Eikö vakava sinfoniamusiikki myy suomessa niin paljon että sen levyttäminen olisi kannattavaa ?

Anonyymi-ap

Miten ihmeessä voi olla mahdollista, että niin monet ammattitaitoiset, vakavahenkiset, tunnevoimaiset ja visionääriset säveltäjät ovat vaipuneet suomessa täysin unohduksiin verrattuna moniin muihin maihin, joissa vähemmän tunnettujen ja täysin tuntemattomienkin säveltäjien tuotantoa sen laadusta riippumatta levytetään paljon uutterammin ja hartaammin kuin suomessa, vaikka heillä on myös suuria ja tunnettuja nimiä, kuten Ravel, Debussy, Milhaud, Roussel, Dukas, Franck, Saint Saens, Berlioz, Lully, Rameau jne., kun suomessa on vain yksi ainoa, eikä meillä siitä huolimatta juuri muiden suomalaissäveltäjien sinfonioita levytetä,? Mitä nyt Englundia, Kokkosta ja Madetojaa modernistien lisäksi, mutta muuten kokonainen säveltäjäsukupolvi on vaipunut unholaan.

Suomaissyntyinen juutalaisen kuorosinfonian säveltänyt Moses Pergament olisi jäänyt täysin unohduksiin, mikäli pieni ruotsalainen levy yhtiö ei olisi levyttänyt tätä suurta ja painokasta merkkiteosta, jonka lisäksi ruotsissa on levytetty muutakin hänen tuotantoaan. Suomessa sitä vastoin Pergament on monien muiden historiallisten ja historiattomien suomalaissäveltäjien tavoin unohdettu totaalisesti.

Aikoinaan Salmenhaara jo ihmetteli kuinka kokonaiset laajat sävellystuotannot voivat kadota jäljettömiin ja Kalervo Tuukkanen taisteli tahollaan säveltäjät rY;n sihteerinä vaiko puheenjohtajana teosten hautautumista vastaan ja oli organisoimassa Fennica levysarjaa, johon on taltioitu monien nyttemmin unohdettujen ja ohjelmistosta kadonneiden säveltäjien musiikkia.

Johtuuko se siitä, että muissa maissa on ymmärretty ja oivallettu suomea paremmin omaleimaisen kansallisen kulttuuri-ja musiikkiperinnön arvo , vai olemmeko suomessa yhden nimen nauttimasta kansallissäveltäjän statuksesta ja hegemoniasta johtuen kyvyttömiä näkemään musiikkikulttuurimme tuottamaa musiikillista rikkautta vai onko koulujen opetussuunnitelma liian kapea vai eikö meillä ole riittävästi asiantuntijoita opastamaan ja neuvomaan levy yhtiöitä ja orkestereita niiden ohjelmistosuunnittelussa vai emmekö kykene löytämään ja tunnistamaan laadukasta musiikkia arkistojen kätköistä vai aliarvioidaanko meillä suomalaista musiikkia ylipäänsä vai olemmeko suotta unohtaneet totaalisesti lähimenneisyytemme suuret säveltäjämme vai ohjaavatko markkinavoimat, kysynnän ja tarjonnan laki, kaupallisille äänitteille tallennetun musiikin levytysbisnestä niin vahvasti, että nimenomaan suomessa monien loistavilla lahjoilla varustettujen ja sangen tuotteliaiden säveltäjien, Saikkolan, Fordellin, Tuukkasen, Aaltosen, Fougstedtin jne. musiikki on jäänyt pimentoon , kun heidän musiikille ei sen tuntemattomuudesta ts. nimettömyydestä johtuen ole suomessa kysyntää, ja ilmeisesti taloudellista tappiota kaihtavat levy yhtiöt eivät halua ottaa taloudellista riskiä levyttää suomalaista musiikkia, joka oletettavasti myy heikosti globaaleilla äänilevymarkkinoilla tuntemattomuutensa ja kansallisromanttisen tyylin takia, vaikka se voi olla tyyliltään myös impressionistista, uusklassista, atonaalista tai postromanttista , mutta usein kuitenkin anakronistista?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruotsalaiset levy yhtiöt tukevat ilmiselvästi sikäläistä musiikkia huomattavasti enemmän kuin mitä suomessa tehdään päätellen levytysten määrästä sinfonioiden suhteen kummassakin maassa, sillä eivät kai Wirenit, Nystroemit, Blomdaglit voi olla yhtään sen kuuluisampia saati merkittävämpiä säveltäjiä maailmalla kuin suomalaiset kollegansa Pylkkäset, Fougstedtit, kansainvälistä mainetta Hiroshima sinfonialla niittäneet Aaltoset, Saikkolat, Fordellit ym. joiden sinfoniat eivät tunnu kelpaavan levytettäviksi missään kun sen sijaan monien historiallisten ruotsalaisten säveltäjien sinfonioita on levytetty paljon englannissa ja saksassakin vaikkeivat ne soi sinfoniaorkestereiden konseteissa ymmärtääkseni yhtään sen enempää kuin unohdettujen suomalaisten säveltäjien sinfoniat, jotka kuitenkin menevät huomattavasti syvemmälle tunteisiin., sillä monet heistä loicat aidosti suurta ja syvällistä säveltaidetta vaikka julkisuus onkin nheidät epäoikeudenmukaisesti unohtanut. Tulin jälleen ajatelleeksi kuion uskomattomaan saavutukseen Erik Fordellkin on säveltäjäurallaan pystynyt jos jokainen hänen 44:stä sinfoniastaan on yhtä yksilöllinen ja persoonallinen teos, kuten siltä vaikuttaa, ja joka on saavutus johon edes Mozart ei omana aikanaan pystynyt, mutta jo 3. Fordellin sinfonia saavutti aikanaan suuren suosion suomessa ja hänen musiikkinsa soi myös BBC:ssä.

      Ihmeellistä on myös että joku unohdettu sinfonia tekee jokaisella kuuntelukerralla suuremman vaikutuksen kun jonkun ydinrepertoaariin kuuluvan kansallisneron ainutkaan sinfonia milloinkaan ja siitä huolimatta edellinset ovat vain tyynesti unohdettu ja sivuutettu vaikka kyse olisi suuresta mestariteoksesta.

    • Anonyymi

      Samaa kuules minäkin pohtinut vuosikausien ajan!

    • Anonyymi

      Olen kuunnellut yli 40 v taidemusiikkia ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa,, että saamistani musiikillisista kokemuksista ja sinfonioiden tekemästä emotionaalisesta vaikutuksesta päätellen suomalaiset lienevät puutteineenkin lahjakkaampia säveltäjiä keskimäärin kuin ruotsalaiset kollegansa.

      Näin mielestäni on, vaikka ruotsalaisilla on pidempi historia musiikissa ja sinfonikkoina ja kyllä ruotsalaiset ovat orkestrointitaitonsa puolesta ja sävellysteknisesti vähintään yhtä hyviä jollei parempiakin kuin suomalaiset kollegansa, mutta jotenkin sellaisten kuuluisampienkin säveltäjien kuin Stenhammarin tai Atterbergin sinfoniat eivät mene tunteisiin yhtä syvälle kuin hieman tuntemattomampienkin suomalaisten säveltäjien kyseisen lajityypin teokset vaan jäävät valjummiksi ja pintapuolisemmiksi vaikutukseltaan-

      Tämä edellä sanottu riippunee kuitenkin kuuntelutavasta, enkä väitä missään tapauksessa, että tämä olisi mikään yleispätevä totuus asiassa, vaan ruotsalaisten säveltäjien musiikki voi mennä yhtä syvälle tunteisiin tai jopa olla syvällisempää kuin suomalaisten säveltäjien musiikki, vaikka itse en koekaan niin.

      Mutta korostan, että tämä on vain minun subjektiivinen käsitykseni ja kokemukseni musiikista. Kansainvälisestihän ruotsin musiikki on tunnetumpaa Sibeliusta lukuun ottamatta kuin suomen musiikki, lukuisten ruotsalaissäveltäjien sinfonioiden levytyksistäkin jo päätellen, vaikka laskuissa en ole ottanut huomioon suomalaisia modernisteja jotka ovat maailmalla tunnettuja.

      Silti jaksaa ihmetyttää ruotsalaisten menneisyyden säveltäjien kuten Peterson Bergerin sinfonioiden levyttäminen jopa useille levymerkeille, kun suomessa on elänyt runsaasti vakavahenkisiä ja taitavia säveltäjiä, joiden sinfonioista ei löydy maailman ensilevytystäkään.

      Paras ruotsalainen sinfonia, johon tähän mennessä olen tutustunut, on hetkittäin Hugo Alfvenin sävelkieleltään kromaattinen ja ekspressiivinen 5. sinfonia.

      Yllätyin myös näin suomalaisittain Bengt von Törnen 5. sinfonian saamaa verrattain suurta suosiota soivassa arkistossa, jos sitä vertaa häntä luultavasti lahjakkaampien suomalaissäveltäjien sinfonioiden kuuntelukertoihin, jotka jäävät selvästi alhaisemmiksi, puutteistaan huolimatta vaikuttava sinfonia kuin Törnen 5. sinfonia onkin, jossa orkesterinkäsittely saattaa jättää toivomisen varaa.

      Tätä edellä sanottua ei missään tapauksessa ollut tarkoitettu vähättelemään ruotsin musiikkia, joka on monessa suhteessa laadukasta ja merkittävää. Kuuntelen juuri Atterbergin sinfonia Piccolaa joka soi kauniisti. Mistä tämä sitten johtuu, että suomalaiset säveltäjät kykenevät välittämään musiikissaan usein väkevämpiä ja syvempiä tunnekokemuksia kuin ruotsalaiset?

      Uskoisin sen johtuvan monien kohdalla traumaattisista sotakokemuksista jotka löivät leimansa monien suomalaissäveltäjien sodan aikana tai sen jälkeen sävellettyihin sinfonioihin. Mitä mieltä te olette edellä sanotusta?

    • Anonyymi

      Levy yhtiöiden näkökulmasta lienee yhdentekevää vaikuttaako musiikki tunteisiin ja onko siinä emotionaalista sisältöä, kunhan se myy hyvin tai ainakin oletettavasti paremmin kuin jonkun toisen maan säveltäjien musiikki, joka saattaisi olla emotionaalisesti vaikuttavampaa ja siten merkittävämpää'. Rohkenen silti epäillä, etteivät Wirenin, Atterbergin, ja kummapneiden levyit silti uusia myyniennätyksiä tee vaikkla chandos ja cpo heidän sinfonioitaan on ihme kyllä levyttänytkin, mutta ei koskaan mestarillisten suomalaissäveltäjien, joka kertoo siitä että ruotsi on lähempänä Eurooppaa kuin suomi.. Kuten olen jo aikaisemminkin todennut, että jos Fordell ja kumpp, olisivat ruotsalaisia säveltäjiä useimmat heidän sinfoniansa olisivat jo aikoja sitten levytetty, sillä onhan se nyt kansallinen häpeä, jos noin valtavan sinfoniatuotannon luoneelta säveltäjältä ei saada ainuttakaan sinfoniaa purkkiin ja herää epäilys onko suomi enää sibeliuksen maa jossa ennen muinoin säveltäjän oli vakea saada tunnustusta ennen kuin hän oli säveltänyt sinfonian.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe