Aurinkosähköä, mutta mikä akku?

Anonyymi-ap

Kevääseen mennessä pitää hankkia paneelit mökille. Nyt vaan on mietinnässä se, että minkälainen akku. AGM on kuulema se yleisimmin käytetty, mutta nyt on ehdotettu LiFePo -akkua. Tämä on siis litiumakku. BMS järjestelmän ansiosta paloturvallinen. Huomattavasti AGM akkua kevyempi, mutta saman tehon antava. Hinta on vähän korkeampi, mutta käyttöikää luvataan ainakin tuplasti se mikä AGM:lle. Vielä muuan hyvä seikka olis se, että tuon litiumin voi helposti viedä esim. talveksi kotiin, jolloin se ei ole ihan täysin luonnon armoilla.
Onko kokemuksia?

47

1976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se AGM alkaa olla historiaa. Hanki vaan LiFePo jossa on se BMS.

    • Anonyymi

      Miksei sen AGM akunkin voisi viedä kotiin, jos on pidemmän ajan pois mökiltä, mutta jos 220 Ah AGM painaa 60 kiloa ja vastaavasti 125Ah litium alle 13 kiloa, niin kaipa se AGM jää moneltakin kantelematta.
      AGM kestää 500-800 sykliä, kun litium kestää 2000-5000 sykliä.
      125Ah (BMS) litium maksaa 800-1000 euroa ja 220 Ah AGM taas 400-600 euroa.
      125Ah:n litiumista voi ottaa yhtä paljon tehoa kuin 220Ah:n AGMsta. Lisäksi BMS varustetun litiumin kestävyys on ihan toista luokkaa (3-5 kertainen) ja takuukin 3x se mikä AGM:lla.
      Hintaerosta huolimatta litium on ihan selkeästi parempi vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Kaikille vaan teho ei ole se kriteeri vaan kapasiteetti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikille vaan teho ei ole se kriteeri vaan kapasiteetti

        Aijjaa, niinkö? Voi v...n tollo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aijjaa, niinkö? Voi v...n tollo.

        Kato, osuko noin pahasti.


      • Anonyymi

        Jos ette käytä mökkiä talvella, niin paneeli irti säätimestä, siis johdon plussa irti. Samoin kulutusjohdin (kaikki kulutusjohdot) ja säädin irti täyteen ladatusta akusta talven ajaksi.
        Meillä oli ilmeisesti syksyllä joku hämis mennyt 12 voltin jääkaapin pistorasiaan ja väsännyt sinne "kämpän". Jääkaappi ottaa virran suoraan akusta.
        Jääkaapin johtimen kohdalla mittari näytti, että siellä on jotain vialla.
        Jääkaappi ei ollut kytkettynä, mutta ilmeisesti tuo hämis oli toiminut kulutuksena ja tyhjentänyt akun talvella. Kulutus oli niin pientä, että sulake ei reagoinut. Paneeli oli lumen peitossa, eikä siis tuottanut virtaa ja akku oli pilalla.
        Akkukauppias lohdutti sanomalla, että olisihan siinä voinut mennä koko mökkikin.


    • Anonyymi

      oli sähköperämoottorissa vapaa ajan akku oli hyvä, jos halpaa ratkaisua etsii,

    • Anonyymi

      Litium akut eivät kestä pakkasella lataamista, eli ne on syytäkin viedä kotiin talveksi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopas nyt, vai ei kestä. Pappa on näköjään vielä 90-luvulla.
        Jospa otat sen pään poies sieltä suolesta ja käyt hakemassa tietoa. Tietoa on, mutta sinun pitää ihan itse se etsiä.

        Mm. tuossa LiFePo4 -akussa on lämmityselementti. Lue se tuotetieto.

        https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah-527x240x218-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/

        Läheskään kaikissa ei ole. AGM-akku on myös paloturvallisuutensa kannalta ylivoimainen aurinkopaneeliakku mökille.

        LiFePo4 on hyvä akku moneen paikkaan, mutta mökille en ottasi niin herkkää ja elektroniikan varassa toimivaa akkua, kun yksinkertaisia lyijyakkujakin on saatavilla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läheskään kaikissa ei ole. AGM-akku on myös paloturvallisuutensa kannalta ylivoimainen aurinkopaneeliakku mökille.

        LiFePo4 on hyvä akku moneen paikkaan, mutta mökille en ottasi niin herkkää ja elektroniikan varassa toimivaa akkua, kun yksinkertaisia lyijyakkujakin on saatavilla.

        Ei ole kaikissa. Jos sitä lämmityselementtiä ei ole, niin sitten se ei sovellu tuohon käyttöön kovin hyvin. Hankitaan sitten sellainen, jossa se on. Niitä myydään ihan kaikille - rahalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läheskään kaikissa ei ole. AGM-akku on myös paloturvallisuutensa kannalta ylivoimainen aurinkopaneeliakku mökille.

        LiFePo4 on hyvä akku moneen paikkaan, mutta mökille en ottasi niin herkkää ja elektroniikan varassa toimivaa akkua, kun yksinkertaisia lyijyakkujakin on saatavilla.

        Mikä siinä on, ettei käy mökille? Sähköautoissakin käytetään nykyisin vain LiFePo4 -akkua. Kyllä se siinä on paljon kovemmassa käytössä, kuin mökillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä on, ettei käy mökille? Sähköautoissakin käytetään nykyisin vain LiFePo4 -akkua. Kyllä se siinä on paljon kovemmassa käytössä, kuin mökillä.

        Sähköautoissa on lämmitysvastukset, joilla hallitaan akkujen lämpötilaa latauksen aikana. Useista mökkikäyttöön tarkoitetuista lämmitysvastukset puuttuvat ja akku hajoaa tai ainakin kärsii, jos sitä lataa pakkasella.

        Jos vastus on, se kuluttaa osan paneelien tuottamasta sähköstä. LIfep4 akut sisältävät runsaasti vikaherkkää elektroniikkaa. Kyllä minä nukun yöni rauhallisemmin, kun mökillä on yksinkertainen lyijyakku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa on lämmitysvastukset, joilla hallitaan akkujen lämpötilaa latauksen aikana. Useista mökkikäyttöön tarkoitetuista lämmitysvastukset puuttuvat ja akku hajoaa tai ainakin kärsii, jos sitä lataa pakkasella.

        Jos vastus on, se kuluttaa osan paneelien tuottamasta sähköstä. LIfep4 akut sisältävät runsaasti vikaherkkää elektroniikkaa. Kyllä minä nukun yöni rauhallisemmin, kun mökillä on yksinkertainen lyijyakku.

        "Jos vastus on, se kuluttaa osan paneelien tuottamasta sähköstä. LIfep4 akut sisältävät runsaasti vikaherkkää elektroniikkaa. Kyllä minä nukun yöni rauhallisemmin, kun mökillä on yksinkertainen lyijyakku."

        No voi hyvänen aika sentään. Oikeinko sinä vakavissasi yrität väittää sitä suojajärjestelmää vikaherkäksi ja ettei sen kehittäjät ole ymmärtäneet ottaa tuota lämmityksen aiheuttamaa kulutusta huomioon?
        Se kelpaa melkein mihin tahansa, jopa avaruuteen lähetettäviin tutkimuslaitteisiinaurinkopaneelin tuottaman energian varastoksi, - mutta sitten marssit paikalle sinä, ja sinäpä oletkin sellainen nero, että TIEDÄT sen olevan vikaherkkää.

        Missä maailmassa sinä oikein elät ja mistä sinä hankit tietosi, vai eleletkö luulojesi varassa?

        Lämpöelementillä varustetut LiFePo4 -akut on tarkoitettu mm. mökkikäyttöön ja vastaaviin olosuhteisiin.
        Jos joku tarjoaa sellaista akkua, jossa ei ole tuota lämpöelementtiä, niin ei pidä ottaa sitä, vaan marssia vaikka toiseen akkukauppaan. Kyllä niitä löytyy, ellei ole ihan aivoton, kuten tuo vätkyttäjä.

        Tuossapa sinulle todennettuja faktoja:

        LiFePo4- akku (LFP) vs. Litium-ioni- ja lyijyakku:

        LFP -akulla on pitkä elinkaari. 2000 – 5000 sykliä. Päihittää muut yleisimmät akut kirkkaasti. Se on myös erittäin vakaa ja turvallisuusriskit pieniä. Pienempiä kuin juuri missään muussa akkutyypissä. LFP -akulla on suuri energiatiheys ja sen voi purkaa 80 prosenttisesti jopa 500 kertaa ja 90 % n. 2000-3000 kertaa. Päihittää mm. lyijyakun kirkkaasti, koska lyijyakun voi purkaa vain n. 35-50 prosenttisesti n. 500-800 kertaa, akun vaurioitumatta.
        LFP:lle ei synny muistia eli akkua voi purkaa huoletta ja toistuvasti lähes mille tasolle tahansa. Päihittää Li-ioni-akun kirkkaasti (Li-ioni akku on ihan eri juttu kuin LiFePo4).

        LFP kestää huomattavasti paremmin myös väärinkäyttöä. Päihittää muut akut kirkkaasti.
        LFP ei sisällä juuri lainkaan esim. raskasmetalleja. Päihittää muut akut tässäkin. Lisäksi se on helposti ja edullisesti kierrätettävissä.
        LFP –akuissa on lisäksi yleensä BMS, joka suojaa akkua monilta tökeröiltäkin virheiltä.

        Esim. mökkikäyttöön hyvin soveltuvissa LFP -akuissa on sisäänrakennettu lämpöelementti, jonka ansiosta sitä voi ladata myös silloin kun lämpötila on pakkasella (enintään -20 C).

        Haittana on korkeampi hinta, joka rajoittaa LiFePo4 -akun hankintaa sellaisilla käyttäjillä, joille vain hinnalla on merkitystä. Pitkäikäisyytensä ja käytettävyytensä ansiosta LiFePo4 on kuitenkin kokonaisedullisempi kuin lyijyakku – puhumattakaan sen ympäristöystävällisemmästä koostumuksesta.

        Em. hyvien ominaisuuksiensa ansiosta LiFePo4 -akku syrjäyttää tulevaisuudessa mm. lyijyakut lähes täysin, ellei nyt muutama kehitteillä oleva uusi innovaatio päihitä sitäkin.

        Luin muuten vasta eilen tiedotetta, jossa kerrottiin, että halvempien, tehokkaiden akkujen kehityksessä on saavutettu jälleen uusi virstanpylväs. Teorioita on sovellettu käytäntöön ja muuan laboratorio tuolla maailmalla on kehittänyt akun, jolla on varsin energiatiheys, pitkä elinkaari, se on lähes täysin myrkytön ja se on palamaton. Sen käyttöaika on jopa pari vuosikymmentä ja hinta n. 70% halvempi kuin nykyisten vastaavien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos vastus on, se kuluttaa osan paneelien tuottamasta sähköstä. LIfep4 akut sisältävät runsaasti vikaherkkää elektroniikkaa. Kyllä minä nukun yöni rauhallisemmin, kun mökillä on yksinkertainen lyijyakku."

        No voi hyvänen aika sentään. Oikeinko sinä vakavissasi yrität väittää sitä suojajärjestelmää vikaherkäksi ja ettei sen kehittäjät ole ymmärtäneet ottaa tuota lämmityksen aiheuttamaa kulutusta huomioon?
        Se kelpaa melkein mihin tahansa, jopa avaruuteen lähetettäviin tutkimuslaitteisiinaurinkopaneelin tuottaman energian varastoksi, - mutta sitten marssit paikalle sinä, ja sinäpä oletkin sellainen nero, että TIEDÄT sen olevan vikaherkkää.

        Missä maailmassa sinä oikein elät ja mistä sinä hankit tietosi, vai eleletkö luulojesi varassa?

        Lämpöelementillä varustetut LiFePo4 -akut on tarkoitettu mm. mökkikäyttöön ja vastaaviin olosuhteisiin.
        Jos joku tarjoaa sellaista akkua, jossa ei ole tuota lämpöelementtiä, niin ei pidä ottaa sitä, vaan marssia vaikka toiseen akkukauppaan. Kyllä niitä löytyy, ellei ole ihan aivoton, kuten tuo vätkyttäjä.

        Tuossapa sinulle todennettuja faktoja:

        LiFePo4- akku (LFP) vs. Litium-ioni- ja lyijyakku:

        LFP -akulla on pitkä elinkaari. 2000 – 5000 sykliä. Päihittää muut yleisimmät akut kirkkaasti. Se on myös erittäin vakaa ja turvallisuusriskit pieniä. Pienempiä kuin juuri missään muussa akkutyypissä. LFP -akulla on suuri energiatiheys ja sen voi purkaa 80 prosenttisesti jopa 500 kertaa ja 90 % n. 2000-3000 kertaa. Päihittää mm. lyijyakun kirkkaasti, koska lyijyakun voi purkaa vain n. 35-50 prosenttisesti n. 500-800 kertaa, akun vaurioitumatta.
        LFP:lle ei synny muistia eli akkua voi purkaa huoletta ja toistuvasti lähes mille tasolle tahansa. Päihittää Li-ioni-akun kirkkaasti (Li-ioni akku on ihan eri juttu kuin LiFePo4).

        LFP kestää huomattavasti paremmin myös väärinkäyttöä. Päihittää muut akut kirkkaasti.
        LFP ei sisällä juuri lainkaan esim. raskasmetalleja. Päihittää muut akut tässäkin. Lisäksi se on helposti ja edullisesti kierrätettävissä.
        LFP –akuissa on lisäksi yleensä BMS, joka suojaa akkua monilta tökeröiltäkin virheiltä.

        Esim. mökkikäyttöön hyvin soveltuvissa LFP -akuissa on sisäänrakennettu lämpöelementti, jonka ansiosta sitä voi ladata myös silloin kun lämpötila on pakkasella (enintään -20 C).

        Haittana on korkeampi hinta, joka rajoittaa LiFePo4 -akun hankintaa sellaisilla käyttäjillä, joille vain hinnalla on merkitystä. Pitkäikäisyytensä ja käytettävyytensä ansiosta LiFePo4 on kuitenkin kokonaisedullisempi kuin lyijyakku – puhumattakaan sen ympäristöystävällisemmästä koostumuksesta.

        Em. hyvien ominaisuuksiensa ansiosta LiFePo4 -akku syrjäyttää tulevaisuudessa mm. lyijyakut lähes täysin, ellei nyt muutama kehitteillä oleva uusi innovaatio päihitä sitäkin.

        Luin muuten vasta eilen tiedotetta, jossa kerrottiin, että halvempien, tehokkaiden akkujen kehityksessä on saavutettu jälleen uusi virstanpylväs. Teorioita on sovellettu käytäntöön ja muuan laboratorio tuolla maailmalla on kehittänyt akun, jolla on varsin energiatiheys, pitkä elinkaari, se on lähes täysin myrkytön ja se on palamaton. Sen käyttöaika on jopa pari vuosikymmentä ja hinta n. 70% halvempi kuin nykyisten vastaavien.

        "... sen voi purkaa 80 prosenttisesti jopa 500 kertaa..."
        Pitää olla 5000 kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läheskään kaikissa ei ole. AGM-akku on myös paloturvallisuutensa kannalta ylivoimainen aurinkopaneeliakku mökille.

        LiFePo4 on hyvä akku moneen paikkaan, mutta mökille en ottasi niin herkkää ja elektroniikan varassa toimivaa akkua, kun yksinkertaisia lyijyakkujakin on saatavilla.

        3 vuotta menty 6 x 100ah litiumeilla, enkä ikinä enää menis takas AGM akkuihin. Vastaava akku painaa 220ah versiona 75kg kun nämä ovat 14kg. Bluetooth seuranta ja merkittävästi pidempi käyttöikä. Mökillä ollaan lähes 8kk putkeen, talvellakin systeemi kytkettynä ja aurinkopaneelien latauksen varassa. Ikinä ollut ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 vuotta menty 6 x 100ah litiumeilla, enkä ikinä enää menis takas AGM akkuihin. Vastaava akku painaa 220ah versiona 75kg kun nämä ovat 14kg. Bluetooth seuranta ja merkittävästi pidempi käyttöikä. Mökillä ollaan lähes 8kk putkeen, talvellakin systeemi kytkettynä ja aurinkopaneelien latauksen varassa. Ikinä ollut ongelmia.

        Vai 6x100 ah. Uskoo ken tahtoo.


    • Anonyymi

      Voitte lopettaa juupas-eipäs huutelun. Tilasimme jo 2kpl 410 W paneelia, 300 Ah/12 V LiFePo4 -akun ja MPPT -säätimen. Pitäsi riittää 110L kompurajääkaapille, valoille ja muille leluille. Tuo akku painaa kuulema yli 30 kg, mutta kyllä sen jaksaa kantaa autoon, jos haluaa viedä talveksi kotiin.
      Menee asennuksineen yli reippaasti 4000 euron eli on vähän hintava, mutta halvempi kuin verkkoliittymä, joka olisi ollut melkein kymppitonnin, eikä siihen vielä sisältyisi sisäasennus.

      • Anonyymi

        Kuulostaa tuo akkukapasiteetti melko vähäiseltä 820 W paneeleille. Tuolla paneeliteholla ruokkisi aivan hyvin kolmea tuollaista akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa tuo akkukapasiteetti melko vähäiseltä 820 W paneeleille. Tuolla paneeliteholla ruokkisi aivan hyvin kolmea tuollaista akkua.

        Jää tehot hyödyntämättä, kun ei raskita enempää ostaa tuollaisia kalliita akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa tuo akkukapasiteetti melko vähäiseltä 820 W paneeleille. Tuolla paneeliteholla ruokkisi aivan hyvin kolmea tuollaista akkua.

        Jotenkin minä arvasin hankkineeni vääränlaisen kokoonpanon. Perhana kun olisi pitänyt pyytää joku asiantuntija, vaikka sinut, mukaan kaupoille. Minä kun olen vain tällainen tavallinen asiakas ja uskon, kun sanotaan, että tässä on oikeat komponentit.
        Tavarat on kuitenkin tilattu ja näillä se on nyt vaan pakko pärjätä muutama vuosi ehkä vuosikymmeniäkin. Huolevalla käytöllä tuo akku saattaa kuulema kestää jopa parikymmentä vuotta ja paneelit helposti 30, jopa 50 vuotta.
        Ole sinä huolellisempi ja hanki itsellesi sellainen OIKEANkokoiset komponentit.
        Aurinkoisia päiviä ja pimeitä öitä odotellen, - hyvää syksyä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin minä arvasin hankkineeni vääränlaisen kokoonpanon. Perhana kun olisi pitänyt pyytää joku asiantuntija, vaikka sinut, mukaan kaupoille. Minä kun olen vain tällainen tavallinen asiakas ja uskon, kun sanotaan, että tässä on oikeat komponentit.
        Tavarat on kuitenkin tilattu ja näillä se on nyt vaan pakko pärjätä muutama vuosi ehkä vuosikymmeniäkin. Huolevalla käytöllä tuo akku saattaa kuulema kestää jopa parikymmentä vuotta ja paneelit helposti 30, jopa 50 vuotta.
        Ole sinä huolellisempi ja hanki itsellesi sellainen OIKEANkokoiset komponentit.
        Aurinkoisia päiviä ja pimeitä öitä odotellen, - hyvää syksyä.

        Ruoskitaan lisää. Yksi akku vs esim 2 x 100ah akkua on aina riski. Itse olisin jakanut akut 2-3 pienempään jolloin jos yksi rikkoontuu (epätodennäköistä toki) niin vain yksi menee vaihtoon ja systeemi pelaa silti. Talvi ei kunnon akuille kuten Sunbeam tee yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Victron 15a säädin ja nordmax agm akku 190Ah toiminut hyvin 2 talvea.

      Mitään en ole tehnyt säädin-paneeli-akku kytkemisen jälkeen.

      Ei ole akku tyhjentynyt. Puhelimia lataillessa ja kattolampuilla.
      Latautuu akku edelleen.

      8 vuotta arvioitu akun kesto, tuumi myyjä.

      Bluetoothilla katsonut jotta viikossa latautuu täyteen kesällä auringossa ja kestää koko talven. Pakkasta ollut 40 astetta enimmillään.

      Paneeli vuodelta 2006 ja 70W.

      Puita piti kaataa paneelin edestä kun kasvavat mokomat.

      • Anonyymi

        Varmasti menee viikko latautumisessa tuollasella lelulla. Nykyisin paneelit ovat ihan toista luokkaa.


      • Anonyymi

        Epäilen 8v kestoa. AGM akku ei ole yhtään sen ihmeellisempi kuin mikään muukaan lyijyakku ja porukat maksaa aivan turhasta noita hupiakkuina käyttäessään. Niiden etu tulee vasta esim venekäytössä, muuten niillä ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen 8v kestoa. AGM akku ei ole yhtään sen ihmeellisempi kuin mikään muukaan lyijyakku ja porukat maksaa aivan turhasta noita hupiakkuina käyttäessään. Niiden etu tulee vasta esim venekäytössä, muuten niillä ei ole mitään merkitystä.

        Parasta on hankkia vene ja laittaa akut sinne ja veneestä riittävän paksut piuhat mökille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen 8v kestoa. AGM akku ei ole yhtään sen ihmeellisempi kuin mikään muukaan lyijyakku ja porukat maksaa aivan turhasta noita hupiakkuina käyttäessään. Niiden etu tulee vasta esim venekäytössä, muuten niillä ei ole mitään merkitystä.

        On se kyllä huolettomampi, turvallisempi myös kun ei happohöyryjä. Hapon laskeutumista ei tapahdu,eli ei vaadi kiehutuksia. Itse en autotalliin enään huoli kuin suljettuja, hengityksen päälle käy normit nesteakut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kyllä huolettomampi, turvallisempi myös kun ei happohöyryjä. Hapon laskeutumista ei tapahdu,eli ei vaadi kiehutuksia. Itse en autotalliin enään huoli kuin suljettuja, hengityksen päälle käy normit nesteakut.

        Mielenkiintoisia näkemyksiä. Niistä huokuu usein syvä, vankka ja vakaumuksellinen tietämättömyys.
        Touhuan akkujen kanssa joka työpäivänä. Akun vaurioituminen on aina mahdollista, ihan riippumatta siitä minkälainen se on.
        Minä suosittelen LFP-akkua mökkikäyttöön ainakin sellaisessa tapauksessa, jos kyseessä on kokonaan uuden järjestelmän hankinta. LFP:ssa on "poweria" huomattavasti enemmän suhteessa painoonsa, ja se on helppo siirtää talveksi pois mökiltä ja käydä akkuliikkeessä vaikka tarkistuttamassa akun kunto.
        Jokainen kuitenkin tekee itselleen hyväksi näkemänsä ratkaisun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoisia näkemyksiä. Niistä huokuu usein syvä, vankka ja vakaumuksellinen tietämättömyys.
        Touhuan akkujen kanssa joka työpäivänä. Akun vaurioituminen on aina mahdollista, ihan riippumatta siitä minkälainen se on.
        Minä suosittelen LFP-akkua mökkikäyttöön ainakin sellaisessa tapauksessa, jos kyseessä on kokonaan uuden järjestelmän hankinta. LFP:ssa on "poweria" huomattavasti enemmän suhteessa painoonsa, ja se on helppo siirtää talveksi pois mökiltä ja käydä akkuliikkeessä vaikka tarkistuttamassa akun kunto.
        Jokainen kuitenkin tekee itselleen hyväksi näkemänsä ratkaisun.

        Mielenkiintoisia näkemyksiä. Niistä huokuu usein syvä, vankka ja vakaumuksellinen tietämättömyys.
        Touhuan akkujen kanssa joka työpäivänä.

        Voit touhuta vaikka 24/7. Mitä kirjoitin on totta. Kehossaan sen tuntee pitemmän päälle jos hengität höyryjä. Jos teet niille kaapin niin menee ilmanvaihdon ja lämmitykseen turhaan rahaa. Tallissa kun on muuten plussan puolella talvella niin agm on parempi varavoimaan. Mistään lifepo akuista ei ollut nyt kysymys.

        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kyllä huolettomampi, turvallisempi myös kun ei happohöyryjä. Hapon laskeutumista ei tapahdu,eli ei vaadi kiehutuksia. Itse en autotalliin enään huoli kuin suljettuja, hengityksen päälle käy normit nesteakut.

        Jossain on vikaa, jos akuista purkautuu hengityksen päälle käyviä höyryjä. Liian korkea latausjännite ja varsinkin ylilataus saa kyllä akun kuplimaan, mutta kunnossa oleva automaattilaturi ei akkua kiehuta.
        Toki homma täytyy varmistaa, kunen matkailuajoneuvoissa yehdään. Ts. akussa pitää olla paikka kaasunpoistoletkulle ja se letku pitää myös asentaa paikoilleen. Ei sellainen vaadi jossain mökillä tai tallissa kuin pienen reiän seinään.
        https://auton.fi/tuote/kaasunpoisto-letku-ek-180600050/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain on vikaa, jos akuista purkautuu hengityksen päälle käyviä höyryjä. Liian korkea latausjännite ja varsinkin ylilataus saa kyllä akun kuplimaan, mutta kunnossa oleva automaattilaturi ei akkua kiehuta.
        Toki homma täytyy varmistaa, kunen matkailuajoneuvoissa yehdään. Ts. akussa pitää olla paikka kaasunpoistoletkulle ja se letku pitää myös asentaa paikoilleen. Ei sellainen vaadi jossain mökillä tai tallissa kuin pienen reiän seinään.
        https://auton.fi/tuote/kaasunpoisto-letku-ek-180600050/

        Sitä vaan vanhemmiten herkistyy mitä nuorena ei huomannutkaan. Vielä se yks 100ah akku voip satunnaises käytös mennä mut jos 1000ah akut on 14,6v vaikka 8h niin kyllä sieltä höyryä tulee, eikä niissä letkupaikkoja kaikisss oo. 30-40% tyhjentyny akku nyt vaan vaatii välillä pitempää latausta. Victron lataa 8h 14,4v noin 20c lämmös ja sitte 13 8v ja myöhemmin vähempi. Kukin taaplaa tyylillään. Pari victronin 200ah agm akkua on 12v ja pelittää vielä kohtalaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoisia näkemyksiä. Niistä huokuu usein syvä, vankka ja vakaumuksellinen tietämättömyys.
        Touhuan akkujen kanssa joka työpäivänä. Akun vaurioituminen on aina mahdollista, ihan riippumatta siitä minkälainen se on.
        Minä suosittelen LFP-akkua mökkikäyttöön ainakin sellaisessa tapauksessa, jos kyseessä on kokonaan uuden järjestelmän hankinta. LFP:ssa on "poweria" huomattavasti enemmän suhteessa painoonsa, ja se on helppo siirtää talveksi pois mökiltä ja käydä akkuliikkeessä vaikka tarkistuttamassa akun kunto.
        Jokainen kuitenkin tekee itselleen hyväksi näkemänsä ratkaisun.

        Miksi ihmeessä akut pitäisi ammattilaisen mielestä siirtää pois mökiltä talveksi? Itselle ei ole ikinä tullut moinen operaatio mieleenkään. AGM-akut ovat olleet mökin ulkotiloissa jo vuosia, eikä talvi ole aiheuttanut niihin mitään ongelmia. Syys- ja talvikausi mennään aggregaattisähköllä, mutta aurinkosähköä aletaan käyttää maalis- huhtikuussa, heti kun paneelit taas alkaa tuottaa jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kyllä huolettomampi, turvallisempi myös kun ei happohöyryjä. Hapon laskeutumista ei tapahdu,eli ei vaadi kiehutuksia. Itse en autotalliin enään huoli kuin suljettuja, hengityksen päälle käy normit nesteakut.

        Käsittääkseni akut eivät haihduta mitään happohöyryjä. Jos akkuja yliladataan, ne tuottavat vetyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä akut pitäisi ammattilaisen mielestä siirtää pois mökiltä talveksi? Itselle ei ole ikinä tullut moinen operaatio mieleenkään. AGM-akut ovat olleet mökin ulkotiloissa jo vuosia, eikä talvi ole aiheuttanut niihin mitään ongelmia. Syys- ja talvikausi mennään aggregaattisähköllä, mutta aurinkosähköä aletaan käyttää maalis- huhtikuussa, heti kun paneelit taas alkaa tuottaa jotain.

        Kyse LFP akuista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni akut eivät haihduta mitään happohöyryjä. Jos akkuja yliladataan, ne tuottavat vetyä.

        Yliladataan on väärä sana, jos akut haluaa täyteen niin pitää ladata riittävästi.
        Olkoot mitä vetyä tahtos, mutta yleisesti puhutaan happohöyryistä. Sanoilla ja termeillä viisastelu kertoo vain kokemattomuudesta akkujen latauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä vaan vanhemmiten herkistyy mitä nuorena ei huomannutkaan. Vielä se yks 100ah akku voip satunnaises käytös mennä mut jos 1000ah akut on 14,6v vaikka 8h niin kyllä sieltä höyryä tulee, eikä niissä letkupaikkoja kaikisss oo. 30-40% tyhjentyny akku nyt vaan vaatii välillä pitempää latausta. Victron lataa 8h 14,4v noin 20c lämmös ja sitte 13 8v ja myöhemmin vähempi. Kukin taaplaa tyylillään. Pari victronin 200ah agm akkua on 12v ja pelittää vielä kohtalaisesti.

        Sisätiloissa, vallankaan missään komerossa ei pidä käyttää akkuja, joissa ei ole mahdollisuutta hallitulle kaasunpoistolle. Siis ei saa käyttää, sillä pienikin kipinä voi saada aikaan räjähdyksen.

        Meillä matkailuautossa jälkiasennuksena 2 x 100 Ah akut sängyn alla. Ei tulisi mieleenkään laittaa sinne akkuja ilman kaasunpoistoa. Ei myöskään tehdä mitään hauenleuka-kytkentävirityksiä. Myös laadukas automaattinen ylläpitolaturi on itsestäänselvyys, sellainen voi olla kytkettynä vaikka läpi vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä akut pitäisi ammattilaisen mielestä siirtää pois mökiltä talveksi? Itselle ei ole ikinä tullut moinen operaatio mieleenkään. AGM-akut ovat olleet mökin ulkotiloissa jo vuosia, eikä talvi ole aiheuttanut niihin mitään ongelmia. Syys- ja talvikausi mennään aggregaattisähköllä, mutta aurinkosähköä aletaan käyttää maalis- huhtikuussa, heti kun paneelit taas alkaa tuottaa jotain.

        Täysi akku pärjää vaikka pakastimessa, mutta tyhjäksi purkautunut akku jäätyy jo -10 asteessa. Ja jos jäätyy, niin on entinen akku.
        Siitä mieleen tuttavan matkailuauto... Oli jättänyt seisomaan talveksi joko tyhjillä akuilla tai kaapelit kiinni ja päävirta päällä (Jos päävirta päällä, niin moni auto tyhjentää hupiakut muutamassa viikossa). Enivei, molemmat akut halki ja vuotaneet hapot olivat saaneet aikaan mittavat vahingot.

        Minulla on tapana ladata syksyisin perämoottorin, puutarhatraktorin ja mp:n akut ihan varmuuden vuoksi, vaikka ne olisi irrotettu suoraan käytöstä.. Ulos en kuitenkaan jätä, vaan säilytän +5 asteisessa tallissa. Jos muistan, niin mittaan jännitteet talvella ja lataan tarvittaessa. Yleensä välilataus ei ole ollut tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yliladataan on väärä sana, jos akut haluaa täyteen niin pitää ladata riittävästi.
        Olkoot mitä vetyä tahtos, mutta yleisesti puhutaan happohöyryistä. Sanoilla ja termeillä viisastelu kertoo vain kokemattomuudesta akkujen latauksesta.

        Fiksu laturi tietää milloin akut ovat latautuneet riittävästi, eli täyteen. Wanhanaikaisella laturilla akut saa keitettyä vaikka tyhjiksi. Tulee mieleen kaverini moottoripyörän akun lataukseen unohtuminen sängyn alle. Siitä sen enempiä, mutta olihan melkoinen show 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisätiloissa, vallankaan missään komerossa ei pidä käyttää akkuja, joissa ei ole mahdollisuutta hallitulle kaasunpoistolle. Siis ei saa käyttää, sillä pienikin kipinä voi saada aikaan räjähdyksen.

        Meillä matkailuautossa jälkiasennuksena 2 x 100 Ah akut sängyn alla. Ei tulisi mieleenkään laittaa sinne akkuja ilman kaasunpoistoa. Ei myöskään tehdä mitään hauenleuka-kytkentävirityksiä. Myös laadukas automaattinen ylläpitolaturi on itsestäänselvyys, sellainen voi olla kytkettynä vaikka läpi vuoden.

        Juuri siksi pidänkin agm akkuja järkevämpänä vaihtoehtona autotalliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksu laturi tietää milloin akut ovat latautuneet riittävästi, eli täyteen. Wanhanaikaisella laturilla akut saa keitettyä vaikka tyhjiksi. Tulee mieleen kaverini moottoripyörän akun lataukseen unohtuminen sängyn alle. Siitä sen enempiä, mutta olihan melkoinen show 😂

        Älylatureitakin toistakymmentä + oma äly päälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä akut pitäisi ammattilaisen mielestä siirtää pois mökiltä talveksi? Itselle ei ole ikinä tullut moinen operaatio mieleenkään. AGM-akut ovat olleet mökin ulkotiloissa jo vuosia, eikä talvi ole aiheuttanut niihin mitään ongelmia. Syys- ja talvikausi mennään aggregaattisähköllä, mutta aurinkosähköä aletaan käyttää maalis- huhtikuussa, heti kun paneelit taas alkaa tuottaa jotain.

        "Miksi ihmeessä akut pitäisi ammattilaisen mielestä siirtää pois..."
        Sanoinko, että pitää siirtää? En sanonut, mutta ne voi siirtää, ja joskus jopa kannattaa siirtää.
        LFP on varsin arvokas akku. Mökkikäyttöön on hyvä ottaa vähintään 150 Ah, mutta mieluummin vielä isompi. Tuollainen 150 Ah, jopa 300 Ah LFP on aika kevyt myös rosvon kanneltavaksi. Se voi hyvinkin tuntua jonkun huumehörhelön mielestä hyvältä kohteelta. LFP:n ostajalle olen kertonut tuosta mahdollisuudesta.
        Niitä muita syitä on vaikkapa se, että tasalämpöinen (ei liian lämmin) säilytyspaikka on verrattomasti parempi, kuin mökki vaihtuvine lämpötiloineen ja kosteuksineen. Lisäksi jo mainitsemani liikkeessä suoritettu tsekkaus, ainakin siinä tapauksessa, ettei käyttäjä ole ihan varma omasta osaamisestaan.
        Isoa AGM -akkua varmaan aika harva siirtelee mihinkään. En minäkään siirtelisi, mutta kyllä niitä siirtäjiäkin on.
        Jokainen voi toki toimia ihan mielensä mukaan, sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yliladataan on väärä sana, jos akut haluaa täyteen niin pitää ladata riittävästi.
        Olkoot mitä vetyä tahtos, mutta yleisesti puhutaan happohöyryistä. Sanoilla ja termeillä viisastelu kertoo vain kokemattomuudesta akkujen latauksesta.

        Tsiises🥱🥱🥱
        No jos nyt bylsitään noita pilkkuja, niin kyllähän sieltä (ainakin vesitettävästä) akusta latauksen yhteydessä aina lähtee lentoon myös jokunen happomolekyyli, joten siinä mielessä ihan totta.
        Määrä on kuitenkin niin olemattoman pieni, ettei sillä ole juur paskankaan merkitystä mihinkään.


    • Anonyymi

      Hankin ensimmäisen akkupaketin, mallia halpis, 8 vuotta sitten joka kesti 5 vuotta, nyt agm 225 ah, pitäs kestää pitempään. Pointsi tässä on, että litiumakut on pitempi-ikäisiä ja kevyempiä, painon (tai keveyden) merkitys tulee viimeistään akkujen vaihdon yhteydessä.

    • Anonyymi

      Ihan tolokuton mölinä jostaki akkuhommasta. Mulla oli alussa kaks ihan tavan akkua. Taisi olla jotain 50 ämpäriä kappale. Ne mäni vähän pilalle kun koetin hitsata niillä. Eihän siitä mittään tullu vain hienosti kyllä kipunoi. Sitten ostin semmosen akrekaatin ja isomman aakeeämm akun. Sillä on pärjäilty. Kaikki vähänni arvokkaammat tavarat kuskoon pois mökiltä ainaki talaveksi. Joskus muutonki jos ollaan pitempään poissa. Tämän kuun lopulla jääpi mökki talavitelolleen. Joka syksy laitan lapun jotta turha murtautuva minä tyhjensin jo mökin. Kerran siihen oli joku piirtäny kirkkovenneen kuva.

      • Anonyymi

        Toi oli hyvä😃


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe