Oliko Mozart tosiuskovainen?

Anonyymi-ap

Vaikka Hildesheimerin mukaan "Mozart oli pinnallisesti ja etenkin taannehtivasti katsoen "katolinen ilmiö"", joka "kasvoi seudulla, jolla usko hallitsi elämää ja muodosti äänen elämän partituurissa" jne., Mozart ei liene juuri ollut kiinnostunut kirkosta instituutiona, eikä mieltänyt kirkkoa niinkään miksikään pyhäksi paikaksi, kuin paikaksi, jossa oli urut, sillä kirkosta instituutiona ei hänen lähipiirissään juuri puhuttu, eikä hän juuri käynyt kirkossa enää Wieniin aikoinaan muuta kuin jonkun liturgisen teoksen esityttääkseen, sanoo Hildesheimer.

Messu oli Mozartille Salzburgissakin toimitus, joka oli saatava pois päiväjärjestyksestä, jotta hän saattoi lähteä korttia pelaamaan ja sisarensa hartauskirjaan hän kirjoiti, että "älkää sentään olko liian harras". Papeista ja padreista hänen lähipiirissään käytettiin satiirista kieltä,

Hildesheimerin mukaan Mozart oli kuitenkin uskovainen siinä mielessä, että hänen ajatusmaailmassaan ei tapahtunut kriittistä välien selvittelyä jumalan kanssa epäilyksistä tai peräti kieltämisestä puhumattakaan, eikä hän ateisteja tuntenut ja hurskastelijoitakin vain vähän.

Kuitenkin hän saattoi kirjeissään turvautua yleisesti rakentavaksi katsottuun käsitteistöön Oh Dio tokaisuineen, tai sanoa, että kyseessä oli jumalan tahto päästäkseen eroon kiperästä tilanteesta, jolla ei Hildesheimerin mukaan ole kuitenkaan useinkaan mitään tekemistä jumalan kanssa..

Sitäkin enemmän sen vuoksi ihmetyttää se, että Mozart piti Pariisin sinfoniaansa jumalan kunniaksi sävellettynä teoksena, kuten ilmeisesti kaikkea musiikkia.

Hildesheimer muistaakseni pohtii kirjassaan sitä, oliko Mozart kenties tosiuskovainen ja päätyy tulokseen, että paljon monimutkaisempi kysymys kun tuollaista yksinkertaista vastausta edellyttävä omantunnon kysymys tjs.

Sen johdosta, ettei Mozart katolisena ilmeisesti saanut viimeistä voitelua ja sakramentteja, koska pappi ei joko hitauttaan tai laiskuuttaan halunnut lähteä yöllä matkaan, Mozartin kälyn Sophien saamatta tarpeeksi vauhtia "sellaiseen hengelliseen petoon", on eräs musiikkitieteilijä Annette Kolbe jotensakin muotoillut, että "Mozart , syvästi uskonnollinen, kuten kaikki germaaniset taiteilijat, ei tarvinnut kristinuskon surkeaa lohdutusta". Eräs tieteilijä taas, että "niin menehtyi katolisuuden ylpeys."

9

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistin väärin, sillä se oli Arthur Schurig, joka sanoi tuon viimeistä edellisen lauseen.

    • Mozart kuului katoliseen kirkkoon niin kuin monet itävaltalaiset kuuluivat ja kuuluvat yhä. Hän kävi kyllä messussa, mutta ei hän kuitenkaan tainnut olla mitenkään harras uskovainen. Ehkä kirkossa käynti oli hänelle enemmänkin tapa, koska tuohon aikaan 1700-luvulla monilla oli tapana käydä kirkossa esim. sunnuntaisin ja juhlapyhinä oli harras uskovainen tai ei.

      Monet Mozartin teoksista olivat tilausteoksia niin kuin monella muullakin säveltäjällä eikä niiden pohjalta voi kunnolla päätellä oliko hän uskovainen. Aikoinaan mun yks Mozart-suosikeista oli "Requiem", mutta en mää sitä kuunnellessa ajatellut uskoiko Mozart Jumalaan vai ei. Se oli vain musta hieno teos niin kuin on vieläkin.

      • Anonyymi

        Kieltämättä sielunmessukin on basettitorvien luomassa suggestiivisessa tunnelmassaankin omalla kiehtovalla tavallaan vaikuttava ja dramaattinenkin teos, myös syviin ja jyrkkiin harmonisiin kuiluihin laskeutuvassa oppineessa kaksoisfuugassaan, joistakin temaattisista lainoistaan huolimatta Händeliltä ja säveltäjän oman litanian Panis Vivus osasta Tuba Mirum osaan, vaikken itse pitäisi Sielunmessua enää säveltäjänsä nerokkaimpiin ja musiikkinsa vakavasta luonteesta huolimatta emotionaalisen syvyysperspektiivin puolesta kaikkein syvällisimpiin kirkkomusiikkiteoksiin kuuluvaksi, vaan teoksessa kuuluu, niiltä osin kuin Mozart sai sitä valmiiksi ennen Süssmayerin täydennystyötä, tietynlainen luomisvoiman hiipumisen tuottama musiikillisen yksinkertaistumisen ja emotionaalisen köyhtymisen tunne ja Mozartille tunnusomaisen tavoittamattomuuden tunnun ja klassisen objektiivisuuden ideaalin latistuminen sentimentaalisuuden ja subjektiivisuuden hyväksi, täyttämättä enää suuren taiteen kriteereitä yhtä suvereenisti kuin esim. vielä c mollimessu, kruunajaismessu ja vesperit ja ehkä viimeiset litaniat etc. joissa tuo Mozartin musiikille ominainen kirkkaus ja kirkastumisen tunne valon ja rakkauden atmosfäärissään vielä vallitsee.

        Hildesheimerin mukaan Mozart todella uskoi jumalaan auktoriteettina ja ihmiskohtaloiden ohjaajana ja Mozartin kirjeistä voimme lukea kun Mozart jopa rukoili jumalaa konserttinsa onnistumisen puolesta.

        Hildesheimer muistaakseni sanoo myös, että Mozartin kirkkomusiikki ei anna vastausta hänen uskostaan.

        Mozartin messut, vaikkei Hildesheimer mielläkään Mozartin musiikkia milloinkaan luonteeltaan hartaaksi, saattavat herättää kuulijoissaan hartaan mielentilan, sillä sehän oli niiden tietoinen tavoite.

        Mukana soi usein myös musiikkidramaatikon halu säveltää ooppera.

        "Hartaus on elämyksellinen kokemus, säveltäjän tarkoittama tulos, säveltäjän aikaansaama mielentila, joka ei kuitenkaan ole sama kuin säveltäjän mielentila luovan ajatusprosessin aikana. Halu saada aikaan tällainen harras tunnelma edellyttää asian objektiivista hallintaa vaan ei omaa tempautumista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kieltämättä sielunmessukin on basettitorvien luomassa suggestiivisessa tunnelmassaankin omalla kiehtovalla tavallaan vaikuttava ja dramaattinenkin teos, myös syviin ja jyrkkiin harmonisiin kuiluihin laskeutuvassa oppineessa kaksoisfuugassaan, joistakin temaattisista lainoistaan huolimatta Händeliltä ja säveltäjän oman litanian Panis Vivus osasta Tuba Mirum osaan, vaikken itse pitäisi Sielunmessua enää säveltäjänsä nerokkaimpiin ja musiikkinsa vakavasta luonteesta huolimatta emotionaalisen syvyysperspektiivin puolesta kaikkein syvällisimpiin kirkkomusiikkiteoksiin kuuluvaksi, vaan teoksessa kuuluu, niiltä osin kuin Mozart sai sitä valmiiksi ennen Süssmayerin täydennystyötä, tietynlainen luomisvoiman hiipumisen tuottama musiikillisen yksinkertaistumisen ja emotionaalisen köyhtymisen tunne ja Mozartille tunnusomaisen tavoittamattomuuden tunnun ja klassisen objektiivisuuden ideaalin latistuminen sentimentaalisuuden ja subjektiivisuuden hyväksi, täyttämättä enää suuren taiteen kriteereitä yhtä suvereenisti kuin esim. vielä c mollimessu, kruunajaismessu ja vesperit ja ehkä viimeiset litaniat etc. joissa tuo Mozartin musiikille ominainen kirkkaus ja kirkastumisen tunne valon ja rakkauden atmosfäärissään vielä vallitsee.

        Hildesheimerin mukaan Mozart todella uskoi jumalaan auktoriteettina ja ihmiskohtaloiden ohjaajana ja Mozartin kirjeistä voimme lukea kun Mozart jopa rukoili jumalaa konserttinsa onnistumisen puolesta.

        Hildesheimer muistaakseni sanoo myös, että Mozartin kirkkomusiikki ei anna vastausta hänen uskostaan.

        Mozartin messut, vaikkei Hildesheimer mielläkään Mozartin musiikkia milloinkaan luonteeltaan hartaaksi, saattavat herättää kuulijoissaan hartaan mielentilan, sillä sehän oli niiden tietoinen tavoite.

        Mukana soi usein myös musiikkidramaatikon halu säveltää ooppera.

        "Hartaus on elämyksellinen kokemus, säveltäjän tarkoittama tulos, säveltäjän aikaansaama mielentila, joka ei kuitenkaan ole sama kuin säveltäjän mielentila luovan ajatusprosessin aikana. Halu saada aikaan tällainen harras tunnelma edellyttää asian objektiivista hallintaa vaan ei omaa tempautumista."

        Lueskelin tuossa hieman sieltä täältä erään klassisen musiikin asiantuntijan kirjoittamaa Mozart kirjaa ja huomio kiinnittyi joihinkin Mozartin teoksia koskeviin, mielestäni ja monen muunkin, jopa Mozartiin erikoistuneiden musiikkitieteilijöiden mielestä, varsin perättömiin väitteisiin, joissa mm. kutsutaan Postitorviserenadia ja jopa ns. Gran partitaa "puhtaasti viihteellisiksi sävellyksiksi", mikä ei pidä paikkaansa, sekä Pastoraalisinfoniaa ja sitä seuraavaa 34, sinfoniaa "keskinkertaisiksi Mozartin sinfonioiksi" (eivät kaikkein suurimpia, mutta eivät keskinkertaisiakaan moniin nuoruudensinfonioihin verrattuna Maasalon mm. nimittäessä 33. sinfonian avausosaa kirkkaaksi mestariteokseksi), sen lisäksi, että kirjoittaja ei pidä mitään Mozartin säveltämää viulukonserttoa säveltäjän pianokonserttojen veroisina, vaikka niistä viimeisimmät ovat jopa huomattavasti kypsempiä kuin parikymppisen Mozartin galanttiin tyyliin säveltämät pianokonsertot, varsinkin tuo melko pinnallinen Lützow konsertto mukaan lukien, sillä viulukonsertot eivät ole ainakaan merkityksettömämpiä sävellyksiä niihin verrattuna. Kirjassa on kuitenkin paljon kauniita kuvia.

        Ohessa vain pari otetta kirjasta. Oikeaa faktaakin tietenkin löytyy näiden erheellisten väitteiden lisäksi. Mutta fakta lienee, että sellaista Mozart kirjaa ja biografiaa ei liene kirjoitettukaan, joka ei sisältäisi jonkin verran virheitä ja lapsuksia, varsinkaan, mikäli ne eivät edusta uusimpiin tieteellisiin tutkimustuloksiin perustuvaa korkeinta mahdollista kvalitatiivista tasoa tai ole kirjoitettu parhaimpaan saksalaistapaan filosofisesti, kuten Hildesheimerin Mozart kirja, vaikka sekin sisältää joitakin ristiriitaisuuksia ym.


      • Anonyymi

        Aijaa kiitos tiedosta eli siistoi kun kerroit että hän kuului katoliseen kirkkoon. Hänen tyyli olikin ns hillitty uskovaisen tyyli.


    • Anonyymi

      Mozartin hillitty tyyli kuvastaa ehkä tiettyä uskonnollista menoa.

      • Anonyymi

        Eräässä musiikkikirjassa, jota selailin aikoinaan kirjastossa, mutta myös eräässä Mozart kirjassa, esiintyy varsin tulkinnan varainen ja tarkkaan ottaen varsin perätönkin väite, jonka mukaan Mozartin anti kirkkomusiikille ei olisi ollut yhtä merkittävä kuin papan tai Bachin ja vaikka kirjoittaja ei pidäkään Mozartin antia vähäpätöisenä, ottaen esimerkkinä esille Kruunajaismessun ja vesperin.

        Mozartin kirkkomusiikkiin perehtyneenä en voi allekirjoittaa kyseistä vanhentunutta tai vanhaan tutkimustietoon perustuvaa väitettä, sillä nuoresta iästään huolimatta Mozart loi varsin runsaan ja monia eri liturgisen musiikin lajityyppejä käsittävän kirkkomusiikkituotannon, että se ei kalpene lainkaan papan saavutusten rinnalla, sillä yksistään jo messusävellysten lukumäärällä mitattuna, ottaen vielä huomioon Mozartin muut aktiviteetit kirkkomusiikin alalla sakramentti ja Loretan litanioineen, vespereineen ja muine kirkkomusiikin muotoineen, ja vaikkei luomisvoimaa voikaan milloinkaan mitata pelkkien opuslukujen avulla, on Mozartin anti kirkkomusiikille vähintään yhtä suuri laajuudeltaan ja merkitykseltään kuin Joseph Haydninkin luoma kirkkomusiikkituotanto, ellei jopa merkittävämpikin.

        Tällainen väärinkäsitys perustunee paljolti Mozartin Salzburgissa luoman messutuotannon arvon ja kvaliteettien vähättelyyn ja vaikka esim. varsinkin kaikkein ensimmäiset näistä missa brevis tyyppisistä messuista ovatkin vielä tietynlaista sormiharjoittelua ja mukaan mahtuu jossain määrin myös vasemman käden rutiinilla sävellettyjä messujen osia arkkipiispan kirkkomusiikille asettamista rajoituksista johtuen, joka koski niiden tyyliä, mittasuhteita, soitinnusta jne, on luonnollista, ettei Mozart kyennyt aina luomaan persoonallisia saati myöhempiä mittapuitaan vastaavia mestariteoksia, vaan teosten välinen laatutaso saattaa vaihdella suurestikin, mutta väittäisin, että jopa vähäisimpäänkin näistä hieman kypsemmällä iällä sävellettyihin messuihin Mozart on jättänyt persoonallisen leimansa, joka voi ilmetä jopa vain jossakin tietyissä harvoissa yksittäisissä osissa, josta hänen tyylinsä tunnistaa.

        Kuuntelin jopa melko vaikuttuneena Karl Münchingerin johtamaa pyhän kolminaisuuden päivän messua, jossa Mozartin tyyli on jo kehittynyt kohti persoonallisempaa sinfonista ilmaisukieltä, mutta jota olen pitänyt varsin rutiininomaisena teoksena ja vaikka tulkintaan lyö leimansa vanhan koulukunnan raskassoutuinen-ja liikkeinen orkesterisoitto ja paatoksellinen kuorolaulanta, kun yleensä suositaan jo periodisoittimin toteutettuja ilmavampia ja keveämpiä tulkintoja, mutta se teki vaikutuksen., sillä Münchinger on kirkkomusiikin tai oikeastaan barokkimusiikin ja klassismin aikakauden musiikin spesialisti, joka taisi tehdä pachelbelliäkin tunnetuksi


      • Anonyymi

        Mozart viljelee kirkkomusiikissaankin kontrasteja, eikä hänen tyylinsä ole kauttaaltaan hillittyä vaan hyvinkin voimakasilmeistä patoineen, trumpetteineen ja joskus pasuunoineen ym. , ja kaikki säveltäjän tyyliltään sinfoniset messut tuskin edes sopisivatkaan liturgiseen käyttöön yhtä sujuvasti kuin eräät niistä hillityimmistä ja konventionaalisimmista ja traditionaalisimmista laulullisista messuista, joissa orkesteria ei käytetä yhtä voimallisesti ja täysipainoisesti ja mm. joista eräät numeroimattomat ovat kyseenalaisia aitoudeltaan.

        Mutta esim. vesperae solennes de confessoren kuuluisa laudate dominum on puhtaimmillaan mozarilainen esimerkki hillitystä hurmaamisesta. Muistaakseni ainoana liturgiseen käyttöön sopivana Mozartin aitona messuna eräs tutkija pitää erästä aikanaan suosittua D duuri messua ja se onkin suhteellisen hillitty säestykseltään säästeliäine kirkkotrioineen ilman melua ja melskettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1698
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1039
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      75
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      851
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe