Olenko saamelainen?

Anonyymi-ap

Mummon mummo (isoisoisoäiti) oli saamelainen, ja kultuuria ei hirveästi pidetty yllä mun suvussa. Nyt ketuttaa että sukuni assimiloitui ja en ole osa saamen kansaa. Tykkään paljon saamelaisesta kulttuurista ja tunnen vetoa siihen. Isäni on Ivalosta ja itse olen Rovaniemeltä, en ole hirveästi ikinä edes nähnyt saamelaisia oikeassa elämässä tai en ainakaan saamenpuvussa että tunnistaisin henkilön saamelaiseksi. Voiko ihminen palata saamelaisiin jos haluaa vai onko näin kaukainen saamelainen sukujuuri jo liian myöhäistä kun ei kerta kieltäkään ole opetettu eikä mitään?

6

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ollutta ja mennyttä se. kuten sanoit, assimilaatio on tapahtunut ja paluuta ei ole.

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        ❤️ ­­­N­­y­­­m­­­f­­­o­m­a­­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#179904948

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      "Saamelaiset ovat tuman DNA:n valossa geneettisesti vähemmän kaukana suomalaisista kuin muista eurooppalaisista. Tämä osoittaa saamelaisten ja suomalaisten polveutuvan suhteellisen lyhyt aika sitten eläneistä yhteisistä kantavanhemmista "

      Saamelainen ensyklopedia

    • Anonyymi

      Kannattaa käydä katsomassa YouTube sta Ylen dokkari (KULTTUURIN SYNTY/ SUOMEN HISTORIA), siinä kerrotaan suomalaisista Euroopan alkuperäisväestönä.

      • Anonyymi

        "… he polveutuvat väestöstä, joka maan valloituksen tai asuttamisen tai nykyisten valtion-
        rajojen muodostumisen aikaan asui maassa tai sillä maantieteellisellä alueella, johon maa
        kuuluu.67

        Itse asiassa määrittely sopii yhtä hyvin suomalaisiin kuin saamelaisiin.
        Yleissopimus määrittelee alkuperäiskansoja ryhminä eikä yksittäisinä ihmisinä,
        kuten sopimuksen englanninkielinen otsikko kertoo: ”Indigenous and Tribal Peoples
        in Independent Countries”. Yleissopimuksen perustana on vuonna 1957 laadittu
        ILO:n yleissopimus n:o 107, joka käsitteli itsenäisissä maissa alkuasukkaina ja mui-
        den heimoasteella tai vastaavissa oloissa elävien väestöryhmien suojelua ja sulaut-
        tamista.68 Sen laatimiseen johti puolestaan toisen maailmansodan loppuvaiheissa,
        vuonna 1944 Philadelphiassa annettu Kansainvälisen työjärjestön julistus, joka
        koski oikeutta työhön, sanan- ja yhdistymisvapautta sekä taistelua köyhyyttä ja
        puutetta vastaan edistyksen keinoin erityisesti vähemmän kehittyneissä osissa
        maailmaa.69 Siksi myös nykyinen alkuperäiskansasopimus on solmittu nimen-
        omaan ILO:n puitteissa.
        Sopimusten taustalla on ollut siis vahva näkemys edistyksestä. Vuoden 1957
        yleissopimuksen lähtökohtaisena ajatuksena oli paitsi itsenäisissä maissa heimoas-
        teella elävien väestöryhmien integraatio niin myös heidän alhaisempi kehitysaste
        kuin muiden väestöryhmien.70 Niinpä kun Suomen hallitus käsitteli yleissopimus-
        ta vuonna 1959, se suositteli eduskunnalle, ettei sopimusta ratifioitaisi. Perusteluna
        todettiin, ettei Suomessa ollut ”aivan vähäisiä saamelaisheimoja lukuunottamatta”
        sopimuksen tarkoittamaa alkuasukasväestöä, eivätkä asiakirjat näin ollen myös-
        kään koskeneet Suomea.71 Kansainvälinen kehitys niin lainsäädännön kuin ihmi-
        syyteen liittyvien yleisten käsitystenkin osalta johti kuitenkin yleissopimuksen tar-
        kistamiseen vuonna 1989. Alhaisemman kehitysasteen omanneista alkuasukkaista
        tuli vuoden 1989 sopimuksessa ”heimokansoja”, jotka eroavat selvästi maan muista
        väestöryhmistä ”sosiaalisten, kulttuurillisten ja taloudellisten olojensa puolesta” tai
        ”kansoja, joita pidetään alkuasukkaina”. Kuten englannin ’indigenous’ niin myös
        suomenkielinen käsite ’alkuperäiskansa’ johtaa ajallisen dimension korostumiseen.
        Asukkailla on oltava historiallinen yhteys asuttamaansa alueeseen.72"

        Lähde:
        Vanhan Lapin
        valtamailla
        Asutus ja maankäyttö historiallisen
        Kemin Lapin ja Enontekiön alueella
        1500-luvulta 1900-luvun alkuun
        Sivu 39


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "… he polveutuvat väestöstä, joka maan valloituksen tai asuttamisen tai nykyisten valtion-
        rajojen muodostumisen aikaan asui maassa tai sillä maantieteellisellä alueella, johon maa
        kuuluu.67

        Itse asiassa määrittely sopii yhtä hyvin suomalaisiin kuin saamelaisiin.
        Yleissopimus määrittelee alkuperäiskansoja ryhminä eikä yksittäisinä ihmisinä,
        kuten sopimuksen englanninkielinen otsikko kertoo: ”Indigenous and Tribal Peoples
        in Independent Countries”. Yleissopimuksen perustana on vuonna 1957 laadittu
        ILO:n yleissopimus n:o 107, joka käsitteli itsenäisissä maissa alkuasukkaina ja mui-
        den heimoasteella tai vastaavissa oloissa elävien väestöryhmien suojelua ja sulaut-
        tamista.68 Sen laatimiseen johti puolestaan toisen maailmansodan loppuvaiheissa,
        vuonna 1944 Philadelphiassa annettu Kansainvälisen työjärjestön julistus, joka
        koski oikeutta työhön, sanan- ja yhdistymisvapautta sekä taistelua köyhyyttä ja
        puutetta vastaan edistyksen keinoin erityisesti vähemmän kehittyneissä osissa
        maailmaa.69 Siksi myös nykyinen alkuperäiskansasopimus on solmittu nimen-
        omaan ILO:n puitteissa.
        Sopimusten taustalla on ollut siis vahva näkemys edistyksestä. Vuoden 1957
        yleissopimuksen lähtökohtaisena ajatuksena oli paitsi itsenäisissä maissa heimoas-
        teella elävien väestöryhmien integraatio niin myös heidän alhaisempi kehitysaste
        kuin muiden väestöryhmien.70 Niinpä kun Suomen hallitus käsitteli yleissopimus-
        ta vuonna 1959, se suositteli eduskunnalle, ettei sopimusta ratifioitaisi. Perusteluna
        todettiin, ettei Suomessa ollut ”aivan vähäisiä saamelaisheimoja lukuunottamatta”
        sopimuksen tarkoittamaa alkuasukasväestöä, eivätkä asiakirjat näin ollen myös-
        kään koskeneet Suomea.71 Kansainvälinen kehitys niin lainsäädännön kuin ihmi-
        syyteen liittyvien yleisten käsitystenkin osalta johti kuitenkin yleissopimuksen tar-
        kistamiseen vuonna 1989. Alhaisemman kehitysasteen omanneista alkuasukkaista
        tuli vuoden 1989 sopimuksessa ”heimokansoja”, jotka eroavat selvästi maan muista
        väestöryhmistä ”sosiaalisten, kulttuurillisten ja taloudellisten olojensa puolesta” tai
        ”kansoja, joita pidetään alkuasukkaina”. Kuten englannin ’indigenous’ niin myös
        suomenkielinen käsite ’alkuperäiskansa’ johtaa ajallisen dimension korostumiseen.
        Asukkailla on oltava historiallinen yhteys asuttamaansa alueeseen.72"

        Lähde:
        Vanhan Lapin
        valtamailla
        Asutus ja maankäyttö historiallisen
        Kemin Lapin ja Enontekiön alueella
        1500-luvulta 1900-luvun alkuun
        Sivu 39

        Suomalaiset ovat lähimmät nykyajan Cro-Magnonin edustajat antropologisesti mitattuna ja geneettisesti eristyneinä muista eurooppalaisista





        Mitokondrioiden "mtDNA" (äitilinja) ja Y-kromosomaalisten "Y-DNA" (isälinja) DNA-merkkien käyttö ihmispopulaatioiden historian jäljittämisessä on yleistynyt suomalaisten etnografisissa tutkimuksissa (esim. National Geographic). Genographic Project ja Suomi DNA-projekti.) Suomalaisilla yleisin äitiyshaploryhmä on H , johon kuuluu 41,5 % suomalaisista naisista. Joka neljäs kantaa haploryhmää U5 . Sen arvioidaan olevan Euroopan vanhin suuri mtDNA-haploryhmä, ja sitä esiintyy koko Euroopassa harvoin, mutta näyttää olevan huomattavasti korkeammalla tasolla suomalaisten, virolaisten ja saamelaisten keskuudessa . Eurooppalaisten metsästäjä-keräilijöiden vanhempi populaatio , joka asui suuressa osassa Eurooppaa ennen varhaisten maanviljelijöiden ilmestymistä, on nykyajan populaatioiden geneettisen muunnelman ulkopuolella, mutta muistuttaa eniten suomalaisia.

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Finns#Genetics


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe