Miksi purjevenettä ei saisi käyttää moottoriveneenä?

Anonyymi-ap

Tähän mennessä Humu vaikuttaa ajaneen valtavan paljon enemmän moottorilla kuin purjeilla. Onko tässä jokin ongelma?

Purjevene on merikelpoinen ja vakaa ja moottoririkon sattuessa purjeilla pääsee hädästä pois.

Jos haluaisi ostaa moottoriveneen samoilla valtameriominaisuuksilla ja samalla luotettavuudella (kaksi moottoria), niin melkoisen pinon joutuisi kasaamaan rahaa pöytään.

Purjevene on ylivoimaisesti halvin ratkaisu isoille vesille, vaikka sillä ajaisi moottorilla.

55

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sulle se nöyttää oleva ongelma, kun tyhmiä joriset. Ensimäinen moottoriveneilijä Uno Ahvenanmaalta putputti 10 metrisellä suippoperä puuveneelä sius moottoriveneelö atlannin yli, ei siinä pinkkaa tarvittu, taitoa ja uskallusta kyllä.

      the first motorboat crossing from east to west against the prevailing winds and currents was made in a 31-foot boat named Eckero. There were no heroics or publicity on this one; the skipper, Uno Ekblom, could not get a U.S. visa and therefore couldn’t buy a steamship ticket, so he decided to make the crossing in his motorboat with two crew. The Eckero was fitted with a single-cylinder, 10-hp diesel, and she arrived in New York after the 34-day, 3,750-mile voyage, stopping at the Azores and Bermuda to refuel.

      • Anonyymi

        Unon vene oli valtavan kallis verrattuna senaikaisiin purjeveneisiin, kuten edellä sanottiin.


    • Anonyymi

      Ajakoot koneella kuka haluaa. Purjehdus on liikkumista tuulen voimalla ja rannikkopurjehduksessa ehkä sopivan sääikkunan odotteluakin.

      Koneella voi kukin jyystää niin paljon kuin huvittaa.

      Veneilkööt kukin minun puolestani vaikka pesuvadilla, mulle ei kuulu.
      Mitään purjehtimista koneajo ei kuitenkaan ole.

      Jos purjehtimaan lähtee monelle idea purjeveneen hankintaan on nimenomaan mahdollisuus liikkua pääosin purjein.

      Onhan niitä olemassa vaikka minkälaisia isoja moottoriveneitä matkakäyttöön, jos purjeet koetaan riesaksi.
      Ja huomattavasti asuttavampia kuin normaali 30-40 -jalkainen purjevene.

      Purjeveneen osto pääasiassa koneajoa varten on valinta.
      Itse en moista valintaa tekisi.
      Hitaita moottoriveneitä saa halvemmallakin.

      • Anonyymi

        Normaali purjevene on melko epämukava koneajossa jos on keliä.


      • Anonyymi

        Näinpä. Jos haluaisin ajaa koneella, ihan varmasti vaihtaisin moottoriveneeseen. Purjeveneessä on jouduttu tekemään niin paljon kompromisseja purjehduksen sujumisen mahdollistamiseksi, alkaen ihan siitä, että kaikki sisätilat ovat "kellarissa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaali purjevene on melko epämukava koneajossa jos on keliä.

        Normaali purjevene on aivan toimiva moottoriajossa ja kun sinne vetää hieman purjetta ylös, niin se on paras kovassakin aallokossa.
        Purjeita ei saa olla paljoa ja purje pitää saada tiukaksi, ettei tule kovaa paukutusta.
        Suorassa myötätuulessa kannattaa hieman leikata tuulta, niin meno on tasaista ja hiljaista.
        Päiväkolmio täytyy muistaa nostaa paikoileen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaali purjevene on melko epämukava koneajossa jos on keliä.

        Ei kuitenkaan lähellekään niin epämukava kuin plaanaava moottorivene.


      • Anonyymi

        Mulla on ollut myös fiskaripaatti, ja kyllähän se vituttaa ajaa moottorilla sivumyötäiseen 5 solmua vaikka pari tuntia. Purje on paljon kivempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä. Jos haluaisin ajaa koneella, ihan varmasti vaihtaisin moottoriveneeseen. Purjeveneessä on jouduttu tekemään niin paljon kompromisseja purjehduksen sujumisen mahdollistamiseksi, alkaen ihan siitä, että kaikki sisätilat ovat "kellarissa".

        Purjeveneessä on valtavia etuja hitaaseen moottoriveneeseen isommassa aallokossa. Se ei esim. rullaa ja hakkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä. Jos haluaisin ajaa koneella, ihan varmasti vaihtaisin moottoriveneeseen. Purjeveneessä on jouduttu tekemään niin paljon kompromisseja purjehduksen sujumisen mahdollistamiseksi, alkaen ihan siitä, että kaikki sisätilat ovat "kellarissa".

        Purjeveneessä on valtavia mukavuusetuja hitaaseen moottoriveneeseen isommassa aallokossa. Se ei esim. rullaa ja hakkaa. Olet ehkä pannut merkille, ettei ihmiset normaalisti ylitä Ahvenanmertakaan moottoriveneillä, joiden pituus on välillä 0-10 metriä. Mitä ulommas menee, sitä vähemmän on moottoriveneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaali purjevene on aivan toimiva moottoriajossa ja kun sinne vetää hieman purjetta ylös, niin se on paras kovassakin aallokossa.
        Purjeita ei saa olla paljoa ja purje pitää saada tiukaksi, ettei tule kovaa paukutusta.
        Suorassa myötätuulessa kannattaa hieman leikata tuulta, niin meno on tasaista ja hiljaista.
        Päiväkolmio täytyy muistaa nostaa paikoileen.

        No miksi ei sitten laita vielä vähän enemmän pirjetta ja purjehdi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeveneessä on valtavia mukavuusetuja hitaaseen moottoriveneeseen isommassa aallokossa. Se ei esim. rullaa ja hakkaa. Olet ehkä pannut merkille, ettei ihmiset normaalisti ylitä Ahvenanmertakaan moottoriveneillä, joiden pituus on välillä 0-10 metriä. Mitä ulommas menee, sitä vähemmän on moottoriveneitä.

        En ole, kuka päivystää Ahvenanmerellä.

        Yleensä ylittäessä joka vuosi kahdesti jorpakon, en näe yleensä muita huvialuksia ja moottoriveneet ei muutenkaan huomaa vs valkoinen korkea purje.

        Olen usein ylittänyt Ahvenanmeren kelin ollessa mille tahansa veneelle sopiva, tosin olen ylittänyt sen kelin ollessa sopimattoman itselleni, muttei veneelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi ei sitten laita vielä vähän enemmän pirjetta ja purjehdi?

        Tässähän oli puhe moottorilla ajamisesta.
        Kun tuulen nopeus putoaa alle 4 kts, ja läsnä on aallokkoa tai maininkia, niin normaali purjevarustus aiheuttaa kovaa pauketta.
        Sen takia moottoroidessa halutaan käyttää vain sopivaa tukipurjetta, joka tasaa heilhteluja ja saa menon tasaisemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän oli puhe moottorilla ajamisesta.
        Kun tuulen nopeus putoaa alle 4 kts, ja läsnä on aallokkoa tai maininkia, niin normaali purjevarustus aiheuttaa kovaa pauketta.
        Sen takia moottoroidessa halutaan käyttää vain sopivaa tukipurjetta, joka tasaa heilhteluja ja saa menon tasaisemmaksi.

        Mainitsemistasi olosuhteista ei ollut puhetta.


    • Anonyymi

      Miten rakennat merikelpoisen 30-jalkaisen moottoriveneen?

      On paljon noin 30-jalkaisia purjeveneitä, joilla voi varsin huoletta lähteä ylittämään valtamerta, kunhan vähän miettii reittiä ja ajankohtaa.

      Mutta kuinka paljon on vastaavia 30-jalkaisia moottoriveneitä?

      • Anonyymi

        Moottorikatti on erittäin merikelpoinen.
        Jopa 30-jalkaisena.
        Atlantin yli sillä ei ilman purjeita kuitenkaan ole mitään asiaa.


    • Anonyymi

      Ongelma taitaa olla ennemminkin siinä että uppoamarunkoisia moottoriveneitä ei olikein jostain syystä ole tarjolla, jos halutaan uutta ostetaan sitten purjevene. Moottoripurretkin ovat kandonneet koska koko venetyypin idea väärinymärrettiin ja niistä yritettiin tehdä enemminkkin purjeveneitä kuin purjeilla varustgettuja moottoriveneitä.

      • Anonyymi

        Eipä nuo valtamerille Suomesta lähtijä uusilla veneillä tuolla näytä olevan.

        Vanhaa kalustoa järjestään.
        Sinänsä jos ei kestä tuulettomuutta tai aikataulut on rakennettu siten, että on "pakko" ajaa koneella ehtiäkseen johonkin tietyllä kellonlyömällä, on ajateltu koko venematkailu aika erikoisella tavalla.

        Jos on kiire, maakulkuneuvot kuten auto tai juna tai sitten ihan lentämällä pääsee etenemään konevoimalla nopeasti paikasta toiseen. Veneen voi lähettää etukäteen maarahtina tai miehistöllä määräpaikkaan.

        Jos purjehdus tai pläkä tuottaa vaikeuksia ja kärsimystä, kannattaa tietysti ajatella koko homman mielekkyyttä ylipäätään. Myös määräpaikan vesialueelta voi ostaa veneen joutumatta itse kärsimään tyynestä tai myrskystä.

        Purjeveneellä ei muuten koneella ajamalla valtameriä ylitetä ilman erikoisjärjestelyjä.

        Ja Atlantillakin jopa viikon pläkä ei ole mitenkään tavatonta. Sitten on se toinen vaihtoehto, se vähemmän mukava, purjeinkin vaarallinen, koneella toivoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä nuo valtamerille Suomesta lähtijä uusilla veneillä tuolla näytä olevan.

        Vanhaa kalustoa järjestään.
        Sinänsä jos ei kestä tuulettomuutta tai aikataulut on rakennettu siten, että on "pakko" ajaa koneella ehtiäkseen johonkin tietyllä kellonlyömällä, on ajateltu koko venematkailu aika erikoisella tavalla.

        Jos on kiire, maakulkuneuvot kuten auto tai juna tai sitten ihan lentämällä pääsee etenemään konevoimalla nopeasti paikasta toiseen. Veneen voi lähettää etukäteen maarahtina tai miehistöllä määräpaikkaan.

        Jos purjehdus tai pläkä tuottaa vaikeuksia ja kärsimystä, kannattaa tietysti ajatella koko homman mielekkyyttä ylipäätään. Myös määräpaikan vesialueelta voi ostaa veneen joutumatta itse kärsimään tyynestä tai myrskystä.

        Purjeveneellä ei muuten koneella ajamalla valtameriä ylitetä ilman erikoisjärjestelyjä.

        Ja Atlantillakin jopa viikon pläkä ei ole mitenkään tavatonta. Sitten on se toinen vaihtoehto, se vähemmän mukava, purjeinkin vaarallinen, koneella toivoton.

        Jos tarkoitus on purjehtia, ei moottoriveneellä matkaaminen varmastikkaan ole tarkoituksenmukaista. Jos tarkoitus on vain päästä määränpäähän, ei vene yleensäkkään ole oikea kulkuneuvo.
        On totta että purjeveneellä ei välttämättä valtameren ylitys edes onnistu pelkästään moottoriin luottaen sillä niitä ei ole tehty siihen tarkoitukseen, uppoamarunkoisellla moottoriveneellä valtameren onnistus sen sijaan onnistuu, se on moneen kertaan osoitettu.
        Isollakin uppoamarunkoisella moottoriveneellä järkevä pitkän matkan nopeus jää 6 solmuun tai alle, ei siinä voi kovin kiire olla jos nopeus on alle 20km/h.
        Ihmiset tekevät kummalisia asioita vailla rationaalista syytä, purjehtivat, ylittävät meriä veneellä, vaikka matkustaminen on useimmmiten täysin tarpeetonta.


    • Anonyymi

      Olen tehnyt tukkilautasta perämoottorilla varustetun purjelautan!
      T. Saimaan seilaaja.

    • Anonyymi

      Ei valtamerien ylitysongelma ratkea uppoumarunkoisilla moottoriveneillä, koska ne eivät ole riittävän merikelpoisia.

      Norppa kympillä ei voi lähteä Atlanttia ylittämään.

      • Anonyymi

        Kyllä ovat, norpasta en tiedä juuri alussa mainittiin 10 metrinen uppis "Ecerö" joka ylitti atlannin itä länsi suunassa ensimmäisenä moottoriveneenä 3700 nm...

        Upikksen voi varustaa paravaneilla, niin vakautuu kummasti.


      • Anonyymi

        Tai sitten ovat ja voi, mutta siihen tarvitaan Pekka Koskenkylä.


    • Anonyymi

      Miksi hattua ei saisi käyttää pottana?

    • Anonyymi

      Rannikoita pitkin etenemiseen moottorivene on ylivertaisen mukava ja nopea/helppo vaihtoehto verrattuna purjeveneen kuutta solmua koneella jyskyttämiseen.

      Matka-aika on neljäsosa silloinkin, kun purjeveneellä on otolliset tuuliolosuhteet tai jos tyynen yllättäessä joutuu ajamaan koneella.
      Jos lähtee veneellä Eurooppaan nähdäkseen paikkoja ja maisemia, moottorivene on huomattavasti fiksumpi vaihtoehto.

      Sillä pääsee helposti myös joille ja kanavaverkostoihin.
      Valtamerten ylitykset tietysti purjeveneellä.
      Mutta rannikkosatamien koluaminen purkkarilla välit koneella ajaen...no, kuka mitenkin.

      • Anonyymi

        Miksi ihmiset kuitenkin järjestään valitsevat purjeveneen? Mulla on ollut myös plaanaavia ja uppoumarunkoisia moottoriveneitä, enkä kyllä keksi yhtään syytä, miksi lähtisin sellaisella tuhansien meripeninkulmien matkalle. Plaanaavan veneen pitäisi olla uudehko, jotta siihen voisi luottaa, ja kelinkestävyyden takia väh. 14m pitkä. Jo kaksimetrinen aallokko on tosi vaativa alle 10-metrisessä plaanaavassa veneessä. Purjeveneessä siinä kelissä keitellään kahvit kajuutassa ja nukutaan. Se nostaa hinnan tosi kovaksi kun joka meripeninkulmakin maksaa jotain 8 euroa ja vene vähintään 500te. Mutta jos on varaa tuollaiseen veneeseen, niin mikäs siinä.

        Uppoumarunkoisessa moottoriveneessä taas ei ole matkanteossa mitään etuja verrattuna samanmittaiseen tai -hintaiseen purjeveneeseen.
        Ekblomin retken toistaminen 10-heppaiseen moottoriin luottaen on samaa sarjaa suorituksena kuin nämä soutajien Atlantin ylitykset. Yksittäistapauksia.


    • Anonyymi

      Nimetkää niitä moottoriveneitä, joilla olisi voinut mennä edes noihin Humun kokemiin keleihin. Paljonko on hinta?

      Kaipaan nyt ihan nimiä ja hintoja valtamerikelpoisista moottoriveneistä.

      • Anonyymi

        No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.

        Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
        Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.

        Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.

        Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
        Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.

        Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.

        Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
        Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.

        Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.

        Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
        Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.

        Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle....

        Kas kun kohteessa ei ole kaupunkia eikä ravintolaa eikä terassia eikä hotellia. Piloilla olisi jos joku sellaiset sinne rakentaisi.

        Tuulee yli 10m/s niin Busterkuski unelmoi satamassa 28 solmun matkavauhdista 0,8l kulutumsella. Pääsee Busterilla vaikka Islantiin mutta ei se mitään herkkua ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.

        Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
        Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.

        Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.

        Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
        Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.

        Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle....

        Tämän täytyy olla vitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun kohteessa ei ole kaupunkia eikä ravintolaa eikä terassia eikä hotellia. Piloilla olisi jos joku sellaiset sinne rakentaisi.

        Tuulee yli 10m/s niin Busterkuski unelmoi satamassa 28 solmun matkavauhdista 0,8l kulutumsella. Pääsee Busterilla vaikka Islantiin mutta ei se mitään herkkua ole.

        Joskus 90-luvulla pari hurjaa suomalaista meni alumiinisella avoveneellä islantiin. Muistaakseni ei paljon paanissa ajettu kun aallokko kasvoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 90-luvulla pari hurjaa suomalaista meni alumiinisella avoveneellä islantiin. Muistaakseni ei paljon paanissa ajettu kun aallokko kasvoi.

        Joo, seitsenmetrisellä Fasterilla olivat liikenteessä vaikka baarilegendojen mukaan olivat BigBusterilla. Muistaakseni joku yritti myöhemmin temppua uudelleen Busterilla, mutta jäivät Norjan rannikolle pörräämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan Buster XXL 150hv Yamahalla on täysin riittävä. Käytetyn saa 30-35 tonnilla, hyvän.

        Huippunopeus siellä 43-45 solmun paikkeilla, matkavauhti 28-35. Kulutus 0,8 l/mpk eli ei paha.
        Joo vie enemmän kuin purjevene mutta helvetti soikoon tuollaisella ajaa kolmessa tunnissa yli 100 mailin päähän - kun sillä purkkarilla tekee tiukkaa sata mailia vuorokaudessa, koneella tai purjein.

        Ja kyllä se purjevenekin 100 mi matkalla jo sitä dieseliä ehtii imeksiä. Sitten olet keskellä yötä tuntemattomassa satamassa pimeässä ja aamusta pitäisi taas aikaisin lähteä, että "ehtii" seuraavaan paikkaan. Ja taas ollaan 10-16 tuntia merellä jyskyttäen sitä kuutta-seitsemää solmua koneella tai hyvässä lykyssä purjein.

        Sitten syödään kenttäruokailussa keikkuvassa veneessä ja yritetään hiki otsalla väistellä isoja laivoja.
        Buster-kuski on samaan aikaan ehtinyt koluta tunteja kaupungilla, syödä lounaan ja illallisen, istua terassilla pari tuntia ja voi painua rantahotellin suihkun kautta sänkyyn.

        Aamupäivällä joskus 10-12 maissa voi sitten könytä veneelle, ajaa sen kolme tuntia ja olla taas seuraavassa paikassa - kun purjeveneilijä on edennyt vaivaiset 20 mailia lähdettyään aamukuudelta koneella liikkeelle....

        Minä ajelen välillä pulpettiveneillä, ja yhdelläkään sellaisella ei lähdetä perheen kanssa edes Ahvenanmerelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajelen välillä pulpettiveneillä, ja yhdelläkään sellaisella ei lähdetä perheen kanssa edes Ahvenanmerelle.

        Miksi ei? Kelistä se on kiinni ja Ahvenanmeri on nopeasti ylitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajelen välillä pulpettiveneillä, ja yhdelläkään sellaisella ei lähdetä perheen kanssa edes Ahvenanmerelle.

        Käytiin perheen kanssa (4 hlöä) 4,1m Terhillä kohteessa 59°43.91' N 21°44.36' E. Ei ihan Ahvenanmeren laidalla, mutta yhtä hyvin olisi voinut olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei? Kelistä se on kiinni ja Ahvenanmeri on nopeasti ylitetty.

        Jos on tuulta alle 6m/s. Käytännössä niitä ei siellä ole. Meni yksi tyyppi sup-laudallakin yli, mutta ne ei todellakaan edusta järkevää toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytiin perheen kanssa (4 hlöä) 4,1m Terhillä kohteessa 59°43.91' N 21°44.36' E. Ei ihan Ahvenanmeren laidalla, mutta yhtä hyvin olisi voinut olla.

        Olisitko mennyt, jos olisi ollut 10m/s vastatuuli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisitko mennyt, jos olisi ollut 10m/s vastatuuli?

        En tietenkään, mutta ei siitä ollut kyse. Moottoriveneilijä jää odottamaan nättiä keliä ja on silti nopeutensa turvin perillä samoihin aikoihin kuin tuulessa ja tuiskussa taistellut purjehtija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tietenkään, mutta ei siitä ollut kyse. Moottoriveneilijä jää odottamaan nättiä keliä ja on silti nopeutensa turvin perillä samoihin aikoihin kuin tuulessa ja tuiskussa taistellut purjehtija.

        Miksi niitä ei kuitenkaan käytännössä paljoa näy esim. Ruotsin puolella Sulmesta tulleita? Väittäisin, että syynä on se, että moottoriveneellä matkanteko ei ole mukavaa. Vaikka olisi tyyntä, se on vain tylsää istua tuntikausia kuuntelemassa pärinää ja tuijottamassa plotteria. Alle 12m moottoriveneessä ei voi elää samalla lailla vapaasti kuin purjeveneessä. Moottoriveneessä tavoite on aina päästä sinne kohteeseen. Jos kohde on 100mpk:n päässä, sinne pääsee mukavammin ja halvemmin jotenkin muuten kuin omalla veneellä. Meillä on mökki 25mpk:n päässä, ja reissu sinne ja takaisin maksaa nykyisin 160 euroa 8-metrisellä moottoriveneellä. Purjeveneellä se maksaa 0-25 euroa.


    • Anonyymi

      BTW valtamerikelpoisissa matkamoottoriveneissä on lähes aina vain yksi päämoottori, varapropulsio on yleensä järjestetty toisella tavalla.

      • Anonyymi

        Valtameriliikenteessä olevissa rahtilaivoissakin on useimmiten vain yksi pääkone eikä varaoropulsiota ole järjestetty yleensä mitenkään.


      • Anonyymi

        Kerrotko jonkun esimerkin tällaisesta veneestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko jonkun esimerkin tällaisesta veneestä.

        Yksimoottorisia siis lähes kaikki, Selene, Nordhawn, Diesel Duck ja FPB Dashev. Ennemmin voisi kysyä mitkä ovat kaksimoottoriseksi suunniteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksimoottorisia siis lähes kaikki, Selene, Nordhawn, Diesel Duck ja FPB Dashev. Ennemmin voisi kysyä mitkä ovat kaksimoottoriseksi suunniteltu.

        Näyttää monissa olevan moottorien määrä valinnainen. En usko, että joku miljoonaluokan veneen valtameren ylitykseen ostava tyytyisi yhteen moottoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää monissa olevan moottorien määrä valinnainen. En usko, että joku miljoonaluokan veneen valtameren ylitykseen ostava tyytyisi yhteen moottoriin.

        Toinen moottori on lähinnä turhaa painolastia ja rajoittaa toimintasädettä. Yksiakselinen on myös hyötysuhteeltaan parempi. Käytännössä kaksimoottorisilla ajetaan pitkät etapit toinen moottori sammutettuna, mutta kyllä se toinen potkuri siellä silti jarruttaa. Hidaskäyntisellä dieseleillä moottorivian mahdollisuus on lähes olematon. Sen sijaan huomio on tehokkaasti järjestetyssä polttoaineen suodatuksessa. Polttoaine tulee päivätankkiin suodattimen läpi ja päivätankin jälkeen on kahdennetut rinnakkaiset suodattimet joista toinen vain on käytössä kerrallaan. Näin suodattimen vaihto on kaikissa tilanteissa mahdollista. Sen epätodennäköisen tilanteen varaltaettä päämoootoriin tulisi vika mitä ei voi korjata on mahdollista tehdä varajärjestelyt, joko riittävät tukipurjeet tai mahdollisuus normaalisti sähköttuotantoa ja ilmastointia palvelevan apukoneen kytkemiseksi pääakseliin.
        Niin onko laivoissa kahdet moottorit ja kuinka usein olet kuullut laivan joutuneen pulaan moottorivian vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen moottori on lähinnä turhaa painolastia ja rajoittaa toimintasädettä. Yksiakselinen on myös hyötysuhteeltaan parempi. Käytännössä kaksimoottorisilla ajetaan pitkät etapit toinen moottori sammutettuna, mutta kyllä se toinen potkuri siellä silti jarruttaa. Hidaskäyntisellä dieseleillä moottorivian mahdollisuus on lähes olematon. Sen sijaan huomio on tehokkaasti järjestetyssä polttoaineen suodatuksessa. Polttoaine tulee päivätankkiin suodattimen läpi ja päivätankin jälkeen on kahdennetut rinnakkaiset suodattimet joista toinen vain on käytössä kerrallaan. Näin suodattimen vaihto on kaikissa tilanteissa mahdollista. Sen epätodennäköisen tilanteen varaltaettä päämoootoriin tulisi vika mitä ei voi korjata on mahdollista tehdä varajärjestelyt, joko riittävät tukipurjeet tai mahdollisuus normaalisti sähköttuotantoa ja ilmastointia palvelevan apukoneen kytkemiseksi pääakseliin.
        Niin onko laivoissa kahdet moottorit ja kuinka usein olet kuullut laivan joutuneen pulaan moottorivian vuoksi.

        "Niin onko laivoissa kahdet moottorit ja kuinka usein olet kuullut laivan joutuneen pulaan moottorivian vuoksi."

        Tässä eräs esimerkki
        Koneisto 4 × Wärtsilä 8L50DF -dieselmoottoria (pääpolttoaine LNG)
        Koneteho 30 400 (4 × 7,6 MW) kW
        Akseliteho 2 × 10,5 MW


    • Anonyymi

      Omaa venettä saa käyttää vaikka kukkaruukkuna.

    • Anonyymi

      Jo 35 000 eur riittää ympärivuotiseen, sivistyneeseen asumiseen sopivaan reilu 30 -jalkaiseen purjeveneeseen.
      Purjeveneen etu on se että sillä voi lähteä ulos heti myrän loputtua, vaikka swelli olisi vielä pahakin. Isopurje ykkösreiviin vakauttamaan kulkua moottorilla jos ei tuule. Uppoumarunkoisen moottoriveneen keli-ikkuna on huuomattavasti suppeampi juuri swellin takia ja matka-ajon suorite jää ehkä puoleen (moottori)purjehduksesta.
      Ankkurissa eläminen on köliveneessä huomattavasti moottorivenettä tasaisempaa sekin.
      Eräs varteenotettava vaihtoehto on jokin tukipurjeellinen vene kuten Albatross 321. Norpalla en lähtisi pois Itämereltä muualle kuin kanaville ja niiden kautta talvehtimaan Välimerelle.
      Tällaisia ajatuksia nyt yli yhdeksän reissuvuoden jälkeen Välimereltä.
      Ariel 336.

    • Anonyymi

      Purjevene on kölinsä ansiosta huomattavan mukava myös moottoriajossa verrattuna uppoumarunkoisiin moottoriveneisiin jotka yleensä vatkaavat kerman voiksi jo pienestäkin aallosta. Jos on tarkoitus ajaa paljon moottorilla niin kannattaa kiinnittää huomio moottorin tehoon. Monissa purjeveneissä on vakiona aika pieni kone jolla kyllä selviää hyvissä olosuhteissa mutta kelin kovetessa matka ei juuri edisty jos on vastatuuli ja aallokkoa. Isompaa konetta voi myös käyttää matalammilla kierroksilla kevyemmissä keleissä jolloin kulutus voi olla jopa pienempää kuin alitehoisella koneella. Oikein mitoitettu kone myös kestää käyttöä paremmin.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti 40-jalkaiseen kannattaa laittaa esimerkiksi MTU 600hv diesel.

      • Anonyymi

        Saitko suurtakin tyydytystä tuon kommentin kirjoittamisesta tänne?


      • Anonyymi

        Jos jotain veneistä ymmärrät tiettäisit että 60hv riittää yhtä hyvin.


    • Anonyymi

      Purjeveneessä sekin, että pääsee helposti syväsatamaan, mutta ei moneenkaan retkikohteeseen.

      • Anonyymi

        Purjeveneellä uskaltaa koluta luonnonsatamia kun köli suojaa potkuria ja peräsintä, ja vaikka potkuri jotenkin osuisikin kiveen niin purjeilla pääsee kotiin.


    • Anonyymi

      Valtameriä on ylitelty ihan Marino Mustangillakin. JA, taitaa Saario olla siellä liikkeellä nytkin, soutuveneellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe