Miksi ihmiset liioittelevat purjehduksen hintaa?

Anonyymi

Jos purjehdusfoorumeita uskoisi, purjehtiminen olisi niin kallista, ettei minunlaisellani keskituloisella olisi siihen pienintäkään mahdollisuutta.

Kenen etua väärien lukujen esittäminen palvelee?

79

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, hus! Menkää pois! Niin kallis harrastus, että älä edes harkitse. (Jää meille enemmän tilaa vierasvenesatamien laitureihin, luonnonsatamiin ja väylille.) Moottoriveneily sen kaikissa muodoissaan vasta kallista onkin. (Ajavat väylällä ohi niin että pottuvedet läikkyy ja vievät viimeiset vapaat satamapaikat.)

      • Anonyymi

        Yleistys on vääryys vailla vertaa.

        Reilusti alle uppouma nopeutta kuljen ja kenenkään satamapaikkaa en ole vienyt, sillä ei tulisi mieleenkään sijoittua sataman karsinaan...

        Matkamoottoriveneilijä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleistys on vääryys vailla vertaa.

        Reilusti alle uppouma nopeutta kuljen ja kenenkään satamapaikkaa en ole vienyt, sillä ei tulisi mieleenkään sijoittua sataman karsinaan...

        Matkamoottoriveneilijä

        Äläs nyt pillastu. Huumorilla tuo oli kirjoitettu. Kenen etuja väärien lukujen esittäminen palvelee sai kuitenkin yhden vastauksen. Kallistahan se purjehduskin on peltigenualla (eli moottorilla) osa kun näyttää yrittävän yli runkonopeuden.


    • Anonyymi

      Se on kallista sellaiselle joka ei ole tottunut käsittelemään rahaa.

      Talvisäilytys 5-6k€ töineen hallissa, vakuutus 1500€, seuran jäsenyys muutamia satkuja, satamaosakkeen yhtiövastike 600€. Siinä ikään kuin kiinteät.

      Purjeet menee uusiksi talvella. 70 neliötä, 30 isoon ja 40 rullaan. Mitä lie, 4-5k€/kpl. Se on pitkäikäinen investointi. Pohjan epoksit myös, työtarjous n. 3k€.

      Hevosurheilu on kalliimpaa. Frendin vaimo ja tytär esteratsastavat. Siinä uppoaa euroja. Edellinen heppa kuoli synnytykseen, sitä edeltävä johonkin suolihommaan. Ja aina se on iso suru kun heppa kuolee. Me herrat haluaisimme niitä pannulle.

      Isomman veneen tai hepan pitäminen voi kirpaista keskituloista asuntovelallista.

      • Anonyymi

        Talvisäilytys 5-6k€, sua on huijattu :-))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvisäilytys 5-6k€, sua on huijattu :-))

        Lämpimässä hallissa avaimet käteen -palveluna ja jotain ekstrahommia ehkä sisältäen, tuohan on suorastaan halpa hinta etelärannikolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpimässä hallissa avaimet käteen -palveluna ja jotain ekstrahommia ehkä sisältäen, tuohan on suorastaan halpa hinta etelärannikolla.

        Joo, veikkaan että loppulasku kympin nurkilla avaimet käteen -periaatteella. Siis masto alas/ylös, pesu, säilytys, pukki sekä pohjan hionta, kittaukset, primer ja eliönestomaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, veikkaan että loppulasku kympin nurkilla avaimet käteen -periaatteella. Siis masto alas/ylös, pesu, säilytys, pukki sekä pohjan hionta, kittaukset, primer ja eliönestomaali.

        Lämpimässä hallissa voi olla. Itselläni kylmässä hallissa viitisen tonnia. Tosin pohjalle ei siinä hinnassa tehty muuta kuin pesu syksyllä ja eliönestomaali keväällä, mutta kylkien vahaus kuului hintaan.

        Ei kai kukaan tuota "pohjan hionta, kittaukset, primer" -hommelia tee vuosittain?


    • Anonyymi

      Purjehdus on juuri niin kallista kuin siitä tekee. Helposti saa kulut kymppitonneihin vuodessa. Ei kukaan kuitenkaan väitä, etteikö vaikkapa vanhalla H-veneellä voisi purjehtia alle tonnin vuosibudjetilla.

    • Anonyymi

      Jos teettää rikaukset, telakoimiset, huollot ja korjaukset, ja ostaa kaikki välineet ja tarvikkeet uusina niin se maksaa tietysti paljon.

      • Anonyymi

        Nih, aika on rahaa. Olen ohittanut sen virstanpylvään että viitsisin, ehtisin tai huvittaisi tehdä kaikki itse. Olen kykkinyt riittävän monta kevättä pressujen alla venettä hinkaten. Pidin taukoa seilauksesta muutaman vuoden ja venettä hankkiessa lupasin itselleni että säilytys on hallissa, nostot, laskut ja huollot jätän ammattilaisille.

        Kato jää aikaa laiskottelulle. Laiskottelu se vasta kallista onkin.


    • Anonyymi

      Ostin 2000-luvun alkupuolen "hyväkuntoisen" 8-metrisen purkkarin.

      Pientä laittoa - purjeet, vantit ja harukset, kaikki köysistöt, kone, akselisto potkureineen, patjastot, sähköt, kylmäkompura, navigointilaitteet, akusto, painevesi lv-varaajineen, kaikki luukut, pohjan epoksit.....

      No, 20 tonnin veneeseen meni 60 tonnia lisää.
      Nyt mulla on 2000-luvun alun vene, joka ei edelleenkään ole uusi.
      Vakuutukset ovat muutaman satasen vuodessa, venepaikka 700 kesä, seuran jäsenmaksu parisataa/vuosi, talvisäilytys hallissa pesuineen ja vahauksineen, maston käsittelyineen noin 3000e/vuosi.

      Kallista?
      No voisihan tuolla rahalla aika rehvakkaasti ottaa viinaa sohvalla, lätkää ja Emmerdalea katsoen.

      Mutta viina ei maistu, lätkä on perseestä ja mitään brittisarjoja en katso vaikka aseella uhattaisiin....

      Toki voin jossain vaiheessa hävittää veneen ja tehdä jotain ihan muuta.

    • Anonyymi

      Vaihteluvälihän on valtava. Ostat folkkarin tai H:n, teet itse kaikki huoltohommat, talvitelakointi omassa pihassa tai seuran alueella seuran nosturilla nostettuna/laskettuna toisessa ääripäässä, toisessa päässä uutena ostettu 40-jalkainen, jonka viet syksyisin kaupallisen telakan laituriin ja haet keväällä siitä huollettuna, vahattuna, pohjamaalattuna, rikattuna jne.
      Tai oma esimerkki 35-jalkaisella käytettynä ostetulla: ensimmäiset vuodet tein tuolla ensimmäisellä mallilla ja vuotuiset säilytys (laituri- ja telakkapaikka) ja huollot olivat luokkaa tuhat egeä. Sitten laiskistuin ja vein kaupalliselle telakalle, loppujen lopuksi ihan tuon kakkosmallin mukaisesti eli minä en tehnyt talvisäilytyksen eteen muuta kuin pakkasin varastoon jäävät tavarat veneessä laatikoihin ja vein veneen telakan laituriin. Henkilökunta kantoi boxit ja patjat lämpimään varastoon, otti purjeet pois ja huolsi, purki rikauksen jnejne. ja keväällä päinvastoin, minä vain hiippailin sovittuna päivänä telakalle ja vein veneen kotisatamaan. Siinä mallissa telakan laskutus oli viiden tonnin luokkaa per vuosi.

    • Anonyymi

      Itse ostin 10-metrisen purkkarin 2009. Veneen kunto oli hyvä eikä siihen tarvinnut mitään pakollista tehdä. Pidin venettä 12 vuotta purjehtien kesässä sen 60 päivää.

      Karkeasti laskettuna veneen myynti ja ostohinnan erotukseksi tuli n. 110 € per yövytty yö.

      Raha ei mielestäni mennyt millään lailla hukkaan. Kivaa oli!

      • Anonyymi

        Siis 80 000 euroa osto- ja myyntihinnan ero 10-metrisessä veneessä? Onneksi ostin pari vuotta tuon jälkeen 11-metrisen 70 tonnilla. On tuohon ehkä 10 tonnia mennyt purjeisiin ja muihin päivityksiin 12 kaudessa. Mutta näyttää pyynnit olevan nyt ainakin 60 tonnia. Siis ehkä 20 tonnia hintojen erotukset päivitykset, jos myisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 80 000 euroa osto- ja myyntihinnan ero 10-metrisessä veneessä? Onneksi ostin pari vuotta tuon jälkeen 11-metrisen 70 tonnilla. On tuohon ehkä 10 tonnia mennyt purjeisiin ja muihin päivityksiin 12 kaudessa. Mutta näyttää pyynnit olevan nyt ainakin 60 tonnia. Siis ehkä 20 tonnia hintojen erotukset päivitykset, jos myisin.

        Kannattaa ostaa se 20-tonninen niin jää rahaa purjeisiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ostaa se 20-tonninen niin jää rahaa purjeisiinkin.

        Tässä sitä lähestytään tämän palstan kovinta ydintä!


      • Anonyymi

        Vähän tuntuu kovalta tuo väittämäsi osto- ja myyntihinnan ero, melkein 80 000 €. Omastani maksoin 85 000€ vuonna 2008. Ei ole näitä liian montaa tehty, joten ei ole kovin usein myynnissäkään, mutta silmiin osuneiden pyyntien perusteella ja niistä kohtuullisen tinkivaran poislukien uskallan arvioida, että vähintään 25 000 - 30 000 € tuosta saisi tänäänkin. Missään tapauksessa ei alle 20 000 € tarvitsisi myydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän tuntuu kovalta tuo väittämäsi osto- ja myyntihinnan ero, melkein 80 000 €. Omastani maksoin 85 000€ vuonna 2008. Ei ole näitä liian montaa tehty, joten ei ole kovin usein myynnissäkään, mutta silmiin osuneiden pyyntien perusteella ja niistä kohtuullisen tinkivaran poislukien uskallan arvioida, että vähintään 25 000 - 30 000 € tuosta saisi tänäänkin. Missään tapauksessa ei alle 20 000 € tarvitsisi myydä.

        Ihan laskettu annetuista tiedoista 12 v 60 päivää/v ja 110 €/päivä osto- ja myyntihinnan erotus.

        12*60*110 = 79 200 €.

        Tarkemmin luettuna tuossa puhuttiin 60 purjehditusta päivästä ja 110 €/yövytty yö. Ehkä niitä öitä sitten oli paljon vähemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan laskettu annetuista tiedoista 12 v 60 päivää/v ja 110 €/päivä osto- ja myyntihinnan erotus.

        12*60*110 = 79 200 €.

        Tarkemmin luettuna tuossa puhuttiin 60 purjehditusta päivästä ja 110 €/yövytty yö. Ehkä niitä öitä sitten oli paljon vähemmän?

        Tarkoitin kommenttini juuri sille, joka laski öidensä maksaneen noin paljon. Mutta tietty tuo öiden määrä... aatellaan vaikka kesäloma 30 päivää eli 29 yötä ja 10 pe-su viikonloppua eli 20 yötä, siis yhteensä 49 yötä, 12*49*110 = 64680... Tai siirretään vielä painopistettä vähän enemmän viikonlopuille, vaikka 13 viikonloppua kesälomareissun lisäksi, eikös se aika hyvin vastaisi sellaista toukokuu-elokuu purjehduskautta? Öitä kertyisi n. 45, 12*45*110=59400- Sen voisi jo melkein uskoa myynti- ja ostohinnan erotukseksi 12 vuoden jaksolle, eikös?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin kommenttini juuri sille, joka laski öidensä maksaneen noin paljon. Mutta tietty tuo öiden määrä... aatellaan vaikka kesäloma 30 päivää eli 29 yötä ja 10 pe-su viikonloppua eli 20 yötä, siis yhteensä 49 yötä, 12*49*110 = 64680... Tai siirretään vielä painopistettä vähän enemmän viikonlopuille, vaikka 13 viikonloppua kesälomareissun lisäksi, eikös se aika hyvin vastaisi sellaista toukokuu-elokuu purjehduskautta? Öitä kertyisi n. 45, 12*45*110=59400- Sen voisi jo melkein uskoa myynti- ja ostohinnan erotukseksi 12 vuoden jaksolle, eikös?

        Saihan tuon 80 tonnia helposti menemään tuolla välillä. 10 m "laatuvene" maksoi 2009 uutena 150-200 tonnia. Ei niistä saa kuin 100 tonnia enää. Saattoi myös ostaa vaikkapa uudemman pään Maestro 35:n 130 tonnia. Nyt 50 tonnia on ihan normihinta.


      • Anonyymi

        No höh! Lisää siihen myynti- ja ostohinnan erotukseen veneen 12 vuoden juoksevat kulut ja saamatta jääneet tuotot pääomalle jonka käytit veneen hankintaan ja ylläpitoon. Halvemmalla nukkuu hotellissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höh! Lisää siihen myynti- ja ostohinnan erotukseen veneen 12 vuoden juoksevat kulut ja saamatta jääneet tuotot pääomalle jonka käytit veneen hankintaan ja ylläpitoon. Halvemmalla nukkuu hotellissa.

        Mutta kun kyseinen kirjoittaja nimenomaan sanoi sen 110 €/yö koostuvan myynti- ja ostohinnan erotuksesta. Eli kaikki muut kulut olisivat vielä siihen päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun kyseinen kirjoittaja nimenomaan sanoi sen 110 €/yö koostuvan myynti- ja ostohinnan erotuksesta. Eli kaikki muut kulut olisivat vielä siihen päälle.

        Niin sanoi, mutta tyhmäähän se on. Kuin ostaisi auton osamaksulla ja laskisi käyttökustannuksiksi vain ostohinnan ja 12v käytetyn auton myyntihinnan erotuksen. Siitä vaan jos itselleen haluaa valehdella, mutta ei sitä muut usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sanoi, mutta tyhmäähän se on. Kuin ostaisi auton osamaksulla ja laskisi käyttökustannuksiksi vain ostohinnan ja 12v käytetyn auton myyntihinnan erotuksen. Siitä vaan jos itselleen haluaa valehdella, mutta ei sitä muut usko.

        Ei se ihan sama asia ole. Jos on ostanut käteisellä sen veneen alunperin, niin voihan sitä spekuloida, mitä käytetty pääoma olisi tuottanut sijoitettuna, mutta ei siinä paljon järkeä ole eikä suurin osa ihmisistä semmoisia mieti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihan sama asia ole. Jos on ostanut käteisellä sen veneen alunperin, niin voihan sitä spekuloida, mitä käytetty pääoma olisi tuottanut sijoitettuna, mutta ei siinä paljon järkeä ole eikä suurin osa ihmisistä semmoisia mieti.

        No ei tietenkään ole sama... vene kelluu paremmin kuin auto.


      • Anonyymi

        Typo. Osto ja myyntihinnan erotuksineen - siis kaikki kulut . Ei pelkästään osto ja myyntihinnan erotus kuten huolimattomasti kirjoitin

        Tekee 6600 euro vuosi. Tästä 2000 euroa veneen arvon alennuksena ja 4000 ylläpitoon - varusteluun, säilytysmaksuihin yms.


    • Anonyymi

      Ei purjehtiminen paljon maksa kun kerran tuuli on aivan ilmaista.

      • Anonyymi

        Olet oikeilla jäljillä, sillä purjehtiminen on yksi kalleimmista tavoista liikkua ilmaiseksi.


    • Anonyymi

      Meillä on mennyt tonnista kolmeen vuodessa siitä riippuen, minkälaista varustusta milloinkin on halunnut hankkia. Veneestä on maksettu viitisen tonnia joskus 15 vuotta sitten. Isoimmat kulungit ovat olleet uusittuja purjeita, laadukkaat patjat 40-vuotisten tilalle ja kerran teetetty pohjan isompi kunnostus. Veneen omistan puoliksi veljeni kanssa, joten henkilökohtainen kulunki on puolet edellä mainitusta.

      Talvisäilytys presuun alla seuran satamassa. Kesällä seuran venepaikalla.

      Ei minusta tämä ole kallista.

      • Anonyymi

        Ja tällaisella päiväpurjehdusmeiningillä tämä tekee 2 euroa / mpk. Bensaa on mennyt 20 litraa kaudessa. Olutta huomattavasti enemmän. Kumpaakaan ei ole laskelmissa huomioitu.


    • Anonyymi

      42 jalkainen 2009 valmistunut saaristomerellä.

      Lämminhalli, pohjan ja kylkien pesu, puki vuokra, nosto ja lasku 3450€

      Teen itse kaikki huollot, kiiloitukset ja eliö maalaukset n.300€ aineet ja tarvikkeet.

      Vakuutus 1200€/v

      Siinä pakolliset itsellä, sillä ei kesä paikkaa.

      Noin 2390 nm kaudessa ja yöpymisiä n.150.

      Vene maksoi enemmän, kuin paljon ( 500 000€) ja joskus selviää arvon alennus, mutta se ei varsinaisesti kiinnosta, kun tunne tason saama puolikin vaikea hinnoitella.

      Pää omaa on naurettavaa edes miettiä osake salkku ottanut vajaassa vuodessa yli 100 000€ siipeensä, tosin on myös pullistellut viime vuosina, vene tuskin samaa ja missä olisi saanut parempaa tuottoa, kun kaikkea ei voi mitata rahassa, kun varsinaisesti siitä ei ole pulaa?

      Okt, auto ja vene ollut velattomia jo ikuisuuden, itse olen ollut tyytyväinen ratkaisuihini ja kuolema korjaa varoittamatta...

      • Anonyymi

        Kuolema korjaa varoittamatta ja voittaja on se jolla hetken koittaessa on eniten velkavipua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema korjaa varoittamatta ja voittaja on se jolla hetken koittaessa on eniten velkavipua.

        Jaa kyllä minä ajattelen tuon juuri päinvastoin. Kun aika korjaa pois pitää jälkeläisille jäädä vähintään se mitä on itse saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa kyllä minä ajattelen tuon juuri päinvastoin. Kun aika korjaa pois pitää jälkeläisille jäädä vähintään se mitä on itse saanut.

        Miksi pitäisi? (Ja sitä paitsi läheskään kaikilla ei ole niitä jälkeläisiä, johtuipa se sitten omasta valinnasta tai ei.)

        Minusta ei kuulu nykyaikaan ajatus siitä, että jotain perintöä pitäisi jättää. Riittää, että yrittää siellä jälkeläisten taipaleen alkuvaiheessa avustaa niin, että heillä ei kohtuuttomasti olisi esteitä oman elämänsä rakentamisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema korjaa varoittamatta ja voittaja on se jolla hetken koittaessa on eniten velkavipua.

        Just näin. Olen joskus sanonut, että elämänmittainen taloushallinta on optimoitu parhaiten silloin, kun viimeinen asia, jonka tajuaa ennen lopullista valojen sammumista on pankinjohtajan itkuinen ääni puhelimessa "tästä teidän kymmenen miljoonan euron hoitamattomasta lainastanne..." (ja tietysti pankkitilin saldo yms. nollilla) :D

        Kas kun velat eivät periydy, jos vain jälkeläiset ymmärtävät olla pesään koskematta.


      • Anonyymi

        Juuri näin. Kun verotettavaa on riittävästi, ei sitä oikein tarvitse miettiä niitä kuluja. Maksaa minkä maksaa. Voi kesken tylsän duunipäivän ränkättää täällä.
        Kun 60 alkaa lähestyä, velat pois, lapsilla elämä mallillaan ja Arkadian Alkosta voi janon yllättäessä ostaa kallista viiniä, ei oikeasti tarvitse miettiä hintaa. Mullakin on sen verran ollut pumpussa vikaa että olen kerran jo ns. haistellut multaa, nyt eletään niillä mitä on.

        Viikonloppuna vielä seilaamaan, sitten vene telakan laituriin ja puolen vuoden hyggeily tai mitä hittoa se villasukkahomma on. Talven aikana pientä nikrausta työn vastapainoksi, keväällä takila vireeseen ja menoks.

        Kuten tuolla aikaisemmin totesin, laiskottelu on pirun kallista hommaa. Mutta laiskotellessa syntyvät parhaat ideat ja tyhmimmät puujalat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema korjaa varoittamatta ja voittaja on se jolla hetken koittaessa on eniten velkavipua.

        Rahaa on ollut riittävästi käytettävissä sellaiseen elämään mitä itse nautimme, niin velka ei olisi suonut mitään lisä nautintoa, mutta ymmärrän ajatuksesi, jos varallisuutta ei ole, niin voi elää ikään, kuin kuvittelisi varakkaan elävän "yltäkylläistä" elämää, vaikka se olisi päänsisäinen harha persaukiselle vipuilijalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahaa on ollut riittävästi käytettävissä sellaiseen elämään mitä itse nautimme, niin velka ei olisi suonut mitään lisä nautintoa, mutta ymmärrän ajatuksesi, jos varallisuutta ei ole, niin voi elää ikään, kuin kuvittelisi varakkaan elävän "yltäkylläistä" elämää, vaikka se olisi päänsisäinen harha persaukiselle vipuilijalla...

        Aika harvalla on sellainen tilanne, ettei keksisi ylimääräiselle rahalle käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin. Olen joskus sanonut, että elämänmittainen taloushallinta on optimoitu parhaiten silloin, kun viimeinen asia, jonka tajuaa ennen lopullista valojen sammumista on pankinjohtajan itkuinen ääni puhelimessa "tästä teidän kymmenen miljoonan euron hoitamattomasta lainastanne..." (ja tietysti pankkitilin saldo yms. nollilla) :D

        Kas kun velat eivät periydy, jos vain jälkeläiset ymmärtävät olla pesään koskematta.

        Tämä vain osoittaa, että sinulla ei ole kovin syvällistä käsitystä sen enempää omasta kuin lainarahastakaan. Pankkihan ei anna moisia lainoja vakuudetta.

        Tai henkilölle, jonka varalllisuuus ei muuten ole erinomaisessa kunnossa.

        Kuvittelemasi 10 miljoonan laina ei häviä minnekään henkilön kuollessa, vaan se on kuolinpesän velkaa. Kyllä se sieltä lähtee.


    • Anonyymi

      Tämä aihe toistuu palstalla samalla lailla kuin viikkolehtien joulureseptit vuoden lopun lähestyessä. Ja vastaukset ovat täälläkin ne vakiot, mutta käyhän se kertauksesta. Eli jokainen määrittelee kustannustasonsa itse omien varojensa, taitojensa ja himojensa kautta.

      PersOpen Sailor

    • Anonyymi

      Joo paitsi että se velkavipu voi kipata sen velkaelviksen paskaojaan kauan ennen kuolemaa.

      Korot ampuvat juuri ylöspäin, mikä tietää asuntomarkkinan romahdusta, osakevarallisuusarvojen massiivista sulamista ja monelle kenkää perseeseen ensi vuoden aikana.

      Tämä on nähty jo 30 vuotta sitten, muistuu mieleen ajat kun Kaivarin rannassa brassailijat joutuivat kerrasta kadulle.

      Sääliksi käy lapsiperheitä, joissa vanhemmat ovat rakentaneet koko kulissin velkavivun varaan.

      • Anonyymi

        Kääntöpuolena inflaatio syö velkaa pois, mitä ei ole käynyt v. 2008 jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kääntöpuolena inflaatio syö velkaa pois, mitä ei ole käynyt v. 2008 jälkeen.

        Tuo "inflaatio syö velkaa pois" realisoituu velallisen eduksi vain siinä tapauksessa, että hänen nimellistulonsa kasvavat myös edes likipitäen inflaation tahdissa. Se oli tilanne vielä 1970-luvulla vahvan ay-liikkeen aikana, mutta näyttää pahasti siltä, ettei niin enää tapahdu kovinkaan monelle eli nyt inflaatio iskee nimenomaan palkansaajiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kääntöpuolena inflaatio syö velkaa pois, mitä ei ole käynyt v. 2008 jälkeen.

        Ainoastaan jos teillä realiansiot pysyvät vähintään inflaation ja korkojen nousun tasolla mielummin , muuten ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan jos teillä realiansiot pysyvät vähintään inflaation ja korkojen nousun tasolla mielummin , muuten ei

        Juuri uutisoitiin asuntojen hintojen lähtevän laskuun, aluksi n.3% vuodessa

        Eli inflatio n.8% korko 2% ja arvon alennus 3%, kyllä saa palkka nousta jotta inflaatio söisi...


    • Anonyymi

      Jos rahaa on, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä? Käytiin perheen kanssa reissussa, hintaa tuli 1000 euroa per yö. 6 päivän reissussa kului kahden vuoden ylläpitokulut veneessä.

      • Anonyymi

        Juu, sama meillä. Jos itse päättäisin, siirtäisin osan matkustusrahoja veneenhuoltopalveluihin.


      • Anonyymi

        Halpaa on veneen ylläpito verrattuna vaimon ylläpitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpaa on veneen ylläpito verrattuna vaimon ylläpitoon.

        Meillä kolmas lapsi maksoi 180 000 euroa, kun piti taloa laajentaa ja ostaa isompi vene. Neljäs lapsi maksoi vielä 20 000 , kun piti ostaa isompi auto.


    • Anonyymi

      No mitäs aloittaja nyt sanoo, oliko hänen hypoteesinsa oikea?

    • Anonyymi

      Ei ne pakolliset juoksevat kulut ole kummoiset. Sitten jos haluaa, ja on pätäkkää, niin saa tietenkin varustelulla menemään rahaa. Jos saa ostaessa sellasen jota on jo joku päivittänyt, niin ei siinä mene välttämättä ekasn 5 vuoteen juuri mitään hajalle. Senkun päästelee meneen. Laituripaikka, telakointialueen maksu ja nostot/laskut. Moni vetelee ne alle tonniin isonkin veneen kanssa. Sitten jos pystyy aina tarvittaessa uusimaan ja varustelemaan niin tekee vaan. Kyllä helposti menee muutama tonni keväisin, mutta harvoin ihan pakko. Laittelee sen minkä tykkää ja pystyy

    • Anonyymi

      Kirjoitetaan nyt sitten oma kontribuutio tänne tästä usein kolutusta aiheesta.

      Itsellä on pari vuotta itseäni vanhempi homeskandi 1970-luvun puolivälistä. Arvoa ehkä 10 000 EUR ja ostohinta 13v. sitten oli 18 000 EUR. Ottaen inflaatio huomioon, on hinta suunnilleen puolittunut (vuodessa arvonalenema siis n. 750EUR).

      Pidän tarkkaa kirjanpitoa kuluista ja tälle vuodelle veneilykulut ovat suunnilleen 3600EUR. Viime vuonna meni himpun verran yli 5000EUR. Tämä siis sisältää kaikki veneilyyn liittyvät kulut (nostot, laskut, vakuutukset, kauppalaskut, dieselit, teknologiapäivitykset ja jopa veneilyssä tarvittavat tax-free viskit lentokentiltä).

      Tällä saa vastineeksi loistavia päiviä merellä, enkä koe harrastusta erityisen kalliiksi. Ainakin se on hintansa väärti.

      Hintaa saisi kasvatettua ulkoistamalla töitä - ainakin toistaiseksi olen jopa vilpittömästi nauttinut veneen kanssa askartelusta, enkä ole moista laajassa mittakaavassa harkinnut (pohjan soodapuhalluksen hoiti kyllä palkollinen).

    • Anonyymi

      Miten niin vääriä lukuja? Kyllä esimerkiksi 50000 veneeseen ja 3-7000 vuodessa juoksevia kuluja. Päälle silloin tällöin purjeita, moottorimenoja. Ja sitten satamamaksuja ja purjehdusvermeitä. Ei se halpa harrastus ole ja monelle asuntovelalliselle pienipalkkaiselle keskituloiselle jo kalis.

      • Anonyymi

        Noilla luvuilla monelle tosiaan jo kallis. Mutta miksi nuo luvut? Jos rahaa on vähemmän, niin sitten harrastetaan pienemmillä luvuilla. Itselläni nyt 70 000 vene ja vuosikulut pyörivät 4000 ja 10000 välillä, purjehankinnoista ym riippuen. Opiskeluaikana veneen arvo oli 5000 ja vuosikuluja se, mitä 10000 vuosituloista jäi asumis-, autoilu- ym kulujen jälkeen jäljelle, eli tuskin yli 1000. Harrastus on sama ja siitä saatu nautinto sama. Luvut vain tilanteen mukaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noilla luvuilla monelle tosiaan jo kallis. Mutta miksi nuo luvut? Jos rahaa on vähemmän, niin sitten harrastetaan pienemmillä luvuilla. Itselläni nyt 70 000 vene ja vuosikulut pyörivät 4000 ja 10000 välillä, purjehankinnoista ym riippuen. Opiskeluaikana veneen arvo oli 5000 ja vuosikuluja se, mitä 10000 vuosituloista jäi asumis-, autoilu- ym kulujen jälkeen jäljelle, eli tuskin yli 1000. Harrastus on sama ja siitä saatu nautinto sama. Luvut vain tilanteen mukaiset.

        Kamalia kuluja! Mullakin on 70 000 vene (no ehkä nyt 60 000). Ei siinä ole tullut kuluja kuin n. 2000 vuodessa (kesä- ja talvipaikka, nostot, vakuutus, huoltotarvikkeet ja päivitykset). Lisäksi on 12 kauden aikana hankittu purjeita ja mittareita yhteensä n. 7 000. Melkein mahtuu keskimäärin tuohon 2000 vuosikuluun, kun useimpina vuosina päivitykset ovat olleet alle 200 ja nuo muut kulut ovat n. 1500 vuodessa.

        Halvempaa tuo on kuin koko perheen etelänmatka kerran vuodessa. Puhumattakaan 4 viikon matkoista, joita veneellä tehdään kustannusten juuri nousematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamalia kuluja! Mullakin on 70 000 vene (no ehkä nyt 60 000). Ei siinä ole tullut kuluja kuin n. 2000 vuodessa (kesä- ja talvipaikka, nostot, vakuutus, huoltotarvikkeet ja päivitykset). Lisäksi on 12 kauden aikana hankittu purjeita ja mittareita yhteensä n. 7 000. Melkein mahtuu keskimäärin tuohon 2000 vuosikuluun, kun useimpina vuosina päivitykset ovat olleet alle 200 ja nuo muut kulut ovat n. 1500 vuodessa.

        Halvempaa tuo on kuin koko perheen etelänmatka kerran vuodessa. Puhumattakaan 4 viikon matkoista, joita veneellä tehdään kustannusten juuri nousematta.

        Jep. Yritinkin sanoa sitä, että kulut riippuvat paljon siitä paljonko veneeseen haluaa laittaa. Tässä viime vuosina on tullut uusittua esim isopurje, genua, fokka, käytännössä kaikki köydet, lämmitin, vhf, autopilotti, vessa septitankkeineen jne. Äkkiä niihin rahaa uppoaa. Joku toinen olisi hyvin voinut jatkaa vanhoilla räteillä, huonommilla köysillä, ilman lämmitinta, ilman vhf:ää ja huonolla autopilotilla. Minä halusin parantaa ja se maksaa. Kuluiksi nuo lasken, koska eivät merkittävästi vaikuta veneen myyntiarvoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Yritinkin sanoa sitä, että kulut riippuvat paljon siitä paljonko veneeseen haluaa laittaa. Tässä viime vuosina on tullut uusittua esim isopurje, genua, fokka, käytännössä kaikki köydet, lämmitin, vhf, autopilotti, vessa septitankkeineen jne. Äkkiä niihin rahaa uppoaa. Joku toinen olisi hyvin voinut jatkaa vanhoilla räteillä, huonommilla köysillä, ilman lämmitinta, ilman vhf:ää ja huonolla autopilotilla. Minä halusin parantaa ja se maksaa. Kuluiksi nuo lasken, koska eivät merkittävästi vaikuta veneen myyntiarvoon.

        Kyllä minäkin aioin lähivuosina purjeita taas ostella ja ehkä myös elektroniikkaa, Tuleehan tuosta jopa 10 000, mutta sitten taas luultavasti mennään aika pitkään pienillä kuluilla eli luokkaa 1000/vuosi on tuo lisäkulu pidemmälle ajalle jaettuna.

        Jos raha polttelisi kovasti taskussa, en tiedä mihin sitä veneeseeni tunkisin. Tietysti voi ostaa huollot, ylihuoltaa ja säilyttää lämpimässä hallissa, mutta en näe noiden arvoa.

        Ei kukaan muu osaa rikiä trimmata sellaiseksi kuin haluan. Sama koskee montaa muutakin kevät- ja syystoimea. Lisäksi on tärkeää tuntea veneensä tekniikka, joka jää oppimatta, jos teettää kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minäkin aioin lähivuosina purjeita taas ostella ja ehkä myös elektroniikkaa, Tuleehan tuosta jopa 10 000, mutta sitten taas luultavasti mennään aika pitkään pienillä kuluilla eli luokkaa 1000/vuosi on tuo lisäkulu pidemmälle ajalle jaettuna.

        Jos raha polttelisi kovasti taskussa, en tiedä mihin sitä veneeseeni tunkisin. Tietysti voi ostaa huollot, ylihuoltaa ja säilyttää lämpimässä hallissa, mutta en näe noiden arvoa.

        Ei kukaan muu osaa rikiä trimmata sellaiseksi kuin haluan. Sama koskee montaa muutakin kevät- ja syystoimea. Lisäksi on tärkeää tuntea veneensä tekniikka, joka jää oppimatta, jos teettää kaiken.

        Jos raha polttelee ja perusasiat ovat jo kunnossa, niin aina voi hankkia parempia purjeita. Hienoja laminaatteja kun ostelee, niin tonneja menee, ja saa kyllä ihan oikeasti eritavalla toimivat purjeet.

        Jos itsellä kovasti olisi irtorahaa, niin kyllä lämpimään halliin tuuppaisin. Patjat ym säilyisi hienosti veneessä ja kyllä se vene ylipäänsä siitä enemmän tykkäisi kuin kosteasta ulkoilmasta, puhuttakaan siitä miten mukava olisi sitä venettä laitella pitkin talvea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minäkin aioin lähivuosina purjeita taas ostella ja ehkä myös elektroniikkaa, Tuleehan tuosta jopa 10 000, mutta sitten taas luultavasti mennään aika pitkään pienillä kuluilla eli luokkaa 1000/vuosi on tuo lisäkulu pidemmälle ajalle jaettuna.

        Jos raha polttelisi kovasti taskussa, en tiedä mihin sitä veneeseeni tunkisin. Tietysti voi ostaa huollot, ylihuoltaa ja säilyttää lämpimässä hallissa, mutta en näe noiden arvoa.

        Ei kukaan muu osaa rikiä trimmata sellaiseksi kuin haluan. Sama koskee montaa muutakin kevät- ja syystoimea. Lisäksi on tärkeää tuntea veneensä tekniikka, joka jää oppimatta, jos teettää kaiken.

        Huolimatta siitä että telakoinnin annan ammattilaisille, teen itse myös. Olen kahteen veneeseen tehnyt mm. septit, elektroniikan ja läpivientien vaihdon, pohjan hionnan ja maalaukset, ruffin ja sitloodan puhtaaksihionnan ja lakkaukset yms yms. Ilokseni ne kaikki työt onnistuivat, kiitos mm. Youtuben.

        Pointti on se että kaikkea EI tarvitse tehdä itse kun pino on kunnossa. Olen samaa mieltä siitä että vene ja mitä se on syönyt on tunnettava jos tulee hätä käteen kun ollaan kulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamalia kuluja! Mullakin on 70 000 vene (no ehkä nyt 60 000). Ei siinä ole tullut kuluja kuin n. 2000 vuodessa (kesä- ja talvipaikka, nostot, vakuutus, huoltotarvikkeet ja päivitykset). Lisäksi on 12 kauden aikana hankittu purjeita ja mittareita yhteensä n. 7 000. Melkein mahtuu keskimäärin tuohon 2000 vuosikuluun, kun useimpina vuosina päivitykset ovat olleet alle 200 ja nuo muut kulut ovat n. 1500 vuodessa.

        Halvempaa tuo on kuin koko perheen etelänmatka kerran vuodessa. Puhumattakaan 4 viikon matkoista, joita veneellä tehdään kustannusten juuri nousematta.

        maali 70, kevät vaha ja pesu 75, nosto ja lasku yht. 240, venepaikka 400, talvipaikka 240, pursiseuralle 100, öljyt ja suodattimet 150, diesel 180, syksy pesu 30 ...jos jotuu uusimaan akut on se vähintään 800, jos purjeen on se vähintään 4000, ploki 70...


    • Anonyymi

      Yksi tapa arvioida veneen kokonaiskuluja on se, että laskee kaikille varusteille hankintahintaolettamasta ja käyttöikäolettamasta vuosikulun. Esim
      - moottori 12000€/30 vuotta=400 €/vuosi
      - purjekerta 7000€/10 vuotta= 700 €/vuosi
      - instrumentit 2000€/10 vuotta=200 €/vuosi

      Siitä sitä kertyy vakuutusten, nostojen, paikkamaksujen, huoltotarvikkeiden ja muiden kiinteiden kulujen päälle aika iso annos. Nää on sellaisia että ne on hoidettava jos veneen pitää hyvässä käyttökunnossa. Jos niitä ei laske mukaan niin valehtelee itselleen (tai vähintään vaimolle).

      • Anonyymi

        Tuohon listaan voi listätä vaikka mitä, mutta varsin vaikea on tietää todellisia aikoja tai hintojakaan. 30 v on jo todella pitkä aika tuollaiseen arviointiin. Jos veneen myy koneen ollessa 25 v, ei siitä tule kuluja juuri lainkaan. Veneestä riippuen uusi kone olisi nostanut arvoa 0-5000. Silloin ei ole järkevää laskea uutta konetta kuluksi.

        Makeavesijäähdytteinen voi hyvinkin kestää 40 v. Jotain korjattavaa varmasti tulee ennen.

        Mulla on moottori 2005, purjeet 2005-2008, mittarit/AP 2005 (plotteri ja pari näyttöä 2008-2012). Moottori on mielestäni "uusi" purjeet alkaa olla vaihtokunnossa, mutta kisoja niillä edelleen voittaa, kun laminaatti pitää muodon kohtuullisena. Mittarit toimivat moitteetta, samoin AP. Plotterikin toimii, mutta näyttö voisi olla suurempi.

        Moottorin vaihto olisi alle 10 000, mutta tosiaan en usko sitä vaihdettavan kuin ehkä 20 v päästä. Istrumenteille ja purjeille 10 v on aika lyhyt aika.


      • Anonyymi

        Tällainen laskentatapa toimii, jos pidät samaa venettä koko ikäsi. Käytännössä moni kuitenkin omistaa purjehtija"uransa" aikana useamman veneen. Tällöin laskelmassa käyttöikäolettaman maksimin tulee olla omistusikäolettama. Jos nyt vaihdan moottorin 12000€ ja 15 vuoden päästä myyn veneen, niin se 12 000 käytännössä jakautuu vain sille 15 vuodelle. Myyntihinnassa se koneenvaihto ei enää näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon listaan voi listätä vaikka mitä, mutta varsin vaikea on tietää todellisia aikoja tai hintojakaan. 30 v on jo todella pitkä aika tuollaiseen arviointiin. Jos veneen myy koneen ollessa 25 v, ei siitä tule kuluja juuri lainkaan. Veneestä riippuen uusi kone olisi nostanut arvoa 0-5000. Silloin ei ole järkevää laskea uutta konetta kuluksi.

        Makeavesijäähdytteinen voi hyvinkin kestää 40 v. Jotain korjattavaa varmasti tulee ennen.

        Mulla on moottori 2005, purjeet 2005-2008, mittarit/AP 2005 (plotteri ja pari näyttöä 2008-2012). Moottori on mielestäni "uusi" purjeet alkaa olla vaihtokunnossa, mutta kisoja niillä edelleen voittaa, kun laminaatti pitää muodon kohtuullisena. Mittarit toimivat moitteetta, samoin AP. Plotterikin toimii, mutta näyttö voisi olla suurempi.

        Moottorin vaihto olisi alle 10 000, mutta tosiaan en usko sitä vaihdettavan kuin ehkä 20 v päästä. Istrumenteille ja purjeille 10 v on aika lyhyt aika.

        Sitä että "on varsin vaikea tietää todellisia aikoja tai hintoja" ei kannata pitää perusteena sille, että jättäisi tämän tyyppisen tarkastelun kokonaan tekemättä. Jos pitää venettä pidempään niin on selvä että varusteita ja erinäisiä komponentteja joutuu uusimaan. Jos ei uusi niin se kasvattaa korjausvelkaa joka taas pienentää sekä kaluston käyttöarvoa että reaaliarvoa markkinoilla.
        '
        Ei ole relevanttia keskustella edellä antamieni esimerkkien luvuista. Kukin ottaa laskentaan omat lukunsa. Pointti on se, että jos haluaa oikeasti tietää mitä pidemmän päälle veneen pito maksaa niin nämä on lisättävä yhtälöön. Muuten valehtelee itselleen tai ainakin puolisolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä että "on varsin vaikea tietää todellisia aikoja tai hintoja" ei kannata pitää perusteena sille, että jättäisi tämän tyyppisen tarkastelun kokonaan tekemättä. Jos pitää venettä pidempään niin on selvä että varusteita ja erinäisiä komponentteja joutuu uusimaan. Jos ei uusi niin se kasvattaa korjausvelkaa joka taas pienentää sekä kaluston käyttöarvoa että reaaliarvoa markkinoilla.
        '
        Ei ole relevanttia keskustella edellä antamieni esimerkkien luvuista. Kukin ottaa laskentaan omat lukunsa. Pointti on se, että jos haluaa oikeasti tietää mitä pidemmän päälle veneen pito maksaa niin nämä on lisättävä yhtälöön. Muuten valehtelee itselleen tai ainakin puolisolle.

        Juuri näin. Liikaa näkee näissä kulukeskusteluissa sitä, että luetellaan vain ne kulut, jotka toistuvat vuosittain identtisinä. Useimmille ne kulut ovat vain hyvin pieni osa kokonaiskuluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä että "on varsin vaikea tietää todellisia aikoja tai hintoja" ei kannata pitää perusteena sille, että jättäisi tämän tyyppisen tarkastelun kokonaan tekemättä. Jos pitää venettä pidempään niin on selvä että varusteita ja erinäisiä komponentteja joutuu uusimaan. Jos ei uusi niin se kasvattaa korjausvelkaa joka taas pienentää sekä kaluston käyttöarvoa että reaaliarvoa markkinoilla.
        '
        Ei ole relevanttia keskustella edellä antamieni esimerkkien luvuista. Kukin ottaa laskentaan omat lukunsa. Pointti on se, että jos haluaa oikeasti tietää mitä pidemmän päälle veneen pito maksaa niin nämä on lisättävä yhtälöön. Muuten valehtelee itselleen tai ainakin puolisolle.

        Pitäähän vähän harvinaisempia hankintoja jyvittää mukaan. Mutta uudehkon moottorin vaihtoa joskus 30 v päästä en laskisi mukaan.

        Vai lasketko uuteen asuntoonkin kuluksi sen, että 30-50 v päästä tulee linjasaneeraus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän vähän harvinaisempia hankintoja jyvittää mukaan. Mutta uudehkon moottorin vaihtoa joskus 30 v päästä en laskisi mukaan.

        Vai lasketko uuteen asuntoonkin kuluksi sen, että 30-50 v päästä tulee linjasaneeraus?

        Minulla on jokunen sijoituskämppä ja otan huomioon riippumatta siitä, että onko lähempänä tehty vai tuleva linjasaneeraus. Tällaiset tekijät on oleellisisa laskettaessa kokonaiskustannuksia. Kaikella on käyttöikänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän vähän harvinaisempia hankintoja jyvittää mukaan. Mutta uudehkon moottorin vaihtoa joskus 30 v päästä en laskisi mukaan.

        Vai lasketko uuteen asuntoonkin kuluksi sen, että 30-50 v päästä tulee linjasaneeraus?

        Tottakai uudenkin asunnon kuluiksi lasketaan tulevat remontit. On toki niitäkin, jotka eivät tätä ymmärrä ja kuvittelevat omistusasumisen olevan lähes ilmaista ja vuokranantajan saavan hurjat tulot asunnoistaan. Siinä voi sitten päätyä virheellisten laskelmien perusteella typeriin ratkaisuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä että "on varsin vaikea tietää todellisia aikoja tai hintoja" ei kannata pitää perusteena sille, että jättäisi tämän tyyppisen tarkastelun kokonaan tekemättä. Jos pitää venettä pidempään niin on selvä että varusteita ja erinäisiä komponentteja joutuu uusimaan. Jos ei uusi niin se kasvattaa korjausvelkaa joka taas pienentää sekä kaluston käyttöarvoa että reaaliarvoa markkinoilla.
        '
        Ei ole relevanttia keskustella edellä antamieni esimerkkien luvuista. Kukin ottaa laskentaan omat lukunsa. Pointti on se, että jos haluaa oikeasti tietää mitä pidemmän päälle veneen pito maksaa niin nämä on lisättävä yhtälöön. Muuten valehtelee itselleen tai ainakin puolisolle.

        👎👎👎 oot 🍆 joten antisi on vähempää, kuin 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on jokunen sijoituskämppä ja otan huomioon riippumatta siitä, että onko lähempänä tehty vai tuleva linjasaneeraus. Tällaiset tekijät on oleellisisa laskettaessa kokonaiskustannuksia. Kaikella on käyttöikänsä.

        Miten otat huomioon tämän. Vanhojen kämmppien putket voivat kestää 50-70v. Uusien asuntojen 10v ja kaikkea siltä väliltä


    • Anonyymi

      On myös ihan perusteltua pohtia, mitä jokin toinen harrastus maksaisi, se, joka tulisi purjehduksen tilalle. Se voisi olla lähes ilmainen tai sitten hyvin kallis.

      • Anonyymi

        Näin on. On myös perusteltua pohtia purjehduksen tuomia säästöjä. Jos ei lähdetä kesälomalla purjehtimaan, niin perhe varmastikin haluaa matkustaa jonnekin. Se on aika kallista myös.


      • Anonyymi

        Joku olisi sijoittanut edellä venerahat. Voi sen tehdä niinkin. Jää vain silloin purjehdukset väliin.

        Vaikka laittaisikin sen 6000 veneeseen vuodessa niin voihan silti sijoitukset hoitaa. Eiväthän ne sulje toisiaan pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku olisi sijoittanut edellä venerahat. Voi sen tehdä niinkin. Jää vain silloin purjehdukset väliin.

        Vaikka laittaisikin sen 6000 veneeseen vuodessa niin voihan silti sijoitukset hoitaa. Eiväthän ne sulje toisiaan pois.

        Ai? Meinaat syödä kakun ja säästää sen? Kun ei ole äärettömästi rahaa niin kyllä ne toisensa pois sulkee. Veneeseen käytettyä rahaa ei voi sijoittaa muualle. Jos taas olisi äärettömästi rahaa niin ei tarvitsisi sijoittaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. On myös perusteltua pohtia purjehduksen tuomia säästöjä. Jos ei lähdetä kesälomalla purjehtimaan, niin perhe varmastikin haluaa matkustaa jonnekin. Se on aika kallista myös.

        Mökin kiinteistövero on 1500 euroa vuodessa. Se on suunnilleen sama, mitä käytän purjeveneen talvisäilytykseen kaupallisella telakalla kentällä.


    • Anonyymi

      Tämä vähintään vuosittain käytävä kustannuskeskustelu on jotenkin hämmentävää. Osittain se on hyödyllistäkin "vertaistukea" mutta osin väittelyä tai kauhistelua mitä veneen ylläpito maksaa tai mitä se "oikeasti" maksaa. Jokainen meistä purjehtii ja hoitaa venettään omalla tavallaan ja varojensa mukaan. Minun budjettini on sieltä haitarin halvemmasta päästä mutta sitä en aio hävetä, päinvastoin.

    • Anonyymi

      Itselläni on vajaaa 5-metrinen avovene, alunperin soutuvene, johon rakentelin omin kätösin purjerikin ja laitakölin. Talvisäilytys sopivassa rantapusikossa nurinpåin käännettynä ja tarvittaessa Tokmannista tai K-raudasta sopivia kevytpeitteitä purjeiksi. Tänä vuonna kuluja veneilystä kertynee ehkä parikymppiä. Ankkuripaikkoja ei tarvitse metsästää kun ankkuria ei ole, vene on aina vedettävissä sopivaan rantaan. Jos jotain hajoaa, kaiken voi korjata itse.

    • Anonyymi

      Miksi tähänkin keskusteluin on tullut tuo trolli, joka käyttää noita erilaisia symboleita viesteissään?
      Miksi nuo läjän ympärillä pyörivät eivät viihdy omien höpöaloitustensa piirissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe