Mistä tuntee nerokkaan taiteilijan?

Anonyymi-ap

Schopenhauer sanoo, että nero tuotteistaan tunnetaan ja että hyödyttömyys kuuluu neron tuotteisiin niiden aateliskirjana, neron tuotteiden ollessa olemassa olemisen puhtaana tuloksena ja kukkana oman itsensä vuoksi, mutta mistä sen voi hyvänen aika tietää tavallinen ihminen kuka on ihmiskunnan suurin nero tai nero ylipäänsä, ellei hänelle esim. koulussa kerrota sitä ja senkin hän "omaksuu hyvässä uskossa", kuten Schopenhauer arvelee, ellei sitten ole itse kokenut syvimpiä sielun syövereitä myöten suurten taideteosten sielun ja niiden sisimmän ytimen, joka vasta tekee tunnetuksi tosi neron?

Näinhän on minun kohdalla laita esim. Shakespearen tapauksessa, jonka neroudesta ja hengen suuruudesta olen saanut lukea tuon tuostakin, niin Schopenhaerilta kuin Hildesheimeriltakin, vaikka hänen näytelmistään TV:stä osittain nähtyä Hamletia tai Kuningas Learia lukuunottamatta en ole milloinkaan todella nauttinut tai saanut minkäänlaisia kiksejä saati katharsista, joka tosin johtuu vähäisestä asiaan vihkiytymisestä, vaikka väitetäänkin hänen olevan ihmiskunnan suurimpia henkiä ja neroja. Onko hän sitä? kuka tietää? Oletteko saaneet hänen näytelmistään jonkinlaisia elämää suurempia kokemuksia? Vaikkapa Hamletista, joka "olemassaoloaan tai olemattomuuttaan pohtiessaan repäisee auki paljon itsensä yli ulottuvan ajatusmaailman."

Hildesheimer sanoo Mozartin oopperahahmojen olevan draamallisessa uskottavuudessa ja omaleimaisuudessaan Shakespearen hahmojen veroisia ja joiden joihinkin sanallisiin käänteisiin hänen oopperalibretoissa on myös yhtymäkohtia. Ei sen puoleen, en ole Mozartin oopperoistakaan saanut juuri minkäänlaisia suuria elämyksiä tai hänen erääseen pianokonserttoonsa, sinfoniaansa ja viulukonserttoonsa verrattavia emotionaalisia kokemuksia vaikka epäilemättä eräät oopperatkin mitä ilmeisimmin kuuluvat myös hänen nerollisimpiin luomuksiinsa, joiden hahmoissa on kuten Hildesheimer sanoo, jokin metafyysinen komponentti, jokin syvää objektiivista totuudellisuutta huokuva elementti ja finaalithan ovat parhaimmillaan loistavia.

Ihmettelen myös sitä kuinka voi etukäteen tarkkaan tietää mitä Mozartin teosta kannattaa yrittää syvällisesti kuunnella kokeakseen katharsiksen vai onko kuulija tässäkin suurempien asiantuntijoiden varassa, sillä tuntuisi ajanhaaskaukselta keskittyä kuuntelemaan vain joitakin varhaisia serenadeja, divertimentoja cassazioneja ym. teoksia tai kovin myöhäistä tuotantoa, teoksesta riippuen, mikäli niistä ei voi kokea mitään, kun voi keskittyä todellisiin mestariteoksiinkin kun on vain ensin löytänyt ne lähinnä omien mieltymysten perusteella sillä todella suuret ja merkittävät teokset kestävät kyllä kulutusta passiivisessakin kuuntelussa ilman tuota Schopenhauerin kuvailemaa "sydämen avartumistakin" ja Schopenhauerin, Hebert von Karajanin ja Eduard Möriken kuvailemaa autuasta olotilaa kun meidät "nostetaan pois tavanomaisesta minästä" ja "tiedoitsevasta ulee tiedoitsemisen puhdasta subjekti eli tahto katoaa tajunnasta", johon itsekkään en ole kyennyt kuin muistaakseni viimeksi peruskoulu-tai lukioikäisenä.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olenhan minä Tuukkasen Meri sinfoniasta kokenut melko suuria elämyksiä vielä jokin aika sitten kun sitä aktiivisesti kuuntelin mutta viime aikoina olen ollut keskittynyt vain Mozartin musiikkiin jonka eräästä pianokonsertosta ja pienestä g molli sinfoniasta koin syvän elämyksen mutten mitään vastaavaa kuin nuorena kollina jolloin jumaloin Mozartia yli kaiken.

    • Anonyymi

      "neron tuotteiden ollessa olemassa olemisen puhtaana tuloksena ja kukkana oman itsensä vuoksi"

      Niin-pä-kö(?) Monet tai ainakin eräät musiikin säveltäjät ovat sanoneet etteivät oikeastaan säveltäneet jotakin tiettyä teostaan vaan jokin ulkoinen voima ikäänkuin kanavoi sen teoksen ihmistenilmoille tuon säveltäjän kautta. Ja tuo pätee niin sinfonikkoihin kuin jopa rockmuusikkoihin. jälkimmäisistä esim beatle Paul McC heräsi yksi aamu ja hänen yhä edelleen parhaana lauluna pitämänsä Yesterday laulun melodia soi mielessään.

      Mutta jos ja/tai kun noin on, siis että parhaat musiikkiteokset ikäänkuin ovat jo jossain enempi tai vähempi valmiina odottelemassa poika tai tyttö poimijaansa, niin missä siinä sitten on se nerous? Kyseessähän pikemminkin on herkkyys kuulla tai pystyä kytkeytymään siihen ehkä aluksi äänettömään jotain jolla jokin musiikki kappale tekee tai tuo itseään tuolle herkkäilijälle tyrkylle.

      • Anonyymi

        Se että neron tuotteet ovat olemassa olemisen kukkana oman itsensä vuoksi tarkoittaa sitä että neron tuotteet eivät ole miksikään hyödyksi mutta niistä nauttiessamme sydämemme voi avartua ja sillä tavalla ne voivat palvella ihmiskuntaa vaikkei niistä mitään aineellista hyötyä olekaan.


      • Anonyymi

        Nero on sellainen taiteilija joka kykenee käsittämään ja tavalla tai toisella ilmaisemaan maailman olemuksen, sanoo Schopenhauer, joka vertaa neron älyä aurinkoon kun normaaliälyiselle ihmiselle, jolla on päinvastoin kuin nerolle enemmän tahtoa kuin älyä, lyhtyyn joka valaisee hänen tietään .

        Esim. Mozart saattoi tuntea olevansa todella kuninkaallisella tavalla kykenevä välittämään g molli sinfoniassaan traagisen elämäntunteen aiheuttaman elämyksen ja sisimmän olemuksen.

        Eivät neron teokset aivan itsestään synny. Paitsi että se edellyttää paljon työtä ja vaivaa kehittyä säveltäjänä käsityötaidoltaan sellaiseksi ja sille tasolle, että omaa erityisen transsendentaalisen tekniikan, taiteen luominen edellyttää näkemyksellisyyttä eli visionäärisyyttä edustaessaan Mozartin suurimpia saavutuksia ajatellen Ashkenazya hieman lainaten jotakin elämän transsendentaalista ydintä, sen perimmäistä tarkoitusta, eikä hän usko siihen että musiikki olisi ollut valmiina hänen mielessään niin vaivatonta kuin Mozartin sävellystyö olikin.

        Nerous edellyttää Schopenhauerin mukaan myös valtavaa keskitystä, jossa nero keskittää kaikki hengenvoimansa yhteen ainoaan pisteeseen niin yksinomaisesti ja voimallisesti, että kaikki muu katoaa ja hänen objektinsa, kohteensa muodostuu hänen ainoaksi realiteetikseen.

        Tällaisen objektiiviseen kohdistu vakavuus, jossa nero uhraa oman hyvänsä objektiiviselle päämäärälle, on ihmisluonnolle jotakin vierasta, sanoo Schopenhauer, mutta vain tahdon ja sen kaikkien aikeiden herruudesta irtitempautunut äly kykenee luomaan aitoja hengentuotteita, jotka avartavat sydämemme tai saavat jopa Ashkenazyn mukaan kokemaan korkeimmanasteisia psykofyysisä tiloja.

        Tämän kätilövertauksen omaswta luomistyöhönsä esitti Rautavaara.


      • Anonyymi

        Hildesheimerin mukaan suurta taidemusiikkia tehdään siten, että alitajuiset motiivit kytkeytyvät tietoiseen metodiikkaan. Schopenhauerin mukaan "pyhityksen tuokion" tai "hengen heräämisen" hetkellä luodaan suurten taideteosten sielu puhtaasti objektiiviseksi tulleen älyn tempautuessa irti tahdon palveluksesta ja toimiessa hetken aikaa yksin ja energisesti, objektinsa yläpuolella leijuen, omia tarkoitusperiään ja päämääriään seuraten ja toimien oman joustavuutensa varassa tahdon sitä yllyttämättä ollessaan nyt yhteen tajuntaan keskitetty maailma mielteenä, jolloin sen puhtaus on mitä suurin ja siitä tulee maailman kirkas kuvastin kun sitä vastoin missään tarkoituksellisessa ajattelussa ja toiminnassa äly ei ole vapaa koska tahto ohjaa sitä ja sanelee sen teeman. Schopenhauer sanoo että "havainnollinen käsittäminen on aina ollut luomistapahtuma josta jokainen aito taideteos saa alkunsa. Kaikki perusajattelu tapahtuu kuvissa. Mielikuvitusta tarvitaan täydentämään ja järjestämään kaikkia elämän merkityksellisiä kuvia."


    • Anonyymi

      Olemmeko koskaan pohtineet että miten W.A.Mozartin muusikkouden ja sävellysnerouden olisi käynyt jos hän ei olisikaan syntynyt hovimuusikon perheeseen vaan sensijaan olisi syntynyt savi-/olkimajassa perhettään kasvatelleen jonkun ylhäisöläisen suurtilan maaorjana palvelleen maalaisjullikan monilukuisan lapsiparven yhdeksi jäseneksi?

      Olisiko W.A.Mozart silti päässyt esiin siinä määrin kuin mitä pääsi jos hän aikuituttuaan päivätöikseen olisi kuokkinut jonkun ylhäisöläisen turnipsipeltoa maaorjan statuksella?

      Neroksi pääsyyn siis tarvitaan toki se nerokkuus mutta myös hiukan hyvää tuuria jotta pääsee ensin saamaan oppia siitä että miten ja sitten vielä tilaisuuksia näyttää että joko siten tahi täten.

      • Anonyymi

        Kyllähän Mozartkin tarvitsi otolliset olosuhteet, oikeanlaiset geenit ja pätevää opetusta sekä ikään kuin puutarhurin hellää huomaa, jossa hänen neroutensa puhkesi täyteen kukkaansa.


    • Anonyymi

      Että mistäkö vaiko mitenkö? No, ensin etsii valokuvan tai näköisen piirroksen tai maalauksen siitä nerosta jonka haluaa oppia tunnistamaan ja sitten viettää jokusen tunnin laatuaikaa sitä valokuvaa tai kuvataideteosta katsellen jotta neron ulkoiset piirteet ikäänkuin pysyvästi tallentuvat näkömuistiin.

      Josta kaikesta sitten seuraa että jos se nero sattuu kohdalle osumaan niin voi hetinmiten todeta että: "Voi vidu tuossahan on se nero, tai ainakin joku joka on ihan saattanasti saman näköinen."

      • Anonyymi

        Niin mutta kysymys kuuluu, mistä voi tietää että joku on nero tai mistä tietää että joku jota sanotaan neroksi todella on sitä eikä esim. pelkkä valenero, jonka teokset eivät yllä sielumme syvimpiin uumeniin saakka?

        Tuosta mainitsemastasi kuvataiteesta tuli mieleen, että olen valokuvaamon perustaneelta ja taidemaalausta harrastaneelta enolta, äidin veljeltä, joka piti valokuva-ja taidenäyttelyitäkin ja myi mm. lemmikkien muotokuvamaalauksia, saanut perintönä piirtämisen lahjan, josta hienona näytteenä, vaikka itse sanonkin, ovat VR:n piirustusnäyttelyssä olleet, tosin ruutupaperille, oikeiden mittasuhteiden hahmottamisen vuoksi, pienestä mallista piirretyt säveltäjäpotretit Schubertista ja Beethovenista lyijykynätekniikalla kaikkine havainnollisine detaljeineen sen maailman ajan paidan kauluksineen, rusetteineen, silmien pupilleineen, ja hiussuortuvineen ja kasvojen varjostuksineen, mutta ikävä kyllä lakkasin piirtämästä tuolloin lukioikäisenä näiden hyvin keskittyneesti piirrettyjen muotokuvien jälkeen kokonaan, vaikka olisin saattanut taiteilijana kehittyä yhä etevämmäksi, mutta musiikki vei mennessään ja koin sen yhä tärkeämmäksi harrastukseksi, eikä intoa piirtämiseen ehkä enää ollut. Sääli. Aikeissa oli piirtää myös Mozart ja Haydn, mutta nähtävästi koin sen liian haastavaksi.


      • Anonyymi

        Emme Hildesheimerin mukaan voi myöntää neron titteliä tai statusta yhdellekään aikalaisellemme, vaan nerosta puhuttaessa kyse on aina jostakin menneisyyden hahmosta ja Schopenhauerin mukaan saamme tietoa nerosta vasta varsin myöhään ja senkin omaksumme hyvässä uskossa ellemme sitten ole tulleet vedotuksi tunteisiimme niin syvästi että tunnistamme ja tunnustamme teoksen säveltäjän neroksi jolloin saamme tavallaan välittömästi tietoa hänestä ja hänen neroudestaan.


    • Anonyymi

      W.A.Mozart, uhka vai mahdollisuus? vaiko: Pelkoa ja vihaa Wienissä.

      Siis onko perää hatarassa muistikuvassani siitä että jossain olisi kerrottu että joskus silloin kauan sitten joku haastoi W.A.Mozartin tekemään sävellyksen joka kulkisi alusta loppuun mollissa, mutta joka sävellys olisisilti sellainen että sen kuulijat kokisivat sen olevan iloinen ja pirtsakka, siis omaisi ominaisuuksia joita yleensä koetaan olevan sävellyksissä jotka kulkevat enimmäkseen duurissa.

      Ja edelleen onko perää siinä edelliseen liittyvässä toisessa hatarahkossa muistikuvassa että Mozart otti ja teki moisen iloisen molli-sävellyksen, jolloin hänet haastettiin tekemään vastaava toisinpäin, siis että sävellys kulkee alusta loppuun duurissa ja kuulijat kumminkin kokevat sen olevan surumielinen ja haikea ja kaikkea muuta sitä mitä yleensä väitetään olevan mollissa kulkevien sävellysten ominaisuuksia ja Mozart tarttui tuohonkin haasteeseen ja onnistui siinäkin.

      Ja jos nuo muistikuvat pitävät paikkaansa niin mitkä W.A.Mozartin teokset olivat kyseessä?

      Vai oliko tuo haaste esitetty tosiaan W.A.Mozartille vaiko jollekulle muulle enempi tai vähempi aikalaissäveltäjälle kuten J.Haydn tai Beethoven tai Schubert.

      Vai olenko kokonaan väärällä vuosisadalla ja että kyseessä on sittenkin hiukka muuntunut muistuma koskien Don Gibsonin tekemää laulua "Oh lonesome me", joka kuten tiedetään on sanoitukseltaan jossainmäärin surumielisen itsesäälinen, mutta melodialtaan oikein iloisen pirtsakka. Ja josta laulusta Neil Young sitten vuosia myöhemmin teki uuden version jossa sanat olivat enimmäkseen ennallaan mutta sävel oli uusi ja niin surullinen ja masentunut että tuskin kukaan pystyy melodialtaan vielä surullisempaa tekemään.

      • Anonyymi

        En muista tuota mitä sanoit, mutta Mozartin ja Muzio Clementin, kahden tuon ajan etevimmän pianistin välillä järjestettiin kyllä Wienissä soittokilpailu, jossa ei julistettu voittajaa, mutta yleisesti lienee pidetty Mozartia näistä kahdesta etevämpänä pianistina. Muistaakseni Mozartin kutsui Clementiä kirjeessä isälleen pelkäksi koneeksi, jolla ei ollut tunnetta Kreutzerin vertaa, mutta kehui tämän terssijuoksutuksia jota piti clementin vahvana puolena, kun sen sijaan Clementi ylisti Mozartin suloista ja henkevää soittoa adagiossa ja improvisoiduissa muunnelmissa.

        Hildesheimer kyllä sanoo että "erityisesti Mozartin kohdalla on olemassa kuulijoita jotka kokevat hänenkin duurinsa toisinaan negatiiviseksi ja kielteiseksi. Viimeinen B duuri pianokonsertto tai C duuri jousikvintetto eivät voine kenestäkään vaikuttaa hilpeiltä, sillä elämänilo ei ole kummankaan teoksen keskeinen sanoma."


      • Anonyymi

        Syvimmällä "elämysperäisen havaitsemisen", vastaanoton tai kokemuksen tasolla kuulija tuskin enää tiedoitseekaan mitään niin pinnallista kuin duuri molli polariteetin jännitteitä tai teoksen verbaalisesti ilmaistua sanomaa tullessaan vaikutetuksi tunteisiinsa mitä syvimmällä tavalla niin että on neron maailman olemuksen, siis korkeimpia totuuksia, ilmaisemaan kykenevän auringon hehkun kaltaisen älyn luomien hengentuotteiden valtoihinsa ottama, kuten jo joskus lukioikäisenä nuoruudessani olen ollut, eikä sen koommin musiikki ole koskaan vaikuttanut minuun yhtä syvästi ja kokonaisvaltaisesti ollessani jopa syvään transsiin silloin vaipunut, siis joskus v. 1982, vaikka esim. Ashkenazy puhuu Maestro kirjassa "korkeimmanasteisista psykofyysistä tiloista" , niin ehkäpä kyse olikin sellaisesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe