Tähän mennessä Humu vaikuttaa ajaneen valtavan paljon enemmän moottorilla kuin purjeilla. Onko tässä jokin ongelma?
Purjevene on merikelpoinen ja vakaa ja moottoririkon sattuessa purjeilla pääsee hädästä pois.
Jos haluaisi ostaa moottoriveneen samoilla valtameriominaisuuksilla ja samalla luotettavuudella (kaksi moottoria), niin melkoisen pinon joutuisi kasaamaan rahaa pöytään.
Purjevene on ylivoimaisesti halvin ratkaisu isoille vesille, vaikka sillä ajaisi moottorilla.
Miksi purjevenettä ei saisi käyttää moottoriveneenä?
56
818
Vastaukset
- Anonyymi
Sulle se nöyttää oleva ongelma, kun tyhmiä joriset. Ensimäinen moottoriveneilijä Uno Ahvenanmaalta putputti 10 metrisellä suippoperä puuveneelä sius moottoriveneelö atlannin yli, ei siinä pinkkaa tarvittu, taitoa ja uskallusta kyllä.
the first motorboat crossing from east to west against the prevailing winds and currents was made in a 31-foot boat named Eckero. There were no heroics or publicity on this one; the skipper, Uno Ekblom, could not get a U.S. visa and therefore couldn’t buy a steamship ticket, so he decided to make the crossing in his motorboat with two crew. The Eckero was fitted with a single-cylinder, 10-hp diesel, and she arrived in New York after the 34-day, 3,750-mile voyage, stopping at the Azores and Bermuda to refuel.- Anonyymi
Unon vene oli valtavan kallis verrattuna senaikaisiin purjeveneisiin, kuten edellä sanottiin.
- Anonyymi
Ajakoot koneella kuka haluaa. Purjehdus on liikkumista tuulen voimalla ja rannikkopurjehduksessa ehkä sopivan sääikkunan odotteluakin.
Koneella voi kukin jyystää niin paljon kuin huvittaa.
Veneilkööt kukin minun puolestani vaikka pesuvadilla, mulle ei kuulu.
Mitään purjehtimista koneajo ei kuitenkaan ole.
Jos purjehtimaan lähtee monelle idea purjeveneen hankintaan on nimenomaan mahdollisuus liikkua pääosin purjein.
Onhan niitä olemassa vaikka minkälaisia isoja moottoriveneitä matkakäyttöön, jos purjeet koetaan riesaksi.
Ja huomattavasti asuttavampia kuin normaali 30-40 -jalkainen purjevene.
Purjeveneen osto pääasiassa koneajoa varten on valinta.
Itse en moista valintaa tekisi.
Hitaita moottoriveneitä saa halvemmallakin.- Anonyymi
Normaali purjevene on melko epämukava koneajossa jos on keliä.
- Anonyymi
Näinpä. Jos haluaisin ajaa koneella, ihan varmasti vaihtaisin moottoriveneeseen. Purjeveneessä on jouduttu tekemään niin paljon kompromisseja purjehduksen sujumisen mahdollistamiseksi, alkaen ihan siitä, että kaikki sisätilat ovat "kellarissa".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali purjevene on melko epämukava koneajossa jos on keliä.
Normaali purjevene on aivan toimiva moottoriajossa ja kun sinne vetää hieman purjetta ylös, niin se on paras kovassakin aallokossa.
Purjeita ei saa olla paljoa ja purje pitää saada tiukaksi, ettei tule kovaa paukutusta.
Suorassa myötätuulessa kannattaa hieman leikata tuulta, niin meno on tasaista ja hiljaista.
Päiväkolmio täytyy muistaa nostaa paikoileen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali purjevene on melko epämukava koneajossa jos on keliä.
Ei kuitenkaan lähellekään niin epämukava kuin plaanaava moottorivene.
- Anonyymi
Mulla on ollut myös fiskaripaatti, ja kyllähän se vituttaa ajaa moottorilla sivumyötäiseen 5 solmua vaikka pari tuntia. Purje on paljon kivempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinpä. Jos haluaisin ajaa koneella, ihan varmasti vaihtaisin moottoriveneeseen. Purjeveneessä on jouduttu tekemään niin paljon kompromisseja purjehduksen sujumisen mahdollistamiseksi, alkaen ihan siitä, että kaikki sisätilat ovat "kellarissa".
Purjeveneessä on valtavia etuja hitaaseen moottoriveneeseen isommassa aallokossa. Se ei esim. rullaa ja hakkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinpä. Jos haluaisin ajaa koneella, ihan varmasti vaihtaisin moottoriveneeseen. Purjeveneessä on jouduttu tekemään niin paljon kompromisseja purjehduksen sujumisen mahdollistamiseksi, alkaen ihan siitä, että kaikki sisätilat ovat "kellarissa".
Purjeveneessä on valtavia mukavuusetuja hitaaseen moottoriveneeseen isommassa aallokossa. Se ei esim. rullaa ja hakkaa. Olet ehkä pannut merkille, ettei ihmiset normaalisti ylitä Ahvenanmertakaan moottoriveneillä, joiden pituus on välillä 0-10 metriä. Mitä ulommas menee, sitä vähemmän on moottoriveneitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali purjevene on aivan toimiva moottoriajossa ja kun sinne vetää hieman purjetta ylös, niin se on paras kovassakin aallokossa.
Purjeita ei saa olla paljoa ja purje pitää saada tiukaksi, ettei tule kovaa paukutusta.
Suorassa myötätuulessa kannattaa hieman leikata tuulta, niin meno on tasaista ja hiljaista.
Päiväkolmio täytyy muistaa nostaa paikoileen.No miksi ei sitten laita vielä vähän enemmän pirjetta ja purjehdi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjeveneessä on valtavia mukavuusetuja hitaaseen moottoriveneeseen isommassa aallokossa. Se ei esim. rullaa ja hakkaa. Olet ehkä pannut merkille, ettei ihmiset normaalisti ylitä Ahvenanmertakaan moottoriveneillä, joiden pituus on välillä 0-10 metriä. Mitä ulommas menee, sitä vähemmän on moottoriveneitä.
En ole, kuka päivystää Ahvenanmerellä.
Yleensä ylittäessä joka vuosi kahdesti jorpakon, en näe yleensä muita huvialuksia ja moottoriveneet ei muutenkaan huomaa vs valkoinen korkea purje.
Olen usein ylittänyt Ahvenanmeren kelin ollessa mille tahansa veneelle sopiva, tosin olen ylittänyt sen kelin ollessa sopimattoman itselleni, muttei veneelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi ei sitten laita vielä vähän enemmän pirjetta ja purjehdi?
Tässähän oli puhe moottorilla ajamisesta.
Kun tuulen nopeus putoaa alle 4 kts, ja läsnä on aallokkoa tai maininkia, niin normaali purjevarustus aiheuttaa kovaa pauketta.
Sen takia moottoroidessa halutaan käyttää vain sopivaa tukipurjetta, joka tasaa heilhteluja ja saa menon tasaisemmaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässähän oli puhe moottorilla ajamisesta.
Kun tuulen nopeus putoaa alle 4 kts, ja läsnä on aallokkoa tai maininkia, niin normaali purjevarustus aiheuttaa kovaa pauketta.
Sen takia moottoroidessa halutaan käyttää vain sopivaa tukipurjetta, joka tasaa heilhteluja ja saa menon tasaisemmaksi.Mainitsemistasi olosuhteista ei ollut puhetta.
- Anonyymi
Miten rakennat merikelpoisen 30-jalkaisen moottoriveneen?
On paljon noin 30-jalkaisia purjeveneitä, joilla voi varsin huoletta lähteä ylittämään valtamerta, kunhan vähän miettii reittiä ja ajankohtaa.
Mutta kuinka paljon on vastaavia 30-jalkaisia moottoriveneitä?- Anonyymi
Moottorikatti on erittäin merikelpoinen.
Jopa 30-jalkaisena.
Atlantin yli sillä ei ilman purjeita kuitenkaan ole mitään asiaa.
- Anonyymi
Ongelma taitaa olla ennemminkin siinä että uppoamarunkoisia moottoriveneitä ei olikein jostain syystä ole tarjolla, jos halutaan uutta ostetaan sitten purjevene. Moottoripurretkin ovat kandonneet koska koko venetyypin idea väärinymärrettiin ja niistä yritettiin tehdä enemminkkin purjeveneitä kuin purjeilla varustgettuja moottoriveneitä.
- Anonyymi
Eipä nuo valtamerille Suomesta lähtijä uusilla veneillä tuolla näytä olevan.
Vanhaa kalustoa järjestään.
Sinänsä jos ei kestä tuulettomuutta tai aikataulut on rakennettu siten, että on "pakko" ajaa koneella ehtiäkseen johonkin tietyllä kellonlyömällä, on ajateltu koko venematkailu aika erikoisella tavalla.
Jos on kiire, maakulkuneuvot kuten auto tai juna tai sitten ihan lentämällä pääsee etenemään konevoimalla nopeasti paikasta toiseen. Veneen voi lähettää etukäteen maarahtina tai miehistöllä määräpaikkaan.
Jos purjehdus tai pläkä tuottaa vaikeuksia ja kärsimystä, kannattaa tietysti ajatella koko homman mielekkyyttä ylipäätään. Myös määräpaikan vesialueelta voi ostaa veneen joutumatta itse kärsimään tyynestä tai myrskystä.
Purjeveneellä ei muuten koneella ajamalla valtameriä ylitetä ilman erikoisjärjestelyjä.
Ja Atlantillakin jopa viikon pläkä ei ole mitenkään tavatonta. Sitten on se toinen vaihtoehto, se vähemmän mukava, purjeinkin vaarallinen, koneella toivoton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä nuo valtamerille Suomesta lähtijä uusilla veneillä tuolla näytä olevan.
Vanhaa kalustoa järjestään.
Sinänsä jos ei kestä tuulettomuutta tai aikataulut on rakennettu siten, että on "pakko" ajaa koneella ehtiäkseen johonkin tietyllä kellonlyömällä, on ajateltu koko venematkailu aika erikoisella tavalla.
Jos on kiire, maakulkuneuvot kuten auto tai juna tai sitten ihan lentämällä pääsee etenemään konevoimalla nopeasti paikasta toiseen. Veneen voi lähettää etukäteen maarahtina tai miehistöllä määräpaikkaan.
Jos purjehdus tai pläkä tuottaa vaikeuksia ja kärsimystä, kannattaa tietysti ajatella koko homman mielekkyyttä ylipäätään. Myös määräpaikan vesialueelta voi ostaa veneen joutumatta itse kärsimään tyynestä tai myrskystä.
Purjeveneellä ei muuten koneella ajamalla valtameriä ylitetä ilman erikoisjärjestelyjä.
Ja Atlantillakin jopa viikon pläkä ei ole mitenkään tavatonta. Sitten on se toinen vaihtoehto, se vähemmän mukava, purjeinkin vaarallinen, koneella toivoton.Jos tarkoitus on purjehtia, ei moottoriveneellä matkaaminen varmastikkaan ole tarkoituksenmukaista. Jos tarkoitus on vain päästä määränpäähän, ei vene yleensäkkään ole oikea kulkuneuvo.
On totta että purjeveneellä ei välttämättä valtameren ylitys edes onnistu pelkästään moottoriin luottaen sillä niitä ei ole tehty siihen tarkoitukseen, uppoamarunkoisellla moottoriveneellä valtameren onnistus sen sijaan onnistuu, se on moneen kertaan osoitettu.
Isollakin uppoamarunkoisella moottoriveneellä järkevä pitkän matkan nopeus jää 6 solmuun tai alle, ei siinä voi kovin kiire olla jos nopeus on alle 20km/h.
Ihmiset tekevät kummalisia asioita vailla rationaalista syytä, purjehtivat, ylittävät meriä veneellä, vaikka matkustaminen on useimmmiten täysin tarpeetonta.
- Anonyymi
Olen tehnyt tukkilautasta perämoottorilla varustetun purjelautan!
T. Saimaan seilaaja. - Anonyymi
Ei valtamerien ylitysongelma ratkea uppoumarunkoisilla moottoriveneillä, koska ne eivät ole riittävän merikelpoisia.
Norppa kympillä ei voi lähteä Atlanttia ylittämään.- Anonyymi
Kyllä ovat, norpasta en tiedä juuri alussa mainittiin 10 metrinen uppis "Ecerö" joka ylitti atlannin itä länsi suunassa ensimmäisenä moottoriveneenä 3700 nm...
Upikksen voi varustaa paravaneilla, niin vakautuu kummasti. - Anonyymi
Tai sitten ovat ja voi, mutta siihen tarvitaan Pekka Koskenkylä.
- Anonyymi
Miksi hattua ei saisi käyttää pottana?
- Anonyymi
Rannikoita pitkin etenemiseen moottorivene on ylivertaisen mukava ja nopea/helppo vaihtoehto verrattuna purjeveneen kuutta solmua koneella jyskyttämiseen.
Matka-aika on neljäsosa silloinkin, kun purjeveneellä on otolliset tuuliolosuhteet tai jos tyynen yllättäessä joutuu ajamaan koneella.
Jos lähtee veneellä Eurooppaan nähdäkseen paikkoja ja maisemia, moottorivene on huomattavasti fiksumpi vaihtoehto.
Sillä pääsee helposti myös joille ja kanavaverkostoihin.
Valtamerten ylitykset tietysti purjeveneellä.
Mutta rannikkosatamien koluaminen purkkarilla välit koneella ajaen...no, kuka mitenkin.- Anonyymi
Miksi ihmiset kuitenkin järjestään valitsevat purjeveneen? Mulla on ollut myös plaanaavia ja uppoumarunkoisia moottoriveneitä, enkä kyllä keksi yhtään syytä, miksi lähtisin sellaisella tuhansien meripeninkulmien matkalle. Plaanaavan veneen pitäisi olla uudehko, jotta siihen voisi luottaa, ja kelinkestävyyden takia väh. 14m pitkä. Jo kaksimetrinen aallokko on tosi vaativa alle 10-metrisessä plaanaavassa veneessä. Purjeveneessä siinä kelissä keitellään kahvit kajuutassa ja nukutaan. Se nostaa hinnan tosi kovaksi kun joka meripeninkulmakin maksaa jotain 8 euroa ja vene vähintään 500te. Mutta jos on varaa tuollaiseen veneeseen, niin mikäs siinä.
Uppoumarunkoisessa moottoriveneessä taas ei ole matkanteossa mitään etuja verrattuna samanmittaiseen tai -hintaiseen purjeveneeseen.
Ekblomin retken toistaminen 10-heppaiseen moottoriin luottaen on samaa sarjaa suorituksena kuin nämä soutajien Atlantin ylitykset. Yksittäistapauksia.
- Anonyymi
Nimetkää niitä moottoriveneitä, joilla olisi voinut mennä edes noihin Humun kokemiin keleihin. Paljonko on hinta?
Kaipaan nyt ihan nimiä ja hintoja valtamerikelpoisista moottoriveneistä.- Anonyymi
No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.
Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.
Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.
Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.
Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.
Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.
Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.
Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.
Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle....Kas kun kohteessa ei ole kaupunkia eikä ravintolaa eikä terassia eikä hotellia. Piloilla olisi jos joku sellaiset sinne rakentaisi.
Tuulee yli 10m/s niin Busterkuski unelmoi satamassa 28 solmun matkavauhdista 0,8l kulutumsella. Pääsee Busterilla vaikka Islantiin mutta ei se mitään herkkua ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.
Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.
Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.
Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.
Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle....Tämän täytyy olla vitsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun kohteessa ei ole kaupunkia eikä ravintolaa eikä terassia eikä hotellia. Piloilla olisi jos joku sellaiset sinne rakentaisi.
Tuulee yli 10m/s niin Busterkuski unelmoi satamassa 28 solmun matkavauhdista 0,8l kulutumsella. Pääsee Busterilla vaikka Islantiin mutta ei se mitään herkkua ole.Joskus 90-luvulla pari hurjaa suomalaista meni alumiinisella avoveneellä islantiin. Muistaakseni ei paljon paanissa ajettu kun aallokko kasvoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus 90-luvulla pari hurjaa suomalaista meni alumiinisella avoveneellä islantiin. Muistaakseni ei paljon paanissa ajettu kun aallokko kasvoi.
Joo, seitsenmetrisellä Fasterilla olivat liikenteessä vaikka baarilegendojen mukaan olivat BigBusterilla. Muistaakseni joku yritti myöhemmin temppua uudelleen Busterilla, mutta jäivät Norjan rannikolle pörräämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.
Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.
Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.
Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.
Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle....Minä ajelen välillä pulpettiveneillä, ja yhdelläkään sellaisella ei lähdetä perheen kanssa edes Ahvenanmerelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajelen välillä pulpettiveneillä, ja yhdelläkään sellaisella ei lähdetä perheen kanssa edes Ahvenanmerelle.
Miksi ei? Kelistä se on kiinni ja Ahvenanmeri on nopeasti ylitetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajelen välillä pulpettiveneillä, ja yhdelläkään sellaisella ei lähdetä perheen kanssa edes Ahvenanmerelle.
Käytiin perheen kanssa (4 hlöä) 4,1m Terhillä kohteessa 59°43.91' N 21°44.36' E. Ei ihan Ahvenanmeren laidalla, mutta yhtä hyvin olisi voinut olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei? Kelistä se on kiinni ja Ahvenanmeri on nopeasti ylitetty.
Jos on tuulta alle 6m/s. Käytännössä niitä ei siellä ole. Meni yksi tyyppi sup-laudallakin yli, mutta ne ei todellakaan edusta järkevää toimintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytiin perheen kanssa (4 hlöä) 4,1m Terhillä kohteessa 59°43.91' N 21°44.36' E. Ei ihan Ahvenanmeren laidalla, mutta yhtä hyvin olisi voinut olla.
Olisitko mennyt, jos olisi ollut 10m/s vastatuuli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisitko mennyt, jos olisi ollut 10m/s vastatuuli?
En tietenkään, mutta ei siitä ollut kyse. Moottoriveneilijä jää odottamaan nättiä keliä ja on silti nopeutensa turvin perillä samoihin aikoihin kuin tuulessa ja tuiskussa taistellut purjehtija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tietenkään, mutta ei siitä ollut kyse. Moottoriveneilijä jää odottamaan nättiä keliä ja on silti nopeutensa turvin perillä samoihin aikoihin kuin tuulessa ja tuiskussa taistellut purjehtija.
Miksi niitä ei kuitenkaan käytännössä paljoa näy esim. Ruotsin puolella Sulmesta tulleita? Väittäisin, että syynä on se, että moottoriveneellä matkanteko ei ole mukavaa. Vaikka olisi tyyntä, se on vain tylsää istua tuntikausia kuuntelemassa pärinää ja tuijottamassa plotteria. Alle 12m moottoriveneessä ei voi elää samalla lailla vapaasti kuin purjeveneessä. Moottoriveneessä tavoite on aina päästä sinne kohteeseen. Jos kohde on 100mpk:n päässä, sinne pääsee mukavammin ja halvemmin jotenkin muuten kuin omalla veneellä. Meillä on mökki 25mpk:n päässä, ja reissu sinne ja takaisin maksaa nykyisin 160 euroa 8-metrisellä moottoriveneellä. Purjeveneellä se maksaa 0-25 euroa.
- Anonyymi
BTW valtamerikelpoisissa matkamoottoriveneissä on lähes aina vain yksi päämoottori, varapropulsio on yleensä järjestetty toisella tavalla.
- Anonyymi
Valtameriliikenteessä olevissa rahtilaivoissakin on useimmiten vain yksi pääkone eikä varaoropulsiota ole järjestetty yleensä mitenkään.
- Anonyymi
Kerrotko jonkun esimerkin tällaisesta veneestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko jonkun esimerkin tällaisesta veneestä.
Yksimoottorisia siis lähes kaikki, Selene, Nordhawn, Diesel Duck ja FPB Dashev. Ennemmin voisi kysyä mitkä ovat kaksimoottoriseksi suunniteltu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksimoottorisia siis lähes kaikki, Selene, Nordhawn, Diesel Duck ja FPB Dashev. Ennemmin voisi kysyä mitkä ovat kaksimoottoriseksi suunniteltu.
Näyttää monissa olevan moottorien määrä valinnainen. En usko, että joku miljoonaluokan veneen valtameren ylitykseen ostava tyytyisi yhteen moottoriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näyttää monissa olevan moottorien määrä valinnainen. En usko, että joku miljoonaluokan veneen valtameren ylitykseen ostava tyytyisi yhteen moottoriin.
Toinen moottori on lähinnä turhaa painolastia ja rajoittaa toimintasädettä. Yksiakselinen on myös hyötysuhteeltaan parempi. Käytännössä kaksimoottorisilla ajetaan pitkät etapit toinen moottori sammutettuna, mutta kyllä se toinen potkuri siellä silti jarruttaa. Hidaskäyntisellä dieseleillä moottorivian mahdollisuus on lähes olematon. Sen sijaan huomio on tehokkaasti järjestetyssä polttoaineen suodatuksessa. Polttoaine tulee päivätankkiin suodattimen läpi ja päivätankin jälkeen on kahdennetut rinnakkaiset suodattimet joista toinen vain on käytössä kerrallaan. Näin suodattimen vaihto on kaikissa tilanteissa mahdollista. Sen epätodennäköisen tilanteen varaltaettä päämoootoriin tulisi vika mitä ei voi korjata on mahdollista tehdä varajärjestelyt, joko riittävät tukipurjeet tai mahdollisuus normaalisti sähköttuotantoa ja ilmastointia palvelevan apukoneen kytkemiseksi pääakseliin.
Niin onko laivoissa kahdet moottorit ja kuinka usein olet kuullut laivan joutuneen pulaan moottorivian vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen moottori on lähinnä turhaa painolastia ja rajoittaa toimintasädettä. Yksiakselinen on myös hyötysuhteeltaan parempi. Käytännössä kaksimoottorisilla ajetaan pitkät etapit toinen moottori sammutettuna, mutta kyllä se toinen potkuri siellä silti jarruttaa. Hidaskäyntisellä dieseleillä moottorivian mahdollisuus on lähes olematon. Sen sijaan huomio on tehokkaasti järjestetyssä polttoaineen suodatuksessa. Polttoaine tulee päivätankkiin suodattimen läpi ja päivätankin jälkeen on kahdennetut rinnakkaiset suodattimet joista toinen vain on käytössä kerrallaan. Näin suodattimen vaihto on kaikissa tilanteissa mahdollista. Sen epätodennäköisen tilanteen varaltaettä päämoootoriin tulisi vika mitä ei voi korjata on mahdollista tehdä varajärjestelyt, joko riittävät tukipurjeet tai mahdollisuus normaalisti sähköttuotantoa ja ilmastointia palvelevan apukoneen kytkemiseksi pääakseliin.
Niin onko laivoissa kahdet moottorit ja kuinka usein olet kuullut laivan joutuneen pulaan moottorivian vuoksi."Niin onko laivoissa kahdet moottorit ja kuinka usein olet kuullut laivan joutuneen pulaan moottorivian vuoksi."
Tässä eräs esimerkki
Koneisto 4 × Wärtsilä 8L50DF -dieselmoottoria (pääpolttoaine LNG)
Koneteho 30 400 (4 × 7,6 MW) kW
Akseliteho 2 × 10,5 MW
- Anonyymi
Omaa venettä saa käyttää vaikka kukkaruukkuna.
- Anonyymi
Jo 35 000 eur riittää ympärivuotiseen, sivistyneeseen asumiseen sopivaan reilu 30 -jalkaiseen purjeveneeseen.
Purjeveneen etu on se että sillä voi lähteä ulos heti myrän loputtua, vaikka swelli olisi vielä pahakin. Isopurje ykkösreiviin vakauttamaan kulkua moottorilla jos ei tuule. Uppoumarunkoisen moottoriveneen keli-ikkuna on huuomattavasti suppeampi juuri swellin takia ja matka-ajon suorite jää ehkä puoleen (moottori)purjehduksesta.
Ankkurissa eläminen on köliveneessä huomattavasti moottorivenettä tasaisempaa sekin.
Eräs varteenotettava vaihtoehto on jokin tukipurjeellinen vene kuten Albatross 321. Norpalla en lähtisi pois Itämereltä muualle kuin kanaville ja niiden kautta talvehtimaan Välimerelle.
Tällaisia ajatuksia nyt yli yhdeksän reissuvuoden jälkeen Välimereltä.
Ariel 336. - Anonyymi
Purjevene on kölinsä ansiosta huomattavan mukava myös moottoriajossa verrattuna uppoumarunkoisiin moottoriveneisiin jotka yleensä vatkaavat kerman voiksi jo pienestäkin aallosta. Jos on tarkoitus ajaa paljon moottorilla niin kannattaa kiinnittää huomio moottorin tehoon. Monissa purjeveneissä on vakiona aika pieni kone jolla kyllä selviää hyvissä olosuhteissa mutta kelin kovetessa matka ei juuri edisty jos on vastatuuli ja aallokkoa. Isompaa konetta voi myös käyttää matalammilla kierroksilla kevyemmissä keleissä jolloin kulutus voi olla jopa pienempää kuin alitehoisella koneella. Oikein mitoitettu kone myös kestää käyttöä paremmin.
- Anonyymi
Ehdottomasti 40-jalkaiseen kannattaa laittaa esimerkiksi MTU 600hv diesel.
- Anonyymi
Saitko suurtakin tyydytystä tuon kommentin kirjoittamisesta tänne?
- Anonyymi
Jos jotain veneistä ymmärrät tiettäisit että 60hv riittää yhtä hyvin.
- Anonyymi
Purjeveneessä sekin, että pääsee helposti syväsatamaan, mutta ei moneenkaan retkikohteeseen.
- Anonyymi
Purjeveneellä uskaltaa koluta luonnonsatamia kun köli suojaa potkuria ja peräsintä, ja vaikka potkuri jotenkin osuisikin kiveen niin purjeilla pääsee kotiin.
- Anonyymi
Valtameriä on ylitelty ihan Marino Mustangillakin. JA, taitaa Saario olla siellä liikkeellä nytkin, soutuveneellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279