Eikö vakava sinfoniamusiikki myy suomessa niin paljon että sen levyttäminen olisi kannattavaa ?

Anonyymi-ap

Miten ihmeessä voi olla mahdollista, että niin monet ammattitaitoiset, vakavahenkiset, tunnevoimaiset ja visionääriset säveltäjät ovat vaipuneet suomessa täysin unohduksiin verrattuna moniin muihin maihin, joissa vähemmän tunnettujen ja täysin tuntemattomienkin säveltäjien tuotantoa sen laadusta riippumatta levytetään paljon uutterammin ja hartaammin kuin suomessa, vaikka heillä on myös suuria ja tunnettuja nimiä, kuten Ravel, Debussy, Milhaud, Roussel, Dukas, Franck, Saint Saens, Berlioz, Lully, Rameau jne., kun suomessa on vain yksi ainoa, eikä meillä siitä huolimatta juuri muiden suomalaissäveltäjien sinfonioita levytetä,? Mitä nyt Englundia, Kokkosta ja Madetojaa modernistien lisäksi, mutta muuten kokonainen säveltäjäsukupolvi on vaipunut unholaan.

Suomaissyntyinen juutalaisen kuorosinfonian säveltänyt Moses Pergament olisi jäänyt täysin unohduksiin, mikäli pieni ruotsalainen levy yhtiö ei olisi levyttänyt tätä suurta ja painokasta merkkiteosta, jonka lisäksi ruotsissa on levytetty muutakin hänen tuotantoaan. Suomessa sitä vastoin Pergament on monien muiden historiallisten ja historiattomien suomalaissäveltäjien tavoin unohdettu totaalisesti.

Aikoinaan Salmenhaara jo ihmetteli kuinka kokonaiset laajat sävellystuotannot voivat kadota jäljettömiin ja Kalervo Tuukkanen taisteli tahollaan säveltäjät rY;n sihteerinä vaiko puheenjohtajana teosten hautautumista vastaan ja oli organisoimassa Fennica levysarjaa, johon on taltioitu monien nyttemmin unohdettujen ja ohjelmistosta kadonneiden säveltäjien musiikkia.

Johtuuko se siitä, että muissa maissa on ymmärretty ja oivallettu suomea paremmin omaleimaisen kansallisen kulttuuri-ja musiikkiperinnön arvo , vai olemmeko suomessa yhden nimen nauttimasta kansallissäveltäjän statuksesta ja hegemoniasta johtuen kyvyttömiä näkemään musiikkikulttuurimme tuottamaa musiikillista rikkautta vai onko koulujen opetussuunnitelma liian kapea vai eikö meillä ole riittävästi asiantuntijoita opastamaan ja neuvomaan levy yhtiöitä ja orkestereita niiden ohjelmistosuunnittelussa vai emmekö kykene löytämään ja tunnistamaan laadukasta musiikkia arkistojen kätköistä vai aliarvioidaanko meillä suomalaista musiikkia ylipäänsä vai olemmeko suotta unohtaneet totaalisesti lähimenneisyytemme suuret säveltäjämme vai ohjaavatko markkinavoimat, kysynnän ja tarjonnan laki, kaupallisille äänitteille tallennetun musiikin levytysbisnestä niin vahvasti, että nimenomaan suomessa monien loistavilla lahjoilla varustettujen ja sangen tuotteliaiden säveltäjien, Saikkolan, Fordellin, Tuukkasen, Aaltosen, Fougstedtin jne. musiikki on jäänyt pimentoon , kun heidän musiikille ei sen tuntemattomuudesta ts. nimettömyydestä johtuen ole suomessa kysyntää, ja ilmeisesti taloudellista tappiota kaihtavat levy yhtiöt eivät halua ottaa taloudellista riskiä levyttää suomalaista musiikkia, joka oletettavasti myy heikosti globaaleilla äänilevymarkkinoilla tuntemattomuutensa ja kansallisromanttisen tyylin takia, vaikka se voi olla tyyliltään myös impressionistista, uusklassista, atonaalista tai postromanttista , mutta usein kuitenkin anakronistista?

5

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruotsalaiset levy yhtiöt tukevat ilmiselvästi sikäläistä musiikkia huomattavasti enemmän kuin mitä suomessa tehdään päätellen levytysten määrästä sinfonioiden suhteen kummassakin maassa, sillä eivät kai Wirenit, Nystroemit, Blomdaglit voi olla yhtään sen kuuluisampia saati merkittävämpiä säveltäjiä maailmalla kuin suomalaiset kollegansa Pylkkäset, Fougstedtit, kansainvälistä mainetta Hiroshima sinfonialla niittäneet Aaltoset, Saikkolat, Fordellit ym. joiden sinfoniat eivät tunnu kelpaavan levytettäviksi missään kun sen sijaan monien historiallisten ruotsalaisten säveltäjien sinfonioita on levytetty paljon englannissa ja saksassakin vaikkeivat ne soi sinfoniaorkestereiden konseteissa ymmärtääkseni yhtään sen enempää kuin unohdettujen suomalaisten säveltäjien sinfoniat, jotka kuitenkin menevät huomattavasti syvemmälle tunteisiin., sillä monet heistä loicat aidosti suurta ja syvällistä säveltaidetta vaikka julkisuus onkin nheidät epäoikeudenmukaisesti unohtanut. Tulin jälleen ajatelleeksi kuion uskomattomaan saavutukseen Erik Fordellkin on säveltäjäurallaan pystynyt jos jokainen hänen 44:stä sinfoniastaan on yhtä yksilöllinen ja persoonallinen teos, kuten siltä vaikuttaa, ja joka on saavutus johon edes Mozart ei omana aikanaan pystynyt, mutta jo 3. Fordellin sinfonia saavutti aikanaan suuren suosion suomessa ja hänen musiikkinsa soi myös BBC:ssä.

      Ihmeellistä on myös että joku unohdettu sinfonia tekee jokaisella kuuntelukerralla suuremman vaikutuksen kun jonkun ydinrepertoaariin kuuluvan kansallisneron ainutkaan sinfonia milloinkaan ja siitä huolimatta edellinset ovat vain tyynesti unohdettu ja sivuutettu vaikka kyse olisi suuresta mestariteoksesta.

    • Anonyymi

      Samaa kuules minäkin pohtinut vuosikausien ajan!

    • Anonyymi

      Olen kuunnellut yli 40 v taidemusiikkia ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa,, että saamistani musiikillisista kokemuksista ja sinfonioiden tekemästä emotionaalisesta vaikutuksesta päätellen suomalaiset lienevät puutteineenkin lahjakkaampia säveltäjiä keskimäärin kuin ruotsalaiset kollegansa.

      Näin mielestäni on, vaikka ruotsalaisilla on pidempi historia musiikissa ja sinfonikkoina ja kyllä ruotsalaiset ovat orkestrointitaitonsa puolesta ja sävellysteknisesti vähintään yhtä hyviä jollei parempiakin kuin suomalaiset kollegansa, mutta jotenkin sellaisten kuuluisampienkin säveltäjien kuin Stenhammarin tai Atterbergin sinfoniat eivät mene tunteisiin yhtä syvälle kuin hieman tuntemattomampienkin suomalaisten säveltäjien kyseisen lajityypin teokset vaan jäävät valjummiksi ja pintapuolisemmiksi vaikutukseltaan-

      Tämä edellä sanottu riippunee kuitenkin kuuntelutavasta, enkä väitä missään tapauksessa, että tämä olisi mikään yleispätevä totuus asiassa, vaan ruotsalaisten säveltäjien musiikki voi mennä yhtä syvälle tunteisiin tai jopa olla syvällisempää kuin suomalaisten säveltäjien musiikki, vaikka itse en koekaan niin.

      Mutta korostan, että tämä on vain minun subjektiivinen käsitykseni ja kokemukseni musiikista. Kansainvälisestihän ruotsin musiikki on tunnetumpaa Sibeliusta lukuun ottamatta kuin suomen musiikki, lukuisten ruotsalaissäveltäjien sinfonioiden levytyksistäkin jo päätellen, vaikka laskuissa en ole ottanut huomioon suomalaisia modernisteja jotka ovat maailmalla tunnettuja.

      Silti jaksaa ihmetyttää ruotsalaisten menneisyyden säveltäjien kuten Peterson Bergerin sinfonioiden levyttäminen jopa useille levymerkeille, kun suomessa on elänyt runsaasti vakavahenkisiä ja taitavia säveltäjiä, joiden sinfonioista ei löydy maailman ensilevytystäkään.

      Paras ruotsalainen sinfonia, johon tähän mennessä olen tutustunut, on hetkittäin Hugo Alfvenin sävelkieleltään kromaattinen ja ekspressiivinen 5. sinfonia.

      Yllätyin myös näin suomalaisittain Bengt von Törnen 5. sinfonian saamaa verrattain suurta suosiota soivassa arkistossa, jos sitä vertaa häntä luultavasti lahjakkaampien suomalaissäveltäjien sinfonioiden kuuntelukertoihin, jotka jäävät selvästi alhaisemmiksi, puutteistaan huolimatta vaikuttava sinfonia kuin Törnen 5. sinfonia onkin, jossa orkesterinkäsittely saattaa jättää toivomisen varaa.

      Tätä edellä sanottua ei missään tapauksessa ollut tarkoitettu vähättelemään ruotsin musiikkia, joka on monessa suhteessa laadukasta ja merkittävää. Kuuntelen juuri Atterbergin sinfonia Piccolaa joka soi kauniisti. Mistä tämä sitten johtuu, että suomalaiset säveltäjät kykenevät välittämään musiikissaan usein väkevämpiä ja syvempiä tunnekokemuksia kuin ruotsalaiset?

      Uskoisin sen johtuvan monien kohdalla traumaattisista sotakokemuksista jotka löivät leimansa monien suomalaissäveltäjien sodan aikana tai sen jälkeen sävellettyihin sinfonioihin. Mitä mieltä te olette edellä sanotusta?

    • Anonyymi

      Levy yhtiöiden näkökulmasta lienee yhdentekevää vaikuttaako musiikki tunteisiin ja onko siinä emotionaalista sisältöä, kunhan se myy hyvin tai ainakin oletettavasti paremmin kuin jonkun toisen maan säveltäjien musiikki, joka saattaisi olla emotionaalisesti vaikuttavampaa ja siten merkittävämpää'. Rohkenen silti epäillä, etteivät Wirenin, Atterbergin, ja kummapneiden levyit silti uusia myyniennätyksiä tee vaikkla chandos ja cpo heidän sinfonioitaan on ihme kyllä levyttänytkin, mutta ei koskaan mestarillisten suomalaissäveltäjien, joka kertoo siitä että ruotsi on lähempänä Eurooppaa kuin suomi.. Kuten olen jo aikaisemminkin todennut, että jos Fordell ja kumpp, olisivat ruotsalaisia säveltäjiä useimmat heidän sinfoniansa olisivat jo aikoja sitten levytetty, sillä onhan se nyt kansallinen häpeä, jos noin valtavan sinfoniatuotannon luoneelta säveltäjältä ei saada ainuttakaan sinfoniaa purkkiin ja herää epäilys onko suomi enää sibeliuksen maa jossa ennen muinoin säveltäjän oli vakea saada tunnustusta ennen kuin hän oli säveltänyt sinfonian.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      23
      4248
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      224
      3756
    3. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      44
      2718
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      107
      2699
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      24
      2699
    6. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      12
      2625
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2416
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2377
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2316
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1801
    Aihe