Mummon mummo (isoisoisoäiti) oli saamelainen, ja kultuuria ei hirveästi pidetty yllä mun suvussa. Nyt ketuttaa että sukuni assimiloitui ja en ole osa saamen kansaa. Tykkään paljon saamelaisesta kulttuurista ja tunnen vetoa siihen. Isäni on Ivalosta ja itse olen Rovaniemeltä, en ole hirveästi ikinä edes nähnyt saamelaisia oikeassa elämässä tai en ainakaan saamenpuvussa että tunnistaisin henkilön saamelaiseksi. Voiko ihminen palata saamelaisiin jos haluaa vai onko näin kaukainen saamelainen sukujuuri jo liian myöhäistä kun ei kerta kieltäkään ole opetettu eikä mitään?
Olenko saamelainen?
6
1348
Vastaukset
- Anonyymi
ollutta ja mennyttä se. kuten sanoit, assimilaatio on tapahtunut ja paluuta ei ole.
- Anonyymi
"Saamelaiset ovat tuman DNA:n valossa geneettisesti vähemmän kaukana suomalaisista kuin muista eurooppalaisista. Tämä osoittaa saamelaisten ja suomalaisten polveutuvan suhteellisen lyhyt aika sitten eläneistä yhteisistä kantavanhemmista "
Saamelainen ensyklopedia - Anonyymi
Kannattaa käydä katsomassa YouTube sta Ylen dokkari (KULTTUURIN SYNTY/ SUOMEN HISTORIA), siinä kerrotaan suomalaisista Euroopan alkuperäisväestönä.
- Anonyymi
"… he polveutuvat väestöstä, joka maan valloituksen tai asuttamisen tai nykyisten valtion-
rajojen muodostumisen aikaan asui maassa tai sillä maantieteellisellä alueella, johon maa
kuuluu.67
Itse asiassa määrittely sopii yhtä hyvin suomalaisiin kuin saamelaisiin.
Yleissopimus määrittelee alkuperäiskansoja ryhminä eikä yksittäisinä ihmisinä,
kuten sopimuksen englanninkielinen otsikko kertoo: ”Indigenous and Tribal Peoples
in Independent Countries”. Yleissopimuksen perustana on vuonna 1957 laadittu
ILO:n yleissopimus n:o 107, joka käsitteli itsenäisissä maissa alkuasukkaina ja mui-
den heimoasteella tai vastaavissa oloissa elävien väestöryhmien suojelua ja sulaut-
tamista.68 Sen laatimiseen johti puolestaan toisen maailmansodan loppuvaiheissa,
vuonna 1944 Philadelphiassa annettu Kansainvälisen työjärjestön julistus, joka
koski oikeutta työhön, sanan- ja yhdistymisvapautta sekä taistelua köyhyyttä ja
puutetta vastaan edistyksen keinoin erityisesti vähemmän kehittyneissä osissa
maailmaa.69 Siksi myös nykyinen alkuperäiskansasopimus on solmittu nimen-
omaan ILO:n puitteissa.
Sopimusten taustalla on ollut siis vahva näkemys edistyksestä. Vuoden 1957
yleissopimuksen lähtökohtaisena ajatuksena oli paitsi itsenäisissä maissa heimoas-
teella elävien väestöryhmien integraatio niin myös heidän alhaisempi kehitysaste
kuin muiden väestöryhmien.70 Niinpä kun Suomen hallitus käsitteli yleissopimus-
ta vuonna 1959, se suositteli eduskunnalle, ettei sopimusta ratifioitaisi. Perusteluna
todettiin, ettei Suomessa ollut ”aivan vähäisiä saamelaisheimoja lukuunottamatta”
sopimuksen tarkoittamaa alkuasukasväestöä, eivätkä asiakirjat näin ollen myös-
kään koskeneet Suomea.71 Kansainvälinen kehitys niin lainsäädännön kuin ihmi-
syyteen liittyvien yleisten käsitystenkin osalta johti kuitenkin yleissopimuksen tar-
kistamiseen vuonna 1989. Alhaisemman kehitysasteen omanneista alkuasukkaista
tuli vuoden 1989 sopimuksessa ”heimokansoja”, jotka eroavat selvästi maan muista
väestöryhmistä ”sosiaalisten, kulttuurillisten ja taloudellisten olojensa puolesta” tai
”kansoja, joita pidetään alkuasukkaina”. Kuten englannin ’indigenous’ niin myös
suomenkielinen käsite ’alkuperäiskansa’ johtaa ajallisen dimension korostumiseen.
Asukkailla on oltava historiallinen yhteys asuttamaansa alueeseen.72"
Lähde:
Vanhan Lapin
valtamailla
Asutus ja maankäyttö historiallisen
Kemin Lapin ja Enontekiön alueella
1500-luvulta 1900-luvun alkuun
Sivu 39 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"… he polveutuvat väestöstä, joka maan valloituksen tai asuttamisen tai nykyisten valtion-
rajojen muodostumisen aikaan asui maassa tai sillä maantieteellisellä alueella, johon maa
kuuluu.67
Itse asiassa määrittely sopii yhtä hyvin suomalaisiin kuin saamelaisiin.
Yleissopimus määrittelee alkuperäiskansoja ryhminä eikä yksittäisinä ihmisinä,
kuten sopimuksen englanninkielinen otsikko kertoo: ”Indigenous and Tribal Peoples
in Independent Countries”. Yleissopimuksen perustana on vuonna 1957 laadittu
ILO:n yleissopimus n:o 107, joka käsitteli itsenäisissä maissa alkuasukkaina ja mui-
den heimoasteella tai vastaavissa oloissa elävien väestöryhmien suojelua ja sulaut-
tamista.68 Sen laatimiseen johti puolestaan toisen maailmansodan loppuvaiheissa,
vuonna 1944 Philadelphiassa annettu Kansainvälisen työjärjestön julistus, joka
koski oikeutta työhön, sanan- ja yhdistymisvapautta sekä taistelua köyhyyttä ja
puutetta vastaan edistyksen keinoin erityisesti vähemmän kehittyneissä osissa
maailmaa.69 Siksi myös nykyinen alkuperäiskansasopimus on solmittu nimen-
omaan ILO:n puitteissa.
Sopimusten taustalla on ollut siis vahva näkemys edistyksestä. Vuoden 1957
yleissopimuksen lähtökohtaisena ajatuksena oli paitsi itsenäisissä maissa heimoas-
teella elävien väestöryhmien integraatio niin myös heidän alhaisempi kehitysaste
kuin muiden väestöryhmien.70 Niinpä kun Suomen hallitus käsitteli yleissopimus-
ta vuonna 1959, se suositteli eduskunnalle, ettei sopimusta ratifioitaisi. Perusteluna
todettiin, ettei Suomessa ollut ”aivan vähäisiä saamelaisheimoja lukuunottamatta”
sopimuksen tarkoittamaa alkuasukasväestöä, eivätkä asiakirjat näin ollen myös-
kään koskeneet Suomea.71 Kansainvälinen kehitys niin lainsäädännön kuin ihmi-
syyteen liittyvien yleisten käsitystenkin osalta johti kuitenkin yleissopimuksen tar-
kistamiseen vuonna 1989. Alhaisemman kehitysasteen omanneista alkuasukkaista
tuli vuoden 1989 sopimuksessa ”heimokansoja”, jotka eroavat selvästi maan muista
väestöryhmistä ”sosiaalisten, kulttuurillisten ja taloudellisten olojensa puolesta” tai
”kansoja, joita pidetään alkuasukkaina”. Kuten englannin ’indigenous’ niin myös
suomenkielinen käsite ’alkuperäiskansa’ johtaa ajallisen dimension korostumiseen.
Asukkailla on oltava historiallinen yhteys asuttamaansa alueeseen.72"
Lähde:
Vanhan Lapin
valtamailla
Asutus ja maankäyttö historiallisen
Kemin Lapin ja Enontekiön alueella
1500-luvulta 1900-luvun alkuun
Sivu 39Suomalaiset ovat lähimmät nykyajan Cro-Magnonin edustajat antropologisesti mitattuna ja geneettisesti eristyneinä muista eurooppalaisista
Mitokondrioiden "mtDNA" (äitilinja) ja Y-kromosomaalisten "Y-DNA" (isälinja) DNA-merkkien käyttö ihmispopulaatioiden historian jäljittämisessä on yleistynyt suomalaisten etnografisissa tutkimuksissa (esim. National Geographic). Genographic Project ja Suomi DNA-projekti.) Suomalaisilla yleisin äitiyshaploryhmä on H , johon kuuluu 41,5 % suomalaisista naisista. Joka neljäs kantaa haploryhmää U5 . Sen arvioidaan olevan Euroopan vanhin suuri mtDNA-haploryhmä, ja sitä esiintyy koko Euroopassa harvoin, mutta näyttää olevan huomattavasti korkeammalla tasolla suomalaisten, virolaisten ja saamelaisten keskuudessa . Eurooppalaisten metsästäjä-keräilijöiden vanhempi populaatio , joka asui suuressa osassa Eurooppaa ennen varhaisten maanviljelijöiden ilmestymistä, on nykyajan populaatioiden geneettisen muunnelman ulkopuolella, mutta muistuttaa eniten suomalaisia.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Finns#Genetics
- Anonyymi
Älä kerro kenellekkään, opiskele aihetta ja "palaa" kulttuuriin. 🤷🏻♀️
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja16121664Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant438410Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va556135SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1765752Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot294786Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3124467HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.764391Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm784177"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1153740Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.1071603