isännöitsijän työantajalle, joka puolestaan tiedustelee työntekijän valmiutta tehdä ylitöitä? Aloite ylitöihin voi tulla vain työantajalta, ei suoraan asiakkaalta!
- Miksi kukaan kuvittelee, että hallituksen kokous voidaan järjestää klo 18:00, jos isännöintitoimisto menee kiinni klo 16:00? Työntekijäthän ovat tyypillisesti töissä yrityksen aukioloaikoina. Vertaa esimerkkini autokorjaamosta, autokatsastusasemasta tai ravintolasta.

On erikoinen kuvio, että firman aukioloaikojen ulkopuolella työntekijä hiipii töihin, laittaa valot päälle ja sitten istutaan hallituksen kokousta klo 18-20 isännöintitoimistolla, joka oikeastaan meni kiinni jo klo 16:00. Harvemmin klo 17:00 kiinni menneellä katsastusasemalla näkyy työntekijöitä töissä klo 18-20 katsastamassa autoja työantajan tietämättä.

Tai moneenko ravintolaan voi mennä ruokailemaan kaksi tuntia sen jälkeen, kun ravintola on jo sulkeutunut? Onhan se täysin poikkeuksellista, että asiakkaita palvellaan tuntikausia yrityksen aukioloaikojen ulkopuolella. Olipa kyseessä ravintola, yökerho, autokatsastusasema tai autokorjaamo, niin harvemmin ovi aukeaa maksavalle asiakkaalle aukiolon ulkopuolella, vaikka kuinka pyytäisi kauniisti.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensinnäkään ei ole mikään vakiintunut tapa, että hallitukset kokoontuvat klo 18 alkaen.

      Toisekseen vuodatuksesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet väärällä alalla. Valitettavasti oleellinen osa isännöitsijän elämää on se, että iltakokouksia on. Jos ei tämä sovellu elämänfilosofiaasi, suosittelen sinua hakeutumaan toiseen ammattiin.

      • Anonyymi

        "Toisekseen vuodatuksesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet väärällä alalla."

        Olen toiminut isännöitsijänä 10 vuotta.

        "Toisekseen vuodatuksesi perusteella vaikuttaa siltä, että olet väärällä alalla. "

        Vai voisiko ajatella ennemmin, että alalla on vakiintuneet väärät käytännöt, joista on aika päästä eroon? Ei kai millään alalla ole normaalia, että työntekijä tekee vuodessa yli 300 tuntia ylitöitä? Sinun mielestäsi minä olen väärällä alalla. Minun mielestäni allalla on jotian pielessä. Ymmärrät varmaan tämän filosofisen eron?

        Olen kevään aikana istunut noin 60 iltakokousta, joista kertyy se "normaalit" 200 tuntia ylitöitä. Työnantaja ei anna pitää yhtään ylityötuntia vapaana. Nyt kun olen palannut kesälomalta töihin, iltakokoukset pyörivät taas. Arvaapa koska pääsin tänään töistä? Klo 19. Tulin juuri suoraan töistä kotiin. Tämä on hinta siitä, kun työpäivä alkaa vasta klo 8:00 joka päivä. Ei ole poikkeuksia. Perjantait eivät ole lyhyenpiä päivä. Joka päivä on 8 tuntia tai enemmän ilman mahdollisuutta pitää ylitöitä vapaana. Onko mielestäsi toimialalla jokin ongelma?

        On se kumma, kun elokuussakin työpäivät venyvät iltakokouksien takia tuntikausia ylitöille. Tunnin ylityö klo 16-17 ei haittaisi pätkääkään, mutta klo 17-19 kokoukset ovat aivan naurettavia. Kolmen tunnin ylityöt yhden kokouksen takia. Järjetöntä!

        Iltakokouksien suuri määrä tuntuu olevan isännöintialalla ikuisuuskysymys. Siitä on puhuttu vuosikymmeniä, mutta mikään ei muutu. Hallituksen näkökulmasta aamukokous tarkoittaa yleensä ansionmenetystä ja iltakokous vapaa-ajan menetystä. Lähtökohtaisesti ihmisten on helpompi tehdä talkootöitä, jos heidän ei tarvitse suoraan maksaa siitä ilosta. Moni siis uhraa mieluummin tunnin vapaa-aikaansa kuin tunnin työaikaansa, jonka joutuu myöhemmin korvaamaan työnantajalleen.

        Ratkaisuksi aamukokouksien lisäämiseksi isännöintiala on tarjonnut kokoushinnaston porrastamista siten, että illalla kokoontuminen tulee taloyhtiölle kalliimmaksi kuin päivällä kokoontuminen. Isännöitsijän kokouspalkkiolla on vain vähäinen vaikutus hallituksen iltakokousintoon, koska yksi hallituksen jäsen (jos ylipäätään on osakas) ei suhteellisesti suurta osaa isännöitsijän kokouspalkkiosta maksa.

        Kokoukset ovat kyllä alalla ongelma, mutta eivät vain iltakokoukset sinänsä, vaan liiallinen kokousten määrä yleensä. Kaisa Leiwo esitti 24.11.2014 kirjoituksessaan, että keskimäärin taloyhtiölle on kohtuullista pitää kahdeksan kokousta vuodessa isännöitsijän kanssa. Tuossa luvussa on puolet liikaa. Jos yksi isännöitsijä hoitaa 27:n taloyhtiön asiat, ei kokouksia voi olla kahdeksan per taloyhtiö vuodessa. Sehän olisi 216 iltakokousta vuodessa. Odotusaikoineen 650 tuntia ylitöitä vuodessa. Joku pitää tätä "normaalina".

        Minun pointtini on se, että taloyhtiömaailma on työskentelytavoissaan vanhoillinen. Muilla yhteiskunnan aloilla on aikaa sitten huomattu, että kokoukset eivät monesti ole tehokkain tapa hoitaa asioita. Usein ne ovat suorastaan ajan haaskausta. Tätä minä yritän painottaa aloituksillani.

        Kokouksia tulisi pitää harvoin ja vain silloin, kun niille on kirkas agenda. Muulloin on parempi käyttää erilaisia viestintävälineitä asioiden valmisteluun. Tässä Isännöintiliitolla voisi olla tärkeä rooli taloyhtiöiden työskentelykulttuurin kehittämisessä pois kokouslähtöisestä ajattelusta tehokkaampaan verkottuneempaan työtapaan.

        Kokouspalkkioita rukkaamalla voidaan onnistua siirtämään joitain kokouksia illasta aamuun, mutta se ei poista isännöintialan kokonaisongelmaa eli tehottomuutta, joka johtaa liialliseen työkuormitukseen. Aamut ovat hyvää työaikaa isännöitsijällekin. Jos jatkossa aamut istutaan kokouksissa iltojen sijaan, niin silloin työpäivät venyvät iltapäivästä kuten ennenkin, tosin ei enää kokouksissa, vaan niiden tehtävien tekemisessä, jotka ennen hoidettiin aamuisin. Kokouksissa pitäisi istua vähemmän kaikkina vuorokaudenaikoina!!! Tätä minä ajan takaa, mutta kukaan ei halua ymmärtää tätä. Toteavat vain, että "hei, olet väärällä alalla töissä". En ole. Isännöintiallalla vaan sattuu olemaan "hitusen" ongelmia.

        Ratkaisu kokousongelmaan on kokousten vähentämisessä ylipäätään ja päätöksenteon sekä ennen kaikkea päätösten valmistelun siirtämisessä entistä enemmän sellaisiin viestintävälineisiin, jotka eivät vaadi fyysistä läsnäoloa.

        Ei millään alalla kuulu juoda kahvia ja rupatella kesän tapahtumista, kun laskutettava aika rullaa mittarissa! Varsinkin jos se on ylityötä! Vai koska sinä varasit viimeksi ajan yksityislääkärille ja huoneeseen päästyäsi kaivoit termospullon esiin ja aloitit kahvittelun lääkärin kanssa? Mikäs siinä juodessa puolen tunnin kahvit ennen lääkärikäynnin varsinaisen asian aloittamista. Eihän erikoislääkäri laskuta kuin sen 100 euroa per 20 minuuttia ja se menee kokonaan omasta pussista. Ehkä siksi kahvihammas ei kolota yksityislääkärin vastaanotolla, mutta isännöitsijän kuvitellaan kahvittelevan ylityöajalla klo 18 kuin se olisi normaalia.

        Paljon on tehostamista isännöintialan käytänteissä.


      • Anonyymi

        "Ensinnäkään ei ole mikään vakiintunut tapa, että hallitukset kokoontuvat klo 18 alkaen."

        Valitettavasti täällä päin on vakiintunut tapa, että kokous alkaa klo 17 tai ko 18 tai vaikkapa klo 18:30. Ihan oikeasti! Puheenjohtaja ilmoittaa, että hallituksen kokous on hänen kotonaan klo 18:00 alkaen, niin isännöitsijä ajelee puheenjohtajan kotiin. Kahvittelu alkaa klo 18, kokous alkaa klo 18:30. Lopetellaan ehkä klo 20 ja siitä isännöitsijä ajelee kotiin. Kello on silloin 20:30. Tämä on meidän asiakkaidemme keskuudessa normaali käytäntö. Tähän taloyhtiöiden hallitukset on opetettu. Tämä on meillä normaalia.

        Ihan tosissaan, yhdestä kokouksesta voi tulla odotusaikoineen 4h 30min ylitöitä. Tämä jos mikä on järjetöntä klo 8-16 työaikaa tekevälle. Sitten kun näitä kokouksia on vuodessa kymmeniä! Se on se ongelma. Istut vuodessa 300 tuntia ylitöitä ja minulle sanotaan, että olen väärällä alalla. Kyllä se ongelma on toimialan ongelma, ei minulla ole ongelmaa.


      • Anonyymi

        "Ensinnäkään ei ole mikään vakiintunut tapa, että hallitukset kokoontuvat klo 18 alkaen."

        Jos ja kun tuo nyt vaan on vakiintunut tapa, niin miten esittäisin asian hallitukselle, että "enää jatkossa kokouksia ei istuta klo 18-20, vaikka niin on tehty viimeiset 25 vuotta. Jatkossa jätämme kahvittelut pois, lyhennämme kokouksen keston puoleen ja istumme kokouksen klo 16-17. Sitten isännöitisjän lähtee töistä kotiin." Yhdeksän tunnin työpäivä on aina kohtuullisempi kuin 12 tuntinen.

        Yllättävää on, etteivät kaikki puheenjotajat tajua sitä kuin kohtuutonta on olettaa, että isännöitsijällä ei ole eikä saa olla omaa elämää. Olettaa, että jatkuvar ja toistuvat klo 18-20 kokoukset ovat normaalia klo 8-16 työpäivää tekevälle. Tuntuu siltä, että puheenjohtajilla ei ole suhteellisuudentajua ollenkaan. Tämä on se alan lähtökohtainen ongelma. Asiakas kuvittelee, että isännöitsijä on aina käytettävissä, mieluiten klo 18-20.

        Minä en kuvittele, että millään alalla kukaan kiinteää klo 8-16 työpäivää tekevä olisi lähtökohtaisesti aina käytettävissä klo 18-20. Ajatuskin on jo idioottimainen. Siinä on isännöintialan syvin ongelma. Asiakas ei ymmärrä, mitä tämä työ on ja mitä tämä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ensinnäkään ei ole mikään vakiintunut tapa, että hallitukset kokoontuvat klo 18 alkaen."

        Jos ja kun tuo nyt vaan on vakiintunut tapa, niin miten esittäisin asian hallitukselle, että "enää jatkossa kokouksia ei istuta klo 18-20, vaikka niin on tehty viimeiset 25 vuotta. Jatkossa jätämme kahvittelut pois, lyhennämme kokouksen keston puoleen ja istumme kokouksen klo 16-17. Sitten isännöitisjän lähtee töistä kotiin." Yhdeksän tunnin työpäivä on aina kohtuullisempi kuin 12 tuntinen.

        Yllättävää on, etteivät kaikki puheenjotajat tajua sitä kuin kohtuutonta on olettaa, että isännöitsijällä ei ole eikä saa olla omaa elämää. Olettaa, että jatkuvar ja toistuvat klo 18-20 kokoukset ovat normaalia klo 8-16 työpäivää tekevälle. Tuntuu siltä, että puheenjohtajilla ei ole suhteellisuudentajua ollenkaan. Tämä on se alan lähtökohtainen ongelma. Asiakas kuvittelee, että isännöitsijä on aina käytettävissä, mieluiten klo 18-20.

        Minä en kuvittele, että millään alalla kukaan kiinteää klo 8-16 työpäivää tekevä olisi lähtökohtaisesti aina käytettävissä klo 18-20. Ajatuskin on jo idioottimainen. Siinä on isännöintialan syvin ongelma. Asiakas ei ymmärrä, mitä tämä työ on ja mitä tämä ei ole.

        Täysin totta ja ymmärrän tuon hyvin itse entisenä isännöitsijänä, itse jaksoin tuolla alalla 7 vuotta kunnes tuli mitta täyteen ja vaihdoin alaa. En jaksanut enää ainaisia iltakokokouksia ja muutenkin liian suurta työmäärää. Mikään ei alalla ole muuttunut ja mitä olen edelleen alalla työskenteleviltä kuullut työmäärä on vain lisääntynyt. Ei ihme että moni jättää alan. Nyt kun olen jo monta vuotta ollut ns. normaalissa työssä, jossa työajat ovat säännölliset on elämänlaatu huomattavasti parantunut ja vapaa aikaa jää riittävästi, isännöintityössä ei jäänyt. Hattua nostan niille jotka tuolla hullulla alalla vielä jaksavat ahertaa.


    • Anonyymi

      Olet ilmiselvästi turhautunut työhösi. Jos oikeasti olet tehnyt samaa työtä 10 vuotta (mitä kyllä epäilen), etkä vieläkään ole oppinut neuvottelutaitoja senkään vertaa, että saisit hilattua kokousten alkamisajankohtaa aikaisemmaksi, minun on vaikea kuvitella, että pystyisit pitämään puoliasi muissakaan asioissa. Vievätkö urakoitsijatkin sinua kuin pässiä narussa?

      Isännöintiala on mikä on, eikä iltakokouksilta voi välttyä. Kokousten ajankohtaan, määrään ja pituuteen isännöitsijä sen sijaan voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Jos et tätä sisäistä, vaan heittäydyt mieluummin uhriksi, olet väärissä hommissa ja väärällä alalla.

      Nyt katse peiliin. Haluatko jatkaa työssä ja alalla, jossa et viihdy, vai olisiko kenties korkea aika ottaa oma elämä haltuun?

      Sama pätee itse asiassa kaikkiin isännöitsijöihin, jotka itkevät, kuinka raskasta on, kun on niin paljon iltakokouksia. Ymmärtäkää, että työelämä perustuu hyvin pitkälti omiin valintoihin, eikä kukaan pakota ketään olemaan työssä, jossa ei viihdy.

      • Anonyymi

        Kuten sanoin, kokouksia tulisi pitää harvoin ja vain silloin, kun niille on kirkas agenda. Muulloin on parempi käyttää erilaisia viestintävälineitä asioiden valmisteluun. Tässä Isännöintiliitolla voisi olla tärkeä rooli taloyhtiöiden työskentelykulttuurin kehittämisessä pois kokouslähtöisestä ajattelusta tehokkaampaan verkottuneempaan työtapaan, mutta mitään muutosta ei alalla tapahdu. Päinvastoin, hullummaksi vaan menee ja kokousten määrä sen kuin lisääntyy.

        "Olet ilmiselvästi turhautunut työhösi."

        Kukapa ei olisi, jolla teetetään yli 300 tuntia ylitöitä vuodessa. Jos nuo 300 tuntia iltakokouksista kertyvä ylityötä saisi vapaana, niin mikäs tässä ollessa. Ei Suomessa kaikilla aloilla laiteta työntekijää tekemään ylitöitä yli 300 tuntia vuodessa.

        Tässä ei jää oikein aikaa omille harrastuksille. Siinä se suurin ongelma. Elämä alkaa, kun työpäivä päättyy. Jos työpäivä päättyy joka päivä klo 20, on se aika iso ongelma. Mieluummin lähden kotiin klo 16 joka päivä.

        Oma elämä on siinä mielessä hallussa, että isännöitsijän ammatti on vain toinen työni. Teen kahta duunia, joten kun päivän eka duuni venyy 12 tunnin päiviin, menee toisessa toimessa päivä myös aika pitkäksi. Pitää olla kaksi työtä, että tulee toimeen. Tienaan noin 50 % vuosiansioistani isännöitsijän työstä ja loput 50 % tekemällä joka päivä iltahommia klo 16-23. Iltakokoukset aiheuttavat ansionmenetystä, kun tienaan kotona iltaisin enemmän kuin töissä työajalla. Työpäiväni ovat käytännössä 15 tuntisia arkisin viikonloppuisin teen satunnaisesti töitä.

        Voi olla, että lopetan pian päivätyöni ja keskityn toiseen työhöni sitten, kun se elättää minut satavarmasti. Nyt ollaan kahden duunin loukussa, mutta ei voi valittaa, kun vuosipalkka on kahden täysaikaisen duunin vuosipalkka. Heinäkuussa tienasin 100 000 euroa, mikä on hyvä tili kesälomalla tienatuksi ja ylipäänsä kuukauden ansioiksi. Nyt kun loma loppui ja työ jatkuu, jäävät sivutoimen tulot pienemmiksi ja vaihtelevat tyypillisesti plus-miinus neljän tuhannen euron välillä per kuukausi. Välillä tulee toki takkiin, mutta se kuuluu alaan. Jos yhdessä päivässä häviää vaikkapa 20 000 euroa, ei se ole iso juttu. Huomenna se tienataan taas takaisin. Tai sitten seuraavan puolen vuoden aikana. Epävarmuus on suurta. Siksi pitää käydä "oikeissa töissä".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe