Neumannin soololevyt

Anonyymi-ap

Aloitetaanpa uusi keskustelu Neumannin soolotuotannosta. Mitä mieltä väki täällä on Neumannin soolona julkaistusta musiikista?

Minun on pakko myöntää, että sooloista Albion (1986) ei koskaan ole minulle uponnut. Poikkeuksena käännösbiisi "Naiselleni", joka taitaa olla Neumannin suurin soolohitti. Muuten levy on tyyliltään sellainen, joka ei yrityksistä huolimatta uppoa omaan musamakuuni.

Toinen levy onkin Kotiinpaluu (1989), jonka piti olla Neumann Bandin levy. Bändi hajosi ennen julkaisua, joten tämä julkaistiin Nipan soolona. Mielestäni parhaat kappaleet ovat ehdottomasti "Kettujen yö" ja "Timanttilapsia". Outoa, että juuri nämä jätettiin vuoden 2001 cd-painokselta pois. Miksiköhän?

Oma suosikki Nipan sooloista on Tähti ja meripoika (1992). Tältä löytyy myös "Hölmöläisten laiva", joka tietysti oli Dingon vanha demobiisi. Harmi ettei Dingo koskaan levyttänyt tätä, mutta toimii soolonakin. Myös "15 ja mä meen" on oma suosikki tältä levyltä. Tällä levyllä Neumann jotenkin lähentyi sitä vanhaa Dingo-tyyliä ja ehkä tämä levy olikin lähtölaukaus sille, että bändi teki comebackin 1993.

Vuoden 1996 Nimeni on Neumann on ehdottomasti aliarvostettu levy. Esimerkiksi "Siellä se on", "Susipari" ja "Kuutamokeikka" on mielestäni täysin aliarvostettuja upeita biisejä Neumannilta. Tällä levyllä on paljon akustisia versioita vanhoista Dingo-biiseistä. Tykkään etenkin "Levottoman tuhkimon" jousiversiosta, toimii.

Sitten on se surullisenkuuluisa Oma Waterloo vuodelta 2013. Tämän piti olla Dingon levy, mutta julkaistiinkin Neumannin soolona erinäisistä syistä. Levy on huonoin Neumannin sooloksi mielestäni. Joitakin hyviä sävellyksiä täällä on, mutta ne on pilattu huonoilla soundeilla ja tyhmillä sanoituksilla. Tää on ainoa Dingo/Neumann-levy, joka mielestäni olisi mieluummin saanut jäädä tekemättä.

Sitten vielä...vuonna 2019 kokoelmalla julkaistut "Merlin ja minä" ja "Toukokuun vihreät yöt" on mielestäni hieno osoitus, että Nipalta tulee vielä kunnon musaakin. Toivottavasti tulee vielä kokopitkän levynkin muodossa.

27

557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä vielä neumannin debyyttijulkaisu se vasta hunajaa korville on! Juu juu makuasioita toki. =)

      • Anonyymi

        Albion taitaa olla Neumannin ainoa soololevy, joka ylitti kultalevyrajan. Pitkälti Dingo-huuman ansiosta, sehän julkaistiin vähän ennen Dingon hajoamista.

        Mutta oon samaa mieltä, että se ei vastannut odotuksia. Ei varmaan monen muukaan, tyyli poikkeaa niin paljon Dingosta. Mikä tietysti oli tuohon aikaan ymmärettävää: rock-musa Dingona, soolona voi kokeilla muitakin tyylilajeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Albion taitaa olla Neumannin ainoa soololevy, joka ylitti kultalevyrajan. Pitkälti Dingo-huuman ansiosta, sehän julkaistiin vähän ennen Dingon hajoamista.

        Mutta oon samaa mieltä, että se ei vastannut odotuksia. Ei varmaan monen muukaan, tyyli poikkeaa niin paljon Dingosta. Mikä tietysti oli tuohon aikaan ymmärettävää: rock-musa Dingona, soolona voi kokeilla muitakin tyylilajeja.

        Albionilta omat lempparini ovat kappaleet järjestyksessä;

        1.Gwaihir
        2.Albion
        3.Naiselleni


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍒 ­N­­­y­­­m­­­f­­o­­m­­­a­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#179190049

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      No onhan ne aika mitäänsanomattomia esityksiä, odotukset olivat kuitenkin ihan toiset.

    • Anonyymi

      Pässin mäkätystä. Ei ole osannut laulaa milloinkaan.

    • Anonyymi

      1. Tähti ja meripoika.

      Loistavia omia biisejä mm. grand hotel. Tämä levy myös osoittaa sen että Nipa teki upeita käännösbiisejä huippuvuosinaan. Sailorin A glass of champagne on suorastaan nerokas käännösbiisi. Hölmöläisten laiva taas on kuin suoraan Dingon laulukirjasta, upea rokkiralli. Tämä levy ei myynyt kultaa ja se oli suuri vääryys. 9/10

      2. Albion. Irlantilaista musiikkia soittava Korkkijalka oli tällä levyllä mukana. Tällä levyllä on se Neumannin soolotuotannon keihäänkärki eli vanhasta The Moody blues klassikosta for my lady käännetty loistava naiselleni. Naiselleni on paras käännösbiisi mitä on Suomessa tehty ikinä, ehdottomasti. Levyn toinen kohokohta on levyn "Dingomaisin" biisi kohti kesää. Se olisi ollut oiva Dingo biisi, nyt se meni vähän ohitse suurelta yleisöltä. 8/10

      3. Kotiinpaluu. Muistan kun tämä levy tuli niin Suosikissa luki että nyt Neumann palaa huipulle. Levy oli ihan hyvä mutta siltä puuttui se hittibiisi joka olisi saanut radiosoittoa, siihen maailman aikaan biisi oli pakko saada radioon jos meinasi edes haaveilla isommasta suosiosta. Viiltävää kauneutta ja kesäkuun 7 ovat tämän levyn parhaat kappaleet, kesäkun 7 olisi sopinut sekin vaikka Dingolle. Tämän levyn vaisu myynti oli ehkä se kovin pettymys mitä on Neumannin uralle sattunut. Neumann oli kuitenkin vielä tämän levyn ilmestymisen aikoihin vielä ns. superjulkkis Suomessa. Takana oli lisäksi iso levy-yhtio EMI ja markkinointi oli kunnossa. Tämä osoittaa sen miten iso merkitys siihen aikaan oli sillä että ennen kokopitkän levyn julkaisua saatiin tehtyä kovan luokan hittisingle levyn veturiksi. 7,5/10

      4. Nimeni on Neumann. Täsätä levystä olisi saanut ihan hyvän mutta vanhojen Dingo hittien uudelleen sovittaminen oli täysin turhaa puuhaa, ei hyviä biisejä tarvitse uudelleen levyttää. Kuutamokeikka taisi olla alunperin Nipan Pavelle tekemä kappale ja se on levyn parhaimmistoa, muuten sanotaanko että hyvä aihio siinä oli mutta hätäisesti kyhätty, minun mielestäni. 6/10

      5. Oma Waterloo. Tämän levyn ilmestymistä odotin kuin kuuta nousevaa. Se pettymys tai suorastaan järkytys kun kuulin levyn ensimmäistä kertaa ei unohdu koskaan. Epäilin jo että onko korvissani jotain vikaa. Kolehmaisen ja Costantinen nimet levyn sisäkannessa saivat myös epäilemään että onko myös näössäni jotain vikaa. En halua ilkeä olla mutta kyllä tämä levy olisi pitänyt jättää julkaisematta kokonaan. Levyn ainoa plussan puolelle menevä asia on ihan kivannäköinen levynkansi. 5/10

      +
      Juhlakokoelmalla ollut toukokuun vihreät yöt palautti uskoni Neumannin kykyyn tehdä edelleen laadukasta musiikkia, siitä olisi saanut oivan hitin Dingolle.

      • Anonyymi

        Kotiinpaluu oli muuten Bang Traxin kautta julkaistu levy. Tähti ja meripoika oli EMI:n kautta julkaistu.

        Molemmat harmillisesti jäivät suurelta yleisöltä pimentoon, levyillä hienoja kappaleita. "Hölmöläisten laiva" ei muuten ole mitenkään sattumalta kuin Dingon laulukirjasta, se on. Sehän oli Dingon demobiisi, jonka ansiosta bändi sai levytyssopparin ja soittivat biisiä keikoillakin,mutta koskaan levylle asti Dingo ei tuota tehnyt.

        Olinkin unohtanut kuinka hyvä ralli tää "Kesäkuun 7." on. Harmillisen pimentoon jäänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotiinpaluu oli muuten Bang Traxin kautta julkaistu levy. Tähti ja meripoika oli EMI:n kautta julkaistu.

        Molemmat harmillisesti jäivät suurelta yleisöltä pimentoon, levyillä hienoja kappaleita. "Hölmöläisten laiva" ei muuten ole mitenkään sattumalta kuin Dingon laulukirjasta, se on. Sehän oli Dingon demobiisi, jonka ansiosta bändi sai levytyssopparin ja soittivat biisiä keikoillakin,mutta koskaan levylle asti Dingo ei tuota tehnyt.

        Olinkin unohtanut kuinka hyvä ralli tää "Kesäkuun 7." on. Harmillisen pimentoon jäänyt.

        Olet oikeassa, en tarkistanut julkaisijaa mistään lähteistä vaan kirjoitin ulkomuistista ja muisti tekee joskus tepposet. Kiitos kun korjasit virheeni.

        Jokatapauksessa Kotiinpaluu oli levy jota mainostettiin aika laajasti sen aikasissa medioissa ja sitä oli myös saatavilla joka ainoassa levyjä myyvässä liikkeessä ja tavaratalossa tässä maassa. Itsekin ostin sen Tampereen Sokokselta aikanaan. Levyn jakelu ja markkinointi oli siis kunnossa, hitti sinänsä hyvältä levyltä vain puuttui joka olisi toiminut veturina.

        Kesäkuun 7. biisissä oli kyllä aineksia. 90-luvun taite oli vain sellaista aikaa että läpi meni enemmänkin Raptori, Pääkköset, Hausmylly ja MC nikke T. Kevyt huumoriräppi oli sen ajan myyvää musiikkia.

        Ainoa vanhanliiton bändi joka silloin löi kiilaa näiden huumorirapbändien väliin oli Eppu Normaali, jonka Historian suurmiehiä levy myi kiitettävästi ja sieltä irtosi monta hittiä. Esim. Popeda oli silloin aallonpohjassa, Kans`an Popeda levy ei juurikaan herättänyt ihmisissä kiinnostusta, keikoilla toki Popeda oli tuolloinkin kovaa valuuttaa.

        Mutta asiaan. Kotiinpaluu oli hyvä levy ja siltä levyltä voisi ihan hyvin nostaa Dingon keikkasettiin tuon Kesäkuun 7. biisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotiinpaluu oli muuten Bang Traxin kautta julkaistu levy. Tähti ja meripoika oli EMI:n kautta julkaistu.

        Molemmat harmillisesti jäivät suurelta yleisöltä pimentoon, levyillä hienoja kappaleita. "Hölmöläisten laiva" ei muuten ole mitenkään sattumalta kuin Dingon laulukirjasta, se on. Sehän oli Dingon demobiisi, jonka ansiosta bändi sai levytyssopparin ja soittivat biisiä keikoillakin,mutta koskaan levylle asti Dingo ei tuota tehnyt.

        Olinkin unohtanut kuinka hyvä ralli tää "Kesäkuun 7." on. Harmillisen pimentoon jäänyt.

        Siis se on aivan käsittämätön juttu että Tähti ja meripoika ei myynyt kultaa, olisikohan jopa niin että levystä painettiin niin pieniä eriä että sitä ei saanut ostettua joka paikasta. Ei oikein muuta järkevää selitystä ole asialle. Grand hotel oli kuitenkin aika iso radiohitti ja sen kuuli noihin aikoihin päivittäin radiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, en tarkistanut julkaisijaa mistään lähteistä vaan kirjoitin ulkomuistista ja muisti tekee joskus tepposet. Kiitos kun korjasit virheeni.

        Jokatapauksessa Kotiinpaluu oli levy jota mainostettiin aika laajasti sen aikasissa medioissa ja sitä oli myös saatavilla joka ainoassa levyjä myyvässä liikkeessä ja tavaratalossa tässä maassa. Itsekin ostin sen Tampereen Sokokselta aikanaan. Levyn jakelu ja markkinointi oli siis kunnossa, hitti sinänsä hyvältä levyltä vain puuttui joka olisi toiminut veturina.

        Kesäkuun 7. biisissä oli kyllä aineksia. 90-luvun taite oli vain sellaista aikaa että läpi meni enemmänkin Raptori, Pääkköset, Hausmylly ja MC nikke T. Kevyt huumoriräppi oli sen ajan myyvää musiikkia.

        Ainoa vanhanliiton bändi joka silloin löi kiilaa näiden huumorirapbändien väliin oli Eppu Normaali, jonka Historian suurmiehiä levy myi kiitettävästi ja sieltä irtosi monta hittiä. Esim. Popeda oli silloin aallonpohjassa, Kans`an Popeda levy ei juurikaan herättänyt ihmisissä kiinnostusta, keikoilla toki Popeda oli tuolloinkin kovaa valuuttaa.

        Mutta asiaan. Kotiinpaluu oli hyvä levy ja siltä levyltä voisi ihan hyvin nostaa Dingon keikkasettiin tuon Kesäkuun 7. biisin.

        90-luvun alussa juuri nuo hausmylly, raptori ja mc nikke tee sai huomiota mutta myös rock bändi kolmas nainen oli kovassa suosiossa ja poprock yhtye neljä ruusua. Kevyemmän musan puolella kovassa suosiossa oli kikka ainakin. Jazz musa ei oo koskaan myynyt kovin hyvin mut ysärin alussa trio töykeät oli muistaakseni suomen suosituin jazz bändi. Progerock bändeistyä suosituin oli noihin aikoihin muistaakseni kingston wall mut suomessa progejutut oli enemmän yleisempää 70-luvulla. Progemusa ei ole myös koskaan innostanut ihmisiä oikeasrtaan. 90-luvun alussa klassisen musan puolella ehkä eniten huomiota sai karita mattila joka esitti klassista musaa ja oopperoita ja klassisen musan tekijöistä kaija saariaho ja leif segerstam sai eniten huomiota, mut ei progen ja jazzin tavoin klassinenkaan takonut koskaan (eikä vieläkään) kovia myyntilukuja.

        Hausmyllyyn liittyy semmonen tapaus vuonna 91 elokuussa kun isäni toimi silloin eräässä linjanraivausfirmassa työntekijänä jonka firman pomo antoi minulle ja veljelleni ilmaiseksi hausmyllyn schysteemi c kasetin. Sitä kasettia tuli kuunneltua paljoa. Kiitolinjan moppitukka nousi mielettömän kovaksi lempparikappaleeksi ja töpseli-tuija sekä pop kappale leikki joka oli yksi muutamista ainoista c kasetin kappaleista jotka ei olleet huumoriräppiä. Koulussa kun niihin aikoihin kävin ala-astetta niin aika monet haukkui tuota hausmyllyä mutta ainakin pekka ja harri mun luokalla kehui hausmyllyä.


    • Anonyymi

      Nyt on pakko nostaa esiin myös Neumannin coverversio Queenin 39 biisistä. Siinä on kanssa osoitus siitä mikä mies Neumann oli prime aikanaan tekemään loistavia covereita.

      Olen aina ihmetellyt että miten ihmeessä Neumann taustajoukkoineen sai edes luvat kääntää ja levyttää sen biisin Suomeksi. Brian May oli sellaisessa maineessa aikanaan että käännöslupia ei saanut helpolla, mies halusi itse aina kuulla uuden version henk.koht ja sitten lupa joko myönnettiin tai ei, useimmiten ei. Queen covereita ei ole hirveästi edelleenkään jos sen suhteuttaa bändin maailmanlaajuiseen valtavaan suosioon.

      Nipa suotta lopetti noiden käännösbiisien tekemisen koska hän oli sillä alalla aivan omaa luokkaansa Suomessa.

      • Anonyymi

        Näin juuri. Oli harvinaisen paska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri. Oli harvinaisen paska.

        Koitappa nyt keksiä lomapäiville jotain kivaa tekemistä. Reilun kuukauden päästä ne koulut taas alkaa.


    • Anonyymi

      Siis ihan oikeesti hei, versio 39 biisistä on kyllä alta kaikkien arvosteluiden.

    • Anonyymi

      Täällä on moni harmitellut huonosti myyneitä soololevyjä. Levymyynti vaatii hittejä ja soolouralta ei ole kuin kaksi hittiä, Naiselleni ja Grand Hotel. Mennään hiljaa markkinoille ehkä kolmantena.

      Oma Waterloollakin on hetkensä. Safiiri ja teräs, Adios Rosario, Lumikki ja Sydämen asialla ovat omalla asteikollani hyviä Neumannin biisejä. Facebookissa ei myöskään ole kaiken saamansa kuran arvoinen, sanoitukseltaan ihan perus Nipaa. Biisin sinkkujulkaisu vain oli virhe. Yhdellä hittibiisillä tuo levy olisi ollut aivan toisenlainen. DIngo/Neumann julkaisumuutokset tuskin suurta yleisöä karkottivat, sähläys toi vain lisäotsikoita. CD-julkaisulla kappalevälit olivat väärässä kohdassa joten tuotantojoukotkin munasivat ihan perusasioita tuon levyn kohdalla.

      Neumannin 60-vuotiskonsertista mieleen jäi Billy Mars. En enää muista oliko kyseinen biisi joka spiikattiin ettei sitä ole koskaan esitetty livenä, mutta tuskin se kovin usein on biisilistalla ollut. Soolobiisit oli siihen konserttiin sovitettu niin hienosti, että toivoisin Nipan tekevän konserttikiertueen samalla kuviolla, ensimmäinen puolisko oli sooloa, toinen Dingoa. Ilman juhlavierailijoita tuosta saisi varsin napakat kaksi konserttipuoliaikaa. 2017 konsertteja peruttiin huonon lipunmyynnin vuoksi. En tiedä mikä silloin meni pieleen, mutta olisi hyvä hyödyntää tämä tuleva asema, jossa Yö ja Popeda esim. ovat jo historiaa ja ensi vuonna julkaistava leffa tuo taas hetken julkisuutta. Nostalgiamarkkinalla on taas vähemmän kilpailijoita.

      • Anonyymi

        Neumannilla niitä soolohittejä ei tosiaan liiemmin ole. Hyviä helmiä löytyy, mutta ovat jääneet suurelta yleisöltä pimentoon.

        Ihme kun esimerkiksi Hölmöläisten laiva ei noussut hitiksi vaikka se julkaistiin ainakin promosinkkuna radiokanaville. Oma erikoisuutena on se, miksi Dingo ei sitä biisiä koskaan levyttänyt.

        Oma Waterloolla on hetkensä kuten Safiiri ja teräs, Lumikki ja Kapteeni Amerikka. Noista joku olisi pitänyt julkaista sinkkuna ja viimeksi mainitussa olisi pitänyt olla paremmat sanoitukset.

        Se sähläys Dingosta Neumannin sooloksi jo sinkkujen julkaisun jälkeen oli noloa eikä ainakaan edistänyt levynmyyntiä. Tuskin hirveästi haittasikaan vrt. Dingon aiempien 2000-luvun levyjen myynti.

        Miksi se edes julkaistiin soolona eikä Dingona? Levy-yhtiön kommentti että olikin Nipalle niin henkilökohtainen levy, kuulostaa tekosyyltä. Oliko syynä otsikot ettei levyllä soitakaan edes silloinen Dingo-kokoonpano? Tai Vain elämää-sarjan suosion myötä meinattiin, että Nipan soolona olisi paremmat saumat myydä?


      • Anonyymi

        Osuit asian ytimeen. Dingo ja harvakseltaan keikkaileva Eput ovat kesällä 2024 ainoat isot Suomirock bändit jotka ovat enään jäljellä. On tietysti vielä Neljä Ruusua mutta en laske sitä varsinaiseksi kasaribändiksi, koska Neljä Ruusua ei ollut vielä huipulla kasarin kulta-aikana 84-85.
        Dingon pitäisi ehdottomasti ottaa koppi Even radiohaastiksessa esittämästä ideasta että heitetään iso keikka ensi kesänä. Koko porukka vain kasaan. Elokuva tuo väkisinkin Dingolle melkoisesti mediahuomiota ja se pitää osata käyttää hyväkseen. Tietysti jos bändi ei enään halua isompaa hässäkkää ympärilleen niin siinä tapauksessa asian voi unohtaa. Loppupeleissä luulen että Nipa Neumann päättä miten asiassa edetään.

        Ja ihan oikeasti, voisiko nuo kommentoijat jotka kirjoittavat että paska bändi tai määkii kuin lammas painua vaikka kalaan täältä. En minäkään tykkää esim. Lauri Tähkästä mutta en minä mene sen sivuille silti vittuilemaan. Ketju on ärsyttävää seurattavaa kun hyvien kirjoitusten sekaan suolletaan skeidaa.
        Sinänsä kovakin kritiikki on monesti ihan paikallaan mutta senkin voi esittää rakentavasti kera hyvien perusteluiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Dingo ja harvakseltaan keikkaileva Eput ovat kesällä 2024 ainoat isot Suomirock bändit jotka ovat enään jäljellä. On tietysti vielä Neljä Ruusua mutta en laske sitä varsinaiseksi kasaribändiksi, koska Neljä Ruusua ei ollut vielä huipulla kasarin kulta-aikana 84-85.
        Dingon pitäisi ehdottomasti ottaa koppi Even radiohaastiksessa esittämästä ideasta että heitetään iso keikka ensi kesänä. Koko porukka vain kasaan. Elokuva tuo väkisinkin Dingolle melkoisesti mediahuomiota ja se pitää osata käyttää hyväkseen. Tietysti jos bändi ei enään halua isompaa hässäkkää ympärilleen niin siinä tapauksessa asian voi unohtaa. Loppupeleissä luulen että Nipa Neumann päättä miten asiassa edetään.

        Ja ihan oikeasti, voisiko nuo kommentoijat jotka kirjoittavat että paska bändi tai määkii kuin lammas painua vaikka kalaan täältä. En minäkään tykkää esim. Lauri Tähkästä mutta en minä mene sen sivuille silti vittuilemaan. Ketju on ärsyttävää seurattavaa kun hyvien kirjoitusten sekaan suolletaan skeidaa.
        Sinänsä kovakin kritiikki on monesti ihan paikallaan mutta senkin voi esittää rakentavasti kera hyvien perusteluiden.

        Viime vuosien perusteella tullut fiilis, että bändi tykkää keikkailla harvakseltaan nostalgiannälkäiselle yleisölle. Kyllä Dingo kesäfestareilla edelleen toimii vaikka setissä olisikin vain kohta 40 vuotta vanhoja hittejä.

        Siinä sivussa Nipa välillä muistelee vanhaa suosiota Huomenta Suomessa ja iltapäivälehdissä.

        Jos bändi tykkää tällaisesta rennosta menosta, mikä siinä. Fanina tietysti toivoisi että tulisi (uutta) levyjulkaisua ja vedettäisiin keikkaa isollakin stagella.

        Ensi vuonna olisi saumaa. Leffa tulossa. 40 vuotta ekasta levystä ja läpimurrosta. Kyllä se on nyt tai ei enää koskaan jos Dingo haluaa vetää kunnon areenatason keikan tai kiertueen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Dingo ja harvakseltaan keikkaileva Eput ovat kesällä 2024 ainoat isot Suomirock bändit jotka ovat enään jäljellä. On tietysti vielä Neljä Ruusua mutta en laske sitä varsinaiseksi kasaribändiksi, koska Neljä Ruusua ei ollut vielä huipulla kasarin kulta-aikana 84-85.
        Dingon pitäisi ehdottomasti ottaa koppi Even radiohaastiksessa esittämästä ideasta että heitetään iso keikka ensi kesänä. Koko porukka vain kasaan. Elokuva tuo väkisinkin Dingolle melkoisesti mediahuomiota ja se pitää osata käyttää hyväkseen. Tietysti jos bändi ei enään halua isompaa hässäkkää ympärilleen niin siinä tapauksessa asian voi unohtaa. Loppupeleissä luulen että Nipa Neumann päättä miten asiassa edetään.

        Ja ihan oikeasti, voisiko nuo kommentoijat jotka kirjoittavat että paska bändi tai määkii kuin lammas painua vaikka kalaan täältä. En minäkään tykkää esim. Lauri Tähkästä mutta en minä mene sen sivuille silti vittuilemaan. Ketju on ärsyttävää seurattavaa kun hyvien kirjoitusten sekaan suolletaan skeidaa.
        Sinänsä kovakin kritiikki on monesti ihan paikallaan mutta senkin voi esittää rakentavasti kera hyvien perusteluiden.

        Neljä ruusua paras aikakausi= 1987-1992 mut sen jäläkeen meni heikompaan suuntaan. Esim levy karelia on aika pohjanoteeraus. Mut viimeisin tosi hyvä neljä ruusua levy on haloo vuodelta 1992. Vuonna 87 yhtye julkaisi kaksi studiolevyä eli bändin nimeä kantava levyjulkaisu ja kasvukipuja(minulla on molemmat).

        Eikös kappale suikki noussut isoonkin kulttisuosioon mut härskien sanojen takia ei sitä varmaan bändi ole livenä esittänyt??
        Muistaakseni kappaleen suikki on esittänyt myös Manamana yhtye vai oonko väärässä?

        Neljä ruusua teki sen ison virheen joskus siinä vuojen 92 jälkeen kun lähti liikaa seteliniput silmillä takomaan biisejä joista katosi se bändille aiemmin tuttu magiikka ja omaperäisyys sekä muista eroavaisuus ja bändistä tuli liian turvallisuushakuinen eli kaikki pelattiin liian varman päälle ja kappaleet oli tosi tylsiä , ja osa mitäänsanomattomia.

        Dingolla sama ongelma josta orastavia merkkejä antoi jo vuoden 93 studiolevy via Finlanfia joissa osa kappaleista alkoi olla melko puuduttavan pateettisen tylsiä. Purppuraa levy on pohjanoteeraus josta huonommax ei voi enää laittaa.

        Eput on ollu aina kuuntelukelpoista myös silloin tylsimmilläänkin eli tylsäksi bändi muuttui joskus siinä rupiset riimejä studiolevyn aikoihin kun alkoi tulla niitä hieman tylsiä kappaleita joista toki osa on kuuntelukelpoisia kuten parhaina esimerkkeinä vihreän joen rannalla ja joka päivä ja jokaikinen yö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Dingo ja harvakseltaan keikkaileva Eput ovat kesällä 2024 ainoat isot Suomirock bändit jotka ovat enään jäljellä. On tietysti vielä Neljä Ruusua mutta en laske sitä varsinaiseksi kasaribändiksi, koska Neljä Ruusua ei ollut vielä huipulla kasarin kulta-aikana 84-85.
        Dingon pitäisi ehdottomasti ottaa koppi Even radiohaastiksessa esittämästä ideasta että heitetään iso keikka ensi kesänä. Koko porukka vain kasaan. Elokuva tuo väkisinkin Dingolle melkoisesti mediahuomiota ja se pitää osata käyttää hyväkseen. Tietysti jos bändi ei enään halua isompaa hässäkkää ympärilleen niin siinä tapauksessa asian voi unohtaa. Loppupeleissä luulen että Nipa Neumann päättä miten asiassa edetään.

        Ja ihan oikeasti, voisiko nuo kommentoijat jotka kirjoittavat että paska bändi tai määkii kuin lammas painua vaikka kalaan täältä. En minäkään tykkää esim. Lauri Tähkästä mutta en minä mene sen sivuille silti vittuilemaan. Ketju on ärsyttävää seurattavaa kun hyvien kirjoitusten sekaan suolletaan skeidaa.
        Sinänsä kovakin kritiikki on monesti ihan paikallaan mutta senkin voi esittää rakentavasti kera hyvien perusteluiden.

        Mitä tulee kolmas nainen ythyeeseen niin se teki kaksi kovaa levyä vuonna 89 hikiset siivut ja vuonna 90 hyvää ja kaunista. Kasarina tehdyt levyt debyyttilevy kolmas nainen ja vuonna 88 tehty paha minut iski on myös asiallisia levyjä ja vuonna 91 tehty elämän tarkoitus, 92 tiheän sisään ovat päteviä kappaleita sisältäviä studiokiekkoja. Kolmas nainen harvoin levytysrintamalla tehnyt sekundaa. Ehkä tylsimmillään bändi on levyllä me ollaan ne jonka ne pusersi ulos vuonna 2013. Myös vuoden 93 studiolevy ei oo niin hyvä jonka perusongelma on epätasaisuus jossa huonoimmat kappaleet on huonoja.

        Yö yhtye niitti mainetta parhaiten vuoden 2002 rakkaus on sinivalkoinen levyllä ja debyyttikiekolla varietee mutta lasken mestaritason levyksi myös äänet ja myrskyn jälkeen. Esim myrskyn jälkeen levy on aikalailla keskitien rokkia. Samoihin aikoihin oli ruotsissa Ulf lundell joka teki myös ns keskitien rokkia. Vuonn 2002 rakkaus on lumivalkoisella tyyli on ihan eri kuin varieteella(83) tai myrskyn jälkeen(85). Yö siis osoitti muuntautumiskykyä ja osittain tai aika paljon siihen vaikutti miehistössä tehdyt muutokset. Huonoimmillaan yö alkoi olla rakkaus lumivalkoisen jälkeen kun osat laulut alkoi olla niin tylsiä , jopa pateettisia joskin rakkaus lumivalkoisen jälkeen on tullut myös mestaritason kappaleita kuten valtakunta ja parrasvalot&kiitos ja kunnia.

        Mambaa on haukuttu paljon joka ei oikein ole rock eikä oikein pop eikä iskelmäkään vaan sekoitus vähän niitä kaikkea, mut enemmän toki pop kuin rock. Jazz sävyjä löytyy myös mambasta. Mamba kuitenkin on minusta samassa sarjassa näiden aiemmin mainitsemien orkesterien kanssa. Mä luulin aluksi että mamba on tylsä kun olin kuullut vain niitä tuttuja mamban hittejä mut kun aloin tutkia koko tuotannon läpi niin tajusin että hei täähän on hemmetin taidokas yhtye.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Dingo ja harvakseltaan keikkaileva Eput ovat kesällä 2024 ainoat isot Suomirock bändit jotka ovat enään jäljellä. On tietysti vielä Neljä Ruusua mutta en laske sitä varsinaiseksi kasaribändiksi, koska Neljä Ruusua ei ollut vielä huipulla kasarin kulta-aikana 84-85.
        Dingon pitäisi ehdottomasti ottaa koppi Even radiohaastiksessa esittämästä ideasta että heitetään iso keikka ensi kesänä. Koko porukka vain kasaan. Elokuva tuo väkisinkin Dingolle melkoisesti mediahuomiota ja se pitää osata käyttää hyväkseen. Tietysti jos bändi ei enään halua isompaa hässäkkää ympärilleen niin siinä tapauksessa asian voi unohtaa. Loppupeleissä luulen että Nipa Neumann päättä miten asiassa edetään.

        Ja ihan oikeasti, voisiko nuo kommentoijat jotka kirjoittavat että paska bändi tai määkii kuin lammas painua vaikka kalaan täältä. En minäkään tykkää esim. Lauri Tähkästä mutta en minä mene sen sivuille silti vittuilemaan. Ketju on ärsyttävää seurattavaa kun hyvien kirjoitusten sekaan suolletaan skeidaa.
        Sinänsä kovakin kritiikki on monesti ihan paikallaan mutta senkin voi esittää rakentavasti kera hyvien perusteluiden.

        Dingokaan ei ihan kokonaan ole suomirock bändi vaan musiikillisia juuria on tullut myös suomen rajojen ulkopuolelta, mut toki vahavasti suomi kuuluu ja sama eppujen kanssa että suomalaisuus kuuluu vahvana, mut on eputkin ottaneet imeneet vaikutteita ulkomailtakin. Kolmas nainen sekoittanut ovelasti pohjoisamerikkalaista rokkia ja suomalaista rokkia.
        Neljä ruusua enemmän pop kuin rock, mut 80-luvulla neljä ruusua oli enemmän rock kuin pop.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Dingo ja harvakseltaan keikkaileva Eput ovat kesällä 2024 ainoat isot Suomirock bändit jotka ovat enään jäljellä. On tietysti vielä Neljä Ruusua mutta en laske sitä varsinaiseksi kasaribändiksi, koska Neljä Ruusua ei ollut vielä huipulla kasarin kulta-aikana 84-85.
        Dingon pitäisi ehdottomasti ottaa koppi Even radiohaastiksessa esittämästä ideasta että heitetään iso keikka ensi kesänä. Koko porukka vain kasaan. Elokuva tuo väkisinkin Dingolle melkoisesti mediahuomiota ja se pitää osata käyttää hyväkseen. Tietysti jos bändi ei enään halua isompaa hässäkkää ympärilleen niin siinä tapauksessa asian voi unohtaa. Loppupeleissä luulen että Nipa Neumann päättä miten asiassa edetään.

        Ja ihan oikeasti, voisiko nuo kommentoijat jotka kirjoittavat että paska bändi tai määkii kuin lammas painua vaikka kalaan täältä. En minäkään tykkää esim. Lauri Tähkästä mutta en minä mene sen sivuille silti vittuilemaan. Ketju on ärsyttävää seurattavaa kun hyvien kirjoitusten sekaan suolletaan skeidaa.
        Sinänsä kovakin kritiikki on monesti ihan paikallaan mutta senkin voi esittää rakentavasti kera hyvien perusteluiden.

        Nyt alko kiinnostaa eri suomibändien ja artistien analyysi. Mut ehkä menee off topic kirjotteluksi??

        Otan vielä 3 suomalaista musanimmee eli siis Popeda joo mul on jännä suhde niije musaan eli en välttämättä arvosta niiden musaa aina niin paljoa koska tehneet aika paljon myös melko heikkojakin lauluja, mut parhaat levyt ovat debyyttilevy popeda(1979), raswaa koneeseen(1980), hullut koirat(1981) ja mustat enkelit(1982). Joskus tuntui vaan että patella meni ne lauluhommat överiksi niin levyllä kuin keikoilla. Mut parhaimmillaan toki osaava laulaja jonka oon pannut merkille paten soololevyillä. Popeda on paikoin yllättävänkin fiksuja sanoituksia tekevä orkesteri ja osa niiden sanoituksista voi olla erittäin vaikeastihahmotettavia kuten yksi sellainen on hittibiisi sukset(vaikeata tämä hiihtäminen). Itse luulen tietäväni mistä siinä kappaleessa on kyse mut tuon kappaleen oon tulkinnut muistaakseni 4 eri tulkinnalla joista yksi tulkinta on uskottavin ehkä. Popedassakin kuuluu suomalaisuus mut ehkä kuitenkin pohjimmiltaan popeda on enemmän pohjoisamerikkalaisrtyylistä rokkia kuin suomirokkia. Bändin kitaristi costello hautamäki on huikea livekitaristi joka pysyy aina vireessä sen soitto ja nopea kitarasormi, mut kaikkein parhaat popeda soittajat ovat minusta alkuperäinen basisti ilpo Ainiala, alkuperäinen rumpali ja alkuperäiset kitaristit arwo mikkonen ja ari puukka. Etenkin puukka oli tosi eeppinen kitaran soittaja, mut harmi kyllä on jäänyt liikaa otsikoissa varjoon kun costello on varastanut kaiken huomion. Ainialan taidokas basson soitto on hunajaa korville jossa hän taidokkaasti rytmittää ja liuuttaa bassoansa.

        Sitten artisti nimeltä kari peitsamo joka on aina ollut vahvasti rock ja enemmän pohjoisamerikan ja brittirokin maisemissa kuin suomirock maisemissa. Ja on ollut mm skootteri yhtyeessä ja soolona sekä ankkuli bändissä. Revival yhtyeessäkin taisi vaikuttaa ellen muista väärin. Siis peitsamon mielipiteistä en tykkää ollenkaan mutta sen musa on aina ollu hyvää ja varsinkin semmoset levyt kuin gulliverin retket ja kari kolmas. Peitsamon suurin vaikuttaja on kai ollut John lennon. Peitsamon paras kappale on minusta hänen instrumentaalinen teos nimeltä lentokone talon yllä.

        Sitten nostan esille edu kettusen joka jäänyt liikaa esim popedan tai juice leskisen varjoon. Edu kettunen on sekoitellut aika monipuolisesti eri rokin tyylilajeja kuten akustinen rock, poprock, suomirock kuin myös jenkkirock ja välillä jotain ihan jotakin muuta ja osassa hänen kappaleista kuuluu vahvasti kalevalatyyliset sävellykset ja sanoitukset ja on edu myös taidokas tekemään folk rock kappaleen kun esim hänen levy rodeo on vahvasti folk rock tyylinen mut edun parhaana levynä pidän hänen vuoden 86 lentäjän poika levyä jossa on mm kaksi todellista aarretta eli nimibiisi lentäjän poika ja rodeosta jouluun. Rodeo levy jota myös kehuin sisältää yhden nerokkaan instrumentaalisen kappaleen nimeltä petroolienkeli ja sisältää myös laulun nimeltä tuulinen yö jonka kertosäkeessä laulaa myös kaksikko maarit hurmerinta ja kim lönnholm. Kettunen tietääkseni sai suomen valtiolta tunnustusta tässä jokunen aika sitten eli taisi liittyä hänen sanoituksiin vai muistankohan oikein nyt?

        Sitten loppuun kysyn eli kysyn hieman nolona eli siksi painotan sanaa nolo koska kyllä mun pitäs tietää eli siis onko dingo yhtye saanut jonkun ison tunnustuksen suomen valtiolta??


    • Anonyymi

      Oliko naiselleni se biisi missä nipa ulisi laamapaidassa jossain pellossa?

    • Anonyymi

      Nipan versio tosta Moody Bluesin kappaleesta on todella kamalaa kuunneltavaa, määkiin tosiaan kun lammas.

    • Anonyymi

      Dingon kuuntelu loppui comebackiin. Huvikummussa sen näin, odotukset oli korkealla mutta esitys olikin täys pettymys. Sen koommin en kasettejakaan enää kuunnellut.

      • Anonyymi

        Koska se keikka oli?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe